kalamos kirjoitti:olli kirjoitti:
- ristiriita sen kanssa että viimeisellä tuomiolla 1000-vuotiskauden jälkeen joka ikinen ihminen tuomitaan
Ei Raamatussa näin sanota. Vain kuolleet tuomitaan viimeisellä tuomiolla.
Esimerkiksi minua ja sinua ei tuomita viimeisellä tuomiolla.
No niin, tässä taas tullaan siihen kysymykseen mitä tarkoittaa "tuomio" ja ennen kaikkea siihen onko Matt 25:31- Jeesuksen tulon yhteydessä vai viimeinen tuomio. Mutta koska en voi laskea Matt 25_31 sisältöä mukaan kun puhutaan siitä mihin ajankohtaan tuo teksti kuuluu, niin olet oikeassa, minun olisi pitänyt sanoa: "Jokainen ei-pelastunut tuomitaan". Ja siitä todistaa tämä:
Ilm 20 kirjoitti:10 Ja perkele, heidän villitsijänsä, heitetään tuli-ja tulikivijärveen, jossa myös peto ja väärä profeetta ovat, ja heitä vaivataan yöt päivät, aina ja iankaikkisesti.
11 Ja minä näin suuren, valkean valtaistuimen ja sillä istuvaisen, jonka kasvoja maa ja taivas pakenivat, eikä niille sijaa löytynyt.
12 Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan.
13 Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan.
14 Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi.
15 Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen.
Tuo "joka" on paremmin käännettynä "jokainen joka". Mutta huomaa, että tulisessa järvessä ei ollut tungosta jakeen 10 mukaan; siellä oli tasan tarkkaan vain peto ja väärä profeetta. Sinne ei siis ollut ketään muita heitetty 1000-vuoptiskauden alussa.
Katsokaamme kuitenkin saman luvun alkua hieman:
Ilm 20 kirjoitti:2 Ja hän otti kiinni lohikäärmeen, sen vanhan käärmeen, joka on perkele ja saatana, ja sitoi hänet tuhanneksi vuodeksi
3 ja heitti hänet syvyyteen ja sulki ja lukitsi sen sinetillä hänen jälkeensä, ettei hän enää kansoja villitsisi, siihen asti kuin ne tuhat vuotta ovat loppuun kuluneet; sen jälkeen hänet pitää päästettämän irti vähäksi aikaa.
Eli maassa oli siis kansoja joita saatanan ei annettu villitä. Tämä on jälleen kerran osoitus siitä että ei-pelastuneita eläviä oli hengissä Jeesuksen tulon jälkeen. Tästä asiasta ei profetioissa ole mitään epäselvyyttä, ja pyydänkin sinua ottamaan tämän huomioon kommenteissasi.
Ilm 20 kirjoitti:
4 Ja minä näin valtaistuimia, ja he istuivat niille, ja heille annettiin tuomiovalta; ja minä näin niiden sielut, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, ja niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; ja he virkosivat eloon ja hallitsivat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta.
Eli tuhatvuotiskauden aikana Jeesus hallitsee yhdessä pyhiensä kanssa, eikä missään tapauksessa tuomio tule Jeesuksen valtaistuimelta, vaan pyhien valtaistuimilta. Johannes näki että pyhät istuivat valtaistuimilla ja heille oli annettu tuomiovalta.
Vielä yksi pikku detalji mukaan:
Ilm 20 kirjoitti:8 ja hän lähtee villitsemään maan neljällä kulmalla olevia kansoja, Googia ja Maagogia, kootakseen heidät sotaan, ja niiden luku on kuin meren hiekka.
Jos kaikki kansat olisi koottu tuomiolle 1000-v-kauden alussa ja kaikki ei-pelastuneet olisi heitetty ikuiseen tuleen, niin näitä Googia ja Maagogia ei yksinkertaisesti enää kansoina olisi. Olisi vain iankaikkiseti eläviä pyhiä, yksi kansa eli Aabrahamin lapset, eikä saatanalle annettaisi villittäväksi Jumalan omia. Siinä ei olisi mitään järkeä.