Lapsikasteesta

Voit lisätä tähän jos et muuten tiedä mihin alueeseeen aloituksesi kuuluu
Avatar
Marie
Viestit: 344
Liittynyt: 02 Tammi 2020, 10:40

Lapsikasteesta

Viesti Kirjoittaja Marie »

Eilen päivällä uskonsisko joka on ollut 40 v uskossa soitti minulle kuulumisia. Jutellessamme hän mainitsi ev.lut. kirkon lapsikasteesta ja että sitä ei saa tehdä. Ja tettä vauvat pitää vain siunata. Sitten että heidät pitää kastaa upotuskasteella.
Sanoin hänelle että kyllä minun mielestäni voi vauvat kastaa "nimenantotilaisuudessa" ja sitten kun he ovat oppineet Jeesuksesta ja haluavat seurata Jeesusta ja antaa elämänsä hänen hoitoon, niin sitten heidät voi upotuskastaa. Voi miten hän suuttui. (Olen itse eronnut ev.lut.kirkosta)

Kirjoitan tätä sen takia kun näin viime yönä unta että olin jossain tosi varakkaassa perheessä kokkaamassa ja lähdin koirani kanssa (oli siellä mukana) viemään roskia roskikseen ja eksyin matkalla.
Tämä eksyminen mietityttää minua, olenko väärässä ajatuksieni kanssa.
Ei ole ollut mahdollisuutta elämässäni käydä ramattukouluissa olen vaan itse lukenut raamattua ja pyytänyt Pyhää Henkeä avaamaan sitä minulle. Haluaisin oikeasti tietää miksi tämä on asia mistä suututaan jos on eri mieltä.
Voisiko joku viisaampi selittää minulle mistä tässä on kyse.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Lapsikasteesta

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Ole kaikessa rauhassa. Kaste on Jumalan antama Lahja.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Sinettisormus

Re: Lapsikasteesta

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Tässä linkki jossa olemme 12 sta sivun verran käyneet keskustelua kasteesta:
https://www.pelastussanoma.fi/keskustel ... p?f=5&t=77
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4762
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Lapsikasteesta

Viesti Kirjoittaja Eero »

Sen pitemmälle aiheessa menemättä, kun siitä on tuolla toisaalla keskusteltu pitkälti, niin yksi näkökulmahan tähän on, että lapsella on lapsenusko eli hänet voi sen perusteella Herran yhteyteen kastaakin. Ja ev.lut. kirkolla on myöhemmin "syyntakeisessa iässä" konfirmaatio eli nimensä mukaisesti vahvistus tälle vauvana suoritetulle kasteelle.

Mä oon ehkä taipuvainen sille kannalle, että kaste tulisi tapahtua ihmisen omasta tahdosta, koska sillä omalla tahdolla Herra vastaanotetaan, eikä vauva voi tällaista oikein päättää. Mutta jos joku suuttuu siitä, että puhuu näin lapsikastetta "vastaan" (vaikkei varsinaisesti puhuisikaan), niin onko siinä enemmän kyse siitä, että pahastuu vakiintuneen tavan tai "kirkonopin" puolesta?
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Pi_O

Re: Lapsikasteesta

Viesti Kirjoittaja Pi_O »

Kaste kuuluu koko perhekunnalle eli ei ole ikäkysymys. Tämän päivän kastetta voi verrata muinaiseen ympärileikkaukseen. Eihän silloinkaan vauvalta kysytty, että haluaako hän sitä vai ei.


Ap. t. 16:33 Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin kohta.

Ap. t. 18:8 Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan; ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat, ja heidät kastettiin.

1. Kor. 1:16 Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan; sitten en tiedä, olenko ketään muuta kastanut.
Avatar
Uskon Jeesukseen
Viestit: 2066
Liittynyt: 09 Kesä 2020, 12:31

Re: Lapsikasteesta

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

Olen kysynyt joskus ihmisiltä, jotka ajattelevat kertomansa mukaan, että lapsikaste ja sitä kautta kirkon jäsenyys pelastaa, että entä jos kasteella on heitä kastettaessa ollut myös naapurin Maija tai Matti kastettavana ja pappi hajamielisyyksissään kastaakin tuon Maijan tai Matin kahteen kertaan ja siten kastaakin tuon naapurin lapsen heidän sijaansa sekä merkitsee kirkonkirjoihin heidät kastetuksi ja kirkon jäseneksi.

Voivatko he siis olla pelastuneita tuon kertomuksen perusteella?

Myös vanhemmat ja kummit ovat tässä kertomuksessa hajamielisiä. Kaikki siis ovat hajamielisiä, paitsi kenties kastettavat lapset jotka nukkuvat tilaisuuden aikana.

Myös: Entä jos ihminen ei aikuisiällä tiedä olevansa kastettu lapsena? Onko hän pelastunut?

http://kirkkokasikirja.fi/toim/01a_lapsen_kaste.pdf
...
3.Johdantosanat
Pappi laatii johdantosanat itse tai käyttää seuraavia vaihtoehtoja:

Pappi:Rakkaat kristityt. Jumala on antanut teille, NN ja NN, tämän lapsen. Kristuksen käskyn mukaisesti te olette tuoneet hänet pyhälle kasteelle. Siinä Jumala kutsuu hänet nimeltä omakseen ja lahjoittaa pelastuksen.

[vrt. alla Roomalaiskirje:
10:9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
10:10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.]


TAI
Pappi:Kastejuhlaan kokoontunut seurakunta. Jeesus kutsui luokseen lapsia ja siunasi heitä. Vapahtajamme ottaa pyhässä kasteessa yhteyteensä tämän lapsen ja lahjoittaa hänelle iankaikkisen elämän. Jeesus on luvannut: »Sitä, joka luokseni tulee, minä en aja pois» (Joh. 6:37).

TAI

Pappi:Rakkaat kristityt. Sen, joka tahtoo päästä sisälle taivasten valtakuntaan, tulee syntyä uudestaan vedestä ja Hengestä. Herramme Jeesus Kristus on itse asettanut meille pyhän kasteen uuden elämän merkiksi ja sinetiksi. Kasteessa meidät pestään puhtaiksi synnistä ja puetaan uuteen elämään. Jeesus sanoo: »Minä olen tullut antamaan elämän, yltäkylläisen elämän» (Joh. 10:10)
...
Hiukan myöhemmin:

Pappi: Te vanhemmat olette antaneet lapsellenne nimen NN (etunimet). Tahdotteko, että hänet kastetaan kristilliseen uskoon? Vastaus: Tahdon.

vrt Raamattu:

Room. 10:17 Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.

Voiko siis kristilliseen uskoon kastaa ilman Kristuksen sanan kuulemista?

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ajatuksia:

6:35 Jeesus sanoi heille: "Minä olen elämän leipä; joka tulee minun tyköni, se ei koskaan isoa, ja joka uskoo minuun, se ei koskaan janoa.
6:37 Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni; ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos.
6:44 Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
6:45 Profeetoissa on kirjoitettuna: 'Ja he tulevat kaikki Jumalan opettamiksi.' Jokainen, joka on Isältä kuullut ja oppinut, tulee minun tyköni.
6:65 Ja hän sanoi: "Sentähden minä olen sanonut teille, ettei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei minun Isäni sitä hänelle anna."
6:68 Simon Pietari vastasi hänelle: "Herra, kenen tykö me menisimme? Sinulla on iankaikkisen elämän sanat;
...
Kaikki kuulijat olivat hereillä ja he kuulivat Jumalan sanaa. Entä jos paikalla olikin nukkuva lapsi tai niin pieni lapsi ettei hän ymmärtänyt kuulemaansa. (Tätä kohtaa on ymmärtääkseni käytetty lapsikastetta puolustettaessa)

16:30 Ja hän vei heidät ulos ja sanoi: "Herrat, mitä minun pitää tekemän, että minä pelastuisin?"
16:31 Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi."
16:32 Ja he puhuivat Jumalan sanaa hänelle ynnä kaikille, jotka hänen kodissansa olivat.
16:33 Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin kohta.
16:34 Ja hän vei heidät ylös asuntoonsa, laittoi heille aterian ja riemuitsi siitä, että hän ja koko hänen perheensä oli tullut Jumalaan uskovaksi.
...
Tulisi olla usko ennen kastetta sillä kaste erillisenä toimituksena ilman uskoa ei pelasta eikä liittäminen (tai liittyminen) minkään kirkon jäsenyyteen?

Mark. 16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

Rinnakkaisviitteet
Joh. 3:18 Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.
Joh. 3:36 Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä."
Ap.t. 16:31 Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi."
Room. 1:16 Sillä minä en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle.
1Piet. 3:21 Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta, (Upotuskaste käsitetään näin)

Tarvitaan suun tunnustus ja sydämen usko (suun tunnustusta tai sydämen uskoa ei voi lahjoittaa lapsikasteessa ?):
Roomalaiskirje:
10:9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
10:10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
10:11 Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään."
...
10:13 Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu."
...

Pelastusta ei siis voisi lahjoittaa lapsikasteessa vaan pelastus tulee suun tunnustuksen ja sydämen uskon kautta.
Sinettisormus

Re: Lapsikasteesta

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Amen.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Lapsikasteesta

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

En ensimmäisessä vastauksessani tarkoituksella alkanut siteeraamaan, tai perustelemaan Kasteesta, koska siitä on palstalla jo olemassa pitkä ketju.

En olisi kristitty, jos en olisi kastettu.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
Marie
Viestit: 344
Liittynyt: 02 Tammi 2020, 10:40

Re: Lapsikasteesta

Viesti Kirjoittaja Marie »

Juuri sain luettua pitkän pitkän ketjun asiasta, koira on jo hermona kun olen päivän lukenut sitä. Annoin puruluita että jaksaa olla vielä vähän aikaa ilman seurustelua -leikkimistä.
Kiitos , kiitos kaikille vastauksista, minulla on Jumalan syvä rauha sydämessä. Se riittää. Aamen

Minut on vauvana kastettu ev.lt,kirkossa. Uskoon tultuani tuli aina vaan kovempi kaipaus ja tarve päästä upotuskasteelle. Etsin pitkään kunnes löysin mahdollisuuden. Kävin uskovien upotuskasteella 27.6.2009 meressä. Sain samalla Pyhän Hengen läsnäolon. Voi miten onnellinen olin. Sydämmessä oli ilo ja riemu niin voimakkaana ja kesti pitkään.

Jeesus on kulkenut nämä vuodet kanssani. Ei ole hyljännyt eikä jättänyt, on pitänyt hengissä, opettanut ja vienyt eteenpäin kantaen suurimman osan rististäni. Uskon että paras on vielä edessäpäin.
Sinettisormus

Re: Lapsikasteesta

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Amen Marie. Olet osoittanut kuuliaisuutesi Herralle.
Minulle tuo kaste on hyvin tärkeä henkilökohtainen asia, niin kuin tuosta kaste ketjusta pystytte lukemaan. Se on yksi isoin TODISTUS Herran työstä elämässäni.
Avatar
Marie
Viestit: 344
Liittynyt: 02 Tammi 2020, 10:40

Re: Lapsikasteesta

Viesti Kirjoittaja Marie »

Kiitos Herralle Jeesukselle, hän käyttää voimakkaasti Sinua eikä ätä työtään kesken vaan vie loppuun asti.
Avatar
Uskon Jeesukseen
Viestit: 2066
Liittynyt: 09 Kesä 2020, 12:31

Re: Lapsikasteesta

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

AOAOAOAOAO kirjoitti: 01 Helmi 2021, 14:27 En ensimmäisessä vastauksessani tarkoituksella alkanut siteeraamaan, tai perustelemaan Kasteesta, koska siitä on palstalla jo olemassa pitkä ketju.

En olisi kristitty, jos en olisi kastettu.

Itse ymmärrän niin, että kaste ei pelasta vaan sananmukaisesti usko Jeesukseen.

16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

Tuosta ymmärrän, että usko ilman kastettakin pelastaa, sillä eihän ristiryöväriäkään ehditty kastaa. On monia ihmisiä, joita ei terveydellisistä tai muista syistä voi kastaa, mutta uskon kautta Jeesukseen he ovat pelastuneita.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Lapsikasteesta

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Uskon Jeesukseen kirjoitti: 01 Helmi 2021, 15:56
AOAOAOAOAO kirjoitti: 01 Helmi 2021, 14:27 En ensimmäisessä vastauksessani tarkoituksella alkanut siteeraamaan, tai perustelemaan Kasteesta, koska siitä on palstalla jo olemassa pitkä ketju.

En olisi kristitty, jos en olisi kastettu.

Itse ymmärrän niin, että kaste ei pelasta vaan sananmukaisesti usko Jeesukseen.

16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

Tuosta ymmärrän, että usko ilman kastettakin pelastaa, sillä eihän ristiryöväriäkään ehditty kastaa. On monia ihmisiä, joita ei terveydellisistä tai muista syistä voi kastaa, mutta uskon kautta Jeesukseen he ovat pelastuneita.
Mainitsemiasi asioita ovat kyllä palstalla aiemminkin läpikäyty. Et ole ilmeisesti katsonut tuon palstan kaste-keskustelua , johon on linkki ylempänä ketjussa.

Luuk.16:16 uskova ja kastettu pelastuu....siis nämä KAKSI asiaa vaaditaan. Verbi on siis muodossa "uskova".

Ristinryövärin tapaus on myös läpikäyty.

Ryöväriä EI VOINUT KASTAA .......MIKSI ?

.......Koska Jeesus EI OLLUT VIELÄ ASETTANUT KASTETTA !

Ja, minkä takia ei ollut ?

Koska kaikki se , mitä Jumala ANTAA Kasteessa, ei olut vielä tapahtunut ryöväreiden ollessa samaan aikaan ristillä Jeesuksen kanssa.

UT todistaa, että Kasteessa meidät kastetaan sekä Jeesuksen kuolemaan että ylösnousemukseen. Ristillä tätä siis ei ollut vielä tapahtunut.

Sana "kristitty" tulee "voidella-verbistä". Jos ei ole "voideltu", eli kastettu, ei voi myöskään olla kristitty. jne.jne.jne.

-----------------------------------------------

Ps. Tämä Kaste-aihe kuuluu toiselle palstalle.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
Uskon Jeesukseen
Viestit: 2066
Liittynyt: 09 Kesä 2020, 12:31

Re: Lapsikasteesta

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

Eikös tämä ole kasteen asettaminen ja ennen ristinsovitustyötä?
Matt. 28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
(Tummennetun ajatellaan olevan myöhemmin lisätty)

Jos Jeesus ja/tai opetuslapset kastoivat, niin eikö silloin ole kastekin asetettu:
Joh. 3:22 Sen jälkeen Jeesus meni opetuslapsineen Juudean maaseudulle ja oleskeli siellä heidän kanssaan ja kastoi.

Rinnakkaisviitteet
Joh. 4:1 Kun nyt Herra sai tietää fariseusten kuulleen, että Jeesus teki opetuslapsiksi ja kastoi useampia kuin Johannes
Joh. 4:2 - vaikka Jeesus ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa

Ristinryöväriä ei kastettu koska se oli käytännössä täysin mahdotonta.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Lapsikasteesta

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Uskon Jeesukseen kirjoitti: 01 Helmi 2021, 21:36 Eikös tämä ole kasteen asettaminen ja ennen ristinsovitustyötä?
Matt. 28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
(Tummennetun ajatellaan olevan myöhemmin lisätty)
Ei ole ennen ristinkuolemaa vaan sen sekä ylösnousemuksen jälkeen. Tuo kohtahan on aivan Matteuksen lopussa.

Ja, se kaste jolla opetuslapset kastoivat vielä Jeesuksen eläessä ei tietenkään voinut olla Jeesuksen myöhemmin asettama Kaste, jossa siis kastetaan Kristuksen KUOLEMAAN JA YLÖSNOUSEMUKSEEN. Room.6:3-5
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4762
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Lapsikasteesta

Viesti Kirjoittaja Eero »

Mun mielestä Pi_O:lla oli hyvä löytö tuo perhekuntien kastaminen, se sai ainakin minut miettimään, että ehkä lapsikaste on sittenkin ihan Raamatunmukaista!

Mutta mikähän tässä kasteasissa uskovia puhututtaa? Kyllä mun mielestä on aika selvää, ettei mikään teko uskon jälkeen ole esteenä pelastukselle Kristuksessa, ei edes kaste. Vai voisitteko kuvitella Kristuksen sanovan juuri uskoontulleelle, mutta Herran tykö otetulle, että ”sinua ei ole kastettu”.

Mäkin olin ajatellut, että ryöväri ristillä oli erikoistapaus, että kaste asetettiin vasta Herramme ylösnousemuksen jälkeen. Mutta mun mielestä nimimerkki ”Uskon Jeesukseen” esitti kyllä hyvän todisteen siitä, että opetuslapset kastoivat jo ennen tätäkin, vaikka ei käy ilmi että tapahtuiko se vielä Jeesuksen nimeen.

Mutta mulle tuli ajatus, että onko ”kastekäsky” itse asiassa enemmänkin ”lähetyskäsky”, koska siinä Jeesus ilmoittaa, että Hänelle on nyt annettu kaikki valta Taivaassa ja maan päällä, joten nyt Hän voi lähettää opetuslapset kastamaan kaikki kansat Hänen nimeensä?

Kaste ilman uskoa on mun käsittääkseni merkityksetön ja jos lukee nuo Roomalaiskirjeen kohdat, jotka AO laittoi, niin niissähän kerrotaan, että mitä Jeesukseen kastaminen lopulta tuli tarkoittamaan, ei sitä että kastaminen itsessään olisi muuttunut ennen tai jälkeen Hänen ristinkuolemansa.

6:3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
6:4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
6:5 Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,

Yksi kysymys nousi myös mieleen, että mitä nämä opetuslasten suorittamat kastamiset ennen Jeesuksen ristinkuolemaa sitten olisivat olleet, jos ne eivät olisi kastaneet Kristukseen? Eivät he varmaan jääneet pelastuksen ulkopuolelle jollakin toisarvoisella kasteella?
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Sinettisormus

Re: Lapsikasteesta

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Olen miettinyt samaa ja tämä minulle tästä nousee tärkeänä. Ajatellen myös tätä omaa kutsua kasteelle.
Jeesus oli jo aikuis iässä kun Johannes hänet kastoi, Jeesuksen pyynnöstä tai se oli käsky.
Vasta sen jälkeen alkoi varsinainen työ Isä Jumalalle.
Se kertoo kasteen tärkeydestä kun Jeesuskin sitä vaatimalla vaati ja kaiken Hän teki meillekin esimerkiksi.
Minäkin olen lapsikastettu, mutta jostain syystä Jeesus kutsui minut henkilökohtaisesti kasteelle ja osoitin Hänelle siinä uskollisuutta ja kuuliaisuutta. En voinut ummistaa sille korviani ja sydäntäni, vaikka vedessä olo ei ole elementtini ja pelkään sitä kun en liioin osaa edes uida. Sitäkin saatana yritti käyttää että olisin jättänyt väliin.. mutta onneksi tunnistin sen valheet ja niitä riitti.
Kun tuo toteutui, voin sanoa että siitä alkoi minun työ Herralle.
Ehkä se voi olla niin kuin virkaan astujainen? Lähetyskutsu, niin kuin Eerokin tuolla mainitsi. Ja tuon kutsun me kaikki Herran omat olemme Häneltä saaneet. Siinä osoitamme samalla uskollisuutensa ja kuuliaisuutemme. Näin ollenkaan se ei ole todellakaan vähäpätöistä.
Sillä täytyy olla syvällinen ja tärkeä merkitys, sillä ei Jeesus muuten olisi minua niin siihen kutsunut.
Ryövärillä ei ollut enää ristillä aikaa viran astujaisiin ... 😉😉😉
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4762
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Lapsikasteesta

Viesti Kirjoittaja Eero »

Olitko AO vahingossa lukinnut tämän ketjun?
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Uskon Jeesukseen
Viestit: 2066
Liittynyt: 09 Kesä 2020, 12:31

Re: Lapsikasteesta

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

Eero kirjoitti: 02 Helmi 2021, 02:33 Mun mielestä Pi_O:lla oli hyvä löytö tuo perhekuntien kastaminen, se sai ainakin minut miettimään, että ehkä lapsikaste on sittenkin ihan Raamatunmukaista!

Mutta mikähän tässä kasteasissa uskovia puhututtaa? Kyllä mun mielestä on aika selvää, ettei mikään teko uskon jälkeen ole esteenä pelastukselle Kristuksessa, ei edes kaste. Vai voisitteko kuvitella Kristuksen sanovan juuri uskoontulleelle, mutta Herran tykö otetulle, että ”sinua ei ole kastettu”.

Mäkin olin ajatellut, että ryöväri ristillä oli erikoistapaus, että kaste asetettiin vasta Herramme ylösnousemuksen jälkeen. Mutta mun mielestä nimimerkki ”Uskon Jeesukseen” esitti kyllä hyvän todisteen siitä, että opetuslapset kastoivat jo ennen tätäkin, vaikka ei käy ilmi että tapahtuiko se vielä Jeesuksen nimeen.
...
...
Opetuslapset kastoivat - kastoiko Herra Jeesus itse:

Oletus on ettei Herra Jeesus kastanut itse. MIkäli opetuslapset kastoivat Jeesuksen nimeen, niin oletan ettei Jeesus olisi kastanut itsensä nimeen. En tiedä mihin nimeen tai millä sanoin hän olisi kastanut? Toinen oletus on se, että se jonka nimeen kastetaan ei ehken itse kastaisi.

Itse erehdyin tuossa kasteen asettamisessa siten, etta otin Matteuksesta loppupuolelta jakeen, jonka mukaan loppujen lopuksi Herra Jeesus ilmestyikin "asettamaan" kastekäskyn vasta ristiinnaulitsemisen jälkeen. Viestissäni esitin, että tuo olisi tapahtunut ennen ristiinnaulitsemista.

Tämä on sinänsä mielenkiintoinen aihe selvitettäväksi globaalisti sen jälkeen kun palstamme "Usan vaalistudio" selvitti Yhdysvaltojen vaalit jopa valtamediaa nopeammin useine "toimittajineen".

Erityinen kiitos Jarmolle historiallisista kolmihattukuvista, joita hän lähettiketjuun pohtiessaan näyssään näkemäänsä Trumpin erikoista päähinettä.

Kuka lieneekään aloittanut tuon ketjun; ehkä hän on joku palstan poliittisista erikoisasiantuntijoista, joka oletti, että Trump voittaisi.

Tämän ketjun ei täysin ehkä varsinaisesti ole kaste- tai lapsikaste-ketju vaan ketjun aloittanut henkilö pohtii toimintaansa ja sanomistensa raamatullisuutta kerrottuaan näkemyksensä kasteesta läheiselle ja tuota kautta hakee palstalta apua näkemykseensä.

Tämä hänelle suotakoon.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Lapsikasteesta

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Eero kirjoitti: 02 Helmi 2021, 11:33 Olitko AO vahingossa lukinnut tämän ketjun?
En, vaan tarkoituksella, että keskustelu( Kaste) siirtyisi omalle tontilleen. :geek:

Keskustelu vaihtui itse aloituksesta "teologiseksi" väännöksi Kasteesta, jolle siis on Raamattu-palstalla oma ketjunsa, pitkä sellainen.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Vastaa Viestiin