Vuosikatsaus

Valvoja: Matias60

Matias60
Viestit: 68
Liittynyt: 06 Huhti 2019, 18:42

Vuosikatsaus

Viesti Kirjoittaja Matias60 »

Olen kuluneena vuonna pohdiskellut [jokseenkin olematonta] rooliani täällä. Sanon heti ehkä jonkun helpotukseksi että olen kallistunut poislähtemisen kannalle. Vaikkakin tämä on nähtävästi ainoa kelvollinen uskovien keskustelufoorumi tässä maassa. Joten pitkää ikää ja menestystä sille. Siis, ajattelin tulla kaapista ulos viimein kuten muuan rohkea veli taannoin.

Olen ollut täällä kuin susi lammasten vaatteissa, kun olen tavallinen luterilainen, siis kuten usein näkee sanottavan, "luopiokirkon" tai jopa "porttokirkon" jäsen. "Syntisten kirkko" kuulostaa jo paremmalta. Minulla ei ole paljoa sanottavaa ollut ja sekin tahtoo olla aamuäreää töksäyttelyä. Seurasin muuten vieläpä Rooman paavin vetämän jouluyön messun Pietarin kirkosta ja oli ihan kaunis tilaisuus.

Politiikasta sen verran että viime vaaleissa en äänestänyt yhtäkään Sipilän hallitukseen kuulunutta puoluetta, inhoan Trumpia ja olen sydämeltäni sataprosenttisesti länsimaalainen ihminen. Kannatan EU:ssa olemista (varauksella, seuraten mitä siitä kehittyy). NATO:on kuuluminenkaan ei olisi pahasta. Vaihtoehto länsimaiseen sivilisaatioon kuulumiselle ei ole itsenäisyys, vaan harmaalla alueella ja Venäjän ja nykypäivänä jopa Kiinan satelliittivaltiona eläminen.

Pahoittelen aiheuttamaani pahaa mieltä, toivottaisin siunattua uutta vuotta, jos minulla olisi valtuudet. No, ainakin parempaa sellaista. Palaan tästä omieni pariin.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Vuosikatsaus

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

:D :D :D :D

Et sinä Matias minua ainakaan ole pahoittanut, et tälläkään "jäähyväiskirjeelläsi".

Eri mieltä oleminen ei ole väärin, enkä siis sano että olet jossakin väärässä, kunhan totean. :)

En ymmärtänyt mihin viittasit tuolla "kaapista ulos tulemisella", sekä "rohkealla veljellä" ? :roll:

Et ole susi lammasten vaatteissa.En tiedä, mutta luulen suurimman osan palstalaisista olevan luterilaistaustaisia. :geek:

Etkä sinä ole ollut "äänetön", hiljainen ehkä, olethan kirjoittanut 60 viestiä palstalle.

Kysynpä nyt vielä, mitä ajattelet jos Suomi hankkisi itsellen oman ydinaseen, tai yhdessä Ruotsin kanssa, tai yhdessä muiden pohjoismaiden kanssa ?
( aluksi salaa, tietenkin )
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Sinettisormus

Re: Vuosikatsaus

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Kiitos Matias että olet täällä, sellaisena kuin olet.
Minä myös olen luterilainen ja tiedän että täällä on muitakin. Kirkko kunta ei täällä haittaa.. kunhan uskomme samaan Jeesukseen Kristukseen ja Hänen sovitus työhönsä.
Vierailen paljon myös muissa seurakunnissa, sillä sydämeni on ympärileikattu Jeesuksessa Kristuksessa ja minulla ei enää siinä mielessä ole ihmis käsin tehtyä seurakuntaa.
Toivon että olet täällä edelleenkin kanssamme.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4763
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Vuosikatsaus

Viesti Kirjoittaja Eero »

Sama juttu täällä, kuulun ev. lut. kirkkoon, enkä nyt näe mitään syytä erota, koska siellä Jeesus on kuitenkin Ykkönen.

Joo ja täällä palstalla ollaan ehkä me ”touhottajat” äänessä eniten, mutta en mä usko, että meistä kukaan livenä kohdatessa niin kovin erilainen olisi. Mutta tää on netin keskustelupalsta, niin tietyt asiat korostuu ja niin pitääkin.

Ja enpä ole tosiaan yhtä avoimeen kotimaiseen palstaan törmännyt. Tosin, kyllä niitä varmasti on muitakin, mutta en ole muualla hirveästi vieraillut, niin en tiedä.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Sinettisormus

Re: Vuosikatsaus

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Muistui tähän mieleeni vanha näky tuolta ajalta kun olimme Jarmon kanssa kirjoittamassa tuolla suomi24 llä. Se oli lähellä sieltä poistumista.
Näin kuvan vanhasta räsymatosta.
Sen päällä oli paljon tallattu ja paljon se oli palvellut, mutta aina sitä teki kestäen.
Se oli kaunis vanha matto. Siinä saattoi nähdä paljon eri värejä ja jokainen erivärinen raita kertoi omaa kaunista tarinaa ja ne raidat olivat silti yhtä. Niistä yhdessä muodostui tuo vahva ja jo vanha matto ... se kertoo meistä ja erillaisuudestamme, mutta silti olemme yhtä.

Tuo kuva sopii niin tähän hetkeen ..
Kiitos Jeesus.
Ella
Viestit: 745
Liittynyt: 04 Kesä 2019, 12:21

Re: Vuosikatsaus

Viesti Kirjoittaja Ella »

Kiitos Rakkaat sisaret ja veljet kuluneesta vuodesta.
Tämä on minun seurakuntani, kun tilaisuuksiin ei pääse. Lukituksen takia, ja terveystilanne ei aina salli.
Saamme kulkea vielä jäljellä olevan kotimatkan yhdessä Jeesuksen kanssa. Siitä yhdessä iloitaan.

Jatketaan yhdessä eteenpäin tulevana vuonna.
"Kirkas aamu pian koittaa. Jälkeen aikojen yön. Päivä varjot jo voittaa. Kautta Golgatan työn. Huomenkellojen soiton Kaiku sielussa soi. Meille kertoen: Voiton Jeesus matkaamme toi."
Matias60
Viestit: 68
Liittynyt: 06 Huhti 2019, 18:42

Re: Vuosikatsaus

Viesti Kirjoittaja Matias60 »

Kiitos mieltä lämmittävistä palautteista. Välillä tämä maailman pimeys, jopa ihan konkreettinen sellainen tahtoo hiipiä ihon alle väkisin. En halua olla räksyttävä ilonpilaaja. Ja eihän täällä kenenkään luonnollisesti ole pakko olla. Nahkakin on jo kehittynyt paksuksi kuin konkaripoliitikolla. Joten yksi omasta puolestani valoisa asia tulkoon tässä kerrottua, aihepiiri on täällä ollut ehkä ajankohtainenkin.

Tämä uusivuosi on minulle erityinen siitä syystä että takana on aikuiselämäni ensimmäinen täysi kalenterivuosi täydellisessä raittiudessa, laskin että ehkä jopa neljäänkymmeneen viiteen vuoteen. Siis ilman viinan tippaakaan. Ja lisäksi toissa vuoden lopulta viisi kuukautta ja kolme päivää, kaikkiaan 522 päivää. Kyllä siinä työ oli moisen "elämäntyön" päätökseen saattamisessa ja apua ylhäältä siihen tarvittiin lopulta. Ei omat voimat ehkä koskaan siihen olisi riittäneet.
Sinettisormus

Re: Vuosikatsaus

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Amen!!!
Tämä on todella hienoa kuulla. Ja tiedän.. ettei tähän kykene kuin Jeesus Kristus!
Kiitos Jeesus että olet tehnyt tämän hienon työn veljessä.
Matias60
Viestit: 68
Liittynyt: 06 Huhti 2019, 18:42

Re: Vuosikatsaus

Viesti Kirjoittaja Matias60 »

AOAOAOAOAO kirjoitti: 31 Joulu 2020, 12:10 :D :D :D :D

En ymmärtänyt mihin viittasit tuolla "kaapista ulos tulemisella", sekä "rohkealla veljellä" ? :roll:

Kysynpä nyt vielä, mitä ajattelet jos Suomi hankkisi itsellen oman ydinaseen, tai yhdessä Ruotsin kanssa, tai yhdessä muiden pohjoismaiden kanssa ?
( aluksi salaa, tietenkin )
Kiitos ensinnäkin sanoistasi. Mutta unohdetaan tuo kaappijuttu nyt. Sanotaan että ehkä se perustuu väärinkäsitykseen tai väärinmuistamiseen. Tuosta ydinasejutusta, en oikeastaan ymmärrä mihin se liittyy. Atomipommi tekee aina pahaa jälkeä riippumatta kenen väreissä se on ;) Ja itse joutuu maalitauluksi.

Ai nyt hoksasin (kenties). Liittyykö tuohon NATO-jäsenyyteen? Ei kai ydinaseita väkisin voi tuoda jonkin natomaan kamaralle. Norja on esimerkki pohjoisesta natomaasta kuten Tanskakin. Heillä ei ole tätä jatkuvaa tuskailua Venäjän kanssa. Natoon olisi pitänyt liittyä yhtä aikaa Baltian maiden kanssa. Nyt se voisi olla vaarallista. Vaarallisinta kukaties kuitenkin on härnätä itänaapuria puheilla "Nato-optiosta" ja oven auki pitämisestä ilman turvatakuita.

Naton osalta olen joskus ajatellut eri vaihtoehtoja mahdollisen sodan syttyessä: jos vaihtoehtoina ovat Nato-Suomen tappiot 0 kaatunutta koska Venäjä ei uskalla ensinkään iskeä vai satatuhatta kaatunutta, kun Suomi yrittää yksinään puolustautua (uskon että turhaan, talvisodan ihme lienee valitettavasti ainutkertainen). Ukrainalla, Georgialla ja Moldavialla ei ole turvatakuita ja itänaapuri tekee niiden alueella mitä tahtoo.

Tämä on vain siis spekulaatiota. Ja tiedän kuuluvani vähemmistöön tässä. Olkoon tämäkin "Korkeimman kärees" kuten Tuntemattomassa lausutaan.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4763
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Vuosikatsaus

Viesti Kirjoittaja Eero »

Jep, kiitos myös sinulle tästä pohdiskelusta, samaa pohdiskelua käydään koko ajan varmasti ihan valtionjohtoa myöten. Jos Venäjä nyt saisi vihiä että Suomi olisi menossa Natoon niin tulisiko ennaltaehkäisevä ”toimenpide”? Pietari on edelleen aika lähellä Suomen rajaa. Tai jos tulisi täysimittainen sota maailmalla, niin mihin kaikkialle Naton voimat riittävät?

Tosiaan, olisi ehkä pitänyt mennä Natoon silloin kun Baltian maatkin menivät. Mutta mitäs jos se onkin ”puolustusorganisaatio” Nato, joka hyökkää’Venäjälle?

Musta tuntuu, että Itsenäisyyspäivänä Venäjälle näytettiin viestiä siitä, ettei Suomi ole täysin yksin: uutisissa Suomen taivaalla lensivät Hawk-hävittäjät, joiden väritys on täsmälleen sama kuin Britannian ilmavoimien Hawkien eli puna-valkoinen. Tämä voi olla viesti Venäjälle, että Suomen selustaa voi turvata myös ilman suoraa Nato-jäsenyyttäkin. Suomen ja Iso-Britannian (NATO-maa) välillä on puolustusyhteistyösopimus, johon kuuluu myös keskinäisesti sotatoimiin osallistuminen.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Matias60
Viestit: 68
Liittynyt: 06 Huhti 2019, 18:42

Re: Vuosikatsaus

Viesti Kirjoittaja Matias60 »

Kuva Hawkista : https://ilmavoimat.fi/fi/-/hawkit-lenta ... elukenttaa

Olen saanut muutamaan otteeseen ihailla noiden punavalko-Hawkien komeita silmukoita ja kaarroksia kun ovat harjoitelleet näillä kulmilla. Syksyllä kiikaroin pimeän aikaan tähtitaivaalla kaartelevia haukkoja. Kyllä länsivaltojen kanssa tehdään monen tasoista yhteistyötä. Ja viestejä lähetetään. On aina hyvä kun kynnys vihamielisyyksiin nostetaan korkealle. Minä en näe kyllä oikein mitään syytä miksi lännestä Venäjälle hyökättäisiin. Maailmansodan syttyminen olisi silloin todella lähellä, ja ydinaseita tultaisiin jopa todennäköisesti käyttämään. Putin antoi jo Krimin valtauksen jälkeen ymmärtää että jos joku puuttuu sotilaallisesti asiaan niin Venäjä saattaa käyttää ydinasetta. Ehkä pelottelua mutta on syytä ottaa vakavasti.

Putin on kehittänyt strategian, jossa osia tottelemattomista naapurimaita miehitetään käyttäen syynä venäläisvähemmistöjen puolustamista ja näin ne menettävät käytännössä täyden itsemääräämisoikeuden, kuten Ukrainassa ja Georgiassa tiedetään. Toivotaan että tätä strategiaa ei tulla käyttämään Suomen kohdalla. Onhan yritystä jo ollut, kuten aikoinaan sikäläisen "lapsiasiavaltuutetun" hääriminen täällä ja sotahistorian uudelleenkirjoitus.

Tulipa taas pitkä ja synkkä yksinpuhelu lauantai-illan ratoksi. Näin siinä herkästi käy. Mutta ei yöunet näiden takia mene. Kaikki tapahtuu "niin kuin kirjoitettu on" ja Korkeimman kädessä ollaan.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4763
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Vuosikatsaus

Viesti Kirjoittaja Eero »

Mun mielestä tää on ihan asiallista pohdintaa sinulta, eikä yhtään sen synkempää kuin todellisuus on, mutta onneksi tämän ”reaalimaailmankin” keskellä Kristus on meidän Valomme. Ei silloin tarvitse pelätä mitään näistä asioista mitä ympärillä tapahtuu, vaikka ne koituisivatkin ”kohtaloksi”.

Joo, en mäkään usko, että Nato Venäjälle hyökkää tai jos niin käy niin se on kaikenlaisten provokaatioiden summa. Mutta siksi Suomi ei varmaan Natossa olekaan, että jos tilanne ”kuumenee” niin silloin olisimme velvoitettuja toimimaan, vähän niin kuin Jatkosodassa saksalaisten kanssa.

Venäjä on häikäilemätön, mutta sitä sörkitään yhtä häikäilemättömästi Natomaiden puolelta. Tää on tätä valtapeliä kaikki ikävä kyllä, ja uskon että vaan Jumala itse tämänkin hulluutuksen voi lopettaa.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Vastaa Viestiin