Kuka on tämä vanhurskas kuningas?

Keskustelua sanasta
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

Kuka on tämä vanhurskas kuningas?

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

Maanantain kysymys, kuka on tämä vanhurskas kuningas?


72 PSALMI.

Vanhurskaan kuninkaan siunattu hallitus.
Salomon virsi.

Jumala, anna kuninkaan tuomita,
niin kuin sinä tuomitset,
anna vanhurskautesi kuninkaan pojalle.
ja sinun kurjiasi oikeuden mukaan.

Vuoret kantakoot rauhaa kansalle,
niin myös kukkulat, vanhurskauden voimasta.

Auttakoon hän kansan kurjat oikeuteen,
pelastakoon köyhäin lapset ja musertakoon sortajan.

Niin he pelkäävät sinua,
niin kauan kuin aurinko paistaa ja kuu kumottaa,
polvesta polveen.

Hän olkoon niin kuin sade, joka nurmikolle vuotaa,
niin kuin sadekuuro, joka kostuttaa maan.
Hänen päivinänsä vanhurskas kukoistaa,
ja rauha on oleva runsas
siihen saakka, kunnes kuuta ei enää ole.
Hallitkoon hän merestä mereen
ja Eufrat-virrasta maan ääriin saakka.

Hänen edessänsä erämaan asujat polvistuvat,
ja hänen vihollisensa nuolevat tomua.
Tarsiin ja saarten kuninkaat tuovat lahjoja,
Saban ja Seban kuninkaat veroa maksavat.
Häntä kumartavat kaikki kuninkaat,
kaikki kansakunnat palvelevat häntä.

Sillä hän pelastaa köyhän, joka apua huutaa,
kurjan ja sen, jolla ei auttajaa ole.
Hän armahtaa vaivaista ja köyhää
ja pelastaa köyhäin sielun.
Hän lunastaa heidän sielunsa
sorrosta ja väkivallasta,
ja heidän verensä on hänen silmissään kallis.

Hän eläköön, ja hänelle tuotakoon Saban kultaa;
hänen puolestansa rukoiltakoon alati,
ja siunattakoon häntä lakkaamatta.
Maa kasvakoon runsaasti viljaa,
vuorten huippuja myöten,
sen hedelmä huojukoon niin kuin Libanon;
ja kansaa nouskoon kaupungeista
niin kuin kasveja maasta.

Pysyköön hänen nimensä iankaikkisesti,
ja versokoon hänen nimensä,
niin kauan kuin aurinko paistaa.
Hänessä he itseänsä siunatkoot,
ja kaikki kansakunnat ylistäkööt häntä onnelliseksi.

Kiitetty olkoon Herra Jumala, Israelin Jumala,
ainoa, joka ihmeitä tekee.
Kiitetty olkoon hänen kunniansa nimi
iankaikkisesti,
ja kaikki maa olkoon täynnä hänen kunniaansa.
Amen, amen.

Daavidin, Iisain pojan, rukoukset päättyvät.

- - -

Vanhurskauden kuningas Pyhän Henkensä kautta olkoon meidän kaikkien kanssa edelleenkin tällä alkavalla viikolla.
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Avatar
Uskon Jeesukseen
Viestit: 2066
Liittynyt: 09 Kesä 2020, 12:31

Re: Kuka on tämä vanhurskas kuningas?

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

Kristus Jeesus Daavidin poika, joka sikisi Pyhästä Hengestä ja syntyi neitsyt Mariasta.

Hebrealaiskirje:
1:5 Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; ja taas: "Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani"?
1:6 Ja siitä, kun hän jälleen tuo esikoisensa maailmaan, hän sanoo: "Ja kumartakoot häntä kaikki Jumalan enkelit."
1:7 Ja enkeleistä hän sanoo: "Hän tekee enkelinsä tuuliksi ja palvelijansa tulen liekiksi";
1:8 mutta Pojasta: "Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.
1:9 Sinä rakastit vanhurskautta ja vihasit laittomuutta; sentähden on Jumala, sinun Jumalasi, voidellut sinua iloöljyllä, enemmän kuin sinun osaveljiäsi."
1:10 Ja: "Sinä, Herra, olet alussa maan perustanut, ja taivaat ovat sinun kättesi tekoja;
1:11 ne katoavat, mutta sinä pysyt, ja ne vanhenevat kaikki niinkuin vaate,
1:12 ja niinkuin vaipan sinä ne käärit, niinkuin vaatteen, ja ne muuttuvat; mutta sinä olet sama, eivätkä sinun vuotesi lopu."

https://www.google.com/amp/s/enduringwo ... lm-72/amp/

On mahdollista, että Salomo kokosi Psalmien toisen kirjan (Psalmit 42-72) ja kirjoitti tämän psalmin sopivana päätelmänä useimmiten Daavidin psalmien kokoelmas-ta. Se on sopiva päätelmä, koska se ei odottamatta kes-kity Daavidiin itseensä, vaan Messiaaseen - kuningasten kuninkaaseen ja Daavidin poikaan

"Uusi testamentti ei missään mainitse sitä messiaa-niseksi, mutta tämä kuva kuninkaasta ja hänen valta-kunnastaan ​​on niin lähellä Jesaja 11:1-5 ja Jesaja
60-62 profetioita, että jos nuo kohdat ovat messiaanisia, niin tämäkin on sitä."
Avatar
Maria
Viestit: 869
Liittynyt: 27 Kesä 2021, 15:16

Re: Kuka on tämä vanhurskas kuningas?

Viesti Kirjoittaja Maria »

Magda-sisko kirjoitti: 18 Loka 2021, 08:17 Maanantain kysymys, kuka on tämä vanhurskas kuningas?
Jeremia 23:3-8

3. Ja minä kokoan lampaitteni tähteet kaikista maista, joihin olen ne karkoittanut, ja tuon ne takaisin laitumelleen, ja ne ovat hedelmälliset ja lisääntyvät.
4. Ja minä herätän heille paimenia, ja ne kaitsevat heitä; eivät he enää pelkää eivätkä säiky, eikä heistä yhtäkään puutu, sanoo Herra.
5. Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä herätän Daavidille vanhurskaan vesan; hän on hallitseva kuninkaana ja menestyvä, ja hän on tekevä oikeuden ja vanhurskauden maassa.
6. Hänen päivinänsä pelastetaan Juuda ja Israel asuu turvassa. Ja tämä on hänen nimensä, jolla häntä kutsutaan: 'Herra on meidän vanhurskautemme'.
7. Sentähden, katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin ei enää sanota: 'Niin totta kuin Herra elää, joka johdatti israelilaiset Egyptin maasta',
8. vaan: 'Niin totta kuin Herra elää, joka johdatti ja toi Israelin heimon jälkeläiset pohjoisesta maasta ja kaikista muista maista, joihin minä olin heidät karkoittanut'. Ja niin he saavat asua omassa maassansa."

Jeesus on Herrain Herra ja kuningasten kuningas! ❤️
Magda-sisko kirjoitti: 18 Loka 2021, 08:17 Vanhurskauden kuningas Pyhän Henkensä kautta olkoon meidän kaikkien kanssa edelleenkin tällä alkavalla viikolla.
Aamen. Siunausta myös sinulle Magda-sisko
Mutta Herran palvelijan ei sovi riidellä, vaan hänen tulee olla lempeä kaikkia kohtaan, kyetä opettamaan ja pahaa kärsimään.
2. Tim. 2:24
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

Re: Kuka on tämä vanhurskas kuningas?

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

Kiitos Maria.

Tämä lähti tutkiskelustani, mitä tarkoittaa vanhurskas. Monen tutkijan mielestä sana on hankala, ja niin se onkin, koska sille ei löydy tarkkaa vastinetta eri kielistä. Jossain vaiheessa se jätetäänkin ainakin suomenkielisistä käännöksistä pois ja korvataan jollain toisella sanalla.

Yhteenvetona kaikista löytämistäni kommenteista mun ajatus on, että se on vastakohta lain tekojen suorittajalle. Kun tällainen henkilö huomaa, ettei lainalaisuus toimi, hän kääntyy Jumalan puoleen ja löytää osakseen armon, joka annettiin Pojan muodossa ristinkuolemassa. Kun hän ottaa tämän sijaiskärsijän ja -kuolijan vastaan ja turvautuu Häneen, vanhurskas Jumala hyväksyy entisen suorittajan ja adoptoi hänet perheeseensä lapseksi. Tässä prosessissa henkilön synnit annetaan anteeksi ja unohdetaan. Siten hänestä tulee ihmisvanhurskas.

Jumalan vanhurskaus on eri kuin ihmisen, mutta Jeesuksen omina ihmisinä me olemme osalliset samasta vanhurskaudesta.

Näin minä puutteellisella ymmärrykselläni olen asian snaijannut. Saa kommentoida.
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Vastaa Viestiin