Matt. 28 :7-10
Ja menkää kiiruusti ja sanokaa hänen opetuslapsillensa,
että hän on noussut kuolleista. Ja katso, hän menee teidän edellänne Galileaan;
siellä te saatte hänet nähdä. Katso, minä olen sen teille sanonut."
Silloin Jeesus sanoi heille: "Älkää peljätkö; menkää ja viekää sana minun veljilleni,
että he menisivät Galileaan: siellä he saavat minut nähdä".
Mark.
14:28
Mutta ylösnoustuani minä menen teidän edellänne Galileaan."
16:7
Mutta menkää ja sanokaa hänen opetuslapsillensa ja Pietarille:
'Hän menee teidän edellänne Galileaan; siellä te saatte hänet nähdä,
niinkuin hän teille sanoi'.
En ole kuullut saarnaa aiheesta Jeesuksen käsky mennä Galileaan hänen kuoltuaan. He kyllä menivät, mutta menivätkö kahdesti?
Luukas ei kirjoita tästä mitään, mutta Matteus ja Markus kertovat tästä lähes samoin. Johannes sen sijaan kertoo pitkästi siitä, kun Jeesus ilmestyi heille Gennesaretin järven rannalla ja tarjoili heille loppuelämän eväät.
Matteus taas kertoo, että he vaelsivat Galileaan vuorelle, jossa Jeesus ilmestyi:
Matt. 28:16-20:
Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle,
jonne Jeesus oli käskenyt heidän mennä.
Ja kun he näkivät hänet, niin he kumartaen rukoilivat häntä,
mutta muutamat epäilivät.
Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi:
"Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni,
kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää.
Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.
- - -
Ehkä he heti ristiinnaulitsemisen jälkeen pakenivat Galileaan vuorelle ja kohtasivat siellä Jeesuksen. Sitten he palasivat Jerusalemiin, jossa Jeesus kohotettiin taivaaseen heidän nähtensä:
(Ap.t. 1:9-12):
Kun hän oli tämän sanonut, kohotettiin hänet ylös heidän nähtensä,
ja pilvi vei hänet pois heidän näkyvistään.
Ja kun he katselivat taivaalle hänen mennessään, niin katso,
heidän tykönänsä seisoi kaksi miestä valkeissa vaatteissa;
ja nämä sanoivat: "Galilean miehet, mitä te seisotte ja katsotte taivaalle?
Tämä Jeesus, joka otettiin teiltä ylös taivaaseen, on tuleva samalla tavalla,
kuin te näitte hänen taivaaseen menevän."
Silloin he palasivat Jerusalemiin vuorelta, jota kutsutaan Öljymäeksi
ja joka on lähellä Jerusalemia, sapatinmatkan päässä.
Palasivatko he sen jälkeen toisen kerran Galileaan?:
Joh. 21:1-22
"Sen jälkeen Jeesus taas ilmestyi opetuslapsilleen Tiberiaan (=Gennesaretin) järven rannalla; ja hän ilmestyi näin: - - - Pitkä luku, jota en kopioi tähän.
Aika oli sekavaa, oli mellakkaa, pelkoa ja pakoa, joten näiden kirjoitusten kokoajilla ei ollut täyttä selvyyttä miten tilanteet etenivät. Tiedon palasia koottiin haastatellen ja muistellen, aivan kuin me tänä päivänä toimitettaisiin elämäkerta jostain ihmisestä.
Onko ajatuksia, miten Galilean matka ja mutka liittyy tähän kertomukseen ?
GALILEAN miehet ja naiset
- Kotimatkailija
GALILEAN miehet ja naiset
RISE AND SHINE !
Re: GALILEAN miehet ja naiset
Kun Jeesus oli kuollut hänen opetuslapsensa ja ystävänsä olivat varmasti pettyneitä, murtuneita ja ymmällään. He olivat Jeesuksen myötä saaneet kiinni palan taivaasta ja nyt he ehkä luulivat että kaikki oli ohi. He eivät kyenneet käsittämään ristinkuoleman syytä.
Ei Jeesusta, ei ruumista, ei toivoa. Ehkä Jeesus ei ollutkaan Messias? Ehkä he eivät muistaneet enää Jeesuksen lupauksia. Usko oli lähellä pettää.
Tuo jae Mark 16:7
Mutta menkää ja sanokaa hänen opetuslapsillensa ja Pietarille:Hän menee teidän edellänne Galileaan; siellä te saatte hänet nähdä,
niinkuin hän teille sanoi
Yhtäkkiä kaiken keskelle tuli toivo. Onko Jeesus sittenkin noussut kuolleista?
Ymmärtääkseni Jerusalemin ja Galilean välillä on matkaa reippaasti, eikä luonnollisesti autoja ollut käytössä siihen aikaan. Vaadittiin uskoa olla valmiina kulkemaan pitkä, oletettavasti useamman päivän matka nähdäkseen Jeesuksen.
Jeesus myös meiltä vaatii tekoja uskomme eteen. Esimerkkinä sokean miehen parantaminen Johanneksen evankeliumissa. Jeesus olisi voinut tahnan levityksen sijaan parantaa miehen siltä istumalta, mutta hän pyysi sokeaa miestä vielä menemään Siloanin altaaseen puhdistautumaan.
Meille usein kelpaa kyllä Jeesus pelastajana, mutta useimmat meistä luopuvat kun usko pitäisi ottaa käyttöön ja teoiksi. [Kumpa sinä olisit kylmä tai kuuma mutta olet haalea ja siksi..]
Sokea mies ei pitänyt naurettavana menoa altaalle, vaan hän oli valmis uskomaan, että Messias parantaa, vaati se itseltä mitä työtä tahansa.
Opetuslasten paluu Galileaan oli varmasti tunteiden täyttämää. Onko Jeesus siellä varmasti? Olemmeko täysin typeriä kun lähdemme sinne asti? Jos Jeesus nousi kuolleista, hän olisi varmasti voinut näyttäytyä meille siinä missä olimme. Entä jos meidät kolkataan heti kun pääsemme perille?
Toivo ensirakkauden näkemisestä kuitenkin kantoi opetuslapsia. Paluu Galileaan oli paluu sinne mistä kaikki alkoi. Minne verkot ja vanha elämä oli jätetty. Missä Jeesus oli kävellyt vetten päällä.
Ehkä Jeesus halusi heitä muistuttaa kaikista lupauksista tuomalla juuri Galileaan. Kaikki on ennallistettu. Jeesus on noussut kuolleista ja kaikki on taas mahdollista. Ehkä Jeesus halusi vahvistaa heitä ja erityisesti Pietaria vakuuttamalla, että häntä ei ole hyljätty. Heille avautuisi näkymä siitä, mihin tilanteeseen oma elämä oli jätetty ja perille päästyä näkymä siitä mikä oli valittu tilalle, kun toivo olisi taas läsnä, Jeesuksen seistessä ilmielävänä vieressä tuona toivona.
Myös meille tekee hyvää palata välillä oman elämämme Galileaan. Nähdä se minkä olemme jättäneet taakseen ja muistaa se ensirakkaus mikä meillä oli kohdatessamme ensikertaa Jeesuksen ja ollessamme niin syvästi rakastuneita, ettemme nähneet vaaroja ja uhkia, vaan pelkän toivon ja ilon.
Paluu Galileaan on samalla Jeesukselta kehoitus älä pelkää. Minä olin ja olen. Palaa sinne missä myrskyää, muista se mistä olet lähtenyt, äläkä pelkää, usko ainoastaan, Minä olen kanssasi.
Tämä siis vain omaa mutuilua. Joku muu voi jatkaa tai korjata.
Mutta kaiken kaikkiaan loistava nosto ja bongaus Kotimatkailija. Tämän pohtiminen avasi myös omaan vaikeaan tilanteeseen taas näkökulmaa. Kuinka monesti me olemmekaan valmiit pakenemaan sen sijaan, että uskossa astuisimme ja kulkisimme läpi myrskyn luottaen, että Jeesus on kanssamme? Kuinka usein lannistumme ikäänkuin luullen, että Jeesus on kuollut ja taistelemme yksin?
Älä pelkää palata sinne mistä olet lähtenyt. Ja toisinaan Jeesus myös haluaa meille näyttää kuinka paljon hän on jo ennallistanut ja muuttanut meitä ja ympäristöämme
Ei Jeesusta, ei ruumista, ei toivoa. Ehkä Jeesus ei ollutkaan Messias? Ehkä he eivät muistaneet enää Jeesuksen lupauksia. Usko oli lähellä pettää.
Tuo jae Mark 16:7
Mutta menkää ja sanokaa hänen opetuslapsillensa ja Pietarille:Hän menee teidän edellänne Galileaan; siellä te saatte hänet nähdä,
niinkuin hän teille sanoi
Yhtäkkiä kaiken keskelle tuli toivo. Onko Jeesus sittenkin noussut kuolleista?
Ymmärtääkseni Jerusalemin ja Galilean välillä on matkaa reippaasti, eikä luonnollisesti autoja ollut käytössä siihen aikaan. Vaadittiin uskoa olla valmiina kulkemaan pitkä, oletettavasti useamman päivän matka nähdäkseen Jeesuksen.
Jeesus myös meiltä vaatii tekoja uskomme eteen. Esimerkkinä sokean miehen parantaminen Johanneksen evankeliumissa. Jeesus olisi voinut tahnan levityksen sijaan parantaa miehen siltä istumalta, mutta hän pyysi sokeaa miestä vielä menemään Siloanin altaaseen puhdistautumaan.
Meille usein kelpaa kyllä Jeesus pelastajana, mutta useimmat meistä luopuvat kun usko pitäisi ottaa käyttöön ja teoiksi. [Kumpa sinä olisit kylmä tai kuuma mutta olet haalea ja siksi..]
Sokea mies ei pitänyt naurettavana menoa altaalle, vaan hän oli valmis uskomaan, että Messias parantaa, vaati se itseltä mitä työtä tahansa.
Opetuslasten paluu Galileaan oli varmasti tunteiden täyttämää. Onko Jeesus siellä varmasti? Olemmeko täysin typeriä kun lähdemme sinne asti? Jos Jeesus nousi kuolleista, hän olisi varmasti voinut näyttäytyä meille siinä missä olimme. Entä jos meidät kolkataan heti kun pääsemme perille?
Toivo ensirakkauden näkemisestä kuitenkin kantoi opetuslapsia. Paluu Galileaan oli paluu sinne mistä kaikki alkoi. Minne verkot ja vanha elämä oli jätetty. Missä Jeesus oli kävellyt vetten päällä.
Ehkä Jeesus halusi heitä muistuttaa kaikista lupauksista tuomalla juuri Galileaan. Kaikki on ennallistettu. Jeesus on noussut kuolleista ja kaikki on taas mahdollista. Ehkä Jeesus halusi vahvistaa heitä ja erityisesti Pietaria vakuuttamalla, että häntä ei ole hyljätty. Heille avautuisi näkymä siitä, mihin tilanteeseen oma elämä oli jätetty ja perille päästyä näkymä siitä mikä oli valittu tilalle, kun toivo olisi taas läsnä, Jeesuksen seistessä ilmielävänä vieressä tuona toivona.
Myös meille tekee hyvää palata välillä oman elämämme Galileaan. Nähdä se minkä olemme jättäneet taakseen ja muistaa se ensirakkaus mikä meillä oli kohdatessamme ensikertaa Jeesuksen ja ollessamme niin syvästi rakastuneita, ettemme nähneet vaaroja ja uhkia, vaan pelkän toivon ja ilon.
Paluu Galileaan on samalla Jeesukselta kehoitus älä pelkää. Minä olin ja olen. Palaa sinne missä myrskyää, muista se mistä olet lähtenyt, äläkä pelkää, usko ainoastaan, Minä olen kanssasi.
Tämä siis vain omaa mutuilua. Joku muu voi jatkaa tai korjata.
Mutta kaiken kaikkiaan loistava nosto ja bongaus Kotimatkailija. Tämän pohtiminen avasi myös omaan vaikeaan tilanteeseen taas näkökulmaa. Kuinka monesti me olemmekaan valmiit pakenemaan sen sijaan, että uskossa astuisimme ja kulkisimme läpi myrskyn luottaen, että Jeesus on kanssamme? Kuinka usein lannistumme ikäänkuin luullen, että Jeesus on kuollut ja taistelemme yksin?
Älä pelkää palata sinne mistä olet lähtenyt. Ja toisinaan Jeesus myös haluaa meille näyttää kuinka paljon hän on jo ennallistanut ja muuttanut meitä ja ympäristöämme
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.
Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Re: GALILEAN miehet ja naiset
Kiitos Kotimatkailija ja Sanna, Galilea pohdintaa en ole aiemmin kuullut. Aamun aloituksena vaikuttava.