kolmiyhteinen Jumala

Keskustelua sanasta
Juhani

Re: kolmiyhteinen Jumala

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Oikea vastaus on:
Jumala on hänen nimensä ja hänen Poikansa nimi on Jeesus.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2273
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: kolmiyhteinen Jumala

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Johannes 20:27-29

Sitten hän sanoi Tuomaalle: "Ojenna sormesi tänne ja katso minun käsiäni, ja ojenna kätesi ja pistä se minun kylkeeni, äläkä ole epäuskoinen, vaan uskovainen

Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: "Minun Herrani ja minun Jumalani!"


Jeesus sanoi hänelle: "Sentähden, että minut näit, sinä uskot. Autuaat ne, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat!
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat Minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
näkymätön ninni

Re: kolmiyhteinen Jumala

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Uskon kyllä että Jeesus on Jumala, mutta Hän ei ole Isä!

Jeesus on minun Herrani ja minun Jumalani! Jeesus Kristus on tie, totuus ja elämä!

Myös Petri Paavola on tutkinut tätä asiaa raamatun Sanan valossa: http://www.kotipetripaavola.com/JeesuseioleIsa.html
olli

Re: kolmiyhteinen Jumala

Viesti Kirjoittaja olli »

No onhan se nyt aivan päivänselvä asia ettei Poika ole Isä !

AOAOAOAO haluaa viitata VT:n kirjoituksiin ja niissä esitettäviin ennustuksiin Jeesuksesta, mikä on aivan hyvä asia.

Juutalaisethan - jotka todella tarkkaan tunsivat kirjoitukset - odottivat messiasta joka on ihminen, eikä Jumala.

Tämä jo yksinään osoittaa sen, että koska juutalaiset eivät odottaneet Isää Jumalaa saapuvaksi messiaana ihmisen ruumiissa, joten ei tuosta nimiasiasta opin perusteluksi ole. Keskustelunaiheeksi tietysti pitkien iltojen ratoksi.
olli

Re: kolmiyhteinen Jumala

Viesti Kirjoittaja olli »

Jeesus sanoi: '...he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala' (Joh.17:3).

Jeesus ei rukouksen aikana sanonut itselleen, "Minä yksin olen totinen Jumala". Ei silloin, eikä milloinkaan muulloinkaan !

Jos ISÄ YKSIN on totinen Jumala, niin sen mukaan Jeesus ei ole totinen Jumala. Tämä asia on aivan päivänselvä: jos Jeesus on sitä mieltä, että vain hänen Isänsä on totinen Jumala, kuinka hän voi silloin itse olla Jumala? Ja koska Jeesus oli sitä mieltä, että VAIN Isä, Jumala, on totinen Jumala, niin onko meillä yhtä aikaa yksi totinen Jumala, ja lisäksi kaksi muuta Jumalaa, jotka eivät ole niin totisia kuin se yksi ainut totinen Jumala?

Tällaiset Jeesuksen omat lauseet tulisivat olla varsin korkealla painoarvolla verrattuna kohtiin, joissa jonkin yksittäisen termin tai sanan tarkoitusta mietetään. Kun kerran Jeesus ITSE sanoi jotakin omasta asemastaan Kaikkivaltiaan edessä, niin mikä on painavampi todistus asiasta ?

Kun sanotaan että Jeesus on Jumala, ja että Pyhä Henki on myös Jumala, niin silloin on puurot ja vellit menneet pahasti sekaisin. Jeesus sanoi, että siinä on iankaikkinen elämä kun tuntee Jumalan, sekä Jeesuksen Kristuksen (Joh.17:3).

Meillä ei ole yhden yhtäkään todistusta tai vahvistusta sille että Pyhä Henki olisi Jumala. Kuitenkin kolmiyhteysharhaoppi tuntee tällaisenkin kurioisiteetin - kolmiyhteysharhaoppi jopa perustuu sille valheelle, että Pyhä Henki olisi Isän vertainen persoona !!!

Raamattu ei missään kohden kehoita rukoilemaan Pyhää Henkeä tai pitämään Häntä Jumalana. Vain äärimmäisen harhaoppiset henkilöt rukoilevat Pyhää Henkeä. Päinvastoin: Pyhä Henki rukoilee OIKEAA, AINOAA JUMALAA meidän puolestamme. Aivan kuten Jeesuskin rukoilee OIKEAA, AINOAA JUMALAA meidän puolestamme.

Sitä Jumalaa, Isää, Kaikkivaltiasta, jonka Jeesus Kristus, meidän Herramme, julisti "AINOAKSI JUMALAKSI".
katso7
Viestit: 1433
Liittynyt: 19 Kesä 2016, 16:58

Re: kolmiyhteinen Jumala

Viesti Kirjoittaja katso7 »

Minä ja isä olemme yhtä (hebr. raamattu sanoo selvästi echad eli YKSI) olen kysynyt.
Mitenkäs se lamppu palaa ilman valoa kokeile niin tiedät. Mites taivaassa luulemme ne erottavamme siel olis pilkkopimeää.
Ilm 21:23..sillä jumalan kirkkaus valaiseee sen ja sen lamppu on karitsa. Eiks tämä yksi paketti tuo sen valon ja kirkkauden,
Herrat sekaisin. Hebreassa isarelin Herra Jumala on Adonai ja ouhuttelumilessä kohteliaasti miehelle sanotaan adoni. kaks aivan eri asiaa. tutkivat halukkaasti oliko asiaa niin. Käsitttääkseni lamppu tuo valon.
Herra meidän jumalamme . Herra on yksi.
rukoien Jumalaa hebrekasi lyhyesti menee ainakin oikeeseen osoitteeseen. maailma on jumla´lia pullollaan. sitä paitsi arabiankileinen kristityjen raamattu sanoo Jumalaa Allahiksi. voiko se olla totta rukoileeko ne Herra on minun allahini. tietääkö joku! mielenkiintoista tutukia mikähän kaikki on vain uskonnolista perinnettä!tutki itse ja soita vaikka asiantuntijalle. siitä allah nimestä oli kuulemma ollut kiistaa kun se oli käännetty.kuulin Israelissa olleelta suomalaiselta uskovalta. tuntee kielen.
https://www.youtube.com/watch?v=9ScRmcpRip4
Dennis Jernigan-You are my all in all
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 5026
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: kolmiyhteinen Jumala

Viesti Kirjoittaja Eero »

Aamen!

Herra oli Jumala lihaksi tulleena, ei se ole edes Kaikkivoipalle mikään mahdottomuus, mutta se voi olla ihmiselle vaikea kuvitella jo vaikka arvovaltakysymyksen vuoksi. Miksi Jumala "alentuisi" sellaiseen? No juuri siksi, meidän vuoksemme ja sehän vihollista kiukuttaa, koska hän ei milloinkaan pystyisi siihen, vaan ylpistyi ja heittettiin alas.

Tätä voi pyöritellä vaikka miten päin, mutta yli eikä ympäri pääse:

Evankeliumi Johanneksen mukaan 10
30. "Minä ja Isä olemme yhtä."

Herra on Jumala!
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
olli

Re: kolmiyhteinen Jumala

Viesti Kirjoittaja olli »

Kyllä monissa muslimimaissa kristityt rukoilevat Jumalaa nimellä Allah. Itsellenikin tämä oli hieman ylläri, mutta kyllä siihen tottuu. Allah tarkoittaa Jumalaa, maailman Luojaa.

Jeesusta kutsutaan esimerkiksi Indonesiassa nimellä Tuhan, jota nimeä taas muslimit eivät hyväksy.
olli

Re: kolmiyhteinen Jumala

Viesti Kirjoittaja olli »

HerranNimessä kirjoitti: Evankeliumi Johanneksen mukaan 10
30. "Minä ja Isä olemme yhtä."

Herra on Jumala!
Ja samaisen Johanneksen evankeliumin 17. luvussa taas selviää, mitä tuo "yhtä oleminen" tarkoittaa:
20 Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun,
21 että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.
22 Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä-
23 minä heissä, ja sinä minussa-että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut.
Joten siis tällaista "YHTÄ OLEMISTA" se Johannes tarkoittaa. Me emme ole toisiamme yhtään sen enempää kuin Jeesus ei ole Isä Jumala, vaikka me olemme yhtä keskenämme KUTEN Jeesus on yhtä Isän kanssa.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 5026
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: kolmiyhteinen Jumala

Viesti Kirjoittaja Eero »

No siinähän se sanotaan, että Jumalan lapset tulevat yhdeksi?
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2273
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: kolmiyhteinen Jumala

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Jeesus on Jumala, siitä ei pääse yli eikä ympäri.


Ilm 1:8 "Minä olen A ja O", sanoo Herra Jumala, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, Kaikkivaltias.


Ilm 21:6 Minä olen A ja O, alku ja loppu...minä olen oleva hänen Jumalansa

Jes. 44:6 Näin sanoo Herra, Israelin kuningas, ja sen lunastaja, Herra Sebaot: Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa.

Ilm 1:13 ja lampunjalkain keskellä Ihmisen Pojan muotoisen... Ja hän pani oikean kätensä minun päälleni sanoen: "Älä pelkää! Minä olen ensimmäinen ja viimeinen, ja minä elän; ja minä olin kuollut, ja katso, minä elän aina ja iankaikkisesti, ja minulla on kuoleman ja tuonelan avaimet.


Ilm 2:8 Näin sanoo ensimmäinen ja viimeinen, joka kuoli ja virkosi elämään:

Ilm 22:13 olen A ja O, ensimmäinen ja viimeinen, alku ja loppu.

Ilm.22:16 Minä, Jeesus, lähetin enkelini todistamaan näitä teille seurakunnissa. Minä olen Daavidin juurivesa ja hänen suvustansa, se kirkas kointähti."
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat Minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Juhani

Re: kolmiyhteinen Jumala

Viesti Kirjoittaja Juhani »

:D ?
"sillä minä olen Jumala, eikä toista ole. (Jesaja 45:22)

"meillä on vain yksi Jumala, Isä" (1 Kor 8:6)

Jumalan (Isän) pojan nimi on Jeesus Kristus.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2273
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: kolmiyhteinen Jumala

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Room.8:9 Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.

Joh.14:18 En minä jätä teitä orvoiksi; Minä tulen teidän tykönne.

Nämäkin selvästi osoittavat Pyhän Hengen tarkoittavan niin Jummalan Henkeä kuin Kristuksen Henkeä.

Jumala on Henki. Jumala on Yksi. Joka on nähnyt Minut on nähnyt Isän. Isä ja Minä olemme Yksi.

Raamattu sanoo selvästi Jeesuksen lähettävän Hengen, Puolustajan, ja Raamattu sanoo Jumalan lähettävän Hengen. Kuitenkin vain Yksi Henki lähetetään, ja tulee. Näin Raamattu täysin rinnastaa lähettäjäksi Jeesuksen, joka on Jumala.

Joh.15:26 Mutta kun Puolustaja tulee, jonka Minä lähetän teille Isän tyköä, Totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta.

Gal.3:6 Ja koska te olette lapsia, on Jumala lähettänyt meidän sydämeemme Poikansa Hengen, joka huutaa: "Abba! Isä!
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat Minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Juhani

Re: kolmiyhteinen Jumala

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Isä ja Minä olemme Yksi. ?

Raamattu Jumalan sana sanoo:
Isä ja minä olemme YHTÄ.!
Juhani

Re: kolmiyhteinen Jumala

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Ja minulle uudestisyntymässä annettu Henki.
Juhani

Re: kolmiyhteinen Jumala

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Joh. 11:30 Minä ja Isä olemme yhtä."
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2273
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: kolmiyhteinen Jumala

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Room.9:5 " heidän ovat isät, ja heistä Kristus lihan puolesta, Hän, oleva Jumala yli kaikkien, ylistetty iankaikkisuuksiin, amen ".

Viittasin jo aiemmin Suomi24.fi-sivulla olleeseen keskusteluun Jeesuksen Jumaluudesta, ja laitoin linkin. Tuon muutaman kopioidun vastineen keskustelusta, jotka osoittvat kreikan kieliopinkin todistavan Jeesuksen Jumaluudesta.

Raamatun kohdat ovat Tiitus 2:13 ja 2.Pietari 1:1 Alla jakeet, joista lainattu keskustelu todistaa....

" odottaessamme autuaallisen toivon täyttymistä ja suuren Jumalan ja Vapahtajamme Kristuksen Jeesuksen kirkkauden ilmestymistä, "

" Simeon Pietari, Jeesuksen Kristuksen palvelija ja apostoli, niille, jotka ovat saaneet yhtä kalliin uskon kuin mekin meidän Jumalamme ja Vapahtajan Jeesuksen Kristuksen vanhurskaudessa. "

ALLA KOPIO KESKUSTELUSTA :

Jatkan vielä vähän. Granville Sharpin sääntö koostuu seuraavista ehdoista:

1) kaksi nominia
2) kumpikaan ei erisnimi
3) molemmat yksikössä
4) samassa sijassa
5) yhdistetty kai-konjunktiolla
6) ensimmäinen varustettu artikkelilla, toinen ei


Kaikissa tapauksissa, joissa nämä kuusi ehtoa täyttyvät, nominien tarkoite on sama. Väitin aloituspostauksessa, että tarvitaan kaksi substantiivia, mutta tein virheen. Mitkä tahansa nominit kelpaavat, paitsi erisnimet.

Granville Sharpin sääntö esiintyy siis jakeessa 2. Piet. 1:1: τοῦ θεοῦ ἡμῶν καὶ σωτῆρος Ἰησοῦ Χριστοῦ.

θεοῦ ja σωτῆρος 1) ovat nomineja, 2) eivät ole erisnimiä, 3) ovat molemmat yksikössä, 4) ovat samassa sijassa (genetiivissä), 5) on yhdistetty kai-konjunktiolla ja 6) θεοῦ on varustettu artikkelilla (τοῦ) ja σωτῆρος on artikkeliton.

Säännön kaikki ehdot täyttyvät, joten θεοῦ ja σωτῆρος viittaavat samaan tarkoitteeseen, joka on Jeesus Kristus.

Jakeesta Tit. 2:13 löytyy toinen ihana esimerkikki Granville Sharpin säännöstä: προσδεχόμενοι τὴν μακαρίαν ἐλπίδα καὶ ἐπιφάνειαν τῆς δόξης τοῦ μεγάλου θεοῦ καὶ σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ. Uuden suomennoksen mukaan: "kun odotamme autuaan toivomme toteutumista, suuren Jumalan ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kirkkauden ilmestymistä."

Suomennos on kaksitulkintainen, mutta alkuteksti ei: τοῦ μεγάλου θεοῦ καὶ σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ toteuttaa Granville Sharpin säännön kaikki ehdot. Myös tässä siis θεοῦ ja σωτῆρος viittaavat samaan tarkoitteeseen, joka on Jeesus Kristus.


-------------------------------------------------------------------------------

Siis, sanat " Jumala" ja " Vapahtaja " molemmat viittavat Jeesukseen Kristukseen.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat Minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Juhani

Re: kolmiyhteinen Jumala

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Sori, minua ei kiinnosta teologiset selitykset vaan suora rehellinen vastaus:
Miksi muutit Jumalan jakeen?
Juhani

Re: kolmiyhteinen Jumala

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Rukoilen puolestasi..
näkymätön ninni

Re: kolmiyhteinen Jumala

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Olli toit esille tärkeän kohdan tuolla ylempänä, jonka myös ymmärrän samoin:
Raamattu ei missään kohden kehoita rukoilemaan Pyhää Henkeä tai pitämään Häntä Jumalana. Vain äärimmäisen harhaoppiset henkilöt rukoilevat Pyhää Henkeä.
Vastaa Viestiin