Paasto

Keskustelua sanasta
Avatar
Uskon Jeesukseen
Viestit: 2066
Liittynyt: 09 Kesä 2020, 12:31

Re: Paasto

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

alabasteripullo kirjoitti: 02 Helmi 2022, 18:17 Niin, Rosita! 🙂

En osaa sanoa minkälaista aikaa. Jos lykätään sen myöhemmin, silloin se olisi liian myöhäistä. Osa uskovista on paastonnut Suomen ja kansan puolesta. En muista missä FB-ryhmässä tai jossain olen lukenut että helmikuussa, siis tässä kuussa aiotaan taas paastota.

Eräs uskonsisko kertoi mulle että adventistit ovat perehtynyt Danielin oikeaan ja terveellisempään ruokavalioon. Mutta olen lukenut että adventtiseurakunta on luokitettu jehovantodistajien kanssa samassa eksyttävässä joukossa. Olen itse yllättynyt siitä.

.....
.....

🙏🏻
Adventisteihin liittyen on eräs entinen adventisti kirjoittanut melko hurjia juttuja tuosta liikehdinnästä.
http://kyti.mbnet.fi/aiheet.htm
Entisen adventistin kotisivut
..............
Alla taasen raamatullisesta ruokavaliosta ym:

https://keskustelu.suomi24.fi/t/8458548 ... ruokavalio

Monet lääkärit ja tiedemiehet ovat tutkineet Raamatun ruokavalio-ohjeita ja tulleet siihen tulokseen, että niitä noudattamalla on paremmat mahdollisuudet pysyä terveenä, kuin syömällä mitä tahansa roskaruokaa. Samoin Jumala varjeli kansaansa eläimissä olevilta tartuntataudeilta, kieltämällä määrättyjen lähinnä maassa liikkuvien pikkueläinten koskettamisen (3.Moos.11:41-43). Samoin Jumala antoi papeille määräyksiä esim. käsien pesusta, joka nykyisen tietämyksen valossa on hygienian perusasioita (etenkin sairaaloissa, keittiöissä ja vastaavissa paikoissa; 2.Moos.30:17-21; 4.Moos.8:5-7).

Etc.

En ole varma onko tuossa adventisteja kirjoittamassa
vai keitä, mutta ylläolevan kaltaiset kirjoitukset tuntuvat olevan aivan ok.

https://www.gotquestions.org/Suomi/raamattu-ruoka.html

Mitä Raamattu opettaa syötäväksi sopivista ruuista? Pitäisikö kristityn välttää joitakin ruokia?

http://www.kotipetripaavola.com/raamatu ... lihaa.html

Raamatun profetia kieltäytyminen syömästä lihaa

Kirjoitin vuonna 2007 kirjoituksen Raamattu ja viimeisten päivien katastrofit (linkkinä lähdeviitteissä). Kirjoittaessani kirjoitusta koin erään asian todella voimakkaasti sydämelläni. Koin kuinka lopunajan ihmiskunta tulee kieltäytymään lihansyönnistä, koska näin sen ymmärsin Raamatusta. Sain aikoinani sellaista palautetta ettei esille ottamani kreikankielen sana broma (1 Tim 4:3) tarkoita liharuokia kuten olin kirjoittanut, vaan yleisesti ruokaa, ei liharuokia. Se mitä Raamatun sanan profetia ihan oikeasti tarkoittaa paljastuu lopulta siinä vaiheessa, kun profetian sanan toteutumisen hetki on koittanut.
Avatar
Uskon Jeesukseen
Viestit: 2066
Liittynyt: 09 Kesä 2020, 12:31

Re: Paasto

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

Entä tälläinen "paasto"?

Victoria Beckham on syönyt saman aterian joka päivä 25 vuotta -Victoria Beckhamin ei tarvitse koskaan miettiä, mitä tänään söisi.

Ex-spaissari, muotisuunnittelija Victoria Beckham, 47, on tarkka linjoistaan.

Pajunvitsamaisen hoikka neljän lapsen äiti ei syö mitä sattuu. Itse asiassa hän on syönyt viimeiset 25 vuotta yhtä ja samaa: grillattua kalaa ja höyrytettyjä vihanneksia.
...
David Beckham näkisi mieluusti vaimonsa lautasella väillä muutakin kuin kalaa ja vihanneksia. David paljastaa Victorian poikenneen ruokavaliostaan vain kerran: kun tämä odotti nyt 10-vuotiasta Harper-tytärtä.

– Se oli ainoa kerta, kun Victoria maistoi lautaseltani. En muista, mitä ruokaa se oli, mutta tiedän, ettei hän ole syönyt sitä sen jälkeen, David kertoo.

Victorian ruokavalio perustuu siihen, että hän ei syö punaista lihaa, maitotuotteita, kastikkeita tai mitään öljyssä valmistettua.

Lähde: Daily Mail

Victoria Beckhamilla on melkoinen itsekuri, mitä syömiseen tulee.

...

Itse syön päivittäin itseasiassa joko hernekeittoa tai pinaattilettuja. Siinä missä Victoria ei syö mitään öljyssä valmistettua niin minä laitan oliiviöljyä hernekeittoon :mrgreen:
Avatar
Hes33
Viestit: 204
Liittynyt: 31 Joulu 2021, 16:42

Re: Paasto

Viesti Kirjoittaja Hes33 »

Minä paastoan melkein joka päivä noin klo 14-18 asti. Eli syön noihin aikoihin päivän ensimmäisen aterian. Teen useimmiten iltatyötä joten pystyn olemaan ateriaan asti myös paljon rukouksessa, kuten paastoon kuuluu. Olen joskus paastonnut pidempiäkin jaksoja, yleensä 3-5 päivää ja joskus pidempään. Paasto on yksi hengellisen voiman avaimista.
alabasteripullo

Re: Paasto

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Niin, UJ. Hes33, olen itse joskus tehnyt eli muutaman tunnin syömättä koska yltäkylläisyys auttaa pitkään. 🙂 Katsoitteko te Derek Prince tv7-ohjelman jonka nimi on; 'millaisena näet ruumiisi'. Derek saarnasi terveellisistä elämäntavoista jotka auttavat pitämään meidän ruumiimme kunnossa ja se on Herran ruumistemppeli. Derek sanoi suorat sanat vanhemmille joilla on lihavat lapset. Derekin mukaan lihavuus sairastuttaa.

Nopea hiilarinpitoinen ruokavalio ei auta pitämään nälän tunteen loitolla, päinvastoin nopea hiilarinpitoinen ruokavalio vaikuttaa verensokeriarvoihin ja muuttuu verensokeriarvoissa sokeripitoisemmaksi ja sitten paino nousee. Ja taas se nälättää. Kun apostolit kokoontuivat yhteen ja mursivat leipää nauttien ruokansa riemulla. Eikö leipa ollut nopea hiilarinpitoinen?
Ap.t. 2:46 Ja he olivat alati, joka päivä,
yksimielisesti pyhäkössä ja mursivat kodeissa leipää ja
nauttivat ruokansa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella,
Ehkä leipä ei ollut siihen aikaan nopea hiilarinpitoinen eikä se voinut olla vaalea leipä. Paavalin mukaan he tulivat ravituiksi siitä leivästä. Se ei voinut olla vaalea leipä. Mutta ehtoollisleipä on nykyään vaalea. Olisi pitänyt käyttää tummaa ja happamatonta leipää ehtoollisleipänä.
Apt. 27:33 Vähää ennen päivän tuloa Paavali kehoitti kaikkia nauttimaan ruokaa, sanoen:
"Tänään olette jo neljättätoista päivää odottaneet ja olleet syömättä ettekä ole mitään ravintoa ottaneet.

34 Sentähden minä kehoitan teitä nauttimaan ruokaa, sillä se on tarpeen meidän pelastuaksemme;
sillä ei yhdeltäkään teistä ole hiuskarvaakaan päästä katoava."

35 Tämän sanottuaan hän otti leivän ja kiitti Jumalaa kaikkien nähden, mursi ja rupesi syömään.

36 Silloin kaikki tulivat rohkealle mielelle ja ottivat hekin ruokaa.

37 Ja meitä oli laivassa kaikkiaan kaksisataa seitsemänkymmentä kuusi henkeä.

38 Ja kun he olivat tulleet ravituiksi, kevensivät he laivaa heittämällä viljan mereen.
Jeesus mursi leivän ja jakoi ne ihmisille. Eikö siihen aikaan kai ollut valkoista jauhoa jolla tehtiin leipää?
alabasteripullo

Re: Paasto

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Eräs uskonsisko kertoi mulle että hänen sisko söi aina appelsiinia, lihoi paljon. Ravitsemusterapeutin kanssa juttelin että hedelmät lihottaa jos oikea ruoka-annoskoon mitta täyttyy, niin ei ole tilaa jälkiruoalle esim. hedelmäsalaatti. Niin ehtona on jättää hedelmäsalaatti pois jos oikea ruoka-annoskoon mitta täyttyy. Koska hedelmissä on omat sokerit, ne lhottaa.

Danielin mukaan he vaihtoivat vihannesruokaan, he söivät ylimääräisen annoksen, ja lihoivat. Diabeetikot varmaan tietävät että ruoka-annosta pitää mitattaa ja miettiä voiko ottaa jälkiruokaa. Jos verensokeriarvot välillä heittelee, se selittää että on jo ottanut liiallista hedelmää joissa on omat sokerit.

Hedelmiä syödään monipuolisesti tarkkaillen ruoka-annoskokoa että se on oikeassa annoskoossa ettei sokeriarvot heittelisi ja aiheuttaisi väsymyksen. Diabeetikot ovat tottuneet mittailemaan ruoka-annosta pienestä saakka aikuisuuteen asti, siis tyypin 1 eli nuoruustyypin diabeetikot.
Dan. 1:12 "Koettele palvelijoitasi kymmenen päivää, ja annettakoon meille vihannesruokaa syödäksemme ja vettä juodaksemme.

13 Sitten tarkastettakoon sinun edessäsi, miltä me näytämme ja miltä näyttävät ne nuorukaiset, jotka syövät kuninkaan pöydän ruokaa; ja tee sitten palvelijoillesi sen mukaan, mitä silloin havaitset."

14 Ja hän kuuli heitä tässä asiassa ja koetteli heitä kymmenen päivää.

15 Mutta kymmenen päivän kuluttua havaittiin heidät muodoltaan kauniimmiksi ja ruumiiltaan lihavammiksi kuin yksikään niistä nuorukaisista, jotka söivät kuninkaan pöydän ruokaa.

16 Ja niin katsastaja jätti pois heille määrätyn ruuan ja heidän juotavansa viinin ja antoi heille vihannesruokaa.
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1213
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Re: Paasto

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Juu itsellä ainakin parempi aloittaa heti ettei jää unholaan.

Luinkin tuosta possun syönnistä muutama päivä sitten jostain, luulen että paaston jälkeen en tule syömään sitä kun ääritilanteissa. Aika järkyttävää että kristityt eivät ole tuosta samalla kannalla kuten muslimit. Ja että suomalainen Raamattu ei painota sitä. Tosin onhan meille pakanajoulukin markkinoitu Herran juhlana.😒

Luin viimevuonna niistä YK:n uuden maailman suunnitelmista että kaikki lihatuotanto tullaan kieltämään perustuen ilmastonmuutokseen sekä eettisyyteen. Kaikki Raamatun määräämät säädökset tullaan heidän suunnitelmassa purkamaan. Täytyy rukoilla kovasti että me emme ole enää täällä silloin.

Tämä koko maailma on niin korruptoitunut ja pilalla ettei jaksa juuri hämmästyä enää mistään. Rahahan on elintarviketeollisuudenkin takana. Eliitti/lääketeollisuus tienaa miljardeja tuolla roskaruoka bisneksellä kun ihmiset tämän jälkeen sairastuu ja sairastumiseen määrätään lääkkeitä eikä ruokavaliohoitoa ja eliitti rikastuu lisää lääkkeiden myynnillä.

--

Oiskohan Beckhamilla jotain anoreksia taustaa? Siinähän helposti keksii itelleen turvaruoat eikä muuta uskalla syödä. Taitaa olla saatanan työtä tuollainen paha anoreksia? Toki voihan hänellä ollakin se kova itsekuri. Sitähän pitäisi syödä ravintoaineita eikä pelkkää mahantäytettä.

-

Luulisin että tuohon Raamatun aikaan on ollut alkuviljoja, spelttiä ja sen sellaista. Eli periaatteessa vaaleaa leipää mutta sitä ei ole teollisesti kuorittu kuten nykyään. Viljan kuoressahan on kaikki kuidun ja vitamiinit.

--


Tänään rupesi jo paasto tuntumaan. Tosi pirteä ja reipas olo, semmoinen kamala väsymys on hävinnyt mutta töissä huomasi että jaloissa ja käsissä ei oikein ole voimaa. Nälkä ei ole vaikka maha kurnii. Saa nähä montako päivää menee jos paastolla jaksaa olla että mieliteot poistuu vai paheneeko vaan.


Olen juonut kahtena aamuna muutaman kiteen merisuolaa veden kanssa mutta pohdin pitäisikö olla enemmän? Itselle on aina matala verenpaine ja rupeaa kyllä helpolla huimaamaan.
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
alabasteripullo

Re: Paasto

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Rosita kirjoitti:Luulisin että tuohon Raamatun aikaan on ollut alkuviljoja, spelttiä ja sen sellaista. Eli periaatteessa vaaleaa leipää mutta sitä ei ole teollisesti kuorittu kuten nykyään. Viljan kuoressahan on kaikki kuidun ja vitamiinit.
👍 Jaa, hyvä tietää! Kiitos!

Olen joskus retkeillyt niin käytin intiaanisokeria veden kanssa, se auttoi verensokeriarvoa tasaantumaan ettei huimaa mutta maku oli hirveetä. Mutta totuin siihen jo.
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1213
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Re: Paasto

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Ja siis tarkennuksena tuohon aikaisempaan viestiini. Tarkoitin että noista asioista on suunnitelmatkin olemassa jo eli profetiat ja näyt noista lihattomuudesta ja noista muista ovat vallat oikeat.😊 On meille upeasti asiat ennalta ilmoitettu! Sekä Herran viisaus noista ruokavalio jutuista.


Uskon Jeesukseen: haluatko tarkentaa tuota oliiviöljyn merkitystä?😀 kuulostaa niin erikoiselta että on varmaan pakko kokeilla seuraavan kerran kun syö.

alabasteripullo: tuo keksijuttu oli hyvä. Tuo on ihan totta että useimmiten tuollaisen ylimääräisen syömisen takana on tunne. Siihen kun oppisi että tunnistaisi sen tunteen ja saisi käsiteltyä sen. Ja monella varmasti niin kuin mainitsit vie ykköspaikan Herralta. Miksi minulle tuli vahva tunne viestistäsi että puhutko kenties unelmatuvasta? Minun on monta kertaa pitänyt soittaa sinne ja tarjoutua vapaaehtoiseksi mutta ko.ronan takia se on vähän väliä kiinni ja moni on sanonut että tuo seurakunta mihin tiloihin siirtyi niin siellä olisi todella huono ilmapiiri.

Täytyykin tutkia noi linkit mitä mainitsitte ja hattua kyllä nostan kaikille jotka olette tuolla vesipaastollakin olleet!



--
Oliko täällä jossakin muuten ohje miten saa useammasta eri ihmisen viestistä lainattua kohtia?
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Avatar
Uskon Jeesukseen
Viestit: 2066
Liittynyt: 09 Kesä 2020, 12:31

Re: Paasto

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

Rosita kirjoitti: 03 Helmi 2022, 15:42 Ja siis tarkennuksena tuohon....


Uskon Jeesukseen: haluatko tarkentaa tuota oliiviöljyn merkitystä?😀 kuulostaa niin erikoiselta että on varmaan pakko kokeilla seuraavan kerran kun syö.
...
Oliko täällä jossakin muuten ohje miten saa useammasta eri ihmisen viestistä lainattua kohtia?
OLIIVIÖLJY:

https://www.anttiheikkila.com/terveysklubi/
Antti Heikkilä - lääketieteen "Petri Paavola"
Yleisesti ravitsemuksesta. Heikkilä kannattaa oliiviöljyä rypsi- ja rapsiöljyn sijaan.

https://energiaaruoasta.vuodatus.net/lue/2014/11/oljyt

Oliiviöljy
- Auttaa ehkäisemään verisuonisairauksia
- Sisältää paljon antioksidantteja ja muita tulehduksia lievittäviä ravintoaineita
- Auttaa alentamaan pahanlaatuista kolesterolia
- Pitää vatsan kylläisenä, sisältää terveellisiä rasvoja, jotka voi stimuloida laihtumista
- Auttaa lievittämään lihas- ja nivelkipuja, koska oliiviöljy sisältää oleiinia joka rauhottaa ja lievittää tulehdusta.
- Pitää huolta aivojen toiminnasta, auttaa ehkäisemään psyykkisiä toimintahäiriöitä, kuten alzheimerin tautia
- sisältää antioksidantteja, flavonoideja, polyfenoleita ja skvaleenia – näistä kaikki toimivat syöpää ehkäisten
- Ehkäisee diabetestä
- Vahvistaa elimistön puolustusjärjestelmää
- Alentaa verenpaineta
- Laita pari tippaa shampoo pesunjälkeen hiuksiin, tekee hiuksista pehmeät ja kiiltävät. Öljyn voi jättää hiuksiin. Taltuttaa pörröiset hiukset
- Öljy ehkäisee ihon ryppyyntymistä ja ravitsee sitä tehokkaasti. Levitä muutama tippa iholle, se kosteuttaa ja suojaa ihoa. Poistaa myös vedenkestävän meikin.
- Ruokalusikallinen iltaisin auttaa oikeanpuoleiseen vatsakipuun ja liottaa sappikiviä
Muista kuitenkin nauttia kohtuudella, liiallisella käytöllä voi olla laksatiivinen vaikutus :) Voi aloittaa vaikka teelusikallisella ja siirtyä pikkuhiljaa ruokalusikallisiin. Kuinka paljon päivässä, on yksilöllistä.

LAINAUS USEASTA VIESTISTÄ:

Esim näin:

- Avaa toinen tai useampi välilehti ja niihin avaat palstan
- Hae haluttu viesti, kopipastaa se tai osia siitä omaan tulevaan viestiisi
- kirjoita esim. seuraavasti:

Rosita kirjoitti
"Oliko täällä jossakin muuten ohje miten saa useammasta eri ihmisen viestistä lainattua kohtia?"

Omaa kommentointia tuohon viestiin. Päläpälä...

Allu kirjoitti:
"Sitäsuntätä jne. niitänäitä..."

Omaa kommentointia tuohon viestiin. Päläpälä...

Ellu kirjoitti:

jne.

Eero tosin tietää onko palstalla varsinaista mekanismia.
alabasteripullo

Re: Paasto

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Oliiviöljyä kans olen laittanut aina ohrapuuroon keitetyn munan ja joskus omenan kanssa. 👍
Rosita kirjoitti:alabasteripullo: tuo keksijuttu oli hyvä. Tuo on ihan totta että useimmiten tuollaisen ylimääräisen syömisen takana on tunne. Siihen kun oppisi että tunnistaisi sen tunteen ja saisi käsiteltyä sen. Ja monella varmasti niin kuin mainitsit vie ykköspaikan Herralta. Miksi minulle tuli vahva tunne viestistäsi että puhutko kenties unelmatuvasta?
Ykkös asiat ovat nääs herkulliset ruoat ja kahvi. :oops: Keksit oli yksi niistä ykkös asioista, nyt ei enää. Ennen sitä keksi juttua en koskaan ole syönyt keksiä kahvin kanssa. Kaveripiirin kanssa kahvilassa vaikutti huomaamatta ja salakavalasti ja muokkautui vääräksi ruokatottumukseksi. Nyt kahvi on ongelma.

Ennen sitä mä aina rukoilin ja pyysin apua päästämään eroon kahviriippuvuudesta. Päätin juoda kuumaa teetä niin menin keittiöön. Hetken kuluttua pidin kädessäni kuumaa kuppia ja tajusin että se on kahvia. :shock: :? Se tapahtui ihan alitajuntaisesti ja salakavalasti, muutaman kerran ja aivan huomaamattani. Sitten hävisin taas kahvikuppi kädessäni. ☕️ :shock:

Hävettää että olen h o l i s t i . ☕️ 🙈 :oops: Kahvi aiheutti usein närästystä. Antti Heikkilä suositteli mulle ketogeenista ruokavaliota niin pääsin eroon närästyksestä mutta juon edelleen kahvia. Välillä vähän närästys palasi ja pidin tauon ja sitten närästys meni ohi ja taas join kahvia. Aina sama ongelma kahvin kanssa jatkuu niinku oravanpyörä. Olen h o l i s t i . :oops:

Kyse ei ole kahvin kofeiinista koska saan helposti nukuttua hyvin ongelmitta ja se tietää ettei ole kyseessä kahvin kofeiini vaan liiallinen kahvin juonti aiheuttaa närästystä. Epäilen että se taitaa olla alitajuinen ongelma niinkuin keksi juttu joka oli korvikkeeksi kavereista. Joskus onnistuin vähentämään kahvin juontia ja joskus en onnistunut. Epäilen mielialaa alitajunnan kautta.

Pienenä lapsena kärsin masennuksesta. Epäilen että mulla voi olla alitajuinen "piilo masennus" jonka takia syön joskus herkullista ruokaa ja pelkään että se voi olla mulle niinku lohturuokaa. En halua että ruoka on ykkönen listalla vaan Jumala joka lohduttaa ja auttaa ylittämään piilo masennuksen. Ehkä paasto voi paljastaa syyn.
2Kor. 7:6 Mutta Jumala, joka masentuneita lohduttaa,
lohdutti meitä Tiituksen tulolla,
Avatar
Uskon Jeesukseen
Viestit: 2066
Liittynyt: 09 Kesä 2020, 12:31

Re: Paasto

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

Eikös tuo holismi ole maailman ihmsten keksimä kahle?
"Tunnusta olevasi jotain niin olet sitä sitten loppuikäsi" - voisi olla riippuvuusholistien motto.

Voi olla, että kahvin juonti liittyy stressin tukahdut-tamiseen eikä niinkään masennukseen.
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1213
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Re: Paasto

Viesti Kirjoittaja Sanna »

alabasteripullo kirjoitti: 03 Helmi 2022, 20:53

Ykkös asiat ovat nääs herkulliset ruoat ja kahvi. :oops: Keksit oli yksi niistä ykkös asioista, nyt ei enää. Ennen sitä keksi juttua en koskaan ole syönyt keksiä kahvin kanssa. Kaveripiirin kanssa kahvilassa vaikutti huomaamatta ja salakavalasti ja muokkautui vääräksi ruokatottumukseksi. Nyt kahvi on ongelma.

Ennen sitä mä aina rukoilin ja pyysin apua päästämään eroon kahviriippuvuudesta. Päätin juoda kuumaa teetä niin menin keittiöön. Hetken kuluttua pidin kädessäni kuumaa kuppia ja tajusin että se on kahvia. :shock: :? Se tapahtui ihan alitajuntaisesti ja salakavalasti, muutaman kerran ja aivan huomaamattani. Sitten hävisin taas kahvikuppi kädessäni. ☕️ :shock:

Hävettää että olen h o l i s t i . ☕️ 🙈 :oops: Kahvi aiheutti usein närästystä. Antti Heikkilä suositteli mulle ketogeenista ruokavaliota niin pääsin eroon närästyksestä mutta juon edelleen kahvia. Välillä vähän närästys palasi ja pidin tauon ja sitten närästys meni ohi ja taas join kahvia. Aina sama ongelma kahvin kanssa jatkuu niinku oravanpyörä. Olen h o l i s t i . :oops:

Kyse ei ole kahvin kofeiinista koska saan helposti nukuttua hyvin ongelmitta ja se tietää ettei ole kyseessä kahvin kofeiini vaan liiallinen kahvin juonti aiheuttaa närästystä. Epäilen että se taitaa olla alitajuinen ongelma niinkuin keksi juttu joka oli korvikkeeksi kavereista. Joskus onnistuin vähentämään kahvin juontia ja joskus en onnistunut. Epäilen mielialaa alitajunnan kautta.

Pienenä lapsena kärsin masennuksesta. Epäilen että mulla voi olla alitajuinen "piilo masennus" jonka takia syön joskus herkullista ruokaa ja pelkään että se voi olla mulle niinku lohturuokaa. En halua että ruoka on ykkönen listalla vaan Jumala joka lohduttaa ja auttaa ylittämään piilo masennuksen. Ehkä paasto voi paljastaa syyn.
2Kor. 7:6 Mutta Jumala, joka masentuneita lohduttaa,
lohdutti meitä Tiituksen tulolla,

Olen kerran ollut, taisi olla toissavuoden puolella niin kuukauden ilman kahvia. Aloitin ensin että vähensin ensin kolmeen kuppiin ja sitten yhteen kuppiin per päivä. Sitten vaan päätin olla ilman niin kauan kun jaksaa. Se ilman oleminen oli paljon helpompaa kuin päätös asiasta.
Join korvikkeena kahvin tilalla teetä, maustettua vettä tai light limsaa kunnes ei enää kaivannut tilalle välttämättä mitään. Olin suuresti hämmästynyt että ei tullut mitään väsymystä.
Ainoastaa kahvin aiheuttamat energiapiikit jäi pois.

Ehkä voisit kokeille ensin vähentää? Toki joillekkin sopii vain malli että kokonaan ilman. Olen varma että kun päätät asiasta niin onnistut🧡

Jumala on antanut meille kaikille selkärangan, on meidän asia käytämmekö sitä. Enkä tässä yritä esittää mitään ylihyvää ihmistä. Tuon kuukauden tauon jälkeen sorruin taas kahvin juontiin vaikka en edelleen koe että siitä olisi mitään muuta hyötyä kun mentaalinen puoli esim aamukahvi. Toki se on sanottava että tuon kuukauden jälkeen juon kahvia enää silloin kun tekee mieli. En enään pelkkään janoon enkä muka piristyäkseni. Ja välillä kun sitten sortuu vanhalle tielle niin se olo mikä siitä kahvista tulee jos yrittää juoda enemmän on karmea.

Ehkä päiväkahville voi keksiä korvikkeen varalta sellaisille päiville kun sitä kaipaa. Esim jos tekee mieli niin on lupa ottaa kuppi teetä ja pala vaikka todella tummaa suklaata. Jos tietää että itsellä on "lupa" voi olla helpompi kieltäytyä jos ei teekkään mieli. Se kiellettyhän meitä ihmisiä kiinnostaa. Ja keksit on mun mielestä tutkittukin jossain että aiheuttaa riippuvuutta. (rouskutus ääni + makea)
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
alabasteripullo

Re: Paasto

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Niin, ajattelen samaa juttua että taidan vähentää ja se on varmaan hyvä ratkaisu kahviriippuvuuden ongelmaan kun otan pieni askel kerrallaan rukoillen Herran apua. Holisti riippuvuus on salakavala jos sitä ei valvota rukoillen. Samoin ruokatottumus. Viime tiistaina menin eka kerta erääseen raamattupiiriin ja siellä pöydällä oli tarjolla erilaisia keksejä. Mua alkoi hirvittää nähdä. Mutta yksi uskonveli ohjasi lautasen jossa on erilaisia keksejä. En halunnut loukata häntä niin valitsin yhden kuivan näköisen kaurakeksin joka on niitä makeita keksejä vähempi makea.

Koska makea keksi, jossa on enemmän sokereita, voi vaikuttaa aivoihin ja se saa aikaan makeanhimoa ja sitten määrää jotain lisää makeanhimon takia. Niin pitää valvoa ettei se ala määrätä vaan laittaa sille raja tiukasti eikä anna sen hallita itseään. Se voi muuttua "epäjumalaksi" jos annetaan jatkuvasti sille määrätä ja hallita itseään salakavalasti.

Silloin tällöin kevyt tai pieni paasto voi auttaa palauttamaan itsekurin ja itsehallinnan kuntoon. Pari vuotta sitten ravitsemusterapeutti piti luentoa ja kuuntelin innolla hänen luentoa. Hän puhui miten ruoka voi vaikuttaa mielialaan jne. Oli mielenkiintoista kuunnella siitä juttua. Välitunnilla eli pikkutauolla juttelin hänen kanssa kysellen siitä asiasta.

Liiallinen sokerin käyttö voi johtaa masennukseen kuulemma. Adhd-ihmisten pitää olla tarkka ruokavalion kanssa koska vääränlainen ruokavalio voi pahentaa adhd:ta kuulemma. Nostan hattua sille tutulle ravitsemusterapeutille joka avasi ymmärrystä että ruokavalion kanssa pitää olla tarkka.

Antti Heikkilä on myös erikoistunut ruokavalion juttuun. Hän on funktionaalinen lääkäri. Hänet löydetään FB:sta. Oikean ruokavalion kautta ihminen tervehtyy ja on todistetusti siitä. Olen joskus pitänyt yhteyttä yksityisviestillä FB:n kautta ja saanut hyviä neuvoja häneltä. Oikean ruokavalion kautta unenlaatu paranee kuulemma.

Herran siunausta! 🙂
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1213
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Re: Paasto

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Tuo sokerin yhteys masennukseen tuli uutena tietona. Ompa mielenkiintoista.

Rukoilen myös että pääsisit kahvin ikeestä eroon.

Siunattua päivää sinullekkin!
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1213
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Re: Paasto

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Tällainen tuli vastaan noista Paavolan paasto ohjeista.


"Raamattu opettaa ettei paastoamisesta saa tehdä numeroa, eli kerskua sillä tai korostaa omaa paastoaan. Raamatun opetuksen mukaan paastoaminen tapahtuu Jumalalle, ei pitäen meteliä paastosta muille ihmisille, ja niin Herra on maksava sinulle julkisesti sen mitä varten olet paastonnut, jos Hän on kutsunut sinut paastoon, jonkun asian tähden." Lähde:
http://www.kotipetripaavola.com/paasto.html

Ylläolevasta huolimatta haluaisin sanoa että oma paasto suoritettu ja voi olla että uusin sen vielä tämän kuun aikana. Mieli olisi halunnut jatkaa pidempään. :(

Haluaisin kehoittaa kaikkia jotka painivat uskonasioiden kanssa niin kokeilemaan paastoa. Tietysti paaston aikana on hyvä olla muutenkin lähemmässä yhteydessä Herraan.

Myöskin jollei hengellistä tarvetta ole kehottaisin silti kokeilemaan paastoa. On kyllä silmiä avaava kokemus sen suhteen minkälainen hallitsija ruoka on monelle ihmiselle ja kuinka hyvin sitä ihminen jaksaa vaikka ei syö.
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1213
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Re: Paasto

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Koska pääsiäinen lähestyy nostan taas tämän, ehkä vihatunkin aiheen ylös.

Tämän tekstin ja ketjun päivityksen tarkoitus jatkossakaan ei ole syyllistää, eikä pakottaa ketään. Koska pääsiäisen aika on monelle paaston aikaa tavalla tai toisella, ajattelin nostaa paastoaiheisia tekstejä sitä mukaan, kun niitä tulee vastaan.

Poislukien muutamat sairaudet, ehkä isoimpia yleisiä hengellisiä vaaroja paastoamisessa ovat hengellisen ylpeyden kehittyminen, mikä saa meidät ajattelemaan, että olemme parempia tai hengellisempiä kuin ne, jotka eivät paastoa.
Toinen lienee legalismi ja itsekkäät syyt ansaita parempi asema Jumalan edessä.


"Paasto antaa syvemmän, intiimimmän ja hedelmällisemmän suhteen Jumalaan. Paasto on myös tärkeä armon väline harjoitteluun."

"Vanhassa testamentissa pääasiallinen käytetty heprealainen sana on tsom, joka tarkoittaa "karttaa ruokaa". Uudessa testamentissa kreikkalainen sana, jonka käännämme ”paastoiksi”, on nesteuo, joka tarkoittaa ”karttaa syömästä”. Molemmissa testamenteissa paasto on yksinkertaisesti ilman ruokaa, jotta voidaan etsiä Jumalaa jostain erityisestä syystä. "

https://www.cslewisinstitute.org/resour ... tian-life/

Tämä on tärkeä huomio, koska nykyään on taipumus laajentaa sana paasto kattamaan muutkin asiat kuin ruoka, kuten televisio, elokuvat, internet, sosiaalinen media tai matkapuhelimet.

Vaikka onkin varmasti oikein pidättäytyä kaikista asioista, jotka haittaavat suhdettamme Jumalaan, Raamattu ei tarkoita sitä paastoamisella. Sellaista pidättäytymistä kuvaillaan paremmin "ei:n sanomiseksi" jollekin maailmallisuudelle tai haitalliselle lihallisuudelle.

Raamatussa sana paasto tarkoittaa ilman ruokaa oloa, jonka tarkoituksena on vilpittömästi etsiä Jumalaa rukouksessa.


Syitä paastoon voi olla:
Herran kanssa ajan viettäminen ja hiljentyminen
Jumalan käyttöön antautuminen
Herran edessä nöyrtyminen
Rukousvastausten odottaminen
Sairauksien parantuminen [Jumalan kehotuksesta]
Kiittäminen ja Jumalan ylistäminen
Avun pyytäminen
Demonisten hyökkäysten vastustaminen
Riippuvuuksista ieti pääseminen
Pyhän Hengen johdatuksen saaminen
Jumalan seurakunnan herättäminen
Kansakunnan puolesta taistelu
Ennen palvelutyöhön astumista "puhdistus"
Lihan kuolettaminen
Haitallisten syömistapojen korjaus
Itsekurin ja selkärangan "kasvatus"
Sorrettujen ja apua tarvitsevien auttaminen


"Paastoaminen osoittaa Jumalalle, että me kaipaamme epätoivoisesti Hänen apuaan ja tavoittelemme Hänen huomiotaan poikkeuksellisella tavalla hylkäämällä "välttämättömän" ruokamme, jotta äänemme kuuluisi korkeuksiin."

Kun tulemme Jumalan luo tällä tavalla, yksityisesti ja julkisesti, täysin tietoisina siitä, että emme ansaitse Häneltä mitään, emmekä voi ansaita mitään paastoamalla, mutta koska Hän on armollinen, antelias ja rakastava Isä, joka välittää meistä, voimme varmistaa, että Jumala todella kuulee (Matt. 6:16–18).

Tämä ei tietenkään takaa, että Hän antaa täsmälleen sen, mitä me etsimme, emmekä sitä voi vaatia. Viime kädessä Hän viisaudessaan antaa meille sen, minkä Hän tietää olevan meille parasta tilanteessa.

Me emme myöskään voi paastolla saavuttaa asioita, jotka Jumala on kieltänyt meiltä tai ainakaan sitä ei kannata kokeilla. (Esimerkkinä Bileamin jankkaaminen 4. Mooses 22)

Jeesus itse paastoi neljäkymmentä päivää valmistautuakseen julkiseen palvelukseensa ja saadakseen kyvyn voittaa paholaisen kiusaukset suistaa sen. Jeesus myös odotti selvästi, että Hänen seuraajansa paastosivat (Matt. 9:14–15) ja sanoi, että jos he tekisivät niin oikeista vaikuttimista, Jumala näkee ja palkitsee heidät (Matt. 6:16–18), aivan kuten huomioi ne, jotka eivät rukoile oikeilla vaikuttimilla (Matt. 6:5–6).


"Paasto auttaa ilmaisemaan, syventämään ja vahvistamaan päätöstä siitä, että olemme valmiita uhraamaan mitä tahansa, jopa itseämme, saavuttaaksemme Jumalan valtakunnan."
-Andrew Murray

Kirja suositus:
Hunger for God - John Piper
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1213
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Re: Paasto

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Mitä on paasto?
Paasto on syömättä jättämistä jonkin aikaa. Paasto on ulkoinen ilmaus sisäisestä sitoutumisesta tavoittelemaan Jumalaa. Kun paastoat, hidastat kuullaksesi Jumalasta. Paasto voi olla eri muodoissa ja kestää eri pituisia. Kristillinen paasto on aina yhdistetty rukoukseen.

Mitä järkeä paastoamisessa on?
Paasto on konkreettinen tapa uhrata Jumalalle. Se on tapa ylistää Häntä.
Paasto vahvistaa kykyäsi rukoilla.
Paasto auttaa sinua keskittymään ja kuulemaan Jumalasta selkeämmin.
Paasto on hengellinen kuri: se auttaa meitä kasvamaan uskossamme.
Paasto on konkreettinen tapa kieltää itsemme – julistaa Jumalan edessä, että tiedämme, että kaikki liittyy Häneen, ei meihin. Jeesus sanoi: "Joka tahtoo seurata minua, hänen tulee kieltää itsensä ja ottaa joka päivä ristinsä ja seurata minua."
Jeesus paastosi (Matteus 4:1-4).

Kuinka kauan minun pitäisi paastota?
Jos et ole koskaan ennen paastonnut, voit aloittaa luopumalla yhdestä ateriasta yhdeksi päiväksi. Tai voit luopua yhdestä ruoasta tai juomasta (esimerkiksi dieettikoksi tai jälkiruoat) koko paaston ajaksi. Kun kasvat paaston kurinalaisuutta ajan myötä, pystyt paastoamaan päiviä kerrallaan tai ehkä paastoamaan lounaasta tai illallisesta joka päivä.

Jos olet paastonnut aiemmin, aseta tavoitteeksesi myös muut ihmiset. Kysy Jumalalta, kuinka kauan Hän haluaa sinun paastoavan ja mistä Hän haluaa sinun paastoavan.

Paastovinkkejä
Jos käytät lääkkeitä tai sinulla on terveysongelmia, keskustele lääkärisi kanssa ennen paastoamista.
Tee suunnitelma ennen paaston aloittamista. Milloin paastoat? Mistä paastoat? Miksi paastoat? Kirjoita suunnitelmasi ylös.
Älä ajattele paastoamista keinona saada ylimääräisiä "pisteitä" Jumalalta. Sinun ei tarvitse ansaita Hänen rakkauttaan.
Huomaat väsyväsi nopeammin paaston aikana. Nuku lisää ja lepää. Juo runsaasti vettä. Älä lopeta harjoittelua, vaan kuuntele kehoasi ja säädä sen mukaan. Kanna mukanasi purukumia tai minttuja – monilla ihmisillä on pahanhajuinen hengitys paastotessaan.

Saatat laihtua paaston aikana; tämän ei kuitenkaan pitäisi olla motiivisi paastoamiseen. [Paino myös usein nousee takaisin, koska kyse on lyhyellä paastolla nesteiden häviämisestä.]
Tarkoituksena on kasvaa hengellisesti paastoamiseen varattuna aikana.
Katkaise paastosi hitaasti. Paaston jälkeen syö pieni pala hedelmää tai juo lasillinen maitoa tai mehuja. Mitä pidempi paasto, sitä tärkeämpää on asteittain palata normaaleihin ruokailutottumuksiin. [huom. moni on joutunut sairaalaan lopetettua pitkän paaston suurilla rasvaisilla ruoka-annoksilla]

Mitä tapahtuu, kun paaston?
Kun paastoat aterioista, huomaat, että sinulla on ylimääräistä aikaa! Käytä tuo aika pitkään rukoukseen, Jumalan kuuntelemiseen, Raamatun lukemiseen ja lepäämiseen Jumalan läsnäolossa.

Pyhä Henki ohjaa meitä paastoaessamme. Opetuslapset löysivät suunnan paastoamalla. Apostolien teot 13:2 sanoo: "Kun he palvoivat ja paastosivat, Pyhä Henki ohjasi heitä..."

Jumala palkitsee ne, jotka etsivät Häntä. Jumala antaa meille kutsun lupauksella Heprealaiskirje 11:6 "Herra palkitsee ne, jotka häntä uutterasti etsivät." Paastoaminen rukouksen kanssa tuo meille suurimman palkinnon: Hänen läsnäolonsa syvemmän etsimisen elämässämme.

Paaston nälkä on suuri muistutus siitä, että Jumala tyydyttää kaikki nälkämme.

Paasto tekee "hengellisistä korvistasi" terävämpiä – voit paremmin kuulla Jumalaa.
Paasto mahdollistaa henkesi alistumisen Jumalan tahdolle. [Se joka meillä on usein vaikeaa] Se on konkreettinen tapa sanoa: "Ei minun tahtoni, vaan sinun, Jumala!"

Paasto uudistaa henkistä näkemystäsi ja vahvistaa uskoasi.

Paasto tuo voimaa! Bill Bright sanoi: "Paasto ja rukous ovat voimakas keino saada Jumalan tuli putoamaan uudelleen ihmisen elämässä. Tämä tuli tuottaa Hengen hedelmää – rakkautta, iloa, rauhaa, kärsivällisyyttä, ystävällisyyttä, hyvyyttä, uskollisuutta, lempeyttä ja itsehillintää."

Kun paastoat, koet lisääntyneen tietoisuuden Hänen läsnäolostaan. Tulet henkisesti, fyysisesti ja henkisesti virkeäksi!


Teksti suomennettu:
https://national.cc/articles/all-about-fasting

Kirja suositus:
Michael Kimuli - Paaston voima


Allekirjoittaneen huomautus. Paastolla nälkä tai verensokerin alhaisuus ei ole ole ongelma. Todennäköisesti et edes huomaa niitä. Kokemuksesta voi sanoa, että suurin taistelu on mielen kanssa. Siksi kannattaa suunnitella etukäteen paaston kesto ja ajankohta sekä varautua ennalta houkutuksiin. Ja antaa itselleen armoa, jos ei suoriutunut kuten oli suunnitellut. Jumala katsoo sydämen tilaa, ei ulkoista suoritusta.
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Avatar
Uskon Jeesukseen
Viestit: 2066
Liittynyt: 09 Kesä 2020, 12:31

Re: Paasto

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

Hyvä myös jättää virvoitusjuomat (varsinkin kolajuomat), kahvit, teet ja kaakaot paljon ennen paaston aloittamista ns. pois. Samoin suklaat, karkit ja jäätelöt eli kaikki ns. koukuttava turhama kannattaa hylätä vaikka kokonaan.

Esim. kahvihammasta ei ole olemassa, joten eipä sitä voi pakottaakaan... :(

Maitohammas on toki olemassa, mutta sen olemassa olo ei anna oikeutta saada kahvia kiertoteitse ns. maitokahvin kautta...🤣😏😳

Edellämainituista osa vaikuttaa ihmisen vireystilaan ja esim. pelkästään jo lisätty/puhdistettu sokeri on jotain jota pitää välttää jo terveyssyistäkin...

Entä ns. sokerihumala... onko se myös syy pohtia suhdetta sokerinkäyttöön... :shock:

Koska hengellisen paaston kautta tavoitellaan Jumalan äänen kuulemista, etsitään Hänen "kasvojaan" sekä pyritään pääsemään tilaan tai tilanteeseen, jossa Jumalan tahto toteutuu elämässä niin silloin voidaan pyytää Jumalalta juuri se oikea ruokavalio ja myös itsekuria sen toteuttamiseen.
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1213
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Re: Paasto

Viesti Kirjoittaja Sanna »

No juu, hyvä huomio! Itse syön pääsääntöisesti terveellisesti, mutta on totta, mitä sokeri ja "roskaruoka" painotteisempi ruokavalio on, sen vaikeampi voi olla aloitus. Monikaan ei tiedosta kuinka kouluttava aine sokeri on.

Itse olen joskus hullussa nuoruudessa ollut täysin sokerittomalla, mikä toi mukanaan alotuksen ensimmäisen viikon, jolloin ei kyennyt muuta kuin makaamaan lattialla. Kaikessa ei ole ehkä hyväksi radikaali lopetus 😄

Ja kahvihammas on paha, sillä se on tosiaan omassa päässä niinkuin sanoit 🤣 Itse kärsin oireet kahvin kanssa kun en muka pärjää ilman :mrgreen:
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1213
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Re: Paasto

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Ja koska isoveli selkeästi valvoo, pärähti tämä video youtuben etusivulle, kun avasin sovelluksen
:lol:

You're Eating Too Much Sugar! You May Never Eat It Again After Watching This | Dr. Robert Lustig
https://youtu.be/zXiQgTZZqPg?si=z1hyr_4ua6B_rXee
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Vastaa Viestiin