Yö ja päivä

Keskustelua sanasta
Avatar
Kotimatkailija
Viestit: 22
Liittynyt: 13 Tammi 2024, 23:11

Yö ja päivä

Viesti Kirjoittaja Kotimatkailija »

Hei, olen uusi täällä. Mielenkiintoni kohde on tutkia ja miettiä Raamatun sanaa. Kun en tunne alkukieltä, niin tulee arvoituksellisia kohtia. Esimerkiksi, mitä Jeesus tarkoittaa Lasaruksen herättämisen yhteydessä näillä lihavoiduilla sanoilla:

Johannes 11:8-11
"Opetuslapset sanoivat hänelle: "Rabbi, äsken juutalaiset yrittivät kivittää sinut, ja taas sinä menet sinne!" Jeesus vastasi:
"Eikö päivässä ole kaksitoista hetkeä?
Joka vaeltaa päivällä, se ei loukkaa itseänsä,
sillä hän näkee tämän maailman valon.
Mutta joka vaeltaa yöllä, se loukkaa itsensä,
sillä ei hänessä ole valoa
."
Näin hän puhui, ja sitten hän sanoi heille: "Ystävämme Lasarus nukkuu, mutta minä menen herättämään hänet unesta"."
RISE AND SHINE !
Kulkija
Viestit: 188
Liittynyt: 27 Joulu 2020, 09:57

Re: Yö ja päivä

Viesti Kirjoittaja Kulkija »

Mielenkiintoinen kohta jota en ole ennen pysähtynyt miettimään! Kiitos tästä lahjasta.

Voisiko kyse olla siitä, että Jeesus vastaa väitteeseen vaarasta näin tarkoittaen, että joka täällä kulkee itsensä varassa, on kaikkien maallisten suotuisten olosuhteiden varassa, mutta joka kulkee Korkeimman suojeluksessa, voi kulkea milloin vain missä vain, olosuhteet eivät Jumalaa rajoita?
jsj
Viestit: 427
Liittynyt: 22 Elo 2021, 21:14

Re: Yö ja päivä

Viesti Kirjoittaja jsj »

Mielenkiintoinen kohta tosiaan.

Jeesus puhuu yöstä ja päivästä myös Joh 9:4, en tiedä tuleeko siitä apua tulkintaan:
Niin kauan kuin päivä on, tulee meidän tehdä hänen tekojansa, joka on minut lähettänyt; tulee yö, jolloin ei kukaan voi työtä tehdä.
Ymmärrän, että tuo tarkoittaa, että tulee niin vaikea aika, ettei evankeliumin työtä voi enää tehdä. Mutta jotenkin ajattelisin, että samalla tuossa on myös toinenkin totuus: että päivällä on turvallisempaa kuin yöllä. Illalla ja yöllä on erilainen ilmapiiri, jonka aikana vaikkapa evankeliumin työn tekeminen muuttuu vaarallisemmaksi.

Voisiko olla että Jeesus sanoo noin opetuslapsille, koska juutalaiset olivat yrittäneet tappaa hänet siellä aikaisemmin illalla? Tämä on puhdasta spekulointia toki, koska teksti ei mainitse mikä hetki oli päivästä, mutta silloin kävisi järkeen että Jeesus lieventää taitavasti heidän pelkojaan sanomalla että päivällä siellä on turvallisempaa? Jos noin olisikin, niin toki Jeesus varmasti samalla tekee tuossa myös isomman pointin meille kaikille mietittäväksi, kuten niin usein tuntuu tekevän.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2206
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Yö ja päivä

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Joh.8:12 " Niin Jeesus taas puhui heille sanoen: "Minä olen maailman Valkeus; joka Minua seuraa, se ei pimeydessä vaella, vaan hänellä on oleva Elämän Valkeus".

Joh.9:5 " Niin kauan kuin Minä maailmassa olen, olen Minä maailman Valkeus."

---------------
Vastuksesta huolimatta Jeesus opettaa seuraajiaan tekemään näitä Jumalan ennalta valmistamia hyviä töitä.
---------------

Joh.9:4 " Niin kauan kuin päivä on, tulee meidän tehdä Hänen tekojansa, joka on Minut lähettänyt; tulee yö, jolloin ei kukaan voi työtä tehdä."
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
Tuija
Viestit: 2834
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: Yö ja päivä

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Amen AO. Näin minäkin tämän ymmärrän.
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
Avatar
Kotimatkailija
Viestit: 22
Liittynyt: 13 Tammi 2024, 23:11

Re: Yö ja päivä

Viesti Kirjoittaja Kotimatkailija »

Edellä olevia minäkin olen ajatellut, mutta miten siihen sopii: "päivällä näkee tämän maailman valon", kun ajatukseen paremmin sopisi: "näkee Minun valoni"?

"Joka vaeltaa päivällä, se ei loukkaa itseänsä,
sillä hän näkee tämän maailman valon."
RISE AND SHINE !
Kulkija
Viestit: 188
Liittynyt: 27 Joulu 2020, 09:57

Re: Yö ja päivä

Viesti Kirjoittaja Kulkija »

Selvennän vielä tuota omaa ajatusta mitä tuosta sain ja se suuresti aamulla auttoi ja siunasi minua omassa hädässäni. Tulkitsin Jeesuksen tarkoittavan tämän maailman valolla ei-taivaallista valoa. Että sen varassa kulku on mahdotonta vaarojen keskellä. Pimeässä ja vastoinkäymisissä ollaan ilman todellista valoa jos on turvauduttu tähän maailmaan.

Aamulla selasin hankkimani äänikirjapalvelun uskoa käsitteleviä kirjoja ja tarjonta oli täynnä idän aatteita, noituutta, uushenkisyyttä ja pilkkaa ja olin surullinen siitä, että tämä on se tarjonta, mikä ihmisille avuksi annetaan. Siltä pohjalta luin nämä Jeesuksen sanat. Elämme kaiken mahdollisen vaaran keskellä ja silloin ei tämän maailman tarjoama 'valo' riitä, vaan tarvitaan todellinen taivaan kirkkaus avuksi vaeltamiseen turvassa.
Avatar
Tuija
Viestit: 2834
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: Yö ja päivä

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Joka vaeltaa päivällä/ hyvissä teoissa. Yö vaellus on minusta pimeyden teitä ja töitä, vertauskuvallisesti.
Mutta äsken tuossa nousi myös tämä. Että kun vaellamme päivällä eli vielä kun Hänet voidaan kirkkaudessa ja Hengessä löytää.. Mutta pimeyden ja yön aika on myös se hetki, kun ei ole enää sitä joka pidättää ja Jumalan omat on pois temmattu.
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2206
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Yö ja päivä

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Kotimatkailija kirjoitti: 14 Tammi 2024, 10:59 Edellä olevia minäkin olen ajatellut, mutta miten siihen sopii: "päivällä näkee tämän maailman valon", kun ajatukseen paremmin sopisi: "näkee Minun valoni"?

"Joka vaeltaa päivällä, se ei loukkaa itseänsä,
sillä hän näkee tämän maailman valon."
Mark.4:33-34 Monilla tämänkaltaisilla vertauksilla Hän puhui heille sanaa, sen mukaan kuin he kykenivät kuulemaan; ja ilman vertausta Hän ei puhunut heille. Mutta opetuslapsillensa Hän selitti kaikki, kun he olivat yksikseen.


Jeesus oli ,ja on ,"tämän maailman valo", ja "päivällä vaeltaminen" tarkoittaa Kristuksessa vaeltamista, tänäänkin.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Kulkija
Viestit: 188
Liittynyt: 27 Joulu 2020, 09:57

Re: Yö ja päivä

Viesti Kirjoittaja Kulkija »

Olette niin oikeassa, kiitos ja kunnia ainoalle oikealle Valolle! Ajatukseni oli hyvää tarkoittava ja Jumalan voimaa kunnioittava kuitenkin, kun tunsin että jos Jeesus tässä ajatteli heitä jotka eivät vielä oikeaa valoa näe eivätkä omista vaan turvautuvat johonkin muuhun 'valoon', silloin heillä on monenlaista turvattomuutta, he matkaavat vain kun kaikki hyvin, he eivät lähtisi liikkeelle jos oma henki olisi uhattuna. Koska heillä ei ole todellista valoa turvana joka valaisee keskellä pimeyttäkin.
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1253
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Re: Yö ja päivä

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Tervetuloa minunkin puolesta ja ihanaa kun te uudet uskallatte kirjottaa 🙏

Raamatun melkein jokaisesta jakeesta saisi useamman saarnan aikaiseksi. Useammalla jakeella ja kohdalla on konkreettinen merkitys sekä myös vertauskuvallinen. Siinä ehkä juuri Raamatun hienous on, että 2000 vuodessa, ei ole ihmiskunta päässyt kyllästymään Raamatun sanaan, sillä se avaa aina uutta.


Oman näkemyksen mukaisesti Jeesus ensin vertaa ihmistä, joka kävelee päivällä auringon valossa. Tämä henkilö kävelee luottavaisesti, koska hänen polkunsa valaisee aurinko. Koska hänellä auringon valaisema ympäristö, hän voi kävellä ilman pelkoa.
Jos mies kävelee taasen pimeällä, hänellä on syytä huoleen. Polku on pimeä, ja hän todennäköisesti kompastuu ja vahingoittaa itseään. Esim. täällä maalla konkretisoituu hyvin, kun hakee puita pimeässä ja unohtaa ottaa taskulampun. Puiden haku muuttuu haasteeksi, ettei kompuroi matkalla, sen sijaan, että sen olisi viitsinyt tehdä päivällä tai muistanut edes lampun.


Mies on riippuvainen valosta, jotta hänen kävelynsä onnistuu. Kuten aurinko suojelee meitä kompastumiselta, Jeesus suojelee heitä kompastumiselta. Tässä maailmassa vaeltaminen on turvatonta ilman Jeesusta. Opetuslapset pelkäsivät myös itsensä puolesta, he eivät ymmärtäneet, että Jeesuksen kanssa he ovat turvassa.

Jeesus myös vertaa, kuten yläpuolella jo taisi lukea, että silloin kun oli päivä kun Jeesus oli täällä. Yö viittaa Jeesuksen kuolemaan ja ylösotton jälkeiseen aikaan. Opetuslapset menettäisivät konkreettisen yhteyden Jeesukseen tämän ristinkuoleman jälkeen, vaikka Pyhä Henki annettaisiinkin avuksi.


Jeesus oletettavasti viittasi myös, että vaikka Juudeassa on pimeyttä, Häntä suojellaan tehtävässään, aivan kuten meitä suojellaan, vaikka tiemme veisikin vankeuteen.

Opetus lienee myös se, kuten Raamatussa lukee 365 kertaa älä pelkää (ei suom käännös), että meidät ei todellakaan kuuluisi pelätä vaan kulkea valossa (Kristuksessa).


Jeesus kutsuu myös suuren ahdistuksen aikaa tulevaksi yöksi. (yö jolloin ei voi työtä tehdä)
Kun seurakunta on poistettu, Pyhä Henki ei enää työskentele seurakunnan kautta estääkseen pahaa maailmassa. Tie vie monella kuoleman kautta Jeesuksen luo.

Kuten Lasaruksen, Jeesus herättää meidät sekä ylösotossa kuolleista että eläessämme ja tullessamme uskoon lihan ja kuoleman vallasta. Jeesus tekee eläväksi kaikki, jotka Häneen uskovat.

Jotkut sanovat, että Ilmestykirjan mainitsemat seurakunnat eivät kuvaa viimeistä seurakunta aikaa ennen seurakunnan ylösottoa. Mutta ne todellakin kuvaavat

Ensirakkauden hylännyt seurakunta
Haalea seurakunta
Baalin palvovat/Bileamin ja rahan seuraajat
Isebelin hengessä kulkevat
Elävät kuolleet (Sardes)
Uskolliset, jotka otetaan ennen koetusta

Mutta te veljet, älkää olko pimeydessä, jotta se päivä yllättäisi teidät kuin varas.

Te olette kaikki valon ja päivän lapsia; emme ole yön emmekä pimeyden lapsia 1.Tess 5:4,5

Meitä kehotetaan olemaan hereillä ja valppaana. Meitä ei kehota meitä olemaan hereillä puolustaaksemme itseämme vihollista vastaan, vaan myös aikaa vastaan, olemaan hereillä. Valon lapset tietävät mikä aika päivästä ja yöstä on.


Liian usein kristityt kuitenkin nukkuvat syvässä unessa. On huomattavaa, että Ilmestyskirjan seurakakunnissa ei puhuta uskosta osattomista vaan kristityistä, niistä jotka olivat jo oppineet tuntemaan totuuden.

Jeesus kehottaa heräämään niitä, jotka nukkuvat ja lupaa valaista meidät ja olla meille valona.
Kotimatkailija kirjoitti: 14 Tammi 2024, 10:59 Edellä olevia minäkin olen ajatellut, mutta miten siihen sopii: "päivällä näkee tämän maailman valon", kun ajatukseen paremmin sopisi: "näkee Minun valoni"?

"Joka vaeltaa päivällä, se ei loukkaa itseänsä,
sillä hän näkee tämän maailman valon."
Yksi näkökulma tähän: pelastuksen ja Jeesuksen on huomattavasti helpompaa löytää nyt, kun asiat ovat vielä hyvin, kun tulee yö jolloin ei työtä voi tehdä asia vaikeutuu. Silloin pimeys hallitsee ja totuuden löytäminen on hankalampaa.

Päivällä, nyt, on vielä mahdollista nähdä maailman petollinen valo ja sen houkutukset, viekkaudet ja petokset. Monet ovat esim. heränneet tämän uuden maailman järjestyksen suunnittelun myötä. Sitten kun olemme tuossa yössä, jolloin ei työtä voi tehdä, pahuuden näkeminen lienee vaikeampaa, se on kaikkialla ja tulee sillä voimalla ja eksytyksellä että kuten kirjoitettu on, eksyttää jopa valitut.


+yllä olevat vastaukset
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1253
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Re: Yö ja päivä

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Kuten Kulkija kirjoitti, vertauskuvana, maailman valo on pettävää valoa, se lupaa, ettei pimeyttä tule, se kirkastaa omat petoksensa näyttämään hyvältä ja oikeilta mutta maailman valo ei ikinä voi pelastaa eikä valaista pimeässä. Maailman valolla ja maailmaan turvaamalla ei ole koskaan turvassa. Kristus on ainoa valo joka pelastaa ja jota kannattaa seurata.

Nousipa jakeesta vielä tämäkin. Mies päivällä kulkiessaan saattaa kulkea väärässä valossa, rauhassa ja väärässä turvassa. Kun tulee pimeys (eksytys) hän kompastuu. Vain Jeesuksen valo on sellainen, joka näyttää vihollisen katalat juonet.

Todellisuudessa tässä tapauksessa mies on kulkenut pimeydessä, luottaen maailmaan valoon.


No entiedä sekottiko lisää nämä 🫣
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Avatar
Kotimatkailija
Viestit: 22
Liittynyt: 13 Tammi 2024, 23:11

Re: Yö ja päivä

Viesti Kirjoittaja Kotimatkailija »

Sanna kirjoitti: 14 Tammi 2024, 13:05 Tervetuloa minunkin puolesta ja ihanaa kun te uudet uskallatte kirjottaa 🙏
Kotimatkailija kirjoitti: 14 Tammi 2024, 10:59 Edellä olevia minäkin olen ajatellut, mutta miten siihen sopii: "päivällä näkee tämän maailman valon", kun ajatukseen paremmin sopisi: "näkee Minun valoni"?

"Joka vaeltaa päivällä, se ei loukkaa itseänsä,
sillä hän näkee tämän maailman valon."
Yksi näkökulma tähän: pelastuksen ja Jeesuksen on huomattavasti helpompaa löytää nyt, kun asiat ovat vielä hyvin, kun tulee yö jolloin ei työtä voi tehdä asia vaikeutuu. Silloin pimeys hallitsee ja totuuden löytäminen on hankalampaa.

Päivällä, nyt, on vielä mahdollista nähdä maailman petollinen valo ja sen houkutukset, viekkaudet ja petokset. Monet ovat esim. heränneet tämän uuden maailman järjestyksen suunnittelun myötä. Sitten kun olemme tuossa yössä, jolloin ei työtä voi tehdä, pahuuden näkeminen lienee vaikeampaa, se on kaikkialla ja tulee sillä voimalla ja eksytyksellä että kuten kirjoitettu on, eksyttää jopa valitut.

Tarkoitat, että "näkee maailman valon" tarkoittaa että näkee ja ymmärtää maailman valon olevan valheellista, ja siten osaa varoa. Sopisi hengenvaaralliseen matkaan takaisin Jerusalemiinkin. Kiitos ajatuksesta.
Ehkä Tuomas sai tästä kopin, koska oli valmis lähtemään ja kuolemaankin.
Viimeksi muokannut Kotimatkailija, 14 Tammi 2024, 13:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
RISE AND SHINE !
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1253
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Re: Yö ja päivä

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Juu tätä hain yhtenä tulkintana.
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Vastaa Viestiin