Kasvamme epämukavuus alueella

Valvoja: Sanna

Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1213
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Kasvamme epämukavuus alueella

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Oikeasta elämästä tähän löytyisi monta esimerkkiä ja varmasti monelta. Ihminen ja kehokin mielellään välttää luonnostaan kaiken epämukavan tekemisen mutta se on se alue, missä me kehitytään. Jos pitäisi venytellä tai treenata niin ainakin oma kehoni on aina sitä mieltä että se on siihen liian väsynyt, kipeä tai muuten vaan poissalaskuista.

Oli sitten kyse maallisista oloista tai hengellisistä oloista. Erämaassa olosta tai epämukavista olosuhteista uskontiellä, niin samat ratkaisut pätee molempiin.

Itseltäni kasvua on vaadittu paljon ja monessakin asiassa. Varmaan vaaditaan vieläkin. Tunnistan ja tunnustan itsessäni ne osa-alueet joissa en ole hyvä ja joista en kykene suoriutumaan neutraalin mielin. Hyvin mieluusti vetäydyn näistä taka-alalle ja ajattelen joku muu osaa hoitaa tämän. Osaako?

Eräs rakas puhuja sanoi, en muista aihetta mutta kyseessä oli uskovien puhtaus tai siis sellainen virheettömyys ja synnittömyys. Hän sanoi ettei sellaisia ole tai jos on, niin ne valehtelee. Kuinka lohdullista uusille uskoon tulleille. Kukaan ei ole täydellinen eikä sellaiseksi kerkeä tulla vaikka pyrkimys tietenkin monella on.

Kaikille kuitenkin tulee viisaus Herralta ja ehkä tämä on taas niitä kasvunpaikkoja jossa pitäisi ottaa sota-asu päälle ja sotia. Siis hengellinen sota-asu ja puheenkin pitäisi olla rauhallista. Rukoushan on aseemme.

Rakkaus ja välittäminen on yleensä se millä vastapuolen saa hiljaiseksi. Mutta nyt on viimeaikoina tullut paljon sellaista vastaan että rakkauskaan ei riitä. Vastustus on luja ja sanallisesti hirveä. Sanoja jota uskova ei halua edes lukea. Pilkkaa rivien välistä, ilman rivejäkin ja päin näköä.

Kun altavastaajalla Raamatun lauseet loppuvat ja rakkauskin alkaa horjua, mikä avuksi? Nostan hattua niille ketkä kykenevät loputtomiin ja pitkämielisesti vastaamaan kaikkiin henkilökohtaisiinkin hyökkäyksiin mitä somessakin tulee vastaan.

Olen heistä ylpeä ja samalla tunnistan alueen jossa itseni pitäisi kehittyä.
Ei saisi asioita päästää tunteiden tasolle. Ei saisi ärsyyntyä. Entä jos tulee vaan fyysisesti paha olo? Pilkkaajatkin on kehittyneet. Enää ei vastata takaisin aivottomilla ja yksinkertaisilla kommenteilla, vaan ne rupeaa olemaan älykkäitä ja niistä näkee että Raamattukin on luettu. Väärässä hengessä tosin mutta luettu. Joutuu oikeasti miettimään miten puolustautuu ja sehän vastapuolen tarkoituskin on. Tehdä tyhjäksi Raamatun sana.

Valmiiksi meistä kukaan ei täällä maanpinnalla tule ja kaikkia sotia ei ole tarkoitettu kaikille uskonsotilaille, mutta oli kehityskohde sitten tämä tai joku muu niin kehittyminen ei tapahdu pakenemalla.

Vanhat rutiinit on turvallisia ja opittu kehitysmalli monella vie samaan oravanpyörässä juoksuun. Ei nähdä metsää puilta.
Uskotaan niin lujasti omaan oikeassa oloon ettei nähdä edes päivänselviä ratkaisuja mitkä vieressä ovat. Vaikka ne huudettaisiin vasten kasvoja.

Uskova joutuu pakenemaan monesti lääkekaapille pahan tilanteen tulessa. Tuolle lääkekaapille ei kuitenkaan saa apteekista täydennystä ja välillä olisi hyvä tarkistaa myös vanhat lääkkeet. Onko siellä enää mitään vai onko tilalla pölyä tai peräti mausteita jos lääkepurkki on jäänyt käyttöä vaille?

Polish_20220509_105432920.jpg

Joskus kysellään lempi Raamatun kohtaa. Minulla se vaihtelee. Niitä on niin monia. Viimeksi sykähdytti Psalmi 119. Ennenkin luettu ja se on pitkä tähän jaettavaksi, mutta täyttä sanaa koko Psalmi.

Otan siitä otteen tähän.
Psalmi 119 jakeet 133-145.

133 Tee askeleeni vakaiksi Sanallasi, ettei mikään vääryys minua hallitse.
134 Vapauta minut ihmisten sorrosta, niin minä noudatan Sinun asetuksiasi.
135 Valaise kasvosi palvelijallesi ja opeta minulle lakisi.
136 Silmäni vuotavat kyynelvirtoja, kun Sinun opetustasi ei noudateta.
137 HERRA , sinä olet vanhurskas, ja Sinun tuomiosi ovat oikeamielisiä.
138 Sinä olet säätänyt todistuksesi vanhurskaudessa ja suuressa uskollisuudessa.
139 Kiivauteni on kuluttanut minut, sillä ahdistajani ovat unohtaneet Sinun sanasi.
140 Sinun sanasi on koeteltu ja puhdas, palvelijasi rakastaa sitä.
141 Minä olen vähäinen ja halveksittu, mutta en ole unohtanut Sinun asetuksiasi.
142 Sinun vanhurskautesi on ikuinen vanhurskaus, ja Sinun opetuksesi on totuus.
143 Hätä ja ahdistus ovat kohdanneet minua, mutta Sinun käskysi ovat ihastukseni.
144 Sinun todistuksesi ovat ikuisesti vanhurskaat, anna minulle ymmärrys, että eläisin.
145 Kaikesta sydämestäni minä huudan Sinua, vastaa minulle, HERRA . Minä tahdon noudattaa Sinun lakejasi.

Herran sana kantaa. Ja lääkkeistä tärkein, rukoilu on aseemme ja turvamme. Mutta meiltä vaaditaankin vähän.

Elämä on tavallaan kuin parikymmenkerroksinen kerrostalo. Moni jää sinne toiseen ja kolmanteen kerrokseen. Toistamaan samoja vanhoja ympyröitä. Ei uskalleta tai viitsitä lähteä etsimään mitä ylempänä on. Maalliset menestyjät ja uskossaan pitkälle päässeet ovat niitä jotka sinne ovat lähteneen kipuamaan. Vaikka hissi ja helpot pelastustiet olisivat poikki, niin sinne mennään kun on selkeä määränpää.

Sillä ei ole merkitystä kaadutko seitsemän kertaa vaan sillä että nouset aina ylös. Jos jää pelkäämään epäonnistumisia ei voi ikinä onnistuakaan, jos ei uskalla kokeilla. Jos jää uskossaan vauvanruokatasolle ja ajattelee että se riittää niin kysyn, että riittääkö? Haluatko jättää sen kaiken väliin, jonka Herra on sinullekin suonut?

Määränpään ollessa selkeä tai vaikka se ei olisi edes tiedossa, niin kehoitan silti kiipeämään. Meillä on yksi elämä. Ja se elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei uskalleta katsoa tai lähteä tutkimaan mitä ylempänä on. Helppoa se tuskin on tai aina edes mukavaa, mutta uskallatko jättää tutkimatta?
Ette te valinneet minua, vaan minä valitsin teidät, ja minun tahtoni on, että te lähdette liikkeelle ja tuotatte hedelmää, sitä hedelmää joka pysyy. Kun niin teette, Isä antaa teille kaiken, mitä minun nimessäni häneltä pyydätte.

Johannes 15:16
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Avatar
Tuija
Viestit: 2788
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: Kasvamme epämukavuus alueella

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Kiitos Rosita tästä ihanasta kirjoituksesta. Se on niin totta meidän kaikkien elämässä. Tuosta tekstistä paistoi niin kaunis sydämen nöyryys ja herkkyys jota arvostan. Tuo Rakkaus ja nöyryys alkaa olla aliarvostettua tässä maailmassa. Pitää olla edellä käviäjä ja voimakas. Ylpeä tekemisistään, saavutuksistaan.
Monta vuotta olen yrittänyt huutaa että vaihtakaa jo tuo sana ylpeys iloon. Iloitkaa siitä mitä saatte, ottakaa vastaan ilolla, sillä itse emme ole mitään saavuttaneet, emme ainakaan sitä mikä on hyvää Herran silmissä
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1213
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Re: Kasvamme epämukavuus alueella

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Kiitos Tuija ❤️ Ja jälleen kerran, kiitos Herralle kaikista vaikeuksista joita olen saanut. Ne on tehnyt nöyräksi. ❤️
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Avatar
Tuija
Viestit: 2788
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: Kasvamme epämukavuus alueella

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Amen!
On niin totta että parhaiten opimme asiat vaikeuksien kautta ja siinä opimme myös siihen oikeaan nöyryyteen. Katkeruus ei kuulu tähän oppiin, se ei kuulu hyviin Hengen hedelmiin. Kun olemme oppineet ja saavuttaneet jotain vaikeuksien kautta, se tuo tullessaan tuon oikea henkisen nöyryyden.
Jos elämässä kaikki olisi vain hyvää ja saavuttaisi kaiken itse tekemättä mitään, kaikki tulisi kuin " Manulle illallinen", emme osaisi arvostaa mitään,meistä tulisi ylpeitä ja pöyhkeilijötitä, itseriittoisia, omahyväisiä ja itserakkaita... Hellä ei olisi oikeaa näköalaa elämään.
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
alabasteripullo

Re: Kasvamme epämukavuus alueella

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Rosita, voisitko avata se määrittely epämukavuus alueella? Koska se ja sun sisältö ei täsmää toisilleen. Kiitos etukäteen!
alabasteripullo

Re: Kasvamme epämukavuus alueella

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Mulla epämukavuus alue merkitsee erämaata. 🙂 Mutta avaa sä ensin sun määrittely.
alabasteripullo

Re: Kasvamme epämukavuus alueella

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

En tiedä sun määrittelyä siitä. No se on mulla oma eri määrittely erämaasta ja se on mun lempiaiheeni. Se on muokkautunut mua niin paljon.😄 Erämaa on paikka jossa Herra riisuttaa, kouluttaa ja saa ihmistä vieroksumaan erämaassa siihen asti kunnes ihminen löytää Herran ja oppii roikkumaan Hänessä ja kokee Herran voiman ilmestyvän hänen päälle ja asettuvan häneen asumaan. Erämaa on kova elämän koulu. Se ei ole kuitenkin helppoa.


Itsekorottaminen armolahjoillaan lähettää ihmisen erämaahan. Korkean paikan palveleminen armolahjojen kautta lähettää ihmisen erämaahan. Itseään ylennetään kuten oma ylpeys, itsekorottaminen ja korkean paikan palveleminen ylentää, mutta Jumala alentaa hänet syystä ja lähettää hänet erämaahan. Koska Herra haluaa varjella sitä ihmistä alentamalla ettei se alkaisi ylpeillä tai Herra estää alentamalla ettei eksytyshenki sen kautta kulkeudu.


Erämaa on paikka jossa Jumala tahtoo ihmisen löytävän Hänet ja oppivan roikkumaan Hänessä. Erämaa kertoo Isän rakkaudesta ihmistä kohtaan ja siitä että Jumala ajattelee ihmisen parasta. Erämaa voi olla kova ja vaikea, loppujen lopuksi siellä kohdataan Jumalaa.


Akasiapuut kasvavat erillään. Akasiapuu on vaikea ja kova puulaji mutta Jumala silti käyttää sitä opetusvälineenä. Koska akasiapuu kuvaa ihmisiä. Kun akasiapuilla tehtiin ilmestysmaja. Akasiapuun laudat päällystettiin kullalla ja laitettiin ilmestysmajaan kiinni toisitaan tiiviisti ja sitten Jumalan kirkkaus laski ilmestysmajaan - erämaan kautta. Se on erämaan esikuva.


Erämaa on paikka missä voi tyhjentää itseään ja kaikki mihin ihminen luottaa. Sitten ihminen oppii luottamaan Herraan, saa kokea Herran kirkkauden.

Jos hengellinen erämaavaellus voi pitkittää.😄 Olen joskus miettinyt että jos seurakunnassa käynti perinteisesti alkaa tuntua kuivalta erämaavaellukselta, se voi olla merkki että Jumala tahtoo lähettää erämaahan ettei tule liian uskonnolliseksi. Jumala tahtoo varjella sitä ihmistä ja sen sydäntä.

Niin ihminen pelastuu ja varjeltuu ja on jälleen erämaassa ja etsii ja hiljentyy Hänen edessään ja miettii rukoillen ja tutkien. Herralta tulee vastaus. Vastaus osoittaa asioita joista tulee tehdä parannus ja sitten ihminen palaa Jumalan yhteyteen. Erämaassa on hyvä olla. Se on mulla positiivinen asia.




Mutta jos ihminen elää sairauden / sairauksien kanssa ja hänellä voimat on vähissä sairauksien takia. Herra tietää ne sairaukset ja vähäistä voimaa ja Hän ymmärtää vähäistä voimaa. Erämaassa Herra tahtoo osoittaa että tulee olla armollinen itselleen ettei saisi olla ankara itseään kohtaan itsesuorittamisen kanssa. Jos on armollinen itselleen, löytää Herran ja kokee miten Herra on lähellä ja oppii näkemään uusin silmin että Hän on rakastava Isä - sairausten keskellä.

Hän tahtoo jakaa rakkautta hänen kanssaan niin se on sairauksien etua. Kun jos on tarpeeksi armollinen itselleen, omat voimat palautuu. Jos tulee se aika jolloin ihmiseen ajatus astuu ja ajatus jää puhuttamaan hänelle miten ruokavalion kanssa voi elää terveellisesti ja miten itseään voi huoltaa.

Se on Pyhän Hengen työtä hänessä ja kuiskaa pienellä äänellä joka tekeytyy ajatukseksi ja se laskee ihmisen sydämelle ja ihminen sitä kuuntelee ja ihminen alkaa tutkia ja todeta että sairaukset johtuu ruokavaliosta ja alkaa huoltaa itseään ja elää terveellisesti oikealla ruokavaliolla.

Se on Pyhän Hengen työtä ja se kiteytyy Herran siunaukseen niin ihminen tervehtyy. Mutta jos Herra tahtoo että ihminen pysyy sairaana niin ihminen löytää Herran voiman joka asettuu häneen asumaan niin ihminen elää Herran voimassa- sairausten keskellä. Tutkimattomat ovat Herran tiet ja Hänen tie on ylen ihmeellinen.



No osa uskovista on saanut kokea erämaassa ja kohdannut Jumalaa siellä, se on koittanut heille siunaukseksi.
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1213
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Re: Kasvamme epämukavuus alueella

Viesti Kirjoittaja Sanna »

alabasteripullo kirjoitti: 09 Touko 2022, 12:58 Rosita, voisitko avata se määrittely epämukavuus alueella? Koska se ja sun sisältö ei täsmää toisilleen. Kiitos etukäteen!



alabasteripullo kirjoitti:

Mulla epämukavuus alue merkitsee erämaata. 🙂 Mutta avaa sä ensin sun määrittely.

alabasteripullo kirjoitti

En tiedä sun määrittelyä siitä. No se on mulla oma eri määrittely erämaasta ja se on mun lempiaiheeni. Se on muokkautunut mua niin paljon.😄 Erämaa on paikka jossa Herra riisuttaa, kouluttaa ja saa ihmistä vieroksumaan erämaassa siihen asti kun ihminen löytää Herran ja oppii roikkumaan Hänessä ja kokee Herran voiman ilmestyvän hänen päälle ja asettuvan häneen asumaan. Erämaa on kova elämän koulu. Se ei ole kuitenkin helppoa.

Pääpohdintani blogitekstissä oli tämä uskosta osattomien hyökkäily vastaan ja se etten koe siihen vastaamisessa olevani hyvä. Käytin vertauksena epämukavuusalueella kasvamista ja itselleni ainakin tuo on epämukavuus alueella oloa, koska tiedän että minulla ei ole siinä samaa kestokykyä kuin monella muulla.

En tiedä mikä sanatarkka määritelmä on epämukavuusalueeksi on mutta mielestäni niitä voi ihmisillä olla erilaisia. Joku kokee tätä työssään, toinen salilla, joku jossain muualla. Erämaan otin kanssa tähän listaan. Joku voi kokea sen epämukavuusalueella oloksi mutta sekin kasvattaa. Joku voi kasvaa myös omalla mukavuusalueellaankin. Kaikki ihmiset kokee asioita erilailla.

En itse koe tarpeelliseksi erämaata määritellä sen tarkemmin, koska minulla ei siitä ole juurikaan kokemusta. Tai vaikka tajuamattani olisikin, niin en oikein osaa sitä sanoittaa. En haluaisi vastata jos en tiedä mistä puhun. Tästä syystä en kaikkien kirjoituksiinkaan täällä vastaa. En siksi etten haluaisi, vaan siksi jos koen etten osaa sanoa jotakin järkevää tai rakentavaa asiaan.

Satunnaiset Herran pidemmät hiljaisuudet on tästä erämaasta antaneet osviittaa, että itselleni ainakin Herran hiljaisuus on se, mitä en ensimmäisenä kyllä kaipaisi. Jos ollenkaan. Nöyrästi sen tietenkin otan vastaan jos se eteeni laitetaan. Sen verran tässä maailmassa on "maallista erämaata" rämmitty että Herrasta en missään olosuhteissa tule luopumaan.

En koe myöskään olevani äidinkielessä kovin vahvoilla. Tekstini tuppaavat rönsyilemään ja niitä lyhentäessä joskus lyhentää oikeasta kohtaa ja toisinaan väärästä. Pahoittelut jos tästä sai jonkun väärän tulkinnan.

Kiitos ajatuksistasi erämaasta. Totta on että sitä on turha pelätä ja sen tiukemmin sitä takertuu ja pääsee lähemmäksi Herraa. Kasvaa ja versoaa. Hienoa että sinulta löytyy aiheesta paljon ja hyviä kokemuksia. Kaikkia meitä tarvitaan. Niinkuin sanoit meillä on rakastava Isä. Oli sijainti tai olosuhde mikä hyvänsä niin se on hyvä muistaa.
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Avatar
Tuija
Viestit: 2788
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: Kasvamme epämukavuus alueella

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Itse koen tuon epämukavuus alueen niin, että se on sitä kun uskaltaa astua elämässään/ uskossaan johonkin uuteen, mikä ei ole sitä omaansa, mutta ottaa silti tuon uskon askeleen, vaikka kuinka pelottaa ja on epävarma olo. Näin lyhyesti avattuna.


Kuva


Sellaisia asioita, johin normaalisti vastaan: " MÄ EN AINAKAAN IKINÄ!!!"
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
alabasteripullo

Re: Kasvamme epämukavuus alueella

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Rosita, mä vastasin sulle väärässä paikassa eli mun blogissa. Voi hupsua. 😁
alabasteripullo kirjoitti: 09 Touko 2022, 15:39 Rosita, kiitos määrittelystä. Halusin vain varmistaa ymmärränkö oikein sitä sun postausta. :)

Tuli mieleen että jos joku putoaa kuoppaan, hän kohtaa Herran joka on valmiina alhaalla kuopassa. Myös Sanassa sanotaan että Hän nostaa kaikki alaspainetut. Ei mitään pelättävää. :)
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1213
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Re: Kasvamme epämukavuus alueella

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Juu saa tarkentaa ja kysyä ja siis tuossa ylempänä piti lukea etten vastaa kaikkiin kirjoituksiin, eikä kaikkien kirjoituksiin 🤦‍♀️😄
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Vastaa Viestiin