Uusi taikina

Keskustelua sanasta
katso7
Viestit: 1415
Liittynyt: 19 Kesä 2016, 16:58
Viesti:

Uusi taikina

Viesti Kirjoittaja katso7 »

Peratkaa pois vanha hapatus että teistä tulisi UUSI TAIKINA
https://www.youtube.com/watch?v=9ScRmcpRip4
Dennis Jernigan-You are my all in all
Sinettisormus

Re: Uusi taikina

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Ensimmäinen kirje korinttilaisille 5
1. Yleensä kuuluu, että teidän keskuudessanne harjoitetaan haureutta, jopa semmoista haureutta, jota ei ole pakanainkaan keskuudessa, että eräskin pitää isänsä vaimoa.
2. Ja te olette paisuneet pöyhkeiksi! Eikö teidän pikemminkin olisi pitänyt tulla murheellisiksi, että se, joka on tuommoisen teon tehnyt, poistettaisiin teidän keskuudestanne?
3. Sillä minä, joka tosin ruumiillisesti olen poissa, mutta hengessä kuitenkin läsnä, olen jo, niinkuin läsnäollen, puolestani päättänyt, että se, joka tuommoisen teon on tehnyt, on
4. - sittenkuin olemme, te ja minun henkeni ynnä meidän Herramme Jeesuksen voima, tulleet yhteen -
5. Herran Jeesuksen nimessä hyljättävä saatanan haltuun lihan turmioksi, että hänen henkensä pelastuisi Herran päivänä.
6. Ei ole hyvä, että kerskaatte. Ettekö tiedä, että vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan?
7. Peratkaa pois vanha hapatus, että teistä tulisi uusi taikina, niinkuin te olettekin happamattomat; sillä onhan meidän pääsiäislampaamme, Kristus, teurastettu.
8. Viettäkäämme siis juhlaa, ei vanhassa hapatuksessa eikä ilkeyden ja pahuuden hapatuksessa, vaan puhtauden ja totuuden happamattomuudessa.

9. Minä kirjoitin teille kirjeessäni, ettette seurustelisi huorintekijäin kanssa;
10. en tarkoittanut yleensä tämän maailman huorintekijöitä tai ahneita tai anastajia tai epäjumalanpalvelijoita, sillä silloinhan teidän täytyisi lähteä pois maailmasta.
11. Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on huorintekijä tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, te ette seurustelisi ettekä söisikään semmoisen kanssa.
12. Sillä onko minun asiani tuomita niitä, jotka ovat ulkopuolella? Ettekö tekin tuomitse vain niitä, jotka ovat sisäpuolella?
13. Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha."
Sinettisormus

Re: Uusi taikina

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Varokaa hapatetta! : http://www.kotisatama.net/fi/raamattuja ... 2002-04-29
Elämmekö me elämäämme sittenkin kahdelle Herralle - itsellemme ja Jumalalle? Onko osa ajastamme eri asia kuin Jumalalle tarkoittamamme aika? Jos elät kokosydämisesti omistautunutta elämää Kristukselle, on kaikki aikasi luonnollisesti samalla aikaa sekä Kristukselle että itsellesi. Ei ole merkitystä onko arki, jumalanpalvelus vai vapaa - se on elämää kokosydämisesti Kristukselle. Jos kerran rakastat Herraasi, etkö siis tahtoisi jakaa kaiken elämäsi hänen kanssaan.".
alabasteripullo

Re: Uusi taikina

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Tuli sellainen ajatus siitä hapatuksesta.

Jos laitetaan hiiva taikinaan, se alkaa kasvaa ja suurentaa. Sitä on mahdotonta puhdistaa. Ainoa vaihtoehto on perata koko taikina pois ja tehdään uusi taikina. Tämä on vain esimerkillinen esikuva että hiiva olisi ”pahasta" joka hapattaa koko taikina. Hyvä esikuva. ;)


Jeesus sanoi opetuslapsille; välttäkää…….. hapatusta. Koska vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan niinkuin hiiva. :)
alabasteripullo

Re: Uusi taikina

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Hapatuksesta vielä… Hiiva joka on sekoitettu taikinaan, tahtoo tulla suureksi ja korottaa itseään paisuen ja kirkastuen vain ainoastaan itseään. Se ei voi eikä edes voi kirkastaa Kristusta. Vaikka hapatusta julistetaan, silloin se ei julista meidän Herraa Jeesusta vaan hapatuksen mukaista väärää kristusta. Jeesus kehottaa välttämään hapatus koska vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan. 🙂
alabasteripullo

Re: Uusi taikina

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Mitä on happamattomuus?  🙄 🤔
alabasteripullo

Re: Uusi taikina

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

hapatus.jpg
hapatus.jpg (35.69 KiB) Katsottu 3665 kertaa
alabasteripullo

Re: Uusi taikina

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

alabasteripullo kirjoitti: 31 Maalis 2022, 11:05 Mitä on happamattomuus?  🙄 🤔
Palataan vielä siihen. Luin että happamaton leipä on esikuva Jumalan sanan totuudesta, puhtaasta ja täydellisestä Jumalan sanasta.

0% hapatusta.jpg


Ei mitään hapatusta, täysin 0%, silloin se julistaa Häntä kirkastamalla ja korottamalla Häntä joka on tie ja totuus ja elämä. Siinä Hän on meidän tie ja totuus ja elämä. 😍 🙏🏻 💖
alabasteripullo

Re: Uusi taikina

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Voi miten mä tätä rakastan. Pakko nostaa se esille. Ihana se kirjoitus; Herran sanat ovat puhtaita sanoja, niin kuin hopeaa sulatetaan maan sulatusuunissa, puhdistettu seitsemän kertaa. 📖 ✨

Olen saanut kokea miten Jumalan Sana nosti mua ylös ja pystyyn konkreettisesti. Se on sama Sana joka on tulessa koeteltu ja puhdistettu seitsemän kertaa.


En laita kaikki tänne vaan tiettyjä kohtia mitkä saa sydämeni palamaan rakkaudesta totuuteen.
2 Moos 12:19 Seitsemään päivään älköön hapanta taikinaa olko teidän taloissanne; sillä jokainen, joka hapanta leipää syö, hävitettäköön Israelin kansasta, olipa hän muukalainen tai maassasyntynyt.

20 Älkää syökö mitään hapanta, vaan syökää happamatonta leipää, missä asuttekin.”

Vanhan liiton happamattoman leivän juhlan aikana israelilaisten piti syödä koko juhlan ajan, eli seitsemän päivän ajan happamatonta leipää, joka oli esikuva puhtaasta totuuden sanasta Herrassa Jeesuksessa, jonka mukaisesti Jeesukseen tulee uskoa, niin kuin Jumalan sanan totuus opettaa.

Vanhan liiton happamattoman juhlan ensimmäisenä päivänä israelilaisten piti korjata taloistaan pois kaikki hapan taikina, joka on esikuva synnistä, vääryydestä ja kaikista vääristä opeista, jotka Herran Jeesuksen opetuslapsen tulee hylätä pois sydämestään.

Jos uskova lankeaa syntiin, mutta haluaa tehdä parannusta synneistään, niin totta kai hän on silloin Jumalan armon ja pelastuksen sisäpuolella, vaikka välillä kompuroikin.

Jos ihmisellä ei kuitenkaan ole halua tehdä parannustaan synneistään, eikä hän halua taistella syntiä vastaan, vaan haluaa elää synnissä, niin sellainen ihminen ei ole Jumalan armon ja pelastuksen sisäpuolella.




Psalmi 12 sanoo alkutekstin mukaan, että Herran sanat ovat puhtaita sanoja, niin kuin hopeaa sulatetaan maan sulatusuunissa, puhdistettu seitsemän kertaa ja Herra varjelee kansansa, varjelee heitä tästä (pahasta) sukupolvesta iankaikkisesti.

Psalmi 12:ssa Herra lupaa varjella kansansa seitsemän kertaa puhdistetun sanansa kautta, eli täydellisen totuutensa kautta.

Seitsemän kertaa puhdistettu Herran sana on esikuva Jumalan sanan täydellisestä totuudesta.

Herra on luvannut varjella kansansa iankaikkisesti kaikkina aikoina totuuden sanansa kautta.

Tämä tarkoittaa sitä, että tämä lupaus on voimassa iankaikkisesti, mutta lupauksen voimassaolo on kytketty totuuden sanan noudattamiseen, eli happamattoman leivän syömiseen, joka on Herra Jeesus, sillä Hän on tie, totuus ja elämä.



Vanhan liiton aikana leipää nostatettiin hapatteen avulla ja kun leipään lisättiin hapate, niin hapatteesta tuli osa leipää, eli hapate tuli yhdeksi leivän kanssa.

Samoin jos ihminen ruokkii sydäntään synnillä, niin silloin liha on yksi ja yhtä synnin kanssa.

Tästä syystä hapan (synti) tulee perata pois uskovan sydämestä, koska synti tuhoaa ihmisen ja sitä kautta ihminen tuhoaa kaikkea sitä mikä on hänen ympärillään.

Vanhan liiton happamattoman leivän juhlaa tuli juhlia sen tähden sukupolvesta sukupolveen iankaikkisena säädöksenä, koska sinä päivänä Herra vei Israelin kansan pois Egyptin maan orjuudesta.

2 Moos 12:17 Ja pitäkää tätä happamattoman leivän juhlaa, sillä juuri sinä päivänä minä vein teidän joukkonne pois Egyptin maasta; sentähden pitäkää tätä päivää, sukupolvesta sukupolveen, ikuisena säädöksenä.

Tämä esikuva on saanut täyttymyksensä Herrassa Jeesuksessa, joka on pelastanut Häneen uskovat ihmiset synnin ja saatanan vallasta ja siksi saamme juhlistaa pelastuksen riemua, joka päivä iankaikkisesti, kiittäen Isä Jumalaa, meidän Herramme Jeesuksen veren ja sovitustyön kautta. 💔 ❤️‍🩹 💖

Petri Paavola
https://www.facebook.com/petripaavola64 ... %2CO%2CP-R
alabasteripullo

Re: Uusi taikina

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Happamattoman leivän oli esikuva puhtaasta totuuden sanasta, se viittaa pääsiäislampaaseen, Kristukseen. Ja kansa leiriytyi ja ilmasta katsottuna Israelin sukukunnista muodostui ristiksi joka kuvaa tulevaa luvattua Lunastajaa. Tämä esikuva on saanut täyttymyksen Lunastajassa. Hän on uuden liiton täyttymys.



risti ja seurakunta.jpg
Avatar
Maria
Viestit: 869
Liittynyt: 27 Kesä 2021, 15:16

Re: Uusi taikina

Viesti Kirjoittaja Maria »

Shalom 🙏

En saa noita linkkejäsi auki. Joitakin olen kokeillut.
Saisiko ne kokonaan esiin?
Mutta Herran palvelijan ei sovi riidellä, vaan hänen tulee olla lempeä kaikkia kohtaan, kyetä opettamaan ja pahaa kärsimään.
2. Tim. 2:24
alabasteripullo

Re: Uusi taikina

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Maria kirjoitti: 05 Huhti 2022, 23:13 Shalom 🙏

En saa noita linkkejäsi auki. Joitakin olen kokeillut.
Saisiko ne kokonaan esiin?
Tarkoitatko Petri Paavolan linkin vai noita kuvia? 🙂
alabasteripullo

Re: Uusi taikina

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Hyvää yötä Jeesus myötä! 🙂 🥱 😴
Avatar
Maria
Viestit: 869
Liittynyt: 27 Kesä 2021, 15:16

Re: Uusi taikina

Viesti Kirjoittaja Maria »

Shalom 🙏

Tarkoitin tuota esimerkiksi, jonka laitoit tässä yllä ja myös tuolla toisaalla myös.

En tiedä onko minussa vikaa, mutta jostain syystä en saa aina auki näitä sivuston kautta jaettuja linkkejä. Tosin minä en ole Facebookissakaan, mutta...

Kun olen kopioinut tekstimuodossa annetun linkin talteen, niin se ei sitten toimikaan myöhemmin, kun koitan avata sen. (Yritän yleensä avata linkin "varoen", siksi haluan nähdä mitä siinä lukee.)

En siis saanut avattua tuolla tavalla jaettua sivustoa. Siitä jäi ikäänkuin uupumaan jotain.

Itse otan sivun yläreunassa olevan osoitekentän osoitteen talteen ja poistan siitä ylimääräisen osion, jos sellaista on. Sitten jaan sen eteenpäin. Mutta en tiedä onko tämä sivun avaamista koskeva ongelma lähinnä vain minua koskeva, vai riippuuko se selaimestakin.

Tätä lukiessa menee varmaan aika solmuun.. 🤔
Kun on alunperin ollut väärän kielinen, niin on vaikeaa ilmaista itseään lyhyemmillä lauseilla 💕
Mutta Herran palvelijan ei sovi riidellä, vaan hänen tulee olla lempeä kaikkia kohtaan, kyetä opettamaan ja pahaa kärsimään.
2. Tim. 2:24
alabasteripullo

Re: Uusi taikina

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Maria kirjoitti: 06 Huhti 2022, 11:22 Shalom 🙏

Tarkoitin tuota esimerkiksi, jonka laitoit tässä yllä ja myös tuolla toisaalla myös.

En tiedä onko minussa vikaa, mutta jostain syystä en saa aina auki näitä sivuston kautta jaettuja linkkejä. Tosin minä en ole Facebookissakaan, mutta...

Kun olen kopioinut tekstimuodossa annetun linkin talteen, niin se ei sitten toimikaan myöhemmin, kun koitan avata sen. (Yritän yleensä avata linkin "varoen", siksi haluan nähdä mitä siinä lukee.)

En siis saanut avattua tuolla tavalla jaettua sivustoa. Siitä jäi ikäänkuin uupumaan jotain.

Itse otan sivun yläreunassa olevan osoitekentän osoitteen talteen ja poistan siitä ylimääräisen osion, jos sellaista on. Sitten jaan sen eteenpäin. Mutta en tiedä onko tämä sivun avaamista koskeva ongelma lähinnä vain minua koskeva, vai riippuuko se selaimestakin.

Tätä lukiessa menee varmaan aika solmuun.. 🤔
Kun on alunperin ollut väärän kielinen, niin on vaikeaa ilmaista itseään lyhyemmillä lauseilla 💕
Okei, Maria. Tarkistin PP:n linkin, että se on julkinen niin ulkopuolinen joka ei ole facebookista, pääsee lukemaan sen. 🙂
Kristuksen siunausta sun päivään! 🙂 🌞
alabasteripullo

Re: Uusi taikina

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Happamaton leipä on esikuva Jumalan sanan totuudesta, puhtaasta ja täydellisestä Jumalan sanasta. Niin on mielenkiintoinen löytö Raamatusta mitä siinä kirjoitettiin. Se on Nooan syntymäpäivä. :)

Niin, Jumalan tahdon mukaan Nooan syntymäpäivä kirjoitettiin Raamattuun että se huomioidaan ja se lasketaan Israelin kalenterin mukaan. Raamattu on Jumalan ilmoitukseksi Hengestä, ja täydellinen ja auktoriteettinen pyhä kirja.

1Moos. 7:11 Sinä vuonna, jona Nooa täytti kuusisataa vuotta, vuoden toisena kuukautena, kuukauden seitsemäntenätoista päivänä, kaikki suuren syvyyden lähteet puhkesivat ja taivaan ikkunat aukenivat. Raamattu kansalle

On toinen mielenkiintoinen löytö, mitä vedenpaisumukseen tulee; taivas ei ollut ainoa, joka kaatoi vettä, vaan myös maan suuren syvyyden lähteet alkoi puhjeta ja tulvata ks. 1Moos. 7:11. :)

Kristuksen siunausta!
Avatar
Maria
Viestit: 869
Liittynyt: 27 Kesä 2021, 15:16

Re: Uusi taikina

Viesti Kirjoittaja Maria »

Shalom 🙏

Kiitos tästä tiedosta. Ilmeisesti meillä on ollut eri Raamatunkäännös? Mielenkiintoista kyllä tästäkin kuulla. 🙏
Mutta Herran palvelijan ei sovi riidellä, vaan hänen tulee olla lempeä kaikkia kohtaan, kyetä opettamaan ja pahaa kärsimään.
2. Tim. 2:24
alabasteripullo

Re: Uusi taikina

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Heprea kiinnostaa ja haluaisin tutkia siitä hepreaa kiinnostavien uskovien kanssa.

Tänään hepreaa tutkiessani huomasin että Jumala, ‏אלהים‎ Elohim heprean mukaan on monikkomuodossa. Se löytyy 5Moos. 6:4-5 kohdissa.

5Moos. 6:4 Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, (Elohim) Herra on yksi.
5Moos. 6:5 Ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi.
5Moos. 6:6 Nämä sanat, jotka minä tänä päivänä sinulle annan, painukoot sydämeesi.



Joh. 10:30 Minä ja Isä olemme yhtä.” -Jeesus-

Joh. 10:30 I and my Father are one.




Mark. 12:29 Jeesus vastasi: "Ensimmäinen on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi ainoa;
Mark. 12:30 ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi.'
Mark. 12:31 Toinen on tämä: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.' Ei ole mitään käskyä, suurempaa kuin nämä."

Mark. 12:32 Niin kirjanoppinut sanoi hänelle: "Oikein sanoit, opettaja, totuuden mukaan, että yksi hän on, ja ettei ketään muuta ole, paitsi hän.
Mark. 12:33 Ja rakastaa häntä kaikesta sydämestään ja kaikesta ymmärryksestään ja kaikesta voimastaan, ja rakastaa lähimmäistään niinkuin itseänsä, se on enemmän kuin kaikki polttouhrit ja muut uhrit."

Mark. 12:34 Kun Jeesus näki, että hän vastasi ymmärtäväisesti, sanoi hän hänelle: "Sinä et ole kaukana Jumalan valtakunnasta." Eikä kukaan enää rohjennut häneltä kysyä.




Jeesus joka on Jumala, oli sinä aikana maanpäällimmäisessä vaelluksessa ja sanoi; "Jumala on yksi ainoa". Vielä lisäksi Jeesus sanoi; "rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi".

Ja vielä Jeesus sanoi; "Ei ole mitään käskyä, suurempaa kuin nämä."

Herraa rakastamiseen liittyy koko sydän, koko sielu, koko mieli ja koko voima. Sielu, mieli ja voima mietityttää mua. :roll: Mun ystävällä on kommentaariraamattu. Siinä luetaan;
laki edellytti täydellistä omistautumista Jumalan ja lähimmäisten rakastamiseen. Jeesus puhui näistä käskyistä lisää muussa yhteydessä. Jumalan lapsina meidät on kutsuttu rakastamaan Jumalaa koko olemuksellamme.

Hänen Sanansa lukeminen ja sen opetusten pohdiskelu arkisten rutiinienkin keskellä auttaa rakkauttamme kasvamaan ja syventymään. Jumalan sanan esillä pitäminen ja sen mukaan eläminen omassa elämässä on hyvä tapa myös opettaa lapsiaan ja saada heihikin juurtumaan rakkaus ja kunnioitus Jumalaa ja Hänen Sanaansa kohtaan.

Opetus menee parhaiten perille rakastavan ja Jumalaa kunnoittavan kodin ilmapiirissä, jossa opetus eletään käytännössä todeksi. Jeesus sanoi, että Jumalan rakastaminen koko olemuksestamme on suurin ja ensimmäinen käsky (Matt. 22:37-39).
Siinä on happamattomuuden leipä jonka esikuva on Jumalan sanan totuudesta, puhtaasta ja täydellisestä Jumalan sanasta, Jumalan laki. Se saa aikaan sydämessä Jumalan rakkautta todeksi kun pitäydymme Jumalan Sanoissa sellaisiksi niinkuin Sanoissa ilmoitetaan meille.

Joh. 14:23 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan.

Joh. 15:10 Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun rakkaudessani, niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan.

1Joh. 3:24 Ja joka pitää hänen käskynsä, se pysyy Jumalassa ja Jumala hänessä. Ja siitä me tiedämme hänen meissä pysyvän, siitä Hengestä, jonka hän on meille antanut.

1Joh. 5:3 Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat;

2Joh. 1:6 Ja tämä on rakkaus, että me vaellamme hänen käskyjensä mukaan. Tämä on käsky, että teidän, niinkuin olette alusta kuulleet, tulee siinä vaeltaa.



Jumalan rakkaus tulee todeksi meidän sydämemme kun pitäydymme Jumalan Sanoissa sellaisiksi niinkuin ne Sanoissa ilmoitetaan. Mahtavaa! :) Jumalan Sana saa aikaan meissä hengen hedelmää. Aamen! ;)
alabasteripullo

Re: Uusi taikina

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Maria kirjoitti: 09 Huhti 2022, 17:56 Shalom 🙏

Kiitos tästä tiedosta. Ilmeisesti meillä on ollut eri Raamatunkäännös? Mielenkiintoista kyllä tästäkin kuulla. 🙏
Shalom, Maria! 🙏 Tänään aamulla luin 33/38 ja Raamattu kansalle -käännöstä vertaillen. Ei ole mitään eroa molemmissa käännöksissä. :)
Avatar
Maria
Viestit: 869
Liittynyt: 27 Kesä 2021, 15:16

Re: Uusi taikina

Viesti Kirjoittaja Maria »

Shalom 🙏

Ja sinä vuonna, jona Nooa oli kuudensadan vuoden vanha, sen toisena kuukautena, kuukauden seitsemäntenätoista päivänä, sinä päivänä puhkesivat kaikki suuren syvyyden lähteet, ja taivaan akkunat aukenivat. (1. Moos. 7:11)
Ajattelin, että tuo Alabasteripullon syntymäpäivä ei näy minulla.
Mutta Herran palvelijan ei sovi riidellä, vaan hänen tulee olla lempeä kaikkia kohtaan, kyetä opettamaan ja pahaa kärsimään.
2. Tim. 2:24
Vastaa Viestiin