Kaste

Täällä voit julistaa sanaa ja keskustella myös armolahjoista
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Kiitän osallistujia Sanaan paneutumisesta ja varsinkin armon näkökulmasta. Pelastava usko annetaan ylhäältä. Käsittääkseni monet kirkon jäsenet luulevat olevansa turvassa, koska heidät on kastettu lapsina. Saattaapa jotkut luulla, että itse kirkko pelastaa jäsenensä. Valittavasti on niinkin, että kirkkossa on paljon ateisteja. Kalevi Lehtinen sanoikin: "Suomessa on neljä miljoonaa (4.000.000) kristittyä, joiden uskonto on uuspakanuus."

Mielestäni mm. seuraava Raamatun paikka paljastaa, että ajatus kasteesta ilman uskoa on isästä perkeleestä.
Biblia 1776 Ja kuin he tiellä vaelsivat, tulivat he veden tykö, ja kamaripalvelia sanoi: katso, tässä on vesi: mikä estää minua kastamasta? Mutta Philippus sanoi: jos sinä kaikesta sydämestä uskot, niin tapahtukoon. Hän vastasi ja sanoi: minä uskon Jesuksen Kristuksen Jumalan Pojaksi.
olli

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja olli »

Jyrki kirjoitti: Mielestäni mm. seuraava Raamatun paikka paljastaa, että ajatus kasteesta ilman uskoa on isästä perkeleestä.
Ajatus seurakuntaan virallisesti liittymisestä kasteen kautta - joka on sinänsä ihan hyvä - on vuosisatojen kuluessa yhdistetty kirkon tarpeeseen pitää jäsenmääränsä korkealla ja samalla ikäänkuin kasvattaa lapset seurakunnan osaksi. Sehän on jäsenmäärän ylläpitämiseen ja kasvattamiseen paljon helpompaa kuin evankeliumin julistaminen ihmisille, varsinkin kun osa ihmisistä ei pelastusta valitse.

Kun vanhemmille on opetettu valheellisesti, että kastamaton pikkulapsi joutuisi sinne lämpimämmälle puolelle jos sattuisi kuolemaan, lapsikaste on palvellut kirkon tarpeita eikä evankeliumia. Vähitellen siitä on muodostunut ikäänkuin automaattinen "totuus asiasta", vaikka sillä ei mitään Raamatullista todellisuuspohjaa olekaan. Kaste itsessään ei pelasta uskovaakaan, ja vielä vähemmän se pelastaa ilman ihmisen omaa uskoa kastehetkellä.

Oppi lapsikasteesta on mielestäni vaarallinen harhaoppi juuri siksi, että se antaa ihmisille kuvan siitä että asiat yläkertaan ovat kunnossa koko elämän ajaksi kun joku on hieman litkuttanut vettä otsalle ihmisen ollessa sylivauva. Nykyaikana, kun luterilaisen kirkon oleellisin toiminta tuntuu olevan kaikkien miellyttäminen aivan hirveilläkin kompromisseilla Raamatun kristillisyyden kustannuksella, ei enää olekaan kuin harvoja jotka elämässään tulevat siihen tilanteeseen, että oma syntinen elämä ei olisi ristiriidassa kirkon julistaman sanoman kanssa.

Ihmisen kääntymiseen Herran puoleen liittyy parannuksen tekeminen ja kaste. Mutta näitä jokaista edeltää usko Jeesukseen omana vapahtajana, jota ilman kumpikaan noista ei ole Jumalan edessä minkään arvoinen. Parannuksen tekeminen ilman uskoa Jeesuksen täytettyyn työhön on omavanhurskautta, ja kaste ilman uskoa on... no, Jyrki sen jo puki sanoiksi.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Etten paremmin enää osaa sanoa, ku Olli... näin se menee.
olli

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja olli »

Asiaan liittyen, mutta ihan lisätiedoksi, kreikan sana "dia" on prepositio ja se voi tarkoittaa montaa asiaa, kuten läpi, kautta, vuoksi, takia, yms.
Strong's concordance kääntää sen (a) gen: through, throughout, by the instrumentality of, (b) acc: through, on account of, by reason of, for the sake of, because of. Vokaalin edellä, prepositio "dia" kirjoitetaan "di".

Jos nyt katsomme esimerkkinä tuota sanaa 1 Piet 3:20:ssä, ja vertaamme saman sanan käännöksiä muissa kohdin, havaitsemme ettei kyseinen sana välttämättä käänny suomeksi aivan oikein, kun sanotaan veden "kautta", koska se saattaa antaa vaikutelman että vesi olisi ollut se pelastava elementti. Tässä joitakin sanan "dia" käännöksiä eri kohdista:
1 Piet 3:20 jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta.
1 Kor 3:15 mutta jos jonkun tekemä palaa, joutuu hän vahinkoon; mutta hän itse on pelastuva, kuitenkin ikäänkuin tulen läpi.
Matt 1:22 Tämä kaikki on tapahtunut, että kävisi toteen, minkä Herra on puhunut profeetan kautta, joka sanoo:
Matt 2:12 Ja Jumala kielsi heitä unessa Herodeksen tykö palaamasta, ja he menivät toista tietä [-sta -pääte] takaisin omaan maahansa.
Matt 6:25 Sentähden [jostakin syystä] minä sanon teille: älkää murehtiko hengestänne, mitä söisitte tai mitä joisitte, älkääkä ruumiistanne, mitä päällenne pukisitte. Eikö henki ole enemmän kuin ruoka ja ruumis enemmän kuin vaatteet?
Matt 7:13 Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät [läpi];
Matt 8:28 Kun hän tuli toiselle rannalle, gadaralaisten alueelle, tuli häntä vastaan kaksi riivattua, jotka olivat haudoista lähteneet ja olivat kovin raivoisia, niin ettei kukaan voinut sitä tietä kulkea ["sen tien läpi/kautta"].
Joten tuo suomen kielen käännös 1 Piet 3:20 saattaa helposti johtaa harhaan. "Dia" kuvaa ensisijaisesti sitä että nuo kahdeksan pelastuivat tuholta kulkien veden kautta, paremminkin veden yli, tai kenties voisi sanoa veden läpi, mutta eivät suinkaan pelastunet veden vuoksi.
sinulletarkoitettu

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja sinulletarkoitettu »

Hyvät ystävät.Haluan jakaa kanssanne oman kastetapahtumani.Olin juuri lukenut Raamatun kannesta kanteen, johon minulla meni 2 vuotta.Saman aikaa olen ollut uskossa.Myös lapseni on ottanut Jeesuksen sydämeensä jo 3-vuotiaana.Kauniina loppukesän iltana tulimme järven rantaan ja minulle tuli niin selkeä olo että nyt haluan kasteen että kysyin lapseltani haluaisiko hän että kastaisimme toisemme nyt tässä järvessä.Olin puhunut aiemmin että haluaisin uskovien kasteen ja sanoin että nyt voisi olla hyvä hetki jos hänkin haluaisi.Hän vastasi kyllä ja kastoi minut Jeesuksen Kristuksen nimessä ja samoin minä hänet.Se oli kaunis hetki ja koin että vastasin kutsuun joka oli ollut sydämessäni jo noin vuoden ajan.Hetki vain tuntui juuri oikealta.
näkymätön ninni

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

No voiko nyt tuon ihanampi kaste enää olla. Ihan tuli kyyneleet silmään, kun kuvittelin teidän yhteisen kastehetken siinä järven rannalla.
Sinettisormus

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Tässäkin on VALTAVA kiitos aihe Herralle.Kiitos ja Kunnia Jeesukselle Kristukselle!
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Aivan! Mä olen pitäny lasteni kanssa ehtoollisen yhdessä, eräänä pääsiäisenä. Lapset olivat molemmat jo kastettu sillon. Halusin näyttää heille, ettei sakramentit ole Jeesuksen opettamaa, vaan valtion kirkon rahastuskeino. Jokainen joka on uskossa, hänellä on mahdollisuus siihen. Teroitin heille Jeesuksen sanoja, nauttikaa tämä minun muistoksi. Ei siinä tarvita teologia tai liturgeja.
Sinettisormus

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Amen Jarmo! Mekin pidetään noita ehtoollis hetkiä Rukousyhteys Hetkissämme. Ei siihen pappeja tarvita ja sanat löytyvät Raamatusta.
näkymätön ninni

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Aamenet teille siinä yläpuolellani! :D
Sinettisormus

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

JEESUS ON MEIDÄN YLIPAPPIMME! KIITOS JA KUNNIA JEESUKSELLE KRISTUKSELLE!
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Sinettisormus kirjoitti:JEESUS ON MEIDÄN YLIPAPPIMME! KIITOS JA KUNNIA JEESUKSELLE KRISTUKSELLE!
Näin juuri, Halleluja Jeesus Kristus!
Sinettisormus

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Shalom, Rakkaat Siskoni ja Veljeni, joiden näkemistä, minulla on myös ikävä!
Me odotamme yhdessä Herraa alati saapuvaksi ja saamme kiittää Häntä, Rakkaudestaan meitä kohtaan.

Tänään, 20.11.2016. On tasan 6 vuotta sitten kun menin Herran kutsumalle uskonkasteelle. Tänään siis olen 6 vuotias, uudelleen syntynyt, joka on saanut jättää tuolloin vanhan minänsä, upottamalla sen. Olen tästä ylen kiitollinen, että Herra kutsui minut tähän ja olin myös tuolle kutsulle kuuliainen, kaikesta pahan vastustuksesta huolimatta.
Tänään, myös minun pojan poikani, täyttää 8 vuotta ja minut kastettiin samana päivänä, kun tämä poika täytti 2 vuotta ja hän oli yksi vahvistus kasteelle menoon, ja myös tuo hänen työ nimensä, kun oli hänen odotus aikansa, oli Jalmari, joka osui, myös tähän hänen syntymä hetkeensä ja tuo tuo työ nimi osoittautui myös yhdeksi vahvistukseksi. Tänään on myös siis Jalmarin nimipäivä. Tänään saamme yhdessä viettää syntymäpäiväämme!

Olen tässä itkenyt rukous hetkessäni, tuossa läsnäolossa, kuinka hyvä Hän onkaan, kun Rakastaa meitä. Mitä me olisimme, ilman Hänen Rakkauttaan?
Sillä tuo aito Rakkaus, joka meissä on, on Rakkautta Jeesuksessa, jonka Hän on vuodattanut sydämiimme. Ilman sitä olisimme kylmiä, tyhjiä kuoria.
Tänään, herätessäni, näin kuvan, jossa olin jossakin kokouksessa ja istuin jossain kolmannella penkki rivillä.

Edessä oli nainen, jonka jalka oli kovin kipeä ja Hän joutui välillä nousemaan ylös, jalka särkynsä vuoksi ja pahoitteli sitä.
Huudahdin hänelle; että ei se mitään, hän voi olla siellä edessä meidän ylistäjämme. Sitten kuva loppui ja nousin ylös...

Katsoin ikkunasta, kuinka taivaalta satoi valkoista lunta ja mieleeni nousi Pigeonin näky, tuosta valkoisesta kyyhkystä, joka satoi meidän yllemme valkoista puuteria. Tunsin, että tuo voisi olla nyt sitä valkoista puuteria, joka antaa meille valkoiset vaatteet ylle.

Pyysin Herralta, että Hän juhlistaisi tätä päivää jotenkin, sillä olihan tuo kaste kutsu, vuosia sitten hyvin tärkeä, jonka Hän itse vahvisti minulle monin keinoin ja siitä voitte lukea muistin virkistämiseksi tuolta aloituksen sivulta.
Olkaa Siunatut Kaikki, Jeesuksessa Kristuksessa!

Kuva
Viimeksi muokannut Sinettisormus, 20 Marras 2016, 10:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pigeon
Viestit: 887
Liittynyt: 18 Syys 2016, 10:37

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

Kiitos Sinetti aamunavauksessa!
Tuli hyvä mieli ja hymy huulille.
Olen itsekin miettinyt usein tuota uskon kastetta, mutta en oikein tiedä miten toteutus?
Sinettisormus

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Tuon uskon kasteen jälkeen, kaikki alkoi muuttumaan totaalisesti, Eilen illalla kyynel silmissä muistelinkin Herralle, kuinka paljon Hän oli minua muuttanut. Se on todella ihmeellistä ja Raamattukin alkoi avautumaan aivan uudella tavalla.
Itselläni kävi hyvin , kun Lahdessa oli tuolloin Ilmestysmajan seurakunta ja he suostuivat kastamaan, ilman että minun olisi tarvinut liittyä heihin, eikä maksanut mitään. Lahdessa ei ole enää tuota seurakuntaa, mutta muualta vielä löytyy. Helluntai srk. olisi vaatinut liittymistä heihin. Ehkä on vielä tahoja, joissa se onnistuisi ilman ehtoja, kun uskaltaa kysellä ja jos tunnet jonkun "pappis miehen", voi hänkin kastaa sinut omalla ajallaan.
Tunnen erään uskovan pariskunnan ja vaimo kysyi eräänä kesä päivänä, kun olivat vain huvikseen ajelulla ja ajoivat lähelle jotain järveä, voisiko mies kastaa hänet tuossa järvessä, uskova mies kun oli. Mies suostui ja kaste tuli suoritettua. Kaipa se käy näinkin, kunhan tietää nuo oikeat kaste sanat.
Mutta suosittelen. Miksi minut Herra olisi tuolle kasteelle, oikein kutsumalla kutsunut, jollei sillä olisi merkitystä? :roll:
Pigeon
Viestit: 887
Liittynyt: 18 Syys 2016, 10:37

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

Uskon, että sillä on merkitystä. Ja mielestäni sekin riittää, että sillä on vain itselle merkitystä.. Jotenkin, tuntuisi loogiselta ottaa kaste, kun on tietoinen, mihin uskoo.
Olen ajatellut, että tilaisuus tulee, jos tarkoitettu on.
Sinettisormus

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Tapahtukoon sinulle tässä asiassa Herran Tahto. Hän johdattakoon ja ohjatkoon sinut tuolle kasteelle jos niin on tarkoitettu.
Kaste kutsussa jonka Herralta sain, sain osoittaa Herralle tämän kautta, Uskoillisuutta ja Kuuliaisuutta, jota meistä, Häneen uskovista tulee löytyä.
Sinettisormus

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Sain kutsun käydä kulkemaan: https://www.youtube.com/watch?v=jQq5E9kgcnE
Samuli

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja Samuli »

Aika hauska yhteensattuma, meilläkin on tänään tupla synttärit lähipiirissä. :)
Samuli

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja Samuli »

Ja toinen sankari tuli meille 6 vuotta sitten, tosin täyttää tänään 11 vuotta.
Kuva
Vastaa Viestiin