Mikä on Isän ja Pojan nimi Uudessa Testamentissa ?

Keskustelua sanasta
olli

Mikä on Isän ja Pojan nimi Uudessa Testamentissa ?

Viesti Kirjoittaja olli »

Sanat Korkein, Kaikkivaltias ja Herra Jumala tarkoittavat poikkeuksetta Isää Jumalaa Uuden testamentin kirjoituksissa. Näiden sanojen välille voi vetää yhtäläisyysmerkit joka kohdassa. Nämä sanat eivät milloinkaan tarkoita ketään muuta persoonaa.

Sanat Jeesus, Poika, Korkeimman Poika, Jumalan Poika, Kristus, ja Messias viitaavat aina ja poikkeuksetta Jeesukseen Kristukseen. Näiden sanojen välille voi vetää yhtäläisyysmerkit joka kohdassa. Nämä sanat eivät milloinkaan tarkoita ketään muuta persoonaa.

Jeesus ja Isä on Raamatussa siis tarkoin eroteltu toisistaan, lukuunottamatta esim. sanaa Herra. Sana Herra voi taas viitata joko Isään tai Jeesukseen, riippuen asiayhteydestä, muttei sekään milloinkaan viittaa pyhään henkeen.

Markuksen evankeliumi:
5:7 ja huutaen suurella äänellä sanoi: ”Mitä sinulla on minun kanssani tekemistä, Jeesus, Jumalan, Korkeimman, poika? Minä vannotan sinua Jumalan kautta, älä vaivaa minua.”

Luukkaan evankeliumi:
1:32 Hän on oleva suuri, ja hänet pitää kutsuttaman Korkeimman pojaksi, ja Herra Jumala antaa hänelle Daavidin, hänen isänsä, valtaistuimen,
1:35 Enkeli vastasi ja sanoi hänelle: ”Pyhä henki tulee sinun päällesi, ja Korkeimman voima varjoaa sinut; sentähden myös se pyhä, mikä syntyy, pitää kutsuttaman Jumalan pojaksi.
1:76 Ja sinä, lapsukainen, olet kutsuttava Korkeimman profeetaksi, sillä sinä olet käyvä Herran edellä valmistaaksesi hänen teitään,
6:35 Vaan rakastakaa vihollisianne ja tehkää hyvää ja lainatkaa, toivomatta saavanne mitään takaisin; niin teidän palkkanne on oleva suuri, ja te tulette Korkeimman lapsiksi, sillä hän on hyvä kiittämättömille ja pahoille.
8:28 Kun hän näki Jeesuksen, parkaisi hän ja lankesi maahan hänen eteensä ja huusi suurella äänellä: ”Mitä sinulla on minun kanssani tekemistä, Jeesus, Jumalan, Korkeimman, poika? Minä rukoilen sinua: älä minua vaivaa.”

Apostolien teot:
7:48 Korkein ei kuitenkaan asu käsillä tehdyissä huoneissa; sillä näin sanoo profeetta:
16:17 Hän seurasi Paavalia ja meitä ja huusi sanoen: ”Nämä miehet ovat korkeimman Jumalan palvelijoita, jotka julistavat teille pelastuksen tien.”

Hebrealaiskirje:
7:1 Sillä tämä Melkisedek, Saalemin kuningas, Jumalan, Korkeimman, pappi, joka meni Aabrahamia vastaan, hänen palatessaan kuninkaita voittamasta, ja siunasi hänet;

2.Korinttolaiskirje:
6:18 ja olen teidän isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias.”

Apostolien teot:
3:22 Sillä Mooses on sanonut: ’Profeetan, minun kaltaiseni, Herra Jumala on teille herättävä veljienne joukosta; häntä kuulkaa kaikessa, mitä hän teille puhuu.

Ilmestyskirja:
1:8 ”Minä olen A ja O”, sanoo Herra Jumala, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, Kaikkivaltias.
4:8 Ja niillä neljällä olennolla oli kullakin kuusi siipeä, ja ne olivat yltympäri ja sisältä silmiä täynnä. Ja ne sanoivat lakkaamatta yötä päivää: ”Pyhä, pyhä, pyhä on Herra Jumala, Kaikkivaltias, joka oli ja joka on ja joka tuleva on.”
11:17 sanoen: ”Me kiitämme sinua, Herra Jumala, Kaikkivaltias, joka olet ja joka olit, siitä, että olet ottanut suuren voimasi ja ottanut hallituksen.
15:3 Ja he veisasivat Mooseksen, Jumalan palvelijan, virttä ja Karitsan virttä, sanoen: ”Suuret ja ihmeelliset ovat sinun tekosi, Herra Jumala, Kaikkivaltias; vanhurskaat ja totiset ovat sinun tiesi, sinä kansojen kuningas.
16:7 Ja minä kuulin alttarin sanovan: ”Totisesti, Herra Jumala, Kaikkivaltias, totiset ja vanhurskaat ovat sinun tuomiosi.”
16:14 Sillä ne ovat riivaajain henkiä, jotka tekevät ihmeitä; ne lähtevät koko maanpiirin kuningasten luo kokoamaan heidät sotaan Jumalan, Kaikkivaltiaan, suurena päivänä.
18:8 sentähden hänen vitsauksensa tulevat yhtenä päivänä: kuolema ja suru ja nälkä, ja hän joutuu tulessa poltettavaksi, sillä väkevä on Herra Jumala, joka on hänet tuominnut.”
19:6 Ja minä kuulin ikäänkuin kansan paljouden äänen ja ikäänkuin paljojen vetten pauhinan ja ikäänkuin suuren ukkosenjylinän sanovan: ”Halleluja! Sillä Herra, meidän Jumalamme, Kaikkivaltias, on ottanut hallituksen.
19:15 Ja hänen suustaan lähtee terävä miekka, että hän sillä löisi kansoja. Ja hän on kaitseva heitä rautaisella valtikalla, ja hän polkee kaikkivaltiaan Jumalan vihan kiivauden viinikuurnan.
21:22 Mutta temppeliä minä en siinä nähnyt; sillä Herra Jumala, Kaikkivaltias, on sen temppeli, ja Karitsa.
22:5 Eikä yötä ole enää oleva, eivätkä he tarvitse lampun valoa eikä auringon valoa, sillä Herra Jumala on valaiseva heitä, ja he hallitsevat aina ja iankaikkisesti.

Sanat Korkein, Kaikkivaltias ja Herra Jumala tarkoittavat aina Isää yhtenä ainoana persoonana.

Jeesus taas viittaa Herraamme ja Vapahtajaamme, Poikaan, aina yhtenä persoonana. Raamatussa ei ole yhtään kohtaa, jossa sana Jeesus viittaisi Isään.
Juhani

Re: Mikä on Isän ja Pojan nimi Uudessa Testamentissa ?

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Minun mielestäni Isää ja Poikaa ei sovi sekoittaa keskenään.

1) Jeesus sanoi, että Isä lähetti hänet (Joh.6:44,57, Joh.8:18, Joh.20:21).
2) Jeesus oli, ja on, Jumalan Poika (Joh.3:16).
3) Jeesus opetti, että Isä on ainut Jumala (Joh.17:3).
4) Jeesus sanoi lähettävänsä sen, minkä hänen Isänsä oli luvannut (Luk.24:49).
5) Jeesus teki ihmeitä "Jumalan sormella", sillä Jumala voiteli hänet (Luuk.11:20).
6) Jeesus väitti puhuneensa niitä sanoja, joita Isä käski hänen puhua (Joh.8:28).
7) Jeesus teki samoja asioita kuin oli nähnyt Isän tekevän (Joh.5:19).
8) Jeesus sanoi elävänsä Isän kautta (Joh.6:57).
9) Jeesus sanoi, että Isä on hänet pyhittänyt (Joh.10:36).
10) Jeesus paljasti että Isä on Jumala (Joh.6:27, Joh.17:3).
11) Jeesus laittoi Isän tahdon oman tahtonsa edelle (Mark.14:36).
12) Jeesus sanoi, ettei voi itsestään mitään tehdä (Joh.5:19).
13) Jeesus sanoi että Isä opettaa häntä (Joh.8:28).
14) Jeesus sanoi, että Isä näyttää hänelle kaikki mitä itse tekee (Joh.5:20).
15) Jeesus sanoi saaneensa käskyjä Isältä (Joh.8:28, 10:18, 12:50).
16) Jeesus sanoi että hän aina tekee sitä mikä miellyttää Jumalaa (Joh.8:29).
17) Jeesus sanoi, että Jumala on painanut häneen sinettinsä (Joh.6:27).
18) Jeesus rukoili Jumalaa (Joh.17).
19) Jeesus ylisti Jumalaa (Mat.11:25).
20) Jeesus kiitti Jumalaa (Joh.11:41).
21) Jeesus sanoi rakastavansa Isää (Joh.14:31).
22) Jeesus sanoi että Isä on häntä suurempi (Joh.14:28).
23) Jeesus pyysi Jumalaa kirkastamaan nimensä (Joh12.28).
24) Jeesus opetti rukoilemaan Isää, eli Jumalaa (Mat.6:6,9, Joh.4:23).
25) Jeesus antoi kunnian Isälleen (Joh.5:41, Joh.8:50).
26) Jeesus saarnasi paljon Isästään, eli Jumalasta (esim. vuorisaarnassa).
27) Jeesus teki Isänsä nimen tunnetuksi omilleen (Joh.17:6).
28) Jeesuksen omat, ovat Jumalan omat (Joh.17:10).
29) Jeesuksesta tuli "välimies" Jumalan ja ihmisten välille (1.Tim.2:5).
30) Jeesuksesta tuli ainut "tie" Jumalan tykö (Joh.14:6).
31) Jumala teki Jeesuksen Kristukseksi, eli voiteli hänet (Apt.2:36).
32) Jumala antoi kaiken Jeesuksen haltuun (Mat.11:27).
33) Jumala herätti Jeesuksen kuolleista (Apt.4:10).
34) Jumala lunasti meidät Jeesuksen veren kautta (Ef.1:7).
35) Jumala on Kristuksen pää (1.Kor.11:3).

Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt kuolemasta elämään. Joh. 5:24.

Olen ymmärtänyt tämän asian omalla tavallani näin:

Jeesus Kristus (Jumalan Poika) on myös Jumala, mutta ei Isä Jumala. He ovat yhtä, mutta eivät yksi ja sama persoona, vaan eri persoonia. Vain Jumala (Isä) on kaikkivaltias ja korkein.

Uskon myös kolminaisuutta, mutta katolinen kolminaisuusoppi on harhaa.
olli

Re: Mikä on Isän ja Pojan nimi Uudessa Testamentissa ?

Viesti Kirjoittaja olli »

Tuohon jakeiden listaan voisi lisätä vielä muutaman:

Joh 20:17 "Jeesus sanoi hänelle: "Älä minuun koske, sillä en minä ole vielä mennyt ylös Isäni tykö; mutta mene minun veljieni tykö ja sano heille, että minä menen ylös, minun Isäni tykö ja teidän Isänne tykö, ja minun Jumalani tykö ja teidän Jumalanne tykö.""

Ilm 3:2 "Heräjä valvomaan ja vahvista jäljellejääneitä, niitä, jotka ovat olleet kuolemaisillaan; sillä minä en ole havainnut sinun tekojasi täydellisiksi Jumalani edessä."

Ilm 3:12 "Joka voittaa, sen minä teen pylvääksi Jumalani temppeliin, eikä hän koskaan enää lähde sieltä ulos, ja minä kirjoitan häneen Jumalani nimen ja Jumalani kaupungin nimen, sen uuden Jerusalemin, joka laskeutuu alas taivaasta minun Jumalani tyköä, ja oman uuden nimeni."

Isä on Jeesuksen Jumala aivan samoin kuin Isä on meidän Jumalamme, eikä Jeesus itse eivätkä evankelistat tai apostolit pidä Jeesusta Isän vertaisena missään kohdassa, vaan aivan päinvastoin.

"Sillä sekä hän, joka pyhittää, että ne, jotka pyhitetään, ovat kaikki alkuisin yhdestä. Sentähden hän ei häpeä kutsua heitä veljiksi,"
Vastaa Viestiin