Ilmestyskirja

Keskustelua sanasta
Spring82
Viestit: 215
Liittynyt: 13 Huhti 2020, 08:15

Ilmestyskirja

Viesti Kirjoittaja Spring82 »

Linkki ei ole Raamattu, mutta on mielestäni oikea paikka tälle?
Onkohan kelleen tuttu tämä selitysteos, löyty pdf, Kaukainen voittolaulu, ilmestyskirjan selitysteos
Hieman olen itse jo lukenut, hyppäsin suoraan sinetteihin ja siitä eteenpäin..

https://concordia.fi/second/wp-content/ ... Becker.pdf
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Ilmestyskirja

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Itseltäni löytyy hyllystä, tosin sen lukemisesta on ainakin 10 vuotta kulunut. Muistan kirjan olleen "kuiva", mutta todella hyvä.

"Kuivalla" tarkoitan sitä, ettei kirjassa ole mitään lennokkaita tulkintoja/selityksiä Ilmestyskirjan sisällöstä. Eli, suomeksi sanottuna, kaikki "huu-haa-jutut" puuttuivat.

Taisi olla aika työläs lukea, ja siksi en sitä ole toista kertaa lukenut, ehkä pitäisi nyt uudestaan ottaa työn alle.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

Re: Ilmestyskirja

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

Spring82 kirjoitti: 20 Helmi 2021, 13:12 Linkki ei ole Raamattu, mutta on mielestäni oikea paikka tälle?
Onkohan kelleen tuttu tämä selitysteos, löyty pdf, Kaukainen voittolaulu, ilmestyskirjan selitysteos
Hieman olen itse jo lukenut, hyppäsin suoraan sinetteihin ja siitä eteenpäin..

https://concordia.fi/second/wp-content/ ... Becker.pdf
Tilasin tuon kirjan Luther kirjakaupasta. Siinä on paljon asiaa teologian ymmärtäjille, kuten heprean sanoja ja kielioppia, joka on minulle täyttä hepreaa.
Mutta löytyy tämmöiselle tavallisellekin tallaajalle, suosittelen.
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Spring82
Viestit: 215
Liittynyt: 13 Huhti 2020, 08:15

Re: Ilmestyskirja

Viesti Kirjoittaja Spring82 »

Kiitokset vastauksistanne 💕
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

Re: Ilmestyskirja

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

Olen alkanut tutkia induktiivisesti Ilmestyskirjaa, ilman hoppua kohti loppua. Vertailen, teen yhteenvetoja muihin kirjoihin, syvennyn rukouksessa vaikka vain yhteenkin sanaan jne.

Puutteellisesta induktiotaidostani huolimatta olen havainnut yhden seikan: me pakanat hyvin kärkkäästi omimme juutalaisille tarkoitetut lupaukset. Myös tuhatvuotisen valtakunnan perijät tulkitsemme eri tavalla kuin on kirjoitettu.
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Ilmestyskirja

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Toissa viikolla sain luettua toiseen kertaa Kaukaisen Voittolaulun, oli helpompaa lukea tällä kertaa, ehkä olin kärsivällisempi kuin ensimmäisellä lukukerralla, ehkä 16-18 vuotta sitten...tai aiemmin...

Hyvä kirja.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Maaret

Re: Ilmestyskirja

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Otsikkoon liittyen mutta en ole lukenut aloituksessa mainittua teosta....

Mieleeni tuli katsoa kaikki kohdat missä on sana "huusi" ja koosteeksi tuli aika vaikuttava kokonaisuus.

7:2 Ja minä näin erään muun enkelin kohoavan auringonnoususta, ja hänellä oli elävän Jumalan sinetti, ja hän huusi suurella äänellä niille neljälle enkelille, joille oli annettu valta vahingoittaa maata ja merta,
3 ja sanoi: "Älkää vahingoittako maata älkääkä merta, älkää myös puita, ennenkuin me olemme painaneet sinetin Jumalamme palvelijain otsaan".

10:1 Ja minä näin erään toisen, väkevän enkelin tulevan alas taivaasta; hänen verhonaan oli pilvi, ja taivaankaari oli hänen päänsä päällä, ja hänen kasvonsa olivat niinkuin aurinko, ja hänen jalkansa niinkuin tulipatsaat,
2 ja hänellä oli kädessään avattu kirjanen. Ja hän laski oikean jalkansa meren päälle ja vasemman maan päälle
3 ja huusi suurella äänellä, niinkuin leijona ärjyy; ja kun hän huusi, antoivat ne seitsemän ukkosen jylinää ääntensä puhua.

14:18 Ja alttarista lähti vielä toinen enkeli, jolla oli tuli vallassaan, ja hän huusi suurella äänellä sille, jolla oli se terävä sirppi, sanoen: "Lähetä terävä sirppisi ja korjaa tertut maan viinipuusta, sillä sen rypäleet ovat kypsyneet".
19 Ja enkeli heitti sirppinsä alas maahan ja korjasi maan viinipuun hedelmät ja heitti ne Jumalan vihan suureen kuurnaan.

18:2 Ja hän huusi voimallisella äänellä sanoen: "Kukistunut, kukistunut on suuri Babylon ja tullut riivaajain asuinpaikaksi ja kaikkien saastaisten henkien tyyssijaksi ja kaikkien saastaisten ja vihattavain lintujen tyyssijaksi.

19:17 Ja minä näin enkelin seisovan auringossa, ja hän huusi suurella äänellä sanoen kaikille keskitaivaalla lentäville linnuille: "Tulkaa, kokoontukaa Jumalan suurelle aterialle
18 syömään kuningasten lihaa ja sotapäällikköjen lihaa ja väkevien lihaa ja hevosten sekä niiden selässä istuvien lihaa ja kaikkien vapaitten ja orjien lihaa, sekä pienten että suurten".

Jätin pois kohdan jossa vertaiskuvallinen nainen huusi synnytystuskissa. Muut kohdat joissa huudettiin olivat siis enkelien toteuttamia tuomioita järjestyksessaan.
Ensin Israelin sukukuntien merkitseminen, sitten luonnon mullistukset, sitten Baabelin tuho ja sotajoukkojen tuho.
Maaret

Re: Ilmestyskirja

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Toinen vaikuttava kokonaisuus havaitsin niissä sanoissa joissa ilmoitettiin ihmisten ja enkelien sijainti.

Ilm. 8:13
Ja minä näin, ja minä kuulin kotkan, joka lensi keskitaivaalla, sanovan suurella äänellä: "Voi, voi, voi maan päällä asuvaisia niiden jäljellä olevain pasunain äänten tähden, joihin kolmen enkelin vielä on määrä puhaltaa!"

11:10 Ja ne, jotka maan päällä asuvat, iloitsevat heidän kohtalostaan ja riemuitsevat ja lähettävät lahjoja toisilleen; sillä nämä kaksi profeettaa olivat vaivanneet niitä, jotka maan päällä asuvat.

13:6 Ja se avasi suunsa Jumalaa pilkkaamaan, pilkatakseen hänen nimeänsä ja hänen majaansa, niitä, jotka taivaassa asuvat.

13:16 Ja se saa KAIKKI, pienet ja suuret, sekä rikkaat että köyhät, sekä vapaat että orjat, panemaan merkin oikeaan käteensä tai otsaansa,

Kun Johannes näki suuren joukon taivaassa KAIKISTA sukukunnista niin hän näki myös KAIKKI enkelit taivaassa.

7:9 Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä....

7:11 Ja kaikki enkelit seisoivat piirissä valtaistuimen ja vanhinten ja neljän olennon ympärillä ja lankesivat kasvoilleen valtaistuimen eteen ja kumartaen rukoilivat Jumalaa

--ei siis ollut edes enkeleitä enää maanpäällä suojelemassa sinne jääneitä ihmisiä?
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4760
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Ilmestyskirja

Viesti Kirjoittaja Eero »

Kiitos Maaret tästä, ehdin vaan pikaisesti lukea nuo Raamatunkohdat läpi, ei taideta tosiaan muualla kertoa kuin Ilmestyskirjassa että enkelit huutavat käskyjä ja ohjeita toisileen. Tulee mieleen, että silloin on ”todellisuuden verho” repäisty auki ja ihmiset tietävät että Herra on tosi ja loppu on tullut. Mutta kaikki eivät siltikään kadu ja tee parannusta. Se ihmetyttää välillä.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Maaret

Re: Ilmestyskirja

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Ei tullut mieleenkään uskoa Beckerin tulkintaa kun jo aloitus oli niin korkeakoulumaista.

Mutta laitan tämän otsikon alle kuitenkin omaa tulkintaani/mietteitäni.

Siis luvusta 13 ja pedon kuvauksesta. Kun usein mietimme onko ne 7 päätä jotkut henkilöt, niin voisiko henkilöiden "nimet" olla pilkkaavia?

kymmenen sarvea ja seitsemän päätä, ja sarvissansa kymmenen kruunua, ja sen päihin oli kirjoitettu pilkkaavia nimiä.

Jos ne onkin asioita kuten vaikka "talous, rahanhimo, valta, väkivalta, media, tietorekisterit, huumekauppa, lääkitys" jne.
Nuo kaikki liittyy vallankäyttöön ihmisiä kohtaan ja talous on se jonka "kuolemaa " koko ajan yritetään välttää.

"Talous" paranee ja koko systeemiä seurataan "ihmetellen".
Vastaa Viestiin