Ensimmäinen ratsastaja
Lähetetty: 11 Marras 2020, 12:32
https://www.kotimaa24.fi/blogit/ensimma ... atsastaja/
Ensimmäinen apokalyptinen ratsastaja
11.04.2020 23:27 - Harri Ahdesmäki
Four Horsemen of the Apocalypse - Wikipedia
Karitsa, eli Kristus alkoi avata kirjakääröä, mikä oli suljettu seitsemällä sinetillä, Ilm. 5:5. Sinettien takana on Jumalan sallima ja määräämä tapahtumasarja lopun aikana juuri ennen Kristuksen paluuta.
Valkea hevonen-herätys
1 Ja minä näin, kuinka Karitsa avasi yhden niistä seitsemästä sinetistä, ja kuulin yhden niistä neljästä olennosta sanovan niinkuin ukkosen äänellä: "Tule!"
2 Ja minä näin, ja katso: valkea hevonen; ja sen selässä istuvalla oli jousi, ja hänelle annettiin seppele, ja hän lähti voittajana ja voittamaan.
Valkoinen on Raamatussa taivaan, Jumalan valtakunnan, Kristuksen vanhurskauden ja voiton väri. Myös Ilm. 19:11 kuvaa Jeesusta valkoisella hevosella ratsastavaksi, joka tuomitsee ja sotii vanhurskaudessa. Jesaja kuvaa Israelia mm. teräväksi nuoleksi;
Hän antoi minulle suun kuin terävän miekan, kätensä varjoon hän minut kätki, hän teroitti minut kuin nuolen, viineensä hän minut talletti. (Jes. 49:2)
Habakukin kirjassa sanotaan Jumalasta; Sinä otat jousen käteesi, asetat nuolen jänteelle. (Hab. 3:9)
Ensimmäinen valkealla hevosella ratsastava voittaja kuvaa herätystä. Lopun ajan herätyksessä on kyse jälkimmäisestä Hengensateesta seurakunnan ajan lopussa, eli nk. kevätsateesta, mistä Mooses ja profeetat ovat ennustaneet.
Aikanaan jo Mooses lupasi Israelille kaksi hengenvuodatuksen aikaa;
13 Ja jos nyt tottelette minun käskyjäni, jotka minä tänä päivänä teille annan, niin että rakastatte Herraa, teidän Jumalaanne, ja palvelette häntä kaikesta sydämestänne ja kaikesta sielustanne,
14 niin minä annan teidän maallenne sateen ajallansa, syyssateen ja kevätsateen, ja sinä saat korjata viljasi ja viinisi ja öljysi.(5.Moos. 11)
Heprealaisessa alkutekstissä sana "syyssade" on "joreh", mikä merkitsee syksyllä tapahtuvaa aikaista/ensimmäistä sadetta Israelissa. "Kevätsade" taas on "malkosh", mikä merkitsee keväistä myöhäistä/jälkimmäistä sadetta, joka kypsyttää viljan Palestiinassa. Kahdesta hengensateesta profetoivat myös Jer. 5:24 ja Joel 2:23. Syyssade vuodatettiin "kaiken lihan päälle" ensimmäisenä helluntaina Jerusalemissa. Sen jälkeen evankeliumi lähti leviämään Juudeasta ja Samariasta aina maan ääriin asti. Kevätsade taas on Hengenvuodatus, mikä tulee seurakunnan ajan lopussa ennen messiaanisen valtakunnan perustamista, vrt. Hoos. 6:3.
Valkealla hevosella ratsastava jousimies on seppelöity, mikä kuvaa Kristuksen vihollisistaan jo saamaa voittoa Golgatalla ja toisaalta myös tämän "kevätsadeherätyksen" voimaa. Lopun ajan Hengensateen tarkoitus on valmistaa Kristuksen seurakunta Herran paluuseen. Samalla se kääntää juutalaisen kansan tunnustamaan Jeesuksen Messiaakseen, Sak. 12:10 ym.
Myös Filadelfian seurakunnalle osoitetussa kirjeessä sille luvataan Herran tulemuksen edellä nimenomaan suuri juutalaisherätys, Ilm. 3:9. Filadelfialle luvataan sama voiton seppele kuin valkoisella hevosella ratsastavallekin, Ilm. 3:11. Molemmissa käytetään samaa kr. sanaa stefanos. Mielenkiintoista on myös se, että sana on latinaksi corona, mikä voi merkitä yhteyttä maailmanlaajuiseen koronapandemiaan. Myös herätys tulee olemaan maailmanlaajuinen, vrt. Sak. 10:1. Filadelfian seurakuntakirje kuvaa näin samaa tapahtumakulkua kuin ensimmäinen apokalyptinen ratsastajakin lopun aikana. Vaikka Filadelfia on voimaltaan heikko, Herra itse avaa sille herätyksen oven, mitä kukaan ei voi sulkea, Ilm. 3:7.
Profeetta Sakarja kuvaa viimeisessä, eli 8. näyssään tätä samaa lopun ajan herätyksen alkamista ennen messiaanisen valtakunnan tuloa, Sak. 6:8. Pohjoiseen maahan, eli Israelista katsoen Eurooppaan ja sen pohjoisosaan lähetetään Sakarjan mukaan ensin mustien hevosten vetämät vaunut ja niiden jälkeen valkeiden hevosten vetämät. Jälkimmäiset saavat Herran Hengen lepäämään pohjoisessa maassa.
Jotkut Ilmestyskirjan selittäjät sanovat valkoisen hevosen ja sen ratsastajan kuvaavan antikristusta tai harhaoppeja yleensä, mitkä voimistuvat lopun aikana. Tämä käsitys on levinnyt nykyisin moniin evankelisiin seurakuntiin/kirkkoihin. Tätä vastaan puhuu kuitenkin valkoisella hevosella ratsastavan henkilön vahva symboliikka Raamatussa ja se tosiasia, että neljännelle ratsastajalle annetaan tässä tapahtumakulussa valta vain neljänteen osaan maata. Antikristuksen valtaan sen sijaan annetaan koko maailma, eli kaikki sukukunnat ja kansat ja kielet ja kansanheimot, Ilm. 13:7. Kun Ilmestyskirjassa puhutaan antikristuksesta, hänet esitetään selkeästi pedoksi ja lohikäärmeeltä, eli saatanalta vallan saaneeksi Jumalan vastustajaksi, eikä hänen henkilöllisyyttään peitetä.
Joissain tulkinnoissa ensimmäistä ratsastajaa kutsutaan kulkutaudiksi. Se on mainittu mm. Jewish Encyclopediassa; Funk and Wagnalls. p. 392. ...and sees a white horse appear, with a rider holding a bow (representing, probably, Pestilence).
Jewish Encyclopediassa mainittu tulkinta on mielenkiintoinen nykyisen kevään 2020 covid-19 virusepidemian aikana ja se lienee saanut joissain piireissä kannatustakin. Se ei kuitenkaan pidä paikkaansa ja perustuu väärään tulkintaan valkoisella hevosella ratsastavasta henkilöstä. Koronapandemia voi tietysti edeltää ja edistää lopun ajan suuren herätyksen alkamista, koska molemmat ilmiöt ovat maailmanlaajuisia.
Kiitos Pekka Särkiölle, jonka blogista sain inspiraation tämän kirjoittamiseen.
---------------------------------
Kysymys ja vastaus kuuluukin, että eikö tuo voittajana voittamaan lähtevä ratsastaja olekin Kristus?
Ensimmäinen apokalyptinen ratsastaja
11.04.2020 23:27 - Harri Ahdesmäki
Four Horsemen of the Apocalypse - Wikipedia
Karitsa, eli Kristus alkoi avata kirjakääröä, mikä oli suljettu seitsemällä sinetillä, Ilm. 5:5. Sinettien takana on Jumalan sallima ja määräämä tapahtumasarja lopun aikana juuri ennen Kristuksen paluuta.
Valkea hevonen-herätys
1 Ja minä näin, kuinka Karitsa avasi yhden niistä seitsemästä sinetistä, ja kuulin yhden niistä neljästä olennosta sanovan niinkuin ukkosen äänellä: "Tule!"
2 Ja minä näin, ja katso: valkea hevonen; ja sen selässä istuvalla oli jousi, ja hänelle annettiin seppele, ja hän lähti voittajana ja voittamaan.
Valkoinen on Raamatussa taivaan, Jumalan valtakunnan, Kristuksen vanhurskauden ja voiton väri. Myös Ilm. 19:11 kuvaa Jeesusta valkoisella hevosella ratsastavaksi, joka tuomitsee ja sotii vanhurskaudessa. Jesaja kuvaa Israelia mm. teräväksi nuoleksi;
Hän antoi minulle suun kuin terävän miekan, kätensä varjoon hän minut kätki, hän teroitti minut kuin nuolen, viineensä hän minut talletti. (Jes. 49:2)
Habakukin kirjassa sanotaan Jumalasta; Sinä otat jousen käteesi, asetat nuolen jänteelle. (Hab. 3:9)
Ensimmäinen valkealla hevosella ratsastava voittaja kuvaa herätystä. Lopun ajan herätyksessä on kyse jälkimmäisestä Hengensateesta seurakunnan ajan lopussa, eli nk. kevätsateesta, mistä Mooses ja profeetat ovat ennustaneet.
Aikanaan jo Mooses lupasi Israelille kaksi hengenvuodatuksen aikaa;
13 Ja jos nyt tottelette minun käskyjäni, jotka minä tänä päivänä teille annan, niin että rakastatte Herraa, teidän Jumalaanne, ja palvelette häntä kaikesta sydämestänne ja kaikesta sielustanne,
14 niin minä annan teidän maallenne sateen ajallansa, syyssateen ja kevätsateen, ja sinä saat korjata viljasi ja viinisi ja öljysi.(5.Moos. 11)
Heprealaisessa alkutekstissä sana "syyssade" on "joreh", mikä merkitsee syksyllä tapahtuvaa aikaista/ensimmäistä sadetta Israelissa. "Kevätsade" taas on "malkosh", mikä merkitsee keväistä myöhäistä/jälkimmäistä sadetta, joka kypsyttää viljan Palestiinassa. Kahdesta hengensateesta profetoivat myös Jer. 5:24 ja Joel 2:23. Syyssade vuodatettiin "kaiken lihan päälle" ensimmäisenä helluntaina Jerusalemissa. Sen jälkeen evankeliumi lähti leviämään Juudeasta ja Samariasta aina maan ääriin asti. Kevätsade taas on Hengenvuodatus, mikä tulee seurakunnan ajan lopussa ennen messiaanisen valtakunnan perustamista, vrt. Hoos. 6:3.
Valkealla hevosella ratsastava jousimies on seppelöity, mikä kuvaa Kristuksen vihollisistaan jo saamaa voittoa Golgatalla ja toisaalta myös tämän "kevätsadeherätyksen" voimaa. Lopun ajan Hengensateen tarkoitus on valmistaa Kristuksen seurakunta Herran paluuseen. Samalla se kääntää juutalaisen kansan tunnustamaan Jeesuksen Messiaakseen, Sak. 12:10 ym.
Myös Filadelfian seurakunnalle osoitetussa kirjeessä sille luvataan Herran tulemuksen edellä nimenomaan suuri juutalaisherätys, Ilm. 3:9. Filadelfialle luvataan sama voiton seppele kuin valkoisella hevosella ratsastavallekin, Ilm. 3:11. Molemmissa käytetään samaa kr. sanaa stefanos. Mielenkiintoista on myös se, että sana on latinaksi corona, mikä voi merkitä yhteyttä maailmanlaajuiseen koronapandemiaan. Myös herätys tulee olemaan maailmanlaajuinen, vrt. Sak. 10:1. Filadelfian seurakuntakirje kuvaa näin samaa tapahtumakulkua kuin ensimmäinen apokalyptinen ratsastajakin lopun aikana. Vaikka Filadelfia on voimaltaan heikko, Herra itse avaa sille herätyksen oven, mitä kukaan ei voi sulkea, Ilm. 3:7.
Profeetta Sakarja kuvaa viimeisessä, eli 8. näyssään tätä samaa lopun ajan herätyksen alkamista ennen messiaanisen valtakunnan tuloa, Sak. 6:8. Pohjoiseen maahan, eli Israelista katsoen Eurooppaan ja sen pohjoisosaan lähetetään Sakarjan mukaan ensin mustien hevosten vetämät vaunut ja niiden jälkeen valkeiden hevosten vetämät. Jälkimmäiset saavat Herran Hengen lepäämään pohjoisessa maassa.
Jotkut Ilmestyskirjan selittäjät sanovat valkoisen hevosen ja sen ratsastajan kuvaavan antikristusta tai harhaoppeja yleensä, mitkä voimistuvat lopun aikana. Tämä käsitys on levinnyt nykyisin moniin evankelisiin seurakuntiin/kirkkoihin. Tätä vastaan puhuu kuitenkin valkoisella hevosella ratsastavan henkilön vahva symboliikka Raamatussa ja se tosiasia, että neljännelle ratsastajalle annetaan tässä tapahtumakulussa valta vain neljänteen osaan maata. Antikristuksen valtaan sen sijaan annetaan koko maailma, eli kaikki sukukunnat ja kansat ja kielet ja kansanheimot, Ilm. 13:7. Kun Ilmestyskirjassa puhutaan antikristuksesta, hänet esitetään selkeästi pedoksi ja lohikäärmeeltä, eli saatanalta vallan saaneeksi Jumalan vastustajaksi, eikä hänen henkilöllisyyttään peitetä.
Joissain tulkinnoissa ensimmäistä ratsastajaa kutsutaan kulkutaudiksi. Se on mainittu mm. Jewish Encyclopediassa; Funk and Wagnalls. p. 392. ...and sees a white horse appear, with a rider holding a bow (representing, probably, Pestilence).
Jewish Encyclopediassa mainittu tulkinta on mielenkiintoinen nykyisen kevään 2020 covid-19 virusepidemian aikana ja se lienee saanut joissain piireissä kannatustakin. Se ei kuitenkaan pidä paikkaansa ja perustuu väärään tulkintaan valkoisella hevosella ratsastavasta henkilöstä. Koronapandemia voi tietysti edeltää ja edistää lopun ajan suuren herätyksen alkamista, koska molemmat ilmiöt ovat maailmanlaajuisia.
Kiitos Pekka Särkiölle, jonka blogista sain inspiraation tämän kirjoittamiseen.
---------------------------------
Kysymys ja vastaus kuuluukin, että eikö tuo voittajana voittamaan lähtevä ratsastaja olekin Kristus?