Kesäluonnon havaintoja

Voit lisätä tähän jos et muuten tiedä mihin alueeseeen aloituksesi kuuluu
Maaret

Kesäluonnon havaintoja

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Keväällä linnut laulaa reviirilauluja mutta nyt rääkyy uusi sukupolvi. Lintuvauvojen kerjäämistä ja muuta vaatimusta kuuluu kovaäänisesti 😁

Kyllä on herttaisia nuo uuden lapsukaiset joille emot opettaa ruuanetsintätaitoja.
Yksikin nuori västäräkki nykii kuin akuankka mutta ahkeroi silti päättäväisesti ruuan etsinnässä. 🤗

Varisnuorukainen sitä vastoin ei millään meinaa tajuta mikä on syötävää ja miten sitä löytää. Rääkyy vain vaativasti 😣
Pi_O

Re: Kesäluonnon havaintoja

Viesti Kirjoittaja Pi_O »

On kiva katsella myös taivaalla kaartelevia ja katolle laskeutuvia kalalokkeja. Ne on niin taitavia lentämään. Välillä, kun tuulee voimakkaasti niin hienosti ne sitä huolimatta kaartelee. Nyt tuo uusi sukupolvi on niin hauska, kun ne kaartelee hetken ja siivet väpättäen ja silmät teevateina laskeutuvat katolle. Niiden sydän varmaan välillä huutaa "Houston, we have a problem!"

Nämä kalalokit ovat ystävällisen oloisia, vaikka olin ennakkoluulonen niitä kohtaan just toreilla pyörivien meri- ja harmaalokkien takia.

Tässä pääosin pyörii kalalokkeja ja pääskysiä. Välillä naakat koittavat tulla tiluksille, mutta kun lokit lentää paikalle niin naakat väistyy.

Tänä kesänä ei ole vielä näkynyt, mutta menneenä kesänä kaurisemo toi vasansa tutustumaan meidän tallin hevosten varsoihin. Harmi, kun ei saatu kuvaa, kun varsa ja vasa oli nenät vastakkain ja ihmettelivät toisiansa.
Maaret

Re: Kesäluonnon havaintoja

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Nuo on ihania tilanteita nuo eri lajien kohtaamiset. Kun ovat uteliaita mutta silti ymmärtävät että "tuo on erilainen kuin minä".

Lokeista olen tuon huomannut kanssa että nuoret kun ekaa kertaan lentää niin taivaalta kuuluu kovaa kirkunaa ikään kuin "aaapuuuaaa miten täältä pääsee alas!". Yksi huutaa ja muut seuraa perässä....
Maaret

Re: Kesäluonnon havaintoja

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Eläintenkään mielestä kuolemaa ei pitäisi olla: puoliso näyttää huutavan pitkään että toinen vielä heräisi.

https://www.youtube.com/watch?v=60Zg9sGnQf8
Ella
Viestit: 745
Liittynyt: 04 Kesä 2019, 12:21

Re: Kesäluonnon havaintoja

Viesti Kirjoittaja Ella »

Uudet kesä asukkaat on taas tulleet. Meriharakat niitä on taas nähty, pari vuotta sitten oli myös.
Ihmetystä herättää kun ne ovat tulleet tänne sisämaahan? Lähellä on iso järvi jos haluavat uimaan. :D
"Kirkas aamu pian koittaa. Jälkeen aikojen yön. Päivä varjot jo voittaa. Kautta Golgatan työn. Huomenkellojen soiton Kaiku sielussa soi. Meille kertoen: Voiton Jeesus matkaamme toi."
Maaret

Re: Kesäluonnon havaintoja

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Yhä enemmän "jättiläisiä" alkaa paljastua kunhan ne vain saa olla ihmisen tuhotöiltä rauhassa.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000007965475.html

https://www.bbc.com/news/world-asia-56784215

Jättimuotojahan selitetään fossiileissa miljoonien vuosien ikäisiksi kun kuulemma sellaisia ei nykyään ole olemassa.
Mutta jos ne löytyykin elävinä niin kaivanto ei voikaan olla miljoona vuotta vaan todemmin muutaman tuhat vuotta vanha.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4763
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Kesäluonnon havaintoja

Viesti Kirjoittaja Eero »

Nyt on maassamme alkanut juuri tämä hetki! Onko Morsian jo kaunistautunut? Onko kammion seinät sisältäkin puhtaat ja valkoiset? Onko öljyä lampussa tarpeeksi? Ovatko silmät ja korvat auki nähdä ja kuulla kun Herramme saapuu?

2:10 Rakkaani lausuu ja sanoo minulle: "Nouse, armaani, sinä kaunoiseni, ja tule.
2:11 Sillä katso, talvi on väistynyt, sateet ovat ohitse, ovat menneet menojaan.
2:12 Kukkaset ovat puhjenneet maahan, laulun aika on tullut, ja metsäkyyhkysen ääni kuuluu maassamme.
2:13 Viikunapuu tekee keväthedelmää, viiniköynnökset ovat kukassa ja tuoksuavat. Nouse, armaani, sinä kaunoiseni, ja tule.”

Korkea Veisu
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Ella
Viestit: 745
Liittynyt: 04 Kesä 2019, 12:21

Re: Kesäluonnon havaintoja

Viesti Kirjoittaja Ella »

Ilm:22:20 Amen, tule, Herra Jeesus!
21. Herran Jeesuksen armo olkoon kaikkien kanssa. Amen.
"Kirkas aamu pian koittaa. Jälkeen aikojen yön. Päivä varjot jo voittaa. Kautta Golgatan työn. Huomenkellojen soiton Kaiku sielussa soi. Meille kertoen: Voiton Jeesus matkaamme toi."
Sinettisormus

Re: Kesäluonnon havaintoja

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

On ollut ilo tarkkailla lintujen pesintää. Pihassamme on joka vuosi pesinyt västäräkki, joka on tullut sieltä jostakin Israelin suunnasta. Nytkin pihassa on kaksi paria.
Kyyhkyset kujertavat rakastuneesti ja istuvat uaseasti tuossa pihakoivussa vieretysten ja nokkivat toisiaan kuin suukkoja antaen. Niissäkin näkyy se hellyys toisiaan kohtaan. Ne tekevät pesää meidän vanhoihin ja isoihin pihakuusiin, jotka töröttävät kuin portteina pihaan tulossa.
Kuusen sisältä pilkistää isopesä, johon on monta oksaa viety.
Kiitos Jumala että saamme seurata tätä ihanaa, joka keväistä näytelmää. Kuinka vuodesta, vuosi sadoista ja tuhansista, luot yhä edelleen uutta!
Se on suvivirtemme!
Kyyhkynen

Lomiskertomuksessa kerrotaan että Jumalan Henki liikkui vetten päällä ; Jeesuksen
noustua vedestä, kun Johannes Kastaja oli kastanut Hänet, laskeutui Pyhä henki kuin kyyhkynen Hänen päällensä.. Vedenpaisumuksen jälkeen Nooa laski kyyhkysen arkista "tiedustelulennolle ja se lenteli veden yllä, mutta palasi arkkiin tuore öljypuun oksa nokassaan kun vesi oli tarpeeksi laskeutunut.
Näistä tapahtumista on Pyhän Hengen vertaus - kuvaksi otettu kyyhkynen, koska Raamattukin niin esittää.
Kyyhkynen on siitä harvinainen lintu, että kun se uhrataan, se itse ojentaa kaulansa-
jos se aioitaan tappaa pölkyn päällä.
Niin Herra Jeesuskin vapaaehtoisesti meni ristille. Kyyhkynen onkin katsottu myös olevan sopiva uhrieläimeksi. Marian oli uhrattava puhdistusmenoiksi Jeesuksen syntymän jälkeen joko lammas tai jos ei varoja liiemmälti ollut, kyyhkynen .
Maria toi kyyhkyset:
sillä Herran laissa sanotaan näin: "Jokainen poikalapsi, joka esikoisena tulee äitinsä kohdusta, on pyhitettävä Herralle." Samalla heidän piti tuoda Herran laissa säädetty uhri, "kaksi metsäkyyhkyä tai kyyhkysenpoikaa". (Lk 2 :24 )

Laulujen laulussa mainitaan kyyhkynen kevään tuntomerkkinä ja hellittelynimenä.
"Kyyhkysilmä" tarkoittaa katsetta, joka on täynnä lempeää rakkautta, mutta voi samalla tarkoittaa myös silmän muotoa. Kyyhkysen kupu on suuri - ja saa linnun näyttämään siltä että sen sydän on suuri. Pyhä Henki on täynnä rakkautta.
Kukat nousevat maasta, laulun aika on tullut, joka puolella huhuavat metsäkyyhkyt. Viikunapuussa kypsyvät ensi hedelmät, viiniköynnöksen nuput aukeavat ja levittävät tuoksuaan. Nouse, kalleimpani, kauneimpani, tule kanssani ulos! Kyyhkyni, kallion kätkemä, vuoren seinässä lymyävä, anna minun nähdä kasvosi, anna minun kuulla äänesi, sillä sinun äänesi on suloinen, ihanat ovat sinun kasvosi. (LL 2 : 12-14 )
Miten kaunis oletkaan, kalleimpani, miten kaunis on katseesi! Kyyhkyjä ovat sinun silmäsi, hunnun verhoamat. Sinun hiuksesi ovat kuin mustien vuohien l auma, joka karkaa Gileadin rinteitä alas. (LL 4:1 )
Avaa ovesi, rakkaani, kalleimpani, pieni kyyhkyni, kaikkeni! Tukkani on kasteesta märkä, yön pisarat noruvat hiuksiltani. (LL 5: 2)
Hänen silmänsä ovat kuin kaksi kyyhkystä, jotka lepäävät puron äärellä, kuin kyyhkyt, jotka maidossa kylvettyään istuvat maljan reunalla. (LL 5 : 12 )
yksi on minun kyyhkyni, kaikkeni, emonsa ainokainen, äitinsä päivänpaiste. Hänet nähdessään neidot puhkeavat ylistyksiin(LL 6 :9)
Laulujen Laulua on tulkittu paitsi rakastavaisen parin häärunona myös kuvauksena Kristuksen ja seurakunnan välisestä rakkaudesta. Tällöin kallion kolossa oleva kyyh-
kynen kuvaa uskovaa, joka pakenee pahaa Kristus-kallion suojaan.
Herra, sinuun minä turvaan. Älä salli minun ikinä häpeään tulla, vapahda minut vanhurskaudessasi. Kallista korvasi minun puoleeni, riennä, pelasta minut. Ole minulle turvakallio, vuorilinna, johon minut pelastat. (Ps 31 : 2-3)

Muinoin luultiin, ettei kyyhkysellä ole sappea, joten se saattoi olla rauhan tuoja, koska sapen vertauskuvat, viha ja rauhattomuus oli siitä kaukana. Tästä johtuneekin että kyyhkystä on jo kauan pidetty rauhan vertauskuvana. Usein on hautakivissä kyyhkysen kuva ja kirjaimet R.I.P ( requiescat in pace) = levätköön rauhassa, kristityn sielu on päässyt rauhaan ja lepoon.
Kirjekyyhkysillä on voimakas vietti palata aina kotilakkaansa, niinpä niitä on käytetty ennen nykytekniikkaa sanomien välittämiseen . Tätä kotiinpalaamista on usein verrattu uskovien taivaskaipuuseen ja haluun palata "alkukotiin"- uskovilla on Raamatun mukaan "iankaikkisuus sydämessään"

Nimi Joona tarkoittaa kyyhkystä. Profeetta Joona varoitti Niiniven kaupunkia ja se pelastuikin sillä kertaa katumuksella , paastolla ja parannuksen teolla ja sai olla vielä sata vuotta. Siten kyyhkysen varoittava ääni olikin tuomion ääni. Profeetta Naahum
ennustus oli "kuin rintaan lyötäisiin " eli kyyhkysen kujerrusta verrataan rintaan lyömiseen ja Niinive tuhoutui.


Profeetta Jesajan aikana Kuningas Hiskia sai sanoman, että kuolee pian ja silloin hän rukoili Herraa sanoen
Niin kuin pääskynen, niinkuin kurki minä kuikutan, minä kujerran kuin kyyhkynen; hiueten katsovat minun silmäni korkeuteen: Herra, minulla on ahdistus, puolusta minua. (Jes 38 :14 )
Herra kuuli ja lisäsi hänelle vielä 15 vuotta elinpäiviä. Profeetta Jesaja sai ennustuksen myös tulevista ajoista, jolloin hajallaan ollut kansa palaa maahansa :
meidän päivinämme se on toteutunut. Tässä yhteydessä "kyyhkyset" ovat lento- koneita:

Entä nuo, jotka kiitävät tänne kuin pilvi, kuin kyyhkyt lakkaansa - keitä he ovat? Kaukaisten rantojen alukset kerääntyvät, kärjessä Tarsisin-laivat. Ne tuovat poikasi kaukaa, tuovat heidän hopeansa ja kultansa Herran, sinun Jumalasi, nimen kunniaksi, kunniaksi Israelin Pyhälle. Hän antaa sinulle loiston ja mahdin. (Jes 60 :8)

Muinoin kyyhkysten hoitajat heiluttivat keppiä ilmassa kunnes kyyhkyset huomasivat että on aika palata illansuussa kotiin. Monenlaiset "kepit" ovat ajaneet Israelin lapsia
vieraista maista kotimaahan.

Taiteessa kyyhkynen kirjoittajan korvan juuressa tai ollapäällä tarkoittaa Pyhää Henkeä joka inspiroi puhetta tai kirjoitusta
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

Re: Kesäluonnon havaintoja

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

Mun tinttikaverit pitävät kauheaa koputusta ja mekastusta ikkunan takana, kun heidän herkut, talipallot, ovat päässeet loppumaan :lol: Vain nämä nimenomaiset raksut kelpaavat, ei mikään muu.
Olisinpa minäkin yhtä sinnikäs joissakin asioissa :roll:
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Maaret

Re: Kesäluonnon havaintoja

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Tämä on kyllä tosi outo juttu. En ole missään luonto-ohjelmassa nähnyt, että norsut makaa kun ne nukkuu.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/26b ... d8dda71188

Usein nuo afrikankin eläimet seisoo nukkuessaan.

Ne vaeltaa siis Kiinassa etelään kohti Thaimaata....
Maaret

Re: Kesäluonnon havaintoja

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Tuolla yhden metsätien varressa aivan tienviereisessä puussa pesii tikka. Kun siitä kävelee ohi niin pesästä kuuluu kova mekkala kun ne kerjää ruokaa. Eikä emokaan välitä vaikka vieressä seisoisi kun se kiireellä kuskaa sinne syötävää.
Vastaa Viestiin