Ahdistaa

Voit lisätä tähän jos et muuten tiedä mihin alueeseeen aloituksesi kuuluu
Avatar
Rakastettu
Viestit: 257
Liittynyt: 15 Elo 2021, 19:13

Re: Ahdistaa

Viesti Kirjoittaja Rakastettu »

AOAOAOAOAO kirjoitti: 11 Elo 2023, 21:32
Rakastettu kirjoitti: 10 Elo 2023, 16:12 Miksi en jaksa rukoilla enkä lukea Raamattua. Jaksan aina muutaman päivän tsempata ja sitten en jaksa enempää. Rukous ja Raamatun lukeminen tuntuu uuvuttavalta ja raskaalta.
Ehdotan, että etsit itsellesi jonkin harrastuksen. Oli se sitten liikuntaa, tai jotakin ns. älyllisempää, mitä tahansa josta saat iloa elämääsi ja muutakin ajateltavaa kuin pelkät huolet ja murheet. ;)
Minulla on jo liikunta harrastus ja se tuo kyllä iloa elämään. Vielä ensiviikko minulla on lomaa ja sitten aloitan opiskelut pitkästä aikaa. Toivon kovasti ja rukoilen että löydän uskovia ystäviä joiden kanssa voisi viettää aikaa. Olisi kiva jos samaa alaa opiskelisi uskovia ystäviä. Voisi rukoilla yhdessä ja lukea Raamattua yhdessä. Ja jakaa ilot ja surut ja kaikki.

Sanna ja Tuija ajattelin että voisin kokeilla molempia tekniikoita mitä neuvoitte.👍🏻 Ehkä niistä on apua tai miksipä ei olisi.
Avatar
Rakastettu
Viestit: 257
Liittynyt: 15 Elo 2021, 19:13

Re: Ahdistaa

Viesti Kirjoittaja Rakastettu »

Pitäisi myös yrittää päästä eroon maallisen musiikin kuuntelusta. Se vaikuttaa mun mieleen ja hengelliseen elämään aika paljon negatiivisesti. Oon yrittäny monta kertaa mutta aina palaan takaisin… kuukausi on ehkä pisin aika minkä oon pystyny olee ilman maallista musiikkia :(. Ja huomaan kyllä heti minkälainen vaikutus sillä muhun on.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4819
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Ahdistaa

Viesti Kirjoittaja Eero »

Tää on hyvä huomio, jos pitää musiikista, niin tämä voi olla vaikea juttu, mutta siihenkin löytyy ratkaisuja. Etsimällä löytää kyllä melkeinpä mihin tahansa musiikkityyliin hengellistä sisältöä.

Ja tää ei ole ihme, että myös musiikin kautta meidän sieluista taistellaan, koska itse asiassa kaikki musiikki on luonteeltaan hengellistä.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Tuija
Viestit: 2834
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: Ahdistaa

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Hienoa että teet jo hyviä huomioita. Ja todella hengellisessä musiikissa löytyy moneen makuun. Petri Kosonen, Sakari Heikkilä, New Wine, Pekka Simojoki .. Näin alkuun. Näistä pidän itse mutta myös nuoremmat. Kotikokouksissa ovat suosiossa. Rukoilen sinulle uskovaa/ uskovia ystäviä.
💖👑💖💐
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1253
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Re: Ahdistaa

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Totta Eero. Luin jostain että musiikki on ainoa asia joka ei tarvitse lupaa, tullessaan sieluumme/henkeemme.

Mikä on totta koska jos laitat vaikkapa maallisen radiokanavan päälle, ja jos sieltä tulee menevä ja mieleinen kappale niin huomaamattasi alat liikuttamaan itseäsi sen mukana. Saatat tiedostaa että sanat ei ole kovin sopivia uskovalle tai pahimmillaan et huomaa sanoihin kätkettyä syntiä.

Suurin osa kappaleista jopa viaton iskelmämusiikkikin sisältää lauluja joiden teksteissä puhutaan juomisesta, pettämisestä, toisten katselusta ja haikaillaan toisen ihmisen perään varattuina ihmisinä.

Puhumattakaan nykymusiikista ja rockista. Ja se todellakin vaikuttaa mieleemme mitä kuuntelemme.

Jos esim painimme alkoholin kanssa, ja tiedostamme, että on syntiä joka viikonloppuiset kännit, jossa päädymme ehkä baarista etsimään seuraa.

Kun viikolla sitten kuuntelemme "ravintola musiikkia", saatamme huomaamatta fiilistellä tuota tunnetta, että pääsee radalle ja sitä kun rakastumme sokeasti millon kehenkin.

Maallinen musiikki siis ihannoi synnin elämää ja jos muutenkin painimme jonkun synnin kanssa, niin se ei ainakaan ravitse meitä.

Hengellistä musiikkia on monenlaista, itse en ole virsien enkä kovin hartaan ja vanhoillisen musiikin ystävä mutta paljon löytyy iloistakin musiikkia.

Olen lapsuudesta asti rakastanut iskelmämusiikkia ja Jeesus on yrittänyt opettaa minua pois siitä juuri muistuttamalla tuosta elämästä mitä nuo laulujen sanat pitää sisällään.

Valehtelisin jos väittäisin etteikö tulisi tunne mennä baariin/tanssiin jonkun vanhan hyvän tutun iskelmän soidessa, kunnes havahtuu että hetkinen, eihän tämä ole mun elämää enää.

Musiikki on ollut aina terapiakeino itselle ja oot oikeassa että on vaikeaa olla ilman musiikkia jos siihen on totuttautunut. Rukousta että löydät itselles sopivaa hengellistä musiikkia. Esim tuo Tuijan mainitsema Petri Kosonen ja siltä vaikkapa Tule Pyhä Henki kappale. Kokeile laittaa se täysille soimaan ja laula mukana ja ylistä. Huomaat varmaan eron, kuinka paljon hengellinen musiikki ravitsee ja hengellisyydestä huolimatta pääset nauttimaan musiikista.

Jos haluat voin jakaa spotify listan jos sulla tunnarit sinne on.
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1253
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Re: Ahdistaa

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Ja kiitos muuten niille jotka tällä palstalla on joskus iskelmän kuuntelusta mulle huomauttanut. Hernehän sillon meni nenään, mutta kun Jeesus mainitti samasta asiasta niin tuli ymmärrys 🤣
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Avatar
Tuija
Viestit: 2834
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: Ahdistaa

Viesti Kirjoittaja Tuija »

.. niin, ja uskokaa tai älkää, mutta hengellinen musiikki ja ylistys Jumalalle ajaa saatanan pois siinä hetkessä, sillä niin kuin niin monesti olen sanonut, niin se vihaa sitä että Jumalaa palvotaan ja ylistetään ja se joutuu pakenemaan siitä hetkestä. Ylistys avaa taivaan kanavan auki. Siinä hetkessä on myös hyvä rukoilla ja puhua Jumalalle sillä kanava on avoin. Masennus katoaa nopeasti kuin alat kuuntelemaan ja ylistämään Jumalaa ja voi vaikka tahtoessa tanssia Hänelle Ylistys tanssin! Hän rakastaa sinua ja ylistystäsi. Voit huomata ilon joka alkaa kummuta ja rakkauden joka voi tulla rakkauden kyynelinä. Tuntuu että pakahtuu niihin, mutta hyvällä tavalla. Koen että näin Jumala/ Jeesus näyttää ilonsa ja rakkautensa sinua kohtaan .. juuri sinua.. Rakastettu.
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
Angelicus
Viestit: 414
Liittynyt: 23 Kesä 2020, 16:39

Re: Ahdistaa

Viesti Kirjoittaja Angelicus »

Vähitellen saattaa muutosta tapahtua. Eilen kuuntelin autossa klassista ooppera-aariaa. Ko. kohtaus löytyy Tuomarien kirjasta 16.luvusta. Traaginen tapahtuma, ja musiikki kuvaa todella hyvin esim. käärmeen luikertelua ja viettelyksen henkeä. Puistattavaa kuunneltavaa. Ilman että tietää, mistä lauletaan, luulee kuuntelevansa vain kaunista musiikkia. Niinkin olen sitä muinoin tietämättömyyden aikana kuunnellut.
Kuunnellessamme, katsellessamme, -siis joka hetki-, helposti tuhlaamme kallista aikaamme uhraamalla sitä epäjumalille tai sitten: emme tuhlaa. Siksipä meille ei turhaan sanota: Valvokaa siis, sillä ette tiedä päivää, ettekä hetkeä. Jos lähtöni tulisi nyt, voisivat jälkeenjääneet lukea avointa pelastussanomaa.
Avatar
Rakastettu
Viestit: 257
Liittynyt: 15 Elo 2021, 19:13

Re: Ahdistaa

Viesti Kirjoittaja Rakastettu »

Tykkään kuunnella ainakin virsiä, uruilla soitettua musiikkia tai klassista musiikkia. Harmittaa että youtubesta kuunnellessa virsiä en saa sanoista kunnolla selvää. Spotifya mulla ei ole. Mulle voi tänne ehdottaa musiikkia jos tiedätte jotain virsiä tai uruilla tai klassista musikkia ja ei oo pakko olla suomen kielistä.
Kulkija
Viestit: 188
Liittynyt: 27 Joulu 2020, 09:57

Re: Ahdistaa

Viesti Kirjoittaja Kulkija »

Tää on varmaan tuttu sulle, oma suosikki:

https://youtu.be/GtjOJMgCRN8
Avatar
Rakastettu
Viestit: 257
Liittynyt: 15 Elo 2021, 19:13

Re: Ahdistaa

Viesti Kirjoittaja Rakastettu »

Kulkija kirjoitti: 13 Elo 2023, 21:33 Tää on varmaan tuttu sulle, oma suosikki:

https://youtu.be/GtjOJMgCRN8
Ei ollut tuttu mutta pidin tästä kyllä🙂

Tämmöinen tuli vastaan ja tästä tykkäsin myös:

https://youtu.be/CcPYLiBjbiw
Kulkija
Viestit: 188
Liittynyt: 27 Joulu 2020, 09:57

Re: Ahdistaa

Viesti Kirjoittaja Kulkija »

Olipa ihana😍
Kulkija
Viestit: 188
Liittynyt: 27 Joulu 2020, 09:57

Re: Ahdistaa

Viesti Kirjoittaja Kulkija »

Siunausta tähän viikkoon swahilinkielellä Isä meidän rukouksen myötä, tästä tulee niin iloinen mieli❤

https://youtu.be/PCa8RxaOPW8
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4819
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Ahdistaa

Viesti Kirjoittaja Eero »

Mulla on ollut nyt useamman vuoden keittiössä taustamusiikkina Radio Classic, josta tulee yllättävän paljon myös Hengellisiä kappaleita, eikä sitä pelätä mainita. Sitä voin ainakin jossain määrin suositella vaihtoehdoksi jos haluaa kuunnella pelkkää musiikkia, kristillisiä kanavia löytyy tietenkin myös. Ainoa mikä tuon Classicin oikeastaan pilaa, on kohtuullisen tiuhaan tulevat mainokset, joiden sisältö voi olla mitä vaan.

Tästä voisi melkeen kirjoittaa oman tekstinsä jonnekin muualle, mutta noin lyhyesti, musiikki sisällään on jo todiste Jumalan olemassa olosta ja esimerkiksi klassiset säveltäjät ainakin ennen romantiikan aikaa tiesivät tämän kyllä ja tekivät sävellyksiä Raamatullisiin aiheisiin.

Musiikkihan on yksinkertaisesti ilmaistuna sävelten pyrkimystä purkautua harmoniaan, joka toteutuu yleensä viimeistään kappaleen lopussa loppusointuna. Vähän samaan tapaan kuin vesi pyrkii aina laskeutumaan tasapainoon tai kylmä ja kuuma ilmamassa sekoittumaan lämpimäksi. Ja kenen ääni tässä maailmassa kuuluu viimeisenä kun kaikki asiat tulevat päätökseensä, niin se on tietenkin Herran.

Jossain vaiheessa musiikinhistoriassa mollisävellajeja pidettiin epätäydellisinä ja niihin lainattiin säveliä duurista, jotta ne saatiin myös päättymään duurisointuun eli iloon. Kappale ei voinut päättyä koskaan molliin, koska se ei tehnyt kunniaa Herralle. Tämän kuulee myös nykymusiikissa, mutta mollikappale päättyy duuriin yleensä vain tehokeinona… tai yllätys yllätys Hengellisessä musiikissa. Ei siis haluta ylistää vihollista tätäkään kautta.

Täysin molliasteikossa kulkevia kappaleita on ainakin folk-musiikissa, joiden aihepiiritkin ovat usein kansanuskomuksista, rockista nyt puhumattakaan, joka perustuu kaikenlisäksi nykyisin myös vahvasti riitasointuihin eli kapinaan.

Tää nyt näin musiikinteorian puolesta, paljon muutakin voisi sanoa, mutta kyllä sillä tosiaan on merkitystä mitä musiikkia kuuntelee!
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Tuija
Viestit: 2834
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: Ahdistaa

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Minulla on yksi ulkolainen suosikki joka laulaa Pyhässä Hengessä. Paul Wilpur. Hänellä on hyvää hengellistä musiikkia ja joskus laulaa myös hebrean kielellä.
Tässä yksi esimerkki ja tuotantoa häneltä löytyy paljon.

https://youtu.be/ZiueZ6YHe54
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
Avatar
Tuija
Viestit: 2834
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: Ahdistaa

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
Avatar
Rakastettu
Viestit: 257
Liittynyt: 15 Elo 2021, 19:13

Re: Ahdistaa

Viesti Kirjoittaja Rakastettu »

En osaa elää uskon elämää enkä muutakaan elämää.
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1253
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Re: Ahdistaa

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Voi kuule Rakastettu, en minäkään eikä meistä kukaan. Jos joku niin väittää, niin valehtelee ja esittää parempaa.

Vanha laki ja testamentti perustui nimenomaan omaan yrittämiseen, minkä Jumala näki ihmiselle mahdottomaksi. Siksi meillä on Jeesus.

Joka päivä saamme lyhistyä saman ristin juurelle anteeksi pyytäen ja sanoen anna Sinä Jeesus voima koska itse en pysty.
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Avatar
Tuija
Viestit: 2834
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: Ahdistaa

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Amen Sanna!
Jumala on kuitenkin aina ja ikuisesti Rakkaus ja Rakastaa meitä kaikkia ... aina mustasukkaisuuteen asti, sinuakin, Rakastettu.
🙏
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
Avatar
Rakastettu
Viestit: 257
Liittynyt: 15 Elo 2021, 19:13

Re: Ahdistaa

Viesti Kirjoittaja Rakastettu »

En koe olevani rakastettu enkä hyväksytty
Vastaa Viestiin