Tuo kuva oli joskus aika yksinkertainen mutta sitten siihen tuli lisää ja taas lisää. Viimeisin lisäys on vasemmalla tuo getsemanen puutarhajuttu, joka on myös melkoinen vertauskuva lopunajoista (Jeesus joutui ahdistuksiin).
Alunperinhän minä kyselin juutalaistuntijoilta että miten Jeesuksen aikana hääjuhlia vietettiin ja sain varsin selkeän kuvan, joka on täysin 1:1 pelastussanoman mukaisen sadonkorjuun kanssa.
Hommahan tavallaan heräsi siitä ajatuksesta kun kaikki sananjulistajat puhuvat sadonkorjuusta ja mm. Matteus 7 puhuu varsin selvästi että elonkoruun aikaan luste kootaan kimppuihin ja enkelit korjaavat viljan. Näitä on vaikka kuinka paljon, joten joku tosi kumma juttu tässä täytyy olla. Katsokaas rakkaat ystävät kun mäkin oon saanut adventistisen opinkasvatuksen, eikä sellainen heitä hevillä veks niitä vanhoja opittuja asioita, kunnes oma elämä oli tarpeeksi päähän monottanut, niin tajusin ettei Jumala voi koskaan tehdä niin että "sen hetken tultua" siltä seisomalta pyyhkäisee toiset helvettiin ja toiset taivaan iloon. Ei sellainen kertakaikkiaan ole mahdollista, joten joku juttu täytyy olla.
Kun sain turvallisuusalan koulutusta, niin minulle eukeni monta mm. rikos-, vahinko- ja onnettomuus tutkintaan liittyvää pääpointtia, jotka toimivat kaikkialla kaikissa elämänalueilla. Nimittäin jos joku tekee jotain joka ihmettyttää, niin siihen on AINA SYY, hän voi olla hullukin ja se on sen teon motivaatio mutta kun puhumme maailmankaikkeuden viisaimmasta, niin kysyn: miksi tällainen olento kirjoittelee Raamattuun jotain harhaanjohtavaa tai turhaa, joka vain hämmentää, koska sen lukijat taas ovat jokaisesta ihmisryhmästä vajavaisimmasta viisaimpaan? Elikkä jos Jumalan lopunaikoihin liittyvä tapahtumaketju olisi niin yksinkertainen, kuin posttribulationismi on, niin miksi ihmeessä siitä pitää vääntää niin monimutkainen kuvio? Jos homma menisi niin, niin eikö olisi aika selvää että siellä ei olisi tempauksista mitään, saati sitten näitä "te ette ehdi ennen poisnukkuneita" ja "ensimmäiset tulevat viimeiseksi ja viimeiset ensimmäiseksi" ja "hänellä ei ollut häävaatteita, joten hänet heitettiin pimeyteen" ja vielä "kun he lähtivät ostamaan öljyä ja palasivat laput täynnä, ovi oli jo suljettu" ja tämä lista jatkuisi loputtomiin...
Nämä tajuttuani rupesin siis kyselemään viisaammilta että miten ne häät menevät, koska Mooses opetti Jumalan itsensä hänelle kertoman elonleikkuutavan, joka on sekin 1:1 yllättävästi sama. Ensin otetaan viljasadosta pelkkä näyte ja viedään se Herralle. Sitten kun elo on kypsä, se leikataan muttei pellon reunoja myöden, vaan ne pitää jättää köyhälle kulkumiehelle evääksi.
Hääseremonia menee että ensin morsian menee 7 päiväksi kammioonsa, eikä saa nähdä ylkäänsä. Sitten ylkä tulee ennlta sovittuna päivänä hakemaan morsianta, joka on tiennyt tuon hetken ja valmistautunut siihen, pukeutumalla ja kaunistamalla itsensä ylkää varten. Ylkä tulee yksin ja noutaa ikäänkuin salaa muilta morsiamen ja vie tämän isänsä takapihan puutarhaan jonne on valmistettu lehtimaja, jossa heidät vihitään vain lähimpien sukulaisten läsnäollessa.
Tämän jälkeen hääparin johdolla tuo pieni joukko lähtee kaupunkiin kulkueena ja kutsuu keitä tahtoo hääaterialle. Kulkueen reitti kulkee kuulemma monimutkaisesti kiemurrellen ja saattoi useinkin mennä myöhään iltapimeään ennen kuin kulkue osui kohdalla ja tästä on olemassa tuo neitsyiden oma tarinansa, jossa 5 viisasta ja 5 tyhmää olivat tulleet sinne.
Pastori Paldanius vuonna 2007 kertoi minulle oikein yksityiskohtaisesti miten ja keitä nämä neitsyet olivat Jeesuksen aikaan. He olivat vain köyhiä nuoria tyttöjä, jotka halusivat päästä syömään juhliin. Thats it. Ja he ottivat lamput mukaan jotta pienikokoiset tytöt huomattaisiin ja he tulisivat kutsutuksi. Eikö olekin hieno vertaus?
Sitten mitä tapahtuu häissä!! Jollain ei ollut häävaatteita, sanoo Raamatun vertaus, Heidät heitettiin sieltä häätalosta ulos pimeyteen, joten tuossa kuvassa näkyy kun joku heitetään alas maan päälle, jossa todellakin on itku ja hammasten kiristys.
Huomautan väliin myös erään seikan, joka myös kuuluu turvallisuussuunnitelman tekemiseen. Jos käytetään jotain tiettyä termiä, jonka stressitilanteessakin pitää muistaa, mikä se on ja tarkoittaa, niin siitä ei saa kutsua muilla nimillä yhtäkkiä. Siksi minä varsin hyvin ymmärrän ettei Raamattukaan voi käyttää useita termejä koska siinä ei ole järkeä. Esimerkiksi jos joku "joutuu häpeään" se ei ole kadotustuomio ja jos joku joutuu "sinne missä on itku ja hammasten kristys" niin hän ei joutunut kadotukseen eikä helvettiin. Myös kadotuksella ja helvetillä on sama ero kuin kuolemalla ja tuonelalla. Kadotus on tuomio ja helvetti sen lopullisen kuoleman sijoituspaikka. Ja muistutan vielä etähän että helvetti on edelleen tyhjä.
Siis paikka jossa on itku ja hammastenkiristys, on maanpäällinen Jumalan vihan aika, eikä siis helvetti. Sinne heitettiin vertauskuvassa ihminen hääjuhlasta, jolla ei ollut häävaatteita. Raamatussa on myös tähän hyvä toinenkin vihje, jos muistatte. En viitsi nyt hakea mutta siellä sanotaan "he saivat nähdä ne notkuvat pöydät ja siellä Abrahamin ja Mooseksen mutta he eivät päässeet koskemaan sen antimiin" ...jotenkin näin muistan. Eli ihan tismalleen sama, he pääsivät näkemään ylöstemmattuina mutta heillä ei ollut häävaatteita, eli Kristuksen veren VIP-korttia, joten he joutuivat poistumaan. Tämäkin on heille vain pelastukseksi, koska tämäkin on eräänlainen "Tuomaan kokemus" jossa tämä ei muuten usko, ellei saa koskea niihin haavoihin. On aika varmaa etteivät vihaan takaisin jouduttuaan enää epäile, vaan mieluummin kokevat maassa marttyyrikuoleman, kuin enää kieltävät Jeesusta. Se on heidän sielujensa pelastus.
Lopuksihan juutalaiset häät purkautuvat ja he tulevat häätalosta takaisin kaupunkiin ihan normaalisti ja alkavat elää tavallista elämää, ihan kuin Jeesuskin morsiamensa kanssa, joka kuvastaa mahtavalla tavalla harmoonisesti Luukas 12:35-36 jakeita. Olkaa tekin silloin kupeet vyötettyinä valiiman odottamassa milloin Herramme Jeesus palaa häistään. Silloin maan päällä tapahtuu "se suuri ja julkinen" Sakarja 14 luvun tapahtumat.
Että näin... ottakaa ja pitäkää mikä hyvää on
