Minä tunnistan Raamatusta kolme eri tuomion ajankohtaa,
joista järjestyksessään viimeistä voisi tietenkin sillä nimellä kutsua.
Minä ymmärrän Raamatun ilmoituksen niin,
että ihmiskunta jakaantuu siinä kolmeen osaan,
ja Raamattua lukiessa täytyy olla tarkkana sen suhteen,
mistä milloinkin puhutaan. Nuo kolme ihmisryhmää ovat:
- Israel
Pakanakansat
Seurakunta
että ensimmäisenä näyttämöltä poistuu viimeksimainittu.
Se joutuu myös ensimmäisenä tuomiolle.
Seurakunta temmataan tuuliin ja pilviin
ja tuomitaan Kristuksen palkintotuomioistuimen (bema) edessä.
Tähän tuomioon osallisista ei kukaan saa kadotustuomiota,
mutta jotkut jäävät vaille voittopalkintoa ja kruunua.
Tällä palkintotuomioistuimella meidät palkitaan tekojemme mukaan.
Tuli on koetteleva elämämme rakennuksen, mistä sen olemme tehneet.
Siis meidät armosta pelastetut palkitaan tai sitten ei palkita, mutta ei tuomita kadotukseen.
Maan päälle jäävät silloin vielä Israel ja pakanakansat,
mutta yhtään uudestisyntynyttä Jeesukseen uskovaa
kummastakaan joukosta ei maan päällä tässä vaiheessa enää ole.
Noin seitsemän vuotta myöhemmin Jeesus tulee takaisin maan päälle
vihityn Morsiamensa eli Vaimonsa kanssa
ja perustaa tuhat vuotta kestävän Valtakunnan maan päälle.
Tuosta Valtakunnasta pahat otetaan pois - vanhurskaat jätetään siihen.
Me löydämme Raamatusta myös kriteerit
niin Israelilaisten kuin pakanakansojen osalta,
miten tuo pahuus tai vanhurskaus ilmenee.
Ja tuon perusteella toiset otetaan ja toiset jätetään - siis
otetaan pois tuosta Valtakunnasta tai sitten jätetään siihen.
Tuomion kohteena Jeesuksen tullessa takaisin maan päälle
ovat sekä Israel että pakanakansat, ja kriteereinä mainitaan heidän tekonsa.
Tämä tuomio tapahtuu maan päällä.
Kaikki siihen osalliset ovat tämän tuomion hetkellä vielä elossa,
eikä heillä siis vielä ole ylösnousemusruumista.
Mutta kokonaan kolmas asia on viimeinen tuomio.
Minä ymmärrän siis Raamatun ilmoituksen niin,
että me Jeesukseen uskovat, jotka olemme jo siirretyt kuolemasta elämään,
emme ole tuomittavina viimeisellä tuomiolla.
Viimeisellä tuomiolla olevista käytetään ilmaisua "kuolleet",
Ja tuo ilmaisu kuolleet tuossa yhteydessä ei ymmärtääkseni
siis tarkoita ruumiillisesti kuolleita, vaika he sitäkin ovat olleet,
sillä ennen tuota tuomiota kaikki ovat kokeneet ruumiin ylösnousemisen.
Tuossa kohden tuo kuolleet kuitenkin tarkoittaa nimenomaan hengellisesti kuolleita,
jotka tuomitaan kadotukseen.
Jokainen, jonka nimeä ei löydy elämän kirjasta, heitetään tuliseen järveen.
Ja tuomion perusteena ovat heidän tekonsa.