Lopun tapahtumat järjestyksessään

Keskustele eskatologisista asioista
olli

Re: Lopun tapahtumat järjestyksessään

Viesti Kirjoittaja olli »

^ No, totanoin... miten tuohon nyt vastaisi että sen voisi ymmärtää oikein...

Minä ajattelen asioita tietysti eri tavalla kuin kukaan muu. Tämähän on slogan, jota kuulet aina, mutta minun kohdallani se ehkä pitää enemmän paikkaansa kuin keskivertoseurakuntalaisten kesken missä tahansa seurakunnassa.

Minulla ei ole "oikein-väärin" asioita niin tiukalla kriteerillä kuin monilla muilla. Ajattelen asioita sen pohjalta, mikä on "vähiten väärä", mieluummin kuin sen pohjalta että jokin olisi "ainoa oikea". En varsinaisesti laske prosenttitodennäköisyyksiä kullekin mahdolliselle tulkinnalle, mutta minulla on "suosikki", hyväksyttävä" ja "ei-mahdollinen" -kategoriat, mitkä perustuvat siihen että saan tiettyjen konseptien pohjalta sopimaan enemmän tai vähemmän osan Raamatun ilmoituksesta - tai sitten näen että liian paljon Raamatun ilmoituksesta sotii tiettyä tulkintaa vastaan.

Olen tutustunut luterilaiseen, adventistiseen ja dispensationalistiseen oppiin kunnolla (ollessani vakiokävijä ko. seurakunnissa), kun taas esim. helluntailaisuudessa en ole vieraillut kovin paljoa, vapaakirkon tilaisuuksissa vain hieman yms.

Siksi, kysymyksesi "onko meillä jokin eriävä näkemys lopun tapahtumista järjestyksessään" ei ehkä oikein sovi minuun. Saat ehkä paremmin vastuksen tuollaiseen kysymykseen sellaiselta joka on valmis puolustelemaan omaa 100%-kantaansa, meni syteen tai saveen.

Monessa kohdassa saatan kuulostaa pahimmalta vastustajalta siksi että joskus tuon avoimesti esiin niitä asioita jotka mielestäni saattavat sotia esitettyjä käsityksiä vastaan, mutta toisaalta, kuuntelen ja olen valmis oppimaan uutta. "Oppimaan uutta" siis vähintään siinä mielessä, että olen valmis muuttamaan "suosikki"tulkintaani tai joskus jopa ottamaan hyvin perustellun "ei-mahdollisen" uudelleenharkintaan.

Tämä edelläkuvattu on minun tapani käsitellä asioita, ja minun käytännön sovellukseni lauseeseen: "Jumalan työ minussa on vielä kesken".

Aloituksessa toit esille suuren määrän detaljeja, joita en sinänsä vastusta eivätkä ne sinänsä ole ehkä "suosikkeja", mutta jotka haluan ymmärtää sinun lähtökohdaksesi asioihin. Ongelmahan on se, että kokonaisuus vaikuttaa. Ei voida kalistella sapeleja joka ikisestä pikku detaljista, jos haluamme ymmärtää toisiamme. Mutta toisaalta, perustelemattomien johtopäätösten vetäminen on se, missä minun haluni jatkaa jonkin tulkinnan ymmärtämistä saa ainakin kolauksen, ellei se kokonaan katoa. Olet tämän jo varmaan huomannutkin - ja kenties nyt paremmin ymmärrät miksi.

No, summa summarum; jos joku kysyisi mitä ajattelen vaikkapa tempauksesta, voisin sanoa että mielestäni todennäköisyydet ovat 93% ennen ahdistusta, 5% ahdistuksen aikana ja 2% ei tempausta lainkaan. Sen sijaan kysmykseen Aabrahamin helman kirjaimellisuus jakaantuvat eri prosentit huomattavasti tasaisemmin. Joten jos joku väittää että esimerkiksi pystyy osoittamaan että kuolleet eivät ole tietoisessa tilassa ennen tempausta, olen kuulolla ja kiinnostunut mutten kyllä ihan hirveän suosiollisesti suhtaudu.

Oikea oppi ei ole pelastuskysymys.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4651
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Lopun tapahtumat järjestyksessään

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

olli kirjoitti:Oikea oppi ei ole pelastuskysymys.
AMEN!
Avatar
kalamos
Viestit: 246
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 13:53
Viesti:

Re: Lopun tapahtumat järjestyksessään

Viesti Kirjoittaja kalamos »

olli kirjoitti:
No, summa summarum; jos joku kysyisi mitä ajattelen vaikkapa tempauksesta, voisin sanoa että mielestäni todennäköisyydet ovat 93% ennen ahdistusta, 5% ahdistuksen aikana ja 2% ei tempausta lainkaan. Sen sijaan kysmykseen Aabrahamin helman kirjaimellisuus jakaantuvat eri prosentit huomattavasti tasaisemmin. Joten jos joku väittää että esimerkiksi pystyy osoittamaan että kuolleet eivät ole tietoisessa tilassa ennen tempausta, olen kuulolla ja kiinnostunut mutten kyllä ihan hirveän suosiollisesti suhtaudu.


No, nyt ei löytynyt mitään,
mistä meillä olisi eri näkemys.

Minäkin ymmärrän Jumalan Sanan niin,
että tempaus tapahtuu ennen ahdistuksen aikaa,
ja ymmärrän niin, että kuolleet ovat tietoisessa tilassa.
Kalamos yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.
Vastaa Viestiin