Ajattelin ensin etten kehtaa sitä tänne edes tuoda. No uni on kuitenkin kaihertanut mieleni sopukoita koko viikon. Eilen sitten tunsin oloni kipeäksi ja ajattelin jo töissä, että onkohan minulla kuumetta. Kotiin tultuani mittailin kuumetta ja olihan sitä. Lepäsin siinä muutaman tunnin ja kuinka ollakkaan kuume laski. Ajattelin jo; no nythän minä voinkin mennä huomenna töihin. Tuli kuitenkin taas ajatus tuosta unesta mieleeni, ja tuumailin mielessäni; jos kuume vielä nousee, niin jään kotiin ja laitan sen unen tänne jaettavaksi; huokaisin siinä vielä että Sinä Herra päätät menenkö töihin vai jäänkö kotiin! Niinhän siinä sitten kävi, että nyt olen kotona kuumeessa tässä koneeni ääressä sitä unta naputtelemassa.

Kaikkea en muista, mutta uni meni suurinpiirtein näin; Olin perheeni kanssa laivassa. Laiva oli ulkopäin valkoinen suuri laiva. Muistutti noita Suomen ja Ruotisin välillä risteileviä aluksia. Kaikki vaikutti hyvältä. Ihmiset tuntuivat olevan tyytyväisiä olotilaansa, suurin osa tosin juovuksissa. Itse ihmettelin pahaa hajua joka laivassa oli, haju oli todella kuvottava. kun aloin tarkemmin tutkimaan laivaa huomasin, että laivan sisälaidoilla ja sisäseinämillä valui kerrosten läpi virtsaa ja ulostetta. Tämä näytti todella ällöttävältä ja haju oli kuvottava. Ihmettelin, kun kukaan muu ei huomioinut koko asiaa. Halusin laivasta nopeasti pois. Tähän uni päättyi.
Herätessäni aamulla mielessä soi sanat "Älkää mukautuko tämän maailanajan mukaan."
Raamattu 1933/38 tekstistä.
Room. 12:2
Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä.
1. Piet. 1:14
Niinkuin kuuliaisten lasten tulee, älkää mukautuko niiden himojen mukaan, joissa te ennen, tietämättömyytenne aikana, elitte,