Ruoka ketju

Voit lisätä tähän jos et muuten tiedä mihin alueeseeen aloituksesi kuuluu
Avatar
Marie
Viestit: 344
Liittynyt: 02 Tammi 2020, 10:40

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Marie »

Toi oli löytö toi Marlin karpalo-puolukka-acerola shotti, täytyy kokeilla, tuntuu niin terveelliselle.

Itse teen hernekeiton niin et laitan illalla 1 ja 1/2 kuivahernepussia isoon kattilaan täynnä vettä
likoamaan. Aamulla herneet ovet pehmeitä. Poistan veden kannen avulla ja laitan puhtaan veden tilalle ja kiehumaan.
Laitan vettä n. 2/3 kattilaan. Vettä voi aina lisätä tarpeen mukaan. (Tykkään itse paksusta keitosta)
Sitten paistan ison sipulin hienonnetuna ja lisään sipulin sekaan yhden tavallisen tölkillisen sika-nautaa (2,80 e). Lisään valkosipulin pieneksi pilkotuna paistumaan, suolaa, liemikuution, vähän maustepippuria ja kurkumaa. Paisto niinkauan että rasvat sulaa ja sekoittuu sipulin kanssa.

Sitten kaadan sika-nauta-sipuliseoksen kattilaan herneiden sekaan kiehumaan ja lisään sinappia reilusti. Annan kiehua n. 1 tunnin.Tästä tulee täysi kattilallinen ja voi pakastaa ettei tarvi joka påivä syödä .
On kyllä ollut hyvää ja lastenlapsetkin ovat tykänneet.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4762
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Eero »

Kiitos reseptistä Marie, mäkin taidan testata tätä kuivaherneistä tekemistä, ei ehdi nyt laskiaissunnuntaiksi enää, mutta ehkä tiistaiksi 😊
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Angelicus
Viestit: 402
Liittynyt: 23 Kesä 2020, 16:39

Re: Hernekeitto

Viesti Kirjoittaja Angelicus »

Vinkkinä: kannattaa keittää kerralla isompi satsi, koska pakasteessa hernekeitto vaan paranee. Ja eikun herneet likoon!
Avatar
Uskon Jeesukseen
Viestit: 2066
Liittynyt: 09 Kesä 2020, 12:31

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

Eero kirjoitti: 14 Helmi 2021, 13:07 ...Kannattaa tallentaa kuva siis koneelle ensin ja sieltä lataa palstalle.
Kuinka onnistuu koneelta? Jos kopioi ja yrittää liittää niin ei tapahdu mitään.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4762
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Eero »

Jep! Kokeilin tuota yksinkertaisinta mahdollista reseptiä, jonka laitoin ja ihan hyvää tuli.

Liotin siis 3 pussia (1,5kg) herneitä yön yli isossa kattilassa ja keitin liotusvedessä ensin yhden tunnin, välillä kuorin vaahtoa pois. Sitten lisäsin 3 sipulia ja Snellmannin "maatiaispossun kasleria" 800 grammaa pieninä paloina, keittelin vielä yhden tunnin ja maustoin suolalla, meiramilla ja sinapilla. Hintaa tuolle tuli n. 5 euroa eli todella halpaa, kasleri oli S-marketissa -30% eli se maksoi noin 4e ja herneet + sipuli siihen päälle.

Jos jaksaa porisuttaa kattilaa, niin tulee kyllä suussa sulavaa keittoa!

P.S. Tuo kuvan lataus tapahtuu (ainakin läppärillä) viestikentän alta "Liitteet"-välilehdeltä.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Uskon Jeesukseen
Viestit: 2066
Liittynyt: 09 Kesä 2020, 12:31

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

IMG_20210201_130206[1].jpg
Testing Testing...

Latasin koneelta itseottamani kuvan hernekeitosta. Hinnaksi jää noin 70-80 senttiä.
Hernekeitto á 0,59 € tölkki. Siis keiton hinnaksi - ei kuvauksen... :mrgreen:
Avatar
Uskon Jeesukseen
Viestit: 2066
Liittynyt: 09 Kesä 2020, 12:31

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

Kananmunatesti... pilaantuminen:

Entä jos kananmuna kelluu hieman eikä kosketa pohjaa (sentti) onko varmasti pilaantunut ?
Päiväys on siis mennyt, yhden hieman kelluvan avasin ja ei tuoksunut pahalle

Olleet kylmässä jääkaapissa
Uusiluomus

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Uusiluomus »

Ei ne niin äkkiä vanhene , haju kertoo oleellisen
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4762
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Eero »

Pahoittelut taas tämä saksalaisen kauppaketjun mainostus, mutta kokeilkaapa heidän tuoretta korianteripestoa, hinataa sillä on 1,49e. Maku on todella hyvä, vähän sitruksinen ja melkeinpä tulinen, mutta lempeä samalla. Ehkä kelpaisi UJ:llekin hernekeittoon punasipulin päälle.

Nyt siellä on myös tullut Pääsiäisen tuoteita hyllyille ja lihatiskiiin, voisi toimia tuo pesto karitsankin kanssa. Oikein vesi herahti kielelle tänään kun mietin, että mitä voisi meidän Herramme kunniaksi Pääsiäisenä tehdä.

Plussaa myös tuolla Liiterissä on se, että eivät kuuluta mitään turvaväli- tai maskikuulutuksia, meillä päin ainoastaan S-Marketissa taitaa olla näitä ja hieman dystopinen tunnelma niistä kyllä tulee. Tänään huomasin, että Lidlissä oli yllättävän moni ilman maskeja, ehkä jonkinlainen vastareaktio on syntymässä, en tiedä.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

Magda-sisko kirjoitti: 01 Helmi 2021, 14:00
Uusiluomus kirjoitti: 27 Joulu 2020, 17:31 Mä oon ajatellut alkaa paastoamaan, olen huomannut että kun on hyökkäystä päällä ja hellettä niin paastoamalla ja rukoilemalla on silloin iso merkitys korostuu oikein

Olen nytkin 8/16 paastossa. Paastoa tulee joka vuorokaudelle. Syödään vain 8 tuntia, ja loput 16 tuntia paastotaan, minä sokerittomilla mehuilla. Ajan saa itse päättää, mulle sopii paastoaika klo 17 illasta 9 aamuun. Jos tuntuu ylivoimaiselta, voi lyhentää paastotunteja.

Ensi päivinä tulee normit paaston oireet, virtsaa erittyy paljon ja tulee unihäiriöitä, jotka ajan kanssa tasoittuu. Hyviä vaikutuksia ovat vatsa- ja suolistovaivojen lieveneminen, kadonneen vyötärön löytyminen, ihon kirkastuminen ja energian lisääntyminen. Ei päänsärkyä eikä lihaskramppeja. Lisäksi ei tule mitään puutoksia eikä mielitekoja, kun 8 tuntina ei tarvitse laskea kaloreita eikä skipata mitään ruokaa, kunhan ei mene ylettömäksi ahminnaksi.
10/14 vrk-paasto on kuulemma yhtä tehokas. Syödään 10 tuntia ja loppuaika paastotaan. Siirryn siihen pääsiäisen jälkeen. Tossa linkissä on bakteriologian asiantuntijan asiaa sisälmystemme hyvistä mikrobeista, joita hyvin hoitamalla saatetaan ehkäistä jopa virukset.

https://areena.yle.fi/1-50659429?autoplay=true
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Paastossa on itseasiassa kysymys karppaamisesta. Vettä ja mehuja korkeintaan. Hiilihydraatit jää kokonaan pois ja proteenit kyl samalla. Siinä lähtee yleensä kiloja runsaasti, riippuen lähtöpainosta. Mutta just 10-15 päivän paasto on kaikille terveellistä.
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

Magda-sisko kirjoitti: 27 Maalis 2021, 19:53
Magda-sisko kirjoitti: 01 Helmi 2021, 14:00
Uusiluomus kirjoitti: 27 Joulu 2020, 17:31 Mä oon ajatellut alkaa paastoamaan, olen huomannut että kun on hyökkäystä päällä ja hellettä niin paastoamalla ja rukoilemalla on silloin iso merkitys korostuu oikein

Olen nytkin 8/16 paastossa. Paastoa tulee joka vuorokaudelle. Syödään vain 8 tuntia, ja loput 16 tuntia paastotaan, minä sokerittomilla mehuilla. Ajan saa itse päättää, mulle sopii paastoaika klo 17 illasta 9 aamuun. Jos tuntuu ylivoimaiselta, voi lyhentää paastotunteja.

Ensi päivinä tulee normit paaston oireet, virtsaa erittyy paljon ja tulee unihäiriöitä, jotka ajan kanssa tasoittuu. Hyviä vaikutuksia ovat vatsa- ja suolistovaivojen lieveneminen, kadonneen vyötärön löytyminen, ihon kirkastuminen ja energian lisääntyminen. Ei päänsärkyä eikä lihaskramppeja. Lisäksi ei tule mitään puutoksia eikä mielitekoja, kun 8 tuntina ei tarvitse laskea kaloreita eikä skipata mitään ruokaa, kunhan ei mene ylettömäksi ahminnaksi.
10/14 vrk-paasto on kuulemma yhtä tehokas. Syödään 10 tuntia ja loppuaika paastotaan. Siirryn siihen pääsiäisen jälkeen. Tossa linkissä on bakteriologian asiantuntijan asiaa sisälmystemme hyvistä mikrobeista, joita hyvin hoitamalla saatetaan ehkäistä jopa virukset.

https://areena.yle.fi/1-50659429?autoplay=true
Linkittämäni ohjelma tulee uusintana tänään tv1:stä kello 9.10.
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

Kualsoppoo

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

Kaalisoppa on valmistumassa liedellä. Kaali oli jotain 0,7€/kilo, ja 700 g karjalanpaistiliha 50% päiväysalennuksessa 3,35. Tästä tulee mulle viikoksi soppaa, ja kaalia vielä jääkin vaikka salaattiin.
En laittanut sekaan muuta kuin hiukan linssejä ja lihaliemikuutioita sekä omaa maustesekoitustani.
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Avatar
Uskon Jeesukseen
Viestit: 2066
Liittynyt: 09 Kesä 2020, 12:31

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

Pinaattilettuja plus puolukkaa ja punasipulia sekä hernekeittoa plus valkosipulia ja oliiviöljyä ja mandariineja.

Mielestäni hyvä vinkki (ei omani): Kun katselee laitteelta nettiä, niin kasvot on hyvä suojata aurinkovoiteella.

Onkohan kukaan käyttänyt omahoitona koskaan mitään poskiontelohuuhtelukannua tai myös korvien huuhteluun jotain ruuttaa.

Ajattelin hakea tänään inkivääriä. Merisuola on kuulemma hyvä kurkun huuhteluun.
Uusiluomus

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Uusiluomus »

Miksi kasvot pitäisi suojata aurinko voiteella?
Avatar
Uskon Jeesukseen
Viestit: 2066
Liittynyt: 09 Kesä 2020, 12:31

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

Alla olevassa artikkelissa kerrotaan syitä:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/iho ... #gs.xy88jp

JULKAISTU 26.12.2018 06:01

Mihin aurinkorasvaa muka tarvitsisi talvella, kun töihin mennessä ja sieltä lähtiessä on pimeää? Dermatologien mukaan UV-säteilyä tulee muualtakin, kuin auringosta.

Nauttiessa aurinkoisesta talvipäivästä, usein mieleen tulee suojata ainakin se nenänpää aurinkorasvalla. Jos koko päivän kököttää tietokoneen edessä, aurinkorasva on kuitenkin se viimeinen ajatus, vaikka dermatologien mukaan se olisi silti tärkeää.

Ihon suojaaminen on ympärivuotinen projekti
Uudet tutkimukset osoittavat, että pigmenttisolut eivät stimuloidu pelkästään auringon UV-säteilystä, vaan myös matalimmista infrapunasäteistä, jotka välittyvät esimerkiksi tietokoneen näytön ja valaistuksen kautta, amerikkalainen dermatologi Dendy Engelman kertoo Voguelle.

– Nykyään tiedämme, että jopa toimiston valaistus ja puhelimesi näyttö voivat olla haitallisia, Engelman kertoo

Tietokoneen ja puhelimen näytöstä tuleva säteily stimuloi uusien tutkimusten mukaan ihon pigmenttisoluja.

Ihon tahaton altistaminen UV-säteille päivittäin saattaa aiheuttaa kasvoihin pieniä juonteita ja roikkuvan ihon.

Nykyisin monista kasvovoiteista ja meikeistä löytyy onneksi jo valmiiksi pienet suojakertoimet, joten myös talvella kannattaa suosia tuotteita, jotka suojaavat ihoasi – vaikket sitä aurinkoa pahemmin näkisikään!
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

granaattiomenamehu

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

https://askelterveyteen.com/7-granaatti ... aa-hyotya/

100% granaattiomenatuoremehua myydään Tokmannilla! Litran lasipullo maksaa noin 5 euroa. Katso linkistä sen hyödyt.


omena.JPG
omena.JPG (20.11 KiB) Katsottu 7314 kertaa
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Avatar
Uskon Jeesukseen
Viestit: 2066
Liittynyt: 09 Kesä 2020, 12:31

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

IMG_20210522_175651 (5)-1.jpg
Jalostajan Hernekeitto
Oliiviöljyä
Valkosipulia
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

Uskon Jeesukseen kirjoitti: 22 Touko 2021, 18:11 IMG_20210522_175651 (5)-1.jpg

Jalostajan Hernekeitto
Oliiviöljyä
Valkosipulia
Mitä nuo siniset ovat?
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Avatar
Uskon Jeesukseen
Viestit: 2066
Liittynyt: 09 Kesä 2020, 12:31

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

Kuvankäsittelyn takia (värit täysille) sininen väri nousi esiin.
Vastaa Viestiin