Pre- mid- ja posttribunatoismi käytännössä

Keskustele eskatologisista asioista
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Pre- mid- ja posttribunatoismi käytännössä

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Seurakuntaa on kovasti jakanut käsitykset Jeesuksen paluusta, miten ja milloin ja saako siitä tietää ennalta vai miten se menee... monia kiistanalaisia kysymyksiä, joita ei vain seurakunta, vaan arvoisimmatkin papistot ja armoitetut tunnetuksi tulleet sananjulistajat kertovat asiasta ristiriitaisesti. Tämä todistaa jo, ettemme suinkaan puhu yksinkertaisesta ja vesiselvästä asiasta joka olisi täysin yksiselitteisen selvästi kirjoitettuna Raamattuun. Ei se vaan mene niin.
Toiseksi että tämä jakaa seurakunnan usein riitoihin jota jopa pidetään toistaan eksyttäjänä jos tuollaisia puhuu.

MINÄ SANON ETTÄ, HEI, MEHÄN ODOTAMME KAIKKI SITÄ SAMAA JEESUSTA HÄNESSÄ ON PELASTUS. Ei tempaus kenenkään sielua pelasta, vaan Jeesus!
On siis yhden tekevää, miten sinun pelastuksesi menee KÄYTÄNNÖSSÄ, koska pelastaja ja puolustaja on sama Taivaan ja maan Kuningas, Jeesus Kristus.

1. Pre tribunatioismi tarkoittaa että tempaus tapahtuu ennen vaivanaikaa. Tähän esikuvana on päällimmäisenä Ilm. 3. luvussa enkelin snaoma Filadelfian seurakunnalle, jolle tämä lupaa pelastuksen hädän hetkestä, joka on koittava yli koko maan piirin. Viittaa kuudenteen sinettiin.

2. Mid tribunatioismi että tempaus tulisi keskellä vaivanaikaa ja että seurakunta ehdottomasti joutuu olemaan vaivanajat maan päällä. Tähän ehdoton raamatunpaikka on myös ilmestyksessä luvussa 7 loppupuolella. "Keitä ovat nämä pitkiin valkeihin vaatteisiin puetut, ja mistä he ovat tulleet?" ja "Herrani, sinä tiedät sen". Ja hän sanoi minulle: "Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta tulevat, ja he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä.

3. Post tribunatioismi puolestaan on kaikkein ristiriitaisin ja siinä on kaikkein eniten myös käsityseroja. Esimerkiksi adventistit käsittää asian aivan eri tavoin, tosin siinä ei sinänsä ole ristiriitaa loogisuudessa mutta vielä pahempi, suuri ristiriita Raamatun kanssa. He ovat siis veistelleet omiaan.
Adventistien mukaan kaikki ovat läpi kaikkien pahojen päivien loppuun asti ja Jeesuksen tullessa, heidät temmataan tuhanneksi vuodeksi Taivaaseen. Tämän jälkeen saatana siis jää maan päälle ikään kuin vangiksi ja kaikki ihmiset kuolevat. Tämä toisaalta tietenkin selittää se miksi Jeesus lähti tekemään sijaa Isän luo. Eihän siitä sijasta muuten mitään iloa olisi.
Tempaus lopussa ei vaan oikein natsaa käytännössä koska miksi temmata, jos Raamattu selvästi ilmoittaa että Jeesus tekee tuhatvuotisen valtakuntansa maan päälle. Tästä on selvät Raamatunpaikat olemassa, kuten Sakarja 14 luku, Jesaja 65 ja Hesekiel 47.
Ristiriitojen vuoksi moni post tribunatioismiin uskova onkin muokannut omaa käsitystään ja keksinyt Jeesuksen valmmistamalle sijallekin jotain käyttöä, sanomalla että tempaus tuleekin noin 3kk ennen Jeesuksen paluuta. En minä vaan tiedä missä siihen olisi minkäänlaista viittausta.
Post tribunatioismin Raamatun perustelu on mm. Luukas 12:35-36 josta kuitenkin selviää että Jeesus palaa häistään, odottakaa silloin kupeenne vyötettyinä. Ketkä siis vihittiin ja ketkä odottaa kupeet vyötettyinä?

Tästä kaikesta syystä olen itse päätellyt että koska Raamatussa on viitteitä näistä kaikista kolmesta käsityksestä, niin miksi sitten ne eivät voisi olla kaikki totta. Sitten huomasin että tämä teoria käy yhteen juutalaisen vanhan hääperinteen kanssa. Lopultahan hääpari saapuu takaisin kaupunkiin kun häät ovat ohi ja siellä odotetaan kupeet vyötettyinä.

Uskon siis että morsian otetaan kuten pre tribunatioismi sen kertoo ja sitten menee ahdistuksen ajat loppuun, kun tapahtuu mid tribunatioismin mukainen tempaus, jossa morsiusneidot (5kpl viisaat) temmataan ja tyhmät (5kpl) jää, jotka sitten jäävät kuten Luukas 21:35-36 kertoo ja odottavat kupeet vyötettyinä kun Jeeesus palaa kaikessa kirkkaudessaan, eikä silloin enää ketään temmata, vaan mennään kuten Sakarja 14 luvussa asian kertoo.

Näin minä tämän lopunajan uskon tempauksien muodossa menevän.
Vieras

Re: Pre- mid- ja posttribunatoismi käytännössä

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Monasti menemme harhaan kuvitellessamme, että Raamattusta aina löytyy yksi ainoa oikea vastaus johonkin asiaan. Itse asiassa, moneenkin kysymykseen Raamatusta nimenomaan ei löydy sellaisia vastauksia joita voisi koota selkeäksi tiedoksi tai ohjeiksi eri tilanteisiin. Voikin kysyä: miksi näin ?

Olisiko ihmisen elämälle ja Jumalasuhteelle parempi jos tietäisimme mitä meille tarkalleen ottaen tulee tapahtumaan ? Ei todellakaan.

Jumala haluaa meidän riippuvan kokonaan Hänen varassaan, ja luottavan siihen että Hän ohjaa elämäämme ja kantaa meidät eri tilanteissa. Siksi meidän ei tule tietää milloin vaivan aika tarkalleen alkaa, millä hetkellä tarkalleen tempaus tulee... vaan Jeesus kehottaa meitä seuraamaan ajan merkkejä, vain tietääksemme että aika on lähellä. Kun emme voi tietää tarkkaa hetkeä, meidän on valvottava.

Viisaille Jumala kyllä avaa asioita tulevaisuudesta, mutta nämä asiat ilmoittaa ja avaa meille vain Pyhä Henki, ei mikään yksittäinen kirkkokunta. Jokaisen kirkkokunnan teologit pyrkivät perustelemaan kirkon ennalta valitsemaa kantaa etsien sitä tukevia kohtia Raamatusta ja pyrkien kyseenalaistamaan kirkon kannan kanssa ristiriitaisia kohtia. Lopputuloksena onkin se, että lähes jokaisen kirkon oppi mätänee sisältä päin; Jumalan viisauteen yritetään lisätä ihmisviisautta.

Me emme voi turvata muuhun kuin Jumalaan. Ja mitä enemmän luemme Raamattua, sen selvemmäksi meille tulee se asia että Hän on valinnut olla paljastamatta meille asioita joiden tietäminen ei ole meille hyväksi Jumalasuhteemme kannalta - mutta toisaalta kun kasvamme Hänessä, Hän avaa meille asioita joita emme ihmisviisaudella voisi koskaaan ymmärtää. Otamme ne vastaan uskolla, joka sekin on lahja Häneltä. Hän kasvaa, ja minä vähenen.

Siksi olenkin täysin samaa mieltä kuin jarmo:
MINÄ SANON ETTÄ, HEI, MEHÄN ODOTAMME KAIKKI SITÄ SAMAA JEESUSTA HÄNESSÄ ON PELASTUS. Ei tempaus kenenkään sielua pelasta, vaan Jeesus!
On siis yhden tekevää, miten sinun pelastuksesi menee KÄYTÄNNÖSSÄ, koska pelastaja ja puolustaja on sama Taivaan ja maan Kuningas, Jeesus Kristus.
Siksi Paavalikin kirjoittaa "että me yhdessä ollessamme virkistyisimme yhteisestä uskostamme, teidän ja minun"; koska Hengen hedelmiin eivät kuulu "epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot"; eikä kukaan ole vielä löytänyt Raamatusta sen kenties kuuluisinta sitaattia "jokainen tulee uskossaan autuaaksi".

Kun turvaamme Häneen ja yksin Häneen, odotamme hartaasti sitä päivää jona tempaus tulee - tuleepa se sitten ennen, keskellä tai jälkeen vaivanajan, odotamme sitä hetkeä jolloin saamme nähdä Hänet - ja odotamme sitä siitäkin huolimatta tapahtuuko se silloin kun olemme vielä elossa, vai silloin kun sydämemme lakkaa lyömästä. Molemmissa tapauksissa tärkeintä ei ole se miten asia tapahtuu vaan se, että asia varmasti tulee tapahtumaan, ja että joka ikinen hetki siihen asti ja sen jälkeen, me saamme olla Hänen kädessään, eikä kukaan voi ryöstää meitä Hänen kädestään. Ja jos jonakin päivänä havaitsemme etteivät asiat menneet siten kuin odotimme, ongelma ei ole se ettei Hänen lupauksensa olisi toteutunut, vaan se että olemme sekoittaneet Hänen sanaansa ja lupauksiinsa ihmisviisautta; eli korottaneet jotakin Hänen edelleen.

Tässäkin asiassa siis näemme sen, ettemme voi turvata kuin Hänen armoonsa, rakkauteensa suojelukseensa ja siihen että Hän ohjaa, nostaa, kantaa ja pelastaa. Tämä olkoon yhteinen uskomme, "että me yhdessä ollessamme virkistyisimme yhteisestä uskostamme, teidän ja minun".
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Pre- mid- ja posttribunatoismi käytännössä

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Kiitos "vieras", tuo oli aivan loistavaa pohdintaa asiasta, jollaista olen toivonut joka paikassa missä siitä olen puhunut. Jeesuksen tulemisesta puhuminen ei ole vielä mitään, kunhan puhuu siitä hypoteettisesti mutta annas kun tehdään siitä konkreettinen puheenaihe, joka on totista totta, niin sitten ihmiset alkavat yhtäkkiä tehdä siitä vitsiä tai suuttuvat aiheesta vakavasti puhuvalle. Jeesuksen konkreettinen kohtaaminen ei siis olekaan uskovien piireissä aina se odotetuin asia, toisin kuin he puhuvat ja toisin kuin sanassa meitä kehotetaan, vaan Jeesuksen tulemusta halutaan siirtää jonnekin hamaa tulevaisuuteen, jotta totuus ei pääsisi uskonnollisen illuusion takaa esille. Tämän minä valitettavan usein olen joutunut toteamaan.
Vieras

Re: Pre- mid- ja posttribunatoismi käytännössä

Viesti Kirjoittaja Vieras »

-jarmo- kirjoitti:Jeesuksen konkreettinen kohtaaminen ei siis olekaan uskovien piireissä aina se odotetuin asia, toisin kuin he puhuvat ja toisin kuin sanassa meitä kehotetaan, vaan Jeesuksen tulemusta halutaan siirtää jonnekin hamaa tulevaisuuteen, jotta totuus ei pääsisi uskonnollisen illuusion takaa esille. Tämän minä valitettavan usein olen joutunut toteamaan.
Olen havainnut usein aivan saman asian. Usein tämä myös yhdistyy siihen, että ihminen usein kokee tarvetta löytää rikan sijaan jopa malan (siis perusmuoto "malka"- meniköhän taivutus oikein) toisen silmästä. Itsekin syyllistyn tähän monasti.

Pelastetun lähtökohta tulisi kuitenkin aina olla se, että me voimme levätä siinä levossa jonka Hän on meille antanut. Hän taistelee, ja me olkaamme hiljaa. Ei meillä ole taistelua lihaa eikä verta vastaan, ei ihmisiä vastaan - eikä varsinkaan sellaista vastaan joka on meidän oma veljemme.

Todella suuri vaara onkin siinä, että leimaamme ne ihmiset joilla on erilainen käsitys vaikkapa juuri tästä tempauksen ajankohdasta jotenkin vihollisiksemme tai vastustajiksemme, ja valitsemme sulkea niin silmämme kuin sydämemmekin toiselta sen vuoksi että itse olemme asettautuneet jotenkin veljemme yläpuolelle.

Voi meitä. Voi minua ainakin, koska taas huomaan miten Hän puhuttelee minua että olen toiminut tässäkin asiassa väärin ja Hän on minua siis samassa asiassa jälleen puhutellut. Mutta onneksi voimme rohkeasti asettautua nöyrinä Hänen eteensä, koska tiedämme että Hän ei jätä eikä hylkää, vaan haluaa meidän kasvavan tässäkin asiassa. Kiitos Jumalallemme joka osaa meitä kasvattaa !
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Tempaukselle ei ole ajallista estettä

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Mielestäni tempaukselle ei ole ajallista estettä, koska olemme jo kolmannessa päivässä/vuosituhannessa. Koska Jeesus nousi ylös kolmantena päivänä, uskon tempauksen tapahtuvan "kolmantena päivänä". Ajanlaskumme mukaan olemme siirtyneet "kolmanteen päivään".

2Piet. 3:8 Mutta tämä yksi älköön olko teiltä, rakkaani, salassa, että "yksi päivä on Herran edessä niinkuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta niinkuin yksi päivä."

Mielestäni video antaa väärän kuvan temmattavien osuudesta kirkon jäsenistä. Sen mukaan melkein kaikki tullaan tempaamaan.

https://www.youtube.com/watch?v=SmLhyPjHVes&feature

Nappasin videon täältä:

https://ajankohtainen.wordpress.com/201 ... -luullaan/

- On olemassa YouTube-video, joka kuvaa sitä, mikä on luultavasti yleisin käsitys siitä, kuinka tempauksen kuvitellaan tapahtuvan. Se näyttää aamujumalanpalveluksen, jossa pastori saarnaa tempauksesta noin parinsadan hengen seurakunnalle, kun dramaattinen ukkosen ääni vie ”silmänräpäyksessä” kourallista lukuun ottamatta kaikki (1. Kor. 15:52). Ne muutamat onnettomat, jotka jäävät jäljelle, ovat huumaantuneita ja järkyttyneitä nyt lähes tyhjässä kirkossa, kun tempauksessa yli 95 % seurakunnasta muutettiin hetkessä. Ottaen riskin, että sähköpostini täyttyy yli teoreettisen kapasiteettinsa aion pyytää sinua harkitsemaan, tuleeko se todella tapahtumaan noin. Luuletko, että jokainen nykyisin kirkossa käyvä tullaan tempaamaan ylös, kuten videolla kuvataan? Luulen, että totuus on päinvastainen. Jos video olisi minun tekemäni, niin 190 ihmistä istuisi siellä ihmetellen, mitä tapahtui noin kymmenelle, joiden katoaminen oli niin huomaamaton tuossa sunnuntaiaamun jumalanpalveluksessa, että he alkavat etsiä heitä vessoista tai pysäköintialueilta.

Ylläolevassa artikkelissa mainitaan Moriel Ministries. Sitä johtaa Jacob Prasch. Hän osaa hepreaa ja kreikkaa.

- Lastly, Moriel is active in the area of discernment withstanding the popular apostasy in the contemporary church that The Word of God warns would precede the return of Jesus. We remain firmly aligned to the conviction that contemporary events in The Middle East , Europe, and in the church make the present time in history different from other eras when people thought it was the last days. We affirm the belief that Jesus is coming again and prophecy of His return is radically being fulfilled increasingly.

https://www.moriel.org/
https://www.youtube.com/user/JacobPrasch

Jyrki
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Pre- mid- ja posttribunatoismi käytännössä

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Mulla on ollut jo kymmenisen vuotta peräti vankasti sellanen käsitys, ettei ns. morsiamen tempauksessa voi olla kyse isosta porukasta. Sen voimme ottaa esimerkkinä siitä, kun Mooses vei jengin luvatun maan edustalle ja sanoi "noniin tytöt ja pojat, tässä se nyt on, menkää" ja sitten alkoi napina. Sen seurauksena lähetettiin ne vakoilijat, yksi jokaisesta sukukunnasta. Ja huomastkaa suhdeluku, vain KAKSI kahdestatoista halusi mennä.

Sama asia pätee siihenkin, jos katsotte ympärillenne ja menette itseenne rehellisesti ja kysytte, montako tosiuskovaa ympärilläsi on suhteessa siihen, moniko sanoo "kyllä minä kunnioitan Raamattua ja käyn joskus kirkossa". He siis tarvitsevat EHDOTTOMASTI ne ahdistuksen ajat pelastusakseen.
No sittenhän kysymme, että miksi sitten aiemmin ei tarvittu? Siitä syystä että Jumalalla oli jokaisen ihmisen pelastamiseksi aikaa kunkin tarpeen mukaan ihan nollasta sinne 120 vuoteen saakka. Riippuen täysin siitä miten Pyhä Henki meissä toimii. Nyt kun alkaa ns. siirtymävaihe tuhatvuotiseen valtakuntaan, niin ei edes Jumalalle jää muuta vaihtoehtoa. Ihmisiä on maailmassa nollasta yli sataan vuotta ikäisiä ja kaikenlaisia ja saatava kaikille oikeudenmukainen mahdollisuus seitsemässä vuodessa. Sellainen aikavaatiumus tarvitsee erityistoimia, eikä tuhatvuotiseen aikaanmenokaan vielä paikkaa ihan kaikkea. Raamatussahan puhutaan että tuhatvuotisessa valtakunnassa kuolemaakin on ja synnin kiroukseen joutuu. Siellä on jopa vitsauksia. Vain tässä ajassa olevat Pyhät jotka ovat olleet mukana ensimmäisessä ylösnousemuksessa, heihin ei kuolemalla ole enää valtaa.
Vieras

Re: Pre- mid- ja posttribunatoismi käytännössä

Viesti Kirjoittaja Vieras »

-jarmo- kirjoitti:Ihmisiä on maailmassa nollasta yli sataan vuotta ikäisiä ja kaikenlaisia ja saatava kaikille oikeudenmukainen mahdollisuus seitsemässä vuodessa. Sellainen aikavaatiumus tarvitsee erityistoimia, eikä tuhatvuotiseen aikaanmenokaan vielä paikkaa ihan kaikkea. Raamatussahan puhutaan että tuhatvuotisessa valtakunnassa kuolemaakin on ja synnin kiroukseen joutuu. Siellä on jopa vitsauksia. Vain tässä ajassa olevat Pyhät jotka ovat olleet mukana ensimmäisessä ylösnousemuksessa, heihin ei kuolemalla ole enää valtaa.
Kiitos jarmo, mielenkiintoinen aspekti. Tätä pitää hieman mietiskellä. Minua mietityttää ennen kaikkea tuo ilmaisu "oikeudenmukainen mahdollisuus seitsemässä vuodessa". Mitä se mielestäsi tarkoittaa käytännössä - ajatellen sitäkin milloin ihminen on ns. "vastuullisessa iässä" ?
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Pre- mid- ja posttribunatoismi käytännössä

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Ihmisiä on kolmenlaisia:
1. Syntyy kerran ja kuolee kaksi kertaa.
2. Syntyy kaksi kertaa ja kuolee kerran.
3. Syntyy kaksi kertaa, muttei kuole.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Pre- mid- ja posttribunatoismi käytännössä

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Jyrki kirjoitti:Ihmisiä on kolmenlaisia:
1. Syntyy kerran ja kuolee kaksi kertaa.
2. Syntyy kaksi kertaa ja kuolee kerran.
3. Syntyy kaksi kertaa, muttei kuole.
Täytyy sanoa että olipas erikoinen huomio. En ole tullut noin sitä ajatelleeksi, vaikka se olis mun ajatusmaailmaan aika luontevaa.
Vieras

Re: Pre- mid- ja posttribunatoismi käytännössä

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Jyrki kirjoitti:Ihmisiä on kolmenlaisia:
1. Syntyy kerran ja kuolee kaksi kertaa.
2. Syntyy kaksi kertaa ja kuolee kerran.
3. Syntyy kaksi kertaa, muttei kuole.
Näinhän se juuri on. - Ja mistä tietysti voidaan aasinsiltana johtaa keskustelu siihen, mitä Raamatussa merkitsee sana "kuolema". Kuolema kun on aina ero jostakin.

1. Fyysinen kuolema eli sielun ja ruumiin ero (Saarn 12:7)
2. Ihmisen ero Jumalan yhteydestä (Jes 59:1-2)
3. Toinen kuolema, toinen ja pysyvä ero Jumalan yhteydestä, Ilm 21:8; 22:14-15
4. Kuollut synnille eli ero synnin vallasta, Room 6:2,11
5. Kuollut laille eli ero lainalaisuudesta, Room 7:4
6. Kuolema erottaa miehen naisesta, 1 Kor 7:39

Luonnollisesti se mihin viittasit edellä on fyysinen kuolema (1) ja toinen kuolema (3).

Mutta Raamatun termit "kuolema" ja "elämä" on helpompi ymmärtää kun tiedostaa edellä mainitut vaihtoehdot. Jokainen Raamatun kohta osuu johonkin edellä mainituista; kun taas kuoleman ymmärtäminen elämän loppumisena ei anna selkeää ymmärrystä tietyista Raamatun kohdista, kuten esim. Matt 8:22 "Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Seuraa sinä minua, ja anna kuolleitten haudata kuolleensa." Tässä kohdin Jeesus ei todellakaan ehdota että annamme ruumiskasalle lapioita ja odotamme fyysisesti kuolleiden hautaavan toisensa :)

Toki on muistettava, että sanan kuolla vastakohta ei ole "elää" - vaan "syntyä". Kuolla = erota yhteydestä, syntyä = päästä yhteyteen; elää= olla yhteydessä, olla kuollut = olla erossa.
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Pre- mid- ja posttribunatoismi käytännössä

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Kiitokset "vieraalle" hyvistä pohdinnoista. Vaihtareista käykööt parit videot :idea:

Jesus Christ : The Bridge To GOD
https://www.youtube.com/watch?v=c-c1E5j3xD0

The 4-Square City - New Jerusalem
https://www.youtube.com/watch?v=4aFYr3rAFMc

His Name Is JESUS!
https://www.youtube.com/watch?v=OyP_vf6oHho

Jyrki
Salome1972

Re: Pre- mid- ja posttribunatoismi käytännössä

Viesti Kirjoittaja Salome1972 »

Päivittäisissä Jarmolla oli hyvä kirjoitus tempauksesta, joka on mun lemppariaihe!
Siitä aktivoiduin lukemaan nämä aikaisemmat kirjoitukset.
Olen sitä porukkaa, joka hartaasti odotan ja kaipaan Jeesuksen tuloa hakemaan meidät luokseen. Uskon, että se tapahtuu ennen ahdistuksen ajan alkamista ja että temmattava määrä on suhteellisen pieni - aivan kuten tekin. Koska olen varsin vajavainen, rukoilenkin että olisin joka hetki Jeesuksen veren turvissa. Muuten ei mulla ole asiaa taivaallisiin juhliin.
Nuoruudestani muistan erään ikäiseni tytön toivoneen, "ettei Jeesus tulisi ihan vielä, että ehtis perustaa perheen". Tämän lapsellisen toiveen lailla monet nykyäänkin ajattelevat ja keskittyvät maalliseen elämään taivaallisten odotusten kustannuksella.
Palatakseni tämän päivän kirjoitukseen; venäläisethän ovat ihan koht'sillään Istanbulissa!
Mutta jos Jeesuksen tulo vielä jonkin aikaa viipyy, emmekä joudu suureen ahdistukseen, uskovien vainot ja vaikeat ajat ovat silti meillekin tulossa.
Niin kuin Lähi-Idässä kristityillä parhaillaankin on. Vai mitä ajattelette?
Pakko vielä jaaritella tempauksesta, kun se on mielestäni niin riemullinen asia! Olen usein nähnyt unta, että minulla on tilanne, jossa olen ihan yksin ja joku jahtaa minua tappaakseen. Juuri kun olen joutumaisillani kiinni, nousenkin ilmaan ja fiilis on ihanan helpottunut. Mitään muuta ei näihin uniini ole kuitenkaan sisältynyt. Aina, kun ajattelen tempausta, mieleeni tulee se tunne. Olisi ihanaa häippästä täältä ja jättää kaikki murheet taakseen!
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Pre- mid- ja posttribunatoismi käytännössä

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Kiitos Salome1972 ja myös mulle on erityisen Rakas aihe tuo Jeesuksen paluu. Sen ympärille on melkeen kaikki rakentunut, joskin työt ja velvoitteet on hoidettava.

Mutta ajatelkaas esimerkiksi vertausta Getsemanen puutarhassa, kun Jeesus lähti "sinne ylös" rukoilemaan ja tuli ahdistuksiin... MIETI SIIS... kuinka suoraa puhetta tämä oikein on. Hän jätti kahdeksan (8 on Nooan arkin luku) hädän hetkelle "sinne alas" ja vei kolme muuta rukoilemaan kanssaan. Hän teki siis tietoisen valinnan ja otti Pietarin ja Sebeteuksen pojat (Johannes ja Andreas). Ajatelkaas ketkä kaikki kahdeksan apostolia jäi alas. Eivät he olleet ansainneet jäämistään, päin vastoin, he jäivät oikein mielellään, koska saivat nukkua. Jeesus oli tehnyt sen valinnan.

Elikkä kun sinäkin Salome1972 kipuilet uskosta luopuneiden läheistesi takia, niin muista että niin minäkin tekisin, mutta enpäs kipuilekaan, vaan ymmärrän miksi eidät jätetään. He eivät ole valmiita!
Ihmisen elinikä on siellä 70-90 vuotta, jona aikana Jumala osaa ohjata ihmisen oikealla hetkellä uskoon tai sitten se ei koskaan enää tule siihen pisteeseen. Nyt taas kun ahdistuksen aika on tulossa, sen kesto on vain 42kk jona aikana Jumalan on tehtävä työnsä. Se on hieman sama asia kuin lääkäri joutuisi poistamaan umpisuolesi ilman puudutusta. Hän joutuu tekemään sen tosi nopeasti, aggressiivisesti ja brutaalisti, joka tuottaa sellaisen kivun, jonka muistaa koko loppuiän. Mutta kun se on ohi, niin elämä voittaa. Tässä käy siis samalla tvalla, koska he tarvitsevat sen suuren ja massiivisen herätyksen, koska aikaa ei ole heidän kypsyttelyyn enää kymmeniä vuosia ja vastoinkäymisiä, josta opppisi kääntymään Jumalan puoleen.

Ja kun ne 42kk on kuluneet, niin Johannes kertoo ilmestyksensä kautta näin:

Joh.ilm. 7:13-14 Ja yksi vanhimmista puhui minulle ja sanoi: "Keitä ovat nämä pitkiin valkeihin vaatteisiin puetut, ja mistä he ovat tulleet?" Ja minä sanoin hänelle: "Herrani, sinä tiedät sen". Ja hän sanoi minulle: "Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta tulevat, ja he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä.

Tämä on se jae mistä ns. mid tribunatiolistit ottavat tempauksensa. Se on tosin ihan oikein, vaan se ei ole ainoa. Ensimmäinen tempaus on nimittäin se mitä me tässä juuri odotamme sydän karrella. TULE HERRA JEESUS!
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Pre- mid- ja posttribunatoismi käytännössä

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Olen itse adventistitaustainen ja olen kuunnellut kaikki advaritutut mitä heillä on ollut tarjota. Yksi sellainen on se vanha sanonta, joka juontuu Matteus 24. luvusta jossa sanotaan "vääriä kristuksia tulee, älkää menkö, sillä niinkuin tuli leimahtaa idästä hamaan länteen on ihmisen pojan tulemus". Tämänkaltaisella lauseella etenkin pretribunatiolistit tyrmäävät ns. ennenaikaiset tempaukset.
Mutta Paavali kirjoitti tessalonikkalaiskirjeessä kuvaavasti, "meidät temmataa kohtaamaan Herramme Jeesus pilvissä". Tällä tapahtumalla ei ole Jeesuksen paluun kanssa mitään muuta tekemistä kuin sen että aika on tullut ja kello nollataan ja alkaa kaksi aikaa, 1290+1290 päivää ja puoli aikaa, joka kestää sen josta Daniel puhuu 12. luvun viimeisissä jakeissa. Autuas on se joka saavuttaa 1335 päivää... eli 45 päivää pidemmälle. Tämän olen ajatellut olevan se aika jonka voi lukea Sakarja 14. luvusta kun Jeesuksen jalat koskettavat öljymäkeä ja hän alkaa sotia kaikkia Jerusalemia piirittäviä kansoja vastaan. Sitten vasta Hesekiel 47 luvussa kerrotaan sen jatkoa, jonka jälkeen alkaa vasta tuo tuhatvuotinen Jeesuksen hallinto. Se siirtymäaikakin siis kestää 45 päivää. Näin sanoo Raamattu, minun tulintani mukaan. Siellä ne on varsin mukavasti löydettävissä kaikki.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Pre- mid- ja posttribunatoismi käytännössä

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Ei Jumala ole julma, joka lakaisee oikopäätä ajankellon tullesssa täyteen, toisella kädellä kelvottomat kadotuksen siiloon ja toiset kerää hellästi turvaan. Ei näin!

Jumala on Raamatun sanan mukaan kaikkina aikoina ollut pitkämielinen, viisas ja ymmärtäväinen. Tätä luonteenkuvaa vasten peilaten ei ole mitenkään mahdollista että Jumala toimisi yhtäkkiä kun kello naksahtaa tietyn rajan yli, jotenkin entisestä poiketen, koska maailmassa on joka hetki ihmisiä jotka voisivat sanoa, en saanut mahdollisuutta. Jumalan eteen ei kukaan voi tulla sanoen "muttakun".

Me olemme menossa tuhatvuotiselle kaudelle ja Jumalalla on käytettävissä aikaa 7 vuotta puimatantereen tyhjennykseen. Se ei ole mikään 90 vuotta, jonka joskus Jumala tarvitsee jonkun vanhuksen kanssa taivutteluun.

Neitsyet eivät jaa maailmaa millään tavalla kahtia, vaan vain kaksi suurta kristillisten joukkoa. Neitsyt terminä jo kuvastaa pelastuvaa, naimatonta naista siis, jolla ei ole vielä herraansa. Älkää vähätelkö Jumalan viisautta kun Hän on laatinut vertauskuvansa meille. Niiden sisällöstä selviää paljon asioita, joita en ole monenkaan huomannut kiinnittävän niihin sen enempää huomiota. Puhutaan Raamatun tuntemisesta kuin tuntisimme sen mutta sitten nielemme jonkun vanhan kliseisen selityksen joka sotii koko muuta Raamatun ilmoitusta vastaan, vain siksi koska käsitys on niin vanha ettei kukaan uskalla siihen puuttua ja siitä on tullut itsestäänselvyys.

Jumala tyhjentää puimatantereensa kolmessa erässä kaikista ilmansuunnista, siksi uuden Jerusalemin kaikkiin ilmansuuntiin on rakennettu kolme porttia, joista yksi on tosi ahdas (morsiamelle), yksi on keskikokoinen ((viisaille neitsyille) ja yski niille, jotka vain huutavat Herran nimeä avukseen (tyhmille neitsyille, kun Jeesus palaa).
Salome1972

Re: Pre- mid- ja posttribunatoismi käytännössä

Viesti Kirjoittaja Salome1972 »

Olen hidasjärkinen; täytyy märehtiä näitä lisää...
Ymmärrän kyllä, etten voi murehtimisellani lisätä sen enempää omaa kuin rakkaittenikaan ikää, mutta kyllä minulla silti on paavalilaisittain suuri kipu ja ainainen murhe sydämessäni läheisteni vuoksi. Mutten silti pysty sanomaan, että soisin olevani kirottu pois Kristuksesta heidän vuokseen ja puolestaan.
Ymmärrän kyllä pointtisi, miksei tarvitsisi olla huolissaan. En silti pysty siihen. Vaikka rakastan Jeesusta enemmän kuin mitään tai ketään, en millään soisi, että lapseni joutuisivat kokemaan ahdistuksen aikaa ja marttyyrikuolemaa.
Vaikka kyllä sekin on monin verroin parempi kohtalo, kuin iankaikkinen helvetti!
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Pre- mid- ja posttribunatoismi käytännössä

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Hyvä Salome1972, ei Raamattu kumoa itseään ahdistuksen alettua. Jumala suojelee omiaan alusta alkaen. Nämä massoittaiset marttyyrikuolemat ovat ihmisten keksimä juttu, joka on saatanasta lähtöisin. Raamattu sanoo suoraan että lopunaikoina Jumala jopa avaa kallioita omiensa suojaksi. Lopunaikana varjellukset ja ruokaihmeet tulevat niille tutuiksi, jotka ottavat heti herätysken vastaan. Suuri herättäjä tulee olemaan ns. kuudes sinetti, voit lukea sen Raamatusta, muistaakseni ilm. luku kuusi.
MUTTA katsos, jos nämä ihmiset eivät herää ylösoton jälkeiseen "hädän hetken" tapahtumien jälkeen, vaan ottavat mm. pedon merkin jne. niin sitten heidät kyllä erotetaan Jumalan varjelluksesta. Senkin jälkeen herääminen on edelleen mahdollista mutta sitten saattaa olla että joutuu siihen marttyyrikuoleman vaihtoehdon eteen. Parempi kuolla kuin kieltää Jeesus.

Älä turhaan ihan vallan liikaa huolestu. Kerron oman lapseni huolestani: Eli nuorempi tyttäreni on hieman sivuraiteella edelleenkin, tosin aikuiskastettu jne. johon voin luottaa että jotenkin hän tulee vielä selviämään. En osaa sanoa mitkä ne keinot ovat mutta voin nykyään luottaa jo täysin. Mutta muutama vuosi sitten vielä huoleni oli kova ja rukoilin monesti tyttäreni puolesta. Eräänä iltana olin kipuillut asiaa ja kysynyt rukouksessa Jumalalta että mites se mun tyttäreni kanssa tulee menemään. Yöllä näin troolarin hiljaa tyynellä merellä tulevan rantaan ohitseni lipuen ja sen kyljessä roikkui raskas verkko täynnä kaloja. Katsoin verkkoon, niin siellä yhdellä kalalla oli rakkaan tyttäreni kasvot. Kiitos Jeesus, huudahdin ja heräsin... kiitin saamastani uninäystä jonka jälkeen enä koskaan enää kipuillut asiaa.
Salome1972

Re: Pre- mid- ja posttribunatoismi käytännössä

Viesti Kirjoittaja Salome1972 »

Kiitos, kun kerroit uninäystäsi! Kunpa saisin sellaisen lohdutuksen itsekin.
Isäni sanoi aina siskostani ja veljistäni, jotka eivät olleet uskossa:" he ovat koukun nielleet kuitenkin." Tarkoitti sillä, että vaikka siima olisi pitkä, kerran tulevat uskoon kuitenkin. (Veljeni kuoli nuorena; uskon, että hän ehti ottaa Jeesuksen vastaan. Muut ovat edelleen vailla uskoa.) Äiti kertoi myös tuskailleensa meidän lasten takia ja nähneensä yöllisen uninäyn, jossa äiti lähti ylittämään leveää jokea ja toisella rannalla katsoi taakseen ja me kaikki lapset olimme siinä hänen takanaan.
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1241
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Re: Pre- mid- ja posttribunatoismi käytännössä

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Nostan tämän vanhan ketjun, koska ketjussa oli äärimmäisen lohduttavaa sanomaa lopunajalle. Jarmo on tutkinut Raamattua todella paljon ja tietää mistä puhuu. ❤️ Lue ketju vaikka et uskoisikaan tempaukseen.


Ja vaikka olisitkin lähdöstä eri mieltä niin:
Jarmo kirjoitti:
MINÄ SANON ETTÄ, HEI, MEHÄN ODOTAMME KAIKKI SITÄ SAMAA JEESUSTA HÄNESSÄ ON PELASTUS. Ei tempaus kenenkään sielua pelasta, vaan Jeesus!
On siis yhden tekevää, miten sinun pelastuksesi menee KÄYTÄNNÖSSÄ, koska pelastaja ja puolustaja on sama Taivaan ja maan Kuningas, Jeesus Kristus.
Myös Vieraan kommentti aiheeseen kuinka tarkkaan pitää tietää mitä tapahtuu:
Olisiko ihmisen elämälle ja Jumalasuhteelle parempi jos tietäisimme mitä meille tarkalleen ottaen tulee tapahtumaan ? Ei todellakaan.

Jumala haluaa meidän riippuvan kokonaan Hänen varassaan, ja luottavan siihen että Hän ohjaa elämäämme ja kantaa meidät eri tilanteissa.
Jarmo kirjoitti:
Ei Jumala ole julma, joka lakaisee oikopäätä ajankellon tullesssa täyteen, toisella kädellä kelvottomat kadotuksen siiloon ja toiset kerää hellästi turvaan. Ei näin!

Jumala on Raamatun sanan mukaan kaikkina aikoina ollut pitkämielinen, viisas ja ymmärtäväinen. Tätä luonteenkuvaa vasten peilaten ei ole mitenkään mahdollista että Jumala toimisi yhtäkkiä kun kello naksahtaa tietyn rajan yli, jotenkin entisestä poiketen, koska maailmassa on joka hetki ihmisiä jotka voisivat sanoa, en saanut mahdollisuutta. Jumalan eteen ei kukaan voi tulla sanoen "muttakun".

Aamen! ❤️ Kiitos Jeesus näistä teksteistä. Äärimmäisen lohduttavaa nämä kaikki.

Alunperin lähin etsimään aihetta Matteus 24:20 Mutta rukoilkaa, ettei teidän pakonne tapahtuisi talvella eikä sapattina. ja eksyin tähän aiheeseen.

Olemmeko muistaneet rukoilla? En tiedä joutuuko morsiusjoukko pakenemaan vai vasta neitsytjoukko mutta meiltä kaikilta jää varmaan tänne rakkaita joiden perään "saamme huolehtia". Kuitenkin lohduttava tuo Jarmon saama näky kaloista verkoissa. Tuki on Herraan turvaavilla.


Asiaan. Lehdissä on nyt paljon pelottelua tuosta että sähköjä katkotaan talvella. Menemme kokoajan lähemmäksi eliittien suunnittelemaa suurta nollausta. Jeesuksen tulo on lähempänä kuin koskaan. Tästä nousi mieleen tai Herra nosti tämän aiheen paosta talvella. Omaan näkyyn suhteutettuna pako talvella metsään ja siellä piilottelu on huomattavasti hankalampaa valoisan lumenaikaan. Siellä myös tulee kylmä hyvin nopeaan. Paetessa ei ole aikaa kerrospukeutumiseen.
Tietysti tässä voi piillä vertauskuvakin.

Noista poikien (?) viesteistä tuli myös mieleen seuraava Raamatun kohta. Johannes 14:1-4 Älköön teidän sydämenne olko murheellinen. Uskokaa Jumalaan, ja uskokaa minuun. Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa? Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen. Ja mihin minä menen — tien sinne te tiedätte."

Tiedän että tämä on rohkea kommentti mutta saammeko mekin ajatella tietyllä tapaa morsiusjoukkona näin omaisistamme? Me menemme edeltä ja kaikkia emme saa välttämättä heti mukaamme mutta ne ketkä jää, joihin uskon siemen on kylvetty ovat tuossa kalasaaliissa mukana. Liittyen noihin jaettuihin teksteihin meidän ei tarvitse murehtia omistamme, Herra pitää huolen 🥰


Herralle kaikki on mahdollista, rukouksilla voidaan siirtää vaikka vuoria.
Kiitetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, laupeuden Isä ja kaiken lohdutuksen Jumala, joka lohduttaa meitä kaikessa ahdistuksessamme, että me sillä lohdutuksella, jolla Jumala meitä itseämme lohduttaa, voisimme lohduttaa niitä, jotka kaikkinaisessa ahdistuksessa ovat. 2. Kor 1:3-4
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2201
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Pre- mid- ja posttribunatoismi käytännössä

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Matt.24:11 Ja monta väärää profeettaa nousee, ja he eksyttävät monta.

Matt.24:29 mutta kohta niiden päivien ahdistuksen jälkeen aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, ja tähdet putoavat taivaalta, ja taivaitten voimat järkkyvät.

24:30 Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella

24:31 Ja Hän lähettää enkelinsä suuren pasunan pauhatessa, ja he kokoavat Hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin.

Matt.24:38-39 Sillä niinkuin ihmiset olivat niinä päivinä ennen vedenpaisumusta: söivät ja joivat, naivat ja naittivat, aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin, eivätkä tienneet, ennenkuin vedenpaisumus tuli ja vei heidät kaikki; niin on myös Ihmisen Pojan tulemus oleva.

Matt.24:51 ja hakkaa hänet kappaleiksi ja määrää hänelle saman osan kuin ulkokullatuille. Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys


Luuk.17:29-30 mutta sinä päivänä, jona Loot lähti Sodomasta, satoi tulta ja tulikiveä taivaasta, ja se hukutti heidät kaikki, samoin käy sinä päivänä, jona Ihmisen Poika ilmestyy.

Ajatuksena saattaa olla kaunista että ihmiset joita ei oteta ylösotossa voisivat "myöhemmin" vielä pelastua. Mutta, Raamattu sanoo Jeesuksen omilla sanoilla aivan muuta.

Sekä Matteuksen että Luukkan evankeliumin asiaa käsittelevissä kohdissa selvästi sanotaan että seurakunta on tuolloin maan päällä.

Kehoitan lukijoita keskittymään niihin kohtiin joita Jeesus käytti, ja esimerkkeihin joita Jeesus käytti. Hän EI puhunut että ylösotosta osattomaksi jääneet pääsisivät sisään hääjuhlaan, vaan päinvastoin että nämä ihmiset eivät pääsisi sisään, sillä Jumala itse oli sulkenut oven EIKÄ sitä enää avattaisi. Aivan samoin kuin mm. Nooan aikana kun JUMALA SULKI ARKIN OVEN. Kaikki ne ihmiset kuolivat jotka olivat Arkin ulkopuolella.



Matt.25:10-12 Mutta heidän lähdettyään ostamaan ylkä tuli; ja ne, jotka olivat valmiit, menivät Hänen kanssansa häihin, ja ovi suljettiin.
Ja myöhemmin toisetkin neitsyet tulivat ja sanoivat: 'Herra, Herra, avaa meille! Mutta Hän vastasi ja sanoi: 'Totisesti Minä sanon teille: Minä en tunne teitä.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Vastaa Viestiin