Entinen elämä

Valvoja: Sanna

Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1213
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Entinen elämä

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Kun otamme vastaan Jeesuksen, meitä pyydetään kääntymään synnin tieltä pois. Olen sitä ikäluokkaa, jolle on Raamatusta opetettu pelko helvetistä. Tai se on se mikä on jäänyt mieleen.

Muistan kun vapisevin käsin piti rippikoulussa kirjoittaa paperille jos oli tehnyt jonkun pahan teon ja paperilaput sitten heitettiin takkaan palamaan. Nämä teot annettaisiin anteeksi mitä paperilla lukisi [Jälkikäteen ymmärrettynä mielestäni vääränlaista opetusta].

Muistin pienenä lapsena laittaneeni kaupassa taskuun jonkun karkkipötkön. Maksamatta. Jälkikäteen riparista jäin pelko, että joutuu helvettiin jos mokaa. Jälkikäteen tuli mieleen myös monta asiaa jota olisi pitänyt kirjoittaa lapulle. Uskon matka ei saanut kunnon siipiä alleen.

Jos minulla olisi papin kaulukset mitkä varmaan vaaditaan rippikoulun perustamiseen aloittaisin projektin heti. Sen nimi olisi vapaaehtoinen rippikoulu ja se olisi viikon leiri jossain kivassa paikassa, jossa oli mahdollisuus uida ja oleilla luonnossa. Siellä opetuksen pääteema olisi rakkaus. Siitä kuinka armahtava ja rakastava Jumala meillä on. Kerrottaisiin mikä Jumalan tahto meille on ja helvetti tietenkin myös selitettäisiin mutta painotettaisiin myös sitä että Jeesuksessa meillä on pelastus kadotukselta. Että Isän luo voi aina tulla ja pyytää mitä vaan anteeksi.

Opetettaisiin lähimmäisistä välittämisestä ja ehkä näyteltäisiin Raamatun kertomuksia. Ei urheilukisoja, kilpailua eikä asioiden pakko opettelua ulkoa. Ei saarnaamista, vaan iloa Herrassa.

Aamulla Raamattua lukiessani hengitys seisahtui kohtaan 1. Pietarin kirje 4:3 Riittäähän, että menneen ajan olette täyttäneet pakanain tahtoa vaeltaessanne irstaudessa, himoissa, juoppoudessa, mässäyksissä, juomingeissa ja kauheassa epäjumalain palvelemisessa.

Siis entisen elämän. Siis Herralla on tiedossa että moni kääntyy vasta pitkän synnissä rypemisen jälkeen? (Tietenkin on) Siis meitä on muitakin? Miksi tätä ei lue yleensä missään? Lähes tunsin kun syyllisyyden kivet karisivat harteilta. Meitä on muitakin. Ja siis tietenkin on, monet tulevat uskoon vasta vankilassa pitkän rikolliskierteen jälkeen, mutta te tiedätte mitä tarkoitan tällä tunteella.

Silti seurakunnissa saattaa joutua olemaan hivenen pahoillaan siitä, että ei ole lapsena jo uskoon tullut. Selittely että maailma vei mukanaan saa itsensä tuntemaan huonoksi ihmiseksi.

Mutta eihän Herra meitä pidä huonoina. Jokainen on rakastettu jo ennen kuin edes löytää Jumalan ja Jeesuksen luo.

Ennen Jeesuksen löytämistä pidin Raamattua todella ankarana kirjana ja lukeminen loppui moneen yritykseen.

Nykyään hämmästyn jatkuvasti kaikesta rakkaudellisesta sanomasta mitä kirja pitää sisällään. Olen Raamatun opiskelussa vasta toisella kierroksella.

Erään somessa toimivan pastorin postauksessa luki että on lukenut Raamatun n.40 kertaa ja vaikka olin hänen puolestaan iloinen hänen esitellessä Raamattujaan niin mietin omaa matkaani, joka on vasta alussa Raamatun kokonaisvaltaisen osaamisen suhteen ja tunsin pienen piston sisälläni.

Jälleen kerran miksi? Ei meiltä vaadita kirjanoppineisuutta Raamatunkaan suhteen. (Tarkoitan ulkoa osaamista kokonaan)

Meidän uskomme ja sydämen tilamme ratkaisee, tekojen kautta näkyy onko uskoa. Kyseistä henkilöä en tietenkään missään nimessä väheksy, hänellä on työssään suuri etu osaamisestaan, mutta sanon teille muille, jotka sorrutte samaan ansaan kuin allekirjoittanut, siis vertailemaan itseänne muihin, että lopettakaa se. Jos ette itsenne tähden niin Jeesuksen tähden. Verratkaa itseänne mieluummin siihen ihmiseen mikä oli lähtöpisteessä, kun aloititte uskon matkan. Se on rakentavampaa.

Taivaassa on juhlat jokaisesta kääntyneestä, siellä ei ole mitään juorukerhoa kahvipöydässä joka ruotii menneisyytämme ja valintojamme. Meidät on kutsuttu vain rakastamaan ja levittämään evankeliumia.

Se ei vaadi natsoja olkapäille, moitteetonta historiaa, eikä edes täydellistä suoriutumista. Täydellisyyteen pystyi vain yksi ihminen. Jumalan poika, ihmiseksi tullessaan.

Huomaan mokaavani usein. Vähemmän koko ajan kuin ennen, mutta silti usein. Usein vielä vahingossa, mutta se ei liene lieventävä asianhaara. Pääasia että nykyään tiedän että voin pyytää heti anteeksi, eikä minun tarvitse ajatella että tämä oli nyt tässä.

Paholainen osaa käyttää hyväksi tätä mokaamistani, se kiertää vielä veistä haavassa. En tiedä onko paholaisella pääsy uniimme, mutta nähtyäni aivan karseata painajaista tällä viikolla, pohdin töissä ollessani onko tämä minulle varoitus, taasko olen sössinyt jotain kunnes kuulin lauseen päässäni ”Minä en pelottele lapsiani.”

Meillä on täällä taistelu henkivaltoja vastaan ja voin luvata että jokaista, vankkaa uskovaakin ne yrittävät viedä Jumalan luota pois.

Rakkaani, älkää oudoksuko sitä hellettä, jossa olette ja joka on teille koetukseksi, ikäänkuin teille tapahtuisi jotakin outoa, vaan iloitkaa, sitä myöten kuin olette osallisia Kristuksen kärsimyksistä, että te myös hänen kirkkautensa ilmestymisessä saisitte iloita ja riemuita. Jos teitä solvataan Kristuksen nimen tähden, niin te olette autuaat, sillä kirkkauden ja Jumalan Henki lepää teidän päällänne. 1. Pietari 4:12-14

Isän rakkaus on jotakin käsittämättömän hienoa. Rakkaus, anteeksianto, armo. Rakasta ja tule rakastetuksi. Ei siksi että ansaitsisit, vaan siksi että se on Jumalan tahto. Synneistä täytyy kääntyä pois, mutta liian usein unohdetaan opettaa rakkaudesta. Rakkaudesta kaiken takana. Puhtaasta Evankeliumista. Raamattu on niin monisyinen ja moniulotteinen, että sen sanojen ja lauseiden tarkoituksen väärentäminen on helppoa.

Me emme tarvitse opettajia, me tarvitsemme Raamatun ja uskon, paras opettaja jonka voit saada on Kaikkivaltias. Ihminen on aina erehtyväinen.

Lamppua ei pidetä vakan alla, uskoaankaan ei saisi piilottaa. Herra nostaa julistajiksi eniten mokanneita ihmisiä mielestäni siksi, että heissä näkyy Herran työ ja armo meitä kohtaan. Wow efektit tulevat siellä missä muutos on suurin. Älä siis häpeä tai salaa historiaasi. Sinä olet rakastettu, sinä kelpaat, sinä olet Jeesuksen oma ❤️
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Kulkija
Viestit: 187
Liittynyt: 27 Joulu 2020, 09:57

Re: Entinen elämä

Viesti Kirjoittaja Kulkija »

Ihana ja valtavan tärkeästä aiheesta kirjoitus. Ja ihmettelen, tätä ajoitusta jälleen. Jumala puhuu useille lapsilleen samasta asiasta yhtä aikaa? Näen aivan kuin teemoja ympärillä, mitä on omassa mielessäni, tulee kaikkialla muuallakin vastaan. Olin rukouksessa ja puhuin häpeästäni Jeesukselle. Siitä, kuinka menneet typeryydet nousevat mieleen ja se kuinka olen ne tehnyt ollen uskossa, ei edes sitä lieventävää seikkaa, etten olisi. Toki kokoajan tapahtuu kasvua lähemmäksi Jumalaa ja syntiä kykenee vähitellen jättämään pois, rakkauden ilmapiirissä, ei vaatimuksesta. Tähänastisella tielläni kokoajan mokaan, siltä on tuntunut. Enkä enää jaksa kipristyä häpeämään entistä itseäni ei se tätä kipua poista mutta tämä kauheasti vaivaa, Jeesus, mitä teen.. Anteeksikin olen näitä pyytänyt jo monta monta kertaa. Kuvittelin sen siinä, kuinka Jeesuksen syliin ja jalkojen juurelle käperryn kuin pieni lapsi, ja myös Isän höyhenten alle suojaan, aivan turvaan, lepoon. Sinne eivät yltäneet syyttäjän syytökset. Taakka on jälleen pois.
Avatar
Tuija
Viestit: 2788
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: Entinen elämä

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Kiitos näistä teille molemmille,Rosita ja Kulkija. Ihania ajatuksia teillä molemmilla. Mehän elämme maailmassa vaikka emme sitä tahdo. Me kompastumme, mutta saamme anteeksi, kunhan muistamme sitä pyytää, viedä joka aamu ja ilta asiat Herran eteen.
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1213
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Re: Entinen elämä

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Kiitos Kulkija ❤️ Painin pitkään lähdenkö iskän luota keräämään viinimarjoja vai kirjoitanko tekstin loppuun. Tein sen jo loppuun ja ajattelin julkaisen vasta myöhemmin mutta en saanut itseltäni rauhaa.
Ehkä teksti oli yhtälailla sinullekin tarkoitettu lohduksi. Me voinemme lohduttautua ajatuksella että henkemme on jo siellä virheettömällä polulla ja liha tulee perässä kompastellen vähän matkan päässä. Mutta perässä tulee kuitenkin, koko ajan paremmin ja lähempänä. ❤️ Kiitos myös Tuija 😊
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Avatar
Tuija
Viestit: 2788
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: Entinen elämä

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Saanko jakaa ryhmääni/ ryhmäämme tämän ihanan tekstin?
Tai saathan itsekkin sen sinne jakaa.
🤗
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1213
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Re: Entinen elämä

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Saathan sä jakaa jos haluat 😊 Olen niin itse kriittinen itse, etten pidä kummoisina omia kirjoituksiani. Harvoja pystyn edes jälkikäteen lukemaan ja joistain säpsähtää että onko toi muka mun kirjoittama. Toki "muste" tulee Herralta, itse en fiksuihin teksteihin pysty 😄
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Avatar
Tuija
Viestit: 2788
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: Entinen elämä

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Minusta nämä on fiksuja, aitoa rehellistä elämää.
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
Kulkija
Viestit: 187
Liittynyt: 27 Joulu 2020, 09:57

Re: Entinen elämä

Viesti Kirjoittaja Kulkija »

Rosita olipa kyllä siunaus kun kirjoitit loppuun, tajusin minuutti sitten, että siis tämähän oli vastausta rukoukseeni. Isä lohduttaa meitä ja puhuu meille sekä toistemme kautta että myös suoraan. Vahvistusta minulle ja meille jokaiselle. Menneet ovat menneitä ja kuljemme eteenpäin Jeesuksen kanssa. Tuijalle ja sinulle ja teille kaikille siunattua ja levollista viikonloppua! ❤️
Avatar
Tuija
Viestit: 2788
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: Entinen elämä

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Kiitos kulkija. Siunausta myös sinulle, kuin kaikille täällä. Herramme Jeesuksen Kristuksen kirkkaus laskeutukoon kaikkien täällä olevien ylle.
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1213
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Re: Entinen elämä

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Siunattua viikonlopun jatkoa myös sulle ja kaikille ❤️❤️
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Avatar
Rakastettu
Viestit: 255
Liittynyt: 15 Elo 2021, 19:13

Re: Entinen elämä

Viesti Kirjoittaja Rakastettu »

Musta tuntuu että elän vieläkin tuota vanhaa synti elämää😞
Avatar
Tuija
Viestit: 2788
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: Entinen elämä

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Rakas Ulkopuolinen. Ei meistä uskovissa ole yhtään niin täydellistä, ettemmekö syntiä tekisi. Joskus tiedostaen ja tiedostamatta. Mutta me voimme aina niitä pyytää anteeksi Jeesukselta. Yhä uudelleen ja uudelleen. Se on meillä jatkuvaa päivitystä Hänen edessä. Näin me kasvamme ja jotkut asiat alkavat oikeasti jäädä pois elämästämme, aivan huomaamatta. Ja voi sitä riemua kun sen saa itsestään todeta. Joka aamu ennen kun nousen ylös, siinä rukoukseni keskellä rukoilen myös isä meidän rukouksen. Samoin teen illalla. Siinä tulee se : Anna meidän syntimme anteeksi. " Se on rukous jossa on se kaikkein tärkein ja oleellisin. Ei ole mitään rajoitusta kuinka kauan saat Jeesukselta/ Jumalalta anteeksi. Hän on aina valmis antamaan anteeksi kun nöyrin sydämin sitä pyydät. Me voimme vielä pyytää vahvistusta Häneltä, ettemme enää syntiä tekisi. Sitä Hän meiltä eniten toivoo.
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
Avatar
Rakastettu
Viestit: 255
Liittynyt: 15 Elo 2021, 19:13

Re: Entinen elämä

Viesti Kirjoittaja Rakastettu »

Mä kävin rippikoulun 5 vuotta sitten ja meillä oli myös tuo että piti paperille kirjoittaa mitä pahaa oli tehnyt ja sitten polttaa se. En ollut silloin uskossa joten ei mulle tullut mieleen että olisin tehnyt jotain pahaa niin en kirjoittanu siihen paperille mitään vaan poltin tyhjän paperin.
Avatar
Tuija
Viestit: 2788
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: Entinen elämä

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Nyt voin jättää nuo synnit yksinkertaisesti Jeesukselle, Hän kyllä kuulee ja ottaa vastaan pyyntösi. Et tarvitse siihen kirjoitettua tekstiä .. Sinun tulee vain uskoa, että olet saanut syntisi anteeksi.
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1213
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Re: Entinen elämä

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Jeesus on ristillä sovittanut syntimme. Armoa on se että saamme pyytää syntejämme anteeksi jos niihin sorrumme. Pyhän Henki vaikuttaa meissä usein siten ettemme uskossa halua tehdä syntiä. Virheitä voi tietenkin tapahtua niin kuin Tuija laittoi.

Sinun täytyy tahtoa jättää synnillinen elämä taakse ja siitä alkaa paraneminen. Pikkuhiljaa askel askeleelta se jää taakse kun pyydät Herralta apua.

Noissa rippikouluissa ja kirkoissa on takana teologit jotka opettavat jotkut enemmän ja toiset vähemmän Raamatun mukaisesti.

Heiltä ei vaadita eikä varmaan nykyään juuri suodakkaan uskoa työssään joten heiltä puuttuu opetuksissaan tämän armon ja rakkauden korostaminen.

Jeesus meni ristille rakkaudestaan meihin kaikkiin, sinuunkin. Sinun synnit on jo sovitettu. Minä rukoilen kanssa aamuisin. Kun sen opetteli tekemään joka päivä, niin nyt se on tapa. En halua aloittaa päivääni ilman että saan olla Herran läheisyydessä.

Kaikilla meistä on hyviä ja huonoja päiviä ja olemme epävarmoja uskossa mutta rukoilu, Raamatun luku ja Herran kanssa höpöttely vaikka se tuntuisi yksipuoliselta niin auttaa ja vahvistaa suhdetta.❤️
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1213
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Re: Entinen elämä

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Sulle taisi joku aiemminkin laittaa tästä mutta toisinaan voi helpottaa että Raamatun kappaleista alleviivaa niitä rakkaudellisia sanomia jos muuten tuntuu ettei kasvussaan ole niin pitkällä että kaikkea olisi voimia lukea.
20220809_063328.jpg


Juha Vähäsarjan Taivasta maan päällä on lohdullinen kirja laitan siitäkin pätkän


20220809_063342.jpg
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Vastaa Viestiin