Mielentyhjennys

Voit lisätä tähän jos et muuten tiedä mihin alueeseeen aloituksesi kuuluu
Solissa

Mielentyhjennys

Viesti Kirjoittaja Solissa »

Tiedättekö miten mielentyhjennys toimii, haluaisin kokeilla, olen yrittänyt harjoitella mut ei kyl oikein toimi kun asiat pyörii mielessä aina vaan
Sinettisormus

Re: Mielentyhjennys

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Tiedän että se on vaikeaa. Itse olen käyttänyt sitä taktiikkaa, että hoen hitaasti jotakin sanaa ja tuo sana minulla on Jeesus.
Olet hetken hiljaa ja sitten sanot sen sanan mielessäsi .. sitä toistaen. Muista pitää ne hiljaisuuden välit.
Solissa

Re: Mielentyhjennys

Viesti Kirjoittaja Solissa »

Joo, oon huomannut et tosi vaikeaa, en tiedä pystynkö, ainakin ääneen voi varmasti puhua, jos päässä muuten kaikenlaiset asiat pyörii,, korvasyyhy on yleinen, esim musiikkia kuunnellessa jää vaan musiikki soimaan päähään
Angelicus
Viestit: 412
Liittynyt: 23 Kesä 2020, 16:39

Re: Mielentyhjennys

Viesti Kirjoittaja Angelicus »

Oletko kokeillut nuotiota? Kuvittele, että istut nuotion ääressä. Kaikki mieleen tulevat asiat heität siihen nuotioon ja ne palavat siellä täysin poroksi. Kun kaikki häiritsevät asiat on poltettu, sammutat kuvitteellisen tulen.
Solissa

Re: Mielentyhjennys

Viesti Kirjoittaja Solissa »

En ole kokeillut, mut vaikka yrittäisin en tiedä onnistuuko, kun on näitä riippuivuuksia, haluaisin kokeilla eri metodeja, yritän nuotiota
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4797
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Mielentyhjennys

Viesti Kirjoittaja Eero »

Kokeile Raamatun lukemista, Jumalan Sana on paras lääke kaikkeen ja toimii samalla rukouksena.

Auttaa myös varmasti siihen toiseen asiaan, jonka kanssa kamppailet eli uskoontulon.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Uusiluomus

Re: Mielentyhjennys

Viesti Kirjoittaja Uusiluomus »

Jumalan sana pesee mielen alueita ,kun mennään mielentyhjennyksiin ja metodeihin niin ollaan vaarassa mennä new ageen ja meditointiin ynnä muihin riivaajien oppeihin, kehoitan rukoilemaan ja lukemaan Raamattua , usein tulee mieleen yhtä ja toista ja me emme voi näitä synnillisiä ajatuksia välttää useinkaan mutta meidän ei pidä lähteä toteuttamaan niitä ja siihen Jumala antaa meille voiman vastustaa tätä kaikkea , välillä me lankeamme ja saamme onneksi mennä ristin juurelle
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Mielentyhjennys

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Mulla on tyttären mies ilmavoimien lentäjä ja hänen isänsä evp. korkea-arvoinen ilmavoimien vanha lentokouluttaja. Tämä vävypojan isä puhui mulle joskus mielen tyhjentämisestä ja käytti sellaista ammattisanastoa, etten minä siitä mitään ymmärtänyt. Hän puhui jostain taajuus tasoista, joihin pitää päästä, jossa aivot käyttää jotain hertsimäärää jota ihmiset ei saavuta enää aikuisena. Kuulemma lapsena ihminen saavuttaa ajatustasolla niitä hertsimääriä, joissa ihminen olisi suojassa monilta taudeilta, kuten syöpä ja verisuonitaudit, jotka kehittyy stressistä. Erittäin mielenkiintoista esitelmöintiä hän piti. Hän on advenstisti ja siis uskossa myös, joten kerroin oman tapani nollata ja laskea stressiarvoni. Minä olen päässäni jo vuosia sitten maalannut kuvan silmiini Golgatan ristiltä, jossa näen ne kolme ristiä, sotilaita ja Marian, Johanneksen ja Maria Magdaleenan ja muut. Sitä katsellessäni minulle tulee aina suuri rauha, vaikka se on haikea. Siihen everstillä ei paljon enää ollu sanottavaa :D
Avatar
Uskon Jeesukseen
Viestit: 2072
Liittynyt: 09 Kesä 2020, 12:31

Re: Mielentyhjennys

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

Mielentyhjennys metodina on osa henkisyyteen kuuluvaa meditaatiota, jotka yhdessä kuuluvat idän uskontoihin. Jos meidän mielestämme jotain Pyhä Henki poistaakin, niin on tärkeää, että Hän saa itse tulla sijaan. Uskon, että Raamatun lukemisen, hengellisen musiikin sekä seurakuntayhteyden kautta, se mikä tulee maailmasta syrjäytyy meistä pois, niin että Pyhä Henki saa sijaa.


1Joh. 1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

Rinnakkaisviitteet
Ps. 32:5 Minä tunnustin sinulle syntini enkä peittänyt pahoja tekojani; minä sanoin: "Minä tunnustan Herralle rikokseni", ja sinä annoit anteeksi minun syntivelkani. Sela.
Sananl. 28:13 Joka rikkomuksensa salaa, se ei menesty; mutta joka ne tunnustaa ja hylkää, se saa armon.

Tunnustamalla synnit saa ne anteeksi jolloin Jumala puhdistaa puhdistaa kaikesta vääryydestä.

Useimmat näkyvät riippuvuudet ovat yleensä synnin seurauksia. Anteeksiantamattomuus ja katkeruus johtavat monesti siihen, että ihminen alkaa tukahduttamaan niitä jollakin addiktoivalla aineella tai shoppailulla tai esimerkiksi lohtusyömisellä.

Galatalaiskirje:
5:1 Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.

Tuo kohta tosin liittyy tilanteeseen, jossa Paavali kehottaa olemaan palaamatta juutalaisuuteen ja sen rituaaleihin, mutta uskon että meidän tulee hyljätä sellaiset tottumukset ja tavat, jotka johtavat riippuvuuksiin. Esimerkiksi viihteen katsominen, johtaa mahdollisesti yleensä herkutteluun, mikä sitten voi avata oven jollekin tämän maailman vakavalle aineriippuvuudelle.

Roomalaiskirje:
12:1 Niin minä Jumalan armahtavan laupeuden kautta kehoitan teitä, veljet, antamaan ruumiinne eläväksi, pyhäksi, Jumalalle otolliseksi uhriksi; tämä on teidän järjellinen jumalanpalveluksenne.
12:2 Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä.

Tunnustaessamme syntimme ja antaessamme anteeksi niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet, voimme luottaa siihen, että Jumala vie meissä alkamansa hyvän työn päätökseen ja ennen kaikkea lähettää Pyhän Hengen johdattamaan ja lohduttamaan meitä. Tärkeätä myös pyytää itse Pyhää Henkeä näyttämään kaikki se mikä tulee laittaa pois ja pyytää, että Hän tulee kaiken sen tilalle, minkä Jumala on saanut puhdistaa meistä pois.

Hebrealaiskirje:
4:12 Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija;
4:13 eikä mikään luotu ole hänelle näkymätön, vaan kaikki on alastonta ja paljastettua hänen silmäinsä edessä, jolle meidän on tehtävä tili.
4:14 Kun meillä siis on suuri ylimmäinen pappi, läpi taivasten kulkenut, Jeesus, Jumalan Poika, niin pitäkäämme kiinni tunnustuksesta.
4:15 Sillä ei meillä ole sellainen ylimmäinen pappi, joka ei voi sääliä meidän heikkouksiamme, vaan joka on ollut kaikessa kiusattu samalla lailla kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä.
4:16 Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.


1Joh. 2:15 Älkää rakastako maailmaa älkääkä sitä, mikä maailmassa on. Jos joku maailmaa rakastaa, niin Isän rakkaus ei ole hänessä. > Siirry

Rinnakkaisviitteet
Joh. 15:19 Jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastaisi; mutta koska te ette ole maailmasta, vaan minä olen teidät maailmasta valinnut, sentähden maailma teitä vihaa.
Room. 12:2 Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä.

Psalmi:
51:3 Jumala, ole minulle armollinen hyvyytesi tähden; pyyhi pois minun syntini suuren laupeutesi tähden.
51:4 Pese minut puhtaaksi rikoksestani, puhdista minut synnistäni.
51:5 Sillä minä tunnen rikokseni, ja minun syntini on aina minun edessäni.
51:6 Sinua ainoata vastaan minä olen syntiä tehnyt, tehnyt sitä, mikä on pahaa sinun silmissäsi; mutta sinä
olet oikea puheessasi ja puhdas tuomitessasi.

51:7 Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt.
51:8 Katso, totuutta sinä tahdot salatuimpaan saakka, ja sisimmässäni sinä ilmoitat minulle viisauden.
51:9 Puhdista minut isopilla, että minä puhdistuisin, pese minut, että minä lunta valkeammaksi tulisin.
51:10 Anna minun kuulla iloa ja riemua, että ihastuisivat ne luut, jotka särkenyt olet.
51:11 Peitä kasvosi näkemästä minun syntejäni, pyyhi pois kaikki minun pahat tekoni.
51:12 Jumala, luo minuun puhdas sydän ja anna minulle uusi, vahva henki.

51:13 Älä heitä minua pois kasvojesi edestä, äläkä ota minulta pois Pyhää Henkeäsi.
51:14 Anna minulle jälleen autuutesi ilo, ja tue minua alttiuden hengellä.
51:15 Minä tahdon opettaa väärille sinun tiesi, että syntiset sinun tykösi palajaisivat.
51:16 Päästä minut verenvioista, Jumala, minun autuuteni Jumala, että minun kieleni riemuitsisi sinun vanhurskaudestasi.
51:17 Herra, avaa minun huuleni, että minun suuni julistaisi sinun kiitostasi.
51:18 Sillä ei sinulle kelpaa teurasuhri, sen minä kyllä antaisin; polttouhri ei ole sinulle mieleen.
51:19 Jumalalle kelpaava uhri on särjetty henki; särjettyä ja murtunutta sydäntä et sinä, Jumala, hylkää.

Ilmestyskirja:
1:4 ...Armo teille ja rauha häneltä, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, ja niiltä seitsemältä hengeltä, jotka ovat hänen valtaistuimensa edessä,
1:5 ja Jeesukselta Kristukselta, uskolliselta todistajalta, häneltä, joka on kuolleitten esikoinen ja maan kuningasten hallitsija! Hänelle, joka meitä rakastaa ja on päästänyt meidät synneistämme verellänsä
Solissa

Re: Mielentyhjennys

Viesti Kirjoittaja Solissa »

Kiitos Teille hyvistä vastauksista, minä olen tukehduttanut tunteeni elokuvilla ja tällä älypuhelimella, monesti monta tuntia vapaa ajalla olen puhelimella, lisäksi elokuvat, olkoot ne toiminta, scifi, yms elän "elokuvamaailmassa" pään sisällä...

Haluisin kysyä tuosta et miten saada voimaa lukea Raamattua, yrittänyt olen mut sit ajatukset rupeaa harhailemaan eikä pysty keskittymään

Olen kuullut ja lukenut myös tuon et mielentyhjennys tulisi lähi idän uskonnoista mm, buddhalaiset meditoi mietiskelyn avulla
Solissa

Re: Mielentyhjennys

Viesti Kirjoittaja Solissa »

Eero kirjoitti: 24 Marras 2020, 12:46 Kokeile Raamatun lukemista, Jumalan Sana on paras lääke kaikkeen ja toimii samalla rukouksena.

Auttaa myös varmasti siihen toiseen asiaan, jonka kanssa kamppailet eli uskoontulon.
Kokeilen, ja yritän lukea, jää vaan monesti siihen tasolle et kohta kohta...
Uusiluomus

Re: Mielentyhjennys

Viesti Kirjoittaja Uusiluomus »

Voimaa saa kun lukee rukouksen kanssa rukous ja Raamattu , rukoile että Herra avaa sanaansa ja antaa ymmärrystä
Sinettisormus

Re: Mielentyhjennys

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Se jää siksi sille tasolle että kohta .. kohta, kun vihollinen siinä estää ettet ottaisi Raamattua ja lukisi.
Mutta kun otat sen kuitenkin ja alat lukea, joutuu vihollinenkin poistumaan. Sen ajatukset eivät mahdu Jumalan Sanan väliin.
Tuo sama pätee myös ylistykseen sillä vihollinen ei siedä Jumalan ylistystä.
Siksi voisit lukemisen tai rukouksen aloittaa ylistäen, näin yhteys aukeaa taivaaseen, kun este poistuu.
Uusiluomus

Re: Mielentyhjennys

Viesti Kirjoittaja Uusiluomus »

Näin se on niinkuin sinetti sanoo, vastustus on kova ja huomaat sen itsekkin kun olet tarttumassa Raamattuun tosissasi niin vihollinen yrittää estellä kynsin ja hampain
Uusiluomus

Re: Mielentyhjennys

Viesti Kirjoittaja Uusiluomus »

Rukoile että Herra avaa sanaansa ja tartu Raamatuun ja Herra siunaa varmasti kaikkia jotka haluavat hänen sanaansa lukea ja antaa ymmärrystä meille aina sitä mukaan kun on tarpeellista
Sinettisormus

Re: Mielentyhjennys

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Tein lisäyksen tuohon yllä olevaan kommentiini.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Mielentyhjennys

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Solissa kirjoitti: 24 Marras 2020, 13:20 ...miten saada voimaa lukea Raamattua, yrittänyt olen mut sit ajatukset rupeaa harhailemaan eikä pysty keskittymään ...
Itseasiassa voisit kokeilla tätä samaa, jonka keksin ihan itte turvallisuusvalvojan tutkintoa lukiessani. Lakiteksti in itsessään niin tylsää luettavaa, ettei sitä jaksais millään ja sitten kun sitä tekstiäkin on loputtomiin, joten minun oli keksittävä motvaattori sen lukemiseen. Itte oon käytännön ihminen ja haluan kaikesta vääntää aina rautalangasta "jigin" jotta voisin sen kunnolla ymmärtää. Siksipä aloin lukea lakia tarinoiden kautta ja etsin sitten tarinoille lakivastineet lakikirjasta. Näin minulle jäi päähän lain tarkoitus ja sen kirjain, joka oli paljon parempi, kuin lukea "haukionkala" ymmärtämättä todella mitä siinä tarkoitetaan.
Raamattua voi lukea samalla tavalla... otat omakohtaisen tarinan tai jonkin opettavaisen muun tarinan ja alat hakusanoilla etsiä Raamatusta aiheelle ns. "laillista tukea" elikkä Jumalan sanan tukea. Uskon että saattaisit innostua aiheesta.
Avatar
Uskon Jeesukseen
Viestit: 2072
Liittynyt: 09 Kesä 2020, 12:31

Re: Mielentyhjennys

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

Kiitos Teille hyvistä vastauksista, minä olen tukehduttanut tunteeni elokuvilla ja tällä älypuhelimella, monesti monta tuntia vapaa ajalla olen puhelimella, lisäksi elokuvat, olkoot ne toiminta, scifi, yms elän "elokuvamaailmassa" pään sisällä...

Nyt olisi valtavan tärkeää luopua television katselusta. Sen sijaan kuunnella esim. Radio Dei tai Radio Patmos sekä kuunnella hyviä saarnoja netistä.
Nämä siis mahdollisuutena ja jopa välttämättömyytenä mutta ei vaatimuksena tai pakkona. Sen mukaan mitä Pyhä Henki ohjaa.

Terveellinen ruokavalio, kahvi elokuvien lisäksi pois, mikäli siis painajaisia; ulkoilu sekä seurakuntaan hakeutuminen esim. paikkakuntasi Helluntai- tai vapaaseurakunta.
Tuula1

Re: Mielentyhjennys

Viesti Kirjoittaja Tuula1 »

:( mikä tää kahvijuttu on? olen luopunut tv:stä jo vuosia sitten. puhelinta käytän vain internetin katseluun ja soittamiseen sekä tekstailemiseen.miksi minun pitäisi luopua kahvista?eihän se ole kuin ruoka-aineeksi luokiteltu
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2201
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Mielentyhjennys

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Solissa kirjoitti: 24 Marras 2020, 13:20 Haluisin kysyä tuosta et miten saada voimaa lukea Raamattua, yrittänyt olen mut sit ajatukset rupeaa harhailemaan eikä pysty keskittymään
Ei tuo ajatusten harhailu ole harvinaista, vaan hyvin yleistä. Minulla ajatukset harhailevat 99,9 % niillä kerroilla kun luen, tai tutkin Raamattua. On todella ihme jos ajatuksiin ei tule mitään ulkopuolista.

Olen tiedostanut ja hyväksynyt asian, ja jatkan siitä huolimatta lukemista. Jossain vaiheessa nämä ylimääräiset oman pään ajatukset katoavat, tai ainakin vähenevät. Sitten, taas niitä tupsahtelee uudestaan... :) .....mutta mitä sitten, antaa tupsahdella vaan, ei ne estä lukemisen jatkamista, vaikka ne saattavat harmittaa ja ärsyttää.

Aloittaessani lukemisen, ja erityisesti jonkin asian tutkimisen pyydän Jumalalta ymmärrystä ja viisautta. Pyydän tuolloin usein myös sitä, että Jumala "polttomerkkaisi" lukemani Sanan, erityisesti sen SISÄLLÖN/MERKITYKSEN minuun.

Eikä Raamatun lukemisen tarvitse olla mukavaa tai kivaa, se on monesti ihan puhdasta työtä/opiskelua, miettimistä, pohdintaa, kysymyksien heittämistä Jumalalle, jne.

Solissa, kokeile vaikka alussa asettaa itsellesi joitakin tavoitteita, esim. "tänään/nyt luen vähintään 3 lukua Raamattua", tai "aion lukea nyt vähintään 45 minuuttia Raamattua", jne.

Kun teet itsessäsi päätöksen, niin asia on helpompi toteuttaa.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Vastaa Viestiin