Pohdintaa "riivaajista"....

Keskustelua sanasta
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Pohdintaa "riivaajista"....

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Vanhassa Testamentissa mainitaan riivaaja-sana vain kaksi kertaa, 5.Moos.32:17 ja Ps.106:37. Sen kantasana on verbi, joka on yhden kerran VT:ssa, Ps.91:6

Uudessa Testamentissa riivajista puhutaan kymmeniä kertoja, substantiivit ja verbit yhteen laskien suunnilleen noin 70 kertaa. Iso ero VT:n ja UT:n kesken.

Riivaajahan tarkoittaa samaa asiaa kuin "paha henki", "demoni", tai "paholainen". VT:ssa näiden edustajina olivat mm. pakankansojen epäjumalat.

Kun vedenpaisumuksessa, vuonna 1660-1661 luomisesta alkaen, kaikki ihmiset tuhoutuivat Nooan perhettä lukuunottamatta, niin missä nuo riivaajat/demonit tuolloin olivat ?

On todella pitkä ajanjakso, 1661 vuotta, kun näistä demoneista ei mainita sanaakaan. Ei myöskään vedenpaisumuksen jälkeen niistä paljon mitään puhuta, ellei noita epäjumalia lasketa mukaan.

Vasta Uusi Testamentti tuo asian voimakkaasti esille. UT:ssa ihmiset tiesivät toisinaan, että jossakin ihmisessä oli ns. vieras henki.

Vedenpaisumus ei siis tuhonnut demoneita, ja ne vaikuttivat tietenkin voimakkaasti mm. Sodomassa ja Gomorrassa, ja itse asiassa kaikkialla missä palvottiin vääriä jumalia.

Onko demonien toimintaperiaate se, että ne pyrkivät olemaan näkymättömissä ?

Onko niiltä kiellettyä ns. ilmestyä näkyvinä ihmisille ?

Sillä eihän enkelienkään, hyvien, ilmestyminen ihmisille ollut, eikä ole, kovin yleistä.

Näkyvä maailma ja näkymätön maailma, ilmavalta.

Miten näkymättömän voi nähdä ? Hengen hedelmien näkyminen, tai sitten niiden puute, auttaa tässä.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Uusiluomus

Re: Pohdintaa "riivaajista"....

Viesti Kirjoittaja Uusiluomus »

Minä olen sellaisen käsityksen saanut että nuo riivaajat / demonit ovat näiden ihmisten ja enkeleiden jälkeläisten mm jättiläisten henkiä jotka ovat tuhottu vedenpaisumuksessa ja näillä ei ole ruumista joten ne pyrkivät menemään ihmiseen jotta voivat toteuttaa itseään ja himojaan ja halujaan
Riivaajat etsivät kuivia paikkoja sillä ne eivät kestä vettä sillä ne muistavat vedenpaisumuksen, toki tässä pitää muistaa että ne etsivät hengellisesti kuivia paikkoja joissa ei ole Jumalan sanan vettä.. muistan kun itsessäni oli jos jonkinlaista riivaaja sisälläni ja silloin kovin pelkoni oli juurikin syvät vedet ja Jumalan sanan totuus ja monella kaverilla oli kans tämä syvä vesi kovin pelko , siitä kun puhuimme niin ei osattu sanoa mikä siinä on, hullulta tuntuu kun ei pelännyt että kuolee aineisiin tai ammutaan tai sitten johonkin muuhun kuin tämä vesi
Mutta joo kuitenkin ennen vedenpaisumusta nämä olivat omassa liha ruumissaan ( jättiläiset ynnä muut) ja vedenpaisumuksen jälkeen nämä jättiläisten ja muiden sekasikiöiden henget ovat pyrkineet ihmiseen menemään sillä niiden ruumiit hukkuivat ..

Näitähän muinaisajan sankareita pidettiin jumalina monissa kulttuureissa ja palvottiin
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Pohdintaa "riivaajista"....

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Siis, itse pidän noita "jättiläisiä" ihan tavallisina ihmisinä, en demoneina enkä puoli-demoneina, eli ihmisten ja demonien jälkeläisinä.

Hengillä EI OLE lihallista ruumista, inkarnaatiota.

"Jättiläiset" olivat oman aikansa vaikutusvaltaisia ihmisiä, johtajia. Nämä toimivat kuin Kain, Jumalan tahtoa vastaan. Se, että oliko näissä "jättiläisissä" demoneita, eli riivaajia, niin siitä Raamattua ei tarkemmin kerro.

Suurikokoisuus voi olla eräs näkökanta noihin jättiläisiin, sillä niitäkin tuolloin oli.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Uusiluomus

Re: Pohdintaa "riivaajista"....

Viesti Kirjoittaja Uusiluomus »

1. Mooseksen kirja 6:4 FINPR
Siihen aikaan eli maan päällä jättiläisiä, ja myöhemminkin, kun Jumalan pojat yhtyivät ihmisten tyttäriin ja nämä synnyttivät heille lapsia; nämä olivat noita muinaisajan kuuluisia sankareita.

Itse näkisin että nämä jättiläiset ovat juurikin näitä enkelten ja ihmisten hybridejä (tässä tulee huomioida , ei demonien ja ihmisten vaan Enkelten ja ihmisten )

Suurikokoisia ihmisiä on aina ollut mutta tässä viitataan erityisesti jättiläisiin ja näihin muinaisajan sankareihin jotka ovat enkelten ja ihmisten jälkeläisiä ja uskon että niiden henget ovat näitä riivaajia/demoneita
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4763
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Pohdintaa "riivaajista"....

Viesti Kirjoittaja Eero »

Mun mielestä Uusiluomus sanoit tämän aika tyhjentävästi, jos muistan oikein niin jossain kohtaa Raamatussa puhuttaisiin, että tämä ihmisiin sekaantuminen tapahtuisi vielä uudelleen eli onko se sitten myös osa sitä "täyttä laittomuutta", joka on vielä tulossa?
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Sinettisormus

Re: Pohdintaa "riivaajista"....

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Amen Uusiluomus. Ja nämä ovat mielestäni juuri niitä langenneita enkeleitä. Kuuluvat niihin avaruuden henkivaltoihin.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Pohdintaa "riivaajista"....

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Uusiluomus kirjoitti: 07 Helmi 2021, 13:39 1. Mooseksen kirja 6:4 FINPR
Siihen aikaan eli maan päällä jättiläisiä, ja myöhemminkin, kun Jumalan pojat yhtyivät ihmisten tyttäriin ja nämä synnyttivät heille lapsia; nämä olivat noita muinaisajan kuuluisia sankareita.

Itse näkisin että nämä jättiläiset ovat juurikin näitä enkelten ja ihmisten hybridejä (tässä tulee huomioida , ei demonien ja ihmisten vaan Enkelten ja ihmisten )

Suurikokoisia ihmisiä on aina ollut mutta tässä viitataan erityisesti jättiläisiin ja näihin muinaisajan sankareihin jotka ovat enkelten ja ihmisten jälkeläisiä ja uskon että niiden henget ovat näitä riivaajia/demoneita
Nuo " Jumalan pojat" ovat niitä ihmisiä jotka uskovat Jumalaan,ja ovat tuohon aikaan olleet ns. seurakunnan ihmisjäseniä, ei enkelien jälkeläisä eikä enkeleitä. "Ihmisten tyttäret" samoin olivat samoin tavallisia ihmisiä, paitsi he eivät kuuluneet ns. seurakuntaan, vaan olivat Kainin seuraajia.

Eli, tuo 1.Mooseksen kohta puhuu uskovien ja uskomattomien yhteenmenosta, ei ihmisten ja langenneiden enkelien, eli demonien, jotka ovat henkiolentoja.

Tuon esikuvan mukaan toimi monta tuhatta vuotta myöhemmin kuningas Salomo, kun hankki 1000 vaimoa, joista monet olivat vieraista kansoista, ja palvoivat epäjumalia, ja Raamattu kertoo että he juuri saivat Salomon lankemaan hänen vanhoilla päivillään. Jumala oli kieltänyt israelilaisia SEKAANTUMASTA vieraisiin kansoihin juuri heidän epäjumalanpalveluksen takia. Eli, tuossa kontekstissa Salomo kuului "Jumalan poikiin" ja pakanavaimot " ihmisten tyttäriin ".

Ja, tuo 1.Mooseksen kohta liittyy aikaan , joka oli ennen vedenpaisumusta, kaikki tuo väki, myös ne "jättiläiset", kuolivat. Yksi näistä "jättiläistä" , joita kutsuttiin siis myös "sankareiksi", oli Nimrod.

1.Moos.10:8-10 Ja Kuusille syntyi Nimrod. Hän oli ensimmäinen valtias maan päällä. Hän oli mahtava metsämies Herran edessä. Siitä on sananparsi: "Mahtava metsämies Herran edessä niinkuin Nimrod. Ja hänen valtakuntansa alkuna olivat Baabel, Erek, Akkad ja Kalne Sinearin maassa.

Tämä on oma mielipiteeni, mutta että myös juutalainen traditio muistaakseni tulkitsee asian samoin.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4763
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Pohdintaa "riivaajista"....

Viesti Kirjoittaja Eero »

Tuosta 1. Moos. 6 alusta saa kyllä sen käsityksen, että Jumalan pojat eivät olleet maan päältä tai ainakin sen, että kyse on ihnisten tyttäristä ylipäätään, ei israelilaisiin kuulumattomista tyttäristä.

6:1 Kun ihmiset alkoivat lisääntyä maan päällä ja heille syntyi tyttäriä,
6:2 huomasivat Jumalan pojat ihmisten tyttäret ihaniksi ja ottivat vaimoikseen kaikki, jotka he parhaiksi katsoivat.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Uusiluomus

Re: Pohdintaa "riivaajista"....

Viesti Kirjoittaja Uusiluomus »

Jättiläiset

Wikipedia
Nefilit (hepr. ‏נְפִילִים‎, nefilim, "langenneet" tai "pudonneet") ovat isokokoisia olentoja jotka esiintyvät Raamatun alkutekstissä, erityisesti Ensimmäisessä (Genesis) ja Neljännessä Mooseksen kirjassa (Numerot). Myös muista Raamatun teksteistä löytyy viitteitä nefileihin. Käännöksissä heitä kutsutaan usein jättiläisiksi. Joonatanin targumin (Tanakin arameannoksen) mukaan nefilit olivat grigoreitten sekä naispuolisten ihmisten risteytyksiä.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
1 Moos 6:4 Siihen aikaan eli maan päällä jättiläisiä (nefilim), ja myöhemminkin, kun Jumalan pojat yhtyivät ihmisten tyttäriin ja nämä synnyttivät heille lapsia; nämä olivat noita muinaisajan kuuluisia sankareita.

Alkutekstissä on sana nefilim, joka tulee sanasta naphal (nafal), joka tarkoittaa langeta. Jättiläiset olivat langenneiden enkelien ja ihmisten tyttärien jälkeläisiä. Jumalan pojat (langenneet enkelit) ennen vedenpaisumusta yhtyivät ihmisten tyttärien kanssa, jotka synnyttivät heille lapsia. Jakeessa sanotaan, että myöhemminkin on ollut jättiläisiä, joka tarkoittaa sitä että vedenpaisumuksen jälkeen langenneet enkelit ovat myös yhtyneet ihmisten tyttäriin ja he ovat saaneet yhteisiä jälkeläisiä.
(Kopioitu Petri Paavolan sivuilta)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mutta kun eräänä päivänä Jumalan pojat tulivat ja asettuivat Herran eteen, tuli myöskin saatana heidän joukossansa. Niin Herra kysyi saatanalta: "Mistä sinä tulet?" Saatana vastasi Herralle ja sanoi: "Maata kiertämästä ja siellä kuljeksimasta" job1:6-7

Tässä yhteydessä näkisin itse että Jumalan pojilla tarkoitetaan enkeleitä sillä saatana oli heidän joukossaan ja tuli maata kiertämästä ja kuljeksimasta
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Pohdintaa "riivaajista"....

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Luuk.24:37-39

Niin heidät valtasi säikähdys ja pelko, ja he luulivat näkevänsä hengen. Mutta Hän sanoi heille: "Miksi olette hämmästyneet, ja miksi nousee sellaisia ajatuksia teidän sydämeenne ?

Katsokaa Minun käsiäni ja jalkojani ja nähkää, että Minä itse tässä olen. Kosketelkaa Minua ja katsokaa, sillä ei hengellä ole lihaa eikä luita, niinkuin te näette Minulla olevan."

Enkelit ovat henkiolentoja, ja Jeesus itse sanoi ettei niillä ole " lihaa ja luuta. "

Niille on mahdotonta hedelmöittää naista fyysisesti, sillä siittämiseen tarvitaan "lihaa ja luuta", eli fyysinen ruumis.

Aadamin poika Kain oli " ihmisten tyttärien" kantaisä.

Aadamin poika Seet oli "Jumalan poikien " kantaisä.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Pohdintaa "riivaajista"....

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Mutta, itse aloituksen aiheeseen takaisin.

On mielenkiintoista kuinka paljon Evankeliumeissa puhutaan riivatuista, koska Evankeliumit kertovat suhteellisen lyhyestä ajanjaksosta, verrattuna esim. koko tuohon aikaan ennen vedenpaisumusta, eli 1660 vuotta. Eikä tuonkaan jälkeen niistä paljon puhuttu.

Mutta, sitten alkoi tapahtua kun Jeesus ilmestyi kuvioihin.

Onko näin myös nyt maailman ajan lopussa ? Riivajia,ja riivattuja, alkaa kohta vilisemään, juuri ennen Jeesuksen Ilmestymistä hakemaan omansa pois maailmasta ? Voiko kenties tällaisen rinnastuksen/oletuksen tehdä ?
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Uusiluomus

Re: Pohdintaa "riivaajista"....

Viesti Kirjoittaja Uusiluomus »

Langenneet enkelit jättivät asumuksensa

2 Piet 2:4 Sillä ei Jumala säästänyt enkeleitä, jotka syntiä tekivät, vaan syöksi heidät syvyyteen, pimeyden kuiluihin, ja hylkäsi heidät tuomiota varten säilytettäviksi.

Syvyys sana on kreikaksi tartaroo, joka tarkoittaa kuolleiden asuinpaikkaa. Tässä kohtaa sanotaan selvästi, että syntiä tehneet enkelit on heitetty syvyyteen, pimeyden kuiluihin, jossa he ovat odottamassa viimeisen päivän tuomiota.

Kun tutkimme tämän asian koko Raamatun ilmoituksen valossa, niin se tarkoittaa sitä, että osa langenneista enkeleistä on vielä vapaalla jalalla ihmisiä eksyttämässä ja osa on kahleissa, eli vangittuina.

Vangitut enkelit ovat niitä, jotka jättivät oman asumuksensa, eli "henkiruumiin" ja jotka yhtyivät ihmisten tyttärien kanssa. Tämä yhtyminen on tapahtunut ennen vedenpaisumusta sekä vedenpaisumuksen jälkeen. 1 Moos 6:4 todistaa tämän tuoden esille, että ennen vedenpaisumusta maan päällä oli langenneitten enkelien ja ihmisten tyttärien jälkeläisiä (jättiläisiä), samoin kohta tuo esille, että jättiläisiä oli myöhemminkin maan päällä, eli vedenpaisumuksen jälkeen. Tekstiyhteys tuo esille että oli kyseessä Nooan päivät ennen vedenpaisumusta ja sanat myöhemminkin tarkoittaa, että jättiläisiä oli myös olemassa vedenpaisumuksen jälkeen.

Raamattu myös todistaa muualla jättiläisten olleen maan päällä vedenpaisumuksen jälkeen. Tämä todistaa sen että langenneet enkelit ovat yhtyneet ihmisten tyttäriin myös vedenpaisumuksen jälkeen. Tämän takia Jumala vangitsi ne langenneet enkelit jotka vielä vedenpaisumuksen jälkeen uudestaan yhtyivät ihmisten tyttärien kanssa. Kaikkia langenneita enkeleitä ei ole vielä vangittu ja sen todistaa Jumalan sana, joka kertoo näiden pahojen henkien eksyttävän ihmisiä maan päällä.

Osa langenneista enkeleistä on siis yhä vapaalla jalalla (jotka eivät ole yhtyneet ihmisten tyttäriin) ja osa (ne jotka yhtyivät ihmisten tyttärien kanssa) vangittuina. Vangituista enkeleistä kertoo Juudaan kirje.

Juud 1:6 ja että hän ne enkelit, jotka eivät säilyttäneet valta-asemaansa, vaan jättivät oman asumuksensa, pani pimeyteen iankaikkisissa kahleissa säilytettäviksi suuren päivän tuomioon;

Tämä jae todistaa sen, että langenneet enkelit jättivät henkiruumiinsa ja ottivat ihmisruumiin muodon, olleen niitä langenneita Jumalan poikia. Tämä myös selittää sen millä tavalla langenneet enkelit ottivat ihmisten tyttäriä vaimoikseen, eli he jättivät henkiruumiin ja ottivat ihmisruumiin muodon, jonka seurauksena he yhtyivät ihmisten tyttärien kanssa.

Juudaan kirje sanoo, että ne enkelit jotka jättivät oman asumuksensa on vangittu iankaikkisilla kahleilla odottamaan suurta tuomiopäivää. Sanonta ne enkelit todistaa sen, että osa enkeleistä (ei kaikki) lankesi jättämään henkiruumiinsa ja he myös yhtyivät ihmiset tyttäriin. Juud 1:6 todistaa myös sen, että syy näiden langenneiden enkelien vangitsemiseen oli se, että he jättivät oman asumuksensa ja yhtyivät ihmisten tyttärien kanssa.


Enkelit taivaassa eivät mene naimisiin

Matt 22:30 Sillä ylösnousemuksessa ei naida eikä mennä miehelle; vaan he ovat niinkuin enkelit taivaassa.

Jotkut opettavat, että enkelit eivät mene naimisiin ja siksi langenneet enkelit eivät voineet yhtyä ihmisten tyttäriin ja ottaa heitä vaimoiksi. He perustelevat oppinsa Matt 30:22 jakeella. Kun tutkimme koko tämän aiheen Raamatun opetuksen valossa, niin Raamattu opettaa, että osa langenneista enkeleistä yhtyi ihmisten tyttärien kanssa ja he saivat yhteisiä jälkeläisiä (jättiläisiä).

Matt 22:30 sanoo, että taivaassa olevat enkelit eivät mene naimisiin. Taivaassa olevat Jumalalle kuuliaiset ja uskolliset enkelit eivät mene naimisiin, mutta osa langenneista enkeleistä yhtyi ihmisten tyttärien kanssa ja ottivat heitä vaimoiksi (1 Moos 6:2).
Uusiluomus

Re: Pohdintaa "riivaajista"....

Viesti Kirjoittaja Uusiluomus »

Tässä Petri Paavolan sivuilta kopioitu materiaali ja selostus siitä miten on mahdollista että enkelit tekivät lapsia ihmisten kanssa
Uusiluomus

Re: Pohdintaa "riivaajista"....

Viesti Kirjoittaja Uusiluomus »

AOAOAOAOAO kirjoitti: 07 Helmi 2021, 21:02 Mutta, itse aloituksen aiheeseen takaisin.

On mielenkiintoista kuinka paljon Evankeliumeissa puhutaan riivatuista, koska Evankeliumit kertovat suhteellisen lyhyestä ajanjaksosta, verrattuna esim. koko tuohon aikaan ennen vedenpaisumusta, eli 1660 vuotta. Eikä tuonkaan jälkeen niistä paljon puhuttu.

Mutta, sitten alkoi tapahtua kun Jeesus ilmestyi kuvioihin.

Onko näin myös nyt maailman ajan lopussa ? Riivajia,ja riivattuja, alkaa kohta vilisemään, juuri ennen Jeesuksen Ilmestymistä hakemaan omansa pois maailmasta ? Voiko kenties tällaisen rinnastuksen/oletuksen tehdä ?
Niinkuin Nooan ja lootin päiviä kuvataan myös lopunaikana niin vastaus tuohon että viliseekö riivattuja nyt enemmänkin niin on mielestäni kyllä sillä nämä ajan tapahtumat kuvaavat sitä aikaa ennenkuin Jeesus tulee.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4763
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Pohdintaa "riivaajista"....

Viesti Kirjoittaja Eero »

Ilmestyskirjassa on ainakin puhettu "syvyyden kaivon" avaamisesta, josta tulee sitten erilaisia vitsauksia, mutta sanotaanko myös jossain, että pahoja henkiä päästetään irti? Ainakin pahuus lisääntyy loppua kohti, sehän on selvää.

Kävin myös tutkimassa tuota ajatusta "Kainin ja Seetin jälkeläisistä" ja ainakin Wikipediassa viitataan Raamatun ulkopuoliseen Eenokin kirjaan yhtenä lähteenä. Juutalaiset eivät siis itse pidä "nefilejä" langenneina enkeleinä, mutta en tiedä miksi niiden hengellisyys tulisi tässä kohtaa kieltää?

https://en.wikipedia.org/wiki/Nephilim# ... h_and_Cain

4. Mooseksen kirjassa on myös kohta, jossa puhutaan "jättiläisistä" ja siinä viitataan myös fyysiseen kokoon:

13:34 Näimmepä siellä jättiläisiäkin, Anakin jättiläisheimon jälkeläisiä, ja me olimme mielestämme kuin heinäsirkkoja; sellaisia me heistäkin olimme."

Oon kyllä itsekin miettinyt mitä nämä jättiläiset olisivat olleet, mutta jos ajattelee, että henkivallat ovat olleet pystyviä hedelmöitykseen tai että heillä on ollut siihen kykenevä ruumis alunperin, niin tämä enkeleiden ja ihmistyttärien "liitto" on kyllä helpommin selvitettävissä. Ehkä siksi heidät on sidottu odottamaan tuomiotaan, mutta päästetäänkö tosiaan vielä irti?

Uusiluomus selvitti tämän kyllä paljon kattavammin.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Uusiluomus

Re: Pohdintaa "riivaajista"....

Viesti Kirjoittaja Uusiluomus »

Eero kirjoitti: 07 Helmi 2021, 21:47 Ilmestyskirjassa on ainakin puhettu "syvyyden kaivon" avaamisesta, josta tulee sitten erilaisia vitsauksia, mutta sanotaanko myös jossain, että pahoja henkiä päästetään irti? Ainakin pahuus lisääntyy loppua kohti, sehän on selvää.

Kävin myös tutkimassa tuota ajatusta "Kainin ja Seetin jälkeläisistä" ja ainakin Wikipediassa viitataan Raamatun ulkopuoliseen Eenokin kirjaan yhtenä lähteenä. Juutalaiset eivät siis itse pidä "nefilejä" langenneina enkeleinä, mutta en tiedä miksi niiden hengellisyys tulisi tässä kohtaa kieltää?

https://en.wikipedia.org/wiki/Nephilim# ... h_and_Cain

4. Mooseksen kirjassa on myös kohta, jossa puhutaan "jättiläisistä" ja siinä viitataan myös fyysiseen kokoon:

13:34 Näimmepä siellä jättiläisiäkin, Anakin jättiläisheimon jälkeläisiä, ja me olimme mielestämme kuin heinäsirkkoja; sellaisia me heistäkin olimme."

Oon kyllä itsekin miettinyt mitä nämä jättiläiset olisivat olleet, mutta jos ajattelee, että henkivallat ovat olleet pystyviä hedelmöitykseen tai että heillä on ollut siihen kykenevä ruumis alunperin, niin tämä enkeleiden ja ihmistyttärien "liitto" on kyllä helpommin selvitettävissä. Ehkä siksi heidät on sidottu odottamaan tuomiotaan, mutta päästetäänkö tosiaan vielä irti?

Uusiluomus selvitti tämän kyllä paljon kattavammin.
4 Moos 13:33 Näimmepä siellä jättiläisiäkin (nefilim), Anakin jättiläisheimon jälkeläisiä, ja me olimme mielestämme kuin heinäsirkkoja; sellaisia me heistäkin olimme."

Num 13:33 And there we saw the Nephilim, the sons of Anak, who come of the Nephilim; and we were in our own sight as grasshoppers, and so we were in their sight.' (JPS 1917)

Neljäs Mooseksen kirja todistaa sen, että vedenpaisumuksen jälkeenkin langenneet enkelit olivat yhtyneet ihmisten tyttäriin, jotka ovat saaneet yhteisiä jälkeläisiä. Neljäs Mooseksen kirja kertoo israelilaisten nähneen Kanaanin maassa jättiläisiä Anakin poikia, jotka polveutuvat jättiläisistä, eli langenneista enkeleistä.

Jewish Publication Society Bible (JPS 1917) on juutalaisten rabbien kääntämä Raamattu hepreasta englanninkielelle. JPS 1917 kääntää 4 Moos 13:33 alkutekstin mukaisesti sanomalla: me näimme jättiläisiä (nefilim), Anakin poikia, jotka ovat tulleet (polveutuneet) jättiläisistä (nefilim)

(Petri Paavolan sivuilta)
Uusiluomus

Re: Pohdintaa "riivaajista"....

Viesti Kirjoittaja Uusiluomus »

Eero kirjoitti: 07 Helmi 2021, 21:47 Ilmestyskirjassa on ainakin puhettu "syvyyden kaivon" avaamisesta, josta tulee sitten erilaisia vitsauksia, mutta sanotaanko myös jossain, että pahoja henkiä päästetään irti? Ainakin pahuus lisääntyy loppua kohti, sehän on selvää.

Kävin myös tutkimassa tuota ajatusta "Kainin ja Seetin jälkeläisistä" ja ainakin Wikipediassa viitataan Raamatun ulkopuoliseen Eenokin kirjaan yhtenä lähteenä. Juutalaiset eivät siis itse pidä "nefilejä" langenneina enkeleinä, mutta en tiedä miksi niiden hengellisyys tulisi tässä kohtaa kieltää?

https://en.wikipedia.org/wiki/Nephilim# ... h_and_Cain

4. Mooseksen kirjassa on myös kohta, jossa puhutaan "jättiläisistä" ja siinä viitataan myös fyysiseen kokoon:

13:34 Näimmepä siellä jättiläisiäkin, Anakin jättiläisheimon jälkeläisiä, ja me olimme mielestämme kuin heinäsirkkoja; sellaisia me heistäkin olimme."

Oon kyllä itsekin miettinyt mitä nämä jättiläiset olisivat olleet, mutta jos ajattelee, että henkivallat ovat olleet pystyviä hedelmöitykseen tai että heillä on ollut siihen kykenevä ruumis alunperin, niin tämä enkeleiden ja ihmistyttärien "liitto" on kyllä helpommin selvitettävissä. Ehkä siksi heidät on sidottu odottamaan tuomiotaan, mutta päästetäänkö tosiaan vielä irti?

Uusiluomus selvitti tämän kyllä paljon kattavammin.
Syvyyden kaivosta nousee näitä heinäsirkkoja joilla on ikään kuin ihmisen kasvot ynnä muuta ja kuninkaanaan syvyyden enkeli Apollyon,
eufrat virrassa on myös sidottuna muutama enkeli jotka päästetään vapaaksi telomaan maan asukkaita
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4763
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Pohdintaa "riivaajista"....

Viesti Kirjoittaja Eero »

Yritin vielä katsoa AO tuota sinun alkuperäistä kysymystäsi, mun käsittääkseni riivaajat ovat henkiolentoja, jotka eivät välttämättä tarvitse ruumista, siksi ne eivät tuhoutuneet Vedenpaisumuksessa ja varmaankin nämä ovat siis niitä langenneita enkeleitä, ainakin osa.

Voisiko tosiaan olla, että ne on nyt suuremmilta osin sidottu, siksi niitä ei nähdä, mutta Jeesuksen ensimmäinen tulemus oli henkimaailmassa sellainen, niin tärkeä tapahtuma, että kaikkinainen hengellinen toiminta vilkastui. Tai sitten riivaaja ja demoni ovat eri asia, en kyllä tiedä kannattaako ”demonologia” niinkään tutkimuskohteena, mutta ehkä demonit ovat niitä varsinaisia langenneita enkeleitä, jotka ovat nyt sidottuna ja riivaajat osin jotain muuta?

Nyt näin viineisenä aikana Jeesuksen toisen tulemuksen kynnyksellä on varmasti niin, että kaikki hengellinen toiminta vilkastuu taas. Sen voi nähdä kasvavasta pahuudesta maailmassa, mutta myös siitä että Herran Omat kirkastuvat kirkastumistaan.

Apostolien teoissa Pietari puhuu myös Jooelin sanoin, että:
2:17 'Ja on tapahtuva viimeisinä päivinä, sanoo Jumala, että minä vuodatan Henkeni kaiken lihan päälle, ja teidän poikanne ja tyttärenne ennustavat, ja nuorukaisenne näkyjä näkevät, ja vanhuksenne unia uneksuvat.
Tämä tapahtuu ennen Herran Päivää, jolloin Herra pelastaa ne, jotka ”huutavat avuksi Herran Nimeä” (Jooel 2:28-32). Eli tästäkin voi päätellä, että Hengellinen toiminta todella vilkastuu ennen Jeesuksen tuloa.

Siitä en osaa sanoa, miten enkelit ilmestyvät ihmisille, mutta sen ne kuitenkin pystyvät tekemään. On muistaakseni palstallakin ollut eri arvioita värähtely- tai energiatason muutoksesta. Ehkä Herran Enkeleillä on tosiaan lupa ylittää raja tähän maailmaan ja langenneilla enkeleillä ei, koska ovat sidottuna.

Sitten enkelit pystyvät ilmeisesti ottamaan myös fyysisen (kaltaisen?) ruumiin, koska Sodomaan saapui kaksi miehen näköistä enkeliä, johon sodomalaiset halusivat ”käydä käsiksi”:
19:5 Ja he huusivat Lootia sanoen hänelle: "Missä ne miehet ovat, jotka tulivat luoksesi yöllä? Tuo heidät tänne meidän luoksemme, ryhtyäksemme heihin."

1. Moos. 19
Eli jos Herran Enkelit voivat ottaa ihnisen muodon, niin ehkä myös langenneet enkelit ovat voineet tehdä samoin.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Pi_O

Re: Pohdintaa "riivaajista"....

Viesti Kirjoittaja Pi_O »

Muuten en osaa ottaa kantaa keskusteluun, mutta langenneita enkeleitä on myös erilaisia kuten Jumalaa vielä palveleviakin enkelitä.

Olen siinä käsityksessä, että Stna on yksin langennut serafi, mutta myös kerubeja lankesi kuten myös muita enkeleitä.
Käsittääkseni langenneet enkelit, ainakin jotkut niistä voivat ottaa muita muotoja kuten ihmisen tai alienin tai kummituksen tai 'you name it'.
Mutta siitä olen yhä skeptinen, että voiko langennut enkeli ottaa niin ihmismäisen ruumiin, että voisi hedelmöittää naisen?
Vai oliko kyse sittenkin partenogeneesistä?

Ja nuo puhutut jättiläiset eivät välttämättä olleet sellaisia jättiläisiä mitä ekana tulee mytologiasta mieleen. Vaan kyse olisi suurikokoisesta kansasta. Esim. nyt kiinalaisten mielestä hollantilaiset on varmasti 'jättiläisiä" heidän edessä.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4763
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Pohdintaa "riivaajista"....

Viesti Kirjoittaja Eero »

En mäkään ole nyt enää ihan varma tämän ketjun perusteella miten asia on mennyt, mutta kävin tarkastamassa tuon kohdan Jobin kirjasta, jonka Uusiluomus laitoit, jossa Jumalan pojat ja stana ovat Jumalan edessä:
1:6 Mutta kun eräänä päivänä Jumalan pojat tulivat ja asettuivat Herran eteen, tuli myöskin saatana heidän joukossansa.

Job

6:2 huomasivat Jumalan pojat ihmisten tyttäret ihaniksi ja ottivat vaimoikseen kaikki, jotka he parhaiksi katsoivat.

1. Moos.
Molemmissa "Jumalan pojat" ovat ben = poika ja Elohim = Jumala. Eli jollei Jobin kirjan tilaisuus tapahtunut maan päällä, mikä on hyvin epätodennäköistä, koska saatana oli myös paikalla, ja oli juuri tullut "maata kiertelemästä", niin silloin voidaan kyllä sanoa, että "Jumalan pojat" ovat taivaallisia olentoja.

Mitä muuten partenogeneesi tarkoitti? Tuli myös mieleen noista alieneista tai humanoideista, että on paljon kuvauksia ufo-kokemuksista, joissa on ollut jonkinlainen "suvunjalostusteema". Näiden väitetään johtuvan ihmisten primaaripeloista, mutta jos takana onkin tosiaan ruumiiton henkimaailma, joka haluaa saada itselleen fyysisen olomuotonsa takaisin? Tämä menee tietenkin nopeasti tieteisromaanin puolelle, mutta eihän me tiedetä siitä Vedenpaisumusta edeltäneestä maailmastakaan kovin paljoa, että millainen maailma on ollut juuri ennen Nooan nousua arkkiin, muuta kuin että se on ollut paha.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Vastaa Viestiin