Mitattu temppeli

Keskustelua sanasta
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

Mitattu temppeli

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

temp.JPG

Mistä on temppelin ja sen osien mittaus esikuvana? Ja se (kultainen) mittaruoko?
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Mitattu temppeli

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Efe.4:7 Mutta itsekullekin meistä on armo annettu Kristuksen lahjan mitan mukaan.

1.Piet.2:5 ja rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi, pyhäksi papistoksi, uhraamaan hengellisiä uhreja, jotka Jeesuksen Kristuksen kautta ovat Jumalalle mieluisia.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4760
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Mitattu temppeli

Viesti Kirjoittaja Eero »

Tässä oon samaa mieltä AO:n kanssa, että Temppeli on luonteeltaan Hengellinen, sillä se on todennäköisesti Uusi Jerusalem, joka on Karitsan eli Kristuksen Morsian ja Vaimo, kaikki Herran Omat siis.

Tuli mieleen ajatus, että mittaako Ilmestyskirjan Johannes sen ensin Taivaassa ja esipiha olisi nykyinen maan päällinen Jerusalem, jota pakanakansat tallaavat 42 kuukauden ajan:
11:1 Ja minulle annettiin sauvan kaltainen ruoko ja sanottiin: "Nouse ja mittaa Jumalan temppeli ja alttari ja ne, jotka siinä kumartaen rukoilevat.
11:2 Mutta temppelin ulkopuolella oleva esikartano erota pois, äläkä sitä mittaa, sillä se on annettu pakanakansoille; ja he tallaavat pyhää kaupunkia neljäkymmentäkaksi kuukautta.
Myöhemmin Ilmestyskirjassa Uusi Jerusalem laskeutuu Uuteen Maahan eli se on myös fyysinen paikka, Jumalan Maja ihmisten keskellä. Sen mittaa uudestaan ilmeisesti enkeli:
21:2 Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu.
21:3 Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa;

...

21:9 Ja tuli yksi niistä seitsemästä enkelistä, joilla oli ne seitsemän maljaa täynnä seitsemää viimeistä vitsausta, ja puhui minun kanssani sanoen: "Tule tänne, minä näytän sinulle morsiamen, Karitsan vaimon."
21:10 Ja hän vei minut hengessä suurelle ja korkealle vuorelle ja näytti minulle pyhän kaupungin, Jerusalemin, joka laskeutui alas taivaasta Jumalan tyköä,

...

21:15 Ja sillä, joka minulle puhui, oli mittasauvana kultainen ruoko, mitatakseen kaupungin ja sen portit ja sen muurin
Tulee myös mieleen, että onko Uusi Jerusalem luonteeltaan sekä Hengellinen, että fyysisen, sillä temppeliä siinä ei enää ole, vaan Herra Jumala ja Karitsa ovat sen Temppeli:
21:22 Mutta temppeliä minä en siinä nähnyt; sillä Herra Jumala, Kaikkivaltias, on sen temppeli, ja Karitsa.
Eli voisiko Temppeli ja Uusi Jerusalem olla Herra itse sekä kaikki Hänen Pyhänsä, jotka laskeutuvat Vaivanajan vitsausten jälkeen maan päälle?
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4760
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Mitattu temppeli

Viesti Kirjoittaja Eero »

Tuli itse asiassa tähän liittyen Herran Sanaakin tänään: "Jumalan Valtakunta on jo tullut!" eli se on sisäisesti meissä, nyt vain odotamme enää Hänen tykönsä kokoontumista, että olisimme aina siellä missä Hänkin on.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Sinettisormus

Re: Mitattu temppeli

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Matt.18:20 Sillä missä kaksi tahi kolme on kokoontunut minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä."

https://www.koivuniemi.com/raamattu?til ... hto=mat+18

Me seurakuntana Jumalan lapsina, muodostamme Herran temppelin, ei ihmis käsin rakennetun ..
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Mitattu temppeli

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Eero kirjoitti: 05 Helmi 2021, 18:58 Tuli itse asiassa tähän liittyen Herran Sanaakin tänään: "Jumalan Valtakunta on jo tullut!" eli se on sisäisesti meissä, nyt vain odotamme enää Hänen tykönsä kokoontumista, että olisimme aina siellä missä Hänkin on.
Aamen. Olemme menossa samaan paikkaan, ja samalla tavalla kuin Hanok ja Elia ja Jeesus. ;)
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Sinettisormus

Re: Mitattu temppeli

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Amen. Eero ja AO. Amen.
Angelicus
Viestit: 402
Liittynyt: 23 Kesä 2020, 16:39

Re: Mitattu temppeli

Viesti Kirjoittaja Angelicus »

Amen. Täällä olemme valmistaaksemme taivaallista majaa kukin omilla lahjoillamme, kokoamme aarteita siihen temppeliimme. Ja rukoilemme silmien avautumista kanssaihmisillemme, että hekin tulisivat tuntemaan elämämme suuren salaisuuden, kaiken tämän näkyvän taustalla vaikuttavan voiman. Eikä se ole kuitenkaan salaisuus...
Sinettisormus

Re: Mitattu temppeli

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Niin, se ei ole salaisuus. Se on meille ilmoitettu.
Amen.
Sinettisormus

Re: Mitattu temppeli

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Me, Jumalan omat, olemme kalliilla hinnalla ostetut ja Hänen, Jeesuksen Kristuksen nimen kautta, pääsemme kaikkein Pyhimpään.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4760
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Mitattu temppeli

Viesti Kirjoittaja Eero »

Aamen! Siksi Herra sanoi epäilijöillä, että ei Jumalan Valtakunta ole "siellä eikä täällä", vaan se on siellä missä mekin ja sitten kun yhdistymme Herran kanssa, niin se on siellä missä me ja Hän olemme, kaikki Yhdessä, yhdessä paikassa.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Sinettisormus

Re: Mitattu temppeli

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

.. Niin, missä olemmekaan, niin Hänen kauttaan olemme yhtä. Meillä on yhteys Hänessä ja näin olemme aina läsnä myös toisillemme.
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

Re: Mitattu temppeli

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

Tarkennan vielä kysymystäni; mitä tarkoittaa temppelin ja sen osien MITTAAMINEN esikuvallisesti? Tää oli kyllä jo aloituksessa.
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4760
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Mitattu temppeli

Viesti Kirjoittaja Eero »

Voisiko siinä olla kyse siitä kuka on arvollinen?

Ilmestyskirjan 11 luvussa Johannes mittaa Temppelin ja siellä olevat "sauvan kaltaiselle ruo'olla", mutta häntä käsketään jättämään esikartano mittaamatta, koska sitä tallaavat ei-arvolliset pakanakansat, kunnes heidän aikansa loppuu ja he jäävät lopullisesti ulkopuolelle. Sitten 21 luvussa enkeli (?) mittaa Uuden Jerusalemin kultaisella ruo'lla eli siellä olevat ovat "puhdistettuja kuin kulta" eli arvollisia olemaan siellä.

Tämä nyt tällaista pohdintaa, mitä itse olet Magda-sisko mieltä aiheesta?
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Mitattu temppeli

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

"Mittaaminen" voi tarkoittaa myös ; laskemista, punnitsemista, jne.

Esim. Dan.5:25

" Ja tämä on kirjoitus, joka on tuonne kirjoitettu: 'Mene, mene, tekel, ufarsin'. Ja tämä on sen selitys: mene merkitsee: Jumala on laskenut sinun valtakuntasi luvun ja on tehnyt siitä lopun. Tekel: sinut on vaa'alla punnittu ja köykäiseksi havaittu. Peres: sinun valtakuntasi on pirstottu ja annettu meedialaisille ja persialaisille."

Vastaavia kohtia VT:ssa on 2.Moos.30:12 "Kun sinä lasket israelilaisten lukumäärän-niiden, joiden on oltava katselmuksessa-niin jokainen heistä suorittakoon, heistä katselmusta pidettäessä, hengestään sovitusmaksun Herralle, ettei mikään rangaistus heitä kohtaisi, heistä katselmusta pidettäessä.

4.Moos.1:2 Laskekaa koko Israelin kansan väkiluku suvuittain ja perhekunnittain, nimien lukumäärän mukaan, kaikki miehenpuolet, pääluvun mukaan.

Ilm.7:4 Ja minä kuulin sinetillä merkittyjen luvun, sata neljäkymmentä neljä tuhatta merkittyä kaikista Israelin lasten sukukunnista

Ilm.7:14 Ja minä sanoin hänelle: "Herrani, sinä tiedät sen". Ja hän sanoi minulle: "Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta tulevat, ja he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä.

Ilm.14:1 Ja minä näin, ja katso, Karitsa seisoi Siionin vuorella, ja hänen kanssaan sata neljäkymmentä neljä tuhatta, joiden otsaan oli kirjoitettu hänen nimensä ja hänen Isänsä nimi.

Ilm.7:9 Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli palmut käsissään,
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4760
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Mitattu temppeli

Viesti Kirjoittaja Eero »

Tätä mäkin suurin piirtein tarkoitin, että kuka on arvollinen astumaan Temppeliin ja pysymään siellä. Eli ajattelen, että tämä jotenkin viittaisi siihen, että sen sisällä olijat on mitattu ja havaittu arvollisiksi. Ulkopuolelle jäävät taas on "havaittu köykäisiksi".
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Mitattu temppeli

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Väestönlasku, joka tehtiin kaksi kertaa Mooseksen aikana, oli esikuva.

"Väestönlasku" tarkoittaa hengellisesti tätä, jos joku henkilö alkaa sanoa eri ihmisille henkilökohtaisesti näin ; " et pelastu, pelastut, et pelastu, pelastut, et pelastu, pelastut...jne"

Eli, kysymys on siitä ketka pelastuvat ja ketkä joutuvat kadotukseen. Tällaisen erottelun voi ainoastaan tehdä Jumala, ei yksikään ihminen.

Tästä on myös toinenkin varoittava esikuva VT:ssa. Daavid suoritti "väestönlaskun", vaikka häntä siitä varoitettiinkin. Tuon "västönlaskun" seurauksena 70 000 israelilaista kuoli, kun Jumala rankaisi kansaa Daavidin virheen takia.

Väestönlasku, eli LOPULLINEN JA PYSYVÄ EROTTELU tapahtuu vasta aikojen lopussa, tai yksittäisen ihmisen kohdalla tämän maallisen elämän päättyessä.

Väestönlasku on täten myös esikuva VIIMEISESTÄ PÄIVÄSTÄ, eli HERRAN PÄIVÄSTÄ.

Daavid asetttui Jumalan paikalle ryhtyessään laskemaan ketkä "kuuluivat Jumalan kansaan".

1.Aik.1:1 Mutta saatana nousi Israelia vastaan ja yllytti Daavidin laskemaan Israelin. 21:7 Mutta tämä asia oli Jumalan silmissä paha, ja hän löi Israelia.
2.Sam.24:1 Mutta Herran viha syttyi taas Israelia kohtaan, niin että hän yllytti Daavidin heitä vastaan, sanoen: "Mene ja laske Israel ja Juuda.

Jeesus puhui asiasta selvemmin ;

Luuk.6:37 Älkääkä tuomitko, niin ei teitäkään tuomita; älkää kadotustuomiota lausuko, niin ei teillekään kadotustuomiota lausuta. Antakaa anteeksi, niin teillekin anteeksi annetaan.

Matt.7:1-2 Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi; sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan.

Tuossa Matteuksen kohdassa selkeästi tuomitseminen ja mittaaminen rinnastetaan toisiinsa.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4760
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Mitattu temppeli

Viesti Kirjoittaja Eero »

Aamen AO!
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Sinettisormus

Re: Mitattu temppeli

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Joo. Tämä tuli myös illalla minulle mieleen mutta en enää jaksanut vastata.
Meitä mitataan sen mukaan miten mittaamme toisiamme. Monesti mietimme olemmeko mittamme arvoisia?
Ja tämä; kun mitta tulee täyteen, hakee Herra omansa .
Sinettisormus

Re: Mitattu temppeli

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Löysin tälläisen hyvän linkin tuosta temppelistä jos joku haluaa tutkiskella:

https://www.israel-apu.fi/artikkelien-r ... -temppeli/
Vastaa Viestiin