Rukoilu

Keskustelua sanasta
alabasteripullo

Rukoilu

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Jeesuksen taivaalle astumisen jälkeen kaikki pysyivät yksimielisesti rukouksessa.
Ap.t. 1:14 Nämä kaikki pysyivät yksimielisesti rukouksessa vaimojen kanssa ja Marian, Jeesuksen äidin, kanssa ja Jeesuksen veljien kanssa.





He rukoilivat yksimielisesti ja pyysivät ensinnäkin puhua rohkeasti Jumalan Sanaa jonka jälkeen he pyysivät vahvistukseksi ihmeitä ja tunnustekoja.

Ap.t. 4:24 Sen kuultuansa he yksimielisesti korottivat äänensä Jumalan puoleen ja sanoivat: "Herra, sinä, joka olet tehnyt taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on!

25 Sinä, joka Pyhän Hengen kautta, isämme Daavidin, sinun palvelijasi, suun kautta, olet puhunut: 'Miksi pakanat pauhaavat ja kansat turhia ajattelevat?

26 Maan kuninkaat nousevat, ja ruhtinaat kokoontuvat yhteen Herraa ja hänen Voideltuansa vastaan.'

27 Sillä totisesti, tässä kaupungissa kokoontuivat sinun pyhää Poikaasi Jeesusta vastaan, jonka sinä olet voidellut, sekä Herodes että Pontius Pilatus pakanain ja Israelin sukukuntain kanssa,

28 tekemään kaiken, minkä sinun kätesi ja päätöksesi oli edeltämäärännyt tapahtuvaksi.

29 Ja nyt, Herra, katso heidän uhkauksiansa ja anna palvelijaisi kaikella rohkeudella puhua sinun sanaasi;

30 ja ojenna kätesi, niin että sairaat parantuvat ja tunnustekoja ja ihmeitä tapahtuu sinun pyhän Poikasi Jeesuksen nimen kautta."

31 Ja kun he olivat rukoilleet, vapisi se paikka, jossa he olivat koolla, ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja puhuivat Jumalan sanaa rohkeasti.

32 Ja uskovaisten suuressa joukossa oli yksi sydän ja yksi sielu; eikä kenkään heistä sanonut omaksensa mitään siitä, mitä hänellä oli, vaan kaikki oli heillä yhteistä.

33 Ja apostolit todistivat suurella voimalla Herran Jeesuksen ylösnousemuksesta, ja suuri armo oli heillä kaikilla.




Rukoilu Isän tahdon mukaan. Hän ei tahdo että kukaan hukkuu vaan että KAIKKI tulevat parannukseen ja Hän tahtoo että KAIKKI ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden. Se on Jumalan tahdon mukaista että kaikki pelastuvat. Se on rukoilun keskipisteenä. 🙏🏻
2Piet. 3:9 Ei Herra viivytä lupauksensa täyttämistä, niinkuin muutamat pitävät sitä viivyttelemisenä, vaan hän on pitkämielinen teitä kohtaan, sillä hän ei tahdo, että kukaan hukkuu, vaan että kaikki tulevat parannukseen.
1Tim. 2:4 joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden.



Isä tahtoo senkaltaisia rukoilijoita jotka rukoilevat Isää Pyhässä Hengessä ja totuudessa niin tulee rukoilla Pyhässä Hengessä ja totuudessa. Pyhä Henki auttaa ja rukoilee meidän puolesta kun emme tiedä mitä pitää rukoilla niinkuin tulisi rukoilla niin Pyhä Henki itse rukoilee puolestamme sanomattomin huokauksin. Koska Hän rukoilee Isän tahdon mukaan.
Joh. 4:23 Mutta tulee aika ja on jo, jolloin totiset rukoilijat rukoilevat Isää hengessä ja totuudessa; sillä senkaltaisia rukoilijoita myös Isä tahtoo.

24 Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa."
Room. 8:26 Samoin myös Henki auttaa meidän heikkouttamme. Sillä me emme tiedä, mitä meidän pitää rukoileman, niinkuin rukoilla tulisi, mutta Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomilla huokauksilla.

27 Mutta sydänten tutkija tietää, mikä Hengen mieli on, sillä Henki rukoilee Jumalan tahdon mukaan pyhien edestä.

28 Mutta me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen aivoituksensa mukaan ovat kutsutut.




Saako kertoa vapaamuotoisesti yhdestä asiasta? Rukoukseni on estynyt jostain syystä enkä voi selittää tarkemmin inhimillisin sanoin ja se ei ollut eka kerta kun silloin rukoukseni on estynyt. Sellaiset uskovat ovat samaa kokeneet ja tietävät mitä se on ja ymmärtävät varmaan mua mitä tarkoitan. Ahdistus oli joskus ylivoimaista. Mutta oikeiden sanojen löytäminen oli työlästä ja tuskaa. Koska niiden tekstien mukaan johtaa näön mukaiseen rukoiluun. Sitä olen aina pelännyt kärsien.

Jätin rukouspyynnön rukoiltavaksi. Tuli kommentteja. Ne osoittautui näön mukaan inhimillisesti mutta mun tilanteeni ei kukaan voinut tietää täsmälleen millainen tilanne mulla oli. Oikeiden sanojen löytäminen oli turhaa koska tuli taas päällekkäin uusia kommentteja. Ahdistus kasvoi. Mulla heräsi ihmettelemään miksei voi rukoilla Pyhän Hengen mukaan kun Hän tietää tarkalleen millainen tilanne mulla oli. Aina oman ymmärryksen mukaan rukoillessaan ohjasi.

Sitten etsin sellaisia uskovia joilla on tietty armolahja. Ensin olen tarkkaillut heitä miten armolahja toimii. Huomasin että se toimii hyvin niin seurakunta rakentui. Sitten pyysin rukoilemaan tietyn asian puolesta. Mutta huomasin pettyneenä että taas rukoilu tapahtui oman ymmärryksen nojalla ja mun sanojen mukaan ja mun sanojen kautta näön mukaan koska mulla on vaikeuksia löytää oikeita sanoja. Tilanne oli sellainen joka sai hämmentymään ja sen takia en osannut löytää oikeita sanoja rukoiltavaksi.

Mietin ihmetellen miksi ei anneta tilaa Pyhälle Hengelle ja palvella armolahjan mukaan kuin oman ymmärryksen nojalla rukoilu aina tapahtuu.

Sellainen tilanne sai mun uskoani riittämättömäksi ja voimattomaksi sitten ymmärsin että Herra Hänen tahdon mukaisesti asettaa senkaltaisia rukoilijoita jotka rukoilevat Pyhässä Hengessä ja totuudessa. Ymmärsin että Herra tahtoo mun kääntyvän heidän puoleen ja pyytävän rukousapua.
1Kor. 1:7 niin ettei teiltä mitään puutu missään armolahjassa, teidän odottaessanne meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen ilmestystä.
1Piet. 4:10 Palvelkaa toisianne, kukin sillä armolahjalla, minkä on saanut, Jumalan moninaisen armon hyvinä huoneenhaltijoina.
Ja myös ymmärsin että Isä tarkoittaa myös mua että mun tulee rukoilla Pyhässä Hengessä. Sitten joku uskova tarvitsi rukousapua ja rukoillessani huomasin miten oma ymmärrys näön mukaan alkoi nousta. Alistin sen enkä antanut sen ohjata. Pidin huolen että annan aina tilaa Pyhälle Hengelle rukoillessani. En voinut tietää mikä sillä uskovalla tilanne on koska se ei kertonut enemmän asiasta mitään. Rukoillessani kiinnitin katseeni Jeesukseen ja pidin huolen että rukoilu ei tapahdu näön mukaan.

Sitten tunsin Pyhän Hengen läsnäolon ja pyysin apua miten pitää rukoilla Isän tahdon mukaan. Tunsin myös jotain niinkuin Pyhä Henki olisi rukoillut. Sitä ei voi selittää inhimillisin sanoin. Tiesin vain ainoastaan mikä on Isän tahto että Hän tahtoo että kaikki pelastuisivat. Rukoilin sen kiittäen Herraa. Huomasin myös että mulla usko kohtasi Hänen tahdon mukaisen Sanan mukaan kun Hän tahtoo että kaikki pelastuisivat. Tajusin että rukoilin Sanan mukaan todeksi. Tartutin Hänen Sanaan rukoillessani. Kun lopetin rukoilun niin kiitin Häntä.

Se oli mun henkikökohtainen oppitunti miten toimii Herran tahdonmukaisena rukoilijana. Oli haasteellista. Sen kautta pääsin kasvaa Herran tahdonmukaiseksi rukoilijaksi. Joskus oli sellainen tilanne jonka takia en pystynyt ollenkaan rukoilemaan. Se koetteli mun uskoani ja oli kovalla päällä. Ymmärsin etten voi rukoilla ja tarvitsin itse myös rukousapua.

Onko sulla ollut sama kokemus kuin mulla? Jos on, ymmärrät varmaan mitä itse tarkoitan.
Gal. 6:2 Kantakaa toistenne kuormia, ja niin te täytätte Kristuksen lain.
Room. 15:1 Mutta meidän, vahvojen, tulee kantaa heikkojen vajavaisuuksia, eikä elää itsellemme mieliksi.

2 Olkoon kukin meistä lähimmäiselleen mieliksi hänen parhaaksensa, että hän rakentuisi.

3 Sillä ei Kristuskaan elänyt itsellensä mieliksi, vaan niinkuin kirjoitettu on: "Niiden herjaukset, jotka sinua herjaavat, ovat sattuneet minuun."

4 Sillä kaikki, mikä ennen on kirjoitettu, on kirjoitettu meille opiksi, että meillä kärsivällisyyden ja Raamatun lohdutuksen kautta olisi toivo.

5 Mutta kärsivällisyyden ja lohdutuksen Jumala suokoon teille, että olisitte yksimieliset keskenänne, Kristuksen Jeesuksen mielen mukaan,

6 niin että te yksimielisesti ja yhdestä suusta ylistäisitte Jumalaa ja meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen isää.

7 Hoivatkaa sentähden toinen toistanne, niinkuin Kristuskin on teidät hoivaansa ottanut Jumalan kunniaksi.
🙏🏻 💕
Sinettisormus

Re: Rukoilu

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Jos pidämme kokosydämisesti kiinni näistä sanoista, niinkuin Jeesuskin rukoili Isää: "Tapahtukoon sinun tahtosi!", silloin olemme voittamattomia kaikenlaisissa kiusauksissa, koetuksissa ja vastoinkäymisissä. On vaikea löytää vahvempaa ja vapauttavampaa lausetta kuin tämä: "Tapahtukoon sinun tahtosi"! Sen kautta saamme riemuvoiton kaikista pahoista valloista ja löydämme levon ja lohdutuksen.

Tässä tahdossa Isä ja Poika tulivat täydellisesti yhdeksi, ja vain tässä yhdessä tahdossa myös me tulemme yhdeksi. Mitään muuta tietä ykseyteen ei ole olemassa. Itsessä emme mitään voi, vain saattaa asia Jumalan eteen ja sanoa lopuksi: " ... mutta Tapahtukoon Sinun Tahtosi."
Tätä koulua Jumala piti minulle vuoden. Me nöyrrymme Jumalan tahtoon. Hän tietää mikä meille on se paras jota emme osaa edes kuvitella.
Rukous Hänen Sanaansa nojaten on myös aina vahvaa sillä se on TOTUUS jolle vihollinen aina häviää. Jeesus sanoi aina ensin: "Kirjoitettu on ..."
alabasteripullo

Re: Rukoilu

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Niin, Herran tahto on aina hyvä ja se koittaa ihmiselle pelastukseksi kun lausutaan näin; tapahtukoon Sinun tahtosi. Vetoan itse aina kirjoitettuihin ja kun olen lopettamassa, rukoilen aina Isä meidän -rukousta.

Tuli äsken mieleen eräs vanha muisto niin haluaisin kertoa siitä vielä.... Jokunen aika sitten kokous oli juuri päättynyt, menin rukousalttariin. Siellä oli kaksi rukoilijaa. He toimivat yhdessä. Kerroin heille asiani mutta huonosti koska oli vaikeuksia löytää oikeat sanat. Sitten yksi heistä rukoili ja toinen hiljentyi rukoillessaan.

Rukoilija rukoili ja mulle tuli sellainen tunne että mua ei ymmärtänyt oikein. Hän lopetti rukouksen ja mä en voinut tehdä muuta mitään enkä voinut oikaista oikeaan ymmärrykseen kuin kiittää. Kiitin häntä. Hän nousi ja häipyi pois. Mulle tuli sellainen tunne että olisi törmätty seinää päin.

Toiselle joka hiljentyi rukoillessaan, tuli näky. Hän näki että vasara osui epäonnistuvasti ja ohitse, sitten naula meni rikki. Hän ymmärsi että mua on väärin ymmärretty. Kiitos Herralle että tämä osasi hiljentyä ja etsiä Herran tahtoaan rukoillessaan ja sai Herralta näyn.
alabasteripullo

Re: Rukoilu

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Sellaiset rukoilijat etsivät aina näön mukaista asiaa ja se on huono yhdistelmä mun laiselle uskovalle jolla on vaikeuksia löytää oikeat sanat. Tapahtukoon Sinun tahtosi tässä asiassa -rukous olisi mieluista Herralle joka ymmärtää mun asiani ja tilanteen paremmin. Olen kipuillut sen takia että aina näön mukaista asiaa etsitään. Mun laiselle uskovalle näön mukaista asiaa etsivät rukoilijat ovat huono yhdistelmä. 😕
alabasteripullo

Re: Rukoilu

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Haluaisin vielä kertoa toisesta asiasta.... Olin tarkkaillut uskovien keskeisiä keskusteluja jossain FB-ryhmissä ja iloiten huomasin että he elävät Jumalan Sanan mukaan. Luin sääntöjä joiden mukaan voi jättää rukousaiheita rukoiltavaksi. Mietin pitkään voiko jättää mun rukouspyyntö sinne. Sitten tarkkaillessani huomasin että on liian vähän rukoilijoita mutta päinvastoin on enemmän keskustelun halukkuutta. Mulle tuli hämmentynyt olo.

Mietin voiko oman ymmärryksen nojalla rukoilu viedä kaikki mehut ja siksi siellä ei näy enemmän rukoilijoita. En voi tietää mikä tilanne siellä on. Jos Pyhässä Hengessä rukoilu toimii, se ei toimi omin lihallisin voimin vaan Herran avussa ja voimissa silloin ei pala loppuun kuin oman ymmärryksen nojalla rukoilu jonka kanssa palaa loppuun.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Rukoilu

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

1.Kor.14:14-15 ( ....-19 )

" Sillä jos minä rukoilen kielillä puhuen, niin minun henkeni kyllä rukoilee, mutta ymmärrykseni on hedelmätön.

Kuinka siis on? Minun on rukoiltava hengelläni, mutta minun on rukoiltava myöskin ymmärrykselläni; on minun veisattava kiitosta hengelläni, mutta minun on veisattava myöskin ymmärrykselläni. "
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Sinettisormus

Re: Rukoilu

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Kiitos AO. Minä monesti rukoilen ensin ymmärryksellä, eli vien asian Herran eteen ja sitten jatkan rukoilla kielillä puhuen, eli annan Hengen jatkaa..
alabasteripullo

Re: Rukoilu

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Niin, olen tarkistanut ne samat kohdat. Ne lahjat ovat seurakunnan yhteiseksi rakennukseksi. Jos joku puhuu kielillään ja rukoillaan että joku selittää mitä se puhuu kielillään. Mitä selittämiseen tulee; rukoilee ymmärryksellä niin toinen rakentuu.

Jokunen aika sitten mun puolesta rukoiltiin, yksi rukoili ja puhui kielillä ja toinen sai sanat mulle mun tilanteen mukaan kun silloin mun puolesta rukoili ja puhui kielillä. Se joka sai ne sanat, rukoili ymmärryksellä. Se ei tarkoita että rukoilee näön mukaisen asian mukaan ymmärryksellä vaan se rukoilee hengen mukaan ymmärryksellä. Uudestisyntynyt henki ja Pyhä Henki toimii keskenään niin ymmärrys tulee rukoillessaan.
1Kor. 14:12 Samoin tekin, koska tavoittelette henkilahjoja, niin pyrkikää seurakunnan rakennukseksi saamaan niitä runsaasti.

13 Sentähden rukoilkoon se, joka kielillä puhuu, että hän taitaisi selittää.

14 Sillä jos minä rukoilen kielillä puhuen, niin minun henkeni kyllä rukoilee, mutta ymmärrykseni on hedelmätön.

15 Kuinka siis on? Minun on rukoiltava hengelläni, mutta minun on rukoiltava myöskin ymmärrykselläni; minun on veisattava kiitosta hengelläni, mutta minun on veisattava myöskin ymmärrykselläni.

16 Sillä jos ylistät Jumalaa hengessä, kuinka oppimattoman paikalla istuva saattaa sanoa "amen" sinun kiitokseesi? Eihän hän ymmärrä, mitä sanot.


17 Sinä kyllä kiität hyvin, mutta toinen ei siitä rakennu.

18 Minä kiitän Jumalaa, että puhun kielillä enemmän kuin teistä kukaan;

19 mutta seurakunnassa tahdon mieluummin puhua viisi sanaa ymmärrykselläni, opettaakseni muitakin, kuin kymmenentuhatta sanaa kielillä.
alabasteripullo

Re: Rukoilu

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Pitää osata tarkistella nouseeko oma ymmärrys joka perustuu näön mukaiseen rukoiluun tai ymmärrys tulee ylhäältä Pyhän Hengen kautta.
alabasteripullo

Re: Rukoilu

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Ai niin, kun sinä päivänä tarvitsin kipeästi rukousapua. Jätin rukouspyynnön ja sanoin näin; Herra yksin tietää tilanteen. Varmaan se riittää hyvin. Se ei anna tilaa oman ymmärryksen nojautumiselle. Se on hyvä puoli että sen asian voi jättää Herran haltuun rukoillen luottavaisin mielin sillä yksin kaikkitietävä Herra tietää parhaimmillaan.

Jos saa kysyä. Oletko koskaan ollut sellaisessa tilanteessa missä yksin rukoilu ei onnistunut ja uskoa koeteltiin kovasti ja olit siinä tilanteessa niin avuton ja hämmentynyt ja se kävi yli sun ymmärryksen?
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Rukoilu

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Jer.29:7

"Ja harrastakaa sen kaupungin menestystä, johon minä olen teidät siirtänyt, ja rukoilkaa sen puolesta Herraa, sillä sen menestys on teidän menestyksenne."

:)
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Sinettisormus

Re: Rukoilu

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Meille kaikille on tuttu tilanne että koemme ettei Jumala kuullut, ettei rukous mennyt perille, mutta totuus on muuta, johon Jumala on meitä johtamassa. Uskon että Hän kuulee meidät aina, mutta Hänen suunnitelmat meille on erot kuin itse odotamme. Tapahtukoon siis Hänen tahto, se meidän tulee sisäistää itseemme.
Jumala viivyttää vastaus-ta, jolloin tuntuu, että Jumala vaikenee ja on hiljaa. Rukouksiin vastaamisen viipymisellä tai sillä, ettei vastausta tulekaan niin kuin toivomme, on kuitenkin se tarkoitus, että Jumala haluaa muuttaa meitä. Monille kristityille rukous on heidän ongelmiensa ratkaisemisen väline. Jumalalle se on sitä vastoin väline meidän elämämme muuttamiseksi.
Sinettisormus

Re: Rukoilu

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Jumala on kuitenkin ottanut rukouksemme käsittelyynsä. Job. 35:14 (käännös 1992): ”Väitätkö todella, ettei hän näe sinun asiaasi? Odota, Job. Sinun asiasi on kyllä vireillä.”
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1212
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Re: Rukoilu

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Me saamme rohkeasti lähestyä Jumalaa uskoen, että hän kuulee meitä, mitä sitten pyydämmekin hänen tahtonsa mukaisesti.
1. Johanneksen kirje 5:14

Myös Henki auttaa meitä, jotka olemme heikkoja. Emmehän tiedä, miten meidän tulisi rukoilla, että rukoilisimme oikein. Henki itse kuitenkin puhuu meidän puolestamme sanattomin huokauksin.
Roomalaiskirje 8:26
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Sinettisormus

Re: Rukoilu

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Amen. 🙇‍♀️👑🙇‍♀️
alabasteripullo

Re: Rukoilu

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Se tilanne mikä on ihmiselle mahdotonta ja ihmisymmärryksen yli pääsemätöntä, pysäyttää ja näyttää että ihminen itse ei voi selvitä ilman Jumalaa. Se tilanne opettaa että ihminen ei voi auttaa. Mutta ongelma on se että näön mukaan rukoillaan, ei avaa ihmiselle ulospääsyn. Pyhän Hengen ja totuuden mukaan rukoilu avaa ulospääsyn. Se riisuttaa oman ymmärryksen pois, sitten annetaan Herran toimia Hänen tahdon mukaan, ja siinä Jumala saa olla ihmisen elämän Herra joka auttaa ylittämään ja löytämään ulospääsyn.

Esim. jonkulle lähiomaiselle tai omalle lapselle tai jonkulle muuanlaiselle asialle tapahtuu jotain vakavaa mikä järkyttää ihmisen sisämaailman ja se saa kääntymään Herran puoleen etsien Hänen apua ja on epätoivoinen ja hätääntyy koska inhimillisen ymmärryksen takia ei näe asiaa selkeästi eikä näe missään ulospääsyä. Mutta epätoivoisuus ajattaa Herran puoleen. Mutta se ei ole aina yksinkertaista koska riippuu menneisyydestä. Jos on täysin vapaa menneisyydestä, se kykenee hakeutumaan Herran puoleen.

Sen takia tarvitaan Herran tahdon mukaisia rukoilijoita jotka rukoilevat Pyhässä Hengessä ja totuudessa jonkun ihmisen rikkinäisyyden tai kasvamattomuuden takia. Jos on kiinni menneisyydessä ja on menneisyyden vankina, ei kykene hakeutumaan Herran puoleen. Sen takia Herra tahtoo senkaltaisia rukoilijoita jotka rukoilevat Pyhässä Hengessä ja totuudessa.

Esim. uskonveljet jotka opettavat Sanaa, valvovat itseään ja opetusta pohjautuuko se Raamattuun (1Tim. 4:16). He tarkistavat tuleeko ymmärrys itseltään vai Herralta. Jos ymmärrys joka tulee itseltään, ei ole täysin samoilla linjoilla Raamatun kokonaisvaltaisen opetuksen kanssa. Jos ylhäältä tuleva ymmärrys on täysin samoilla linjoilla Raamatun kokonaisvaltaisen opetuksen kanssa.

Sama asa pätee rukoilijoihin. Itseään kieltämiseen kiteytyy oma ymmärrys ja oma lihallinen tahto ja sitten otetaan ristin ja seurataan Jeesusta. Näkemisessä vaeltaminen rukoillen ei ole mieluista Herralle. Sananlaskuissa puhutaan omaan ymmärrykseen nojautumisesta, se sanoo; älkää nojautuko omaan ymmärrykseen vaan turvaa kaikesta sydämestä Herraan. Niin silloin Jumala saa olla Jumala tässä asiassa ja auttaa ja toimii ja vaikuttaa Hänen tahdon mukaan.

Itsekin olen ollut sellaisessa tilanteessa ja silloin ymmärsin itse tarvitsevan rukousapua. 🙏🏻
Vastaa Viestiin