Kristilliset musiikkivideot

Voit lisätä tähän jos et muuten tiedä mihin alueeseeen aloituksesi kuuluu
rauhaa
Viestit: 16
Liittynyt: 23 Helmi 2021, 23:01

Kristilliset musiikkivideot

Viesti Kirjoittaja rauhaa »

Hei,

tässä pari uutta kauttaaltaan itse tehtyä kristillistä musiikkivideota:
https://www.youtube.com/watch?v=ka801aogu-4
https://www.youtube.com/watch?v=6L3Qe4mykJE

-Mitä mieltä olette noista? Millaisia videoiden kannattaisi olla tavoittaakseen sanomallaan niiden katsojia?
-Olisiko parempi jos musiikki olisi rytmikkäämpää/rytmimusiikkia? reggae? vaiko jotain muuta.. mikä puhuttelee?
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4760
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Kristilliset musiikkivideot

Viesti Kirjoittaja Eero »

Tervetuloa nimimerkki ”rauhaa” ja Herramme Jeesuksen Kristuksen Siunausta!

Katsoin molemmat videot ja erittäin hienoa kitaratyöskentelyä ainakin. Tykkäsin jopa enemmän tuosta toisesta, jossa oli vain meren aaltoja.

Ensimmäisessä oli hyvä kohta, kun käsi vilahti rappusen kaiteessa. Sit tuli musiikista mieleen ajatus, että instrumentaalimusiikissakin olisi ”hauska” jos olisi hyräilyä tai jokin ”äänimatto” taustalla, mä luulen että ihminen haluaa aina nähdä/kuulla toista ihmistä...

Tällaisia ajatuksia, hienoa että laitoit nämä!
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Uskon Jeesukseen
Viestit: 2066
Liittynyt: 09 Kesä 2020, 12:31

Re: Kristilliset musiikkivideot

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

Rauhallista musiikkia. Musiikki ok, itse laittaisin taustalle iloisen värisiä kesäkuvia ja ilosta ja rauhasta kertovia Raamatunjakeita.
rauhaa
Viestit: 16
Liittynyt: 23 Helmi 2021, 23:01

Re: Kristilliset musiikkivideot

Viesti Kirjoittaja rauhaa »

>>Tervetuloa nimimerkki ”rauhaa” ja Herramme Jeesuksen Kristuksen Siunausta!

-Kiitokset! Samoin, siunausta teille kaikille.

-Sain kommenteista vaikutelman että laulu olisi parempi kuin pelkkä instrumentaali, näin varmaan on (ongelma tosin on että en ole laulumiehiä). En tiedä pystyisinkö jollain vocoderilla saamaan tuollaisen äänimaton/hyräilyn aikaan (nyt taisi mennä vähän tekniseksi), saattaisi onnistuakin.

-Iloisempi videomateriaali voisi olla hyvä? Ok, täytynee varmaan kokeilla seuraavaksi iloisempaa. Ehkä musiikkikin voisi seuraavaksi olla iloisempaa.

>>Tällaisia ajatuksia, hienoa että laitoit nämä!
-kiitokset teille kun näitte vaivan katsoa nuo ja kommentoida!
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4760
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Kristilliset musiikkivideot

Viesti Kirjoittaja Eero »

Joo, eipä mitään, mun mielestä ei tarvitse olla rytmisempää musiikkia, noi alkoi jo itsessään vetämään mukaansa jos niin voi sanoa. Jossain kansanmusiikkijutuissa käytetään sitä melodian hyräilyä taustalla ja on sitä muistaakseni muissakin tyyleissä soolojenkin taustalla. Mutta periaatteessahan se voi olla vaan yhtä säveltäkin. No, se nyt oli vaan idea kun siihen joskus tykästyin.

Ehkä joo heleämpiä sävyjä (vai vähemmän kontrastia?), en videotekniikasta tiedä kovin paljoa.

Tämä on hienoa, sä käytät lahjojasi Herran hyväksi, ei paljon paremmin voi ihminen tehdä!
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Kulkija
Viestit: 187
Liittynyt: 27 Joulu 2020, 09:57

Re: Kristilliset musiikkivideot

Viesti Kirjoittaja Kulkija »

Hei, kuuntelin vain ensimmäisestä alun ja heti piti syöksyä kommentoimaan, että tykkäsin! Ajattelin, että kun sinulla on nuo raamatunkohdat, ne ovat hyvin esillä nyt, jos olisi musiikissakin sanat niin ehkä vaikea molempiin keskittyä? Hidas kitara kuulosti hyvälle ja rauhoitti näin kiireen työpäivän päälle.
Sinettisormus

Re: Kristilliset musiikkivideot

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Tykkäsin! Jatkoon!
🤗💖
rauhaa
Viestit: 16
Liittynyt: 23 Helmi 2021, 23:01

Re: Kristilliset musiikkivideot

Viesti Kirjoittaja rauhaa »

moi,

kiitokset kommenteista! hmm..tuossa melodian hyräilyssä saattaisi olla kyllä ideaa, tai siltä tuntuisi. ehkei sellainen hyräily saisi ajatuksiakaan sekaisin jos samaan aikaa esitetään raamatunjakeita tekstinä (viittaan kulkijan kommenttiin)?

hyvä jos piditte! olen tylsä harmaa ihminen jota ei kovin helposti kuunnella, siis jos vaikka yritän puhua uskonasioista jollekin. en siis ole vähääkään myyjätyyppi. ehkä on niin että asioiden ilmaisu musiikin ja tuollaisten videoiden kautta toimii mulle paremmin kuin normaali puhe. tuli tehtyä nuo videot vähän niin kuin kokeeksi että katsotaanpa mitä tästä tulee. ilmeisesti tuollainen ilmaisu on sitten toimivaa..
Sinettisormus

Re: Kristilliset musiikkivideot

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Pidän niistä valtavasti ja tuli kehua tuolla sinetti ryhmässäni watsapissa myös.
Täällä saat olla oma itsesi, eikä tarvitse esittää mittään. Tavallinen keskustelu käy, se mitä nousee sydämellesi.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4760
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Kristilliset musiikkivideot

Viesti Kirjoittaja Eero »

Juuri näin, se on tässä palstassa parasta, että itseään saa ilmaista vapaasti, niin kuin Herrassa kuuluukin!
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
rauhaa
Viestit: 16
Liittynyt: 23 Helmi 2021, 23:01

Re: Kristilliset musiikkivideot

Viesti Kirjoittaja rauhaa »

no tuota, jos itseään saa ilmaista vapaasti niin esitän seuraavassa sitten muutaman kysymyksen, pian teitä kaduttaa että sanoitte noin, heheh ;). kysymykset voivat olla aika hölmöjä mutta esitän nyt kuitenkin jos nyt joku vaikka näkemyksensä noihin ilmaisee. tää koskee edelleen musiikkia, joten voi olla vähän puuduttavaa kyselyä. en sinällään ihmettele jos tähän nyt ei kukaan innostu vastaamaankaan.

tuota, jokin aika sitten kyhäilin tällaisen flamencobiisin (tai sen tapaista yritelmää) jonka nimeksi ajattelin ensin laittaa "getsemane". mutta eihän mulla ole aiheeseen soveltuvaa videomateriaalia ja nyt kun jo tuli tehtyä se sellainen "katso ihmistä" - video niin getsemane olisi ehkä saman toistamista. sikäli tää biisi on erilainen että se ei ole hidas niinkuin nuo kaksi muuta ja itse näen sen jossain määrin tuskaisena ja/tai ahdistavana (mikä oli alun perin tarkoituksellista, getsemane kun oli kyseessä). latasin tuosta nyt sitten tubeen tuollaisen väliaikaisen puolivillaisen version, jonka voi käydä kuuntelemassa tästä linkistä jos jollakin intoa sellaiseen riittää. video on piilotettu, eli sen käsittääkseni löytää vain tuolla linkillä:
https://youtu.be/otid_NfpKUM

Sitten niitä kysymyksiä:
Mistähän tuo musiikki voisi kertoa? Voisiko olla "suuri luopumus" tai jotain muuta apokalyptiikkaa, "väkevä eksytys"? Ajattelin että voisin tehdä sellaisen videon jossa selaan raamatusta jotain tiettyjä kohtia, en vain ole oikein keksinyt mitä. Kuulostaako totaalisen hölmöltä? Pitäisiköhän videon olla tuossa tapauksessa sellainen hyvin hermostunut ja ahdistava, ainakin ajoittain? Hutaisin nyt tuohon videokuvaa jollaista en missään nimessä aio jättää mutta videokuva on nähdäkseni hermostunutta ja ahdistavaa. Kuulostaako tällainen hölmöltä, olenko "taiteellisesti" (heh, jos nyt näin voi sanoa) hakoteillä? olen jossain määrin menettänyt objektiivisuuden tuohon, kyseinen musiikki on liian tuttu.


pitäisköhän tuohon musiikkiin lisätä joku sellainen synamatto tai basso tai jotain? vai pitäisiköhän antaa olla noin? nuo komppikitarasoundit ei ole kovin hyvät kun jossain määrin sössin mikityksen mutta ehkä ei mennyt täysin pilalle kummminkaan..
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4760
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Kristilliset musiikkivideot

Viesti Kirjoittaja Eero »

En ehdi kovin paljon kommentoimaan nyt, mutta tuli mieleen että kun musiikki on hektistä niin video voisi olla rauhallinen, esimerkiksi slow motion Raamatun lehtien selaamisesta? Tästä nousi mieleen myös Jeesuksen kiinniottaminen, sekin voidi olla kuin hidastettuna.

Jos lähtisin tästä tekemään remiksiä, niin tiputtaisin komppikitaran oktaavia alemmas ja lisäisin jonkin yksinkertaisen marakassin rytmiksi. Voisi olla aika vinkeä 😊

Mutta erittäin taidokasta jo tällaisenaan sekä video että varsinkin kitarointi!
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Sinettisormus

Re: Kristilliset musiikkivideot

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Itselle tuli myös mieleen että video voisi olla vastakohtana rauhallisempi.
Yritin miettiä mitä tuo nostaa Raamatusta mieleen. Ensin nousi Jeesuksen pöytien puhdistus temppelissä, mutta myös Gaanaan häät ja ilmestysmaja juhlat.
Sanoit itse miettineesi eripaikkoja Raamatusta, mikä kuulostaa hyvälle.
Tykkäsin tuosta taas paljon ja juuri niin kuin Eero sanoi, tuo kitara soi niin hyvin ..
Sinettisormus

Re: Kristilliset musiikkivideot

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

:P Näistä kolmesta puhutti eniten tuo ; katso ihmistä.
Kitaran näppäily oli kaunista.
Tuli mieleen joku hyvin vanha kitaristi .. olisiko ollut Santana yhtye.
Olen jo 60 v. niin muistan noita vanhoja..
Aika ajoin nousi mieleen kappale ... kitara soi, eli surujen kitara.
Sinettisormus

Re: Kristilliset musiikkivideot

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Jostain syystä odotin että tuo viimeinen olisi ollut surumielinen, ehkä ahdistavakin, mutta ei ollut.. sillä odotin että se olisi ollut soitto Jeesuksen itkuun Jerusalemin puolesta kun Hän katseli vuorelta alapuolella olevaa Jerusalemia.
Siihen kävisi juuri surullinen ja vähän ehkä ahdistavaakin musiikki, mikä riipaisee surullisuudessaan sydämestä .. mutta muista, sinä olet taiteilija ja näkemys on Sinun.

Jeesus itki Jerusalemin kohtaloa
https://concordia.fi/second/2016/01/23/jeesus-itki/
rauhaa
Viestit: 16
Liittynyt: 23 Helmi 2021, 23:01

Re: Kristilliset musiikkivideot

Viesti Kirjoittaja rauhaa »

Mielenkiintoisia näkemyksiä teillä, noin se varmaan on. Eli videon kannattaisi olla rauhallinen. Toi kitaran pudottaminen oktaavilla tuntuu hurjalta ajatukselta kun en ole hevimiehiä, eli varmaan hyvä idea mutta vähän liian hurja mulle ;) Ehkä kumminkin basso tms. voisi ajaa samaa asiaa, jotenkin tuntuu että toi on bassopuolelta niin kovin laiha (mokasin tosiaan noi komppikitaramikitykset). Marakassi voisi kyllä olla hyvä, täytyy varmaan tuollaista kokeilla kun ehtii. Jännä idea tuo tosiaan.

Tuollainen video on sinällään tosi helppo tehdä, siinä oli vain efektoituna auton ikkunasta kuvattu videopätkä. Osaisitte varmasti tehdä paljon hienompaa, sen perusteella mitä katselin teidän tauluja ja grafiikoita. Tosiaan kdenlive ilmaisohjelmalla tuo video oli editoitu noin puolessa tunnissa. Huitaistu vain umpimähkään kaikenlaisia efektejä siihen miten milloinkin. Mutta kuvamateriaalin saaminen on hankalampaa, esim. Jeesuksen kiinniotto. Se olisi kyllä hieno mutta mistä sellaisen saisi niin se olisi kaiketi melkoinen ongelma. Tuli mieleen ilkikurinen ajatus että olisihan se melkoista jos itse videoisin ja näyttelisin tuollaisen, olisi siinä naurussa pitelemistä ;) (eih, sitä en kyllä haluaisi nähdä. sori, nyt vähän harhauduin aiheesta).

>>Ensin nousi Jeesuksen pöytien puhdistus temppelissä, mutta myös Gaanaan häät ja ilmestysmaja juhlat.
-kiitoksia noiden esilletuomisesta, nämä kuulostavat hyviltä ideoilta. ei tullut itselle alkuunkaan nämä mieleen.

>>kitara soi niin hyvin ..
-se soolokitara oli tuollainen https://www.youtube.com/watch?v=TKfl2mPM8EM suht edullinen, ostin 250 eurolla. jotenkin aika heleästi se tuntuu soivan.

>>Kitaran näppäily oli kaunista.
-joo, siinä oli sellainen tyypillinen stratocaster-soundi, mukavan heleä mielestäni. en vain osannut miksata tuota kovin hyvin mutta kaiketi en täysin tuhonnut soundeja kumminkaan.

>>Mutta erittäin taidokasta jo tällaisenaan sekä video että varsinkin kitarointi!
-niin, tosiaan, osaisitte tehdä paremman videon melko helposti. jos asia kiinnostaa niin kannattaa kokeilla, ilmaisella kdenlive:llä voi helposti tehdä tuollaisia. niinno, tuo kitarointi on sellaista harrastelua. ainahan sitä sitten kuuntelee että taas tuossa ja tuossa mokasin. mutta oon ajatellut että mokailut kuuluu osana kokonaisuuteen ja voivat jopa tuoda siihen lisää "sisältöä" ;) heheh.

-kyllä mä sinällään tunnen santanan yms. en ole mitenkään nuori henkilö, lähempänä viittäkymppiä jo kuin neljää. omasta mielestäni tosin kitaransoittoon ei ole tullut kovin paljoa uutta vuosikymmeniin. Tai on metalli yms. mutta ne ei hirveästi ole olleet omaan makuun. Mutta makunsa kullakin.

-tuo "flamencojuttu" pyörii pitkälti fryygisen moodin ympärillä johon on lisätty duuriterssi. eli sikäli tuo ikäänkuin pyörii duurin ja mollin välissä eikä ole lopulta oikein kumpikaan, tai näin mä tämän ainakin ajattelen. itse näen tuon jotenkin surumielisenä mutta tässä varmaan näkökanta vaihtelee kun ei tuo tosiaan ole oikein duuri eikä molli. eli tuon voi kai kuulla varsin iloisenakin. itseasiassa mulla on käsitys että mä kuulen tuon surumielisempänä kuin monet muut, eli edustan tässä ehkä vähemmistöä. Tuo oli varmaan kyllä hyvä huomio, ehkei tuo sovi kovin surulliseen yhteyteen kun useimmat ihmiset eivät sitä sellaisena kai kuitenkaan kuule.

>>sinä olet taiteilija ja näkemys on Sinun.
-niinno, olen harrastelija vain. mutta lopulta näkemys on kyllä tietty itse muodostettava. viime kädessä pyrin jotenkin sellaiseen tehon maksimointiin niillä eväillä mitä on, eli että lopputuloksesta tulisi mahdollisimman vaikuttava. siksi oikeastaan kyselen näitä että saisin selville paremmin mikä vaikuttaa ihmisiin.. että miten saisi niille raamatun sanoille mahdollisimman tehokkaan ympäristön. viime kädessä musiikilla ei liene paljon väliä muuten kuin että se jotenkin tehostaisi sanomaa. eli evankeliumin leviäminen ja uskovien uskon vahvistaminen olisi motiivi, millä tahansa mahdollisilla keinoilla.

-kiitokset teille kommenteista ja viitseliäisyydestä, toivottavasti saan aikaan tuosta jotakin josta olisi jotain hyötyä jollekin, edes pientä, noin iankaikkisuusnäkökulmasta.



Jos kuvitellaan että kaikki seuraavat edustaisivat kristillisyyttä niin mitä noista pitäisitte vaikuttavimpana tyylinä raamatunkohtia esilletuovan videon taustamusiikkina (jos nyt jollain on aikaa ja jaksamista tällaista pohtia. olen kyllä kova kyselemään ;) saattaa kyllä taas olla vähän hölmö kysymys, tyyli riippunee asiayhteydestä, mutta kuitenkin.. ):

Gary Moore — The Messiah Will Come Again
https://youtu.be/7k07j7LcLqw?t=9


Vicente Amigo - Roma
https://www.youtube.com/watch?v=7oM3a_9_qZQ


Yiruma - River Flows In You
https://www.youtube.com/watch?v=yhGQzq-OE5w
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4760
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Kristilliset musiikkivideot

Viesti Kirjoittaja Eero »

Joo, toi komppikitaran madallus oli tarkoitettu ajatuksen herättäjäksi, tiedän ettei se kuulu varsinkaan täysin itsesoitetun musiikin ajatusmaailmaan eli siinä mielessä basso on varmasti parempi vaihtoehto. Mutta jos jotain tuollaista lähtisi tekemään niin siitä voisi käyttää vaan jotain rytmisiä osia, eikä siis hävittää sitä alkuperäistä komppikitaraa mihinkään.

Yksi ajatus tuli mieleen, mitä ilmeisesti flamencossa käytetäänkin, on se että rytmit tehdään kitaran kaikukopalla tai ”suljetuilla kielillä”, ilman säveliä siis. En tiedä oliko sulla itse asiassa tuossa jo jotain sellaista?

Ja tästä taas tuli mieleen jokin dokumentti flamencotanssista, jossa pelkästään kengän asentoa vaihtamalla tanssija sai kappaleeseen aivan ”uuden vaihteen päälle”. Kyseessä oli vielä vanhempi rouvashenkilö, joka ei enää varsinaisesti voinut tanssia, vaan esiintyi tuolilla istuen.

Jos nyt ymmärsin oikein niin tuossa kappaleessa on siis sama kuin bluesissa eli se ei ole varsinaisesti duuria eikä mollia? Oon joskus opiskellut musiikin teoriaa ja kitaralla noita skaaloja, mutta en enää oikein muista niistä mitään.

Mutta se mikä on tärkeintä, että mietit miten jakaa Herran sanomaa töilläsi ihmisille. Mä oon melkeinpä hylännyt kaiken musiikinteon kun en ole ymmärtänyt miten ilman sanoja voi ylistää Herraa. Mutta se on multa väärä lähestymistapa ja sulla se on mietinnässä ja niin kuin Sinettisormus tuolla toisaalla hienosti sanoi, että ”ylistäkää Herraa kielisoittimim”.

En tiedä mikä on esimerkiksi tuon flamenco-tanssin suhde uskoon, mutta tuossa dokumentissa, muistaakseni Yleltä se tuli, se jollain tavalla tuli esiin kyllä. Jos en nyt muista väärin, niin juuri tämä vanhempi rouvashenkilö sanoi, että hän ylistää ilmaisunsa kautta Jumalaa.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
rauhaa
Viestit: 16
Liittynyt: 23 Helmi 2021, 23:01

Re: Kristilliset musiikkivideot

Viesti Kirjoittaja rauhaa »

>>Joo, toi komppikitaran madallus oli tarkoitettu ajatuksen herättäjäksi, tiedän ettei se kuulu varsinkaan täysin itsesoitetun musiikin ajatusmaailmaan eli siinä mielessä basso on varmasti parempi vaihtoehto. Mutta jos jotain tuollaista lähtisi tekemään niin siitä voisi käyttää vaan jotain rytmisiä osia, eikä siis hävittää sitä alkuperäistä komppikitaraa mihinkään.

-ahaa, ok. niin, kaiketi tuollainen kitarankin madallus voisi toimia, esim. baritonikitaralla tai jollakin droptune efektillä tms.

>>Yksi ajatus tuli mieleen, mitä ilmeisesti flamencossa käytetäänkin, on se että rytmit tehdään kitaran kaikukopalla tai ”suljetuilla kielillä”, ilman säveliä siis. En tiedä oliko sulla itse asiassa tuossa jo jotain sellaista?

-joo, tuota kaikukoppaan naputtelua käytetään. mulla ei ollut sellaista, soitin plektralla tuon vaan, enkä osaa luontevasti naputella kaikukoppaa soiton yhteydessä. en osaa muutenkaan "oikeasti" soittaa flamencoa enkä ole koskaan soittanut sitä, tein vain tuollaisen oman kokeilun tutkaillakseni että mitähän siitä tulisi jos tuollaista yrittäisi. suljetuilla kielillä soittamista tuossa on jossain määrin tai siis dempattuja ääniä vaan. "oikea" flamencosoittaminen paco de lucian tai vicente amigon tapaan on aivan hervottoman vaikeaa, en ikinä oppisi sellaista.

>>Ja tästä taas tuli mieleen jokin dokumentti flamencotanssista, jossa pelkästään kengän asentoa vaihtamalla tanssija sai kappaleeseen aivan ”uuden vaihteen päälle”. Kyseessä oli vielä vanhempi rouvashenkilö, joka ei enää varsinaisesti voinut tanssia, vaan esiintyi tuolilla istuen.

-jep, tuollaisia taitureita on. mun oma käsitys on että flamencossa nimenomaan rytmi on yksi vaikeimmista asioista, ainakin joissakin tyyleissä.

>>Jos nyt ymmärsin oikein niin tuossa kappaleessa on siis sama kuin bluesissa eli se ei ole varsinaisesti duuria eikä mollia? Oon joskus opiskellut musiikin teoriaa ja kitaralla noita skaaloja, mutta en enää oikein muista niistä mitään.

-nopeasti nuo kyllä unohtuvat. joo, yhtäläisyyksiä bluesiin on mun käsittääkseni paljon. yksi on juuri tuo ettei kyseessä ole selkeästi molli tai duuri. muuta on se ettei biiseillä ole välttämättä kovin tarkkaa muotoa, eli on löyhä rakenne ja sitten kappale voidaan soittaa vähän eri tavalla joka kerta, soitetuista kuvioista suuri osa on improvisoituja. tuossa sitten asteikko auttaa, eli sieltä voi soittaa aika mielivaltaisesti jotain.

>>Mutta se mikä on tärkeintä, että mietit miten jakaa Herran sanomaa töilläsi ihmisille.
-kyllä, maallisesta harjoituksesta on hyötyä vain vähään.

>>Mä oon melkeinpä hylännyt kaiken musiikinteon kun en ole ymmärtänyt miten ilman sanoja voi ylistää Herraa. Mutta se on multa väärä lähestymistapa ja sulla se on mietinnässä ja niin kuin Sinettisormus tuolla toisaalla hienosti sanoi, että ”ylistäkää Herraa kielisoittimim”.
-joo, olihan tuo tosiaan raamatussa mainittu. ajattelisin itse myös niin että vaikka kyse ei edes olisi ylistämisestä mutta musiikki silti jotenkin tukisi tai auttaisi tuomaan esille vaikka tekstillä tai puheella esitettyä sanomaa niin sillä silti olisi virkansa. sanotaan vaikka että jos kyse ei välttämättä olisikaan ylistämisestä vaan vaikkapa evankelioinnista siten että musiikki jollakin tavalla tukisi sitä.

>>Jos en nyt muista väärin, niin juuri tämä vanhempi rouvashenkilö sanoi, että hän ylistää ilmaisunsa kautta Jumalaa.
-kiintoisaa, en epäile ettei olisi noin. itse olen pitänyt flamencoa yleensä varsin maallisena musiikkityylinä samoin kuin bluesiakin. mutta toisaalta, en itse ajattele että musiikkityyli olisi suoraan sidoksissa mihinkään hengelliseen tai epähengelliseen vaan pikemminkin että musiikki on vain musiikkia samoin kuin vaikka matematiikka on matematiikkaa. että musiikki voidaan liittää ylistämiseen tai se voi tukea evankeliointia, mutta toisaalta musiikki voidaan liittää palvelemaan myös monenlaista antikritillistä asiaa. itse ajattelen että on vain asiayhteydestä kiinni mitä musiikki palvelee, mun on vaikea nähdä että jokin musiikkityyli olisi varsinaisesti hyvää tai pahaa, ajattelen että se musiikkina on ikäänkuin neutraalia samoin kuin vaikka matematiikka. tietysti voi olla synkkää tai raskasta musiikkia mutta itse näen että sekin voi tuoda esille vakavia asioita. lisäksi nykyinen länsimainen musiikki on mun käsittääkseni iältään varsin nuorta, samoin kuin diatoninen asteikkokin. käsittääkseni kaikki daavidin käyttämät sävelet eivät löytyneet nykyiseltä diatoniselta asteikolta eikä tämä toisaalta käyttänyt kaikkia diatonisen asteikon ääniä. nykyiselle länsimaiselle kuulijalle tämän soittama musiikki olisi luullakseni kuulostanut eksoottiselta, mun käsittääkseni "itämaiselle" kuulostavalta. ajattelen siis että musiikin hahmottaminen on paljon kulttuurista ja tottumuksista kiinni. tältä pohjalta en siis ihmettele jos kyseinen rouvashenkilö näki tuon musiikin ylistysmusiikkina, vaikka se ehkä saattaa monen korvissa kuulostaakin eksoottiselta.

-no mutta, joka tapauksessa ajattelen että musiikki on hyödyllistä jos sillä on kristillinen funktio, muussa tapauksessa kyseessä on maallinen harjoitus josta on hyötyä vain vähään. mutta tämä siis mun käsitys. omalta osaltani pohdin sitä että miten tuo kristillinen funktio voisi olla niin merkittävä kuin mahdollista niiden keinojen puitteissa mitkä ovat käytettävissä. usein tuo kai tarkoittaa sitä että musiikin kannattaisi olla mahdollisimman "vaikuttavaa" (vaikkakaan ei varmaan aina). tältä pohjalta sitten mietin että mikähän olisi vaikuttavaa. tulipa höpöttelyt :)
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4760
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Kristilliset musiikkivideot

Viesti Kirjoittaja Eero »

Paljon samoja ajatuksia, mä nään asian ehkä niin, että kyllä musiikki ja miksei matematiikkakin ovat ”Jumalalta annettuja lahjoja” tai ehkä paremminkin niin päin, että ne ovat ihmisen keinoja ymmärtää ja ilmaista Hengellistä maailmaa eli sitä mitä ei voi nähdä. Se lähtee jo siitä, että Jumala on Raamatussa ilmoittamut olevansa Yksi, jonka vastakohta on nolla, joka ei oikeastaan ole edes luku, vaan se tarkoittaa yksinkertaisesti ”ei olemassa olevaa”. Ja siitä asiastahan tässä kaikessa on lopulta kyse, ketkä haluavat olla Yhtä Jumalan kanssa ja ketkä eivät, jotka sitten ikävä kyllä joutuvat sinne ”ei minnekään”, lopulliseen eroon Jumalasta.

Tästä kyllä päästään takaisin musiikkiin, sillä jos matematiikka on ihmisen yritys hahmottaa niitä Jumalan luomia lakeja, joilla Hän Luomakuntamme loi, niin äänen kauttahan Hän sen teki. Siinäkin taas päästään siihen, että Hän on varmasti se lopullinen ääni joka kuuluu eli onko se musiikin teoriassa toonika, johon kaikki muut sävelet pyrkivät lopulta purkautumaan eli palaamaan kun laulu saapuu päätökseensä.

Mutta se tosiaan, että mihin näitä asioita täällä maan päällä käyttää, niin sillä on merkitystä.

Koska sulla on selvästi tietämystä musiikin teoriasta, niin mitä olet mieltä siitä, että nykyinen soittimien viritystaso voisi olla jopa haitallinen? Jostain oon lukenut tällaisen ajatuksen, joka on ehkä vähän korkealentoinen, mutta jos ajattelee, että Jumala on äänen kautta asettanut kaiken kohdilleen, niin ei ole mahdotonta, että vihulainen yrittäisi tätäkin terrorisoida. Siihen liittyi myös tuo kuningas Daavid, jonka on ajateltu soittaneen nimenomaan Herralle otollisella viritystasolla ja/tai sävellajissa. Muistaakseni ”Daavidin avain” olisi tämän mukaan tarkoittanut myös tätä sävellajia.

Katon jos löydän vielä mun kirjoituksen tästä aiheesta palstalta.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4760
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Kristilliset musiikkivideot

Viesti Kirjoittaja Eero »

Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Vastaa Viestiin