Murhe

Keskustelua pelastussanoman sisällöstä
Avatar
Maria
Viestit: 869
Liittynyt: 27 Kesä 2021, 15:16

Murhe

Viesti Kirjoittaja Maria »

"Miksi murehdit"

Olavi Peltola kirjoittaa omilla sivuillaan "Meistä alituisista murehtijoista". Hän kyllä sanoo, ettemme ihmisinä ole kaikki samanlaisia, mutta arvioi hyvin, että jotkut meistä saattavat jakaa olemuksessaan hänen kanssaan "murehtimisen vaatimuksen".

Olavi Peltola kirjoittaa kauniisti, kuinka "Jeesus kutsuu nyt meitä, "ammattimurehtijoita", Isän lapsina, valoisaan mielenlaatuun. Olivatpa vaikeutemme tällä hetkellä mitkä tahansa, olemme aina ja kaikessa taivaan lintujen tavoin Taivaallisen Isämme käsissä (Matt. 6:26). Kuinka ihana asia tämä on. "Sinun turvasi on ikiaikojen Jumala, sinua kannattavat iankaikkiset käsivarret" (5. Moos. 33:27)."

Kirjoituksensa loppuun hän on koonnut Raamatun paikkoja, jotka auttavat murehtimisessa.

https://www.rovasti.fi/node/330


Herra rohkaiskoon meitä tänään nostamaan katseemme ylösnousseeseen Jeesukseen.
Auta Herra meitä tuomaan joka päivä eteesi kaikki asiamme kiitoksen kanssa tiettäväksi. Kiitos Jeesus, että Sinä osoitat armoa ja lohtua meille kaikissa elämämme vastoinkäymisissä. Sinä osaat lohduttaa surevia ja itkeviä lapsiasi. Ei ole mitään, mitä emme Sinun eteesi voisi tuoda. Kiitos jokaisesta, jota tänäänkin rohkaiset. Kiitos Jeesus, että kuljet rinnallamme tänäänkin.
Jää Isä siunaamaan meitä Poikasi Jeesuksen tähden. Aamen.
Mutta Herran palvelijan ei sovi riidellä, vaan hänen tulee olla lempeä kaikkia kohtaan, kyetä opettamaan ja pahaa kärsimään.
2. Tim. 2:24
Avatar
Maria
Viestit: 869
Liittynyt: 27 Kesä 2021, 15:16

Re: Murhe

Viesti Kirjoittaja Maria »

Jumalan rauha, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi, on varjeleva teidän sydämenne ja ajatuksenne Kristuksessa Jeesuksessa.

Shalom! Minulla tuli mieleen, että Jeesus sanoi tämän seuraavan jakeen rohkaisuna omia opetuslapsiaan varten, mutta myös meidän aikaamme ajatellen. On niin ihana lupaus, mikä on Johanneksen evankeliumin luvussa 14 ja jakeessa 27 annettu:
"Rauhan minä jätän teille: minun rauhani - sen minä annan teille. En minä anna teille, niinkuin maailma antaa. Älköön teidän sydämenne olko murheellinen älköönkä peljätkö."

Ja toisessa kohtaa, Johanneksen evankeliumin luvussa 16 ja jakeessa 33: "Tämän minä olen teille puhunut, että teillä olisi minussa rauha. Maailmassa teillä on ahdistus; mutta olkaa turvallisella mielellä: minä olen voittanut maailman."


Jeesus tiesi, että tulee olemaan vaikeita aikoja. Tulee nousemaan vaino Hänen omiaan kohtaan. Hän tiesi, että Hänen nimensä tähden, Jeesuksen omat kohtaavat ajan, jolloin heitä vastaan tullaan kääntymään ja rakkauden kylmetessä viha Kristuksen omia kohtaan nousee; "Silloin teidät annetaan vaivaan, ja teitä tapetaan, ja te joudutte kaikkien kansojen vihattaviksi minun nimeni tähden." Matt. 24:9
Jeesus kuitenkin rohkaisee ja kehoittaa: "mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu."

Miten voin pysyä vahvana? Säilyttämällä Uskoni Häneen. Tuntemalla Hänet henkilökohtaisesti omana Vapahtajanani. Silloin sydämissämme on rauha.

"Ja vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha, johon te olette kutsututkin yhdessä ruumiissa, ja olkaa kiitolliset." Kol. 3:15

Vainotut kristityt
Tämän päivän tilanne on se, että eriarvoiseen asemaan joutuu jo pelkästään sen tähden, että on noudattanut omaa vakaumustaan. Vakaumus voi olla sellainen, että toinen ei sitä ymmärrä. Emme aina pysty käsittämään toisen vakaumuksen taustalla olevaa syytä.

Johannes puhuu evankeliumissaan, sen luvussa16 näin: "He erottavat teidät synagoogasta; ja tulee aika, jolloin jokainen, joka tappaa teitä, luulee tekevänsä uhripalveluksen Jumalalle."
Monessa maassa on laitonta tunnustaa mm. kristinuskoa, ja siksi onkin käynyt niin, että esim. oma perhe on hyljännyt Kristuksen oman. Syy on voinut olla mm. se että valtion uskonto ei hyväksy sitä, että yksittäinen ihminen tunnustaa Jeesuksen omaksi Herrakseen, eikä sitä että Jeesus on Jumalan ainoa Poika, joka tuli maailmaan sovittaakseen ihmisten synnit. Oma vakaumus voi olla syvässä ristiriidassa sen kanssa mitä on opittu pitämään ainoana ja oikeana totuutena omassa yhteisössä.

Monessa maassa joudutaan jakamaan salassa tietoa eteenpäin siitä, mitä maan sisällä todellisuudessa tapahtuu. Tieto leviää, mutta emme voi aina tietää, onko se mitä kuulemme täysin totta. Sen tähden meillä on Kristuksen lahjana Pyhä Henki. Hän on opettajamme ja Pyhän Hengen voimassa saamme ymmärrystä siihen, mihin maailma ei ymmärrystä saa. Me saamme erottaa toisistaan väärän tiedon, sekä sen mikä on totta. Saamme rukoilla päivittäin, että Jeesus pitää meidät totuuden tiellä ja saamme nousta joka päivä uudessa voimassa.

Jumalan oman ei tarvitse olla maailman puolesta huolissaan. Herra pitää huolta myös siitä, että maailma saa kuulla totuuden. Me saamme olla Häneen juurrutettuina vapaita maailman pelosta, sillä me emme ole maailmasta.
Herra pitää huolta myös omistaan. Hän on Sanassaan jo kertonut meille, kuinka paljon tarvitsemme Häntä ja että meidän kaikkien Herran omien osa on oleva sama kuin Hänellä, me emme tule pääsemään perille niin, etteikö maailma vihaisi meitäkin.
Maailmassa on kuitenkin aina niitä, jotka eivät sulje korviaan Jumalan armolta ja Ristin evankeliumilta, saamme kertoa monin eri tavoin ilosanomaa heille Jeesuksestamme, meidän Pelastajastamme.
Herra on pelastanut meidät ja antanut meille Pyhän Hengen, Hän myös kehoitti, että menisimme ja kertoisimme Hänestä.

Aikanaan saamme nähdä, että vaikka meitä vietäisiin "maaherrain ja kuningasten eteen" Jeesuksen tähden, Herra on voimallinen, sillä Hän antaa rauhan meidän sydämiin silläkin hetkellä ja samalla saamme olla Hänen todistajiaan.

Matteuksen 10. luku: "Mutta kun he vetävät teitä oikeuteen, älkää huolehtiko siitä, miten tahi mitä puhuisitte, sillä teille annetaan sillä hetkellä, mitä teidän on puhuminen. Sillä ette te itse puhu, vaan teidän Isänne Henki puhuu teissä."

Meillä on Hänen ominaan oikeus saada Pyhän Hengen kaste. Hän on näin luvannut.
Meillä on myös oikeus saada vesikaste, joka on hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta.
Me saamme anoa Jeesukselta, Hänen nimessään, että Hän virittäisi armolahjamme palaviksi. Hän, Jeesus Kristus voi tehdä meidät kykeneviksi palvelemaan tässä ajassa.
Me saamme myös rukoilla runsaasti toisten puolesta, myös terveyttä, sillä "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. Siispä odottaessamme meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen ilmestystä, rukoillaan uskossa sitä, (1. Kor. 1:7) ettei meiltä mitään puuttuisi missään armolahjassa, odottaessamme Jeesuksen takaisin paluuta.

Jumala on uskollinen. Hän antaa rauhan ja levon sydämiimme. Pysytään kiinni Jeesuksessa.

"pysykäämme järkähtämättä toivon tunnustuksessa, sillä hän, joka antoi lupauksen, on uskollinen; ja valvokaamme toinen toistamme rohkaisuksi toisillemme rakkauteen ja hyviin tekoihin." Hebr. 10:23-24

Rohkaistaan toinen toistamme Filippiläiskirjeen kolmannen luvun jakeilla 20-21:
"Mutta meillä on yhdyskuntamme taivaissa, ja sieltä me myös odotamme Herraa Jeesusta Kristusta, Vapahtajaksi, joka on muuttava meidän alennustilamme ruumiin kirkkautensa ruumiin kaltaiseksi sillä voimallaan, jolla hän myös voi tehdä kaikki itsellensä alamaiseksi."

Jeesus on parantaja, Hän on Elävä Sana, Hän on tie, totuus ja Elämä. Kaikki Hän on täyttänyt. Jeesus on ylösnoussut Kristus ja Hän on iankaikkisesti kanssamme, kun panemme toivomme Häneen.
Herra antakoon voimaa rakentaa uutta ja Hän kulkekoon edelleen edellämme.

Siunatkoon Herra meitä ja antakoon kaikkea sitä hyvää, mitä Hän on uskonut meidän varallemme 🙏
Mutta Herran palvelijan ei sovi riidellä, vaan hänen tulee olla lempeä kaikkia kohtaan, kyetä opettamaan ja pahaa kärsimään.
2. Tim. 2:24
Pigeon
Viestit: 887
Liittynyt: 18 Syys 2016, 10:37

Re: Murhe

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

Aamen! Kiitos Herralle, kiitos Maria näistä sanoistasi!🙏❤️
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4760
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Murhe

Viesti Kirjoittaja Eero »

Mulle tuli tänään ajatus mieleen, enkä nyt tiedä mihin ketjuun sen laittaisin, mutta ehkä se sopii tämän otsikon alle. Ajattelin sitä tuskaa, jonka Aatami ja Eeva varmasti kokivat kun ymmärsivät langenneensa lapsen lailla ansaan ja olevansa nyt syntisiä. He siis pystyivät erottamaan hyvän ja pahan ja valitsemaan niiden väliltä. Kaiken lisäksi Jumala karkoitti heidät Paratiisista, koska mikään synti ei voi sijaita Herran yhteydessä, eikä Hän voinut sallia, että Aatami ja Eeva olisivat syöneet Elämän puusta, jolloin he olisivat jääneet syntiseen tilaansa iankaikkisesti. Ilmeisesti he eivät tienneet mikä heidän kohtalonsa tulisi olemaan, vain sen että he joutuisivat raatamaan maan päällä, joka oli nyt kuoleman alainen. He olivat myös ainoat maan päällä eläneet ihmiset, jotka tiesivät mitä on olla Jumalan yhteydessä, niin varmasti se menetys on tuntunut murskaavalta.

Meillä on asiat siinä mielessä huomattavasti paremmin, että meille on annettu Jeesus Kristus, joka on suora yhteys Jumalaan maan päällä, vaikka edelleenkin vaellamme siinä samassa kuoleman laaksossa kuin Aatami ja Eeva. Se on niin ihmeellinen Jumalan suunnitelma, ettei sitä vihollinenkaan kyennyt käsittämään, että se yhteys jonka saatana halusi tuhota, onkin mahdollista vain ja ainoastaan uskomalla Jeesukseen. Toisekseen voi ehkä ajatella, että Aatamilla ja Eevalla oli edessään ihmiskunnan mittainen taival, mutta me olemme jo täällä taipaleen loppupäässä. Eli aivan kohta saamme taas olla Herran yhteydessä ilman mitään rajoja ja katsoa Häntä kasvoista kasvoihin, niin kuin Aatami ja Eeva Paratiisissa kerran.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Marie
Viestit: 344
Liittynyt: 02 Tammi 2020, 10:40

Re: Murhe

Viesti Kirjoittaja Marie »

Nyt kun on päässyt eläkkeelle ja miettii elämäänsä ennnen uskoon tuloaan niin minulla on suuri murhe siitä että ei ottanut Jeesusta vastaan aikaisemmin, jo lapsena tai nuorena.
Elämä olisi tänä päivänä paljon parempaa. Kun olisi kulkenut jo nuorena Jeesuksen kanssa olisi koko elämää koskevat väärät päätökset jääneet tekemättä. Jeesus olisi johdattanut läpi elämän antaen oikeat ihmiset elämään.
Vastaa Viestiin