Kuka voi kastaa?

Keskustelua sanasta
alabasteripullo

Kuka voi kastaa?

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Olen miettinyt kuka meistä olisi sopiva kastamaan vasta uskoontulleita ihmisiä. Rukoillessani kysyin Herralta kuka olisi sopiva kastaja. Tiedän että vasta uskoontulleen ihmisen toivomus on saada miespuolinen kastaja. Sitä toivomusta tulisi kunnioittaa. Rukoillessani kysyin siitä asiasta.

Kun ensin evankelioidaan pelastussanomaa ihmisille ja sitten kastetaan vasta uskoontulleita ihmisiä niinkuin Jumalan Sanassa sanotaan. Kun joku tulee uskoon, kastajan tulisi pitää huolen että vasta uskoontullut ihminen ottaa kaikella ymmärryksellä kasteen vastaan koska hän uskoo Jeesukseen.

Ei niin että hän ottaisi vastaan kasteen pelastuakseen koska kaste ei ole pelastuskysymys. Jos usko perustuu kasteeseen, menettää pelastuksen koska se ei tapahdu Jumalan armon mukaan vaan ansion mukaan. Se on kastajan vastuuta tarkistaa että vasta uskoontulleen ihmisen usko perustuu yksin Jeesukseen.
Room. 6:3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
5 Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
6 kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;
7 sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.
8 Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin me uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan,
9 tietäen, että Kristus, sittenkuin hänet kuolleista herätettiin, ei enää kuole: kuolema ei enää häntä vallitse.

Gal. 3:27 Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.

Kol. 2:12 ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
Jumalan Sana kasteesta on selkeää koska Jumala on sen kirjoittanut Hengestä oikean järjestyksen mukaan eli 1) usko 2) kaste niinkuin Jumalan Sanassa sanotaan.

Kysymys; voiko vauvakristitty ja lihallinen mies kastaa vasta uskoontulleen ihmisen? Vai pitää olla kypsä voidakseen kastaa? 🤔
Avatar
Hes33
Viestit: 204
Liittynyt: 31 Joulu 2021, 16:42

Re: Kuka voi kastaa?

Viesti Kirjoittaja Hes33 »

Jos kykenee kertomaan evankeliumin, niin voi myös kastaa. Sillä evankeliumin julistamiseen liittyy kastaminen.

Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset. (Apt 8:12)
alabasteripullo

Re: Kuka voi kastaa?

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Hes33 kirjoitti: 24 Huhti 2022, 16:10 Jos kykenee kertomaan evankeliumin, niin voi myös kastaa. Sillä evankeliumin julistamiseen liittyy kastaminen.

Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset. (Apt 8:12)
Kiitos, Hes33, vastauksestasi. Suunnistan yhtä miestä koska uskosta osattomana hän evankelioi rohkeasti ja paikalla oli enemmän ihmisiä. Tunsin yhtäkkiä ja ihan selvästi Jumalan läsnäolon joka laskeutui ja mulle tuli mieleen sana; Jumalan valtakunta on lähellä. Sitten hän tuli uskoon. Hän jotain pätkittäin puhui evankeliumista mutta se ei ollut evankeliointi. Voisitteko rukoilla hänen puolesta että häneltä luonnehtii evankeliointi niinkuin silloin hänen ollessaan uskosta osattomana...? 🙏

No pari juttua vielä siinä mutkassa...

Ennen maanantaina 18.4. olin aktiivinen kutsumaan pelastussanoman kuuloon zoomin kautta mutta se oli Saalemin järjestelemä tapahtuma. Ensin kutsuin uskosta osattomia ihmisiä niin mahdollisen paljon zoomiin. Sain heiltä positiivista kommenttia siitä zoomista. Mutta tuli se virallinen päivä 18.4. Jokin esti heitä tulemaan sisälle. Olin ihmeissäni.

Sitten viime lauantaina uskosta osattomat ihmiset eivät taas tulleet mukaan livetapahtumaan ja myös zoomiin. Se oli helluntaiseurakunnan järjestelemä tapahtuma.

Arvaa mitä? Kun katsoin zoomilla, yhtäkkiä tunsin selvästi sellaisen vaiston että se olisi muuri. Tunsin myös jotain valtavan iso puutteen, (puuttuvainen, jotain puuttuu). Sitten tunsin että se tapahtuma oli niinkuin viihdyke. Siellä oli vain uskovia, - ei yhtään uskosta osattamia ihmisiä.

Mua alkoi vaivata. Luulen että puoluehenki valloitti Saalemin ja helluntaiseurakunnan. Siksi uskosta osattomat ihmiset eivät tulleet. Aluksi he olivat halukkaita kun puhuin heille 18.4. tapahtumasta. Mutta se tapahtuma oli Saalemin järjestelemä. Sitten helluntaiseurakunta järjesti viime lauantaina. Paikalle kokoontui vain ainoastaan uskovat, ei muuta.

Viime lauantaina tuli ihan selvä sellainen tunne ja vaisto että muuri, valtava puute (puuttuvainen, jokin puuttuu) ja uskonnollinen viihdyke. Saalemissa ja helluntaiseurakunnassa vallitsee näköjään puoluehenki joka estää Kristuksen ja Hänen kirkkauden.

Lukekaamme yhdessä huolellisesti Jeesuksen rukouksen ennen taivaaseen astumista.
Johanneksen evankeliumi:
17:17 Pyhitä heidät totuudessa; sinun sanasi on totuus.
18 Niinkuin sinä olet lähettänyt minut maailmaan, niin olen minäkin lähettänyt heidät maailmaan;
19 ja minä pyhitän itseni heidän tähtensä, että myös he olisivat pyhitetyt totuudessa.

20 Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun,
21 että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.
22 Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä -

23 minä heissä, ja sinä minussa - että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut.
24 Isä, minä tahdon, että missä minä olen, siellä nekin, jotka sinä olet minulle antanut, olisivat minun kanssani, että he näkisivät minun kirkkauteni, jonka sinä olet minulle antanut, koska olet rakastanut minua jo ennen maailman perustamista.
25 Vanhurskas Isä, maailma ei ole sinua tuntenut, mutta minä tunnen sinut, ja nämä ovat tulleet tuntemaan, että sinä olet minut lähettänyt.
26 Ja minä olen tehnyt sinun nimesi heille tunnetuksi ja teen vastakin, että se rakkaus, jolla sinä olet minua rakastanut, olisi heissä ja minä olisin heissä."
Viimeksi muokannut alabasteripullo, 25 Huhti 2022, 14:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
alabasteripullo

Re: Kuka voi kastaa?

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Puoluehengellä tarkoitan lahkouden henkiä. Tunsin miten muuri tuli vastaan naamaa päin ja tunsin että se muuri oli suuri maasta ylöspäin. Rukoilkaamme että Herra paljastaa mikä se muuri on ja rukoilkaamme että Herra paljastaa myös se valtava puute (puuttuvainen, jokin puuttuu). Kiitos etukäteen rukousavusta! 🙏
alabasteripullo

Re: Kuka voi kastaa?

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Mietin tähän päivään asti, mikä se muuri ja valtava puute voi tarkoittaa. Sen tunsin ihan selvästi hengessäni. Koin ihan selvästi hengessäni että muuri ja valtava puute teki uskonnollisen viihdytteen. Pyytäisin hartaasti rukousapua tässä asiassa. Kiitos etukäteen!
alabasteripullo

Re: Kuka voi kastaa?

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Nyt se muuri ja valtava puute jonka mä hengessä koin viime lauantaina, alkoi aueta mulle mitä ne voi tarkoittaa. Muuri voi tarkoittaa ekumenian eksytyshenkiä. Se valtava puute voi tarkoittaa että Jumalan elävää seurakuntaa koskevat asiat otetaan pois lähiaikana tai jo tässä luopumuksen ajassa.

Elävän Jumalan seurakunta joka on totuuden pylväs ja perustus, kallion eli kallionlohkareen päällä rakennettu seurakunta meinataan ottaa pois.

Ekumenia tulee kreikankielestä oikoumene [οἰκουμένη], se tarkoittaa kolme asiaa; maailmaa ja maanpiiriä epäraamatullisen uskontoyhteyden kautta ja maanpiirin eksyttäjää, joka on saatana.


Luuk. 4:5 Paholainen vei hänet korkealle paikalle, näytti hänelle yhdessä hetkessä kaikki maailman [oikoumene] valtakunnat. Raamattu kansalle

Luuk. 4:5 και αναγαγων αυτον ο διαβολος εις ορος υψηλον εδειξεν αυτω πασας τας βασιλειας της οικουμενης εν στιγμη χρονου

Luuk. 21:26 Ihmiset menehtyvät pelätessään ja odottaessaan sitä, mikä kohtaa maanpiiriä [oikoumene], sillä taivaiden voimat järkkyvät. Raamattu kansalle

Luuk. 21:26 αποψυχοντων ανθρωπων απο φοβου και προσδοκιας των επερχομενων τη οικουμενη αι γαρ δυναμεις των ουρανων σαλευθησονται
Ap.t. 17:31 Hän on näet säätänyt päivän, jona hän tuomitsee koko maailman [oikoumene] vanhurskaasti sen miehen kautta, jonka hän on siihen määrännyt. Hän on antanut siitä kaikille vakuuden herättämällä hänet kuolleista." Raamattu kansalle

Ap.t. 17:31 διοτι εστησεν ημεραν εν η μελλει κρινειν την οικουμενην εν δικαιοσυνη εν ανδρι ω ωρισεν πιστιν παρασχων πασιν αναστησας αυτον εκ νεκρων

Se ekumenia [οἰκουμένη] osoittaa ettei ole ykseyden asiayhteydessä.
Vastaa Viestiin