Virpominen

Keskustelua kulttuurista eri muodoissaan kristillisestä näkökulmasta
jsj
Viestit: 427
Liittynyt: 22 Elo 2021, 21:14

Virpominen

Viesti Kirjoittaja jsj »

Miten suhtaudut virpomiseen?

Hankala kysymys, kun sillä näyttää olevan sekä pakanallista että kristillisiä juuria.

Itse en oikein innostu siitä. Sitä tekevät lapset ovat toki viattomia, mutta ajatus pakanataikojen tekemistä tulee väkisinkin mieleen siitä, eikä sellaisen palkitseminen tunnu hyvältä. Ja jos kyseessä olisi pohjimmiltaan kristinuskon kunnioitus, niin miksi ihmeessä lapset puetaan noidiksi?

Toisaalta ehkä voisimme vain korostaa virpomisen kristillistä puolta ja vaikka iloiten kysyä ”oletko ajamassa vähän pahoja henkiä pois”? 😄 Siis jos on itse vienyt jopa lapsensa virpomaan, niin voiko silloin enää kauhistella, jos kristitty ajaa ulos henkiä -onhan silloin opettanut lapsensa tekemään samaa. 😊
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4804
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Virpominen

Viesti Kirjoittaja Eero »

Mä oon pohtinut samaa ja kävin siitä lukemassakin, että virpominen on itäsuomalainen ortodoksinen perinne, jossa muistetaan Herramme Jeesuksen ratsastusta Jerusalemiin ja virpomisoksat ovat pohjoinen versio palmunoksista. Kotilieden mukaan Suomen ortodoksinen kirkko neuvoo virpomaan näin:
”Virvon varvon vitsasella, tällä pajunoksasella Herramme Jeesuksen Kristuksen Jerusalemiin ratsastamisen muistoksi. Jumala sinua siunatkoon.”
Mutta ei tämäkään tarkoita, että perinne olisi kokonaan kristillinen, koska ortodoksisuus on luonteeltaan synkretistinen uskonto eli siihen on sekoittunut paikallisia kansanuskomusperinteitä.

Kotilieden mukaan noidaksi pukeutuminen on syntynyt kun karjalaisen siirtoväestö toi mukanaan virpomisperinteen, joka sekoittui länsisuomalaiseen pukeutumisperinteeseen eli tämä on tietenkin jopa antikristillistä.

Mitä olen Herralta kysellyt tästä, niin Hän on sanonut, että lasten leikit ovat lapsia varten. Mutta pitääkö niihin kannustaa, on toinen juttu.

Kotilieden juttu virpomisesta:
https://kotiliesi.fi/juhlat/virvon-varvon-loru-sanat/
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Tuija
Viestit: 2821
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: Virpominen

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Minusta nuo noidat on kaikessa yksinkertaisuudessa yhtäkuin joulupukki jouluna. Hyvä on sekoitettu pahaan. Niistä saa lapsille kertoa, mutta yritäppä samalla innolla kertoa Jeesuksesta.
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
jsj
Viestit: 427
Liittynyt: 22 Elo 2021, 21:14

Re: Virpominen

Viesti Kirjoittaja jsj »

Juu!

Wikipediassa puhutaan muuten virpomisen yhteydessä lorujen lausumisesta, joka kuulostaa viattomammalta (vaikka toki Raamatussa on se jae myös lorujen lausumista vastaan).

Tämä YLE:n artikkeli puolestaan puhuu samassa yhteydessä loitsuista:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/01/10/paasiainen
Avatar
Tuija
Viestit: 2821
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: Virpominen

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Voimme miettiä sydämessä:
" olisiko Jeesus lasten ystävänä kertonut heille noita akoista ja Joulupukista ym.?"

Uskon, että Hän olisi kertonut lapsille Taivaan valtakunnasta ja Rakastavasta Isä Jumalasta.
💖👑💖
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
jsj
Viestit: 427
Liittynyt: 22 Elo 2021, 21:14

Re: Virpominen

Viesti Kirjoittaja jsj »

Tuija kirjoitti: 02 Huhti 2023, 19:20 Voimme miettiä sydämessä:
" olisiko Jeesus lasten ystävänä kertonut heille noita akoista ja Joulupukista ym.?"

Uskon, että Hän olisi kertonut lapsille Taivaan valtakunnasta ja Rakastavasta Isä Jumalasta.
💖👑💖
Näin varmasti!
Vastaa Viestiin