Kaste

Täällä voit julistaa sanaa ja keskustella myös armolahjoista
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Jos minulta kysytään että onko hääpukuni puhdas, niin vastaan että on ja ei ole, riippuu kuka katsoo ja mistä vinkkelistä.

En ole pitänyt sapattia mutta pidän sapatin paremmin kuin varsinaiset sapatin pitäjät.
Kasteen olen ottanut muttei se vesi minua mitenkään puhdistanut, vaan veri joka ei tässä maailmassa puhdista mitään, vaan likaa paikemminkin.

Sapattini onkin Jeesus Kristus ja hänen tuhatvuotinen lepopäivä ja kasteeni on Jeesuksen Henki joka voitelee ja valmistaa minut ylhäältä Jeesuksen valtakuntaa varten.
Salome1972

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja Salome1972 »

AAMEN!
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Raamattu sanoo :

1.Piet.3:20
jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta.

1.Piet.3:21
Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt meidät pelastaa, kasteena-joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta-Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,

Apost.22:16
Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.


1.Piet.3:20 oleva kohta; " pelastuivat kautta veden" todistaa, että; 1. pelastumiseen Jumala käytti vettä, ja saman kohdan voi kääntää myös seuraavasti; " vedellä", " vedessä".

Siis, vettä ehdottomasti VAADITTIIN pelastumiseen.

2. "pelastua"-verbi on UPEASSA SIJAMUODOSSA :))..... passiivin aoristi, eli jälleen ns. jumalallinen passiivi/aoristi, joka siis kertoo että TEKO oli kertakaikkinen ja tekijänä ei ollut ihminen, vaan Jumala.

1.Piet.3:21 kertoo, että Jumala edelleen käyttää vettä ihmisen pelastamiseen/vanhurskauttamiseen; " " joka myös meidät vastineena nyt pelastaa kasteena.......Jeesuksen Kristuksen ylösnousemisen kautta"

Yllä mainittu Pietarin toditus liittää "joka"-sanan kautta veden, johon tuo "joka"-sana osoittaaa, "pelastua"-verbiin, ja sitten "Jeesuksen Kristuksen ylösnousemisen kautta".

Tuossa edellä on kolme asiaa; Vesi-pelastua-Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus.

Seuraavaksi veden voimasta Jumalaan käytössä todistaa Paavalin elämä;

Apt.9:17 (Novum)

...." Saul, veli, Herra on lähettänyt minut, Jeesus näkynyt sinulle tiellä jota tulit, jotta näkisit taas ja täyttyisit Hengellä Pyhällä".

Apt. 9:18 Kertoo Paavalin saaneen näkönsä ja sitten tulleen kastetuksi ; " ja noustuaan kastettiin "

Yllä olevassa kohdassa "kastaa"-verbi on jälleen passiivin aoristi, kertoen tekijän Kasteessa olevan Jumala, ei Paavali eikä Ananias, vaan Jumala.


Apt.22:16 ( Novum) kertoo Kasteesta lisää;

...."Nousten anna kastaa itsesi ja pestä pois synnit sinun vedoten Nimeen Herran " ---->Kaste, eli syntien pois peseminen, ja Herran Nimi.

Paavalin teki puhtaaksi vesi ja Herran Nimi. Apt. 9:17 mainittiin lisäksi täyttyminen Pyhällä Hengellä, eli Pyhän Hengen vastaanottaminen.

----> Herran Jeesuksen Kristuksen Nimi ja vesi ja Pyhä Henki, ja Paavalin synnit oli pesty pois, ei hänen itsensä tai Ananiaksen toimesta vaan Jumalan, passiivin aoristi.

Ilmestyskirjassa, 22:14, on mielenkiintoinen kohta mitä tulee sisäänpääsemiseen ja oikeuteen "elämän puuhun", eli Kristukseen.

KR 33/38 sanoo näin;

"Autuaat ne, jotka pesevät vaatteensa, että heillä olisi valta syödä elämän puusta ja he pääsisivät porteista sisälle kaupunkiin"

Novumissa on käytetty hieman erilaista alkutekstiä ;

" Autuaita tekevät käskyt Hänen, että olisi valta/oikeus heidän puuhun elämän ja porteista menisivät kaupunkiin".

Tässä on käsky, jonka Jeesus antoi ylösnousemuksensa jälkeen, ja jota alettiin toteuttaa helluntaista alkaen kun Herra Jeesus oli tullut Pyhänä Henkenä takaisin, niin kuin oli luvannut ;

Matt. 28:19-20

"Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."


Novum kertoo saman;

"Mennen opetuslapseuttakaa kaikki kansat kastaen heidät nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen,
opettaen heitä pitämään kaikki mitkä määräsin teille, ja katso Minä kanssa teidän olen kaikki päivät saakka täyttymykseen aikakauden. Amen. "


Kastaminen on Jeesuksen anatama käsky, ja se tapahtuu vedellä ja Sanalla. Pyhä Henki tulee veteen Sanan kautta. Ihminen tulee Jumalan lapseksi, saa synnit anteeksi, saa vanhurskauden valkeat häävaatteet, saa oikeuden päästä porteista sisään kaupunkiin, saa oikeuden Elämän Puuhun, elää iankaikkisesti.

Tuo kaikki on lahjaa. Se ei ole ihmisen "ratkaisu" tai " valinta", vaikka joskus äkkiä katsoessa niin saattaa näyttääkin, mutta niin kuin Pietari tunnusti Matt. 16:16 " sinä olet Kristus, Poika Jumalan Elävän" , Jeesuksen sanat kertoivat kuka tämänki tunnustuksen vaikuttama Voima oli ja On :

Matt. 16:17

"...Jeesus sanoi; autuas olet, Simon Bar Joona, sillä liha veri eivät ilmoittaneet sinulle, vaan Isä Minun taivaissa".


Profeetta Hesekiel jo julisti, Hesek. 36:25

" Ja Minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte"

36:26

" Ja Minä annan teille uuden sydämen, ja uuden Hengen Minä annan teidän sisimpäänne.

36:27

" Henkeni Minä annan teidän sisimpäänne "
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Jos joku pitää Jumalaa "armottomana" tai "epäoikeudenmukaisena", kun Hän tuomitsee SYNTISIÄ, ei synnittömiä, niin mitä ajattelet näistä ?

1.Moos. 7:23
Niin Herra hävitti kaikki olennot, jotka maan päällä olivat, niin hyvin ihmiset kuin myös karjaeläimet,

1.Moos.19:13
sillä me hävitämme tämän paikan. Koska huuto heistä on käynyt suureksi Herran edessä, lähetti Herra meidät hävittämään sen.

1. Moos 19:24-25 Ja Herra antoi sataa Sodoman ja Gomorran päälle tulikiveä ja tulta, Herran tyköä taivaasta,
ja hävitti nämä kaupungit ynnä koko lakeuden sekä kaikki niiden kaupunkien asukkaat ja maan kasvullisuuden.

Onko Jumala " armoton ", kun määräsi vauvat 9 päivän ikäisistä alkaen tapettaviksi, jos heitä ei oltu ympärileikattua Jumalan käskyn mukaan ?

1.Moos. 17:14
Mutta ympärileikkaamaton miehenpuoli, jonka esinahan liha ei ole ympärileikattu, hävitettäköön kansastansa; hän on rikkonut minun liittoni


Oliko Sodomassa ja Gomorrassa "pikkulapsia", jos oli niin miksi heitä ei haettu pois ? Tai,Nooan päivinä, miksi arkkiin ei haettu pikkulapsia ?

Jne. Jne.


Älkää pilkatko, älkääkö väheksykö Kastetta, sillä se on JUMALAN PELASTUSVÄLINE syntisiä ihmisiä varten.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Tässä kohtaa on tapahtunut jotain outoa. AOAOAOAO:n kirjoittamasta viimeisestä viestistä puuttuu ketjun otsikko

Edit (olli): Se puuttuu, jos sen poistaa. Kävin lisäämässä takaisin.
Sinettisormus

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

En koskaan pilkkaisi tätä aihetta. Tämä on ollut ihmisille iäisyys kysymys, josta on käyty kiistaa kautta aikojen. Sen vuoksi on moni myös heittänyt henkensä. Itselleni tämä on vain niin selvää ja kaikille olen sitä suositellut, vaikka tulkinta asiasta olisi mikä. Jotenkin tuntuu että teemme tästä asiasta liian vaikean. Itse uskon vakaasti näin, että koska Jeesus minut VAHVASTI kutsui kasteelle, ensin unella, jonka antoi minulle vuosi ennen kastetta ja sitten vahvana KUTSUNA, jonka koin "itkuherätyksenä". Tuolla aloituksessa siitä olen kirjoittanutkin. Miksi Jeesus KUTSUI minua kasteelle, jos se ei olisi tärkeää jos sillä ei olisi merkitystä? Toivottavasti kukaan ei vastaa että: "Onkohan tuo Jumalastakaan?" Niin kuin kirkko teki. Mutta kutsuisiko paholainen meitä kasteelle? Tokkopa... Tuo tuolla aiemmin linkittämäni paikka oli hyvä vastaus asiaan, en tiedä moniko teistä luki sen? Tätä tarkoitin eilen tuolla ristiin naulitsemis ketjussani, tätä, kuinka meillä on asioista niin erilaisia oppeja ja niistä käymme kiistaa. Tässä kohtaa koin tuon eilisen uneni toteutuneen? Itse en aio enempää käydä aiheesta keskustelua, minulle riittää se että minut on kasteelle KUTSUTTU ja se riittää minulle kertomaan sen tärkeyden. Olin tuolle KUTSULLE kuuliainen ja siitä olen ikusesti Jeesukselle Kristukselle kiitollinen!
Nyt olen tähän tämän asian kanssa ristille asettanut.
Amen.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

AOAOAOAOAO kirjoitti:1.Piet.3:21 Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt meidät pelastaa, kasteena-joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta-Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta, .... Siis, vettä ehdottomasti VAADITTIIN pelastumiseen.
Vaikka tämäkin kuulostaa siltä että vedessä olisi pelastus, niin hyvänen aika, sehän sotisi koko evankeliumin sanomaa vastaan. Näin ajatellen me olisimme veden palvojia, samoin kuin jotkut palvoo aurinkoa, emmekä olisi enää Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumalan palvojia.

Vedessä ei ole pelastusta, kuten Pietarin kirjekin todistaa. TÄMÄN VERTAUSKUVAN MUKAAN VESI PELASTAA!!!! Vesi ei pese kuin lihan ja siksi kaste on teko siinä missä mikä muukin teko tahansa.

Sinettisormukselle:
Me olemme varmaan kaikki kastettu? Miksiköhän? Meidät kaikki on kutsuttu kasteelle ja me olemme voineet/kyenneet/ollut mahdollista kastaa. Tämä sama on käännettävissä toisin päinkin, kun vertaan sitä sapatin pitämiseen. Pidän lihallista sapattia koska minut on kutsuttu pitämään sitä, mutta ososuhteet monest vaan pakottavat minut olemaan vajavainen, enkä kykene siihen aina. Samoin mikä tahansa muukin asia. Teen kaiken mahdollisen jotta lihassani myös tekisin Jumalan tahdon mukaan mutta sitten tulee ne poikkeukset jotka estävät tämän pyrkimykseni jollain tavalla. Mutta hengessä olen äärettömän vahva, koska Jeesuksen Henki on minussa kasteena. Olen kihlattu ja kastettu, odotan vain ylkääni, kuten sinäkin ja täällä moni muu. Lihassa olen heikko mutta hengessä kykenevä.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Emme me voi ohittaa maailmassamme vallitsevaa jatkuvaa lihan ja hengen taistelua, ketjuja jotka muodostavat aikajanalla mahdottimia yhtälöitä joihin meillä ei ole mitään ratkaisua. Me emme voi tuomita ketään kasteen takia pois Jumalan valtakunnasta siksi koska me olemme niitä onnekkaita jotka ovat löytäneet, saaneet etsikkoajan, kypsyysajan ja teot jotka johtivat meidät kasteen kautta tähän tulikasteeseen saakka.
Joka päivä syntyy, kasvaa ja varttuu uusia ihmisiä, joille ei ole mahdollista antaa näitä mitkä me saimme.
Sinettisormus

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Amen Jarmo! Kaikki, jotka olemme ottaneet vastaan elämäämme ja sydämeen Jeesuksen asumaan, Jumalan Pojan, olemme saaneet hänen kauttaan elämän, mutta ne jotka eivät ole ottaneet Poikaa, heillä ei ole elämää. Hän asuu meissä kaikissa, meissä kaikissa on hänen Hengensä, hänen voimansa ja kirkkautensa! MAHTAVAA!!! Kiitos ja Kunnia Jumalalle, joka antoi ainoan Poikansa!
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

En ikinä väheky tai pilkkaa kastetta, se on TÄYSIN SELVÄÄ, olenhan itsekin sen ottanut. Mutta tämän väitteen minä kiistän kyllä:
Älkää pilkatko, älkääkö väheksykö Kastetta, sillä se on JUMALAN PELASTUSVÄLINE syntisiä ihmisiä varten.
Kaste ei ole pelastaja, eikä edes väline, vaan JEESUS KRISTUS on pelastus, tie totuus ja elämä!

Koittakaa joku jo ymmärtää että TERMI "KASTE" = Jeesuksen Kristuksen hengen vastaanotto! Sen voi ottaa myös lihassa kasteen muodossa.
Sinettisormus

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Amen Jarmo! Ilman tuota Henkeä, eli Poikaa meissä, meillä ei olisi elämää, näin osoitamme hänelle uskollisuutta ja kihlaudumme häneen, Jeesukseen Kristukseen!

... eli vain veden kautta emme pelastu, vaan Hengen jonka tuossa kasteen hetkellä otamme vastaan! Kuinka yksinkertaista. :P
Viimeksi muokannut Sinettisormus, 08 Heinä 2016, 10:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Anteeksi kun joskus kiivastun. Se kuuluu luonteeseeni kun kiivailen Jeesuksen Hengessä ja Hänen puolesta.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Amen Sinettisormus, siinä on meidän sitkeä Jeeusksen oma sisar :D
Sinettisormus

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Saat anteeksi, veljeni Jarmo, anteeksiantoon on meitäkin opetettu, Jeesuksellakin taisi joskus pöydät kaatua, kun puolusti Isänsä asiaa. :D
Sinettisormus

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Itse asiassa, äsken nousi tämä ajatus tuosta veden merkityksestä, elementtinä, välineenä, sillä tarkoituksensa silläkin on ja tämä minulle nousi, aivan kuin annettuna. Kun synnymme maailmaan, uutena luomuksena ja silloin vielä taivaskelpoisina, tulemme lapsiveden kautta ja sama tapahtuu uudelleen uskonkasteella, me menemme takaisin äidin kohtuun ja synnymme vedestä uudelleen.
Tämä minun mieleeni nostettiin.

Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: “Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa”. Nikodeemus sanoi hänelle: “Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?” Jeesus vastasi: “Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.” (Joh.3:3-7)
olli

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja olli »

Monasti jos tutkiskelee vain yhtä kohtaa tai paria jaetta Raamatusta, voi saada melko kummallisiakin kuvia asioista. Siksi meidän tulee katsoa aina kyseisen jakeen lisäksi hieman sitä asiaa, mitä kyseisessä luvussa tai jopa kirjassa on pääaiheena.

Lisäksi esimerkiksi passiivin aoristi ei sinänsä tarkoita "vain yhtä" asiaa; se voi tarkoittaa monia eri asioita, esimerkiksi kastamisen yhteydessä oleellinen asia on se, että ihminen tulee vapaaehtoisesti kasteelle, ja että kaste annetaan ihmiselle - se, onko kastajana Kalle vai Ville, ei ole mitenkään oleellista.Siksi tekijää ei yleensä ilmoiteta, paitsi nyt vaikkapa Johanneksen, Filippuksen ja Paavalin kastaessa sekin on tullut ilmi. Ja nämä osoittavatkin että kastajana on pelastunut ihminen, eikä Jumala itse.

Jeesuskin kysyi oleellisen kysymyksen: "Mistä Johanneksen kaste oli? Taivaastako vai ihmisistä?". Kyse oli siis Johanneksen suorittamasta kasteesta, jossa ei toden totta Pyhä Henki saapunut ihmisiin, ainoastaan Jeesus sai kasteessaan Pyhän Hengen. Ennen ristinkuolemaa suoritettu kaste ei mitenkään poikennut kastekäskyn jälkeisistä, moloemmat olivat samanlaisia, Jumalan suunnitelman mukaisia, eli "parannuksen kaste", syntien anteeksiantamiseksi ihmisen julkisesti tunnustautuessa Hänen omakseen.

Mutta pohditaanpa mitä Raamattu oikeasti kasteesta sanoo:
14 Minä kiitän Jumalaa, etten ole kastanut teistä ketään muita kuin Krispuksen ja Gaiuksen,
15 niin ettei kukaan saata sanoa, että te olette minun nimeeni kastetut.
16 Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan; sitten en tiedä, olenko ketään muuta kastanut.
17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan-ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.
No tässähän se pääasia jo tulikin sanottua. Jos kerran Jeesus lähetti Paavalin yksinään muille maille vierahille julistamaan evankeliumia mutta ei lähettänyt häntä kastamaan ketään, tämä lause jo yksinään todistaa murskaavasti että kaste ei ole evankeliumin tai pelastuksen pääasia. Paavalin mielestä kaste ei siis selkeästikään pelasta, koska Paavalin kautta tuhannet ja tuhannet pelastuivat, mutta hän itse kastoi vain muutamia.

Entä sitten Pyhän Hengen saaminen vasta kasteessa. No tämänkin myytin kumoaa murskaavasti jo yksi ainoa kohta:
44 Kun Pietari vielä näitä puhui, tuli Pyhä Henki kaikkien päälle, jotka puheen kuulivat.
45 Ja kaikki ne uskovaiset, jotka olivat ympärileikatut ja olivat tulleet Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin,
46 sillä he kuulivat heidän puhuvan kielillä ja ylistävän Jumalaa. Silloin Pietari vastasi:
47 "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?"
48 Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. Silloin he pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä.
Tässä tulee aivan selväksi, että usko ja pelastus tulee kuulemisesta, eikä kasteesta. Pietari tässä sai kokea, että Jumala antaa pelastuksen pakanoillekin, ja siksi totesikin että kaitpa ne pakanat voidaan ottaa seurakunnan kastetuiksi jäseniksikin, koska Pyhä Henki toimii heissä. Jo tuolloin kasteen kautta liityttiin seurakuntaan. Se oli jo silloin ulkoinen tunnusmerkki Jumalan omiksi julistautumisesta.

Tämä ei ole poikkeus, vaan reaaliteetti. Pelastus ja Pyhä Henki tulee ihmiseen ilman kastettakin; mutta kasteen kautta tänäkin päivänä usein liitytään seurakuntaan - useat seurakunnat vaativatkin pelastuneelta kastetta jotta pääsee jäseneksi, ja siihen on Raamatulinen peruste.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Kaste on pääsääntöisesti sakrametti, jonka avulla kirkko saa rahaa. En tarkoiottanut halventaa kasteen merkitystä, vaan tämän koko ketjun antama informaatio jo todistaa sen minkä Sinetti jo tuossa yllä toi esille:
tulemme lapsiveden kautta ja sama tapahtuu uudelleen uskonkasteella
Tämä asian Jeesus itse on todennut, te synnytte uudesti ylhäältä, ei vedestä, vaan hengestä.
olli

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja olli »

Sitten vielä tuosta 1 Piet 3:sta muutama sananen. Pietari sanoo "tämän vertauskuvan mukaan", ja on aivan oleellista katsoa tarkkaan, mistä vertauskuvasta tässä oikeasti on kysymys. Tämä Pietarin vertauskuva on kuitenkin vaikea ymmärtää, ja ensi lukemalta se on helppo ymmärtää väärin, jollei tutkiskele oikein tarkkaan ja kunnolla mistä tässä puhutaan, ja ennen kaikkea - KETKÄ olivat tuon vertauksen päähenkilöt.
1 Piet 3 kirjoitti:18 Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä,
19 jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille,
20 jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta.
21 Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena-joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta-Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,
22 hänen, joka on mennyt taivaaseen ja on Jumalan oikealla puolella; ja hänen allensa ovat enkelit ja vallat ja voimat alistetut.
Eli mikä tässä on vertauskuva kasteesta ? Nuo kahdeksan eivät koskeneetkaan veteen, heitä ei vesi pelastanut vaan päinvastoin - he pelastuivat vedeltä. Nuo kahdeksan pelasti arkki, joka esti heitä tulemasta "kastetuksi".
Kuten näemme, nuo kahdeksan eivät kokeneet kastetta missään muodossa, joten kyseinen vertauskuva ei todellakaan puhu heistä. He eivät olleet tämän vertauskuvan päähenkilöitä.

Kuten tekstiin jo alleviivasinkin, oli ihmisiä, jotka olivat elämässään tehneet väärin, ja jotka "kastettiin" tässä oikein kunnon upotuskasteella. Heidän pahat tekonsa loppuivat tuohon "kasteeseen". Jakeessa 19 näemme että Jeesus meni ja saarnasi heille - he eivät pelastuneet "kasteessa", mutta heidän pahojen tekojensa loppuminen ja Jeesuksen sana yhdessä saattoivat pelastaa heitä - emme tiedä montako heistä pelastui, mutta ei Jeesus olisi mennyt heille saarnaamaan jollei sen tarkoituksena olisi ollut sielujen pelastus. He olivat nimenomaan ne päähenkilöt, johon Pietarin "vertauskuva" viittasi.

Tämä on siis ensimmäinen vertauskuva joka tuosta nousee. Mutta vasta sitten kun ottaa huomioon jakeen 18, koko vertauskuva kääntyy päälaelleen:
Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta

Nuo ihmiset siis kokivat kuoleman veden kautta, jotta heidän ulkonainen synnintekonsa loppuisi. He kärsivät syntiensä takia, he saivat "kasteen", mutta siitä ei noustu pois puhdistettuna. Tämä jae 18 pitää ehdottomasti huomioida kohdan ymmärtämiseksi oikein.

Vertauksen pääsanoma onkin se, että parannuksen kaste, johon pelastunut vapaaehtoisesti antautuu, on vertauskuva siitä kuolemasta joka hänelle kuuluisi menneisyyden pahojen tekojen vuoksi, aivan kuten nuo monet Nooan aikoina. Erona onkin se, että Jeesus on jo kärsinyt sen kuoleman joka veteen hautaamiseen luonnollisesti kuuluisi, ja siksi pelastunut saa nousta ylös kastevedestä puhdistettuna teoistaan.

Pyydän, että luet oikein tarkkaan tämän kohdan, jotta voit ymmärtää miten tuo Pietarin vertaus ja kaste sopivat meidän jokaisen elämään.
Room 6 kirjoitti:3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
5 Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
6 kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;
7 sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.
8 Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin me uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan,
9 tietäen, että Kristus, sittenkuin hänet kuolleista herätettiin, ei enää kuole: kuolema ei enää häntä vallitse.
10 Sillä minkä hän kuoli, sen hän kerta kaikkiaan kuoli pois synnistä; mutta minkä hän elää, sen hän elää Jumalalle.
11 Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa.
Sinettisormus

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Eilisessä unessani .... vanha ihmiseni on hänen kanssaan ristiinnaulittu, ............Kiitos Jeesus Kristus!
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Tässähän aletaan päästä ristinkuoleman symboliikan näyttämän totuuden lähteille!

1. Risti on upotettu syvälle maahan ja syntinen liha on naulattuna ristille.
Mikään liha ei peri Taivasten valtakuntaa vaan silmänräpäyksessä me muutumme, toinen otetaan ja toinen jätetään

2. Jeesus tuli synniksi ja kuoli ristillä mutta hänen Henkensä lähti ruumiistaan
Meidän tulee syntyä uudesti Jeesuksessa ylhäältä, jotta meidän lihamme voisi kuoleentua ja me elämme ikuisesti hengessä
Vastaa Viestiin