Lopunajan harhat

Keskustele eskatologisista asioista
Näkymätön Ninni

Re: Lopunajan harhat

Viesti Kirjoittaja Näkymätön Ninni »

Samoin aatoksin täällä, kuin Kulkija tuossa yläpuolella!
En ole vielä eronnut EV.lut kirkosta. Pohdinnassa kyllä ajoittain on. 😬
Ja mukava oli kuulla Mirjamin tarinaa! Olisi kiva kuulla lisää! 🥰
Näkymätön Ninni

Tämän aamun Ylen uutisotsikko:
Arkkipiispa Tapio Luoma on huolissaan lisääntyvästä rasismista ja islamofobiasta.

Luoman mukaan Suomen muslimiyhteisö on viime vuosina kohdannut lisääntyvässä määrin vihapuhetta, ilkivaltaa, demonisointia ja islamofobiaa.
Meidän arkkipiispa Tapio Luoma on enemmän huolissaan muslimeista ja islamista, kuin luterilaisen kirkon sisäisistä asioista!
Hän ei puutu "harhaopettajien" toimintaan, eikä puhu niistä.
Hän ei ojenna naispiispaa, joka tuo joogan alttarille!

Meidän arkkipiispa on ihan pihalla, kuin lumiukko. Pahalta tuntuu tämä mädätyksen määrä!🙈🙉🙊

Mitä merkitsee Tapio Luomalle Raamatun Sana? 🤔
Mitä mahtaa Tapio Luoma ajatella Jeesuksesta? 🤔
Rutger
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Rutger »

Ilm 3:14-16 Ja Laodikean seurakunnan enkelille kirjoita: 'Näin sanoo Amen, se uskollinen ja totinen todistaja, Jumalan luomakunnan alku: Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava; oi, jospa olisit kylmä tai palava! Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos.
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Rutger
Site Admin

Tässä evankelis-luterilaisen kirkon ykköstykki pähkinänkuoressa.

Luoma kannattaa naisten määrän nostamista kirkon huippuvirkoihin. Yhtenä tapana muutoksen ajamiseen hän on nähnyt naisten kannustamista pätevöitymään kirkon johtotehtäviin.

Vuonna 2018 Luoma kertoi avioliittokannakseen, että pitää avioliittoa miehen ja naisen välisenä suhteena. Hän on korostanut, ettei halua kieltää samaa sukupuolta olevien parien onnea ja iloa, mutta avioliiton käsite kirkollisen vihkimisen yhteydessä ei tuntunut hänestä luontevalta.[15] Luoma on perustellut kantaansa kirkon kannan mukaisena, mutta kertonut olevansa valmis mukautumaan muunkinlaiseen menettelyyn, mikäli niin aikanaan päätetään.

Hän toivoo, että kirkossa sallittaisiin samaa sukupuolta olevien parien vihkiminen niille papeille, jotka sen haluavat tehdä.

Luoma on antanut tukensa myös eheytyshoidot kieltävälle kansalaisaloitteelle.

Hän on muistuttanut, ettei kirkon virallisissa kannanotoissa homoseksuaalisuutta ole enää vuosikymmeniin sanottu synniksi.

Luoma on kritisoinut että Raamatun kirjaimellinen tulkinta johtaa monenlaisiin ongelmiin, joista yhtenä hän pitää kreationismia.

Luoma on pitänyt myös hallitusohjelman maahanmuuttopoliittisia kirjauksia huolestuttavina.

Hänen mukaansa evankelis-luterilainen kirkko kannattaa kahden valtion mallia.

Vuonna 2025 Luoma ilmaisi, että Suomen tulisi tunnustaa Palestiinan valtio.

Joulun alla 2025 Luoma toi esille käsitteen kristillinen nationalismi, jota pitää pelottavana.
Sen hän katsoo juontuvan Yhdysvaltojen MAGA-liikkeestä ja uusoikeistolaisuuden leviämisestä Suomessakin ja katsoo näkyvän muun muassa naispappeuden vastustamisessa ja samaa sukupuolta olevien avioliittoon vihkimisen kategorisessa kieltämisessä. Luoma pitää ilmiötä luterilaisuudelle vieraana.

2 Kor 6:17-18 Sentähden: "Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias".
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Näkymätön Ninni

Niinpä ... Tänään aamulla kun olin tuon Ylen uutisen lukenut; ajattelin että kerro nyt minulle rakas Jeesus, että pitääkö minun erota Luterilaisesta kirkosta vai jäädä. Jos jään minulla voisi olla mahdollisuus, vaikuttaa oman seurakunnan sisällä...Tätä olen miettinyt paljon. Ajattelin, että näytä vaikka uni. Mutta tässäpä se vastaus tuli Rutgerin välityksellä. Ei tarvitse enää jahkata. Eikä unia odotella. Vastaus on selvä!

2 kor.
6:14 Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä?
6:15 Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa?
6:16 Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut: "Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani".
6:17 Sentähden: "Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani
6:18 ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias".
Näkymätön Ninni

2 kor.

7:10 Sillä Jumalan mielen mukainen murhe saa aikaan parannuksen, joka koituu pelastukseksi ja jota ei kukaan kadu; mutta maailman murhe tuottaa kuoleman.
7:11 Sillä katsokaa, kuinka suurta intoa juuri tuo Jumalan mielen mukainen murehtimisenne on saanut teissä aikaan, mitä puolustautumista, mitä paheksumista, mitä pelkoa, ikävöimistä, kiivautta, mitä kurittamista! Olette kaikin tavoin osoittaneet olevanne puhtaat tässä asiassa.
Rutger
Site Admin

Amen sisko 🙏
Näkymätön Ninni

Laitan tähän vielä tämän aamun Raamattu opiskelun tuosta:

Harhaopettajien = Luopio opettajien tuntomerkit:

Juud:1:11 Voi heitä, sillä he kulkevat Kainin tietä ja heittäytyvät palkan tähden Bileamin eksytykseen ja hukkuvat niskoitteluunsa niinkuin Koora!
1:12 He likapilkkuina teidän rakkausaterioillanne julkeasti kemuilevat ja itseään kestitsevät. He ovat vedettömiä, tuulten ajeltavia pilviä, paljaita, syksyisiä puita, hedelmättömiä, kahdesti kuolleita, juurineen maasta reväistyjä,
1:13 rajuja meren aaltoja, jotka vaahtoavat omia häpeitään, harhailevia tähtiä, joille pimeyden synkeys ikuisiksi ajoiksi on varattu.

Luopio opettajien tuntomerkit!

Kainin virhe: uskoi, että kunhan on uskonto se riittää. Hän ei uskonut, että Jumalan eteen pitää tulla uskossa! Hän ei uskonut että veruhria tarvitaan, koska ihminen on syntinen.

Bileamin virheenä oli tuoda uusi oppi entisen sijaan, niin tekee harhaopettaja aina. Se mitä Jumala on ilmoittanut ei riitä, vaan omat aivoitukset on nostettava Jumalan ilmoituksen rinnalle taikka sijaan.

Korahin virhe oli kapinoida Jumalaa vastaan. Hän ottaa itselleen valtaa, joka ei hänelle kuulu. Hän tahtoo päästä pyhimpiin paikkoihin, saadakseen siten sanoilleen entistä enemmän painoarvoa. Hän ei halveksu paikkoja, joissa Jumalan Sanaa julistetaan. Vaan tahtoo päästä keskeisimmille paikoille, tuodakseen esiin Jumalan tahdon vastaista, eli turmelluksen alaista viestiään.

Nämä ovat paimenia, jotka pitävät huolta vain itsestään ja haluttomia opettamaan Jumalan Sanaa laumalleen. Nämä luopiot ovat häpeä tahroja, salakareja, joille laivat haaksirikkoutuvat.

(Omin sanoin tehtyjä muistiinpanoja Raamattu kannesta kanteen Jukka Norvannon opetuksesta Juud.1:11-13, Älä aja salakarille.)

Kannattaa kuunnella: https://sansa.fi/rkk/kuuntele/?fwp_rkk_ ... #rukoukset
Rutger
Site Admin

Kyllä se näin on. Tämä sama ilmiö on vallalla "kaikissa" kirkkokunnissa. Sitaatit siksi koska en henkilökohtaisesti ole kaikkia tarkistanut.
Luterilaisuuden, jota tulee tarkattua eniten lähtökohdistani johtuen, lisäksi ainakin presbyteereissä, anglikaanisissa ja episkopaaleissa on juuri samat hapatukset menossa, katolilaisuudesta puhumattakaan mutta sitä en edes pidä kristittynä kirkkona sanan varsinaisessa merkityksessä. Jos taas tarkastelemme muita Suomessa vaikuttavia seurakuntia, on niissäkin omat ongelmansa, usein liittyen lahkoilun aikaansaamiin ajansaatossa muotoutuneisiin eriskummallisiin tulkintoihin.
Asiasta keskusteltaessa usein tulee vastaan kysymys, mikä sitten on se oikea kun minun kirkkoni ei kelpaa, niin vastaan, että aito seurakunta on Jeesuksen Kristuksen ruumis ja sen oikea ilmenemismuoto on minun mielestäni kodeissa kokoontuva kokous.
Näkymätön Ninni

Rutger kirjoitti: Eilen, 15:05 Kyllä se näin on. Tämä sama ilmiö on vallalla "kaikissa" kirkkokunnissa. Sitaatit siksi koska en henkilökohtaisesti ole kaikkia tarkistanut.
Luterilaisuuden, jota tulee tarkattua eniten lähtökohdistani johtuen, lisäksi ainakin presbyteereissä, anglikaanisissa ja episkopaaleissa on juuri samat hapatukset menossa, katolilaisuudesta puhumattakaan mutta sitä en edes pidä kristittynä kirkkona sanan varsinaisessa merkityksessä. Jos taas tarkastelemme muita Suomessa vaikuttavia seurakuntia, on niissäkin omat ongelmansa, usein liittyen lahkoilun aikaansaamiin ajansaatossa muotoutuneisiin eriskummallisiin tulkintoihin.
Asiasta keskusteltaessa usein tulee vastaan kysymys, mikä sitten on se oikea kun minun kirkkoni ei kelpaa, niin vastaan, että aito seurakunta on Jeesuksen Kristuksen ruumis ja sen oikea ilmenemismuoto on minun mielestäni kodeissa kokoontuva kokous.
Aamen! 🙏✝️🙏
Kulkija

Viesti Kirjoittaja Kulkija »

Näkymätön Ninni kirjoitti: Eilen, 10:18 Niinpä ... Tänään aamulla kun olin tuon Ylen uutisen lukenut; ajattelin että kerro nyt minulle rakas Jeesus, että pitääkö minun erota Luterilaisesta kirkosta vai jäädä. Jos jään minulla voisi olla mahdollisuus, vaikuttaa oman seurakunnan sisällä...Tätä olen miettinyt paljon. Ajattelin, että näytä vaikka uni. Mutta tässäpä se vastaus tuli Rutgerin välityksellä. Ei tarvitse enää jahkata. Eikä unia odotella. Vastaus on selvä!
Ymmärrän täysin sinua, samoja polkuja kulkevat omat ajatukset ja kulkeneet jo pitkään. En voi edes järjellä selittää miksi sillä täydellistä yhteisöä maan päällä, onko sitä? Jumala kutsuu ihmisiä ulos kuitenkin hyvistäkin paikoista tiettyä tarkoitustaan varten, jokin tässä on kun tämä kutsu sydämessä lähteä ei sammu. Ja on nämä pettymykset kirkon johtajien linjauksiin. Minä silti yhä vielä hetken odottelen sitä öistä selkeää unta vahvistukseksi.
Näkymätön Ninni

Ymmärrän täysin Kulkija sinua! 🙏

Ei tämä ole ollut helppo ratkaisu minulle. Todella pitkään olen tätä miettinyt 20 - vuotta! 🫣

Tämä piispojen toiminta on ollut nyt vaan liikaa katsella ja kestää! Raamatun Sanan auktoriteetti pyritään häivyttämään. Alttarille on tuotu jooga naispiispan toimesta. Emeritus piispa kieltää Jeesuksen Jumaluuden ja haluaa uudistaa uskontunnustuksen. En pysty enää katsomaan läpi sormien tätä touhua. 😢🥺

Mutta rukoilla aion edelleen, että silmät näkisivät, korvat kuulisivat ja sydämet ymmärtäisivät! 🙏✝️🙏
Pigeon

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

Sattumaako. Ei varmasti. Minäkin olen noin kymmenen vuotta pohtinut tätä samaa.. ja nyt te täällä keskustelette tästä asiasta.
Itse tein päätöksen pari viikkoa sitten.
Kutsu lähteä oli ollut jo pitkään, mutta kulttuuriset sidokset ja perinteet ovat olleet vaan niin vahvat, että en ole pystynyt. Luterilaisen kirkon meno ja piispojen uutisoinnit ovat kuitenkin olleet niin käsittämättömiä, että surullisena tein päätökseni. Lähdin pois.
Rutger
Site Admin

Napanuora "kasvattikirkkoonsa" on vaikea katkaista vaikka näkisikin sen luopumuksen pahenevan päivittäin.
Kun aika on kypsä, Jumala antaa voiman tehdä oikea ratkaisu.
Rutger
Site Admin

Joh 10:16 Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen.
Näkymätön Ninni

Pigeon kirjoitti: Eilen, 21:42 Sattumaako. Ei varmasti. Minäkin olen noin kymmenen vuotta pohtinut tätä samaa.. ja nyt te täällä keskustelette tästä asiasta.
Itse tein päätöksen pari viikkoa sitten.
Kutsu lähteä oli ollut jo pitkään, mutta kulttuuriset sidokset ja perinteet ovat olleet vaan niin vahvat, että en ole pystynyt. Luterilaisen kirkon meno ja piispojen uutisoinnit ovat kuitenkin olleet niin käsittämättömiä, että surullisena tein päätökseni. Lähdin pois.
Samoja ajatuksia täällä siis monella!
Ei todellakaan sattumaan! 🙏✝️🙏
Kulkija

Viesti Kirjoittaja Kulkija »

Pigeon, ei varmasti ole sattumaa :shock: Asetin aiemmin illalla rukouksen kera aikarajan, johon mennessä pyysin vahvistusta ja nyt mietin että joko tässä tuli se näin pian :o Me emme todellakaan täällä haparoi yksin. 🙏🙏🙏

20 ja 10 vuotta pohdintaa kertovat kyllä ettei kevyesti lähdetä tutusta ja perinteisestä ja rakkaasta pois.
Näkymätön Ninni

Kulkija kirjoitti: Eilen, 22:49 Pigeon, ei varmasti ole sattumaa :shock: Asetin aiemmin illalla rukouksen kera aikarajan, johon mennessä pyysin vahvistusta ja nyt mietin että joko tässä tuli se näin pian :o Me emme todellakaan täällä haparoi yksin. 🙏🙏🙏

20 ja 10 vuotta pohdintaa kertovat kyllä ettei kevyesti lähdetä tutusta ja perinteisestä ja rakkaasta pois.
Me emme todellakaan haparoi yksi!🥰
🙏✝️🙏
Sillä Jeesus Kristus on kanssamme ja kaikkemme!
Häntä me seurata tahdomme! ✝️
Pigeon

Rutger: ”Napanuora "kasvattikirkkoonsa" on vaikea katkaista vaikka näkisikin sen luopumuksen pahenevan päivittäin.
Kun aika on kypsä, Jumala antaa voiman tehdä oikea ratkaisu.
Näin se meni. On perinteiset ristiäiset, rippijuhlat jne..
Onneksi meillä on Jeesus kallio johon turvata, kun aiemmat hiekalle rakennetut ”perustukset” järkkyy.

Ps. Olen unohtanut, miten tekstiä lainattiin oikein
Pigeon

Rutger: Joh 10:16 Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen.
Aamen!!! Näin on ja niin kiitollinen tästä!🙏❤️

Tämä taitaa olla sitä erottelun aikaa, kun Pyhä henki kutsuu meitä samaan laumaan.. 🤔
Emme haparoi todellakaan yksin. Samoja kutsun ääniä ollaan, mitä ilmeisemmin kuultu Näkymätön Ninni ja Kulkija. 🥰
Vastaa Viestiin