⭐️ PÄIVÄN SANA ⭐️✝️

Keskustelua sanasta
Tuija

Re: ⭐️ PÄIVÄN SANA ⭐️✝️

Viesti Kirjoittaja Tuija »

13.09.25

Joka rikkomuksensa salaa, ei menesty, joka ne tunnustaa ja hylkää, saa armon. Sananl. 28:13

Olemme kuulleet, että Herralle kelpaa vain hyvä ja täydellinen. Olemme vastaanottaneet parannuksen vaatimuksen ja tahdomme tehdä uskostamme ja kilvoituksestamme totta. Niin jokainen kristitty tahtoo: seurata Herraansa kuuliaisena hänen sanalleen. Koska vaadimme itseltämme parasta, alamme peittää syntisiä ajatuksiamme ja lihallisia halujamme, etteivät muut niitä näkisi. Häpeämme heikkouttamme ja ihmettelemme pyhityksemme vajaamittaisuutta. Kristitty herää kuitenkin kaksi kertaa: ensin hurskaaksi ja sitten syntiseksi. Siksi on parempi olla aito Jumalan edessä. Itseämme saatamme onnistua joskus huijaamaan, mutta Jumalan pyhää katsetta emme pääse pakoon. Jumalan pyhä katse muuttuu syntinsä tunnustavalle ja poispanevalle Kristuksen anteeksiantavaksi katseeksi. Yhtäkään luokseen tulevaa hän ei aja pois. Jeesuksen luona viihtyvät tuhatkin kertaa armahdetut syntiset, hurskaat sen sijaan nauttivat omista teistään.
Tuija

14.09.25

Tämän sanoman julistajaksi ja apostoliksi minut on asetettu. Puhun totta, en valehtele. Minut on pantu kansojen opettajaksi, opettamaan niille uskon totuutta. 1 Tim. 2:7

Paavali oli saanut oppinsa suoraan Jeesukselta. Hän oli saanut evankeliumin julistettavaksi pakanoiden keskuuteen. Se evankeliumi oli niin varmaa Herran sanaa, että vaikka enkeli taivaasta julistaisi muuta, hän olisi kirottu. Jumalan sanan välittäjäksi Paavali oli kutsuttu, asetettu kansojen opettajaksi opettamaan uskon totuutta. Tätä taustaa vasten tuntuu oudolta kuunnella nykyisiä opettajia, jotka sanovat Paavalin olevan jotakin mieltä, mutta koska emme tiedä mitä Jeesus ajatteli, emme voi ottaa Paavalin opetuksia vakavasti. Paavalin opetukset ovat Jumalan sanaa. Kun uskoo, mitä hän opettaa, liikkuu turvallisilla vesillä. Jos noustaan niitä vastaan, havaitaan pian, että on noustu itse Jumalan Pyhää Henkeä vastaan.
Tuija

15.09.25

Suuri on sinun uskosi, nainen. Matt. 15:28

Jeesus sanoo kahden henkilön omistaneen suuren uskon. Toinen oli roomalainen upseeri Kapernaumin kaupungista, toinen kanaanilainen nainen – molemmat pakanoita. Ihmisten arvioima ”suuri usko” on usein itsevarmaa, mahtailevaa ja muiden uskoa vähättelevää. Jeesuksen suureksi kuvailema usko on nöyrää. Sadanpäämies sanoi: ”Ei, Herra, en minä ole sen arvoinen, että tulisit kattoni alle.” Kanaanilainen nainen tulkitsi käsityksensä omasta arvostaan sanomalla: ”Mutta saavathan koiratkin syödä isäntänsä pöydältä putoilevia palasia.” Saavathan koiratkin! Suuren uskon omistajilla ei ollut suuria ajatuksia itsestään, mutta he luottivat avun löytyvän Jeesuksen luota. He aavistivat, ettei Jeesus aja heitä pois heidän heikkoutensa tai mahdottomien pyyntöjensä tähden. He kääntyivät avoimesti kaikkine tuntoineen Jeesuksen puoleen eikä Jeesus pettänyt heidän luottamustaan.
Viimeksi muokannut Tuija, 15 Syys 2025, 16:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Marie

Viesti Kirjoittaja Marie »

Aamen
Tuija

16.09.25

Sinä ruokit heidät talosi runsain antimin ja annat heidän juoda ilosi virrasta. Ps. 36:9

Kristitylle riittävä ravinto ei löydy hänen omista eväistään tai itse rakennetun majan tarpeista. Kristityn todellinen ravinto löytyy Jumalan huoneesta, jonka antimet eivät koskaan lopu. Sieltä löytyy Jumalan sanan muuttumaton perusta, uskon kulmakivi. Jumalan huoneessa jaetaan kasteen armovettä pelastuksen lahjana. Matkamiehiä vahvistetaan taivaallisella leivällä ja viinillä. Tarjolla talon väelle ovat vielä johdatuksen vakuutukset ja elämää siunaavat Jumalan suuret lupaukset. Jumalan huoneessa saadaan todella juoda ilon virrasta, jonka vesi ei koskaan lopu. Raikas vesi virvoittaa mielen ja tyydyttää väsyneen sielun janon. Jumalan virta on vettä täynnä, anteeksiantamuksen puhdasta, raikasta vettä.
Marie

Aamen
Tuija

17.09.25

Herra varjelee kaikki sinun askeleesi, sinun lähtösi ja tulosi nyt ja aina. Ps. 121:8

Kaikki askeleet, jokaisen lähdön ja saapumisen Herra varjelee. Miksi sitten kristityillekin käy joskus todella huonosti? Miksi onnettomuus kohtaa Herran omia ja näyttää siltä, kuin hän vain nukkuisi niin kuin kerran veneessä myrskyävällä järvellä? Meidän Jumalaamme ei tarvitse herätellä niin kuin muiden uskontojen luuloteltuja jumalia käsiä paukuttamalla tai kelloja kilisyttämällä. Jumalamme on hereillä aina. Se, mikä meistä näyttää onnettomuudelta tässä kuoleman alaisessa maailmassa, ei ole sitä ollenkaan, kun perille päässeinä saamme katsella asioita uudessa valossa. Ymmärrämme, että Herramme valvoi jokaisen askeleemme, jokaisen lähtömme ja tulomme. Vahinkoja ei sattunut, eikä Jumalamme nukkunut.
Tuija

18.09.25

Minä en tee tyhjäksi Jumalan armoa, jos näet vanhurskaus saadaan lakia noudattamalla, silloin Kristus on kuollut turhaan. Gal. 2:21

Syvässä asuu ihmisen halu pelastaa itse itsensä. Mitä muutakaan voisimme ajatella, kun koko elämän ajan opetellaan juuri tekoihin perustuvaa palkinnon saantia. Ilmaisia lounaita ei ole, ja lahja odottaa aina vastalahjaa. Kaikki hyvä saadaan ansion ja tekojen mukaan. Kun onnistut koulussa tai työssä, saat hyviä numeroita ja etenet urallasi. Kun olet kiltti, saat kiitosta. Kun maksat rahaa, saat tavaran. Kaikki on vaihtokauppaa. Kristitynkin pitäisi mielestään jotenkin ansaita tai maksaa saadusta hyvästä. Mutta Jumala sanoo sen sijaan: pelastus on armosta tai sitä ei ole ollenkaan. Jumalalle kelvataan vain Kristuksen tähden, ei tekojen, sillä muutenhan ihmiset olisivat pyhiä itsessään ja Kristus olisi kuollut turhaan.
Marie

Aamen
Tuija

19.09.25

Onhan Herra, teidän Jumalanne, siunannut teitä kaikissa toimissanne. Hän on huolehtinut teistä vaeltaessanne tämän suuren autiomaan halki. Nämä neljäkymmentä vuotta Herra, teidän Jumalanne, on ollut teidän kanssanne, eikä teiltä ole puuttunut mitään. 5 Moos. 2:7

Onko meiltä puuttunut jotain oleellista vaeltaessamme Herran omina? Onko kaikkea ollut sittenkin riittävästi? Onko tultu toimeen, selvitty vaikeuksista ja säilytetty toivo, vaikka olisi ollut tuhat syytä toivottomuuteen? Herra on tainnut siunata tiemme, vaikka olemme olleet sille sokeita. Ehkä olisimme tahtoneet leveämpää leipää, huolettomampaa elämää ja ongelmatonta maastoa, mutta sellaista ei ole meille annettu. Eikä olisi pitänytkään. Jumala on luvannut meille siunauksensa, mutta ei ongelmattomuutta. Kulkiessamme erämaassamme kuin Israelin kansa omassaan me napisemme ja kapinoimme, ja silti Herra pitää meistä huolen. Meille on annettu riittävästi iloa ja sopivasti murhetta. Mitään ei ole puuttunut. – Mitä nyt kiitoksemme on tahtonut toistuvasti kuivua huulillemm
Marie

Aamen
Tuija

20.09.25

Älä pelkää. Minä olen lunastanut sinut. Minä olen sinut nimeltä kutsunut, sinä olet minun. Jes. 43:1

Älä pelkää – miten väkevät sanat, miten väkevä sanoja. Hän ei sano niitä vain yleisenä totuutena, vaan nyt juuri sinulle, joka häntä huokailet avuksesi. Kun elämässäsi tapahtuu asioita, joita olet aina kammoksunut, sanoo Jumala: ”Älä pelkää.” Kun sairaudet kohtaavat tai turvaverkot repeilevät, sanoo Jumala aivan vierestä: ”Älä pelkää.” Kun kannat huolta läheisistäsi tai itsestäsi ja tulevaisuutesi peittyy hämärään, sanoo Jumala: ”Älä pelkää.” Jumala sanoo sanomasta päästyään: ”Älä pelkää. Jos olen lunastanut sinut ikuisesta kuolemasta Poikani elämän hinnalla, niin enkö auttaisi sinua? Olen sinut luonut ja lunastanut ja olen sinut kasteessa lapsekseni ottanut. Olen kutsunut sinut henkilökohtaisesti nimeltä omakseni, ja nimeltä olet taivaan kirjaan merkitty. Olet minulle arvokas ja rakas, älä siis enää turhaan pelkää.”
Marie

Aamen
Tuija

21.09.25

Ilman uskoa ei kuitenkaan kukaan ole Jumalan mielen mukainen. Sen, joka astuu Jumalan eteen, täytyy uskoa, että Jumala on olemassa ja että hän kerran palkitsee ne, jotka etsivät häntä. Hepr. 11:6

Taivaaseen ei pääse ilman uskoa Jeesukseen. Sen ei käy hyvin, joka kerran astuu Jumalan eteen ilman uskoa. Uskossa Jumalaan turvautuva sen sijaan saavuttaa lopulta taivaan. Mitä on pelastava usko? Suoritusta ja hurskaita tekoja? Ihmisen ponnistelua ja vankkumatonta varmuutta? Usko on turvautumista Jumalaan, se on Herran Jeesuksen avuksi huutamista. Usko on uskoa siihen, että Jumala on olemassa ja palkitsee ne, jotka etsivät häntä. Matalalla on rima: etsi Jumalaa ja olet jo hänen, huuda Jeesusta avuksi ja syntisi ovat anteeksiannetut, etsi häntä ja huomaat hänen olevan jo läsnä. Hyvin käy sinun, joka rukoilet Jeesusta avuksesi. Hyvin sinun käy, olet jo nyt hänen.
Tuija

22.09.25

Jumala on kyllä osoittanut viisautensa, mutta kun maailma ei omassa viisaudessaan oppinut tuntemaan Jumalaa, Jumala katsoi hyväksi julistaa hulluutta ja näin pelastaa ne, jotka uskovat. Juutalaiset vaativat ihmetekoja, ja kreikkalaiset etsivät viisautta. Me sen sijaan julistamme ristiinnaulittua Kristusta. 1 Kor. 1:21–23

Maailma ei viisauden kautta oppinut tuntemaan Jumalaa eikä kyennyt lainkäskyjä noudattaen elämään hänen tahtonsa mukaan, niinpä Jumala päätti hullutuksen kautta pelastaa tämän maailman. Hulluuteen kuuluu Jumalan ihmiseksi tulo neitsyt Mariasta vastoin kaikkea säädyllisyyttä ja siihen kuuluu ristin mielettömyys, kun itse Jumala kuolee roiston kuoleman. Hulluuteen kuuluu kasteen vaatimattomuus, jossa Pyhä Henki tekee suuria tekojaan, ja siihen kuuluu ehtoollisen yksinkertaisuus, jossa nautimme Jumalan Pojan ruumiin ja veren. Hulluuteen kuuluu Jumalan rosoinen sana, joka tästä kaikesta kertoo. ”Autuas se, joka ei loukkaannu minuun,” sanoi Jeesus. Älä sinäkään loukkaannu Jumalan pelastustekojen vaatimattomuuteen, vaan usko ne iloisesti ja varmasti tosiksi ja sinua koskeviksi. Sinullakin on Vapahtaja, joka on Kristus, Herra.
Tuija

23.09.25

Minut itseni uhrataan jo pian, lähtöni hetki on tullut. Olen kilpaillut hyvän kilpailun, olen juossut perille ja säilyttänyt uskoni. Minua odottaa nyt vanhurskauden seppele, jonka Herra, oikeudenmukainen tuomari, on antava minulle tulemisensa päivänä, eikä vain minulle vaan kaikille, jotka hartaasti odottavat hänen ilmestymistään. 2 Tim. 4:6–8

Voisinpa olla yhtä valmis lähtemään tästä maailmasta kuin oli veljemme Paavali. Hän tiesi kohtalonsa, pian miekka tulisi heilahtamaan ja hän jättäisi tämän elämän. Paavali ei kuitenkaan tunnu olevan asiasta kovinkaan murheellinen, melkeinpä päinvastoin. Hän tiesi, että parempaa oli tulossa. Hänen jatkuva huolensa heikkojen kristittyjen vapaudesta, kaikista seurakunnista ja monenlaisista harhaopeista päättyisi viimein. Paavali saisi tehtävänsä hyvin täytettyään mennä Herransa iloon ja lepoon. Hän oli kilpaillut hyvän kilpailun ja säilyttänyt uskon. Herran luona hän saisi nyt rauhassa odottaa lopullista Jumalan kansan sapatinlepoa. Se koittaisi pian Herran ilmestyessä näkyvästi takaisin maanpäälle.
Tuija

24.09.25

Sinä päivänä kuurot kuulevat kirjan sanat, sokeat pääsevät synkästä pimeydestä ja heidän silmänsä näkevät. Kurjat riemuitsevat jälleen Herrasta ja köyhimmät iloitsevat Israelin Pyhästä. Jes. 29:18–19

Jo nyt tämä uusi elämä on todellisuutta ja samalla se odottaa vielä täyttymystään. Jo nyt meillä on onni tuntea Jeesus Kristus ja elää hänen ominaan. Jo nyt hengellisesti sokeiden silmät ovat auenneet, meidänkin, ja synkeä pimeys on saanut vaihtua uuteen toivoon. Kirjan sanat, Raamatun pyhät sanat, ovat saaneet vakuuttaa meidät synneistämme ja Kristuksen armosta, joka ne kaikki peittää. Kaikille evankeliumi on yhtä saavutettavissa, ovat he sitten maailman kurjia tai hyvinvoinnissa eläviä rikkaita. Vaikka tämä riemu on jo nyt totta, me odotamme vielä lopullista täyttymystä. Silloin viimeisetkin murheet otetaan harteiltamme pois, sairaudet katoavat kuin aamun sumu ja rauha saa lopullisesti täyttää levottomat sielumme. Taivaassa matkan vaivat ovat vain kaukainen muisto, jos niitä enää muistetaan ollenkaan.
Tuija

Jesaja
29 LUKU.
1. Voi Arielia, Arielia, kaupunkia, jonne Daavid asetti leirinsä! Liittäkää vuosi vuoteen, kiertäkööt juhlat kiertonsa,
2. niin minä ahdistan Arielia, ja se on oleva täynnä valitusta ja vaikerrusta, oleva minulle kuin Jumalan uhriliesi1.
3. Minä asetan leirini yltympäri sinua vastaan ja saarran sinut vartiostoilla ja luon vallit sinua vastaan.
4. Silloin sinä puhut maasta matalalta, sanasi tulevat vaimeina tomusta, sinä uikutat kuin vainajahenki maasta, puheesi tulee supisten tomusta.
5. Mutta sinun vainolaistesi lauma on oleva niinkuin hieno pöly, ja väkivaltaisten lauma niinkuin lentävät akanat, ja tämä tapahtuu äkkiä, silmänräpäyksessä:
6. Herra Sebaot etsiskelee sinua ukkosenjylinässä ja maanjäristyksessä, kovassa pauhinassa, myrskyssä ja rajuilmassa, kuluttavan tulen liekissä.
7. Niinkuin yöllinen uninäky on oleva kansain lauma, joka sotii Arielia vastaan, kaikki, jotka sotivat sitä ja sen varustuksia vastaan ja sitä ahdistavat.
8. Niinkuin nälkäinen on unissaan syövinänsä, mutta herää hiuka sydämessä, ja niinkuin janoinen on unissaan juovinansa, mutta herää, ja katso, hän on nääntynyt ja himoitsee juoda, niin on oleva kaikki kansain lauma, joka sotii Siionin vuorta vastaan.
9. Hämmästykää ja ihmetelkää, tuijottakaa sokeiksi itsenne ja sokeiksi jääkää! He ovat juovuksissa, vaikkeivät viinistä, hoipertelevat, vaikkeivät väkijuomasta.
10. Sillä Herra on vuodattanut teidän päällenne raskaan unen hengen ja sulkenut teidän silmänne - profeettanne, ja peittänyt teidän päänne - näkijänne.
11. Niin on kaikki ilmoitus teille niinkuin lukitun kirjan sanat; jos se annetaan kirjantaitavalle ja sanotaan: "Lue tämä", niin hän vastaa: "Ei voi, sillä se on lukittu",
12. ja jos kirja annetaan kirjantaitamattomalle ja sanotaan: "Lue tämä", niin hän vastaa: "En osaa lukea".
13. Ja Herra sanoi: Koska tämä kansa lähestyy minua suullaan ja kunnioittaa minua huulillaan, mutta pitää sydämensä minusta kaukana, ja koska heidän jumalanpelkonsa on vain opittuja ihmiskäskyjä,
14. sentähden, katso, minä vielä teen tälle kansalle kummia tekoja - kummia ja ihmeitä, ja sen viisaitten viisaus häviää, ja sen ymmärtäväisten ymmärrys katoaa.
15. Voi niitä, jotka syvälle kätkevät hankkeensa Herralta, joiden teot tapahtuvat pimeässä ja jotka sanovat: "Kuka meitä näkee, kuka meistä tietää?"
16. Voi mielettömyyttänne! Onko savi savenvalajan veroinen? Ja sanooko työ tekijästään: "Ei hän ole minua tehnyt", tai sanooko kuva kuvaajastaan: "Ei hän mitään ymmärrä"?
17. Vain lyhyt hetki enää, niin Libanon muuttuu puutarhaksi, ja puutarha on metsän veroinen.
18. Sinä päivänä kuurot kuulevat kirjan sanat, ja sokeiden silmät näkevät vapaina synkeästä pimeydestä.
19. Nöyrät saavat yhä uutta iloa Herrassa, ja ihmisistä köyhimmätkin riemuitsevat Israelin Pyhästä.
20. Sillä väkivaltaisista on tullut loppu, pilkkaajat ovat hävinneet, ja kaikki vääryyteen valppaat ovat tuhotut,
21. ne, jotka sanallansa langettavat ihmisiä syyhyn ja virittävät pauloja sille, joka oikeutta puolustaa portissa, ja verukkeilla syyttömän asian vääräksi vääntävät.
22. Sentähden Herra, joka Aabrahamin vapahti, sanoo Jaakobin heimolle näin: Ei Jaakob enää joudu häpeään, eivätkä hänen kasvonsa enää kalpene.
23. Sillä kun hän näkee, kun hänen lapsensa näkevät keskellänsä minun kätteni työn, niin he pyhittävät minun nimeni, pitävät pyhänä Jaakobin Pyhän ja peljästyvät Israelin Jumalaa.
24. Ja hengessään eksyväiset käsittävät ymmärryksen, ja napisevaiset ottavat oppia.
Tuija

Taidanpa alkaa tuohon päätteeksi tuoda koko tuon luvun Raamatusta.
Tuija

25.09.25

Sinä olet tarkoin seurannut sanaani ja kestänyt, ja siksi minä puolestani tarkoin varjelen sinua ja pelastan sinut siitä koetuksen hetkestä, joka kohtaa koko maailman ja panee koetteelle maan asukkaat. Ilm. 3:10

Sanan seuraaminen ei ole ihanissa tunteissa vellomista tai hurmoksessa hykertelemistä. Sanan seuraaminen on taistelua ja työtä, se on haavoittumista ja voittoja kipujen läpi kulkien. Sanan seuraaminen merkitsee jännitettä Jumalan valtakunnan ja maailman välillä. Seuraaminen on tahdon asia ja rukouksen asia. Se on uskomista näkemättä ja turvautumista puhtaaseen Jumalan sanaan, joka ei osoita aina selkeästi voimaansa. Pitämällä tarkoin kiinni sanasta me voimme kuitenkin kestää myös viimeisenä hetkenä, jolloin koko maailma pannaan koetteelle. Silloin kestää vain sanan varaan rakennettu, kaikki muu palaa tuhkaksi. Jumalan sanassa on Henki ja voima.
Vastaa Viestiin