Blogin perustaminen

Voit lisätä tähän jos et muuten tiedä mihin alueeseeen aloituksesi kuuluu
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

Blogin perustaminen

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

Haluaisin perustaa blogin. Mitä kokemuksia täällä olevilla? Onko Blogger sama kuin oli Blogspot? Entä Wordpress? Takkuaako Vuodatus vkeläkin niin kuin ennen? Tai olisiko suositella jotain muuta, ei tarvitse olla ilmainen, saa maksaakin. Haluaisin että se olisi selkeä ja helppokäyttöinen.
Olisiko linkittää tänne jokin malliksi?
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Sinettisormus

Re: Blogin perustaminen

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Minulla on tuo Bloggeri ja olen tykännyt ja on ilmainenkin. Minusta se on helppokäyttöinen ja selkeä.
Rakas Eero veli minua kyllä siinä auttoi alkuun ja kun alkuun pääsin, on se ollut helppokäyttöinen.
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

Re: Blogin perustaminen

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

Sinettisormus kirjoitti: 12 Touko 2020, 13:52 Minulla on tuo Bloggeri ja olen tykännyt ja on ilmainenkin. Minusta se on helppokäyttöinen ja selkeä.
Sitä minäkin olen katellut. Siinä on kuitenkin mainoksia. Saako sen maksullisena ilman mainoksia?
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Sinettisormus

Re: Blogin perustaminen

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Ei minun blogissa ole mainoksia. Kyllä sen voi perustaa mielestäni ilmankin. Ne kyllä saa jos haluaa tienata sivustollaan. Minä en.
Sinettisormus

Re: Blogin perustaminen

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Kerrohhan meille sitten siitä uudesta blogistasi kun se on valmis. :)
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

Re: Blogin perustaminen

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

Sinettisormus kirjoitti: 12 Touko 2020, 14:08 Kerrohhan meille sitten siitä uudesta blogistasi kun se on valmis. :)
Liitän sen profiilin asetuksiin, jos se joskus toteutuu. Katselen rauhassa ensin.
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Sinettisormus

Re: Blogin perustaminen

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Siunausta sille ..
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

Re: Blogin perustaminen

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

Sieppaa.PNG
Sieppaa.PNG (11.66 KiB) Katsottu 6429 kertaa
Sinetti, tämä harmaa evästepalkki Blogspotissa häiritsee. Selatessakin se tulee joka sivulle.
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Sinettisormus

Re: Blogin perustaminen

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Osaisikohan Eero tuon paremmin selittää?
Minusta Bloggeri on eri kuin tuo Bolgspot.
Blogit sijaitsevat aina tuolla blogspot palvelimella, että kyllä ne yhteen liittyy .. oon aika huono näissä :roll:
Se on googlen alaisuudessa. Se tulee aina ja painan vain ok ja poistuu.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4762
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Blogin perustaminen

Viesti Kirjoittaja Eero »

Shalom Magda-sisko!

Mullakin on tuo Blogger käytössä ja mun käsittääkseni se on sama asia kuin Blogspot, ovat kaiketi joskus yhdistyneet molemmat Googlen alaisuuteen. Se on tosiaan helppokäyttöinen ja ilmainen ja blogin saa pystyyn hyvin nopeasti. Wordpressillekin saa oman blogin wordpress.comin alle ja se on ehkä hieman modernimpi, mutta sen perustamisesa mulla ei ole kokemusta muuta kuin omalle palvelimelle. Luulen, että hyvin helppoa myös!

Laitan tähän ohjeet tuon Bloggerin perustamiseen, jotka kirjoittelin aikoinaan Sinettisormukselle, niitä voi käyttää kuka tahansa muukin, jos haluaa blogin perustaa.

Laita vaikka yksityisviesti jos tulee jotain kysyttävää. Siunausta blogihankkeellesi!


Blogin luominen

1. Mene osoitteeseen:

https://www.blogger.com/about/?hl=fi

Ja paina "Luo oma blogi".

2. Kirjaudu sisään gmail-tunnuksillasi ja vahvista käyttäjäprofiili painamalla "Jatka Bloggeriin".

3. Paina "Luo uusi blogi".

4. Kirjoita blogille otsikko, tarkoittaa koko sivustoa.

5. Anna blogille osoite, muodossa xxxxxx.blogspot.com

6. Valitse blogin teema eli ulkoasu, esim. Yksinkertainen.

7. Blogi on nyt luotu, seuraava näkymä on blogin hallinta.

Käyttäohjeita

Yksinkertaisimmillaan blogi on nyt käyttövalmiina. Vasemman laidan palkista hallitaan blogin asetuksia ja Näytä blogi -painekkeesta pääset katsomaan julkista puolta sellaisena kuin se näyttäytyy lukioille. Keskipaneelista voi hallinnoida kaikkia kirjoitettuja tekstejä.

Uusi blogiteksti

Uusi blogiteksti eli postaus luodaan painamalla keskipaneelin yläosasta "Uusi blogiteksti". Avautuvassa näkymässä postaukselle kirjoitetaan otsikko ja sisältö kuten sähköpostille. Ylälaidan työkalupalkissa on paljon erilaisia muotoiluvaihtoehtoja tekstille, viemällä hiiren hetkeksi painikkeen päälle saa esille työkalun kuvauksen, esim. "Lihavointi".

Kuvan voi lisätä joko raahamalla kuvan suoraan tekstin sekaan tai painamalla työkalupalkin keskeltä "Lisää kuva". Youtube-videota voi lisätä painamalla "Lisää video" ja valitsemalla välilehden "Youtubesta". Hakukenttään voi kirjoittaa hakusanan tai kopioida suoraan videon osoitteen.

Tekstin kirjoittamista voi huoletta harjoitella, vasta kun painat "Julkaise", menee teksti lukijoiden näkyville. Jos haluat kirjoittaa tekstejä varastoon, voit painaa "Tallenna", jolloin se jää luonnokseksi, jonka voi myöhemmin käydä julkaisemassa.

Asetuksia

Blogin aika on oletuksena Tyynenmeren ajassa (GMT-8), sen voi käydä muuttamassa Suomen aikaan valitsemalla vasemmasta laidasta "Asetukset" > "Kieli ja muotoilu" > Aikavyöhyke-alasvetovalikosta GMT+2, esim. Jerusalem.

Muista painaa "Tallenna asetukset" oikeasta yläkulmasta.

Kommentit

Jos et halua, että ihmiset voivat kommentoida tekstejä tai että kommentit tulevat sinulle aina ensin hyväksyttäväksi (suositeltavaa), niin mene "Asetukset" > "Tekstit, kommentit ja jakaminen". Jos haluat ihmisten pystyvän kommentoimaan, muuta vain kohta "Kommenttien valvonta" > "Aina". Se on hyvä pitää päällä ainakin aluksi.

Jos et halua kommentteja, valitse kohdasta "Ketkä voivat kommentoida?" > "Vain tämän blogin jäsenet", jolloin käytännössä vain sinä pystyt kirjoittamaan kommentin.

Muista painaa "Tallenna asetukset" oikeasta yläkulmasta.

Teema eli ulkoasu

Vasemman laidan kohdasta "Teema" voit helposti vaihtaa blogin ulkoasua ilman, että sen sisältö muuttuu mitenkään.

Oma kuva blogin yläpalkkiin

Jos haluat täysin oman kuvan (johon sinulla on oikeudet) blogin yläpalkkiin, niin mene "Ulkoasu" > palkin "Otsikko" oikeasta alakulmasta paina "Muokkaa".

Valitse kohdasta "Tietokoneeltasi" kuva ja kohdasta "Mainospaikka" > "Otsikon ja kuvauksen takana" sekä "Pienennä sopivaan kokoon".

Matala vaakakuva toimii yleeensä parhaiten. Huom. Jos vaihdat teemaa, niin tämän kuvan saattaa joutua laittamaan uudestaan eli pidä alkuperäinen tallessa.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

Re: Blogin perustaminen

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

Voi Eero kiitos, näit paljon vaivaa. Päädyin sittenkin SimpleSite-nimiseen blogialustaan, jonka alkua tässä olen jo hahmotellut, ja jatkan sitä. Laitan sen tietoihini.
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4762
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Blogin perustaminen

Viesti Kirjoittaja Eero »

Hyvä että löytyi sopiva alusta! Siunausta tosiaan blogillesi, niitä tuokiokuvia on mukava lukea :)
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Sinettisormus

Re: Blogin perustaminen

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

No, tuosta voi olla hyötyä jollekkin toiselle. Ei se varmaan hukkaan mene. Hienoa että löysit hyvän alustan.
Vastaa Viestiin