Raamatun virheet ja ristiriidat

Keskustelua sanasta
Juhani

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja Juhani »

1 Joh 5, Biblia 1776 kirjoitti:7 Sillä kolme ovat, jotka todistavat taivaassa:Isä, Sana ja Pyhä Henki, ja ne kolme yksi ovat:
8 Ja kolme ovat, jotka todistavat maan päällä
: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme yhdessä ovat.
Asia on juuri niin. Alleviivattu teksti on lisäys, jonka monet Raamatun tutkijat ovat todistaneet vääräksi. Esimerkiksi uudessa (2017) M.Lutherin käännöksessä ei enää ole alleviivattua kohtaa.

1.Johannes 5:7,8 (Die Bible, Lutheruebersetzung 2017):
7 Denn drei sind, die das bezeugen:
8 der Geist und das Wasser und das Blut; und die drei stimmen überein.
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Juhani kirjoitti: 1.Johannes 5:7,8 (Die Bible, Lutheruebersetzung 2017):
7 Denn drei sind, die das bezeugen:
8 der Geist und das Wasser und das Blut; und die drei stimmen überein.
VOICE-versio näyttä olevan linjassa yllämainitun kanssa.
1 John 5:7-8 (VOICE) So there are three testifying witnesses: the Spirit, the water, and the blood. All three are in total agreement.
https://www.biblegateway.com/passage/?s ... sion=VOICE
Juhani

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Onko Jeesus luotu?

Jumala antoi ainokaisen poikansa, joka oli Isänsä tykönä. Jeesus syntyi neitseellisesti ihmisen kohdusta, neitsyt Mariasta. Onko Jeesus luotu vai onko hän ollut olemassa jo aikojen alusta? (Snl.8:22, Joh.1:1-3).

Raamatun 33/38 ja 92 käännökset väittävät, että Jeesus on luotu (Snl.8:33).
Toisaalta Biblia, ja Kuningas Jaakon käännös sanovat hänen olevan olemassa jo aikojen alusta. Kumpi näistä vaihtoehdoista pitää paikkansa?
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Eikö Jeesus olekin Ainosyntyinen Poika?
Täällä on sekä "luotu" että "syntynyt". Mitähän nuo sanat ovat alkukielellä?
San:
8:22 Herra loi minut töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua.
8:23 Iankaikkisuudesta minä olen asetettu olemaan, alusta asti, hamasta maan ikiajoista.
8:24 Ennenkuin syvyyksiä oli, synnyin minä, ennenkuin oli lähteitä, vedestä rikkaita.
8:25 Ennenkuin vuoret upotettiin paikoilleen, ennen kukkuloita, synnyin minä,
Juhani

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Sitä minäkin ihmettelen. Ehkä se hebreakielinen sana tarkoittaa montaa eri asiaa (luoda, syntyä jne?). Ehkä se pitää tarkistaa itse alkukielestä. Mulla ei ole hebreakielistä kirjaa. Täytyy ilmeisesti ostaa sellainen, koska tämä on mulle kohta kaikki pelkkää hebreaa. :)
Käännöksissä on hyvin paljon eroja ja kyseessä on hyvin tärkeä asia.

Minä olen ollut Herran oma hänen teidensä alussa: ennenkuin mitään tehty oli, olin minä. Biblia
Herra loi minut töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua. KR 33/38
"Minut Herra loi ennen kaikkea muuta, luomisensa esikoisena, ennen taivasta ja maata. KR 1992
The LORD possessed me in the beginning of his way, before his works of old. KJV.
Der HERR hat mich schon gehabt im Anfang seiner Wege, ehe er etwas schuf, von Anbeginn her. M.Luther 2017.
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Juhani: Mulla ei ole hebreakielistä kirjaa. Täytyy ilmeisesti ostaa sellainen, koska tämä on mulle kohta kaikki pelkkää hebreaa. :)
Musta sulla on hyvä hjuumori. :lol: Olen kuullut, että laulellen oppii nopeemmin. :o

https://www.youtube.com/watch?v=2sq_G_c_7lU
olli

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja olli »

Tuo Snl 8 puhuu viisaudesta. Viisaus on alusta asti ollut Isän luona, ennen aikojen alkua, ennen maan perustamista, antaa neuvoja, kutsuu ihmisiä mielekkyyteen.

Mutta valitan, viisaus ei ole persoona.

Tuohon aikaan oli varsin yleistä personoida asioita ja/tai puhua asioista kuten ne olisivat olentoja:
- Minun sieluni ikävöitsee sinua yöllä, minun henkeni sisimmässäni etsii sinua varhain; sillä kun sinun tuomiosi kohtaavat maata, oppivat maanpiirin asukkaat vanhurskautta.
- Sillä Kaikkivaltiaan nuolet ovat sattuneet minuun; minun henkeni juo niiden myrkkyä. Jumalan kauhut ahdistavat minua.
- tuli ja rakeet, lumi ja sumu, sinä myrskytuuli, joka panet hänen käskynsä toimeen,
- Kuka on pannut viisautta pilvenlonkiin, tahi kuka antoi pilvenhattaroille ymmärrystä?
Tältä pohjalta on helppo ymmärtää myös se, miksi myös UT:ssä käytetään vastaavaa personoivaa ilmaisutyyliä.

Mutta tuosta viisaudesta kerrotaan myös Snl 3:ssa:
13 Autuas se ihminen, joka on löytänyt viisauden, ihminen, joka on saanut taidon.
14 Sillä parempi on hankkia sitä kuin hopeata, ja siitä saatu voitto on kultaa jalompi.
15 Se on kalliimpi kuin helmet, eivät mitkään kalleutesi vedä sille vertaa.
16 Pitkä ikä on sen oikeassa kädessä, vasemmassa rikkaus ja kunnia.
17 Sen tiet ovat suloiset tiet, sen polut rauhaisat kaikki tyynni.
18 Elämän puu on se niille, jotka siihen tarttuvat; onnelliset ne, jotka siitä pitävät kiinni.
19 Herra on viisaudella perustanut maan, taivaat taidolla vahvistanut.
20 Hänen toimestansa syvyydet kuohuivat esiin, ja pilvet pisaroivat kastetta.
Kun tämän lukee, on helppo nähdä että Snl 8 puhuu nimenomaan personoidusta viisaudesta.

Alussa Jumalalla oli suunnitelma maailmaa varten. Sitä voidaan kutsua juuri "viisaudeksi". Se on Hänen ja Häneltä, ja se on siten täydellinen ja hallitseva, käyden kaiken luodun yli. Jumala kutsuu ihmisiä noudattamaan Hänen viisauttaan, ja siitä nuo Snl 3 ja 8 kertovat.

Aivan vastaavasti Jumalalla oli alussa suunnitelma kutsua ihmisiä Hänen viisauttaan jakamaan. Se Sana taas on personoitu sekä UT:ssä että VT:ssä "sanaksi". Tuo "sana" kuvattiin usein toteuttavana voimana. Jos vaikkapa mietimme lausetta: "Herran sanalla ovat taivaat tehdyt, ja kaikki niiden joukot hänen suunsa hengellä.", niin on selvää, että "sana" ja "Hänen suunsa henki" tarkoittaa täysin samaa asiaa. Toki, Jumala itse on henki, eikä Hänellä tietenkään ole kirjaimellista "suuta" kuten meillä. Alussahan Jumala myös "sanoi" asioita olemaan.

Toki "sana" on juuri myös se, jonka Jumala on ihmisille jakanut profeettojen kautta.

Molemmissa käsitteissä, tuo personoitu "viisaus" on se, josta personoitu "sana" tulee. "Viisaus" on ikuinen, ajaton, muuttumaton ja pysyvä, kun taas "sana" on ajallinen asia. Toisin sanoen, Jumala "sanoo" "viisautensa" mukaisesti, eli alkuperäisen viisauden=suunnitelman mukaisesti Hän luo, toimii, jakaa viisautta ihmisille ja kutsuu ihmisiä viisauteensa=suunnitelmaansa.
olli

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja olli »

Niin, yksi hyvä esimerkki on "Rakkaus". Me nimittäin sanomme usein että "Jumala on rakkaus". Et sinäkään tarkoita että Jumala on "vain" agape, vaan että rakkaus on Jumalan ominaisuus, samoin kuin esim. kuolemattomuus. Samoin Jumala on "voima", jne. ...

Mutta vielä tuo "ainosyntyinen". Se on kreikaksi "monogenes". Sanalla ”monogenes” viitataan Jeesuksen ainutlaatuisuuteen ja toisaalta kuolleista heräämiseen: ei siihen, että hän olisi syntynyt ennen ikuisia aikoja Jumalan pojaksi.

Kun Jumala sanoi ”Sinä olet minun poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin”, niin hän puhuu jo edeltä käsin poikansa herättämisestä ylös kuolleista. (Psa 2:7) Paavali ja Heprealaiskirjeen kirjoittaja ymmärsivät tämän asian aivan oikein selittäessään sanaa kuulijoilleen. (Apt 12:22-42; Hebr 1:4-2:9; 5:4-11)

Jumala synnytti Jeesuksen esikoisena kuolleista nousseista kirkastetussa ruumiissa. Ja se "tänä päivänä" oli juuri se kolmas päivä.
Ps. 2 kirjoitti:7 Minä ilmoitan, mitä Herra on säätänyt. Hän lausui minulle: "Sinä olet minun poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin.
8 Ano minulta, niin minä annan pakanakansat sinun perinnöksesi ja maan ääret sinun omiksesi.
9 Rautaisella valtikalla sinä heidät muserrat, niinkuin saviastian sinä särjet heidät."
Jeesus on Jumalan esikoinen, ja vaikka kaikki olemme Jumalan lapsia ja Jeesuksen veljiä, Jeesus on aina Kuninkaamme. Siksi Hän on "monogenes", ainutlaatuinen Jumalan synnyttämä. "Sinä rakastat vanhurskautta ja vihaat vääryyttä; sentähden on Jumala, sinun Jumalasi, voidellut sinua iloöljyllä enemmän kuin sinun osaveljiäsi."

Jeesus sanoi uudestisyntymiseksi sitä, kun opetuslapset saisivat hallita Jumalan valtakunnassa yhdessä hänen kanssaan. (Matt 19:28) Tämä tapahtuu vasta silloin, kun he ovat heränneet ylös kuolleista, joten kuolleista herääminen on ”uudestisyntymistä” ja Jumala ”synnyttää poikansa”, kun kuolleet heräävät ylös haudoistaan (Kol 1:17-20; 2Tess 1:5-11).
Juhani

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Kiitos Olli laajasta asioiden selvityksestä, mutta mun pitää vielä tuollaista vahvaa ruokaa ensin vähän sulatella...

[quote="olli"]Tuo Snl 8 puhuu viisaudesta. Viisaus on alusta asti ollut Isän luona, ennen aikojen alkua, ennen maan perustamista, antaa neuvoja, kutsuu ihmisiä mielekkyyteen.

Mutta valitan, viisaus ei ole persoona.

Tuohon aikaan oli varsin yleistä personoida asioita ja/tai puhua asioista kuten ne olisivat olentoja:[/quote]

Juhani,
Viisautta tai ei, mutta Jumalan luona oli Raamatun mukaan aikojen alusta yksi persoona:
[u]Minä[/u] olen ollut Herran oma hänen teidensä alussa: ennenkuin mitään tehty oli, olin [u]minä[/u]. (Snl.8:22) Biblia

"Minä" viittaa mielestäni vahvasti johonkin persoonaan Jumalan luona (Jeesus). "Minä, minut" persoonaa ei voi todistaa vääräksi mitenkään käännösvirheellä tai ei edes millään eri kielellä.
Ei siellä varmaan ainakaan joulupukki ollut, vaan Jumalan Poika.

Olli,
"Jeesus sanoi uudestisyntymiseksi sitä, kun opetuslapset saisivat hallita Jumalan valtakunnassa yhdessä hänen kanssaan. (Matt 19:28) Tämä tapahtuu vasta silloin, kun he ovat heränneet ylös kuolleista, joten kuolleista herääminen on ”uudestisyntymistä” ja Jumala ”synnyttää poikansa”, kun kuolleet heräävät ylös haudoistaan (Kol 1:17-20; 2Tess 1:5-11)."

Juhani,
Tärkeintä on tulla uskoon ja uudestisyntyä ylhäältä Jumalan lapseksi, uudeksi luomukseksi.
"Jeesus vastasi ja sanoi hänelle:, "totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa" (Joh.3:3).

Ehkä uudestisyntymisestä voisi avata myöhemmin myös uuden keskusteluaiheen palstalle.
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Juhani:
Tärkeintä on tulla uskoon ja uudestisyntyä ylhäältä Jumalan lapseksi, uudeksi luomukseksi.
"Jeesus vastasi ja sanoi hänelle:, "totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa" (Joh.3:3).
Kiitos Juhani. Filosofiat ja ideologiat ja jaarittelut eivät auta. Pave selvittää.
1Tim:
1:3 Niinkuin minä Makedoniaan lähtiessäni kehoitin sinua jäämään Efesoon, käskeäksesi eräitä kavahtamaan, etteivät vieraita oppeja opettaisi
1:4 eivätkä puuttuisi taruihin ja loppumattomiin sukuluetteloihin, jotka pikemmin edistävät turhaa mietiskelyä kuin Jumalan armotaloutta, joka perustuu uskoon, niin kehoitan nytkin.
1:5 Mutta käskyn päämäärä on rakkaus, joka tulee puhtaasta sydämestä ja hyvästä omastatunnosta ja vilpittömästä uskosta.
1:6 Muutamat ovat hairahtuneet niistä pois ja poikenneet turhiin jaarituksiin,
1:7 tahtoen olla lainopettajia, vaikka eivät ymmärrä, mitä puhuvat ja minkä varmaksi väittävät.
Vastasin hiljattain "Futuretille". Nimimerkin omistaja vierailee säännöllisesti ystäväni John Houkin tontilla.
Joh. 3:7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
https://oneway2day.wordpress.com/2018/0 ... ment-17105
olli

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja olli »

Juhani, ihan ensimmäiseksi, syy miksi lainauksesi meni pieleen on se, että lainauksessa ei ollut välilyöntiä kaksoispisteen ja [/quote]:n välissä. Eli siis ei: ":[/quote]" vaan pitää olla ": [/quote]"
Juhani kirjoitti: Viisautta tai ei, mutta Jumalan luona oli Raamatun mukaan aikojen alusta yksi persoona:
Minä olen ollut Herran oma hänen teidensä alussa: ennenkuin mitään tehty oli, olin minä. (Snl.8:22) Biblia

"Minä" viittaa mielestäni vahvasti johonkin persoonaan Jumalan luona (Jeesus). "Minä, minut" persoonaa ei voi todistaa vääräksi mitenkään käännösvirheellä tai ei edes millään eri kielellä.
Ei siellä varmaan ainakaan joulupukki ollut, vaan Jumalan Poika.
Kolmiyhteysoppiin ei sovi, että Jeesus olisi luotu joskus aikojen alussa, kuten tuo "viisaus". Eikä se sovi unitarismiinkaan, vaan edustaa areiolaisuutta.

Nikean kirkoliskokouksessa vuonna 325 oli päätettävänä tämä asia, ja arvostettu oppi-isä Areios, joka edusti nykyään areiolaisuutena tunettua oppia, edusti Alexanderin, Jeesuksen luomattomuuden kannattajan, kanssa, vastakkaista oppia.

Asia päätettiin enemmistöpäätöksellä siten, että luodusta Jeesuksesta tehtiin iankaikkisesti olemassa ollut Jeesus. Areiolaiset sitten julistettiin harhaoppisiksi, kuten muutkin eri tavalla ajattelevat.

Käsitys Jeesuksesta ylipäätään oli muuttunut vuosien varrella melkoisesti. Tuohon aikaan teksteihin oli jo lisätty hurja määrä jakeita joita ei siellä ennen ollut, ja tekstejä oli muutettu "opin mukaiseksi" jo monet kerrat.

Oppi-isien käsitys Jeesuksesta oli jo tuossa vaiheessa mennyt varsin kauas siitä, mikä käsitys opetuslapsilla oli Jeesuksesta. Tuo Jeesuksen "oleminen ennen aikojen alkua" ilman että Jumala olisi luonut Jeesuksen tuli kuitenkin vasta varsin myöhään, ja lopullisesti se siis vahvistettiin tuolloin Nikeassa kirkon viralliseksi opiksi.

Mutta todellakin, tuo jota tässä voisi tulkita persoonaksi, vaikka tässä puhutaan personoidussa muodossa nimenomaan Jumalan viisaudesta joka Hänellä oli alussa, ja huomaa: siitä suunnitelmasta jonka Hän teki ennen kuin loi mitään.

Mietipä tätä: koska kerran viisaus oli Jumalan suunnitelma, eikö ole aika luonnollista että ensin suunnitellaan ja sitten vasta tehdään, eli kuten lainasitkin:
Minä olen ollut Herran oma hänen teidensä alussa: ennenkuin mitään tehty oli, olin minä. --- MIKÄ oli ? No suunnitelma ja tarkoitus.

Kun ymmärtää tämän, niin tuo toinenkin kohta on aivan ilmiselvä: tässäkin puhutaan suunnitelmasta ja tarkoituksesta.
22 Herra loi minut töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua.
23 Iankaikkisuudesta minä olen asetettu olemaan, alusta asti, hamasta maan ikiajoista.
Juhani

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Lainausta on opeteltu ja asia korjattu. :)
Kiitos ajatuksistasi Olli!
Ne pistivät miettimään asioita syvällisemmin. Asioita pitää tutkia Raamatun sanasta, rukoillen Jumalalta Pyhän Hengen ohjausta pyytäen, Herran Jeesuksen nimessä, mutta...
Kuitenkin asioista ollaan edelleen montaa eri mieltä, kuten Raamatun eri käännöksetkin sen osoittavat. Niin, onko Jeesus luotu vai ollut iänkaikkisesti olemassa vai nimitetty vain iänkaikkisuuden alusta?

Snl.8:22-23:
Der HERR hat mich schon gehabt im Anfang seiner Wege, ehe er etwas schuf, von Anbeginn her. Ich bin eingesetzt von Ewigkeit her, im Anfang, ehe die Erde war. (M.Luther 2017)

Käänsin itse vapaasti, sanasta sanaan (M.Luther 2017):
”Herralla on ollut jo minut Hänen teidensä alussa, ennen kuin mitään oli tehty, alusta alkaen.
Minä olen nimitetty iänkaikkisuudesta, alusta, ennen (kuin) maa oli”.

Valitettavasti en osaa Hebrean kieltä, olisi ollut hyvä tarkistaa asia. Kuitenkin näyttää olevan niin, että luomis- sanaa on käytetty vain KR 1933/38 ja KR 1992 käännöksissä. (Herraa loi minut… minut Herra loi…).
Esimerkiksi näissä käännöksissä luomis-sanaa ei ole käytetty.( Biblia 1776, KJV, M.Luther 1545 ja 2017).

Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä, tämä mieli; ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on. (Fil.3:15).

Uskoni tässä kasvuvaiheessa en voi yhtyä ajatukseen, että Jeesus on luotu. Ehkä sitä ei ole minun tarpeellistakaan vielä tietää. Minulle riittää se, että Jeesus on Jumalan poika ja minun Vapahtajani. Myös se, ettei Jeesus ole Isä Jumala sekä kaikkivaltias ja korkein. Meidän pitää rukoilla Isä Jumalaa Herran Jeesuksen nimessä, kuten hän opetti meitä niin tekemään.
Jätän tämän aiheen nyt Herran haltuun. Se aukenee minulle sitten, kun aika on. Pääasia on olla pelastavassa uskossa Herraan Jeesukseen.
Viimeksi muokannut Juhani, 15 Tammi 2018, 07:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olli

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja olli »

Ai niin, unohdin tosiaan mainita tuon snl 8:22 "loi"-sanan. Se on "qanah".

Sen käännökset ovat hieman hankalia; se kuvaa mm. ostamista, hankkimista, aikaansaamista, olemaan saattamista tai omistamista.

Se on joissakin kohdissa käytetty toki myös "luomisesta", kuten "Siunatkoon Abramia Jumala, Korkein, taivaan ja maan luoja.", Vrt esim. "taiteilija loi taideteoksen". Tuota sanaa ei nimittäin käytetä maailman tai olentojen luomisesta, enemmänkin kyse on olemaansaattamisesta, jossa tapaa ei ole määritelty. On ihan eri asia luoda taideteos maalaamalla kuin luoda se tyhjästä. Siinä on qanah-bara sanojen ero.

Mutta sanalaskuista löytyy hyviä vertailukohtia:
"Viisas kuulkoon ja saakoon oppia lisää, ja ymmärtäväinen hankkikoon elämänohjetta"
"Hanki viisautta, hanki ymmärrystä, älä sitä unhota, älä väisty pois minun suuni sanoista."
1992: "Joka torjuu moitteet, pilaa elämänsä, joka nuhteita kuulee, hankkii ymmärrystä." - vrt 1938: "Joka kuritusta vieroo, pitää sielunsa halpana; mutta joka nuhdetta kuuntelee, se saa mieltä."

Viisauttahan ei voi hankkia rahalla, mutta ei se itsestäänkään tule, vaan vaatii hankkijaltaan ponnisteluja.
Sinänsä ei siis olisi kovin väärin sanoa, että "Herra HANKKI/AIKAANSAI minut töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua." Verbin qanah käyttö on tässä äärimmäisen oikea, koska kyse ei ole uuden olennon luomisesta, joskin se mitä luotiin, eli viisaus, suunnitelma, ei ollut olemassa ennen. Kyse oli kuitenkin "työn tekemisestä" eikä olemattoman saattamisesta olevaksi.

Tuo seuraavan jakeen (23) "asetettu olemaan" on "nacak", joka on paljon selkeämpi. Se tarkoittaa vuodattamista, ulos kaatamista (astiasta) tai (metallin) muottiin valamista (tapahtuma). Itse asiassa muottiin valaminen on silleen edellisen johdannainen, koska valaessa metallia kaadetaan ulos astiasta ja "vuodatetaan" muottiin.

Kaikki käännökset sopivat juuri siihen, että kyseessä on Jumalan suunnitelma, jonka Hän on itsestään "vuodattanut" tai "kaatanut ulos" ja laittanut suunnitelman "muottiin".
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Juhani: Minulle riittää se, että Jeesus on Jumalan poika ja minun Vapahtajani. Myös se, ettei Jeesus ole Isä Jumala sekä kaikkivaltias ja korkein.
Kysyn lukijoilta. Miten nämä pitäisi tulkita?
Matt. 28:18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
Dan:
7:13 Minä näin yöllisessä näyssä, ja katso, taivaan pilvissä tuli Ihmisen Pojan kaltainen; ja hän saapui Vanhaikäisen tykö, ja hänet saatettiin tämän eteen.
7:14 Ja hänelle annettiin valta, kunnia ja valtakunta, ja kaikki kansat, kansakunnat ja kielet palvelivat häntä. Hänen valtansa on iankaikkinen valta, joka ei lakkaa, ja hänen valtakuntansa on valtakunta, joka ei häviä.
olli

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja olli »

Ne pitäisi tulkita kokolailla juuri niin kuin ne on kirjoitettu, paitsi tietysti että käännös aiheuttaa pienen ongelman.

Mutta ennen kaikkea pitää muistaa, että Jeesus PUHUI arameaa, ja tuo Danielin teksti on kirjoitettu arameaksi. Meidän pitää myöskin ottaa huomioon, että aramean "ihmisen poika" on täysin sama sana kuin "ihminen", "mies"; eli siis "bar anash".

Toisin sanoen, "ihmisen poika" on ainoastaan valittu käännös. Saman sanan voisi kääntää "ihmislapsi" tai "ihminen". Se ei kuitenkaan tee eroa siihen, että ihmisen poika on aina myös ihminen, eli ihmisen poika ei ole sinänsä mikään erilainen olento. Ihmisen pojan kaltainen on siis sama kuin ihmisen kaltainen.

Tämä bar anash on aiheuttanut aivan oikean suuren virheen kirkon opissa. Nimittäin Mark 2:
27 Ja hän sanoi heille: "Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten.
28 Niin Ihmisen Poika siis on sapatinkin herra."

Nyt siis aremean sana, jonka Jeesus puhui tuossa alleviivatuissa kohdissa kolme kertaa, on bar anash. Kääntäjä on vain halunnut erottaa nuo toisistaaan, mutta se on väärin: mieti tuota, ja havaitse, että teksti ei ole loogisesti järkevä.

MIksi "ihmisen poika" on tuossa sapatin herra ? No siksi että sapatti on ihmistä varten. Mutta eihän se niin mene. Jos käsittää Jeesuksen "ihmisen pojaksi", niin ei se että sapatti on ihmistä varten tee tai ole tekemättä Jjeesusta sapatin herraksi, eikö vain ? Ei siinä väitteessä ole mitään järkeä.

Näin ollen, tuo on järkevää vain jos käytämme aremeaa, jota Jeesus puhuikin. Jeesus sanoi:
27 Ja hän sanoi heille: "Sapatti on asetettu bar_nash varten eikä bar_nash sapattia varten.
28 Niin "bar_nash" siis on sapatinkin herra."

Eli ihminen on sapatin herra, ei Jeesus yksin. Vielä kerran, uudessa sanajärjestyksessä, tuosta tulee aivan selkeä opetus, ja juuri se mitä Jeesus sanoikin (sanajärjestys vaihtaen):

Ihminen on sapatin herra, koska sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten.
Juhani

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Juhani: Minulle riittää se, että Jeesus on Jumalan poika ja minun Vapahtajani. Myös se, ettei Jeesus ole Isä Jumala sekä kaikkivaltias ja korkein.
Voisikohan edellä kirjoittamani asia ilmaista paremmin ja sujuvammin jotenkin jopa näin?

Jeesus on Jumalan Poika, jolle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä, ja he ovat yhtä, vaikka Isä Jumala onkin Kaikkivaltias ja Korkein.
Juhani

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Kiitos Olli että selvensit Sapatti asiaa ymmärrettävämpään muotoon. Tässä vielä yksi toisenlainen käännös:

Ja hän sanoi heille, että ”sapatti on luotu ihmisen tähden, eikä ihminen sapatin tähden.”
Sen tähden, hän on sen herra, ja myös sapatin – Ihmisen Poika.
(Tuomas Levänen : aramea -suomi).

Tämä on tosin myös yhtä vaikea ymmärtää, kuten muutkin käännökset. Ei selvennä asiaa.
Voisi silti jatkaa sanaleikkiä: ;)
Ihmisen Poika on Sapatin Herra: "Sapatti on luotu ihmisen tähden, eikä ihminen sapatin tähden.”
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Juhani: Jeesus on Jumalan Poika, jolle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä, ja he ovat yhtä, vaikka Isä Jumala onkin Kaikkivaltias ja Korkein.
Tulkkaan. Koska Isä ja Poika ovat yhtä, he ovat jumaluus. He ovat samaa olemusta. Isä on Jumala. Poika on Jumala.
Biblia (1776) Joh. 1:1 Alussa oli sana, ja se Sana oli Jumalan tykönä, ja Jumala oli se Sana.
(1938) Joh. 1:1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
(1992) Joh. 1:1 Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala.
Kysyn lukijoilta. Kumpi oppi kadottaa, kolminaisuus- vai yksinäisyysoppi?
Juhani

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Mielestäni Isää ja Poikaa ei sovi sekoittaa keskenään, (eikä minun kirjoitustani Ollin kirjoittamaan).
Jos ihminen uskoo Herraan Jeesukseen, lihaan tulleeksi, syntien sovittajana ja Vapahtajana,, niin ihminen on silloin pelastavassa uskossa! Mikä oppi sitten mielestäsi pelastaa tai kadottaa? Minä uskon vain sen, että Jeesus Kristus pelastaa ja synti vie kadotukseen! Jeesus on minun Herrani. Uskotko sen?
Ehkä on tullut aika mennä kammiooni rukoilemaan Isää ja sulkea oveni... (Matt.6:6). Olen väsynyt..
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Raamatun virheet ja ristiriidat

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Juhani: Minä uskon vain sen, että Jeesus Kristus pelastaa ja synti vie kadotukseen! Jeesus on minun Herrani. Uskotko sen?
Credo. Minä uskon.
Joh. 11:25 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.
http://www.pelastussanoma.fi/Profetiat/ ... imatka.htm

Juhani. Minullekaan ei ole selvinnyt miksi väitellään yksinäisyydestä ja kolminaisuudesta. :?
Vastaa Viestiin