Pohdintaa "riivaajista"....

Keskustelua sanasta
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Pohdintaa "riivaajista"....

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

"Jumalan pojat" termi löytyy myös Uudesta Testamentissa, jossa se SELVÄSTI kuvaa uskovia, Jumalan omia.

Room.8:16 Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia.

Room.9:26 Ja on tapahtuva, että siinä paikassa, jossa heille on sanottu: 'Te ette ole minun kansani', siinä heitä kutsutaan elävän Jumalan lapsiksi."

Noissa jakeissa oleva "lapsi"-sana on kreikankielen alkutekstissä" POIKA" !

Roomalaiskirjeen kohdat alkutekstin mukaan ;

8:16 Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme JUMALAN POIKIA.

9:26 Ja on tapahtuva, että siinä paikassa, jossa heille on sanottu: 'Te ette ole minun kansani', siinä heitä kutsutaan elävän JUMALAN POJIKSI.

Pietarin kirje puhuu samasta asiasta ;

1.Piet.2:9-10 Mutta te olette valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja", joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa; te, jotka ennen "ette olleet kansa", mutta nyt olette "Jumalan kansa", jotka ennen "ette olleet armahdetut", mutta nyt "olette armahdetut".

Ja, 4.Moos.13:34 kohta myös puhuu IHMISISTÄ, ei enkeleistä, jättiläisinä, koska puhuu Anakin jläkeläisistä, joka siis oli ihminen.

" Näimmepä siellä jättiläisiäkin, Anakin jättiläisheimon jälkeläisiä, ja me olimme mielestämme kuin heinäsirkkoja; sellaisia me heistäkin olimme."


Uudestaan......

"Jumalan Pojat" ennen vedenpaisumusta ovat kaikki Aadamista lähtien, Seetin kautta, aina Nooaan saakka. Näin myös aina maailman loppuun saakka.

"Ihmisten tyttäret" olivat se ihmissuku-linja joka alkoi Kainista, vedenpaisumukseen saakka. Ja, vedenpaisumuksen jälkeen se jatkui sitten taas Nooan pojasta Haamista, jonka jälkeläiset kirottiin.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Pohdintaa "riivaajista"....

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Vielä....

Ilmestyskirja puhuu samasta asiasta, 21:7 Joka voittaa, on tämän perivä, ja Minä olen oleva hänen Jumalansa, ja hän on oleva Minun poikani.

Tuossa puhutaan KAIKISTA ihmisistä, jotka pelastuvat uskomalla Jeesukseen, ja heitä Ilmestyskirja kutsuu " JUMALAN POJIKSI". Eikä siis ole kysymys mistään Jumalan luomista enkeleistä, vaan ihmisistä.

Enkelit eivät ole milloinkaan yhtyneet yhtään kehenkään ihmiseen, eivät alussa eikä myöskään lopussa. Se on niille mahdotonta, koska ne ovat henkiä.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4762
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Pohdintaa "riivaajista"....

Viesti Kirjoittaja Eero »

Menee ehkä hiusten halkomiseksi, mutta ovatko Uuden Testamentin ja Vanhan Testamentin "Jumalan pojat" sama asia? Jos Jobin kirjassa Jumalan pojat olivat kokoontuneet Jumalan eteen, niin kuinka saatana oli heidän joukossaan?
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Pohdintaa "riivaajista"....

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Eero kirjoitti: 08 Helmi 2021, 19:50 Menee ehkä hiusten halkomiseksi, mutta ovat Uuden Testamentin ja Vanhan Testamentin "Jumalan pojat" sama asia? Jos Jobin kirjassa Jumalan pojat olivat kokoontuneet Jumalan eteen, niin kuinka saatana oli heidän joukossaan?
Asiayhteys on aina nähtävä, ettei tule vääriä tulkintoja, jopa mielipuolisia.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4762
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Pohdintaa "riivaajista"....

Viesti Kirjoittaja Eero »

En ymmärrä mitä tarkoitat? Onhan se oudosti ilmaistu, jos saatana olisi ihmisten keskellä Jumalan edessä?

Mutta ehkä tää aihe ei ole kovin hedelmällinen, en halua että menee kiistelyksi. Mutta se tuli vielä ihmismuotoisista enkeleistä mieleen, että sanottiinko jossain päin Raamattua, että jos on vieraanvarainen, niin saattaa "majoittaa enkelin". Ja siitä tuli mieleen, että voivatko ihmiset olla enkeleitä toisilleen, niin kuin jossain laulussa muistaakseni sanotaan. Jos muistan oikein, niin enkeli tarkoittaa Jumalan lähettilästä tai viestintuojaa, eli voiko toinen ihminen toimia enkelinä toiselleen?
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Pi_O

Re: Pohdintaa "riivaajista"....

Viesti Kirjoittaja Pi_O »

Eero kirjoitti: "Mitä muuten partenogeneesi tarkoitti?"

Partenogeneesi on siis suvuton lisääntyminen eli munasolu alkaa jakaantumaan kemikaalin vaikutuksesta tai mekaanisesti ärsyttämällä. Jotkin naaraseläimet lisääntyvät ilman uroksia, jos uroksia ei ole riittävästi. Enkelit voivat varmasti tuottaa "mekaanisen ärsykkeen" munasoluun, jolloin munasolun jakautuminen voisi alkaa.

Hybrideistä tai miksi heitä haluaakaan kutsua:

On kirjoitettu:

Matteus 12
43 Kun saastainen henki lähtee ihmisestä, kuljeksii se autioita paikkoja ja etsii lepoa, eikä löydä.
44 Silloin se sanoo: 'Minä palaan huoneeseeni, josta lähdin'. Ja kun se tulee, tapaa se huoneen tyhjänä ja lakaistuna ja kaunistettuna.
45 Silloin se menee ja ottaa mukaansa seitsemän muuta henkeä, pahempaa kuin se itse, ja ne tulevat sisään ja asuvat siellä. Ja sen ihmisen viimeiset tulevat pahemmiksi kuin ensimmäiset. Niin käy myös tälle pahalle sukupolvelle."


Eli vieraat henget ovat voineet "kaapata" nämä suvuttomasti lisääntyneet lapset.

On kirjoitettu:

Matt. 8:28-32
28 Kun Jeesus tuli toiselle rannalle Gadaran alueelle, häntä vastaan tuli hautaluolista kaksi pahojen henkien vaivaamaa miestä. Nämä olivat niin väkivaltaisia, ettei kukaan voinut kulkea sitä tietä.
29 He huusivat: "Mitä sinä meistä tahdot, Jumalan Poika? Oletko tullut tänne kiduttamaan meitä jo ennen määräaikaa?"
30 Jonkin matkan päässä oli suuri sikalauma laitumella.
31 Pahat henget pyysivät Jeesukselta: "Jos ajat meidät pois, niin lähetä meidät sikalaumaan."
32 "Menkää!" Jeesus sanoi. Silloin henget lähtivät miehistä ja menivät sikoihin, ja koko lauma syöksyi jyrkännettä alas järveen ja hukkui.


Eli riivaajahenget voivat ottaa haltuunsa ihmiskehon ja antaa näin "ihmiselle" yliluonnollisia voimia.

On kirjoitettu:

1. Mooseksen kirja 19
1 Kun enkelit saapuivat illan suussa Sodomaan, oli Loot istumassa kaupunginportin aukiolla. Heidät nähdessään hän nousi, meni heitä vastaan, heittäytyi kasvoilleen maahan
2 ja tervehti heitä sanoen: "Tulkaa, herrani, minun matalaan majaani yöksi, niin voitte pestä matkan pölyt jaloistanne. Heti aamusta voitte sitten jatkaa matkaanne." He vastasivat: "Ei, me yövymme ulkosalla."
3 Mutta Loot pyyteli heitä hartaasti, kunnes he lähtivät hänen mukaansa ja tulivat hänen kotiinsa. Hän valmisti heille runsaan aterian ja leipoi happamattomia leipiä, ja he söivät.
4 Ennen kuin he olivat asettuneet levolle, kokoontuivat talon eteen Sodoman asukkaat, kaupungin kaikki miehet, niin nuoret kuin vanhatkin.
5 He huusivat Lootia ja sanoivat hänelle: "Missä ovat ne miehet, jotka tulivat tänä iltana luoksesi? Tuo heidät tänne, me haluamme maata heidät!"


Eli enkelit voivat olla niin ihmisen kaltaisia, että ihmiset voivat luulla voivansa vahingoittaa enkeleitä. Nämä enkelit tulivat tuhoamaan kaupungin, eivätkä pelänneet näitä ihmisiä, vaikka tiesivät heidän hirveät tekonsa.


Eero kirjoitti: "Mutta se tuli vielä ihmismuotoisista enkeleistä mieleen, että sanottiinko jossain päin Raamattua, että jos on vieraanvarainen, niin saattaa "majoittaa enkelin". Ja siitä tuli mieleen, että voivatko ihmiset olla enkeleitä toisilleen, niin kuin jossain laulussa muistaakseni sanotaan. Jos muistan oikein, niin enkeli tarkoittaa Jumalan lähettilästä tai viestintuojaa, eli voiko toinen ihminen toimia enkelinä toiselleen?"

Kuvainnollisesti ihminen voi olla toiselle ihmiselle kuin enkeli. Ja enkeli voi olla kuin ihminen. Ovathan ihmiset taivaassa enkelten kaltaisia.

Luuk. 20:36 He eivät enää voi kuolla, sillä he ovat enkelien kaltaisia. He ovat Jumalan lapsia, ylösnousemuksesta osallisia.

Hepr. 13:2 Älkää unohtako osoittaa vieraanvaraisuutta, sillä jotkut ovat yösijan antaessaan tulleet majoittaneeksi enkeleitä.


Vielä Jobin kirjasta sen verran, että sitä ei pidä lukea kirjaimellisesti. Olen siinä käsityksessä, että Raamatussa oleva versio Jobin kirjasta perustuu tositapahtumiin perustuvaan näytelmään, jota on dramatisoitu. Kyseessä on siis näytelmän käsikirjoitus.

Keskustelut Jumalan kanssa ovat niin teatraalisia, etten usko Jumalan puhuvan kirjaimellisesti:

Job 38:22 Oletko käynyt paikassa, jossa minä säilytän lunta, oletko nähnyt rakeiden varastot?
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4762
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Pohdintaa "riivaajista"....

Viesti Kirjoittaja Eero »

Joo, ymmärrän mitä tarkoitat Jobin kirjasta, se on luonteeltaan ehkä filosofinen jos niin voi sanoa, mutta Pyhä Henki voi inspiroida ihmistä mihin tahansa Herran toimien kuvauksessa. Se mikä siinä kuitenkin pistää tämän kysymyksen kanssa siimään, että siinä Jumalan pojat ovat selvästi taivasolentoja, samoja kuin Mooseksen kirjassa.

Tuli mieleen, että ehkä Jumalan pojat on jonkinlainen yleisilmaus, samanlainen kuin Taivaankansalainen. Se selittäisi miksi Uudessa Testamentissa myös ihmisiä kutsutaan samalla nimellä tai Jumalan lapsiksi, sillä Jeesuksen kauttahan meillä on taas yhteys Jumalaan ja olemme jo Taivaankansalaisia täällä maan päällä ollessammekin.

Mutta lisääntymisasia on ehkä vähän vaikeaselkoinen.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Pi_O

Re: Pohdintaa "riivaajista"....

Viesti Kirjoittaja Pi_O »

Onhan Kristuskin syntynyt Neitsyt Mariasta. Siinä oli Jumala vaikuttajana.
Jos tuntee solubiologiaa niin tämä asia on varmasti sitä kautta helpompi ymmärtää ihan teoreettisella tasolla, että neitseelliset syntymät ovat mahdollisia. Mies ei voi lisääntyä itsenäisesti, vaan tarvitsee sukusoluilleen kantajan eli naisen. Nainen voi lisääntyä ilman miestä.

Totta on, Kristuksessa olemme Jumalan lapsia yhtä kaikki. Mielestäni Jobin ja Mooseksen kirjojen kuvatut Jumalan pojat ovat luotuja olentoja, taivaassa, kun ihmiset ovat syntyneitä, maassa. Eli tarkemmin sanottuna kyse on käsitteestä. Vrt. 1. Joh. 3:1 ja Hepr. 1:5.

1. Joh. 3:1 Katsokaa, kuinka suurta rakkautta Isä on meille osoittanut: me olemme saaneet Jumalan lapsen nimen, ja hänen lapsiaan me myös olemme. Tästä syystä maailma ei meitä tunne, eihän se tunne häntäkään.

Hepr. 1:5 Ei Jumala ole yhdellekään enkelille milloinkaan sanonut: -- Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin. Ei myöskään näin: -- Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani.


Erityisen tärkeää on muistaa:

Matteus 6
9 Rukoilkaa te siis näin: -- Isä meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi.
10 Tulkoon sinun valtakuntasi. Tapahtukoon sinun tahtosi, myös maan päällä niin kuin taivaassa.
11 Anna meille tänä päivänä jokapäiväinen leipämme.
12 Ja anna meille velkamme anteeksi, niin kuin mekin annamme anteeksi niille, jotka ovat meille velassa.
13 Äläkä anna meidän joutua kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta.* [Myöhäisissä käsikirjoituksissa on lisäksi sanat:"Sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Aamen.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4762
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Pohdintaa "riivaajista"....

Viesti Kirjoittaja Eero »

Aamen Pi_O! Sulla on varmaan ihan oma näkemys tähän lisääntymisasiaan. Tuli myös mieleen Luomiskertomuksesta ”Aatamin kylkiluun irrotus nukutuksessa”, mikä on ehkä aikaisemmin kuulostanut uskomattomalta, mutta nykylääketieteen valossa se on jo ymmärrettävämpää. Eli kyllä mä uskon, että Raamatun kertomukset sekä noudattavat tämän fyysisen maailman lakeja että ovat samalla ihmeellisiä. Me ei vaan tiedä kaikkea.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
kasvua edistävä
Viestit: 39
Liittynyt: 06 Loka 2020, 23:52

Re: Pohdintaa "riivaajista"....

Viesti Kirjoittaja kasvua edistävä »

Kyllä tämä henkimaailma on niin epäselko, ettei sitä ihminen ymmärrä kuin hitusen.
Mutta se on selvää että saatana ja enkelit, niin hyvät kuin pahat, eli langenneet enkelit, ovat luotuja ja eivät voi olla kuin yhdessä paikassa kerrallaan. Siksi saatana käyttää enkeleitään apureinaan eksyttääkseen niin monia kuin mahdollista, jopa valittuitakin.
Näistä saatanan henkiolennoista käytetään raamatussa monia nimityksiä, eli niinkuin edellä on mainittukin. On riivaajia, demooneja, saatanan enkeleitä- ja lähettiläitä. Ja kokonaiksuuksina hallituksia ja valtoja.

Mutta niin kuin Jeesus ilmestyi opetuslapsille ylösnousemuksensa jälkeen henkiruumiissa, niin myös Jumalan kuin saatanankin enkelit voivat ottaa tarvittaessa henkiruumiin ja siinä muidossa ilmestyä ihmisille. Olihan Jeesuskin silloin ihmisen kaltainen ja tunnistettavissa Häneksi itsekseen, mm. naulojen jäljistä.

Tähän viitaten on kirjoitettu jumalan pojista jotka yhtyivät naisiin maan päällä ja siitä syntyivät muinaisajan jättiläiset ja maailma tuli läpeensä pahaksi, jonka Jumala sitten tuhosi vedenpaisumuksella. Tämä asia on todella vaikea ymmärtää ja siitä mielestäni on turhaa väitellä.
Jumalan pojat on viitaus siihen, että heidät kaikki, niin hyvät sellaiset kuin pahatkin, on Jumala luonut samankaltaiseksi enkelijoukoiksi ennen saatanan lankeemusta.
Näitä enkelien (myös Jeesuksen ja Pyhän Hengen) vierailuja henkiruumissa on varmasti näinä päivinäkin, onhan Jumala sama Jumala tänäänkin.
Ananda
Viestit: 40
Liittynyt: 10 Heinä 2021, 16:32

Re: Pohdintaa "riivaajista"....

Viesti Kirjoittaja Ananda »

Eero kirjoitti: 07 Helmi 2021, 14:42 Mun mielestä Uusiluomus sanoit tämän aika tyhjentävästi, jos muistan oikein niin jossain kohtaa Raamatussa puhuttaisiin, että tämä ihmisiin sekaantuminen tapahtuisi vielä uudelleen eli onko se sitten myös osa sitä "täyttä laittomuutta", joka on vielä tulossa?
Uskon että kuuluu osana lopunaikoihin. Ikävä kyllä.
Vastaa Viestiin