Tekoälyn käyttösi palstalla

AI:n käyttösi palstalla.

Äänestys on voimassa 18 Maalis 2026, 10:59 asti

Olen käyttänyt tiedonhaussa, tekstissä ja/tai kuvissa ja tulen käyttämään edelleen.
2
40%
Olen käyttänyt tiedonhaussa, tekstissä ja/tai kuvissa enkä tule käyttämään enää.
0
Ei ääniä
En ole käyttänyt mutta tulen käyttämään.
0
Ei ääniä
En ole käyttänyt enkä tule käyttämään.
1
20%
Öö kuka on Alfons?
2
40%

Ääniä yhteensä: 5

Sanna
Site Admin

Re: Tekoälyn käyttösi palstalla

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Jos kehtaisin, niin kommentoisin, että tätä samaa tekee tietty julkinen taho parasta aikaa, mutta jätämpä sen rivien välistä luettavaksi :mrgreen:
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Raamattu - ainoa historiallinen teos, jonka tapahtumia yritetään jatkuvasti selittää pois tai korvata vaihtoehtoisella, nykyaikaan sopivammalla katsantokannalla.
Sanna
Site Admin

Rutger kirjoitti: Eilen, 22:24 .
..
Sinä päivänä kun yksi on ylitse muiden ja luonnollinen kilpailu on päättynyt, alkaa ns vaarallinen aika.
Eero on myös tekkimiehiä, mitä olet mieltä?

Nosto.

Raamattu - ainoa historiallinen teos, jonka tapahtumia yritetään jatkuvasti selittää pois tai korvata vaihtoehtoisella, nykyaikaan sopivammalla katsantokannalla.
Rutger
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Rutger »

Sanna kirjoitti: Eilen, 22:25 VAROITUS, KOMMENTTI SISÄLTÄÄ TEKOÄLY SISÄLTÖÄ

Ensimmäinen ja viimeinen teksti mitä tulen koskaan ainakaan tietoisesti tuomaan palstalle.

Tekoälylle esitetty kysymys:

Kerro minulle miten tekoäly voi vääristää Raamatun sanan ja miten tekoälyn antaman tiedon kautta voisi johtaa ihmisiä harhaan?

Tämä on erittäin mielenkiintoinen ja ajankohtainen kysymys. Kun teknologia kohtaa hengelliset ja historialliset tekstit, syntyy riskejä, jotka liittyvät sekä algoritmien toimintatapaan että niiden tietoiseen väärinkäyttöön.

Tekoäly ei ymmärrä "pyhyyttä" tai "totuutta" samalla tavalla kuin ihminen; se käsittelee kieltä tilastollisina todennäköisyyksinä.

Tässä on keskeisimmät tavat, joilla tekoäly voi vääristää Raamatun sanomaa:

1. Hallusinaatiot ja faktavirheet
Tekoälymallit voivat joskus "hallusinoida" eli keksiä asioita, jotka kuulostavat vakuuttavilta mutta ovat täysin tuulesta temmattuja.

Väärät sitaatit: Tekoäly saattaa yhdistellä eri jakeita tai keksittyjä viisauksia ja väittää niiden olevan suoraan Raamatusta.
Kontekstin puute: Se voi irrottaa jakeen historiallisesta tai teologisesta yhteydestään, jolloin merkitys muuttuu täysin päinvastaiseksi.

2. Algoritminen puolueellisuus (Bias)
Tekoäly on koulutettu valtavalla määrällä internet-tekstiä. Jos koulutusdatassa painottuvat tietyt liberaalit tai konservatiiviset tulkinnat, tekoälyn vastaukset heijastavat näitä painotuksia.
Sävyn muuttuminen: Tekoäly saattaa silotella Raamatun vaikeita tai provokatiivisia kohtia sopimaan nykyajan poliittiseen korrektiuteen.
Painotusten vääristyminen: Se voi korostaa tiettyjä teemoja (kuten rakkautta) ja häivyttää toisia (kuten tuomiota tai lakia), jolloin kokonaiskuva Raamatun opetuksesta vinoutuu.

3. Tahallinen harhaanjohtaminen ja manipulointi
Pahantahtoiset toimijat voivat käyttää tekoälyä luomaan uskottavan tuntuista "uutta ilmoitusta" tai harhaoppeja.
Deepfake-opetukset: Voidaan luoda videoita tai äänitteitä, joissa tunnettu hengellinen johtaja näyttää opettavan jotain Raamatun vastaista.

Räätälöity manipulointi: Tekoäly voi analysoida yksilön heikkouksia ja luoda juuri hänelle kohdistettua, hengelliseltä vaikuttavaa propagandaa, joka vieraannuttaa hänet perinteisestä uskonyhteisöstä.

Miten tekoäly voi johtaa ihmisiä harhaan?
Ehkä suurin vaara ei ole se, että tekoäly on "paha", vaan se, että me ihmiset olemme taipuvaisia luottamaan siihen liikaa.

Screenshot_2026-03-04-22-03-55-20_680d03679600f7af0b4c700c6b270fe7~2.jpg

Huomio: Tekoäly on työkalu, ei opettaja. Se voi auttaa kielioppianalyysissa tai tekstien vertailussa, mutta se ei kykene hengelliseen erottelukykyyn.
Kuten missä tahansa tietolähteessä, kriittinen ajattelu ja lähteiden (alkuperäisen Raamatun tekstin) tarkistaminen on välttämätöntä.

Tekoäly jatkaa:

Otetaanpa käsittelyyn yksi Raamatun tunnetuimmista ja samalla usein väärin ymmärretyistä kohdista: Matteus 7:1.

"Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi."

Tämä on erinomainen esimerkki jakeesta, jonka tekoäly saattaa "vääristää" tarjoamalla siitä liian yksinkertaisen tai nykykulttuuriin mukautetun tulkinnan. Katsotaan, miten tekoälyn analyysi voi poiketa perinteisestä teologisesta tarkastelusta:

1. Moderni tekoälytulkinto (Mahdollinen vääristymä)

Tekoäly, joka on koulutettu painottamaan inklusiivisuutta ja harmoniaa, saattaa antaa tällaisen vastauksen:

Tulkinta: "Jeesus opettaa, että kenenkään tekoja tai elämäntapoja ei saa arvostella.
Meidän tulee hyväksyä kaikki sellaisina kuin he ovat, eikä kenelläkään ole oikeutta sanoa, mikä on oikein tai väärin."

Harhaanjohtavuus: Tämä tulkinta tekee jakeesta universaalin "vapaudu vastuusta" -kortin, joka kieltää kaiken moraallisen erottelukyvyn.

2. Tekstiyhteyden (kontekstin) mukainen tulkinta

Jos luemme saman luvun loppuun (Matt. 7:2-5 ja Matt. 7:15-20), huomaamme, että Jeesus itse asiassa kehottaa arvioimaan asioita:

Oikea merkitys: Jeesus varoittaa tekopyhästä ja itsevaltiaasta tuomitsemisesta (roska veljen silmässä, kun omassa on hirsi). Samassa luvussa hän kuitenkin käskee tunnistamaan "vääriä profeettoja" heidän hedelmistään.

Ero tekoälyyn: Tekoäly usein unohtaa "hirsi silmässä" -metaforan syvyyden ja hyppää suoraan pinnalliseen "älä sano kenellekään pahasti" -malliin.

Miten tekoäly voi vääristää eri käännöksiä?

Tekoäly saattaa myös "parannella" kieltä tavalla, joka muuttaa alkuperäisen kreikan kielen painotuksia. Tässä on vertailutaulukko siitä, miten merkitys voi liukua:

Screenshot_2026-03-04-22-03-55-20_680d03679600f7af0b4c700c6b270fe7~2.jpg

Miksi tämä on vaarallista?

Jos ihminen kysyy tekoälyltä: "Onko tämä toiminta syntiä?", tekoäly vastaa usein algoritmiensa perusteella välttäen loukkaamista. Se saattaa vastata: "Tärkeintä on seurata sydäntään", mikä kuulostaa raamatulliselta, mutta saattaa olla suorassa ristiriidassa esimerkiksi Sananlaskujen 28:26 kanssa ("Joka omaan sydämeensä luottaa, on tyhmä").

-
-
-

Näkisin, että uskovien osalta on tekoälyn kanssa menossa vielä viaton flirttailu vaihe. Kokeillaan, tutkitaan ja puhutaan.

Milloin ja missä menee raja, että tekoäly saa suuremman jalansijan? Vaikka tekoälyä voidaan käyttää varmasti paljon hyvään tekniikassa, tieteessä ja muussa - niin milloin tekoäly korvaa kunkin kohdalla Jumalan?
Luulisin että helppoudessaan vetää yhtä helposti mukanaan kuin somen tulo aikanaan.

Joku kommentoi jossain kommentissa, ettei usko ai:n saavan uskovia pauloihinsa. Olen kuitenkin nähnyt pari "uskonyhteisöä" jossa tekoäly on lähes kokonaan korvannut Raamatun ja vapaa-ajan vieton.

Jokainen tehköön miten parhaaksi kokee. Halusin kuitenkin varoittaa.
Hyvä kirjoitus.
Varoitus on aina paikallaan.
Vaara on sitä vakavampi mitä huonommin jonkin uuden teknologian tuntee.
Kun tekee tekkiä työkseen, ei ole vääriä käsityksiä tekoälyn kyvyistä vaan tietää mitä se on syönyt, eikä ihmisen koodaamaa koodia koskaan luule jumaliseksi.
Se olin minä joka sanoin etten usko uskovan uppoutuvan liikaa tekoälyyn (sanoin vaihdetaan Jumala tekoälyyn tjsp).
Ajattelin asiaa kuitenkin liian yksioikoisesti ja oman premissini kautta jota ei ole kaikilla.
Aiheellinen varoitus siis oli UJ ja Sanna.
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Näkymätön Ninni

Viesti Kirjoittaja Näkymätön Ninni »

Hyviä ja aiheellisia varoituksia!
- kiitos - 🙏✝️🙏
Rutger
Site Admin

Näkymätön Ninni kirjoitti: Eilen, 22:59 Hyviä ja aiheellisia varoituksia!
- kiitos - 🙏✝️🙏
👍🙏
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Sanna
Site Admin

Näkymätön Ninni kirjoitti: Eilen, 22:59 Hyviä ja aiheellisia varoituksia!
- kiitos - 🙏✝️🙏
Kiitos, toivoinkin, että mut unohdetaan tästä välistä asian tuojana 🙏🏼

Toki tuntui kommenttia laittaes, kun olisi palannut 50 vuotta taaksepäin varoittamaan TV:n syntisyydestä :lol:

Rutger kirjoitti: Eilen, 22:41
Kun tekee tekkiä työkseen, ei ole vääriä käsityksiä tekoälyn kyvyistä vaan tietää mitä se on syönyt, eikä ihmisen koodaamaa koodia koskaan luule jumaliseksi.

Kiitos kans, joo se on teillä noin muutenkin niin paljon helpompaa tää kaikki atk:

Screenshot_2026-03-04-23-13-43-97_d12dc1eb2cfbd58d6e24e14617cffa53~3.jpg

:lol: :lol: :lol:

Uskon Jeesukseen

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

Laitetaans tänne vastavuoroisesti mainos... joskus aloittamani ketju mm. 5G:stä... nyttemmin myös Ai-aiheisia kirjoituksia. Tervetuloa niin sinne kuin tännekin!
viewtopic.php?f=3&t=2221
Rutger
Site Admin

☝️ 👍👍
Rutger
Site Admin

Ajatus. Kauanko luulette menevän, että palstalle rekisteröityy nimimerkki joka osallistuu keskusteluun, vaivihkaa vesittäen evankeliumia, asettaen epäilyksiä huomaamattomasti, ja se onkin 100% tekoälysofta?
:shock:
Uskon Jeesukseen

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

Rutger kirjoitti: 54 minuuttia sitten Ajatus. Kauanko luulette menevän, että palstalle rekisteröityy nimimerkki joka osallistuu keskusteluun, vaivihkaa vesittäen evankeliumia, asettaen epäilyksiä huomaamattomasti, ja se onkin 100% tekoälysofta?
:shock:
Eikös tänne pääse vasta kun on lähettänyt sähköpostia foorumille... tuskin Ai-sohva siihen kykenee... :?:
Vastaa Viestiin