Raamattu kirjana

Voit lisätä tähän jos et muuten tiedä mihin alueeseeen aloituksesi kuuluu
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1213
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Raamattu kirjana

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Haussa olisi leveä marginaalinen Raamattu. Mielellään ei 92 käännös. Ulkomaisissa tuollaisia on nykyään paljon ja löysinkin myös suomalaisen oletettavasti leveä marginaalisen KKJMK painattaman Raamatun netistä. Nuo tuppaavat olemaan vain melko reipas hintaisia :roll:

Onko kellään näkömuistissa onko näissä vanhoissa Raamatuissa missään leveä marginaalista versioita? Esim vanhoissa perhe Raamatuissa tai muissa vai onko tuo marginaali versio uudempi keksintö? Noi netin antikvariaatit on kurjia kun niissä ei ole kuvia kuin päältä ja sisällöstä ei ole mitään tietoa.

Raamatun alleviivauksista ja merkinnöistä voi tietenkin oll montaa mieltä mutta itsellä olisi tarve tuollaiselle ja tässä pitkin kevättä olen sellaista yrittänytkin etsiä.

Tämä haku toiminto taas prakaa eikä suostu Raamattu sanalla hakemaan mitään. Muotoilin otsikon noin jos joku haluaa ketjua jatkaa eri Raamattujen esittelyillä tai muilla aiheeseen liittyvillä postauksilla.
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Avatar
Tuija
Viestit: 2788
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: Raamattu kirjana

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Minä käytän usein tätä Eerolta saamaa linkkiä, kun tarvitsen Raamatun tekstiä. Olen tallentanut kirjanmerkkeihin. Olen hyväksi havainnut:
https://www.nic.funet.fi/pub/doc/bible/ ... mattu.html
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4763
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Raamattu kirjana

Viesti Kirjoittaja Eero »

Tuli tästä ja Raamatun kommenteista ja merkkinnöistä mieleen, että voisiko teidän mielestänne olla hyvä ”palvelu”, jos olisi nettiraamattu, johon voisi tehdä itse näitä merkintöjä, omaan käyttöön ainakin.

Mä en ole itse tehnyt koskaan mitään merkintöjä, koska oon lukenut aina netistä Raamattua, mutta ymmärrän kyllä tarpeen.

Raamattu.fi oli siis ennen tuo sama, jonka Tuija laittoi, hyvin pelkistetty, nyt se on uudistuksen jälkeen moderni ja näyttävä, mutta aika vaikea käyttää mun muelestä, ainakin kännykällä.

Muuten käytän Koivuniemen Raamattua ja joskus tuota linkkiä, mutta siellä on ”ääkköset” joltain osin ”korruptoituneet, niin kuin jo tosta etusivulta voi huomata.

Jos siis lähtis tekemään tuollaista omaa Raamattu-palvelua, niin luuletteko että olisi käyttöä?
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Tuija
Viestit: 2788
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: Raamattu kirjana

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Minäkin käytän kännykällä koivuniemeä.
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
Kulkija
Viestit: 187
Liittynyt: 27 Joulu 2020, 09:57

Re: Raamattu kirjana

Viesti Kirjoittaja Kulkija »

Eero, olis käyttöä, uskoisin niin. Olisko sulla taito tällainen luoda? Mut hys hys, ettei hyvä idea karkaa😄
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1213
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Re: Raamattu kirjana

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Jos lukemalla luen Raamattua niin tykkään tehdä sen vanhanaikaisesti konkreettisella Raamatulla. Tuntuu että "menetän" jotain jos en saa alleviivata mulle merkityksellisiä kohtia. Vaikka niiden selaaminen tietenkin jälkikäteen on neulan ettimistä heinäsuovasta :lol:

Mutta muuten noi netti sovellukset on kyllä käteviä kun etsii jotain. Olen käyttänyt paljon bible.com Raamattu palvelua. Koivuniemen kanssa en ole vielä päässyt sinuiksi. Toki kun äsken vilkaisin niin ihan varteenotettava sekin.

Kieltämättä Eero toi ideasi voisi toimia. Jos merkinnät pysyi tallessa ja niitä voisi jotenkin selailla🤔
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Raamattu kirjana

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Rosita kirjoitti: 13 Touko 2022, 16:04 Haussa olisi leveä marginaalinen Raamattu. Mielellään ei 92 käännös. Ulkomaisissa tuollaisia on nykyään paljon ja löysinkin myös suomalaisen oletettavasti leveä marginaalisen KKJMK painattaman Raamatun netistä. Nuo tuppaavat olemaan vain melko reipas hintaisia :roll:

Onko kellään näkömuistissa onko näissä vanhoissa Raamatuissa missään leveä marginaalista versioita? Esim vanhoissa perhe Raamatuissa tai muissa vai onko tuo marginaali versio uudempi keksintö? Noi netin antikvariaatit on kurjia kun niissä ei ole kuvia kuin päältä ja sisällöstä ei ole mitään tietoa.

Raamatun alleviivauksista ja merkinnöistä voi tietenkin oll montaa mieltä mutta itsellä olisi tarve tuollaiselle ja tässä pitkin kevättä olen sellaista yrittänytkin etsiä.

Tämä haku toiminto taas prakaa eikä suostu Raamattu sanalla hakemaan mitään. Muotoilin otsikon noin jos joku haluaa ketjua jatkaa eri Raamattujen esittelyillä tai muilla aiheeseen liittyvillä postauksilla.
Tässä on linkki Raamattukauppaan jossa on myytävänä kaipaamiasi marginaali-Raamattuja ;

https://www.kkjmk.net/tuotteet-1/raamatut/isokoko
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4763
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Raamattu kirjana

Viesti Kirjoittaja Eero »

Joo, kyllä tämänlaisen palvelun tekeminen olisi mulle mahdollista, koska oon ns. nettinörtti. Ja oot Rosita oikeassa, että ei se korvaisi fyysisiä Raamattuja edes tuossa merkintämielessä, mutta voisi olla muuten hyödyllinen ja Herrallekin otollinen projekti. Varmasti tällaisiä on olemassa, mutta en tiedä onko suomeksi, saattaa olla että tuolla Raamattu.fissä on sellainen, mutta jos tämän pitäisi hyvin yksinkertaisena niin kuin tuo Tuijan laittama linkki, niin olisi mukavampi käyttää, eikä olisi liian työläs tehdä.

Isoin homma tossa olisi varmaan itse Raamatun syöttäminen järjestelmään, varsinkin jos sen tekee jae jakeelta, mutta koska netistä löytyy jo Raamatun "raakateksti", niin luulisin että syöttämisen saa automatisoitua jotenkin, käytännössä se tarkoittaisi jakeiden jakamista Excel-taulukkoon jollain periaatteella.

Sitten pitäisi tehdä käyttöliittymä jolla niitä merkintöjä voisi tehdä ja oman tilin kautta merkinnät säilyisivät samaan tapaan kuin oman nimimerkin tekstit ja asetukset täällä palstalla. Näihin kyllä löytyy valmiita pohjia ja julkaisujärjestelmiä eli ei tämä ihan mahdoton projekti olisi!
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Raamattu kirjana

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Eero kirjoitti: 13 Touko 2022, 18:45 Tuli tästä ja Raamatun kommenteista ja merkkinnöistä mieleen, että voisiko teidän mielestänne olla hyvä ”palvelu”, jos olisi nettiraamattu, johon voisi tehdä itse näitä merkintöjä, omaan käyttöön ainakin.

Mä en ole itse tehnyt koskaan mitään merkintöjä, koska oon lukenut aina netistä Raamattua, mutta ymmärrän kyllä tarpeen.

Raamattu.fi oli siis ennen tuo sama, jonka Tuija laittoi, hyvin pelkistetty, nyt se on uudistuksen jälkeen moderni ja näyttävä, mutta aika vaikea käyttää mun muelestä, ainakin kännykällä.

Muuten käytän Koivuniemen Raamattua ja joskus tuota linkkiä, mutta siellä on ”ääkköset” joltain osin ”korruptoituneet, niin kuin jo tosta etusivulta voi huomata.

Jos siis lähtis tekemään tuollaista omaa Raamattu-palvelua, niin luuletteko että olisi käyttöä?
Pidä suomenkielisistä Raamattusivuista eniten tästä; https://raamattu.uskonkirjat.net/servle ... site.Bible

Ulkomaisista tuo Bible Hub on kyllä hyvä, tosin käytän sitä aika suppealla tavalla ; http://biblehub.com/
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1213
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Re: Raamattu kirjana

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Kiitos AOAO linkistä juuri tuollaisia kaipailin.👌

No ei kai se Eero jos vaan mielenkiintoa riittää ja Herrakin projektia tukee niin tekemään vaan 👌
Ja totisesti olet nettinörtti sanan positiivisessa merkityksessä, kyllä hetken aikaa sai räpytellä silmiä kun tota tekstia luki :lol: Mutta sehän se tärkeintä että sulle itselles on selvää. Itse oon joskus miehelle kotisivut tehnyt ja se oli kyllä viimeinen minun tietokoneisiin liittyvä projekti :D Ja kaippa tässä voi porukalla talkoisiinkin osallistua jos tuohon projektiin lähdet jos jotenkin netin välityksellä mahdollista.
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Avatar
Tuija
Viestit: 2788
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: Raamattu kirjana

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Mielenkiinnolla odotan... 😍.. siis odotan kun itse en osaa tehdä mitään. Minulle kaikki pitää olla hyvin yksinkertaista ja selkeää. 😄
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4763
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Raamattu kirjana

Viesti Kirjoittaja Eero »

Joo, Biblehub on mun mielestä hyvä jos tarvitsee päästä alkuteksteihin käsiksi ja muutenkin siis "työkaluna" itse Raamatun tekstin, kommentaarien ja versioiden ja käännösten tutkimiseen, näin oon käsittänyt. Joka tapauksessa siis hyvin laaja tietopankki kaikesta mahdollisesta Raamattuun juuri kirjana liittyvästä.

Kyllä tätä "Pelastussanoman Raamattua" voisi miettiä, jos vaikka alottaisi siitä, että laittaisi Raamatun ensin tänne sivuille, Jarmolla varmaan ei ole mitään sitä vastaan, jos olet kuulolla :) Siunausta muuten!
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1213
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Re: Raamattu kirjana

Viesti Kirjoittaja Sanna »

ipadiin on tullut lisävarusteeksi bluethootilla toimiva kynä jolla voi esim ainakin pdf tiedostoihin tehdä muistiinpanoja ja alleviivauksia.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... ncil-MK0C2

Tämä mahdollistaisi jatkossa varmaan myös netti/pdf pohjaiseen Raamattuun alleviivaukset 😯🤩
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4763
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Raamattu kirjana

Viesti Kirjoittaja Eero »

Hyvä kun avasit tän ketjun uudelleen, Suomen valtionkirkon ylläpitämässä raamattu.fi-palvelussa voi tehdä alleviivauksia ja lisätä itselleen kommetteja tai muistiinpanoja kun luo sinne itselleen ilmaisen tilin. Voin sitä kyllä tähän käyttöön suositella, mutta Raamatun lukemiseen sen käyttöliittymä on ainakin kännykällä vähän epästabiili.

Mä kävin jo aikaisemin asentamassa tänne Pelastussanomiin tuon Funetista löytyvän nettiraamatun, jossa on aika paljon historian siipien havinaa, se on nimittäin ladattu sinne ilmeisesti vuonna 1994 eli aivan internetin alkumetreillä. Muistan, että olin tuolloin kuullut että tällainen kuin ”internet” oli olemassa, mutta en pitänyt sitä ”minään”, koska silloin oli homman nimenä vähän teksti-tv:tä muistuttavat ilmoitustaulut eli purkit, jotka toimivat niin että soitettiin modeemilla käytännössä jonkun kotiin lankalinjaa pitkin ja jos linja oli varattu niin sitten odoteltiin. Eli sama kuin tänne palstalle pääsisi vain yksi ihminen kerrallaan lukemaan ja kirjoittelemaan. Ajat on muuttuneet todella.

Joo, mutta tuo Funetin Raamattu on hyvin todennäköisesti Suomen ensimmäisiä nettiraamattuja ellei peräti ensimmäinen. Suomalaiset olivat hyvin internetin eturintamassa tuolloin. Tykkään siitä kun se on niin yksinkertainen ja luin itse asiassa Raamatun läpi sen kautta työmatkabussissa.

Se löytyy meidän serveriltä täältä:

https://www.pelastussanoma.fi/raamattu/

Mutta siinä on aika paljon ”entistämistöitä”, netin asetukset ovat muuttuneet vuosien varrella ja ääkköset eivät näy oikein. Yritän ehtiä tekemään siitä lukukelpoisen kunhan vaan ehdin!

Herra Siunaa meitä!
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4763
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Raamattu kirjana

Viesti Kirjoittaja Eero »

Shalom rakkaat palstalaiset!

Nyt on "Pelastussanomien Raamattu" lukukunnossa! En halua ylidramatisoda, mutta kaiken näköistä tapahtumaa oli tämänkin homman ympärillä ja muuta vaikeutta, vaikka pitäisi hyvin yksinkertaisesta asiasta olla kyse.

Esimerkiksi kun laitoin tuossa tiedostoja paikoilleen, niin lähetys katkesi niin, että se meni poikki täsmällisesti Vanhan ja Uuden testamentin välistä tuossa etusivulla. Se on jo aika tarkka ja outo sattuma, mutta eipä näistä kai sen enempää tarvitse ajatella, vihulainen vastustaa, mutta se voi vain kiusata. Vaikka jotainhan näillä meille yritetään kertoa.

Täältä löytyy siis, kertokaa jos jotain outouksia esiintyy:

https://www.pelastussanoma.fi/raamattu/
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Tuija
Viestit: 2788
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: Raamattu kirjana

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Hienoa työtä olet taas tehnyt Eero. Kiitos.
💖👑💖
Mietin vain olisiko tämän paikka tuolla raamattu tai pelastussanoma osiossa? Löytyisikö sieltä helpommin? Vaiko sille oma osio/ kirjahylly? Pelastussanomaan Raamattu osio? Mistä olisi heti löytyvissä? Tuolle voisi antaa aivan oman arvoisensa paikan/ osion. Tämä vain minun ajatus ...
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4763
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Raamattu kirjana

Viesti Kirjoittaja Eero »

Mietitään sopivaa sijoitusta, se voisi olla tietenkin tuolla Jarmon sivujen puolella enemmän kuin täällä palstalla, mutta laitan siitä oman viestin tuonne Raamattu-osioon, hyvä ajatus siis!
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1213
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Re: Raamattu kirjana

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Eero kirjoitti: 23 Elo 2022, 13:01 Shalom rakkaat palstalaiset!

Nyt on "Pelastussanomien Raamattu" lukukunnossa! En halua ylidramatisoda, mutta kaiken näköistä tapahtumaa oli tämänkin homman ympärillä ja muuta vaikeutta, vaikka pitäisi hyvin yksinkertaisesta asiasta olla kyse.

Esimerkiksi kun laitoin tuossa tiedostoja paikoilleen, niin lähetys katkesi niin, että se meni poikki täsmällisesti Vanhan ja Uuden testamentin välistä tuossa etusivulla. Se on jo aika tarkka ja outo sattuma, mutta eipä näistä kai sen enempää tarvitse ajatella, vihulainen vastustaa, mutta se voi vain kiusata. Vaikka jotainhan näillä meille yritetään kertoa.

Täältä löytyy siis, kertokaa jos jotain outouksia esiintyy:

https://www.pelastussanoma.fi/raamattu/


Kiitos Eero, hyvää työtä! Ja vihulainen vastustaa tietenkin kaiken minkä voi, mutta tuonhan voi ajatella niinkin että se katkesi tarkoituksella tuosta kohdasta. Vanha liitto päättyi ja uusi alkoi 😊
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4763
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Raamattu kirjana

Viesti Kirjoittaja Eero »

Joo, tätä pohdin että mitä sillä mahdetaan tarloittaa :)
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Tuija
Viestit: 2788
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: Raamattu kirjana

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Voisinkohan tuon Pelastussanoma Raamatun lisätä myös Bloggerissa olevaan blogiini? Joko omana sivuna tai sivustolle jossa on linkkejä? Tuo olisi niin hyvä.
Ymmärrän jos ei käy. Onhan tämä Pelastussanoman oma juttu.
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
Vastaa Viestiin