En ole vielä eronnut EV.lut kirkosta. Pohdinnassa kyllä ajoittain on.
Ja mukava oli kuulla Mirjamin tarinaa! Olisi kiva kuulla lisää!
Meidän arkkipiispa Tapio Luoma on enemmän huolissaan muslimeista ja islamista, kuin luterilaisen kirkon sisäisistä asioista!Arkkipiispa Tapio Luoma on huolissaan lisääntyvästä rasismista ja islamofobiasta.
Luoman mukaan Suomen muslimiyhteisö on viime vuosina kohdannut lisääntyvässä määrin vihapuhetta, ilkivaltaa, demonisointia ja islamofobiaa.
Aamen!Rutger kirjoitti: ↑Eilen, 15:05 Kyllä se näin on. Tämä sama ilmiö on vallalla "kaikissa" kirkkokunnissa. Sitaatit siksi koska en henkilökohtaisesti ole kaikkia tarkistanut.
Luterilaisuuden, jota tulee tarkattua eniten lähtökohdistani johtuen, lisäksi ainakin presbyteereissä, anglikaanisissa ja episkopaaleissa on juuri samat hapatukset menossa, katolilaisuudesta puhumattakaan mutta sitä en edes pidä kristittynä kirkkona sanan varsinaisessa merkityksessä. Jos taas tarkastelemme muita Suomessa vaikuttavia seurakuntia, on niissäkin omat ongelmansa, usein liittyen lahkoilun aikaansaamiin ajansaatossa muotoutuneisiin eriskummallisiin tulkintoihin.
Asiasta keskusteltaessa usein tulee vastaan kysymys, mikä sitten on se oikea kun minun kirkkoni ei kelpaa, niin vastaan, että aito seurakunta on Jeesuksen Kristuksen ruumis ja sen oikea ilmenemismuoto on minun mielestäni kodeissa kokoontuva kokous.
Ymmärrän täysin sinua, samoja polkuja kulkevat omat ajatukset ja kulkeneet jo pitkään. En voi edes järjellä selittää miksi sillä täydellistä yhteisöä maan päällä, onko sitä? Jumala kutsuu ihmisiä ulos kuitenkin hyvistäkin paikoista tiettyä tarkoitustaan varten, jokin tässä on kun tämä kutsu sydämessä lähteä ei sammu. Ja on nämä pettymykset kirkon johtajien linjauksiin. Minä silti yhä vielä hetken odottelen sitä öistä selkeää unta vahvistukseksi.Näkymätön Ninni kirjoitti: ↑Eilen, 10:18 Niinpä ... Tänään aamulla kun olin tuon Ylen uutisen lukenut; ajattelin että kerro nyt minulle rakas Jeesus, että pitääkö minun erota Luterilaisesta kirkosta vai jäädä. Jos jään minulla voisi olla mahdollisuus, vaikuttaa oman seurakunnan sisällä...Tätä olen miettinyt paljon. Ajattelin, että näytä vaikka uni. Mutta tässäpä se vastaus tuli Rutgerin välityksellä. Ei tarvitse enää jahkata. Eikä unia odotella. Vastaus on selvä!
Samoja ajatuksia täällä siis monella!Pigeon kirjoitti: ↑Eilen, 21:42 Sattumaako. Ei varmasti. Minäkin olen noin kymmenen vuotta pohtinut tätä samaa.. ja nyt te täällä keskustelette tästä asiasta.
Itse tein päätöksen pari viikkoa sitten.
Kutsu lähteä oli ollut jo pitkään, mutta kulttuuriset sidokset ja perinteet ovat olleet vaan niin vahvat, että en ole pystynyt. Luterilaisen kirkon meno ja piispojen uutisoinnit ovat kuitenkin olleet niin käsittämättömiä, että surullisena tein päätökseni. Lähdin pois.
Me emme todellakaan haparoi yksi!Kulkija kirjoitti: ↑Eilen, 22:49 Pigeon, ei varmasti ole sattumaaAsetin aiemmin illalla rukouksen kera aikarajan, johon mennessä pyysin vahvistusta ja nyt mietin että joko tässä tuli se näin pian
Me emme todellakaan täällä haparoi yksin.
20 ja 10 vuotta pohdintaa kertovat kyllä ettei kevyesti lähdetä tutusta ja perinteisestä ja rakkaasta pois.