Juttutuokio

Voit lisätä tähän jos et muuten tiedä mihin alueeseeen aloituksesi kuuluu
alabasteripullo

Juttutuokio

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Nyt on lauantai, teretulemast pikku rupattelutuokiolle :)

Minimalismi alkoi kiinnostaa koska Sananlaskuissa sanotaan; tavaranpaljous tuo levottomuuden ja aiheuttaa riitaa.
Sananl. 15:16 Parempi vähän Herran pelossa kuin runsaat varastot levottomuudessa. Raamattu kansalle

Sananl. 28:25 Tavaranahne nostaa riidan, mutta Herraan luottavainen tulee ravituksi.
Miten uskovien keskellä voi ottaa huomioon minimalistinen juttu? Mä huomasin että saippuapala (jonka ohjeessa lukee että on myös hiuksiin tarkoitettu saippuapala) riittää myös hiusten pesuun. Olen testannut ja huomasin että hiuksiini ei jätetty rasvaa ollenkaan. Olen myös testannut tavallista saippuapalaa, kyllä se jätettiin hiuksiini rasvaa.

Olen aiemmin testannut mäntysaippuapalaa koska shampoo on unohtunut. En halua ostaa yleispesuaineita erikseen vessaan, keittiöön ja yleiseen käyttöön. Siivouskaapissa olisi täynnä muovisia ja erillisiä yleispesuaineita. Se tuntuu järjettömältä. Niin ostin ympäristöystävällisen ja lapsiystävällisen siivoussaippuapalan kaikkiin tarkoituksiin. Yksi saippuapala kevenee mukavasti. ;)

Siunattua sapatti-aamupäivää kaikille! :) No pikku päivän piristykseksi:
Liitteet
..
..
alabasteripullo

Re: Juttutuokio

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Onko erityisherkkyys tuttua täällä foorumissa? 8-) Jos on, ja jos olet erityisherkkä, kerro miten selviydyt erityisherkkyytesi kanssa? 😇
Erityisherkkä mies
Erityisherkkä mies
alabasteripullo

Re: Juttutuokio

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Pienestä saakka olen ollut aina erityisherkkä. Lapsena en tajunnut olevani erityisherkkä. Reagoin asiat ihan herkästi. Esitin galluppi onko erityisherkkyys periytyvä vanhemmalta lapselle. Erityisherkistä ihmisistä suuren osan mukaan kyllä se periytyy lapselle.

Oletko sitä mieltä että se periytyy lapselle?
Aamen! ♡
Aamen! ♡
Avatar
Rakastettu
Viestit: 253
Liittynyt: 15 Elo 2021, 19:13

Re: Juttutuokio

Viesti Kirjoittaja Rakastettu »

Oon joskus miettinyt oonko. En oo ihan varma. Ehkä. Millä tavalla oot erityisherkkä?
alabasteripullo

Re: Juttutuokio

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

No moni asia….

Erityisherkkyys ei ole sairaus eikä ole ongelma vaan ominaisuus, Jumalan luoma.

Jotain ärsykkeet aiheuttaa ylikuormitusta ja uupumusta niin tulen helposti ylikuormituksi ja uuvutetuksi. Koska koin ne ärsykkeet vastenkohtaisiksi mun luonteelleni kun olen yleensä hiljainen ja introvertti ihminen.

Erityisherkkänä ymmärrän vaikeuksissa olevia ihmisiä ja aistin heidän ongelmia ja tarjoudun auttamaan mun voimavaran mukaan.

Tästä linkistä olisi lisätietoa https://www.terve.fi/teemat/erityisherkka

https://hidastaelamaa.fi/2019/08/jos-ol ... -stressia/

Mä opin hyväksymään itseäni ja olla omana itsenäni ja toimin mun erityisherkkyyden mukaan. Niin siinä löysin tasapainoisen elämän. :)
alabasteripullo

Re: Juttutuokio

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Kyllä tää tekstikuva on totta.
♡
alabasteripullo

Re: Juttutuokio

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Jos ylläpidolle sopii, tässä olisi linkki johon voisi tutustua ja tässä on myös erityisherkkyyden testi, oletko erityisherkkä vai et. ;)

https://www.erityisherkat.fi
Avatar
Hes33
Viestit: 204
Liittynyt: 31 Joulu 2021, 16:42

Re: Juttutuokio

Viesti Kirjoittaja Hes33 »

alabasteripullo kirjoitti: 07 Maalis 2022, 20:25 Jos ylläpidolle sopii, tässä olisi linkki johon voisi tutustua ja tässä on myös erityisherkkyyden testi, oletko erityisherkkä vai et. ;)

https://www.erityisherkat.fi
Tein testin, sain tuloksen 21/27. En yllättynyt :)
alabasteripullo

Re: Juttutuokio

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Hes33 kirjoitti: 07 Maalis 2022, 21:01
alabasteripullo kirjoitti: 07 Maalis 2022, 20:25 Jos ylläpidolle sopii, tässä olisi linkki johon voisi tutustua ja tässä on myös erityisherkkyyden testi, oletko erityisherkkä vai et. ;)

https://www.erityisherkat.fi
Tein testin, sain tuloksen 21/27. En yllättynyt :)
Tarkoittaako että olet erityisherkkä? :)
Avatar
Hes33
Viestit: 204
Liittynyt: 31 Joulu 2021, 16:42

Re: Juttutuokio

Viesti Kirjoittaja Hes33 »

alabasteripullo kirjoitti: 07 Maalis 2022, 21:06 Tarkoittaako että olet erityisherkkä? :)
Testin mukaan yli 14 tulos luetaan erityisherkäksi.
alabasteripullo

Re: Juttutuokio

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Hes33 kirjoitti: 07 Maalis 2022, 22:41
alabasteripullo kirjoitti: 07 Maalis 2022, 21:06 Tarkoittaako että olet erityisherkkä? :)
Testin mukaan yli 14 tulos luetaan erityisherkäksi.
Vau, olet herkkä mies. :) En ole tehnyt testiä mutta lapsuudesta saakka se puolesta todistaa että olen erityisherkkä.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2185
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Juttutuokio

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Tein molemmat testit, ja sama tulos oli molemmista, 3. Pisteytys oli testeissä erilaiset, 3/27, ja tuossa Sandin testissä summa/erotus oli myös 3.

En ota kovin vakavasti kyseisiä testejä, ihan uteliaisuudesta tein. Kyllä (oikeasti herkkä) ihminen tietää itse ilman testejäkin että onko herkkä joillekin asioille vai ei ole.

Jollakin ihmisellä saattaa olla vain yksi asia, johon reagoi herkästi/helposti. :geek:
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
Hes33
Viestit: 204
Liittynyt: 31 Joulu 2021, 16:42

Re: Juttutuokio

Viesti Kirjoittaja Hes33 »

alabasteripullo kirjoitti: 07 Maalis 2022, 22:47 Vau, olet herkkä mies. :)
En ole aina itse mieltänyt erityisherkkyyttä siunaukseksi. Mutta se on saanut minua hakeutumaan lähemmäs Herraa, ja sitä kautta tullut suuremmaksi siunaukseksi kuin mitä itse olisin osannut elämältä toivoa.
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1207
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Re: Juttutuokio

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Itse koen että herkkyydestä ei ole elämässä ollut mitään muuta kun haittaa. Hes33 lainatakseni, on enemmän ollut kirous kuin siunaus.
Mutta nyt siirtyessä Herran töihin luulen, että siitä ehkä tulee olemaan apua.
Kokemuksia otetaan vastaan jos niitä joillakin on!
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
alabasteripullo

Re: Juttutuokio

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Hes33 kirjoitti: 08 Maalis 2022, 00:35
alabasteripullo kirjoitti: 07 Maalis 2022, 22:47 Vau, olet herkkä mies. :)
En ole aina itse mieltänyt erityisherkkyyttä siunaukseksi. Mutta se on saanut minua hakeutumaan lähemmäs Herraa, ja sitä kautta tullut suuremmaksi siunaukseksi kuin mitä itse olisin osannut elämältä toivoa.
Niin mutta Paavali kerskasi heikkoudesta jotta Kristuksen armo asettui häneen asumaan. :) Jokunen vuosi sitten kaksi miestä tappeli keskenään ja mun veli juoksi luokseni ja pyysi apua ja sitten lähdin äkisti juosten ja erityisherkkänä menin heti heidän väliin ja rauhoitin heitä, siihen tappelu loppui.

Ja yksi ilta sitten huomasin että yksi mies meinasi heittää naisen sillan yli ja sitten menin nopeasti puolustamaan naista. Minuun sattui kamalasti kun hän löi mua ja hän oli aika vahva, lihaksikas ja iso mies. En antanut hänen lyödä naista. Nainen oli mun selän takana ja oli peloissaan.

Mies löi mua pakottaakseen että vetäytyisin pois mutta en antanut ja mua hirvitti ajatus jos vetäytyisin pois mutta kuka voi pelastaa naisen niin mun oli pakko puolustaa naista loppuun asti ja samalla yritin rauhoittaa ja puhua järkeä hänelle rukoillen Herran apua. Lopulta mies kuunteli mua ja rauhoittui.

Olin naisen kanssa kahdestaan ja kysyin häneltä miksi mies löi. Nainen kertoi mulle jättäneensä miestä siksi mies meni ihan sekasin. Mulla paikat oli ihan kipeetä.

Erityisherkkänä en luottanut omaan käsivarren apuun. Tein tuon naisen vuoksi vaikka olen erityisherkkä. Erityisherkkyys ei ole heikkoutta vaan vahvuutta.

Jokunen aika sitten olimme uskovien leirillä. Yksi uskonveli salasi pitkään syntiä ja se synti painoi häntä kunnes lopultakin hän ei enää jaksanut ja polvistui julki meidän kaikkien nähdessämme ja tunnusti sen. Kaikki rukoili hänen puolesta. Mieheni katsoi sitä mitä uskonveljelle tapahtui ja murtui heti ja istui ja itki yksinään ihan julkisesti kaikkien nähdessään ja halusi olla hetken yksin ja ajatteli itkien.

Mieheni on ulkoapäin aika vahva mutta häntä ei hävettänyt olla heikko. Mutta se ei ole heikkoutta vaan vahvuutta. Kun mies itkee, se ei tarkoita että se olisi heikko vaan kypsä miehekäs. :)

Kyllä minusta erityisherkkyys ja heikkous on siunaukseksi. Heikkous on tie Jumalan luokse. Esim. ristin heikkous on hullutukseksi niille jotka joutuvat kadotukseen mutta ristin heikkous on Jumalan voima pelastukseksi niille jotka uskovat.
herkkyys ei ole heikkoutta .jpg
alabasteripullo

Re: Juttutuokio

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Muistan vielä että ensin olin kauhuissani kun näin että mies meinasi heittää naisen sillan yli. Mutta siinä hetkellä oli pakko tehdä jotain niin silloin pelko ei saanut vallan minussa.

Varmaan sä kun tulet kohtaamaan jotain pelottavaa tilannetta, huomaat ja ymmärrät mitä tarkoitan. Se oli nopea reaktio ja toiminta niin siinä pelko ei saa vallan. Ainoa pelkoni oli se että en onnistuisi pelastamaan naista.
Avatar
Hes33
Viestit: 204
Liittynyt: 31 Joulu 2021, 16:42

Re: Juttutuokio

Viesti Kirjoittaja Hes33 »

Kiitos Herralle, miten Hän johdatti sinut auttamaan noita ihmisiä! :)

Aiemmin mainitsemani ajatus liittyy enemmänkin tavallisempaan arkielämään, jonka koen usein erittäin kuormittavana. Se ei ole mukavaa, eikä se automaattisesti myöskään kasvata hengellisesti tai vie lähemmäs Herraa. Jokainen ihminen joutuu omassa elämässään aina valitsemaan, silloin kun kohtaa epämiellyttäviä kokemuksia. Erityisherkkä ihminen voi olla aivan yhtä omavoimainen kuin kuka tahansa muu. Mikään persoonallisuustyyppi tai luonteenlaatu ei ole sinällään toista parempi tai Herralle otollisempi.
alabasteripullo

Re: Juttutuokio

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Okei. Joskus omavaraisuuteni oli lopussa, aloin stressaamaan. Yritin rentoutua ja se onnistui. Mutta joskus ei onnistunut niin oli pakko vetäytyä.

Aamuisin on paras hetki lukea Raamattua kun silloin pää on tyhjä niin on parempi keskittyä Raamattuun. Raamattua luettuaan tulee terve tasapaino ja lepo sielulleni. Olen huomannut selvän eron. Raamatusta on apua erityisherkkyyteen ja myös arkielämään. Siitä sain apua myös työhön, siellä on erityisherkkyyden vastakohtaista asiaa.

Kun otin aikaa aamuisin Raamatun lukemista varten, olin paljon pirteämpi ja jaksoin mennä töihin. Ihmissuhdeongelmat voi temmata pois mahdollisuuteni lukea Raamattua. On kokemusta.

Ihmisuhdeongelmat sotkeutui ajatuksiani ja vei keskittymiskyky pois. Oli niitä hetkiä jolloin ihmissuhdeongelmat sotkeutui, tunsin myös Herran läsnäoloa. Tunsin miten Hän tuli auttamaan. Sitten sain keskittymiskykyni, ajatukseni ja asiat järjestettyä Hänen avulla. Sitten sama reitti jatkui ja jatkuu vielä aamulukun kanssa normaalisti.

Ihmissuhdeongelmat on pahin asia. Erityisherkkänä en pärjää niiden kanssa. Niin siksi koen että on tärkeintä pitää huolen ihmissuhteista silloin mulla menee hyvin. En osaa olla välinpitämätön. huomioin herkästi ihmisiä.

Ainoastaan rasittavaa ja kuormittavaa on se ”väärinymmärtäminen” ja sen mukaan vaeltaminen ja ”sillä silmällä katsominen”. Se on sama asia kuin mustamaalaaminen. Se on niin uuvuttavaa. Hänen kanssa vaatii aikaa oikaista oikeaan ymmärrykseen selittäen mutta se vie kaikki mehut. Siksi se on pelkoni aihe. Toivoisin että minua katsottaisiin avarakatseisesti ja oikean asenteen kanssa.


.
.
Room. 12:21 Älä anna pahan itseäsi voittaa, vaan voita sinä paha hyvällä.

No tänään on kansainvälinen naistenpäivä. Yllätyin että mieheni toi mulle lempijätskin. :shock: Viime vuonna sain häneltä kukkakimpun. Tänä vuonna lempijätski.

lempijätski
lempijätski
alabasteripullo

Re: Juttutuokio

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

No zoom on kätevää että voi päästä mukaan raamattupiirille muiden uskonveljien ja sisarusten kanssa niin voi kuunnella Raamatun teemaa ja keskustella muiden kanssa vuorosta. :) Mutta jakamaton liveseurakunta on moninverran parempi mut zoom kuitenkin hyvä…

Nooh mä aatelen laittaa omani muistiinpanoni… Se on viimevuotinen muistiinpano. ;)


Raamatun Sanat puhuttaa.jpg
alabasteripullo

Re: Juttutuokio

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Mitä mieltä olet? ;)



Raamattu ei ole tyhjä aukollinen, vaan Jumalan tarkalleen kirjoituttama ilmoitus Hänen tahdon mukaan..jpg
Vastaa Viestiin