Oikein! Laitoin kysymyksen koska löysin myös tuon jakeen sattumalta etsiessäni jotain Pyhästä Hengestä
Uuden Testamentin puolelta. Haku "Pyhä Henki" tuottaa tuloksia vain UT:n puolelta käytettäessä Koivuniemen
Raamattuhakua. Haku "Pyhä
n Henk
ensä tuottaa siis eri määrän hakutuloksia ja myös tuon
Jes. 63:10(-11). Siis myös Psalmissa 51:13.
Pyhä Henki on ensimmäisen kerran VT:ssa myös 1. Moos. 2:ssa "...ja Jumalan Henki liikkui vetten päällä".
Mutta missä kohti Uutta Testamenttia Pyhä Henki mainitaan nimellä tai esim. Herran Henki muodossa
uudessa Testamentissa viimeisen kerran.
Itse oletan, että jakeessa Ilm. 22:17 "Ja Henki ja morsian sanovat..."
Siis Henki on tuossa kohti:
"Uuden testamentin kreikassa Henki sana (pneuma) on neutrimuoto (ei siis maskuliini eikä feminiini).
Sillä ei ole mitään tekemistä persoonallisuuden tai persoonattomuuden kanssa."
http://raamattuajassamme.fi/pyha-henki-on-jumala/
Ainakin tuossa alla Pyhä Henki mainitaan: (siis ainakin Uuden Testamentin viimeisessä kirjassa; onko joku
jaksanut tutkia ovatko Uuden Testamentin kirjat kronologisessa järjestyksessä).
”Johannes tervehtii Aasian maakunnan seitsemää seurakuntaa. Armoa ja rauhaa teille häneltä, joka on, joka oli ja joka on tuleva, ja niiltä seitsemältä hengeltä, jotka ovat hänen valtaistuimensa edessä, ja Jeesukselta Kristukselta, luotettavalta todistajalta, joka on esikoisena noussut kuolleista ja on maailman kuninkaiden hallitsija! Hänelle, joka rakastaa meitä ja on verellään vapauttanut meidät synneistämme, hänelle, joka on tehnyt meidät kuningassuvuksi ja Jumalan, Isänsä, papeiksi, hänelle kunnia ja valta aina ja ikuisesti! Aamen.” (Ilm. 1:4–6)
Johannes tervehtii seitsemää seurakuntaa Vähässä-Aasiassa ja välittää armon ja rauhan toivotuksen kolmiyhteiseltä Jumalalta. Isä, joka istuu valtaistuimella, on ollut aina olemassa. Hän hallitsee nyt ja tulee aina olemaan. Pyhä Henki valtaistuimen edessä on yksi, mutta hän on ”seitsenhaarainen”, mitä kuvaa vanhassa liitossa liitonmajaan tehty menora, seitsenhaarainen lampunjalka, jossa paloi aina seitsemän ”Hengen liekkiä” Pyhän Hengen läsnäolon vertauskuvana. Jeesus on uskollinen ja luotettava todistaja, joka on noussut kuolleista ensimmäisinä kaikista, jotka ovat kuolleet tai tulevat kuolemaan. Kukaan muu ei vielä ole noussut kuolleista eikä astunut taivaaseen (Joh. 3:13).
http://www.vapaasatama.net/ilmestyskirja/1.html
Vähemmän on kiinnitetty huomiota Pyhän Hengen ja seurakunnan väliseen suhteeseen, joka kuitenkin yksilökristityn kannalta on todella merkittävä asia. Seurakuntaa kutsutaan Kristuksen morsiameksi (Ilm. 21:2). Tämä morsian toimii yhdessä Pyhän Hengen kanssa: ”Henki ja morsian sanovat: ’Tule!’… Ja, joka janoaa, tulkoon, ja joka tahtoo, ottakoon elämän vettä lahjaksi” (Ilm. 22:17). Seurakunta on siis osallinen siihen toimintaan, jossa ”elämän vettä” eli hengen elämää jaetaan.
http://uejlehti.net/?p=468
Myös Pelastussanomassa on pohdittu jaetta 22:17
http://www.pelastussanoma.fi/keskustelu ... php?t=1335