Häät ja hääjuhla

Keskustele eskatologisista asioista
Avatar
kalamos
Viestit: 246
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 13:53
Viesti:

Re: Häät ja hääjuhla

Viesti Kirjoittaja kalamos »

-jarmo- kirjoitti:Et ole koskaan kertonut mikä on sinun näkemyksesi lopunaikojen keskeisten tapahtumien kronologisesta järjestyksestä. Olisi hieman helpompaa keskustella, jos tiedän mihin tähtäät ohjauksillasi. Sen sijaan kun tyrmäät näitä minun ymmärtämiä väittämiä, niin se ei oikein tee tilaa hyvän hedelmän kehitykseen.
Niinku näin:
1. morsian lähtee, missä kohdassa jne... ketkä ovat morsian ja missä suhteessa muihin, keihin?
x. Jeesus palaa keiden kanssa jne. ja perustaa tuhatvuotiskauden minne jne


En kai minä ainakaan kovin pahasti ole tyrmäillyt.
Olen vain yrittänyt parhaani mukaan vastata kysymyksiisi
ja sitten puolestani tehnyt kysymyksiä sinulle.

Siihen, mitä nyt kysyt,
niin mielestäni kerroin nuo asiat hyvin seikkaperäisesti
vastatessani aiempaan neljän kohdan viestiisi
Niin antaumuksella sinulle silloin vastasin,
että sinun ehkä kannattaisi vielä kerran lukea tuo viestini

Seurakunnan tempaus tapahtuu siinä kohtaa Ilmestyskirjaa
jossa mainitaan käskyhuuto ylienkelin äänellä kuin pasuunan ääni
eli heti seurakuntajakson päättyessä.

Morsian on siis Uuden liiton uskovien joukko,
joka on kihlautunut Jeesukselle.
Esimerkiksi Johannes Kastaja ei kuulu Morsiusjoukkoon,
vaan on vanhan liiton uskovana Yljän ystävä.
Eli Johannes Kastaja selvitti asemaansa näin:
Johannes (3:29) kirjoitti:Jolla on morsian, se on ylkä;
mutta yljän ystävä,
joka seisoo ja kuuntelee häntä, iloitsee suuresti yljän äänestä.
Tämä minun iloni on nyt tullut täydelliseksi.


Kun tämä Morsian eli Uuden Liiton seurakunta eli Kristuksen ruumis on täysilukuinen,
kun viimeinenkin solu on liitetty siihen, kun siitä ei puutu enää yhtään ruumiinjäsentä,
se temmataan yläilmoihin kohti Jeesusta, joka vie Morsiamensa Isän Kotiin taivaaseen,
jossa tapahtuu vihkiminen ja vihityn vaimon valmistautuminen hääjuhlaan,
joka pidetään kun Jeesus ja Hänen vihitty vaimonsa saapuvat taivaasta takaisin maan päälle.

Ja sitten koittaa maan päällä tuhat vuotta kestävä aikajakso,
josta Ilmestyskirjakin mainitsee,
ja josta Rauhan Valtakunnasta VT puhuu paljon ja seikkaperäisesti.

Karitsan ja Karitsan Vaimon, jotka tuolloin siis ovat jo yhtä - yhtä ruumista,
asuinsija on Uusi Jerusalem, Isän Koti, Jumalan Maja, jonne Jeesus nyt valmistaa asuinsijaa meille.
joka Hesekielin kuvauksen perusteella sijaitsee tuolloin hyvin lähellä maanpäällä olevaa Jerusalemia,
kuitenkin yläilmoissa.
Mutta tehtäväkenttämme tuon tuhat vuotta kestävän aikajakson ajan
on tietenkin tämän maan päällä.
Viimeksi muokannut kalamos, 13 Huhti 2016, 17:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kalamos yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Häät ja hääjuhla

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Kiitos Kalamos. Jaatko näkemykseni lähitulevaisuudesta?
RAPTURE (tempaus)

Biblia (1776) Sitte me, jotka elämme ja jälkeen jäämme, temmataan ynnä heidän kanssansa pilvihin, Herraa vastaan tuulihin, ja niin me aina Herran kanssa olemme.

https://www.google.fi/#q=rapture+of+the+church

TRIBULATION (vaivanaika)

Biblia (1776) Sillä niinä aikoina pitää oleman senkaltainen vaiva, jonka kaltaista ei ole ollut luomisen alusta, kuin Jumala luonut on, niin tähän asti, eikä tuleman pidä.

https://www.google.fi/#q=great+tribulation

PEACE (maailmanrauha)

Biblia (1776) Ja hän otti lohikärmeen kiinni, vanhan madon, joka on perkele ja saatana, ja sitoi hänen tuhanneksi vuodeksi,

https://www.google.fi/#q=god%27s%20kingdom%20on%20earth
Ps. Keiden arvelette jatkavan ihmissukua 1000-vuotiskaudella?
Avatar
kalamos
Viestit: 246
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 13:53
Viesti:

Re: Häät ja hääjuhla

Viesti Kirjoittaja kalamos »

Siis uskon, että Raamattu on kokonaan Jumalan Sanaa,
joten uskon myös siihen, mitä noissa kolmessa lainaamassasi kohdassa sanotaan.

Kaikki Kristuksessa olevat - kuolleet ja elävät -
temmataan yhdessä kohti Kristusta yläilmoihin.
Siis meidät elossa olevat temmataan yhtenä heidän kanssaan (AS).
Paavali (1Tess 4) kirjoitti:
Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta
käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa,
ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne,
temmataan yhdessä heidän kanssaan
pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin;
ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.

  • Siis ensimmäinen vaihe tuossa tempauskuvauksessa on se,
    kun Kristuksessa kuolleet nousevat pystyyn/ylös,
    kun heidän ruumiinsa herätetään eloon.
  • Toinen vaihe on se,
    kun elossa olevien Kristuksen omien ruumiit muutetaan ylösnousemusruumiiksi.
  • Kolmas vaihe on sitten
    näiden kaikkien yhtäaikainen tempaus kohti Herraa,
    joka on tullut maan ilmakehään eli pilviin noutaakseen Morsiamensa Isän Kotiin,
    jonne on valmistanut meille sijaa.


Jeesus siis vie omansa Isänsä Kotiin valmistamiin asuinsijoihin,
kun Hän pelastaa omansa seurakuntakauden jälkeen koittavasta ahdistuksen ajasta.
(Ilm 3:10) Johannes kirjoitti:
Koska sinä olet ottanut minun kärsivällisyyteni sanasta vaarin,
niin minä myös otan sinusta vaarin
ja pelastan sinut koetuksen hetkestä,
joka on tuleva yli koko maanpiirin koettelemaan niitä,
jotka maan päällä asuvat.
Tämän meneillään olevan seurakunnan armotalouskauden jälkeen
alkaa siis ahdistuksen aika, joka päättyy siihen,
että Jeesus tulee takaisin maan päälle ja perustaa Rauhan Valtakuntansa.
  • Eli maan päälle jää hiukan ihmisiä eloon kaiken ahdistuksen jälkeenkin.
    Ihmiset ovat harvinaisempia kuin Oofirin kulta. Mutta heitä on.
    Nämä lisääntyvät ja täyttävät maan ihanteellisissa olosuhteissa nopeasti.
    Ja silloin Israelista käsin saarnataan Valtakunnan Evankeliumi
    todistukseksi kaikille kansoille ja sitten tulee loppu.
Viimeksi muokannut kalamos, 13 Huhti 2016, 17:04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kalamos yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4651
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Häät ja hääjuhla

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Hyvä Kalamos, intät koko ajan sitä sulle monin tavoin esitettyä tosiasiaa vastaan että Taivaaseen tulee kaksi ryhmää, siis kaksi tempaustapahtumaa ja lopuksi näiden temmattujen (kaikkine pyhinensä) kanssa Jeesus saapuu vielä kolmannen ryhmän pelastajaksi maan päälle, perustamaan sen tuhatvuotisen valtakunnan. Näistä kahdesta temmattavasta ryhmästä on kymmeniä todisteita Raamattu pullollaan, jo ihan Mooseksen sadonkorjuun tapaa myöden, jonka itse Jumala Moosekselle opetti. Ensin uutisvilja, sitten pääsato ja lopuksi jätetään pellon reunoille kulkumiestä varten.
Tätä samaa asiaa tässä on koitettu kertoa ja nuo Paavalin sanat, itse Herra on astuva alas Taivaalta 1. käskyhuudon, 2. ylinekelin äänen ja 3. Jumalan pasuunan kuuluessa. Kuolleet tosiaan ensin, koska he lähtevät viidennen sinetin kohdalla samoihin aikoihin morsiamen kanssa. Kahdessa ensimmäisessä hän siis astuu alas Taivaalta, vaan ei maan päälle mutta kolmannella hän ei pelkästään astu alas Taivaasta, vaan hän tulee maan päälle. Ja jälleen haluan korostaa, ettei Jumala ole kakofinian ja sekasorron Jumala, vaan harmonian ja loogisuuden Jumala, joten Hän ei myöskään anna kolmen äänen pauhata yhtäaikaa, vaan nuo ovat ne kolme ääntä, joiden yhteydessä, ääni kerrallaan itse Herra on astuva alas.

Suosittelisin Kalamos sulle että lopetat tuon asenteellisen katsomuksen ja otat objektiivisesti asian kerrallaan ja lähdet vaikkapa etsimään syytä miksi tämä kahden temapuksen tarina ei EHDOTTOMASTI voi pitää paikkansa. Silloin tulet huomaamaan ettet löydä sellaista ja oman ammattini puolesta meillä turvallisuusvalvojan koulutuksessa teroitettiin juuri sitä seikkaa, kun tehdään esimerkiksi uhkatilannekartoituksia: "älä koskaan pudota pois mahdollista skenaariota siksi koska sinusta tuntuu siltä tai joku on sanonut ettei se ole mahdollinen, vaan pudota se mahdollisuus vasta kun olet todistanut ettei se ole mahdollinen". Tämä on turvallisuusalalla erityisen tärkeä muistaa ja saattaa tulla erittäin kalliiksi, jos tämä nyrkkisäännön jättää huomiotta. Moni on juuri siinä kohtaa lyönyt kirveen kiveen, jossa luuli sen olevan mahdotonta siihen osua.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4651
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Häät ja hääjuhla

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Hyvä Kalamos, yleisesti on olemassa kolme skenaariota, joita kristikunta on viljellyt ja pelastussanoma on nuo kaikki kolme yhdessä, joka tarkoittaa sitä kaunillaa tavalla että jokaisen hyvä puoli oli kunkin omalta osaltaan oikeassa.

1. pretribulationismi: Jeesus suorittaa yhden ainoan tempauksen ennen ahdistuksen aikaa ja loput jäävät kokemaan marttyyrikuoleman maan päälle
2. midtribulationismi: Jeesus suorittaa yhden ainoan tempauksen ahdistuksen aikojen jälkeen ennen vihan aikaa jne. muut jäävät kuolemaan
3. posttribulationismi: Ei tapahdu tempauksia ennen kuin Jeesus tulee näkyvästi, jossa on hevosen kokoinen epäkohta, koska tempaus pitää tapahtua, eikä sille ole mitään loogista syytä. Esimerkiksi mitä sijaa Jeesus lähti tekemään, jos sitä sijaa ei kukaan koskaan tarvitse? Ja siksipä nämä ovat muuttaneet käsitystä itse keksimällään tavalla että temapaus tulisi jossain kohtaa n. 3kk ennen kuin Jeesus palaa.

Toisaalta näissä kaikissa on epäkohtia ja roppakaupalla, esim. pakolliseen marttyyrikuolemaan joutuminen. Ketkä sitten odottavat maan päällä Luukas 12:35-36 mukaan kupeet vyötettyinä.

Onko tämä numero 1. perinteinen käsityksesi?

Pelastussanoma käsittää nuo kaikki kolme ja siksi Raamatusta löytyy todisteita noiden kaikkien kolmen puolesta, koska siksihän nuo kaikki kolem käsitystä ovat syntyneet. Ensin lähtee morsian "pretribulationismi", sitten lähtee päääsasto "midtribulationismi" ja lopuksi Jeesus palaa, eikä ketään tarvitse temmata, eikä ole myöskään tuota hevosen kokoista ristiriitaa. Temapukset on temmattu ja sijalle on löytynyt käyttöä. Koko Raamattu tukee tätä pelastussanomaa, jonka sain vuonna 2006 ja jota olen julistanut siitä alkaen. Tämä osoittaa Jumalan armon ja pitkämielisyyden mutta myös ennenkaikkea oikeudenmukaisuuden. Siksi sinunkin pitäisi lähteä katsomaan enemmänkin sitä mikä on Jumalan kuva, Jeesuksessa Kristuksessa ja verrata sitä sitten sanaan josta luet nämä lopunajan tapahtumat.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4651
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Häät ja hääjuhla

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Sitten eräs juttu... miten käy niiden jumalattomien rippeiden jotka Jeeesus palatessa ajaa piirittämästä Jerusalemia ja niiden, jotka elävät jossain ympäri maailmaa ja ovat selvinneet Daniel 12:12 mukaan 1335 päivää hävityksen kauhistuksesta. No tämä löytyy Sakarja 14 luvusta ja Jesaja 65 loppupuolelta. Samoin kun heille syntyy lisää lapsia tuhatvuotiskaudella? No sekin löytyy Jesaja 65:stä.

Nämä ovat aika ajoin aina kiinnostavia puheenaiheita. Tuhatvuotiskauden kokonaiskuva on vain harvalle selvä.
Avatar
kalamos
Viestit: 246
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 13:53
Viesti:

Re: Häät ja hääjuhla

Viesti Kirjoittaja kalamos »

Paavali (1 Tess 4:17 AS) kirjoitti:Sillä itse Herra astuu alas taivaasta
käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kajahtaessa,
ja Kristuksessa kuolleet nousevat ensin;
sitten meidät, jotka elämme, jotka olemme jäljellä,
temmataan yhtenä heidän kanssaan
pilviin Herraa vastaan ilmaan
ja niin olemme aina Herran kanssa.


Tämä siis tapahtuu kun käskyhuuto ylienkelin äänellä kajahtaa kuin pasuuna.
Tuossa ei suinkaan puhuta kolmesta tempaustapahtumasta,
vaan ainoastaan yhdestä tempaustapahtumasta,
joka tapahtuu siten, että ensin Kristuksessa kuolleet herätetään eloon,
eli he saavat ylösnousemusruumiin,
ja sitten meidät elossa olevat muutetaan siten, että meilläkin tuollainen kirkastettu ruumis,
ja sitten meidät kaikki yhdessä/yhtenä temmataan yläilmoihin.
Viimeksi muokannut kalamos, 13 Huhti 2016, 17:05. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Kalamos yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4651
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Häät ja hääjuhla

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Älä Kalamos ystävä hyvä koskaan käytä sanoja "...tuossa ei puhuta..." kun tulkitset Raamattua. Kuinka monta kertaa ihminen onkaan olettanut ja kompastunut olettamuksiinsa? Kiertelet tosiasioita kuin kuumaa puuroa ja tuot näitä sijaislauseita...
Kun tämän ketjun aihe on Häät ja hääjuhla, niin olen keskittynyt vain Kristuksen Morsiamen tempaustapahtumaan...
...joilla väistät varsinaista kysymystä.

Kysymykseni kuului, oletko post- vai mid- tribulationismin kannattaja. Ainakin minä, Markku ja Jyrki olemme täysin ymmärtäneet ettei näistä kolemsta yksikään ole yksinään mahdollisia Raamatun todistuksen mukaan, vaan aina tulee jotain mikä tökkii vastaan ja vasta kun tuomme kahden temapustapahtuman ja sitten Jeesuksen paluun, alkaa kaikki saada merkityksensä.
Ongelmana olemme me itse... me emme halua hyväksyä muuta tietä kuin sen minkä itsellemme olemme asettaneet.

Tunnen erään varsin läheisen henkilön joka tietää lähtevänsä jollain muulla kyydillä kuin sillä mihin moni muu taas menee. Kaikille ei ole samaa pelastutietä, vaikka varsinainen portti onkin se yksi ja sama Jeesus Kristus. Näitä erottaa selkeä lause "...silloin on oleva..." ja sitten vertaus.
Avatar
kalamos
Viestit: 246
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 13:53
Viesti:

Re: Häät ja hääjuhla

Viesti Kirjoittaja kalamos »

Öh ... miksi minä en saa sanoa Paavalin sanoja lainatessani,
että siinä puhutaan vain yhdestä tempaustapahtumasta, joka tapahtuu
kun käskyhuuto ylienkelin äänellä kajahtaa kuin pasuuna.

Silloin Kristuksesa kuolleet herätetään eloon
eli he saavat ylösnousemusruumiin.
Sitten elossa olevat Kristuksen omat muutetaan samanlaisen ylösnousemusruumiin omaaviksi.
Ja sitten nämä kaikki temmataan yhdessä.
Viimeksi muokannut kalamos, 13 Huhti 2016, 17:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kalamos yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Häät ja hääjuhla

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Käsitykseni suvunjatkajista:
- Israelin jäännös.
- Ne vaivanajasta selvinneet, jotka eivät ottaneet merkkiä käsiinsä tai otsiinsa.

Ps. Mulle on epäselvää, saavatko vaivanajan marttyyrit ylösnousemusruumiit vai eivät.
Ilm. 20:4 Ja minä näin valtaistuimia, ja he istuivat niille, ja heille annettiin tuomiovalta; ja minä näin niiden sielut, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, ja niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; ja he virkosivat eloon ja hallitsivat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta.

Biblia (1776) Ja minä näin istuimet, ja he istuivat niiden päällä, ja heille annettiin tuomio; ja niiden sielut, jotka Jesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden mestatut olivat, ja jotka ei petoa kumartaneet eikä hänen kuvaansa, ja ei ottaneet hänen merkkiänsä otsiinsa taikka käsiinsä; ja he elivät ja hallitsivat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta.
olli

Re: Häät ja hääjuhla

Viesti Kirjoittaja olli »

Tuo Ilm 20:4 käännös "he virkosivat eloon" on hieman harhaanjohtava, tai sanotaanko sisältää tulkinnan. Tässä puhutaan vain elämisestä; ei heräämisestä eloon. Tuo Biblian käännös on parempi; myös KJV:" and they lived and reigned with Christ a thousand years."

Kreikka ei anna kuvaa henkiin heräämisestä, vaan ainoastaan siitä että "minä [Johannes] näin niiden sielut, jotka" ... "ja he elivät"; eli näkemisen alkaessa ja aikana he olivat elossa - ei siinä mitään muuta sanota.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4651
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Häät ja hääjuhla

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

kalamos kirjoitti:Öh ... miksi minä en saa sanoa Paavalin sanoja lainatessani, että siinä puhutaan vain yhdestä tempaustapahtumasta, joka tapahtuu
kun käskyhuuto ylienkelin äänellä kajahtaa kuin pasuuna. Silloin Kristuksesa kuolleet herätetään eloon eli he saavat ylösnousemusruumiin.
Sitten elossa olevat Kristuksen omat muutetaan samanlaisen ylösnousemusruumiin omaaviksi. Ja sitten nämä kaikki temmataan yhdessä.
Tietysti saat mutta silloin sinun pitää olla varma että Paavali tarkoitti juuri noita asioita joilla tapahtumaa kuvailet. Minä sanon aina että tämä on minun tulkintani niistä sanoista, enkä väitä Paavalin tarkoituksen olleen takuuvarmasti 100% minun sanomani.

Mutta sen sijaan, en ole turhaan ilmeisesti käynyt turvallisuusalan kouluja, koska opin ajattelemaan tapahtumaketjuja suhteellisen eri tavalla kuin tavallinen ihminen. Tämä opetettiin varsin hyvin mm. poliisikoululla, jossa eräs vanhempi pian eläkkeelle jäävä naisihminen joka opettaa siellä oikeusoppiaineita, kuten lakia. Turvallisuusalan lakiin huomaat pian käytäsi koulua, että siihen liittyy ihan opiskellessa eräs mielenkiintoinen käytännön psykologista käsitystä vaativa osuus. Tätä eivät normaalilakimiehet opiskele, vaan sen opin saa vain poliisikoulussa. Toki lakimiehet opiskelevat filosofiaa, jonka seurauksena tulee moraalinen lainopin tuntemus, jossa voidaan erottaa laki kahteen ihmisryhmään, niihin joille laki on kirjain ja niihin joille laki on sydämessä. Tämä vain opetetaan hieman eri tavalla. Tämäkään ei ole vielä sitä minkä siellä poliisikoululla sain oppia kuin silmät olisi avattu yhtäkkiä ja tajusin että miten yhteiskuntamallit toimivat, mihin pitää kiinnittää huomiota jos aikoo löytää totuuden ja millä perusteilla pitää hylätä skenaarioita jos ne alkavat johtamaan harhaan.

Edellä kertomani asia on liitettävissä raamatuntutkiskelussa melkein mihin tahansa, koska meillä on sääntö numero yksi, Jumalan sana on kaikkivalktiaan ja kaikkitietävän viisauden tuottama sana, jota Hän varjelee ihmisten hapatukselta, jopa silloin kun Raamattua on käännetty kieleltä toiselle ja jopa silloinkin kun versiomuunnosta ollaan tehty esim. suomalainen 1992 "raamatunväännös".
Meillä on suurenmoinen lähtökohta siis kun alamme tutkia Raamattua, koska se on täynnä vihjeitä siitä, mihin ja miten voimme luottaa oikeaan ja miten voimme löytää seasta väärän. Jeesuksessa me löydämme Jumalan kasvot jne. meidän ei tarvitse umpimähkään ottaa omasta päästä asioita, vaan punnita ne kaikki tällä samalla sanalla.

Nyt vasta päästään varsinaiseen asiaan:

Kun tutkit Raamattua ja löydät sieltä jonkin kohdan mikä ei mene ihmisen logiikan seulasta läpi, joka on samalla Raamatun mukainen Jumalan kuvan mukainen, niin kyse ei ole painovirheestä, eikä kyse ole ymmärtämättömyydestämme, vaan tulkitset itse vain asiaa jotenkin väärin. Kaikkialla Raamatussa pitää säilyä normaali ihmismieleen ymmärrettävä logiikka. Katsos muutenhan Jumala olisi kirjoittanut Raamatun muuta olentoa, kuin ihmistä varten. Raamatussa ei saa olla mitään sellaista, joka aiheuttaa meille kysymyksen MIKSI? Tuossa ei ole loogista järkeä.

Tällainen kysymys on mm. se että kun Jumalan viisaus on tiedossa, niin Jumala ei anna kolmea mahtavaa ääntä yhtäaikaa. Varsinkin Jumalan pasuuna on käsittääkseni niin voimakas että käskyhuuto jäisi sen alle totaalisesti. Lisäksi jos käskyhuuto ja ylienkelin ääni olisivat sama ääni, olisi Raamattuun TOKI KIRJOITETTU se eri tavalla, kuten "ylienkelin käskiessä" tai "ylienkelin käskyhuudon kuuluessa". Loogista!

Sama koskee mm. sitä tosiasiaa että selitä MIKSI nämä sanat: "te ette suinkaan ehdi ennen heitä, jotka ovat poisnukkuneet" ??? Mitä ihmeen järkeä tässä on, mitä ihmettä me sillä tiedolla teemme? Emme yhtään mitään, ellei siinä ole jokin muu syy. Siksi siinä on se muu syy, että siinä kohtaa viitataan viidennen sinetin tapahtumaan ja morsaimen ylösottoon. Paavali puhui siinä häävieraille, sille isolle pääjoukolle. 3. Mooses 23:17 jakeessa on puhutaan kahdesta uutileivästä (kuolleet ja morsian).
Ihan samoin Paavalin toinen sanoma: "...sitten me jotka olemme jääneet tänne, temmataan..." elikkä taas sama loogisuuden puute. Miksi ihmeessä sanotaan sitten me jotka olemme jääneet... siis mistä me olemme jääneet tänne? Ellei kyse ole taas siitä samasta. Tässä puhutaan niistä jääneistä, jotka jäivät kun morsian katosi.
Aivan sama epäloogisuus lauseessa: "...täysi luku on sisälle tullut..." Miksi kustua täyttä lukua, jos luku tulee täyteen yhdellä kertaa? Epäloogista! Siksi kyseessä on TAAS SE SAMA... luku on ollut vajaa ja se tulee täyteen kun pakanakansojen täysi luku saapuu sisälle.

Tällä tavalla toimii opiskelemani potentiaalisten ongelmien analyysi. Jos asialla ei ole loogista selitystä, se ei ole logiikalla tehty. Kun taas me tiedämme heti lähtökohtaisesti, kuten jo alussa sanoin, että Jumala on ennenkaikkea loogisuuden Jumala.
Avatar
kalamos
Viestit: 246
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 13:53
Viesti:

Sekalaista lopunajoista

Viesti Kirjoittaja kalamos »

olli kirjoitti:Tuo Ilm 20:4 käännös "he virkosivat eloon" on hieman harhaanjohtava, tai sanotaanko sisältää tulkinnan. Tässä puhutaan vain elämisestä; ei heräämisestä eloon. Tuo Biblian käännös on parempi; myös KJV:" and they lived and reigned with Christ a thousand years."

Kreikka ei anna kuvaa henkiin heräämisestä, vaan ainoastaan siitä että "minä [Johannes] näin niiden sielut, jotka" ... "ja he elivät"; eli näkemisen alkaessa ja aikana he olivat elossa - ei siinä mitään muuta sanota.
Miten luet ja ymmärrät tekstin jatkon:
Johannes (Ilm 20:5) kirjoitti:Muut kuolleet eivät vironneet eloon,
ennenkuin ne tuhat vuotta olivat loppuun kuluneet.
Tämä on ensimmäinen ylösnousemus.


Tuon perusteella nyt kuitenkin näyttäisi siltä,
että Ilm 20:4-5 puhuu nimenomaan ylösnousemisesta
eli kirjaimellisesti kääntäen pystyyn nousemisesta,
ihan niinkuin sinun ruumiisi aamulla heräsi, ja nousi sitten pystyyn.
Viimeksi muokannut kalamos, 13 Huhti 2016, 17:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kalamos yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Sekalaista lopunajoista

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Johannes (Ilm 20:5) kirjoitti: Muut kuolleet eivät vironneet eloon, ennenkuin ne tuhat vuotta olivat loppuun kuluneet.
Käsittääkseni kyseessä on aiempien aikojen jumalattomat ihmiset ja ne, jotka tulevat kuolemaan 1000-vuotiskaudella. Heidät herätetään viimeiselle tuomiolle.
Johannes (Ilm 20:5) kirjoitti: Tämä on ensimmäinen ylösnousemus.
Käsittääkseni eka ylösnousemus koskee pelastettuja sieluja. He saavat täydellisen ylösnousemusruumiin.
Biblia (1776) Ajan rahdussa, silmänräpäyksessä, viimeisellä basunalla; sillä basuna soi, ja kuolleet pitää turmelematoinna nouseman ylös ja me tulemme muutetuksi.
Silloin pelastettujen sielujen ruumiit lunastetaan.
Room 8:20-23 Sillä luomakunta on alistettu katoavaisuuden alle - ei omasta tahdostaan, vaan alistajan - kuitenkin toivon varaan, koska itse luomakuntakin on tuleva vapautetuksi turmeluksen orjuudesta Jumalan lasten kirkkauden vapauteen. Sillä me tiedämme, että koko luomakunta yhdessä huokaa ja on synnytystuskissa hamaan tähän asti; eikä ainoastaan se, vaan myös me, joilla on Hengen esikoislahja, mekin huokaamme sisimmässämme, odottaen lapseksi-ottamista, meidän ruumiimme lunastusta.
Ps. Pyydän miettimään "viimeistä basunaa".

"ISIS in Bible Prophecy: Six Trumpets Have Been Blown! Revelation 8 & 9"

https://www.youtube.com/watch?v=6HmYuXc-jrM
olli

Re: Sekalaista lopunajoista

Viesti Kirjoittaja olli »

kalamos kirjoitti:Miten luet ja ymmärrät tekstin jatkon:
Johannes (Ilm 20:5) kirjoitti:Muut kuolleet eivät vironneet eloon,
ennenkuin ne tuhat vuotta olivat loppuun kuluneet.
Tämä on ensimmäinen ylösnousemus.
No, aivan täysin samalla tavalla. Jälleen tässä on sama kreikan termi ezesan (perussana=zao) kuin jakeessa 4, mutta sitä edeltää ouk (eli "ei").
Jae 4: ""ja he elivät" - jae 5: "muut... eivät eläneet, ennenkuin..."

Tämä kohta ei siis suoraan puhu heräämisestä kummassakaan jakeessa; todetaan vain että Johannes näki että toiset elivät ja toiset eivät eläneet ennen kuin ne tuhat vuotta olivat loppuun kuluneet. Loogisesti voimme tietysti tulkita, että todennäköisesti siinä tuhannen vuoden pästä ilmeisesti tapahtuu "henkiin heräämistä" tai jotakin muuta joka päättää "ei-elämisen" ... mutta jakeen 4 joukon "heräämisestä" ei siis puhuta - se on vain käännöksen tekijän tulkinta että nuo jakeen 4 henkilöt olisivat olleet kuolleita ennen kuin Johannes heidät näki elävän.

KJV kääntää sanan ezesan täysin oikein - mutta lisää sanan "again" jota alkuteksti ei anna : "But the rest of the dead lived not again until the thousand years were finished.". Mutta kuten sanoin, tuo "again" lienee pikaisesti ajateltuna aikalailla selviö, eikä sen puuttuminen muuttaisi lauseen merkitystä muutoin kuin antamalla mahdollisuuden että "muut kuolleet" eivät olisi koskaan aiemmin eläneet - mikä taas on looginen mahdottomuus sikäli, jos tulkitsemme zao:n eli "elämisen" samanlaiseksi elämiseksi kuin mitä on tapahtunut maan päällä.

Tästä samanlaisesta elämisestä tai siis itse aiheesta voisin kirjoittaa paljonkin, mutta tässä yhteydessä tyydyn toteamaan että on olemassa hyvin potentiaalinen tulkinta joka perustuu siihen, että Ilm 20:4-5:ssä kyse ei olisi "samanlaisesta elämisestä" kuin maanpäällinen eläminen. Nyt kun asiasta mainitsen, varmaan 10 sekunnin mietiskelylläkin on helppo ymmärtää että todellakin - aivan varmasti taivaassa "elämisessä" ei ole kyse "samanlaisesta elämisestä" kuin maan päällä - eikö vaan ?

Joten jos jakeissa 4 ja 5 puhutaan "elämisestä" ja "ei elämisestä", niin tuossa ei tosiaankaan kannata luottaa käännösten tulkintoihin, vaan asia vaatii tarkempaa tutkiskelua.

Kun mietimme mitä jakeet mahtavat tarkoittaa, on erittäin tärkeää ymmärtää mitä jakeessa oikeasti sanotaan, ja miten käännöksen tulkinta joskus eroaa siitä mitä itse asiassa sanotaan. Suosittelen lämpimästi jonkin sivuston tutkimista jossa voi itse selvittää edes kohtuullisesti mitä jossakin sanotaan oikeasti kreikan kielellä.

Tässä yksi helppokäyttöinen työkalu jota voin suositella:
http://biblehub.com/text/revelation/20-5.htm
olli

Re: Sekalaista lopunajoista

Viesti Kirjoittaja olli »

Jyrki kirjoitti:
Johannes (Ilm 20:5) kirjoitti: Tämä on ensimmäinen ylösnousemus.
Käsittääkseni eka ylösnousemus koskee pelastettuja sieluja. He saavat täydellisen ylösnousemusruumiin.
Nooh, voinemme olla aika lailla varmoja että ensimmäinen ylösnousemus ei koske ei-pelastuneita, mutta jos itse asiassa tutkimme jakeen 20:4 sisältöä tarkemmin, näemme ettei tuossa suinkaan kenties ole kuin pieni osa siitä joukosta joka ensimmäiseen ylösnousemukseen pääsee.

Menemättä edes sen pidemmälle kuin lukemalla mitä siinä oikeasti lukee, Johannes todellakin näkee tässä kohtaa vain ja ainoastaan " niiden sielut, [a] jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, ja niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä"

Eli sielut [a] ovat marttyyrejä, ja koska kaikki ne jotka eivät kumartaneet petoa, tapettiin, myös ovat marttyyrejä. Mutta tämä tekemäni kahtiajako on jälleen kerran vain siksi, että 1938 käännöksen tekijä on oman tulkintansa vuoksi erottanut tähän kaksi eri joukkoa. Alkuteksti ei tällaista kahtiajakoa tue - "niiden sielut - ja niiden sielut" - vaan oikeampi käännös olisi "niiden sielut jotka olivat [sitä] ja jotka eivät olleet [tätä]" - eli vain yksi ainoa marttyyrien joukko, joista kerrotaan mitä he olivat kokeneet ja mitä he eivät olleet tehneet

KJV kääntää paljon paremmin: " I saw the souls of them that were beheaded for the witness of Jesus, and for the word of God, and which had not worshipped the beast,".

Näinollen, pääsemme vasta asiaan. Tässä kuvataan vaivan ajasta marttyyrikuoleman kautta tulleita sieluja, eikä suinkaan temmattujen joukkoa, eikä jakeen 4 kuvaus siksi kata enemmistöä pelastuneista.

Jakeen 5 maininta "Tämä on ensimmäinen ylösnousemus" on sikäli mielenkiintoinen, että haluan puhua siitä aivan erityisesti. Nimittäin, kreikan lause on ilman ensimmäistäkään verbiä, eli se sanoo "tämä [the] ylösnousemus [the] ensimmäinen", jossa [the] kuvaa määräistä artikkelia. Näinollen, kysymyksessä on "ilmoitusluoneinen asia" siitä että ensimmäinen ylösnousemus on tullut kokonaan kuvatuksi aiemmissa sanoissa, jakeissa tai luvuissa !

Tässä on jotakin samaa kuin elokuvan lopputeksti "the end" kertoo että elokuva on nyt kokonaan katsottu; vanhat sadut loppuivat "sen pituinen se" tai vanha radion merisää -tiedotus päättyi sanoihin "tähän päättyivät tiedotukset". Ilm 20:5 siis kertoo että ensimmäinen ylösnousemus on nyt kokonaisuudessaan valmis.

Toisin sanoen, lause vain ilmoittaa että ensimmäinen ylösnousemus on tullut kokonaan kuvatuksi, eli se on tapahtunut. Se sisältää kaikki ne eri hetkillä ja tavoin ylösnousseet jotka siihen mennessä ovat ylösnousseet - eikä siis koske ainoastaan jakeen 4 marttyyrejä.
Avatar
kalamos
Viestit: 246
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 13:53
Viesti:

Re: Sekalaista lopunajoista

Viesti Kirjoittaja kalamos »

olli kirjoitti: Tämä kohta ei siis suoraan puhu heräämisestä kummassakaan jakeessa


Tuo tekstikatkelma päättyy tähän:
Johannes (Ilm 20:5) kirjoitti:Tämä on ensimmäinen ylösnousemus.


Tuon perusteella nyt kuitenkin näyttäisi siltä,
että Ilm 20:4-5 puhuu nimenomaan ylösnousemisesta (anastasis)
eli kirjaimellisesti kääntäen pystyyn nousemisesta,
ihan niinkuin sinun ruumiisi aamulla heräsi ja nousi sitten pystyyn.
Kalamos yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.
Vieras

Re: Sekalaista lopunajoista

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Arameasta käännettynä Luuk. 12:36-37 kuuluu seuraavasti:
Ja olkaa niiden kaltaiset, jotka odottavat heidän Herraansa, että kun hän palaa häätalosta, että kun hän
tulee ja koputtaa, hänelle heti avattaisiin.
Siunaukset näille palvelijoille, jotka heidän Herransa tullessaan löytää valvovina, amen, minä sanon
teille, että hän on vyöttävä vyötärönsä ja laittaa heidät aterioimaan, ja hän tulee palvelemaan heitä.

Jakeet liittyvät olennaisesti Joh. 14:2-3 jakeisiin, jossa Jeesus kertoo menevänsä valmistamaan omilleen sijaa ja tulevansa takaisin, ottavansa omansa luokseen sinne missä hän on.

Luukkaan 12: 36-37 jakeiden asiayhteyden ja aramean suomennuksen mukaan Jeesus ei palaa häistä, vaan hän tulee häätalosta, jossa hän on suorittanut valmisteluja häitä varten rakentamalla omilleen, morsiamelleen, asuinsijaa eli huonetta, kuten sulhasen tuleekin tehdä morsiamelleen. Sulhanen tulee siis noutamaan morsiamen luokseen häitä -"vihkimistä"- varten. Myöhemmin hän palaa morsiamensa kanssa maan päälle, jossa vietetään hääjuhla, kuten Matt. 22:11-13 jakeet kertovat. Tällöin myös erään häävieraan oli mahdollista mennä häätaloon ja olla siellä ilman häävaatteita. Taivaaseen ei pääse kukaan ilman häävaatteita. Maan päällä vietettävä hääjuhla saa vahvistuksen myös Jesaja 25:6-9 jakeissa, jossa kerrotaan suuresta juhlasta jonka Herra Sebaot valmistaa tällä vuorella, eli maan päällä.

Jesaja 25:
6 Ja Herra Sebaot laittaa kaikille kansoille tällä vuorella pidot rasvasta, pidot voimaviinistä, ydinrasvasta, puhtaasta voimaviinistä.
7 Ja hän hävittää tällä vuorella verhon, joka verhoaa kaikki kansat, ja peiton, joka peittää kaikki kansakunnat.
8 Hän hävittää kuoleman ainiaaksi, ja Herra, Herra pyyhkii kyyneleet kaikkien kasvoilta ja ottaa pois kansansa häväistyksen kaikesta maasta. Sillä Herra on puhunut.
9 Ja sinä päivänä sanotaan: "Katso, tämä on meidän Jumalamme, jota me odotimme meitä pelastamaan; tämä on Herra, jota me odotimme: iloitkaamme ja riemuitkaamme pelastuksesta, jonka hän toi".
olli

Re: Sekalaista lopunajoista

Viesti Kirjoittaja olli »

kalamos kirjoitti: Tuon perusteella nyt kuitenkin näyttäisi siltä,
että Ilm 20:4-5 puhuu nimenomaan ylösnousemisesta (anastasis)
eli kirjaimellisesti kääntäen pystyyn nousemisesta,
ihan niinkuin sinun ruumiisi aamulla heräsi ja nousi sitten pystyyn.
Kalamos, taisin vastata viestiisi osin jo vastauksessani Jyrkille sillä aikaa kun olit kirjoittamassa omaa viestiäsi ;)

Ilm 20:5 kohdalla ensimmäinen ylösnousemus on päättynyt - se on tapahtunut monessa osassa, joista Ilm 20:4 on viimeinen mutta ei ainoa - ja lukumääräisesti nuo 20:4 marttyyrit ovat luultavasti kuitenkin vain pieni osa ylösnousseista.

Mutta kreikan sana anastasis tulee juurisanoista ana (ylös tai uudelleen) ja histemi (seistä). Voidaan siis puhua ylösseisomisesta (tai nousemisesta pystyyn) tai uudelleen seisomisesta. Nyt onkin äärimmäisen mielenkiintoista, että samasta pohjasanasta histemi (seisoa) johdettua sanaa apostasia käytetään myös mm. 2 kor 2:3 "Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus ensin tapahtuu". Apostasis tulee sanasta aphistemi, eli apo joka tarkoittaa "pois jostakin" ja histemi (seisoa).

Sana on käännetty luopumukseksi sillä perusteella, että on tulkittu sen tarkoittavan lähtemistä pois asemasta jossa on. Se, mikä tekee asian mielenkiintoiseksi, on juuri se, että tuo verbimuoto aphistemi on 14 kertaa UT:ssä, eikä ilmaisua ole käännetty luopumiseksi kuin pari kertaa (esimekiksi "Hän ei poistunut pyhäköstä", " poistui perkele hänen luotaan ajaksi" yms.)

Jos taas ajattelemme tempausta, tuo 2 Tess 2:3 apostasia (joka siis tulee verbistä aphistemi = apo+histemi) voidaan aivan samoin kuin useimmissa muissa kohdissakin kääntää suoraan, eikä "tulkita" sitä luopumukseksi. Tälläin on kyseessä "lähteminen pois asemasta jossa on" eli MINUN käännökseni: "Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennenkuin lähtö/poistuminen ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi,"

Mielenkiintoista on sekin, että kyseisen sanan edessä tuossa 2 Tess 2:3:ssa on määräinen artikkeli, eli kyse ei ole mistä tahansa tapahtumasta, vaan sellaisesta joka kirjeen vastaanottavalla seurakunnalla oli etukäteen tiedossa. Näin ollen, tulkitsen kyseessä olevan tempaus, joka on kirjaimellisesti "lähtemisen pois (apo) seisomasta (histemi)". Eli lähtö tulee siltä seisomalta - voiko tempausta paremmin kuvailla ?

No niin, ja takaisin sanaan anastasis, johon viittasit. Eikö olekin johdonmukaista, että ne, jotka temmataan "apostasia" eli jostakin seisomasta, ilmestyvät taivaaseen "anastasis", eli uudelleen (ana) seisomaan (histemi), tai ylös (ana) seisomaan (histemi) ? :)

Toiset nimittäin eivät kuole välillä, ja he tempauksessa nousevat ylös seisomaan, toiset taas kuolevat, ja he nousevat uudelleen seisomaan. Molempiin sopii oikein hyvin anastasis, joka suomeksikin sopii oikein hyvin, eli "ylös nouseminen" siinä juuri tapahtuu molemmissa.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4651
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Sekalaista lopunajoista

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Vieras kirjoitti:Luukkaan 12: 36-37 jakeiden asiayhteyden ja aramean suomennuksen mukaan Jeesus ei palaa häistä, vaan hän tulee häätalosta, jossa hän on suorittanut valmisteluja häitä varten rakentamalla omilleen, morsiamelleen, asuinsijaa eli huonetta, kuten sulhasen tuleekin tehdä morsiamelleen. Sulhanen tulee siis noutamaan morsiamen luokseen häitä -"vihkimistä"- varten.
Taas hyvä esimerkki siitä kuinka asetetaan tulkinta faktan muotoon sanomalla...
...jakeiden asiayhteyden ja aramean suomennuksen mukaan...
...vaikka kyseessä on jälleen tulkinta.

Entäpä sitten taas asian syvempi logiikka. Tämä on melkoisen typerä teksti tällaisenaan, koska mitä teemme tällä tiedolla?
...Jeesus ei palaa häistä, vaan hän tulee häätalosta, jossa hän on suorittanut valmisteluja häitä varten...
Me emme tee tuolla tiedolla yhtään mitään, vaikka se olisikin niin. Meille olisi asiasta annettu paljon parempaa tietoa, jos asia olisi niin... katsos kun kyseessähän ei oikeasti ole häätilaisuus, jota Jeesus valmistelee, vaan kuten Jeesus sanoi, hän lähtgi valmistamaan meille sijaa kun me tulemme sinne kun 7-vuotinen vaivanaika alkaa. Häät on symboliikkaa ja vertasukuvaa kokonaisuudessaan. Jeesus ei oikeasti ole tulossa häätalosta, vaan ihan jostain neljännestä ulottuvuudesta, jonne hän meni noin 2000 vuotta sitten.

Kannattaa erottaa nyt nämä kaksi asiaa, kun puhutaan Jeesuksen paluusta ja tempauksesta. Me emme ole menossa fyysisesti mihinkään häätilanteeseen, eikä Jeesus ole meidän fyysinen sulhanen. Minä en ensinnäkään ole homo, enkä mene Jeesuksen kanssa naimisiin... mutta erotan varsin hyvin vertauksen todellisuudesta ja osaan lukea tätä varsin kaunista symboliikkaa.
Vastaa Viestiin