Ruoka ketju

Voit lisätä tähän jos et muuten tiedä mihin alueeseeen aloituksesi kuuluu
Pi_O

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Pi_O »

En näkisi asiaa noin. Pysyn vertauksessa suolassa, jotta ei tule liian pitkää tarinaa.

Jos ihmisen vesi-suola-tasapaino ei ole kunnossa vaan suolaa on liian vähän perusruuassa niin elimistö vaatii lisää suolaa. Silloin tulee helposti ostaneeksi mm. sipsejä, joissa voi olla vääränlaista suolaa.

Elimistö tarvitsee ravinnosta monenlaisia ravinteita. Jos jostain ravintoaineesta tulee puutosta niin sen voi vahingossa yrittää korvata toisella ja sitten tulee ylensyötyä. Monesti ylensyönti kielii tiettyjen tärkeiden ravintoaineiden puutteesta. Toki, jos on oikein hyvä kokki niin maistuuhan ne herkut, vaikka ravintoaineet olisikin kohdillaan.
Seuraaja

Viesti Kirjoittaja Seuraaja »

Suurimmalla osalla suomalaisia on liian alhainen C- ja D-vitamiinitaso. Yksi appelsiini päivässä on markkinoitu riittävän C-vitamiinitason ylläpitämiseksi samalla tavalla kuin se, että juomalla maitoa saat riittävästi kalsiumia. Ja kissan viikset. Yksi appelsiini on pisara meressä, jos kehossa on jatkuva puutostila. Maito taas on enemmäm proteiinia, joka taas estää kalsiumin imeytymistä. Totuus ei löydy aina virallisilta väyliltä, koska sielläkin tutkimusta on tehty markkinaehtoisesti ja nostettu asioita, joilla myydään jotakin.

Syökää riittävästi monipuolista ja kuumentamatonta ruokaa. Marjoja on nyt runsaasti. Kuivatkaa ja pakastakaa. Luoja on antanut meille ruokavaraa runsaasti. Se pitää ottaa talteen. Ottakaa talven varalle C- ja D-vitamiini purkista lisäksi. Covid-19 virus ei pääse tekemään infektiota, jos vitamiinitasot ovat kunnossa, kehon ph neutraali ja stressille = pelolle ei anna sijaa. Kehon ph pysyy neutraalina syömällä runsaasti marjoja, vihanneksia, hedelmiä, juomalla vettä ja liikkumalla. Kehoa happamoittaa stressi, pelko, prosessoitu yksipuolinen ravinto, liian proteiinipitoinen ruoka, pikaruoka, makeiset, virvoitusjuomat ( onhan sana, kaikkea muuta) ja sokeri.

Stressissä keho on kuin tulehdustilassa. Silloin keho on hapan. Kehossa on silloin energiavaje, jota keho pyrkii korjaamaan roskaruualla, makealla, oluella yms. Tutkijoiden mukaan pitkäkestoisesta stressistä kärsivien suolisto päästää myrkytystä aiheuttavia bakteereja vereen, joka aiheuttaa ja ylläpitää tulehdusta. Tästä syntyvät tulehdussairaudet kuten astma, diabetes, allergiat, flunssat, reuma yms. Jos tilanne on jo tämä, niin ei se korjaannu yhdellä appelsiinilla vaan tarvitaan täydennystä korjaamaan puuttuva vaje ja todellista ruokaremonttia.

Monesta lähteestä on tullut esille, että 95% sairauksien syistä, johtuu stressistä. Jo Teresa Akvinolainen sanoi tällä tavalla. No, entäs se loppu 5%. Meillä on lukematon määrä geneettistä stressiä (vanhempien sairaudet, nälkävuodet, sota, ympäristön vaikutus yms.)

Kaikki stressi ei ole haitallista. Se on jopa terve reaktio eloonjäämisen kannalta.
Älä anna sinuas voitettaa pahalta, vaan voita sinä paha hyvällä. (Room. 12:21) Biblia 1776
Angelicus

Viesti Kirjoittaja Angelicus »

Oikein suuri kiitos kaikille ketjuun kirjoittaneille. Ikäänkuin ymmärrys itsellänikin olisi syventynyt monen lisäaineen vaikutuksia ajatellen.
(Lainaan ensimmäisen kerran, mitenköhän onnistuu...)
"Kirjoittaja AOAOAOAOAO » 28 Heinä 2020, 20:07
https://www.ruokavirasto.fi/tietoa-meis ... istaminen/

Itse luotan hyvin paljon suomalaisen ruuan puhtauteen.

Kyllä suurin riski, mitä ruokaan tulee, on ylensyönti, eikä ruuan heikko laatu."

AOjne tuossa kiteyttää tärkeän asian, ylensyönti on suurin riski. Mutta kuinka paljon se liittyy juuri ruuan huonoon laatuun, siihen että lisäaineet, makeutusaineet yms. hämäävät elimistön luontaista kykyä ilmoittaa kylläisyydestä. Elimistö oppii ihmisen luontaisen langenneisuuden takia hyvin pian huutamaan jatkuvaa nälkäänsä ja kiintymystään johonkin juomaan, herkkuun, ruokaan tai siinä vaikuttavaan ainesosaan.
Mitä jos olemmekin niitä rikkaita nuorukaisia, joille Jeesus sanoo, että luovu herkuistasi...Rikas nuorukainen oli kiintynyt mammonaansa, ruokakin on osa mammonaa. Vatsanpalvojista Raamattu varoittaa. Tämä on hirveän arka ja vakava aihe, kukaan älköön pahoittako mieltään. Eihän me olla juoppoja, jotka pitäisi ohjata hoitoon. Mutta kuitenkin voi meillä olla riippuvaisuuksia, joita ruokaan lisätyt aineet ja mainonta ovat salaa meille aiheuttaneet.
Atsalea

Viesti Kirjoittaja Atsalea »

Joo, minä olen ollut 24 h paastoilla, siten että syön kevyen iltapalan, siitä 24 h paastoa, pelkkää vettä, ei mitään ruokaa, ja sitten kun aika on kulunut täyteen, niin otan taas kevyen, mutta ehkä hieman isomman iltapalan.
Olen ollut muutamia kertoja n. 1,5 vuoden sisällä, ehkä n. 4-5, eli aika uusi juttu minulle ja kerran keskeytin kun tuli niin heikko olo, joskus 19 tunnin kohdilla. (en ollut edellisenä päivänä syönyt riittävän tukevaa ateriaa)

Nykyään olen ns. lyhyellä pätkäpaastolla päivittäin. Iltapalan ja aamupalan väli on n. 14 tuntia, mutta tätä en tee paastomielessä, vaan se tulee vähän niinkuin automaattisesti.

Olisi tosiaan minustakin kiva kuulla teidän tämänhetkisiä ajatuksia paastosta.
mä taimi olen sun tarhassas ja varten taivasta luotu,
Sun armollisehen huomahas jo syntymästäni suotu.
Maaret

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Iiikkk. Ei tuohon diettiin voi muuta sanoa. 🤕
Turvaa Herraan ja tee sitä, mikä on hyvää, asu maassa ja noudata totuutta.
Maaret

Itse löysin uutena löytönä kirkastetun voin ja käytän sitä kastikkeen tekoon voin sijasta.
Kun siinä ei ole maitoproteiineja eikä laktoosia niin katsotaan josko osoittautuu hyväksi.
Maaret

Käytän oliiviöljyä paistamiseen ja teen siitä joskus itse "margariinia". Joten on siinä mielessä tuttu.

1dl vettä + 1dl öljyä + 100g voita = margariini 😊 sauvasekoittajalla tasaiseksi.
Pyros

Viesti Kirjoittaja Pyros »

Atsalea kirjoitti: 30 Heinä 2020, 21:24 Nykyään olen ns. lyhyellä pätkäpaastolla päivittäin. Iltapalan ja aamupalan väli on n. 14 tuntia, mutta tätä en tee paastomielessä, vaan se tulee vähän niinkuin automaattisesti.

Olisi tosiaan minustakin kiva kuulla teidän tämänhetkisiä ajatuksia paastosta.
Itsekin olen vakiintunut tähän 14-15 h "yöpaastoon". Aloitin jopa 18 h pätkäpaastolla, jolloin 3. päivä oli ensimmäisellä kerralla kaikkein hankalin, mutta sen jälkeen huonovointisuus vakiintui siedettävämmäksi. Toisella kerralla tätä 18 h versiota (aamupalan siirto lounaaksi) pystyin jatkamaan jo lähes viikon ennen kuin olo alkoi havaittavammin heiketä.

Olennaista tämän ylläpidossa on itselläni ollut säännöllinen ateriarytmi (itselläni n. 3 h, aamupalana maustamaton jogurtti ja mysliä, kevyehkö lounas, välipala ja runsaampi ilta-ateria). Kokemukseni mukaan juuri säännöllisyys ehkäiseen nälän tunteen kehittymistä ja voimistumista, joka puolestaan ehkäisee ruokaan ja syömiseen liittyvien mielihalujen ja -tekojen "ryöpsähtelyä".

Positiivista on ollut, että itse en ole joutunut mistään ruoka-aineista täysin luopumaan, mutta paino on silti pudonnut viimeisen reilun vuoden aikana yhteensä n. 20 kg.
Atsalea

Hieno saavutus tuo painonpudotus :)
Sinettisormus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Kysynpä nyt että onko kellään kokemusta maidottomasta kermavaahdosta? Kaurakerma ei käy kun on eräs jolle ei kaura käy.
Sunnuntaina minulla on kotikokous ja tuskainen täällä asian parissa. Miten esim. Albro Soijakerma..?
Ajattelin tehdä sellaisen marenkimaljan tai sitten täytekakun muodossa?
Hag. 2:23. Sinä päivänä, sanoo Herra Sebaot, minä otan sinut, palvelijani Serubbaabel, Sealtielin poika, sanoo Herra, ja panen sinut ikäänkuin sinettisormukseksi. Sillä sinut minä olen valinnut, sanoo Herra Sebaot.

https://sinettisormus.blogspot.com/
Angelicus

Kikhernepurkin liemestä jotkut tekevät vaahtoa, jopa marenkia. Itse en ole kokeillut enkä maistanut, vaikka muuten kikherne kyllä tuttu.
https://www.k-ruoka.fi/artikkelit/nain- ... t/aquafaba
Sinettisormus
Viesti:

Kiitos Angelicus, näitä täytyy puntaroida tuolla pienessä mielessä.
Hag. 2:23. Sinä päivänä, sanoo Herra Sebaot, minä otan sinut, palvelijani Serubbaabel, Sealtielin poika, sanoo Herra, ja panen sinut ikäänkuin sinettisormukseksi. Sillä sinut minä olen valinnut, sanoo Herra Sebaot.

Atsalea

Sinettisormus, kyllä tuossa Alpron vispissä sellainen soijan ominaismaku on, olen muutamia kertoja maistanut tuotetta, muistaakseni kuitenkin vaahdottuu suht ok. Jos tosiaan kaurakerma ei käy, niin sitä ei voi sitten hyödyntää (Kaslinkilla on erinomainen vispi, mutta sisältää kauraa).

Kävisikö kermavaahtoherkun sijasta esim. gluteeniton (kauraton) mutakakku ja siihen päälle tuoreita marjoja? ja vaikka kermavaahto erilliseen kulhoon? :) Voi laittaa annoksen päälle, kuka tahtoo.
Atsalea

Kuva Kuva täältä: http://www.leipojat.fi/mutakakku/

Tässä yksi ohje gluteenittomaan mutakakkuun, jossa vehnäjauhojen sijasta käytetään manteli- ja perunajauhoja.
https://www.k-ruoka.fi/reseptit/gluteeniton-mutakakku
Sinettisormus
Viesti:

Kiitos Atsalea hyvästä vinkistä. 🤗😍👍

Seuraaja

Viesti Kirjoittaja Seuraaja »

Keväästä asti ollut sisäinen kehotus katsoa luonnosta, mitä kerätä tulevan varalle ja mitä varastoida niin, että säilyy muutenkin kuin pakastettuna. Toinen asia, mikä on noussut myös, on varustaa lämpimiä vaatteita. Villaneuleita, sukkia, käsineitä - ei keinokuituisa, vaikkapa kirpputoreilta.
Älä anna sinuas voitettaa pahalta, vaan voita sinä paha hyvällä. (Room. 12:21) Biblia 1776
Atsalea

Ole hyvä Sinettisormus.
Angelicus

Valkosipuli on ärhäkkää tavaraa, raakana varsinkin aiheuttaa helposti vatsavaivoja. Itselleni kun viipaloin puolet pulleasta kynnestä ohuina siivuina leivälle ja juustoa päälle, niin enempää en edes kaipaa. Monipuolinen ruokavalio on tietysti a ja o. Enkä kyllä flunssaisenakaan raakaa sipulia söisi kilokaupalla, vaikka makuaisti olisikin kadoksissa. Soija on vähän kiistanalainen juttu, sopii tutkia asiaa netin avulla. Oliiviöljy on kalliinpuoleista, joten salaatissa menettelee. Jos on halvempi laatu, niin ei voi tietää, mitä öljyä on jatkeeksi laitettu.Voi on kait ihan syyttä joutunut syytettyjen penkille. Ehkä vain siksi, että teollista jalostusta vaativat rasvat saisivat kunnon jalansijan kansan keskuudessa.
AOAOAOAOAO
Site Admin

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Suklaa.
Minä Olen sinut nimeltä kutsunut, sinä olet Minun.

https://www.youtube.com/watch?v=-EUtxAQbeZ8 Virsi 222; Jeesus Kristus Elämämme.
AOAOAOAOAO
Site Admin

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Sattumalta otin juuri suklaapatukan kun avasin taas tätä ketjua, ja muistin samalla oman ohjeeni....jota tässä juuri hartaasti noudatan.

"Uskon Jeesukseen", ota ihan rauhallisesti, ei sinulta ruoka tule loppumaan. Itse en keräile mitään varastoja.

Jos oikeasti kannat huolta ruuan riittävyydestä, tai saatavuudesta, niin enemmän hyötyä onsiitä, kun JO NYT RUKOILET asian puolesta, että Jumala siunaa Suomen elintarviketeollisuutta, koko maataloustuotantoa ja Suomen maatalouspolitiikkaa. Pyydä Jumalaa siunaamaan maamme ruokaomavaraisuus myös tulevina paljon vaikeimpina maailman aikoina.

Olisi aivan eri tilanne, jos sinä asuisit Pohjois-Amerikassa, minne Jumalan lähettämät luonnonmullistukset tulevat iskemään kaikkein kovimmin, ja jonne myös tulee monia muita vakavia ongelmia ihmisten arkielämään. Siellä olevia uskovia on Jumala kehoittanut varautumaan.

Parasta varautumista täällä Suomessaja lähialueillamme on jatkaa rukousta että rauha säilyy loppuun asti eikä maahamme tulisi mitään suuria katastrofeja;superlamaa, luonnonmullistuksia, pandemiaa jne.

Varautumista on myös omasta fyysisestä kunnostaan huolehtiminenkin. :)

Sauna, suklaa, saippua......
Minä Olen sinut nimeltä kutsunut, sinä olet Minun.

https://www.youtube.com/watch?v=-EUtxAQbeZ8 Virsi 222; Jeesus Kristus Elämämme.
Vastaa Viestiin