" MÄ TAIMI OLEN SUN TARHASSA "

Valvoja: Tuija

Avatar
Tuija
Viestit: 2816
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

" MÄ TAIMI OLEN SUN TARHASSA "

Viesti Kirjoittaja Tuija »

" MÄ TAIMI OLEN SUN TARHASSA "
https://sinettisormus.blogspot.com/2022 ... hassa.html


 

Herra kanssamme ...

Tänä aamuna rukouksessa sain nähdä kuvan jot täällä nyt vasta sulattelen. Tuon kuvan alareunassa oli jokin ehkä hepreankielinen/ aramealainen sana jossa oli 5 kirjainta ja ensimmäinen näytti tähdeltä, ehkä se oli tämä kirjain ש , muita en muista .. Tuon kirjaimen Jumala näytti minulle jo vuosia sitten, enkä silloin ollut sitä koskaan nähnyt.

Tuo kuva oli kaunis siinä oli ehkä 5 lammasta ja ne olivat hyvin kauniita ja valkoisia. Ne lepäsivät kuin niille tarkoitetulla multa pedillä. Multa oli puhdasta ja kuohkeaa. Se oli kuin kasvualusta noille lampaille.. siitä tuo virsi .. mä taimi olen sun tarhassa.

En osaa hepreaa joten olen tässä nyt ihmetellyt mitä tuossa sanassa luki? Mutta se kertoo minulla sen lähettäjästä. 

”Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Hän virvoittaa minun sieluni, hän ohjaa minua oikeaa tietä nimensä kunnian tähden. (Ps. 23: 1–3.)

Vielä on armon aika. Hyvä Paimen, Jeesus etsii kadonnutta lammasta. Jos hän sen löytää, hän nostaa olalleen ja kantaa lammashuoneeseen pyhien yhteyteen. Jeesus sanoo, että hänellä on muitakin lampaita, jotka eivät ole tässä lammashuoneessa. ”Minun tulee heitäkin johdattaa, ja on oleva yksi lammashuone ja yksi paimen (Joh. 10:16).

Virsi 490 - Mä silmät luon ylös taivaaseen: https://youtu.be/Yw7Yvl6j0Aw

Tämä laulu/ virsi nousi tuosta kuvasta sydämelle 🤍🐑🐑🐑🐑🐑

Etenkin tuo jae jossa lauletaan:

"Mä taimi olen sun tarhassas ja varten taivasta luotu, sun armollisehen huomahas jo syntymästäni suotu."

Me olemme kuin taimi tai tuo lammas, joka saa levätä ja kasvaa hyvällä kasvu alustalla, se on puhdasta ja hyvää. Siinä ei ole mitään väärää siementä mukana. Se on Jumalan Sanaa joka ravitsee ja kasvattaa meitä siihen oikeaan. Kun kasvamme hengellisesti, meidän on rukoileminen Jumalaa viisauden saamiseksi hengellistä kasvua koskevilla alueillamme. Voimme pyytää Jumalaa lisäämään uskoamme ja hengellistä tietämystämme. Jumala haluaa meidän kasvavan hengellisesti ja hän on antanut meille kaiken tarvitsemamme siihen. Pyhän Hengen avulla voimme voittaa synnin ja yhä lisääntyvässä määrin tulla Pelastajamme Jeesuksen Kristuksen kaltaiseksi.

Löysin lampaasta tällaista tekstiä:

 
Lammas

Raamattu käyttää monessa kohtaa paimen ja lammas vertauskuvaa Jumalan ja ihmisen välisestä suhteesta. Sanoihan Jeesuskin itse
Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä.
(Joh 10:11 )
Raamatussa varsinaisia lammaspaimenia ovat Abel, Rebekka, Raakel, Mooses, Daavid ja Aamos. Lampaat ovat rauhattomia jos ne pelkäävät tai nälkä tai
pieneläimet kiusaavat niitä. Harmillisia ovat loiset, kärpäset, paarmat, nautakiiliäiset
mäkärät, hyttyset tai syyhypunkit. Erittäin inhottavia ovat lampaan nenäsaivartajat jotka munivat lampaan nenäonteloon , josta kehittyvät toukat sitten kaivautuvat pään sisälle ja tulehduttavat ja kutittavat niin että eläin hakkaa päätään niin kovasti että voi tulla sokeaksi.
Lampaan villaa pidetään synnin vertauskuvana. niinpä papilliseen pukuun ei saanut käyttää villaa vaan pellavaa. Jos lampaan villa kasvaa liian pitkäksi ja kastuu, lammas
kellahtaa helposti nurin ja muutenkin sillä on tukalat oltavat. Lampaan villasta eristettyä rasvaa, lanoliinia, käytetään paljon ihovoiteissa.
Kun lampaat kerääntyvät illalla tarhaan, paimen tarkistaa niiden kunnon. Paimen öljyää niiden kallot etteivät ne puskiessaan satuttaisi toisiaan, vaan päät liukuisivat kevyesti ohitse. Lampaat ovat säikkyjä ja kavahtavat pientäkin risun rapsausta ja lähtevät laumana karkuun. Jos lammas joutuu olemaan yksin, se on tavallaan panii-
kissa, sillä pitää olla aina joku kaveri, mieluummin pari, se on luotu laumaeläimeksi.
Lampaita käytetään usein "pihanparantaina" kun ne syövät ruohon tarkkaan, niiden
jäljitä ruoho on yleensä hyvän näköistä. Mutta niillä on paha taipumus karkailuun,
paimenella täytyy usein olla apuna lammaskoira, joka jaksaa ja ehtii juosta perässä.
Pyhä Henki on osuvasti ohjannut Raamatun kirjoittamista kun siellä lammas kuvaa
ihmisen käyttäutymistä ja paimen Jumalan johdatusta.
Kääntymätön ihminen on kuin laumasta eksyksiin joutunut lammas, petojen ja monien vaarojen keskellä. Kristus tuli etsimään niitä jotka ovat eksyneet. Seurakunta on "Kristuksen hengellinen lammastarha tai - niinkuin vanhoissa painoksissa - lammashuone.
Jeesus varoitti paitsi saatanan juonista, myös ihmisistä jotka teeskentelevät muuta mitä ovat :
"Varokaa vääriä profeettoja. He tulevat luoksenne lampaiden vaatteissa, mutta sisältä he ovat raatelevia susia. Hedelmistä te heidät tunnette. (Matt 7:15 )
Jeesus itse oli , niin kuin Johannes Kastaja todistaa :
Seuraavana päivänä hän näki Jeesuksen tulevan tykönsä ja sanoi: "Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin! (Joh 1:29 )
Johannes viittasi tässä Jeesuksen uhrikuolemaan. Jesaja oli jo paljon aikaisemmin ennustanut samaa kärsivää Messiasta :
Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme.
Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut; niinkuin karitsa, j oka teuraaksi viedään, niinkuin lammas, joka ääneti keritsijäinsä edessä, niin ei hän suutansa avannut. (Jes 53 : 6 - 7)

Jesaja oli profeetta joka joutui puhumaan paljon myös tuomion sanoja kansalle koska se oli ruvennut palvomaan epäjumalia , rangaistus oli tuleva :

Ei yhdelläkään niistä vuorista, joita nyt kuokalla kuokitaan, enää mennä orjantappurain ja ohdakkeiden pelosta; ne jäävät härkien laitumeksi ja lammasten tallattavaksi. (Jes 7 :25 )
Kuin pakosalle ajetut gasellit, kuin lampaat, joilla ei ole paimenta, niin kukin karkaa oman kansansa luo ja pakenee omaan maahansa. Jokainen, joka tavoitetaan, lävistetään (Jes 13 :14-15)

Mutta tulevana Messias-aikana Herra itse on kansan johdossa :
Niinkuin paimen hän kaitsee laumaansa, kokoaa karitsat käsivarrellensa ja kantaa niitä sylissään, johdattelee imettäviä lampaita. (Jes 40 :11)

Profeetta Sakarjan kautta annettiin varoituksen sanan seurakunnan johdossa oleville:
Herra sanoi minulle: "Ota vielä itsellesi hullun paimenen kapineet.
Sillä katso, minä olen herättävä maahan paimenen: hukkaantuneista hän ei pidä huolta, hajaantunutta hän ei etsi, ruhjoutunutta hän ei paranna, pystyssäpysyvää hän ei tue; mutta hän syö lihavien lihaa ja halkaisee niiden sorkat. Voi hullua paimenta, joka lampaat hylkää! Käyköön miekka hänen käsivarteensa ja oikeaan silmäänsä. Hänen käsivartensa kuivettukoon, ja hänen oikea silmänsä soetkoon." (Sak 11 :15-17 )

Taivaassa ei unohdeta Jeesuksen ristinkuolemaa eikä verenuhria , siellä Häntä palvotaan:
Ja minä näin, että valtaistuimen ja niiden neljän olennon ja vanhinten keskellä seisoi Karitsa, ikäänkuin teurastettu; sillä oli seitsemän sarvea ja seitsemän silmää, jotka ovat ne seitsemän Jumalan henkeä, lähetetyt kaikkeen maailmaan. Ja se tuli ja otti kirjan valtaistuimella-istuvan oikeasta kädestä.
Ja kun se oli ottanut kirjan, niin ne neljä olentoa ja kaksikymmentä neljä vanhinta lankesivat Karitsan eteen, ja heillä oli kantele kullakin, ja heillä oli kultaiset maljat täynnä suitsutuksia, jotka ovat pyhien rukoukset,
ja he veisasivat uutta virttä, sanoen: "Sinä olet arvollinen ottamaan kirjan ja avaamaan sen sinetit, sillä sinä olet tullut teurastetuksi ja olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmiset kaikista sukukunnista ja kielistä ja kansoista ja kansanheimoista ja tehnyt heidät meidän Jumalallemme kuningaskunnaksi ja papeiksi, ja he tulevat hallitsemaan maan päällä." (Ilm 5 :6-9)

************************************************

Kiitos Jeesus tästä ihanasta kuvasta tänä aamuna ja kun vielä saisi ymmärryksen tuohon sanaan kuvan alla .. mutta minulle se on yhtäaikaa sinun, kuvan lähettäjän allekirjoitus.

Amen. 

 

 

ברוך אתה יהוה אלהינו מלך העולם האדון ישוע המשיח אמן

Barukh Atah JHVH Eloheinu Melekh HaOlam HaAdon Jeshua HaMashiach Amen

Ylistetty Olet Sinä JHVH Jumalamme Maailmankaikkeuden Kuningas Herra Jeshua Messias Amen

 

🙏💖👑💖 
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Re: " MÄ TAIMI OLEN SUN TARHASSA "

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Aamen, hyvä teksti taas 🙏


Löysin tämmöisen jutun vielä lampaista 🙏


Oletko koskaan ajatellut, miksi Jeesus vertaa seuraajiaan juuri lampaisiin? Olisihan Israelista toki löytynyt siihen aikaan myös monia muita eläimiä. Miksi hän valitsi juuri lampaan eikä jotain ylevämpää ja arvostetumpaa?

Lampaan valitessaan Jeesus käyttäytyi aivan toisin kuin meidän aikamme toimittajat. Kuten olet varmasti huomannut, vaalikeskustelujen ja tärkeiden jääkiekko-otteluiden jälkeen heillä on tapana jakaa poliitikoille ja pelaajille leijonia tai lampaita. Mitä surkeampi suoritus, sitä pitempi rivi lampaita asianomaiselle annetaan. Onnistuneille ja ottelun sankareille sitä vastoin jaellaan leijonia.

Paimenet olivat halveksittuja, koska he joutuivat olemaan jatkuvasti tekemisissä likaisten eläinten kanssa. Paimenen tunnisti kaukaa jo hänen vaatteisiinsa tarttuneesta lian ja talin hajusta. Miksi siis Jeesus käytti juuri halveksittua lammasta kuvaamaan omiaan?

1. LAMMAS TARVITSEE LAUMAN
Ensimmäinen ja helposti oivallettava syy on se, että lammas on laumaeläin, joka tarvitsee aina paimenen. Paimen kuvaa hyvin Jeesusta ja lampaat meitä kaikkia, hänen laumaansa.

2. LAMMAS EI PYSTY PUHDISTAMAAN ITSEÄÄN
Toinen syy, on vaikeampi keksiä, ellei ole ollut tekemisissä lampaiden kanssa. Lammas ei pysty puhdistamaan itseään. Kissat ja monet muut eläimet kykenevät tähän, mutta eivät lampaat. Samoin emme mekään kykene puhdistamaan itseämme synneistämme. Mutta ei hätää, sillä Hyvä Paimen Jeesus puhdistaa lampaansa synnin liasta ja sen tuomasta rangaistuksesta.

3. LAMMAS ON SAALISELÄIN
Kolmannen syyn jokainen taitaa arvata. Lammas on niin sanotusti saaliseläin. Lampaat eivät kykene puolustamaan itseään petoja vastaan. Monilla eläimillä on puolustautumiseen omat keinonsa, mutta ei lampailla. Lampaan ainoa turva ovat varovaisuus ja nopeat jalat sekä ennen kaikkea paimen, joka puolustaa lampaitaan. Meidän ainoa turvamme Saatanaa vastaan on Hyvä Paimenemme Jeesus, joka oli valmis jopa antamaan henkensä lampaansa pelastaakseen.

4. LAMMAS ON AVUTON
Neljäs syy on lampaiden avuttomuus laitumien löytämisessä. Lampaat tarvitsevat paimenen, joka johdattaa ne tuoreille laitumille ja raikkaiden vesien äärelle. Me olemme hengellisen ruokamme osalta samalla tavalla riippuvaisia Jumalasta, joka lähetti Poikansa meille Hyväksi Paimeneksi. Myös päivittäiset tarpeemme me saamme hänen kädestään.

5. LAMMAS ON TÄYDESTÄ SYYSTÄ PELOKAS
Viides syy on lampaiden varsin rajallinen älykkyys. Ne pelästyvät ja vauhkoontuvat helposti. Seuraavaksi ne alkaen säntäillä sinne tänne. Lopulta lauma on hajalla ja sen jokainen lammas eksyksissä. Yksinäinen lammas on suuressa vaarassa joutua petojen suuhun. Niinpä lampaat voivat vain luottaa siihen, että paimen tietää, mikä niille on parhaaksi. Samoin on meidän laitamme. Pelastuksemme ja uskomme ovat Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen käsissä ja hänen varassaan. Ainoa turvamme ja pelastuksemme on pysytellä mahdollisimman tiiviisti hänen lähellään.

LAMPAITA UHKAAVAT ROSVOT JA VALEPAIMENET
Jeesuksen lisäksi hänen lammastarhaansa ovat pyrkimässä myös rosvot, varkaat ja valepaimenet. Siksi on tärkeää, että lampaat tunnistavat oman Hyvän Paimenensa äänen. Hän kutsuu lampaitaan nimeltä ja vie ne laitumelle. Laskettuaan ulos kaikki lampaansa hän kulkee niiden edellä, ja lampaat seuraavat häntä, koska ne tuntevat hänen äänensä. Vierasta ne eivät lähde seuraamaan vaan karkaavat hänen luotaan, sillä ne eivät tunne vieraan ääntä.


http://www.reijotelaranta.fi/reijon_blo ... ampaisiin/
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Avatar
Tuija
Viestit: 2816
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: " MÄ TAIMI OLEN SUN TARHASSA "

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Amen.
Kiitos Sanna tästä hyvästä lisäyksestä.
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
Angelicus
Viestit: 412
Liittynyt: 23 Kesä 2020, 16:39

Re: " MÄ TAIMI OLEN SUN TARHASSA "

Viesti Kirjoittaja Angelicus »

Lampaat osaavat käyttäytyä tarpeen tullen aivan tilanteen vaatimuksen mukaan. Kun oli täysin pimeää, lauma seisoi äänettömänä tallin ovella odottaen portin aukaisua. Ei kuulunut ännähdystäkään, hiiren hiljaa kuin yhteisestä sopimuksesta tulivat karsinaansa, ei edes sorkkien kopinaa. Sitten paimen laittoi ovet säppiin. Turvassa! Tämä on itse koettua. Siis: kun pimeys laskeutuu, on oltava hipi hiljaa ja pysyttävä laumassa ja odotettava, että paimen vie turvaan.
Avatar
Tuija
Viestit: 2816
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: " MÄ TAIMI OLEN SUN TARHASSA "

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Amen Angelicus. Tämä oli ihana .
💖👑💖
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
Vastaa Viestiin