Pre- mid- ja posttribunatoismi käytännössä

Keskustele eskatologisista asioista
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4819
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Pre- mid- ja posttribunatoismi käytännössä

Viesti Kirjoittaja Eero »

Kyllähän täällä on Ahdistuksen aikana uskoviakin, sellaisia joiden usko ei ole ollut aivan palavaa, vaan penseää eli haaleaa, ja sellaisia, jotka ovat syystä tai toisesta hylänneet ensirakkautensa ja sanovat, että ei Herran tarvitsisi aivan vielä tulla. Sitten on niitäkin, jotka ovat paaduttaneet sydämensä ja alkaneet jopa lyömään ja pilkkaamaan kanssapalvelijoitaan. Esimerkiksi Smyrnan seurakunnalle sanotaan, että he joutuvat olemaan ahdistuksessa kymmenen päivää (Ilm. 2:10). Näiden kaikkien ja uskosta osattomien päälle Herra tulee niin kuin varas, mutta heissä herää palavaa uskoa Herraa kohtaan kun he näitä tapahtumia todistavat.

Ilmestyskirjan 12. luvassa puhutaan Poikalapsen synnyttäneestä naisesta, joka viedään kotkan siivillä Jumalan valmistamaan paikkaan erämaahan turvaan lohikäärmeeltä kolmeksi ja puoleksi vuodeksi. Tämä nainen on ahdistuksen keskellä oleva Israel, joka on koottu takaisin Luvattuun Maahan ja lohikäärme on saatana, joka haluaa sen tuhota.

Ja tietenkin nämä sen ajan tapahtumat koskettavat kaikkia maailman ihmisiä, koska Herra haluaa kaikkien pelastuvan, mutta aivan erityisesti myös Israelia, joka on edelleen Herran Valittu Kansa, joka hylkäsi Messiaansa ja jonka Herra haluaa palauttaa takaisin täyteen yhteyteensä.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4819
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Pre- mid- ja posttribunatoismi käytännössä

Viesti Kirjoittaja Eero »

Ja siis jatkan vielä, niin kuin Sanna tuossa sanoi, että siksihän tätä aikaa kutsutaan Seurakunta-ajaksi eli Armon ajaksi, että Jumala pidättää tuomioitaan viimeiseen asti ja silti täällä riittää kyllä vaivaa ja hammastenkirisrystä aivan tarpeeksi asti, eikä se tule helpottumaan, kasvamaan vain.

Mutta sitten on tulossa aika, jolloin Herran mitta tulee täyteen, eikä sinne ole kenenkään hyvä joutua ja sitä vartenhan Herra kutsuu meitä Pelastukseen nyt, ei vasta sitten kun kun nämä tapahtumat alkavat ja onnettomuus murtautuu esiin täydellä voimallaan.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1253
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Re: Pre- mid- ja posttribunatoismi käytännössä

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Lisäyksenä vielä:

Tämä tuleva ahdistuksen aika on Jumalan vihaa. Seurakunta aika päättyy Uuteen Testamenttiin ja Ilmestyskirja on näky ahdistuksen ajasta ja Jumalan tuomioista. Jumalan viha tulee maan päälle ihmisten syntien takia, sen takia että he eivät ole ottaneet vastaan Jumalan pelastussuunnitelmaa. Ahdistuksen aika tarkoittaa kirjaimellisesti Jumalaa, joka vuodattaa vihansa maan päälle. Miksi Jumala vuodattaisi vihansa niiden päälle, jotka on lunastettu Jeesuksen vuodatetun veren kautta? Tämä ei ole mahdollista. Siksi ei ole loogista että ahdistuksen aika koskisi vanhurskaita.


Ei ole kovin lohdullinen ajatus, että me kaikki käymme läpi kolme ja puoli tai seitsemän vuotta silkkaa kauhua maan päällä. Tessalonikalaiskirje 4:18 "meidät jotka olemme elossa temmataan.. Rohkaiskaa siis toisianne näillä sanoilla."
Jumalalla on huumorin tajua, mutta voiko ajatella jonkun yrittävän rohkaista ja lohduttaa toisiaan sanomalla, että se on VAIN seitsemän vuotta Jumalan vihaa. Kestäkää vanhurskaina Jumalan viha? Siinä ei ole mitään rohkaisevaa tai lohduttavaa.


Ilmestyskirjan alussa kuvataan tempaus vertauskuvana

Ilmestyskirja 4:1-2
Tämän jälkeen minä näin: taivaassa oli ovi avoinna. Ääni, jonka olin aiemmin kuullut puhuvan minulle kuin pasuuna, sanoi: ”Nouse tänne, niin minä näytän sinulle, mitä tämän jälkeen on tapahtuva.”

Johannes on maan päällä ja kuulee äänen kuin pasuunan sanovan: "Tule tänne ylös" ja heti hän on taivaassa. 1. Tessalonikalaisille 4:17:ssa sanotaan, että tempauksen yhteydessä Herra laskeutuu alas taivaasta pasuunan huudon kanssa, ja valitut ympäri maailman temmataan mukaan olemaan Herran kanssa ikuisesti. Yhdennäköisyys näiden välillä on huomattava. Myöskin Jeesuksen käyttämä, väärin käännetty minä tulen pian oik.käännös välittömästi/nopeasti/äkisti/yllättäen, tukee tempausta koska Jeesuksen toisen, konreettisen tulemuksen yhteydessä ei ole kyse yllättävästä piipahduksesta.


Ilmestyskirjan luvuissa 1-3 on kuvattu seitsemän seurakuntaa. Ilmestyskirja 4-5 antaa kuvauksen, mitä taivaassa tapahtuu, ja Ilmestyskirjan luku 6 esittelee ahdistuksen ajan.

Ilmestyskirjan 3:10:n kertoman Jeesuksen lupaus valitulle seurakunnalle: "Minä varjelen teidät koettelemuksesta...". On tässä yhteydessä täysin loogista ja Raamatullista nähdä Johannes seurakunnan jäsenenä, jota käytetään symbolisesti osoittamaan käskyä nousta Herraa vastaan pilviin. Meidät varjellaan koettelemuksesta, avataan ovi ja sanotaan tule.

Seitsemästä seurakunnasta ainoastaan Filadelphialle sanotaan tuo lupaus, koska he ovat olleet uskollisia. Todelliset Jeesuksen seuraajat tulevat olemaan Filadelphian asemassa.


Ilmestyskirjan luvuissa 1-3 käännöksestä riippuen on 16 viittausta seurakuntaan. Ilmestyskirjan luvuissa 6-18 jotka kuvaavat ahdistusta, jossa palataan näyssä maan pinnalle ei ole yhtään viittausta seurakuntaan. Joten missä on seurakunta ellei taivaissa katsomassa tapahtumia?


Kirkkoaika/seurakunta-aika tunnetaan "pakanain aikoina". Se on pitkälti ollut pakanoiden kääntymystä.

Sitä vastoin ahdistus tunnetaan "Jaakobin ahdistuksen aikana". Israel on Jumalan silmäterä. Israel ei kuitenkaan ole vieläkään tunnustanut Jeesusta Messiaaksi. Jos tempaus olisi ahdistuksen jälkeen, koko Israel jäisi todennäköisesti pelastumatta, koska he näkisivät Messiaansa vasta silloin kun ei voi enää kääntyä.


Ahdistuksen ajassa herätys lähtee juuri Israelista, koska juutalaiset vihdoin tunnistavat Messiaansa.

Ilm 3:9 Katso, minä annan sinulle saatanan synagoogasta niitä, jotka sanovat olevansa juutalaisia, eivätkä ole, vaan valhettelevat; katso, minä olen saattava heidät siihen, että he tulevat ja kumartuvat sinun jalkojesi eteen ja ymmärtävät, että minä sinua rakastan.

Tämä on täysin pelikuva jakeeseen

Jesaja 60:14
Ja kumarassa käyden tulevat sinun tykösi
sinun sortajaisi pojat,
ja kaikki sinun pilkkaajasi
heittäytyvät sinun jalkaisi juureen.
He nimittävät sinut "Herran kaupungiksi",
"Israelin Pyhän Siioniksi".


Pakanat kumarsivat ensin Israelia, koska he saivat sanan heidän kauttaan ja Israel on kumartava pakanoita, koska uskovat pakanat ovatkin Jumalan ensin pelastama kansa eikä juutalaiset.


Raamattu sanoo Ilmestyskirjassa 4:1 (NKJV, 1776) " Näiden asioiden jälkeen..." ( toisintoa tekstin alusta) Tämä osoittaa, että seurakunnan aika on ohi.

Ilmestyskirja 3:10:n "Minä suojelen sinua koetuksen hetkeltä..."
Luku 4 taivaseen aukeaa ovi
Luku 5 todetaan, että Jeesuksen verellä ostetut uskovat kaikista kansakunnista on jo tehty papeiksi
Luku 6, sitten alkaa ahdistus.

Luulisi tämän jae järjestyksen olevan toisin, jos koetuksesta pelastaminen olisi ahdistuksen jälkeen?

Jakeessa 6 alkaa ahdistus ja seurakuntaa ei mainita enää. Ainoastaan myöhemmin mainitaan ne, jotka ovat valkaisseet vaatteensa, ahdistuksen ajan pyhät. Jos seurakunnan olisi tarkoitus käydä ahdistuksen aika, siihen olisi varmasti ainakin yksi viittaus Ilmestyskirjassa?


Nainen joka viedään ahdistuksessa turvaan on Israel. Jokaisesta maasta Herra osoittaa turvapaikan niille, jotka ovat kääntyneet seurakunnan pois oton jälkeen. On syy siihen miksi Ilmestyskirjan osissa 4-18 on paljon Vanhan Testamentin kieltä ja symboleja.


Raamatussa kerrotaan, että Loot pelastettiin, mutta Lootin vaimo ei ollut valmis. Tyhmät neitsyet ei olleet valmiita. Käsikivillä jauhavista, pellolla ja sängyssä olevista toinen otetaan ja toinen jätetään. Jumalalla on ollut tapana pelastaa aina vanhurskaita. Siihen on oltava pätevä syy, että Jeesus käyttää Nooaa ja Lootia viittaaessaan Hänen paluunsa. On oltava pätevä syy mainita erikseen, miksi jotkut eivät ole valmiita, koska siinä yhteydessähän ei tarkoiteta uskosta osattomia.


On huomionarvoista, että Raamattu ei anna meille mitään suoraa merkkiä milloin tempaus tapahtuu. Jeesus sanoo, että Hän tulee silloinkun me emme osaa odottaa ja siksi meidän on oltava valmiina vaatteet valkaistuina. Mutta ihmiset eivät tule olemaan valmiita ja he jäävät matkasta juuri tämän takia.
Tempaus sanan alkuperäinen kreikan kielen muoto on harpazo, (ἁρπάζω), joka tarkoittaa "ryöstää pois" tai "ottaa kiinni" eli tässä yhteydessä Jeesukseen Kristukseen uskovat siepataan pois maailmasta. Sana tempaus on johdettu keskiaikaisesta latinan sanasta raptura ("takavarikointi, sieppaus"), joka tulee latinan sanasta raptus . ("siirto"). Joten jos lukisit tämän latinaksi, keskiaikaisesta latinasta löydät sanan tempaus. Tämä sana on yksinkertaisesti tarkoitettu kuvaamaan pyydystämistä, joka tapahtuu jonakin päivänä.
Siis toisin sanoen morsiamen ryöstö. Miksi morsian pitäisi ryöstää ahdistuksen jälkeen, viimeisinä päivinä? Eikö tällöin luulisi, että morsian seppelöitäisiin ja sitten nostettaisi ylös? Ja jos morsian eli seurakunta olisi täällä ahdistuksen ajan loppuun, niin miksikä tulkitaan tällöin Raamatun ilmoittamat häävieraat?
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4819
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Pre- mid- ja posttribunatoismi käytännössä

Viesti Kirjoittaja Eero »

Aamen Sanna! Ei ole muuta lisättävää kuin että toivottavasti nämä sanat vahvistavat Jeesuksen odotusta.

Tämä on juuri niin kuin Raamatussa kehotetaan tekemään, odottamaan sydän palavana Herraa niin kuin Morsian odottaa Sulhastaan ja rohkaisemaan muita ja lisäämään heille tarvittaessa öljyä vaikka omasta lampustaan, ja sanomaan että Ylkä on tulossa!
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
jsj
Viestit: 427
Liittynyt: 22 Elo 2021, 21:14

Re: Pre- mid- ja posttribunatoismi käytännössä

Viesti Kirjoittaja jsj »

-jarmo- kirjoitti: 08 Elo 2023, 13:04 Mä vaan sanon, että tuo 144 000 ei ole lukuarvo ollenkaan, vaan:
1. Taivaassa on 12 porttia, joissa on jokaisessa nämä 12 nimeä = siis 12x jotain (portti on pääsy sinne)
2. Paavali opetti meidät olevan oksastettu jaloon öljypuuhun Kristuksen morsiamena, emme ole enää yksi pakana, vaan Kristuksen morsiamena Israelin kansaa. Taivaaseen ei pääse yksikään pakana, ei yksikään tule kuin yhden Kristus oven kautta sinne.
3. Opetuslapsia oli 12 joka on uuden liiton luku vanhasta liitosta. Näistä koostuu 24 vanhinta (oma mielipide)
4. Kansojen luku kuvataan aina lukuna 1000 (tuhat)
5. Pakanakansojen täysi luku on sisälle tullut (joh.ilm. 7:9-14) mistä nämä ovat tulleet...

Yhtälö on siis 12 kansaa, neljältä kulmalta, kukin kolmesta sen ilmansuunnan portista sisälle.
Tuo on pelastuneiden joukko, ne joihin toisella kuolemalla ei ole valtaa.
Ehdin tällä kertaa vastaamaan tähän asiaan ja jatkan taas eteenpäin kun tulee sopiva hetki.

Tuo on mielenkiintoinen teoria, eikä varmasti ollenkaan mahdoton asia. Sitäkin täytynee koetella, kuten kaikkea muutakin kuuluu. Tässä on omia ajatuksiani tuohon liittyen:

On totta että 12 on hyvin symbolinen lukema Raamatussa. En vielä kuitenkaan siltä pohjalta uskalla laittaa siihen perustuvaa 144 000 lukua (joka on 12 000 x 12) pelkästään symboliseksi, mielestäni sitä varten tarvittaisiin vielä lisää raamatullista tukea. Koska vaikka 12 on symbolinen luku, niin silti Israelin heimoja oli oikeastikin 12 ja Jeesuksen opetuslapsia oli ihan fyysisesti 12.

Minun vaikea nähdä, että me ei-juutalaiset uskovat voisimme olla sisällä tuossa 144 000 lukemassa, sillä Raamatussa sanotaan heti noiden 144 000 listauksen jälkeen erikseen joukosta joka koostuu nimenomaan ei-juutalaisista:

Ilm 7:4-9
7: 4
Ja minä kuulin sinetillä merkittyjen luvun, sata neljäkymmentä neljä tuhatta merkittyä kaikista Israelin lasten sukukunnista:

7: 5
Juudan sukukunnasta kaksitoista tuhatta merkittyä, Ruubenin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Gaadin sukukunnasta kaksitoista tuhatta,

7: 6
Asserin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Naftalin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Manassen sukukunnasta kaksitoista tuhatta,

7: 7
Simeonin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Leevin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Isaskarin sukukunnasta kaksitoista tuhatta,

7: 8
Sebulonin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Joosefin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Benjaminin sukukunnasta kaksitoista tuhatta merkittyä.

7: 9
Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli palmut käsissään
Mielestäni nämä kuulostavat oikeilta ihmisiltä sen vuoksi, että Ilmestyskirjan mukaan:

-He ovat Jumalan palvelijoita (Ilm 7:3)
-Heillä on otsa (johon painetaan sinetti) (Ilm 7:3)
-He seisovat Karitsan kanssa Siionin vuorella (Ilm 14:1)
-He veisaavat virttä (Ilm 14:3)
-He eivät ole saastuttanee itseään naisten kanssa (Ilm 14:4)
-Heidät on ostettu ihmisistä esikoisiksi (Ilm 14:4)
-Heillä on suu, jossa ei ole havaittu valhetta (Ilm 14:5)

Siis olen taipuvainen uskomaan, että asia on juuri noin kirjaimellisesti kuten Jumala on sanonut, ellei ole hyvin vahvaa raamatullista perustetta sille, miksi se ei voisi olla kirjaimellisesti niin. Mutta olen ilman muuta avoin argumenteille asian suhteen.

Joku voisi miettiä, miksi tämä asia ylipäätään liittyy tempauksen ajankohtaan. Se linkki siihen on se, että jos nämä 144 000 ovat konkreettisesti juutalaisia, niin silloin meidät ei-juutalaiset mainitaan tuossa kohtaa taivaassa sen porukan yhteydessä joka on tulossa suuresta ahdistuksesta:
"Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta tulevat, ja he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä."
Sen verran kirjoitan vielä nopeasti, että en suinkaan itsekään usko uskovien joutuvan Jumalan vihan alle. Siis olen esim. Sannan kanssa ihan samoilla linjoilla siitä asiasta, ettei uskovia ole määrätty Jumalan vihaan. Oma käsitykseni on kuitenkin ettei vaivanaika ole Jumalan vihaa, vaan saatanan ja antikristuksen vihaa, joka kohdistuu nimenomaan uskoviin, etenkin niihin jotka eivät suostu kieltämään Jeesuksen nimeä. Jumalan viha tulee vasta kuudennen sinetin jälkeen ja se ei kohdistu uskoviin, vaan saatanaan, antikristukseen ja heidän puolelleen menneisiin ihmisiin.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4819
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Pre- mid- ja posttribunatoismi käytännössä

Viesti Kirjoittaja Eero »

Joo, tää on hyvä kysymys mihin ja keneen vihulaisen viha ensisijaisesti kohdistuu ja siksi mä toin esille tuon Ilmestyskirjan 12. luvun, joka on voimakkaasti symbolinen, mutta sieltäkin on löydettävissä vahvistus tapahtumien kululle. Tuo Poikalapsi, joka tulee hallitsemaan pakanakansoja rautaisella valtikalla on tietenkin Kristus, mutta myös me, sillä mekin tulemme tulevalla Herran tuhatvuotisella, maan päällisellä hallituskaudella hallitsemaan pakanakansoja samalla tavalla:
Ilm. 2:26 Ja joka voittaa ja loppuun asti ottaa minun teoistani vaarin, sille minä annan vallan hallita pakanoita,

Ilm. 2:27 ja hän on kaitseva heitä rautaisella valtikalla, niinkuin saviastiat heidät särjetään - niinkuin minäkin sen vallan Isältäni sain
Ja samaan tapaan kuin Kristus oli Ensinäyte tulevasta sadosta, joka otettiin Seurakuntansa keskeltä, enkelien todistaessa ylös Taivaaseen, niin samalla tavalla meidätkn, Kristuksen Ruumis, Temmataan ylös Taivaaseen, jotta olisimme siellä missä Seurakunnan Pääkin on.

Tämän tapahtuman jälkeen lohikäärme yrittää hyökätä naisen eli Israelin kimppuun, mutta kun ei onnistu, koska Herra suojelee Kansaansa, siirtyy vainoamaan muita hänen jälkeläisiään eli niitä, jotka todistavat Jeesusta maan päällä Ahdistuksen aikana:
Ilm. 12:17 Ja lohikäärme vihastui vaimoon ja lähti käymään sotaa muita hänen jälkeläisiänsä vastaan, jotka pitävät Jumalan käskyt ja joilla on Jeesuksen todistus.
Sitten on tosiaan myös tuo ”koetuksen hetki” (Ilm. 3:10), joka ei nimensä mukaisesti vielä ole Jumalan Vihaa, ja josta Jeesus lupaa uskollisen seurakuntansa pelastaa.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
jsj
Viestit: 427
Liittynyt: 22 Elo 2021, 21:14

Re: Pre- mid- ja posttribunatoismi käytännössä

Viesti Kirjoittaja jsj »

Eero kirjoitti: 14 Elo 2023, 14:53
Sitten on tosiaan myös tuo ”koetuksen hetki” (Ilm. 3:10), joka ei nimensä mukaisesti vielä ole Jumalan Vihaa, ja josta Jeesus lupaa uskollisen seurakuntansa pelastaa.
Kommentoin tähän sen verran, että mielestäni tuo Ilm. 3:10 on mielestäni ylivoimaisesti paras jae perustelemaan pretrib-tempausta. Se on sanottava suoraan, koska totuuttahan tässä etsitään, eikä mitään voittoja väittelyssä.

Mutta sitten on myös näitä hyvin hankalia jakeita runsain mitoin, esimerkiksi 2. Tess. 2-luku vaikuttaisi puhuvan ihan suoraan tempaukseen liittyen sanoessaan:
2: 1
Mutta mitä tulee meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen ja meidän kokoontumiseemme hänen tykönsä, niin me pyydämme teitä, veljet,

2: 2
ettette anna minkään hengen ettekä sanan ettekä minkään muka meidän lähettämämme kirjeen heti järkyttää itseänne, niin että menetätte mielenne maltin, ettekä anna niiden itseänne peljästyttää, ikäänkuin Herran päivä jo olisi käsissä.

2: 3
Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi,

2: 4
tuo vastustaja, joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan, niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala.

2: 5
Ettekö muista, että minä, kun vielä olin teidän tykönänne, sanoin tämän teille?

2: 6
Ja nyt te tiedätte, mikä pidättää, niin että hän vasta ajallansa ilmestyy.

2: 7
Sillä laittomuuden salaisuus on jo vaikuttamassa; jahka vain tulee tieltä poistetuksi se, joka nyt vielä pidättää,

2: 8
niin silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä,

2: 9
tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä

2: 10
ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua.

2: 11
Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen,

2: 12
että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen.
Eikö tuossa aika lailla suoraan se sanota, että se päivä, jolloin meidät kootaan Herran luo, ei tule ennenkuin antikristus on tullut ensin? Tuota on myös hankala laittaa koskemaan esim. vain juutalaisia uskovia, koska kirje on kirjoitettu nimenomaan tessalonikalaisille (kreikkalaisille).

Se tuntuisi sopivan myös tähän Ilm. 13-lukuun:
13: 1
Ja minä näin pedon nousevan merestä; sillä oli kymmenen sarvea ja seitsemän päätä, ja sarvissansa kymmenen kruunua, ja sen päihin oli kirjoitettu pilkkaavia nimiä.

13: 2
Ja peto, jonka minä näin, oli leopardin näköinen, ja sen jalat ikäänkuin karhun, ja sen kita niinkuin leijonan kita. Ja lohikäärme antoi sille voimansa ja valtaistuimensa ja suuren vallan.

13: 3
Ja minä näin yhden sen päistä olevan ikäänkuin kuoliaaksi haavoitetun, mutta sen kuolinhaava parantui. Ja koko maa seurasi ihmetellen petoa.

13: 4
Ja he kumarsivat lohikäärmettä, koska se oli antanut sellaisen vallan pedolle, ja kumarsivat petoa sanoen: "Kuka on pedon vertainen, ja kuka voi sotia sitä vastaan?"

13:‭ ‬5
Ja sille annettiin suu puhua suuria sanoja ja pilkkapuheita,‭ ‬ja sille annettiin valta tehdä sitä neljäkymmentä kaksi kuukautta.

13:‭ ‬6
Ja se avasi suunsa Jumalaa pilkkaamaan,‭ ‬pilkatakseen hänen nimeänsä ja hänen majaansa,‭ ‬niitä,‭ ‬jotka taivaassa asuvat.

13:‭ ‬7
Ja sille annettiin valta käydä sotaa pyhiä vastaan ja voittaa heidät,‭ ‬ja sen valtaan annettiin kaikki sukukunnat ja kansat ja kielet ja kansanheimot.

13: 8
Ja kaikki maan päällä asuvaiset kumartavat sitä, jokainen, jonka nimi ei ole kirjoitettu teurastetun Karitsan elämänkirjaan, hamasta maailman perustamisesta.

13: 9
Jos kenellä on korva, hän kuulkoon.

13: 10
Jos kuka vankeuteen vie, niin hän itse vankeuteen joutuu; jos kuka miekalla tappaa, hänet pitää miekalla tapettaman. Tässä on pyhien kärsivällisyys ja usko.
Tuossa on mielestäni muutama olennainen kohta:
-Pedolla on valta puhua suuria sanoja ja pilkkapuheita 42 kuukautta eli 3.5 vuotta, mikä vaikuttaisi täsmäävän ahdistuksen ajan puoleen väliin asti.
-Pedolle annetaan valta käydä sotaa pyhiä vastaan ja voittaa heidät. Mutta jos pyhät on jo temmattu pois, niin ketä vastaan peto taistelee?
-Pyhät tulevat tarvitsemaan kärsivällisyyttä ja uskoa.

On myös hyvä huomata, että me uskovat keskustelemme usein siitä, mikä on pedon merkki ja mietimme erilaisia teknologioita ja muita vaihtoehtoja sen suhteen. Mutta jos uskovat temmataan pois ennen antikristusta, niin mikään asia meidän täällä ollessamme ei oikein voi olla se pedon merkki (jos antikristus ja pedon merkki kerran tulevat vasta tempauksen jälkeen). Mutta vaistonvaraisesti me olemme hyvin varuillamme asian suhteen.

Sitten on myös tämä 1. Tess joka tuntuu vahvistavan tämän saman järjestyksen siitä, että Jeesus saapuu ensin, hyvin voimakkaiden äänten saattelemana, ja sitten uskovat temmataan:
4:15
Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet.

4:16
Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;

4:17
sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.
Mielestäni tuo ei kuulosta miltään salaiselta tapahtumalta, jonka vain uskovat näkisivät, sillä tuskin muuten mukana olisi käskyhuuto, ylienkelin ääni ja pasunan ääni.

Tuo kohta kuulostaa samalta tapahtumalta kuin Matt 24:
24: 30
Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella.

24: 31
Ja hän lähettää enkelinsä suuren pasunan pauhatessa, ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin.
Siis pasuna soi, enkelit tulevat ja Jeesus saapuu taivaan pilvien päällä ja valitut kootaan, ihan kuten 1. Tessalonikalaiskirjeessä. Huomatkaa miten Jeesus kertoo, että kaikki maan sukukunnat parkuvat tuolloin, mikä osaltaan vahvistaa sitä, että kyseessä on hyvin julkinen tapahtuma. Tämä onkin yksi hämmentävimmistä asioista pretrib-tempauksen suhteen, kun on hankala nähdä muuta tapaa noiden jakeiden sovittamiseen pretrib-tempauksen kanssa, kuin että Jeesus tulisi vielä kaksi kertaa alas hyvin julkisella tavalla, kun kerran tuo tempaus liitetään niin selkeästi Jeesuksen alas tulemisen yhteyteen.

Luukas kertoo asiat samassa järjestyksessä:
21: 27
Ja silloin he näkevät Ihmisen Pojan tulevan pilvessä suurella voimalla ja kirkkaudella.

21: 28
Mutta kun nämä alkavat tapahtua, niin rohkaiskaa itsenne ja nostakaa päänne, sillä teidän vapautuksenne on lähellä."
Kun tämä lopunaikojen tapahtumaketju alkaa tapahtua, meidän kuuluu rohkaista itsemme ja nostaa päämme, sillä vapautuksemme on lähellä. Ei niin että vapautuksemme olisi jo tapahtunut ennen näitä tapahtumia, koska minkä asian suhteen meidän silloin tulisi rohkaista itsemme?

Myös Markus kertoo saman järjestyksen:
13: 24
Mutta niinä päivinä, sen ahdistuksen jälkeen, aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa,

13: 25
ja tähdet putoilevat taivaalta, ja voimat, jotka taivaissa ovat, järkkyvät.

13: 26
Ja silloin he näkevät Ihmisen Pojan tulevan pilvissä suurella voimalla ja kirkkaudella.

13: 27
Ja silloin hän lähettää enkelinsä ja kokoaa valittunsa neljältä ilmalta, maan äärestä hamaan taivaan ääreen.
Huomatkaa miten "ahdistuksen jälkeen" Ihmisen Poika tulee taivaan pilvissä ja vasta sen jälkeen valitut kootaan.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4819
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Pre- mid- ja posttribunatoismi käytännössä

Viesti Kirjoittaja Eero »

Joo, en mäkään siis usko, että Tempaus on mikään salainen tai hiljainen tapahtuma, tietenkin vihollinen saattaa yrittää selitellä tai peitellä sitä jotenkin, varsinkin jos se tapahtuu jonkin yhtä rajun tapahtuman yhteydessä, mutta ennen pitkää totuus kuitenkin paljastuu uskomattomalle maailmalle.

Tuossa Tessalonikalaiskirjeen 2. luvussa puhutaan tarkalleen ottaen "Herran päivästä", joka ei tule ennen kuin laittomuuden ihminen ilmestyy. Profeetta Malakian mukaan Herran päivä on "suuri ja peljättävä" (Mal. 4:5) eli todennäköisesti on kyse Herran Vihan Päivästä.

Ilmestykirjan 11. luvussa puhutaan kahdesta säkkipukuisesta todistajasta, jotka toimivat maan päällä tuhannen kahdensadan kuudenkymmenen päivän eli 3 ja puolen vuoden ajan, jonka jälkeen "on peto, se, joka nousee syvyydestä, käyvä sotaa heitä vastaan ja voittava heidät ja tappava heidät." (Ilm. 11:7). Tämä on ilmeisesti sama peto, jolle annetaan valta neljäksikymmeneksi kahdeksi kuukaudeksi eli myös 3 ja puoleksi vuodeksi ja joka käy sotaan Pyhiä vastaan ja voittaa heidät, ja jonka valtaan annetaan "kaikki sukukunnat ja kansat ja kielet ja kansanheimot" (Ilm. 13:5-7). Ensimmäisen pedon jälkeen nousee toinen peto, joka käyttää kaikkea ensimmäisen pedon valtaa tämän nähden ja tämä on se, joka villitsee ihmiset ihmeillä, antaa pedon kuvalle hengen ja asettaa pedon merkin. Koko tänä yhteensä seitsemän vuoden aikana maan päällä syntyy palavaa uskoa ihmisissä, jotka näitä asioita todistavat. Myöhemmin Ilmestyskirjassa puhutaan myös niiden kohtalosta, jotka eivät suostuneet ottamaan vastaan pedon merkkiä tai kumartamaan sitä tai sen kuvaa:
"...ja niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; ja he virkosivat eloon ja hallitsivat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta."

Ilm. 20:4
Ilmestyskirjan kuudennen sinetin tapahtumissa tulee suuri maanjäristys, aurinko muuttuu mustaksi ja kuu kokonaan vereksi, taivas väistyy pois ja kaikki vuoret ja saaret siirtyvät paikoiltaan. Tällöin kaikki ihmiset ylimyksistä orjiin kätkeytyvät luoliin ja vuorten rotkoihin ja sanonat niille, että "kätkekää meidät hänen kasvoiltansa, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsan vihalta!" (Ilm. 6:16). Tässä vaiheessa maan ihmisille selviää viimeistään missä ajassa ovat kun he tunnistavat Herran. Seuraavan eli seitsemännen luvun alussa enkelit merkitsevät sinetillä Jumalan palvelijat Israelin 12:sta sukukunnasta. Nämä tapahtumat täsmäävät Jeesuksen Öljymäellä kertomiin merkkeihin Hänen Toisesta Tulemuksestaan, mutta mun pääpointti tähän liittyen oli siis se, että esimerkiksi Matteus 24:ssä ei välttämättä vielä puhuta Tempauksesta mitään, sen salaisuus paljastetaan vasta myöhemmin Paavalille, samoin kuten Johannes saa Ilmestyksensä vasta Jeesuksen ollessa jo Taivaassa.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
jsj
Viestit: 427
Liittynyt: 22 Elo 2021, 21:14

Re: Pre- mid- ja posttribunatoismi käytännössä

Viesti Kirjoittaja jsj »

Vastailen nyt tähän Sannan aiempaan viestiin parhaani mukaan.
Sanna kirjoitti: 10 Elo 2023, 13:15
Jumala sanoo sanassaan, että usko Jeesukseen ja sinä ja perhekuntasi pelastuu. Jos ajatellaan, että tempausta ei ole ennen ahdistusta, mitätöikö Jumala meidän kaikkien epätoivoiset rukouspyynnöt rakkaidemme puolesta meidän ajassamme, jos täältä on vain yksi lähtö? Suurin ihmisistähän herää vasta silloin kun läheiset lähtevät.
Hmm en usko että se olisi mitätöivää Jumalalta, jos tempaus tapahtuu puolivälissä ahdistuksen aikaa tai jopa ahdistuksen ajan lopussa, koska sen jälkeenhän jatkuu vielä elämä maapallolla ahdistuksen ajan loppuun asti ja vihan ajan loppuun asti ja ainakin oman käsitykseni mukaan ihminen voi silloinkin pelastua, kunhan ei ota pedon merkkiä. Löytyykö tuolle, että ihmiset heräävät vasta kun läheiset lähtevät, Raamatullista taustatukea? Koska minun mielestäni noita aikoja kuvaavat kohdat vaikuttavat siltä, että ihmiset eivät ainakaan kovin helpolla käänny parannukseen:
Matt 24: 12
Ja sentähden, että laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus.
Ilm. 9: 20
Ja jäljelle jääneet ihmiset, ne, joita ei tapettu näillä vitsauksilla, eivät tehneet parannusta kättensä teoista, niin että olisivat lakanneet kumartamasta riivaajia ja kultaisia ja hopeaisia ja vaskisia ja kivisiä ja puisia epäjumalankuvia, jotka eivät voi nähdä eikä kuulla eikä kävellä.
Ilm. 9: 21
He eivät tehneet parannusta murhistaan eikä velhouksistaan eikä haureudestaan eikä varkauksistaan.
Ilm. 16: 9
Ja ihmiset paahtuivat kovassa helteessä ja pilkkasivat Jumalan nimeä, hänen, jolla on vallassaan nämä vitsaukset; mutta he eivät tehneet parannusta, niin että olisivat antaneet hänelle kunnian.
Ilm. 16: 11
ja pilkkasivat taivaan Jumalaa tuskiensa ja paiseittensa tähden, mutta eivät tehneet parannusta teoistansa.
Sanna kirjoitti: 10 Elo 2023, 13:15Miksi sanotaan vertauksessa että toinen otetaan ja toinen jätetään, jos me olemme täällä viimeiseen tuomioon asti? Silloinhan on selvää että uskosta osattomat ei pelastu.
Jos tuo kohta, jossa toinen otetaan ja toinen jätetään tarkoittaa tempausta, niin eikö se silloin joka tapauksessa tapahdu Herran ensin tultua taivaan pilvissä? Tarkastellaan tarkemmin kyseistä kohtaa:

Matteus:
24: 37
Sillä niinkuin oli Nooan päivinä, niin on Ihmisen Pojan tulemus oleva.

24: 38
Sillä niinkuin ihmiset olivat niinä päivinä ennen vedenpaisumusta: söivät ja joivat, naivat ja naittivat, aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin,

24: 39
eivätkä tienneet, ennenkuin vedenpaisumus tuli ja vei heidät kaikki; niin on myös Ihmisen Pojan tulemus oleva.

24: 40
Silloin on kaksi miestä pellolla; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.

24: 41
Kaksi naista on jauhamassa käsikivillä; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.

24: 42
Valvokaa siis, sillä ette tiedä, minä päivänä teidän Herranne tulee.
Mielestäni tuokin tukee sitä, että ensin Jeesus saapuu hyvin julkisella tavalla taivaan pilvissä ja heti sen jälkeen uskovat temmataan.
Sanna kirjoitti: 10 Elo 2023, 13:15Jos uskomme perustuu uskoon eikä näkemiseen, eikö se nimenomaan ole näkemistä, jos seurakunta on täällä koko ahdistuksen ajan, pedon tulon ajan ja sen ajan kun puolen maapalloa tuhoutuu? Silloinhan pitää olla harvinaisen tyhmä jos ei näe mitä ympärillä tapahtuu.
Ehkä juuri tuosta syystä Jumala itse "lähettää väkevän eksytyksen":
2 Tess.
2: 9
jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä

2: 10
ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua.

2: 11
Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen,

2: 12
että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen.
Olemme jo huomanneet varsin elävästi, miten medialla on valta saada ihmiset uskomaan mitä ihmeellisimpiin asioihin. Kenties nuo tapahtumat saadaan kätevästi ilmastonmuutoksen tai jopa alieneiden piikkiin. Ihminen, joka ei halua uskoa Jumalaan, keksii kyllä minkä tahansa muun selityksen, kuin Jumalan.
Sanna kirjoitti: 10 Elo 2023, 13:15Jos tempaus on ahdistuksen jälkeen, miksi säkkipukuiset todistajat tarvitaan, jos pyhät ovat vielä täällä ja pedon merkki ajassa jokainen uskova kyllä uskaltaa tunnustaa Herransa ja ymmärtää evankelioida kun ei ole enää mitään menetettävää?
Tähän en sinällään uskalla ottaa varmuudella kantaa, että miksi Jumala on viisaudessaan nämä nähnyt hyväksi lähettää. Kenties se on vain ja ainoastaan Jumalan vallan ja voiman merkki siinä pahassa ajassa. Ainakin se tulee varmasti antamaan silloin eläville uskoville uskoa ja lohdutusta, kun he saavat nähdä Jumalan sanan luotettavuuden.
Sanna kirjoitti: 10 Elo 2023, 13:15 "Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta tulevat, ja he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä.” Eikö vanhurskaan vaate ole jo Karitsan verellä pesty ennen ahdistusta? Miksi esimerkiksi me tultaisiin vasta sillon vanhurskaiksi, koska muutenhan tuossa lukisi ne jotka ovat pesseet vaatteensa ja ne jotka olivat jo pyhiä.
Hmm en ole varma ymmärränkö tässä ristiriitaa. Siis jos henkilö A on tullut uskoon ja sitä kautta valkaissut vaatteensa, ja sen jälkeen hän kokee marttyyrikuoleman antikristuksen vainoissa, niin eikö hän silloin lukeudu tuohon suureen väkijoukkoon, joka on pessyt vaatteensa ja valkaissut ne karitsan veressä?
Jos tempaus on ahdistuksen jälkeen ja uskovat on täällä mukana kärsimässä, niin aika huono pohja uskosta osattomalle luottaa että vanhurskaat pelastuu.
Joka tapauksessa ahdistuksen aikana tulee olemaan uskovia maan päällä, käsittääkseni meidän molempien kantojen mukaan. Ero on vain siinä, täytyykö näiden tulla ikäänkuin tyhjästä, niin että he löytävät uskonsa vasta ahdistuksen ajan alettua. En tosin tiedä löytyykö tuolle ajatukselle, että siinä kohtaa moni tulee uskoon, tukea Raamatusta. Ylempänä näytin, että ilmestyskirja sanoo jopa neljä kertaa etteivät ihmiset tehneet parannusta. Mutta on asia sitten kummin päin tahansa, niin Jumala pystyy kyllä varjelemaan lampaansa siellä ahdistuksen ajan keskelläkin, ihmeellisillä tavoilla. Se ei tarkoita, etteikö monen tällaisen varjellun loppu olisi silti marttyyrikuolema. Uudessa Testamentissa näemme Jumalan ihmeellisen varjeluksen esim. Paavalin ja Pietarin kohdalla. Jumala pelastaa heidät monesti yliluonnollisella tavalla mahdottomista tilanteista. Mutta silti molempien elämä päättyy lopulta marttyyrikuolemaan.
Sanna kirjoitti: 10 Elo 2023, 13:15Raamattu sanoo tempausta edeltävän ajan olevan IHAN KUIN aika ennen Nooan vedenpaisumusta. Matt 24:37-39

"Sillä niinkuin oli Nooan päivinä, niin on Ihmisen Pojan tulemus oleva. Sillä niinkuin ihmiset olivat niinä päivinä ennen vedenpaisumusta: söivät ja joivat, naivat ja naittivat, aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin, eivätkä tienneet, ennenkuin vedenpaisumus tuli ja vei heidät kaikki; niin on myös Ihmisen Pojan tulemus oleva.”
Onko tuo Ihmisen Pojan tulemus siis sama asia kuin tempaus? Koska jos on, niin silloin ei pidä jättää huomiotta mitä siitä sanotaan myös:
24: 21
Sillä silloin on oleva suuri ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut maailman alusta hamaan tähän asti eikä milloinkaan tule.

24: 22
Ja ellei niitä päiviä olisi lyhennetty, ei mikään liha pelastuisi; mutta valittujen tähden ne päivät lyhennetään.

24: 23
Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko.

24: 24
Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.

24: 25
Katso, minä olen sen teille edeltä sanonut.

24: 26
Sentähden, jos teille sanotaan: 'Katso, hän on erämaassa', niin älkää menkö sinne, tahi: 'Katso, hän on kammiossa', niin älkää uskoko.

24: 27
Sillä niinkuin salama leimahtaa idästä ja näkyy hamaan länteen, niin on oleva Ihmisen Pojan tulemus.
Se, että ihmiset jatkavat normaaleja puuhiaan kuten naimisiin menoa ym. voi mielestäni selittyä sillä, että antikristuksen ja pedon vainojen alla moni niitä kumartava saa elää tavallista elämää. Ongelmissa ovat tuolloin aluksi lähinnä ne, jotka eivät suostu ottamaan pedon merkkiä. Koronapassit näyttivät miten homma saattaa mennä: ne, joilla oli piikit ja sitä kautta passit, saivat harrastaa ja käydä ravintoloissa normaaliin tapaansa. Vain passittomat joutuivat pysymään noiden asioiden ulkopuolella.
Sanna kirjoitti: 10 Elo 2023, 13:15 Noan aikana ei ollut vainoa eikä ahdistusta. Oli rauha mikä ilmoitetaan myös Raamatussa ennen yllättävää turmiota. Ahdistuksen ajassa tuskin enää naidaan tai ainakaan juhlitaan. Noa otettiin arkkiin vanhurskaana odottamaan Jumalan vihaa, miksi ahdistuksen alussa vanhurskaita ei oteta arkkiin/kammioon odottamaan Jumalan vihaa?
Noan aikana ei kenties ollut, mutta Lootin aikana oli aikamoinen ahdistus, kun kaupunkilaiset olivat niin turmeltuneita, että halusivat jopa "tehdä mitä haluavat" Jumalan pyhille enkeleille, niin että Loot joutui omia tyttäriäänkin tarjoamaan sijaisuhriksi. Siis Loot joutui kokemaan hyvin ahdistavia asioita ennen pelastustaan. Mutta Jumala varjeli häntä sen ahdistuksen keskellä yliluonnollisella tavalla ja niin uskon Jumalan tekevän vanhurskaille tulevaisuudessakin.
Ilmestyskirja 6 kertoo ahdistuksen ajassa maailman olevan kaaoksessa, maailmantalouden romahtavan ja inflaation olevan niin hurjan, että tarvitaan päivän palkka pelkästään ruuan ostamiseen. Myös neljännes väestöstä kuolee. Kuulostaako Noan päiviltä?
Jo tällä hetkellä maailmassa valtava määrä elää sellaisessa köyhyydessä, että tarvitaan päivän palkka ruuan ostamiseen. Silti me rikkaissa maissa elävät jatkamme arkeamme ja menemme naimisiin ja teemme työtä. Toisessa maailmansodassa kuoli varmasti enemmänkin kuin neljäsosa Euroopan juutalaisista. Mutta silti pian jo juutalaiset jatkoivat naimisiin menemistä ja työn tekemistä. Toista maailmansotaa edelsi myös valtava hyperinflaatio Saksassa, kenties vielä pahempikin rahan arvon lasku kuin tuossa Ilmestyskirjan kohdassa. Katsomalla esimerkkejä samankaltaisista tapahtumista, voimme mielestäni sovittaa nuo jakeet yhteen muiden Jeesuksen sanojen kanssa. Pointtini on siis, että sodankin keskellä tai sodan jälkeen, ihmiset palaavat hyvin nopeasti normaaleihin puuhiinsa. Suurin osa päivistä on sellaisia, ettei tapahdu yhtikäs mitään ihmeellistä. Sitten on aina päivä siellä ja täällä jolloin tapahtuu hirveästi.
Kuulostaako Jumalan rakkaudelta, että kaikissa muissa Raamatun jaksoissa vanhurskas on pelastunut paitsi tässä meidän ajassa?
Israel oli 400 vuotta valtavassa ahdistuksessa Egyptin orjuudessa. He pelastuivat lopulta, mutta ensin oli ahdistusta. Jumalan rakkautta on se, että hän varjelee meitä sen ahdistuksen keskellä ja erityisesti se, että uskomalla Jeesukseen ei kuolemakaan voi meitä voittaa vaan kuolema on meille voitto.
Juutalaisen hääseremonian mukaan morsian on 7 päivää kammiossaan odottamassa sulhastaan, kuten Noa oli arkissa 7 päivää.
Tämä sopisi yhteen 7 vuoden ahdistuksen ajan kanssa, jonka jälkeen ylkä saapuu.
Miksi seurakunta-aika ja ahdistuksen aika olisi päällekkäin? Jumala on järjestyksen Jumala ja kaikki muut lakiliitot ja eri aikaudet on Raamatussa erillään. Miksei tämä viimenen?
Mielestäni seurakunta-aika loppuu Herran tulemukseen ja vasta siitä alkaa seuraava aika (tuhatvuotinen valtakunta). Herran tulemusta edeltää Raamatun mukaan hyvin vaikeat ajat, sitä tuskin kukaan kiistänee?

Meidät kehotetaan Raamatussa odottamaan Jeesusta, mutta odotammeko Jeesusta tulevaksi ja pelastavaksi, jos odottamme ensin, että milloin antikristus tulee ja milloin alkaa viha, että niiden jälkeen, jos kestämme, Jeesus tulee hakeen omansa? Se tarkoittaisi, että meiltä vietäisiin odottamisen ilo, mihin Raamattu kehoittaa.
Onko tämä odottamisen ilo sitten viety kaikilta muiltakin sukupolvilta, jotka eivät nähneet Herran tulemusta, vaan joutuivat kuolemaan täällä ollessaan? Mielestäni siinä on vielä enemmän odottamisen iloa, että tiedän miten Herra voi saapua dramaattisesti pelastamaan minut keskellä pahinta ahdistusta, ihan viime tipassa, silloin kun oma toivoni ja voimani alkaa olla vähäinen. Mutta miten käy sellaisen, joka uskoi, ettei mitenkään voi joutua ahdistuksen aikaan täällä? Jos kuitenkin joutuu, niin ajatteleeko että morsian temmattiin ja itse jäi ulkopuolelle? Se vasta olisikin minusta hirveä, toivoton tila, kun luulisi että tempauksen on täytynyt jo tapahtua, mutta itse ei kelvannutkaan.
Raamattu kuvaa seurakunnan Kristuksen morsiamena ja hääteema jatkuu taivaaseen asti. Sulhanen hakee morsiamensa luokseen. Kuten Raamatun aikaan, morsian ei tiennyt sulhasen tuloaikaa, vaan tämän piti olla valmiina odottamassa. Sopiiko morsius teemaan, että morsian jää ahdistuksen aikaan ja näin ollen tietää sulhasen tulon (ahdistus 7 vuotta) ja toisin kun oikea morsian, ei valmistaudu kaunistautumalla pyhityksessä, vaan riutuu ja revittyy koko ahdistuksen ajan vainoissa?
Se seitsemän päivän odotus ja sitä kautta seitsemän vuoden ahdistus tuntuisivat sopivat yhteen. Mutta silloinkin on ylimääräinen toivo sen vuoksi, että Herra sanoo että "ne päivät on valittujen vuoksi lyhennetty". En tiedä onko meidän uskottava että vainojen keskellä "riudumme ja revitymme".

Jeesushan sanoo Markuksen evankeliumissa näin:
10: 29
Jeesus sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ei ole ketään, joka minun tähteni ja evankeliumin tähden on luopunut talosta tai veljistä tai sisarista tai äidistä tai isästä tai lapsista tai pelloista,

10: 30
ja joka ei saisi satakertaisesti: nyt tässä ajassa taloja ja veljiä ja sisaria ja äitejä ja lapsia ja peltoja, vainojen keskellä, ja tulevassa maailmassa iankaikkista elämää.
Siis vainojen keskellä me saamme satakertaisesti taloja ja veljiä ja sisaria ja äitejä ja lapsia ja peltoja. Herra huolehtii meistä vainojenkin keskellä. Niin Hän on luvannut.

Onko Jeesuksen tulo yllätys meille ahdistuksen jälkeen, kun pedonmerkistä ollaan kieltäydytty, antikristus ja peto on nähty ja koettu ja sekä puolen maapallon tuhoutuminen?
Se jää nähtäväksi. Voi olla että monen usko horjuu kaiken sen pahuuden keskellä: "kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä?"
Sanna kirjoitti: 10 Elo 2023, 13:15Mistä koetuksesta meidät sitten pelastetaan, koska perus vainot ja haasteet meille kuuluvat muutenkin?
Mahdollisuuksia tuon sovittamiseen on monia: koetuksesta pelastamisen ei esimerkiksi täydy välttämättä tarkoittaa tempausta. Onhan Herran pelastanut vanhurskaita koetuksista hyvin monenlaisilla eri tavoilla.

Sanna kirjoitti: 10 Elo 2023, 13:15Ja mikä antikristuksen ilmaantumista pidättää ellei seurakunta? 2.Tess 2:7
Tässä on monia mahdollisuuksia. Esimerkiksi kahleet tuntuvat usein pidättävän erinäisiä väkeviä enkeleitä:
Ilm. 9: 14
ja se sanoi kuudennelle enkelille, jolla oli pasuna: "Päästä ne neljä enkeliä, jotka ovat sidottuina suuren Eufrat-virran varrella".
Ilm. 20: 1
Ja minä näin tulevan taivaasta alas enkelin, jolla oli syvyyden avain ja suuret kahleet kädessään.
Sanna kirjoitti: 10 Elo 2023, 13:15Suomessa saa olla todella hyvissä oloissa oleva uskova. Kermaperse, jos rumasti saa sanoa. Jos katsotaan aasian maita, lähi-itää, afrikkaa, missä uskovat elävät jo nyt maan alla, heitä tapetaan, kidutetaan ja vainotaan - niin miten Jumalan rakkaus toteutuu heissä, jos heidät vielä kailen tuon jälkeen sallitaan joutuvan ahdistuksen aikaan? Jos hetkeksi palataan Nooaan takaisin, niin Nooa oli vanhurskas ja pääsi arkkiin vaikka juopottelikin kunnolla. Veikkaan, että aasian ja lähi-idän uskovat ovat huomattavasti kuuliaisempia uskovia, mutta he ansaitsevat julmemman kohtalon? He ansaitsevat ahdistuksen?
Näen Jumalan rakkauden toteutuvan siinä, että Hän pitää huolen omistaan hyvin vaikeidenkin aikojen keskellä:
Luukas:
21: 16
Omat vanhemmatkin ja veljet ja sukulaiset ja ystävät antavat teidät alttiiksi; ja muutamia teistä tapetaan,

21: 17
ja te joudutte kaikkien vihattaviksi minun nimeni tähden.

21: 18
Mutta ei hiuskarvaakaan teidän päästänne katoa.
Joku saattaisi vastaavasti kysyä, miten oikeudenmukaisuus toteutuu siinä, että me "kermaperseet" saamme vain nauttia yltäkylläisyydestä loppuun asti ja sitten ainoana sukupolvena koko maailman historiassa vältämme vielä viimeisetkin koetukset täydellisesti tempauksen kautta. No, luotetaan toki että Jumala voi kyllä viisaudessaan hoitaa nuo asiat oikeudenmukaisesti.

Sanna kirjoitti: 10 Elo 2023, 13:15Tietysti nämäkin voi vääntää toiseksi. Raamattu ilmoittaa kuitenkin sanassaan ettei kaikki kuolemaan nuku. Ja puhuu salaisuudesta ennen antikristuksen ilmaantumista.
Silloin ne eivät nukkuisi kuolemaan, jotka ovat täällä Jeesuksen toisen tulemisen hetkellä. Salaisuus puolestaan voi tarkoittaa aika montaa eri asiaa.
Sanna kirjoitti: 10 Elo 2023, 13:15 Ja viimeisenä, koska minä ja moni muu voi olla väärässä, niin ajatuksena tämäkin: me tiedämme että saatanan suurin tavoite on että kaikki uskovat saadaan lankeamaan, kuolemaan tai mitä tahansa, kunhan he eivät pelastuisi. Minkä näistä kolmesta tempaus ajankohdasta mitätöimisen luulisi hyödyttävän saatanaa eniten? Eikö juuri tämä, että tempaus on ennen ahdistusta, koska silloin suurin osa seurakunnasta on nukkuvia ja suurin osa siirtää uskonratkaisuaan myöhemmäksi koska luulee, että aikaa vielä on.
Tätä voi tietysti pyöritellä, mutta vaikea sanoa varmuudella, mikä hyödyttäisi saatanaa. Mutta yksi asia mikä voisi hyödyttää, on että pretrib-tempaukseen uskova huomaisikin olevansa täällä antikristuksen vainoissa. Jeesuksen mukaan "kun laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus".
Sanna kirjoitti: 10 Elo 2023, 13:15 Itse en löydä mitään Raamatullista pohjaa sille, että nyt jo vanhurskaat olisivat täällä ahdistuksen ajan loppuun.
Aiemmin yhdistit "Ihmisen Pojan tulemuksen" tempaukseen. Jos se on tempauksen hetki, niin silloin meillä on jopa kolmen eri evankeliumin (Matteus, Markus, Luukas) aikajana niihin tapahtumiin liittyen, ja jokaisessa niistä valitut kerätään Jeesuksen ensin saavuttua enkelien kanssa taivaan pilvissä suurella kunnialla ja kirkkaudella.

Myös 1. Tess, joka on muuten ainoa tempaus-termiä käyttävä jae koko Raamatussa, tuntuu vahvistavan tuon saman aikajanan:
4: 16
Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;

4: 17
sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.
Silloin meillä on jopa neljä todistajaa tuolle järjestykselle ja se on jo aika paljon.

Huh, tulipas pitkä kirjoitus, mutta yritin vastailla melko lailla kaikkiin kysymyksiin. =)
tapsamitsu
Viestit: 23
Liittynyt: 24 Tammi 2023, 22:34

Re: Pre- mid- ja posttribunatoismi käytännössä

Viesti Kirjoittaja tapsamitsu »

Olet valinnut vahvasti oman tulkintasi ja näkemyksesi pre-tribin suhteen, mutta on ne eivät vakuuta minua. En lähde täällä väittelemään kanssasi enkä keskustelemaankaan, koska koen sen ajanhukaksi loppumattomiin keskusteluihin saakka, johon yrität pönkittää oman näkemyksesi/tulkintasi. Valitettavasti olen törmännyt vastaaviin keskusteluihin aiemminkin ja lopputuloksena on pitkiä loputtomia hedelmättömiä keskusteluja, jotka eivät johda lopulta mihinkään, koska eri mieltä olevat ovat jo asenteellisesti valinneet puolensa ja koittavat löytää omia vastatulkintoja asiasta. Jos olet valinnut puolesi, voit pysyä siinä, mutta minä pysyn taas omassani sen mukaan, mitä ymmärrykseni on käsittänyt Jumalan armosta. Tämä ei ole kuitenkaan pelastuskysymys!
Jarmon uusin video 16.8.23 oli selkeä ja ymmärrettävä ja seikkaperäisesti tuotu esille pre-tribin ja muiden lopun aikojen suhteen. Alkukielen taitajat mm. Syvännöt ovat löytäneet käännösvirheitä meidän raamatun kriittisistä kohdista tempauksen suhteen. Alkukielen käännöksen mukaan tulkinta on toinen ja Syvännöt uskovat vahvasti pre-tribin puolesta.
jsj
Viestit: 427
Liittynyt: 22 Elo 2021, 21:14

Re: Pre- mid- ja posttribunatoismi käytännössä

Viesti Kirjoittaja jsj »

tapsamitsu kirjoitti: 16 Elo 2023, 23:56 Olet valinnut vahvasti oman tulkintasi ja näkemyksesi pre-tribin suhteen, mutta on ne eivät vakuuta minua. En lähde täällä väittelemään kanssasi enkä keskustelemaankaan, koska koen sen ajanhukaksi loppumattomiin keskusteluihin saakka, johon yrität pönkittää oman näkemyksesi/tulkintasi. Valitettavasti olen törmännyt vastaaviin keskusteluihin aiemminkin ja lopputuloksena on pitkiä loputtomia hedelmättömiä keskusteluja, jotka eivät johda lopulta mihinkään, koska eri mieltä olevat ovat jo asenteellisesti valinneet puolensa ja koittavat löytää omia vastatulkintoja asiasta. Jos olet valinnut puolesi, voit pysyä siinä, mutta minä pysyn taas omassani sen mukaan, mitä ymmärrykseni on käsittänyt Jumalan armosta. Tämä ei ole kuitenkaan pelastuskysymys!
Jarmon uusin video 16.8.23 oli selkeä ja ymmärrettävä ja seikkaperäisesti tuotu esille pre-tribin ja muiden lopun aikojen suhteen. Alkukielen taitajat mm. Syvännöt ovat löytäneet käännösvirheitä meidän raamatun kriittisistä kohdista tempauksen suhteen. Alkukielen käännöksen mukaan tulkinta on toinen ja Syvännöt uskovat vahvasti pre-tribin puolesta.
Minkäänlaista velvoitetta ei ole näistä asioista keskustella. =) Kuten sanoit, kyseessä ei ole pelastuskysymys.

Omalla kohdallani koen keskustelun hyväksi tavaksi hahmottaa eri positioiden vahvuuksia ja heikkouksia. Se myös motivoi itseäni tutkiskelemaan Raamattua tarkemmin, mikä on aina hyvä asia.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4819
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Pre- mid- ja posttribunatoismi käytännössä

Viesti Kirjoittaja Eero »

Joo, mun mielestä tää keskustelu on juuri niin kuin keskusteluiden yleensäkin pitäisi olla, jos menee kiivailun puolelle niin se on haitaksi.

Mutta kuten Jarmo tuossa sanoi, Raamatussa on paljon erilaisia viittauksia erilaisilla ilmaisuilla eri ryhmiin ja myös sellaisia asioiden yhteyksiä, joita meidän on nykyaikana hankala ymmärtää, mutta jotka esimerkiksi Jeesuksen aikalaisille ovat olleet päivänselviä. Silti mun mielestä nämä asiat on hahmoteltavissa ihan meidän Kirkkoraamatusta, mutta vain Herra antaa silmävoiteen.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1253
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Re: Pre- mid- ja posttribunatoismi käytännössä

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Mites häävertaus ja Ilmestyskirjan tapahtumat? Mut joo emmä mäkään väitellä halua. Ja arvostan keskustelevaa tyylisiäsi.

Tuosta Tessalonikalaiskirjeestä vielä tuon verran:

1. Tessalonikalaiskirjeen ja 2. Tessalonikalaiskirjeen kirjoittamisen välillä on aikaa.
1. Tessalonikalaiskirjeessä Paavali sanoo Herran päivän tulevan kuin varas. Seurakuntalaiset olivat omaksuneet liian hyvin Paavalin ensimmäisessä kirjeessä opettaman ajatuksen Jeesuksen paluusta ja luulivat, että hetki oli jo käsillä ja he olivat jääneet matkasta. Paavali korjaa käsitystä toisessa kirjeessään ja kertoo, mitä pitää tapahtuman ennen kuin lopun aika koittaa.

Mutta mitä tulee meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen ja kokoontumiseemme hänen luokseen, me pyydämme teitä, veljet, ettette anna minkään hengen tai sanan tai minkään muka meidän lähettämämme kirjeen pelästyttää itseänne, niin että heti menetätte malttinne, ikään kuin Herran päivä olisi jo käsillä.

Älkää antako kenenkään millään tavoin eksyttää itseänne. Ensin näet tapahtuu "luopumus" oik suom. apostasia/lähtö ja ilmestyy laittomuuden ihminen, kadotuksen lapsi, tuo vastustaja, joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai palvottavaksi kutsutaan, niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala. Ettekö muista, että puhuin teille tästä, kun vielä olin luonanne? Ja te tiedätte, mikä häntä nyt pidättää, niin että hän vasta ajallaan ilmestyy. Laittomuuden salaisuus on jo vaikuttamassa, kunhan vain poistuu tieltä se, joka sitä on vielä pidättämässä. (seurakunta)
2. Tess 2:1-7


Kieliopin sääntöjen perusteella on olemassa yksi englannin sana, joka ”kirjaimellisesti” vastaa kutakin kreikan sanaa. Myös kieliopin sääntöihin perustuen ”konteksti” paljastaa tuon kreikan sanan merkityksen ja soveltamisen. Sana ”departure” (lähtö) vastaa parhaiten kreikan sanaa ”apostasia”.
Tuosta 2.Tessalonikalaiskirjeestähän on ollut polemiikkia onko ollut Paavalin kirjoittama kun tuota Herran välitöntä tuloa vasten hyökätään.

Tässä yhteydessä esim asia muuttuu kummasti kuten Paavali sanoo Herran päivä olevan yllätys ja tulevan kuin varas ja niin se todella tulee kaikille nukkuville ennen ahdistuksen alkua. Kun taas jos otamme tuon suomennoksen Herran päivä ei tule ennen luopumusta se kääntää asian niin että odotamme ensin luopumusta ja antikristusta ennen Herramme tuloa.


Ahdistuksen aika on Jumalan vihaa ja Jumala sanoo sanassaan, ettei meitä ole määrätty vihaan. Sinetit kuitenkin alkavat jo luvusta kuusi, samasta kuin ahdistus.


Jos keskustelu saa tutkimaan enemmän Raamattua niin sehän on hyvä. Itselle Raamattu on avautunut aivan uudella lailla kun vaihdoin RK käännökseen. Kiitos Jeesus. Toki koen muutenkin saaneeni ymmärrystä asiaan. En itse ennen pitänyt mahdollisena tempausta ennen ahdistusta mutta nyt kun siitä on "joutunut lukemaan", kanta on muuttunut.

Pidän siis yhä 38 ja 1776 käännöstä rinnalla. Nämä Raamatun kohdat missä jotain merkittävää tapahtuu kuten kaste, tempaus yms kannattaa etsiä myös mahdollisuuksien mukaan alkuperäisteksteistä, kreikan käännöksestä ja vertailla eri käännöksiä keskenään.

Morsian lähtee ennen ahdistusta ja häävieraat tulee ahdistuksesta.


Me oikeat uskovat olemme Kristuksen ruumis. Hänen uskolliset seuraajansa on liitetty Häneen, kuin mies ja nainen, morsian ja sulhanen on yhtä. Yksi ja sama ruumis. Miksi viaton uhrikaritsa Jeesus olisi Jumalan vihan tuomion alla? Miksi Jumala laittaisi Kristuksen verellä lunastetun ruumiin tuomiolle?

Ottaen huomioon tosiseikka, että meidän ristin kuoleman on tapahduttava ennen. Jeesus sanoo sanassaan joka ei ota ristiään ja seuraa minua, ei kelpaa minulle. Tuossa tempauksessa mukana olevat uskovat on juuri niitä, jotka ovat kuolleet itselleen, luopuneet elämästään ja seuraavat Jeesusta. Siinä ei ole mukana tyhmät neitsyet, ei ne jotka ovat piilottaneet leiviskänsä, eikä ne jotka ovat vaihtaneet Kristuksen evankeliumin ihmisoppiin.



Mulla on itellä 1904 painettu Uusi Testamentti. Siinä tuo tempaus kohta lukee noin:
Polish_20230817_104006604.jpg
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2206
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Pre- mid- ja posttribunatoismi käytännössä

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Sanna kirjoitti: 17 Elo 2023, 10:52
Mutta mitä tulee meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen ja kokoontumiseemme hänen luokseen, me pyydämme teitä, veljet, ettette anna minkään hengen tai sanan tai minkään muka meidän lähettämämme kirjeen pelästyttää itseänne, niin että heti menetätte malttinne, ikään kuin Herran päivä olisi jo käsillä.

Älkää antako kenenkään millään tavoin eksyttää itseänne. Ensin näet tapahtuu "luopumus" oik suom. apostasia/lähtö ja ilmestyy laittomuuden ihminen, kadotuksen lapsi, tuo vastustaja, joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai palvottavaksi kutsutaan, niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala. Ettekö muista, että puhuin teille tästä, kun vielä olin luonanne? Ja te tiedätte, mikä häntä nyt pidättää, niin että hän vasta ajallaan ilmestyy. Laittomuuden salaisuus on jo vaikuttamassa, kunhan vain poistuu tieltä se, joka sitä on vielä pidättämässä. (seurakunta)
2. Tess 2:1-7


Kieliopin sääntöjen perusteella on olemassa yksi englannin sana, joka ”kirjaimellisesti” vastaa kutakin kreikan sanaa. Myös kieliopin sääntöihin perustuen ”konteksti” paljastaa tuon kreikan sanan merkityksen ja soveltamisen. Sana ”departure” (lähtö) vastaa parhaiten kreikan sanaa ”apostasia”.

Ahdistuksen aika on Jumalan vihaa ja Jumala sanoo sanassaan, ettei meitä ole määrätty vihaan. Sinetit kuitenkin alkavat jo luvusta kuusi, samasta kuin ahdistus.


AO;
Jumalan "viha" tarkoittaa tuomiota, tuhoutumista, ei ahdistusta ;

Hepr. 3:11 ja niin Minä vihassani vannoin: 'He eivät pääse Minun lepooni'."
Hepr. 4:3 Sillä me pääsemme lepoon, me, jotka tulimme uskoon, niinkuin hän on sanonut: "Ja niin Minä vihassani vannoin: 'He eivät pääse Minun lepooni'", vaikka hänen tekonsa olivat valmiina maailman perustamisesta asti.

"Luopumus" on Novumissa 596. ja se on 12 kertaa VT:ssa, mm. Jer.5:6 , jossa "luopumus" tarkoittaa luopumusta Jumalasta , eikä mitään poislähtöä.




Morsian lähtee ennen ahdistusta ja häävieraat tulee ahdistuksesta.



AO;
"Morsian" on saman kuin "seurakunta"= (ekklesia , feminiini.) Ja, häävieraat ovat näitä viisaita neitsyitä, joilla on Pyhä Henki, he ovat siis kristillinen seurakunta.

Tuosta 2.Tess.2.luvusta on täällä ennenkin kirjoiteltu...

2.Tess.2:7 "pidättävä" verbi EI liity seurakuntaan.

Nouvum ; 2427,9 verbi mm. "pidättää".... on MASKULIINISSA, ( akt.prees.part.mask.yks.nom.)

Seurakunta on FEMINIININEN substanttiivi, Novum.1421. ( = ekklesia).

Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4819
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Pre- mid- ja posttribunatoismi käytännössä

Viesti Kirjoittaja Eero »

Shalom!

Mä en tiedä menikö teiltä ohitse mun lyhyt huomioni tuosta 2. Tessalonikalaiskirjeestä, siinähän ei puhuta siitä, että luopumuksen pitäisi ensin tapahtua ja laittomuuden ihmisen ilmestyä ennen kuin Tempaus tapahtuu, vaan että luopumus tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy ennen kuin Herran päivä tulee. Jos Raamatusta katsoo mitä Herran päivä tarkoittaa, niin se ei kuvaa Tempausta, vaan se on hävityksen, Herran Vihan ja syntisten rankaisun päivä. Esimerkiksi Jesajassa siitä sanotaan näin:
Jes. 13:9 Katso, Herran päivä tulee, tulee armottomana, tulee kiivaus ja vihan hehku, tekemään autioksi maan ja hävittämään siitä sen syntiset.
2. Tessalonikalaiskirje ei siis ota kantaa Tempauksen ajoitukseen muuta kuin, että se tapahtuu ennen Herran Päivää ja poistaa silloin turhan polemiikin näiden Raamatunkohtien ympäriltä. Samalla se kuitenkin avaa myös mahdollisuuden etsiä Tempauksen todellista ajankohtaa, jos niin haluaa tehdä, koska laittomuuden ihminen, kuka ikinä hän onkin, on jo tunnistettavissa ennen Herran päivää.

Herran Viha, johon meitä ei ole määrätty (1. Tess. 5:9) alkaa Ilmestyskirjassa kuudennen sinetin kohdalla:
Ilm. 6:17 Sillä heidän vihansa suuri päivä on tullut, ja kuka voi kestää?"
Mielenkiintoista kyllä, Johannes sanoo jo heti Ilmestyskirjan alussa näin:
Ilm. 1:10 Minä olin hengessä Herran päivänä
Tätä on tulkittu monella tapaa, esimerkiksi sunnuntaiksi, "kristittyjen sapatiksi", mutta varmaankin joku osaa sanoa ollaanko jo heti Ilmestyskirjan alussa Herran Päivässä?
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1253
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Re: Pre- mid- ja posttribunatoismi käytännössä

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Sen verran kyllä vielä mutisen tuosta apostasia sanasta että:
Verbimuoto sallii käsitteen tilaan liittyvästä lähtemisestä ja sitä on käytetty sillä tavalla monta kertaa Septuagintassa, itseasiassa useammin kuin luopumisen käsipäättä.

Verbiä on käytetty 15 kertaa UT:ssa. Näistä 15:sta vain kolmella on jotakin tekemistä uskosta lähtemisen kanssa (Lk. 8:13; 1.Tim. 4:1; Hepr. 3:12). Sanaa on käytetty lähtemiseen vääryydestä (2.Tim. 2:19), jumalattomista ihmisistä (1.Tim. 6:5, Vanha Biblia 1872: Eroita sinus senkaltaisista), temppelistä (Lk. 2:37), ruumiista (2.Kor. 12:8) ja henkilöistä (Apt. 12:10; Lk. 4:13).

Ennen KJV:tä näistä englannin kielisistä Raamatuista löytyi apostasian käyttö lähtöö kuvaavana verbinä (Wycliffe Bible vuodelta 1384, Tyndale Bible vuodelta 1526 ja Geneva Bible vuodelta 1608. )


No oli alkuperäinen sanamuoto mikä tahansa niin mainitsemasi hebrelaiskirjehän jatkuu jakeessa 18 Ja keille hän vannoi, etteivät he pääse hänen lepoonsa? Eikö tottelemattomille?
3. ja 4. luvussa ei puhuta, että vanhurskas ei pääsisi lepoon.


Vaikka yksittäisistä jakeista ja niiden yksittäisistä alkuperäisistä sanamuodoista voimme kiistellä hamaan tappiin, on yksi asia mitä emme voi kiistää ja se on Jumalan armollisuus vanhurskaitaan kohden. Kautta linjan, he ovat pelastuneet Raamatussa. Se ei silti tarkoita, etteikö heillä olisi ollut vaikeuksia.

Mitään oppia ei voida rakentaa vertausten varaan mutta vertauksista voimme oppia paljon. Jumala on sanassaan tarkka, Hän ei heitä mutu arvioita lonkalta, eikä kerro meille sanaansa vähän sinnepäin.

Eeroa kompaten, Ilmestyskirja kuvaa näyn, jonka Jumala antoi Johannekselle lopun ajoista. Rangaistuksena ihmiskunnan synneistä Jumala vuodattaa vihansa seitsemän vuoden ahdistuksen aikana, jonka aikana ihmiskunta kutsutaan parannukseen ja palvomaan Häntä.

Tämä tuomio koostuu suurelta osin kolmesta seitsemän sarjasta: seitsemästä sinetistä, seitsemästä trumpetista ja seitsemästä maljasta. Ja ne alkavat samasta luvusta 6 kuin ahdistuskin. Tuskimpa sattumaa?
Luku kuusi päättyy myös sanoin 17 Sillä heidän vihansa suuri päivä on tullut ja kuka voi kestää?" (Vulgata latinaksi ' heidän vihastaan ')



Uskovia varoitettiin valmistautumaan hengellisesti ollakseen arvollisia pakenemaan tulevia tuomioita. Ottaen huomion, ettei Jumalan tuomioita voi kukaan konreettisesti paeta, eikä Jumala tuomitse vanhurskaita, kyseessä on todellakin joku Noan arkin kaltainen ovi josta osa meistä, jotka siihen on arvollisia, saa paeta.



Koska Raamattu ennustaa suurta luopumusta viimeisille päiville, niin harvat kyseenalaistavat tämän asian. Ihmiset etsivät merkkejä luopumuksesta, lyöttäytyvät tiukemmin kaltaistensa sekaan ja unohtavat että meidät on käsketty valvomaan. Lamput pitää siis olla lähtökunnossa jo nyt.

Ilmestyskirjassa 4 Johannes näkee näyssä tulevaisuuteen, ja hänen näkemyksensä alkaa aukinaisesta ovesta. Ilmestyskirjassa 4:1 sanotaan "Tämän jälkeen minä katsoin ja näin oven seisovan auki taivaassa. Ja ääni, jonka olin aiemmin kuullut puhuvan minulle kuin trumpetti, sanoi: "Tule tänne, niin minä näytän sinulle, mitä näiden asioiden jälkeen täytyy tapahtua."


Johannes ymmärsi ilman aukinaista oveakin, että kyseessä oli Herran antama näky. Tuo avonainen ovi ja käsky nousta ylös symboli meille.
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1253
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Re: Pre- mid- ja posttribunatoismi käytännössä

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Aiheeseen liittyen, Galilealaiset häät.
Mihin Jumalan häävertaus perustuu? Isä ( ja Jeesus) on sanassaan tarkka ja ei olisi antanut häävertausta tietämättä, minkälainen sen aikainen hääkäytäntö oli.

Kaikki Jeesuksen opetuslapset olivat Galileasta. Mitä tulee häihin, galilealaisilla oli hieman erilainen perinne kuin muulla Israelilla.

Galileassa avioliitot sovittiin aina etukäteen. Sulhasen isä valitsi tavallisesti tulevan morsiamen (hepreaksi kallah) pojalleen. Joh 10:28-30, Joh 6:44, Morsiamen hinnasta keskustelivat sekä tulevan morsiamen isä että sulhanen isä. Se ei ollut morsiamen ostaminen, kuten orja, vaan se oli enemmän myötäjäinen, jossa hänestä huolehdittiin taloudellisesti, jos pari eroaa tai morsiamesta tulee leski.

Seuraavaksi, jotta uusi liitto saataisiin voimaan, täytyi tapahtua pari asiaa. Ensinnäkin morsiamen oli myös oltava suostuva morsian. Aivan kuten Jeesus ei pakota ketään hyväksymään Häntä Herraksi ja Vapahtajaksi, niin ei myöskään morsianta pakoteta menemään naimisiin tulevan sulhanen kanssa, ellei hän suostu siihen. Toiseksi tulevan morsiamen ja sulhanen piti käydä läpi henkinen puhdistuminen, jota kutsutaan mikvaksi. Tämä oli yleensä kiviallas, joka keräsi sadevettä, koska sadevettä pidettiin ”puhtaana”. Sen sisään meni seitsemän askelmaa. Seitsemän edustaa päiviä, jotka kesti taivaiden ja maan luomiseen, ja se on myös valmistumisen luku Jumalan kanssa. Uima-altaan ympärillä oli peitto, koska jokaisen tulisi olla alasti, joten heillä oli yksityisyyttä. Ajatuksena oli, että ihmiskunnalla oli syntinen luonne hedelmöityshetkellä, mutta äidin kohdussa vauvat eivät voi vielä syntiä tehdä, he ovat ”syyttömyyden” alkuvaiheessa ennen syntymää. Jälleen sama mentaliteetti tulee tämän rituaalin aikana. Tuleva morsian ja sulhanen menevät sisälle alasti, kuten he tulivat syntyessään, puhdistaen itsensä hengellisesti ilmoittamalla, että he haluavat Jumalan näkevän heidät samalla tavalla kuin he olivat vielä äitinsä kohdussa, joilla on edelleen tuo syntinen luonne, mutta jotka eivät ole vielä tehneet ensimmäistä syntiään. Tämä oli pyhä seremonia, joka varmisti heidän olevan seremoniallisesti puhtaita ennen hengellisen liiton solmimista. Heti kun he astuivat ulos, he kutsuivat itseään uudestisyntyneiksi.

Samaa termiä kristityt käyttävät sen jälkeen, kun he ovat vastaanottaneet Jeesuksen ja tulleet kasteelle, mikä on myös hengellinen seremoniallinen ilmaus Pyhän Hengen vastaanottamisesta. On mielenkiintoista huomata Markuksen 16:16:ssa sanotaan,” Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. ”

Huomaa, että varas ristillä otti Jeesuksen vastaan, mutta oli kuolemassa ristille eikä häntä voitu kastaa. Tässä jakeessa puhutaan selkeästi siitä, että kaste on hengellinen hetki, mutta pääasia on keskittyä uskoon. Kuoleva, kasteelle kerkeemätönkin pelastuu. Tulevana morsiamena meitä pyydetään myös kasteelle, kun olemme hyväksyneet Jeesuksen Herraksemme ja Vapahtajaksemme. Jeesus kastettiin jo Matteuksen evankeliumissa 3:13-17

Kihlaus oli laillisesti sitova liittosopimus, joka osoitti, että pari oli virallisesti naimisissa, mutta he eivät saaneet jakaa avioliiton fyysisiä etuja (seksuaalisuus) ennen vihkimisseremoniaa, joka tapahtui vuotta myöhemmin. Muinaisina aikoina pari meni naimisiin (kihlan aikana) huppan alla. Nykyisin huppaa käytetään hääjuhlissa, mutta Jeesuksen aikana kihla oli avioliitto ja huppaa käytettiin silloin, koska se peitti avioliittosopimusta solmivien kahden. Huppat ovat Pyhän Hengen hengellinen esitys. Aivan kuten Pyhä Henki tuli Jeesuksen päälle Jordan-joessa Hänen kasteensa jälkeen, niin Pyhä Henki tulee meihin kasteen jälkeen. Huppan yläosa edusti myös Jumalan kirkkautta, joka laskeutui liittoon. Näemme tämän myös, kun Mooses sai kymmenen käskyä. Jumala pyytää Israelin lapsia menemään puhdistautumaan vedessä kolme päivää ennen, sitten Mooses nousee ylös ja hän vastaanottaa liiton Jumalalta ja Jumala itse laskeutuu alas ja Mooses hehkuu Jumalan kirkkaudesta.

Seuraavaksi sulhanen tarjosi morsiamelle sormuksen ja lahjan ja joi myös kupista viiniä tarjoten hänelle avioliittoa. Hän myös joisi samasta kupista. Kun hän oli valmis, liitto sinetöitiin ja heitä pidettäisiin laillisesti avioparina, vaikka heitä kutsuttaisiinkin ”kihlatuiksi”. Tänä aikana sulhanen sanoi morsiamelle: ”En juo viinipuun hedelmästä ennen kuin juon sen kanssasi Isäni huoneessa.” Tämä kihlaus olisi hengellinen side näiden kahden välillä, ja vuoden kuluttua tapahtuisi fyysinen täyttymys. Olisi vuoden odotusaika varmistaakseen, että Morsian oli neitsyt ja ettei hän ollut raskaana, vaan puhdas.

Tänä aikana sulhanen palasi Isänsä taloon sinä vuonna, jota kutsutaan erusin-kaudeksi, lisätäkseen huoneen, joka olisi heidän uusi asuinpaikkansa, Hänen Isänsä taloon. Morsian olisi kiireinen morsiusneitojensa kanssa ostamalla tarvikkeita hääpukunsa tekemiseen sekä morsiusneitojen mekkojen. Kun vuosi lähestyi, morsiamen ja hänen morsiusneitonsa piti olla pukeutunut ja valmis sulhasen saapumista varten, se olisi välitöntä.

Perinteisesti sulhanen ei tiennyt minä päivänä tai kellonaikana olisi häät, eikä myöskään morsian. Se oli päivä ja aika, jonka vain Sulhasen Isä tiesi, joten myös Sulhanen joutui odottamaan, odottaen suuresti erityistä päiväänsä. Kun isä päätti, että hääkammio oli valmis ja valmis, hän ilmoitti pojalleen, että oli aika mennä hakemaan morsiamensa. Tämä tapahtui keskellä yötä.

Sulhanen olisi shofar, jota hän puhaltaisi, kuin trumpetti, ja tämä herättäisi kaupungin ihmiset. Heidän täytyisi myös ennakoida hänen saapumistaan ja tavata hänet ulkona voidakseen olla hääkulkueessa. Kun morsiusneidot kuulivat shofarin, heidän täytyi varmistaa, että heillä oli tarpeeksi öljyä lampuissaan, jotta morsian saataisiin nopeasti kyytiin.

Kun heidän katseensa kohtasivat, Isä osoitti, että liiton yhteys oli hänen käsissään. Sulhanen käveli morsiamensa eräänlaisen tuolin luo ja antoi hänen istua. Hänet nostettiin ylös ja kuljetettiin loput matkasta hääkammioon. Kun he saapuivat, he kävelivät hääsänkyynsä kammioon ja heille annettiin heidän yksityisyytensä saattaakseen avioliittonsa loppuun fyysisesti. Häiden ovi suljettaisiin ja kaikki myöhään saapuvat kirjaimellisesti suljettaisiin häistä. Huom. ei hääaterialta jonne ahdistuksen ajan myöhässä tulevilla häävierailla on pääsy.

Vieraat tapasivat ja tervehtivät, ja kun loppu oli valmis, sulhanen toi heidän lakanansa esiin. Jos verta tuli, vieraiden oli aika iloita, koska morsian oli pitänyt itsensä neitsyenä. Tämän veren vuodattaminen sinetöi heidän fyysisen liiton. Jos ei ollut verta, ei ollut häitä. Sitä pidettiin pysyvänä, ikuisena sinetinä tuon ajan välillä. Joten sen jälkeen kun oli vahvistettu, että hän oli odottanut Sulhasta, hääjuhla jatkui seitsemän päivää!

Kristittyjen, siis meidänkin on puhdistuttava karitsan verellä, kun aloitamme kihlautumiskautemme Jeesuksen kanssa. Hänen verensä puhdistaa meidät synnistämme ja asettaa valkoisen häävaatteen, joka edustaa Hänen puhdistumistaan synnistä sekä fyysisesti että hengellisesti ennen hääjuhlaa.

Hääteeman yhdistäminen tempaukseen.
Koska kaikki opetuslapset olivat galilealaisia, he olivat kaikki osallistuneet moniin häihin ja ymmärsivät Jeesuksen heille lausumat lauseet. Viimeisellä illallisella Jeesus paljasti heille, että Hän todella oli pääsiäislammas. Jumalan karitsa, joka uhrattaisiin maailman syntien edestä.

Matteuksen evankeliumissa 26:29 Jeesus sanoi opetuslapsilleen: ”Minä sanon teille: minä en tästä lähtien juo tästä viinipuun hedelmästä, ennen kuin minä juon sen uudelleen teidän kanssanne Isäni valtakunnassa.” He ymmärsivät tämän vaiheen perinteisistä häistä, koska se merkitsi yhteistä liittoa kahden osapuolen välillä, josta saamme termin ”ehtoollinen”. Samoin he alkoivat myös ymmärtää, että Jeesus kertoi heille olevansa Sulhanen, joka oli lähdössä, mutta he yhdistyvät tulevaisuudessa (ihan kuin morsian ja sulhanen yhdistyvät toteuttamaan avioliittonsa.) Jeesus myös neuvoi heitä muistaa Hänen uhrinsa, jonka Hän oli tekemässä, ja muistamaan uusi liitto, joka sinetöidään Hänen omalla verellään.

Matteuksen 24:36: ssa opetuslapset olivat kysyneet Jeesukselta, kuinka aikakauden loppu tulisi ja mitkä merkit olisivat. Tässä Hän sanoo heille: ”Mutta siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan, eivät edes taivaan enkelit, vaan ainoastaan minun Isäni.” He ymmärsivät myös tämän lauseen hääseremoniasta, koska vain Isä päätti häiden ajankohdan ja samoin Jeesus sanoi, että vain Isä tietäisi myös aikakauden lopun päivän ja hetken.
Matteuksen evankeliumissa 24:43-44 Jeesus sanoo: ”Mutta tietäkää tämä, että jos isäntä olisi tiennyt millä hetkellä varas tulee, hän olisi valvonut eikä antanut taloonsa murtautua. Olkaa siis myös te valmiit, sillä Ihmisen Poika tulee hetkellä, jota ette odota.” He ymmärsivät, että heidänkin tulee olla aina valmiita, aivan kuten morsiamenkin on oltava valmis, tämä vihjasi heille, että Hän oli Sulhanen ja he olivat Morsian.

Neitsyt vertauksessa molemmat neitsyiden ryhmät olivat pukeutuneet häihin, mutta vain toinen ryhmä oli valmis. Tämän vertauksen viimeisessä jakeessa Jeesus antoi opetuslapsille ymmärtää, että kuten galilealaisissa häissä, heidänkin oli oltava valmiina siihen hetkeen, jolloin Hän palaisi heidän luokseen, viemään heidät taivaaseen, missä Hän ennalta valmistaa asuinsijaa.
”Valvokaa siis, sillä ette tiedä päivää ettekä hetkeä, jolloin Ihmisen Poika tulee”


Vertaus viisaista ja tyhmistä neitsyistä puhuu siis myös galilealaisista häistä.

Hämmennys ja kiista aiheesta liittyy juutalaiseen perinteeseen ja Uuden testamentin kirjoituksiin. Vanhassa testamentissa Israelia kutsutaan aina Jumalan vaimona, mutta koska Israel jatkoi muiden jumalien perässä, häntä kutsuttiin uskottomaksi vaimoksi.
Hoosean tarina Vanhassa testamentissa on tarina Israelin uskottomuudesta Jumalalle. Jumala kuritti Israelia monta kertaa, koska se ”petti” Häntä ja seurasi muita jumalia, mikä oli epäjumalanpalvelusta. Mutta Hän antoi aina anteeksi Israelille, koska Hän oli tehnyt ikuisen liiton Israelin kanssa Abrahamin kautta.

Kun Jeesus tuli, Israel hylkäsi Hänet Messiaana, ja siinä vaiheessa Hän teki uuden liiton, joka toisi Jumalalle halukkaan morsiamen. Tämä on kaikki Jeesukseen uskovat alkaen 12 opetuslapsesta ja se alkoi helluntaipäivänä. Se jatkuu seurakunnan tempaukseen asti, jolloin Jeesus tulee hakemaan halukasta Morsianta (kaikki Jeesuksen seuraajat). Se ei ollut Israelin korvaaminen, vaan pakanoiden lisääminen liittoon, joka oli aiemmin tarkoitettu vain Israelille. Tässä vertauksessa Israelia edustavat tyhmät neitsyet. Joten kun luemme ”toinen otetaan ja toinen jätetään”, näemme kuinka Jeesukseen uskova seurakunta otetaan ja Israel (plus uskosta osattomat muut ihmiset) jätetään puhdistukseen.


Ilmestyskirjassa 4 Johannes kuulee äänen (kuten trumpetin), joka käskee hänet temmattavaksi taivaaseen. Luvun 4 jälkeen Jeesuksen seuraajia (puhun oikeasta seurakunnasta ennen ahdistuksen alkamista) ei enää mainita.

Myllerryksestä puhutaan ja Ilmestyskirjassa ne, jotka tulevat kristityiksi ahdistuksen aikana, nimetään marttyyreiksi tai ahdistuksen pyhiksi. Nämä eivät ole Kristuksen morsian. Ja nämä ahdistuksessa uskoviksi tulleet pyhät mukaan lukien juutalaiset ovat niitä, jotka huutavat alttarin alta, milloin maksat veremme. Koska kuten Raamatussa on mainittu, suurimman osan kohtalo on kuolla marttyyrinä ahdistuksen/vihan ajassa.


Ja toisintona, jos seurakunnan (Jeesuksen seuraajien) oli tarkoitus käydä läpi ahdistuksen, miksi Paavali käski Tessalonikan uskovia ”kannustamaan toisiaan?” Ei olisi kovin rohkaisevaa tietää, että meidät pakotettaisiin tuomioon maallisten ja jumalattomien kanssa, jotka hylkäsivät Messiaan, Sulhasen. Paavali muistutti tessalonikalaisseurakuntaa siitä, että uskovina heidän ei tarvitsisi huolehtia, koska he olivat kuin galilealainen morsian, joka tapaisi sulhanen ennen kuin 7 päivää kestävä hääjuhla voisi alkaa.

Aivan kuten galilealaisissa häissä, morsiamen piti olla valmis ja tarkkailla sulhasta, uskovat katsovat ja odottavat, että Jeesus tulee viemään meidät morsiamen) Karitsan häihin. Seitsemän päivää perinteisten galilealaisten häiden kunniaksi, symboloivat niitä 7 vuotta, jolloin ahdistus kestää, mutta se tulee olemaan Karitsan avioliitto taivaassa.

Aivan kuten Jumala otti Elian ja Henokin (esikuva ja tempaus), Hän ottaa myös seurakunnan uskovat ennen kuin Jumalan viha tulee. Aivan kuten Jumala pelasti Nooan ja hänen perheensä ennen vedenpaisumusta, Jumala vei Lootin pois Sodomasta ja Gomorrasta ennen Jumalan tuomion tuloa, Hän ottaa samalla tavalla pois oman seurakuntansa.

Raamattu kertoo meille, että ”Sillä Jumala ei ole määrännyt meitä kärsimään vihaa, vaan ottamaan vastaan pelastuksen Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta”.1. Tes 5:9.

Jumalan viha on ei-uskovien päällä jotka kieltäytyivät uskomasta Hänen Sanaansa, ei Hänen seuraajien päällään. Raamatussa on aina ollut pelastusmalli niille, jotka seuraavat Hänen teitään.

Et löydä tapausta, jossa Jumala hylkää kansansa ja sisällyttää heidät tuomioon. Voit olla varma, Jumala on armollinen, mutta tämä armon aika tulee päättymään ja aivan kuten Nooan arkin ovi ja Galilean hääovi suljettiin, niin taivaan ovi suljetaan Kristuksen morsiamen vastaanottamisen jälkeen. Armon aika on tässä kohtaa ohi ja vihan vuodet alkavat, joista toki vielä voi pelastua, mutta helppoa se ei kenellekkään ole.

Varmista siis, että olet valmis, odotat ja odotat Hänen pian paluutaan. Jokainen lukekoon Pyhän Hengen avustamana Raamattuaan.

Kuten Ilmestyskirjasta luemme: ”Koska olet pitänyt minun kärsivällisyyteni sanan, minäkin suojelen sinua kiusauksen hetkestä, joka kohtaa koko maailman koettelemaan maan päällä asuvia.” Ilm. 3:10.

Tästä ei käy kiistäminen. Morsian on pieni joukko, ainoastaan yksi seurakunta sai tämän lupauksen. Tässä lupauksessa Jumala puhuu seuraajilleen ja Kristukseen uskoville.

Jumalan antamaan ahdistuksen aikaan on kaksi suurta syytä. 1. on tuomita ja herättää ei uskovia Jeesuksen hylkäämisen vuoksi ja 2. melkeimpä tärkeämpi syy on puhdistaa Israel, tehdä siitä kelvollinen morsian Jumalalle.
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2206
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Pre- mid- ja posttribunatoismi käytännössä

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Sanna, onko teksti sinun omaasi, vai oletko lainannut jostakin ?
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1253
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Re: Pre- mid- ja posttribunatoismi käytännössä

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Ja lisäyksenä, kuinka osuvasti, suoraan Jeesukselta - juuri lisätystä katso7 veljen saamasta sanomasta:

Tunnen sinun sydämesi ja tahtoisin vakuuttaa sinut varmuudella Jumalan rakkaudesta sinua kohtaan. Pelastettujen joukko kohta huutaa ylistystä Jumalalle ja Karitsalle sillä minä totisesti tulen pian. Ole valmis!
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1253
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Re: Pre- mid- ja posttribunatoismi käytännössä

Viesti Kirjoittaja Sanna »

AOAOAOAOAO kirjoitti: 18 Elo 2023, 10:59 Sanna, onko teksti sinun omaasi, vai oletko lainannut jostakin ?
Pohja löytyy täältä, suomennettu ja lisätty jotain kohtia.

https://givinghimtheglory.com/2021/08/2 ... n-wedding/
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Vastaa Viestiin