Evankeliumin voima ja vaikutus

Chosen

Evankeliumin voima ja vaikutus

Viesti Kirjoittaja Chosen »

Matteuksen evankeliumin 25.luvussa on kertomus joka kirkastaa meille evankeliumin vaikutusta suhteessamme Jumalaan.

Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle.
Ja hänen eteensä kootaan kaikki kansat, ja hän erottaa toiset toisista, niinkuin paimen erottaa lampaat vuohista.
Ja hän asettaa lampaat oikealle puolelleen, mutta vuohet vasemmalle.

Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti.
Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne;
minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.'
--
Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä.
Sillä minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda;
minä olin outo, ja te ette ottaneet minua huoneeseenne; minä olin alaston, ja te ette vaatettaneet minua; sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua katsomassa.'


Tästä nähdään, miten Jumala näkee omansa eli ne jotka uskovat Jeesukseen, ja miten Hän näkee ne jotka eivät usko vaan elävät kapinassa Häntä vastaan. Uskovilta Jumala näkee ainoastaan hyvät teot, kun taas uskomattomissa Jumala näkee vain pahat teot. Kukaan uskova ei ole koko elämänsä aikana tehnyt pelkästään hyvää, eikä myöskään kukaan uskomaton pelkästään pahaa, joten mistä tässä oikeastaan on kyse?

Yksinkertaisesti siitä, että Jumalan omien synnit ovat Jeesuksen verellä niin kertakaikkisesti ja täydellisesti sovitetut, pois pestyt, armon mereen heitetyt, ettei Jumala muistele niitä muistele. Hän näkee ja muistaa ainoastaan ne hyvät teot jotka ovat Kristuksessa tehdyt.

Mitkään sinänsä hyvätkään teot eivät taas ole minkään arvoisia, jos ne eivät ole Kristuksessa tehtyjä tuottamaan Jumalalle kunniaa, ja siksi Jumala näkee uskosta osattomilta vain pahat, sovittamattomat teot.

Evankeliumi siis tarkoittaa sitä, että meidän syntimme ovat todella poistetut. Jumala ei enää näe niitä! Tämä on ihmiselle vaikeaa ymmärtää ja uskoa. Mutta sen uskominen on tärkeää, oikeastaan se on Jeesuksen seuraamisen alku ja loppu ja ydin. Sillä siitä riippuu, miten me "onnistumme" elämään Jumalan tahdon mukaista elämää. Tätä asiaa valottaa hyvin Pietari toisessa kirjeessään:

Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.

Koska hänen jumalallinen voimansa on lahjoittanut meille kaiken, mikä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan, hänen tuntemisensa kautta, joka on kutsunut meidät kirkkaudellaan ja täydellisyydellään,
joiden kautta hän on lahjoittanut meille kalliit ja mitä suurimmat lupaukset, että te niiden kautta tulisitte jumalallisesta luonnosta osallisiksi ja pelastuisitte siitä turmeluksesta, joka maailmassa himojen tähden vallitsee,
niin pyrkikää juuri sentähden kaikella ahkeruudella osoittamaan uskossanne avuja, avuissa ymmärtäväisyyttä,
ymmärtäväisyydessä itsenne hillitsemistä, itsenne hillitsemisessä kärsivällisyyttä, kärsivällisyydessä jumalisuutta,
jumalisuudessa veljellistä rakkautta, veljellisessä rakkaudessa yhteistä rakkautta.

Sillä jos teillä on nämä ja ne yhä enenevät, niin ne eivät salli teidän olla toimettomia eikä hedelmättömiä meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tuntemisessa.
Jolla sitävastoin ei niitä ole, se on sokea, likinäköinen, on unhottanut puhdistuneensa entisistä synneistänsä.



Ajatellaanpa hetkinen viimeistä jaetta. Siinä sanotaan, että jos meidän elämässämme ei näy kaikkea sitä mitä kristityn elämässä pitäisi olla (edellisessä jakeessa luetellut asiat), johtuu se siitä että olemme unohtaneet puhdistuneemme synneistä. Käänteisesti ajateltuna tämä merkitsee, että jos vain muistamme puhdistuneemme synneistä, meillä on kaikki nuo Jumalan mielen mukaisen elämän tunnusmerkit.

Ihmisellä on kova taipumus lakihenkisyyteen ja uskonelämän suorittamiseen. Mutta evankeliumi tarkoittaa pohjimmiltaan sitä, että meille lahjoitetaan kaikki mitä Jumalan mielen mukaiseen elämään tarvitaan. Ja se kaikki lahjoitetaan meille syntien anteeksisaamisessa. Evankeliumi on Jumalan voima! Siksi sielunvihollinen taistelee ja pommittaa meitä jatkuvasti syyllistämisen kautta, sillä se tietää ettemme voi alkaa elämään Jumalan mielen mukaista elämää, ennenkuin vapaudumme syyllisyydestä synneistä jotka tunnustamme ja joista haluamme vapaaksi.

Oma uskonelämäni oli pitkään inhimillisin silmin nähden hyvin tappiollista. Olin siitä johtuen pitkiä jaksoja allapäin. Pystyin näkemään vain lankeamukset ja mokailut, ja jatkuvasti syyllistin itseäni niistä ja tunsin niistä häpeää. Sitten Jumala alkoi kirkastamaan minulle evankeliumia, ja pikkuhiljaa aloin vapautumaan. Lopulta tajusin, että saatana oli saanut pidettyä minua maassa, pitämällä minua syyllisyyden vankina.

Nyt ymmärrän, että noina aikoina ja vuosina kun elämäni on ollut ajallisesti nähtynä enimmäkseen tappiollista, ei Jumala niistäkään hetkistä pidä mielessään kuin voitolliset hetket. Synnit on poispyyhitty! Hän näkee koko elämäni Kristuksessa pelkkänä voittosaattona, kun vain tässä hetkessä elän uskossa. Tämän kautta ajatusmaailmani on myös saanut muuttu, niin että näen elämäni samalla tavalla kuin Hän. Se on ihmeellistä. Sitä vain evankeliumi voi saada aikaan. Siksi en enää epäile yhtään, kun Paavali sanoo evankeliumin olevan Jumalan voima. Siinä on niin valtava voima!

Paholainen yrittää tietysti aina silloin tällöin tulla muistuttamaan ja syyllistämään menneistä synneistä. Silloin on elintärkeää ottaa uskon kilpi joka sammuttaa kaikki pahan palavat nuolet, muuten se voi saada meidät pois Jumalan yhteydestä. On tärkeää oppia vastustamaan syytöksiä Jeesuksen ristin työhön vetoamalla. Mihinkään muuhun emme voi vedota, niin että saatana joutuisi väistymään. Mutta koska Jeesus sai ristillä täydellisen ja suvereenin voiton perkeleestä, eikä se voitto ole mitenkään riippuvainen meistä itsestämme, voimme aina vedota siihen ja kestää voittajina kaikista syytöksistä. Herra meitä siinä auttakoon!
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4762
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Evankeliumin voima ja vaikutus

Viesti Kirjoittaja Eero »

Aamen Chosen! Jos sopii kommentoida, niin oon tuossa kynnyksellä riippunut pitkään, vanhan elämän syntejä tulee jatkuvasti mieleen ja oon niitä sitä mukaa pyydellyt anteeksi. Mutta nyt olen alkanut tajuamaan, että ne on jo anteeksiannettu. Vaikka Herra on koko ajan niin sanonutkin, niin ihmismieli on hidas ymmärtämään. Kiitos siis tästä vahvistavasta tekstistä!
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Vastaa Viestiin