Okei. Mutta ongelma on että sanat ovat mulla vielä solmuissa ja rauhaton olo on päällä, en ehkä saa sanat kirjoitettua mutta yritän kuitenkin…. On parempi lainata kirjoitukseni tänne. Kirjoitukseni on tuossa keskustelupalstalla.
Perusasiat alkaa Jumalan asettamasta pääsiäisestä ja sen säännöistä vanhan liiton aikana. Se liittyy selvästi seurakuntaan. Mutta se ei ole sama ihmistulkinnallinen seurakunta. Jeesus pääsiäiskaritsa on Vanhan Liiton esikuva ja täyttymys Uudessa Liitossa.
Jumala antoi tällaista sääntöä että Mooseksen kansan piti syödä kiiruusti pääsiäiskaritsaa, se on esikuvallinen opetus ettei tule viivytellä pelastuksen tiellä eikä jäädä Jumalan armon ulkopuolelle vaan tulee ottaa vastaan pelastuksen ja sitten pääsee sisälle Jumalan armon sisäpuolelle voidakseen kasvaa ja jatkaa vaellusta Jumalan armon alla.
Mutta keskeneräinen uskonkasvu on vaaraksi. Paikalleen juuttuminen on myös vaaraksi tai muuten sydän muuttuu penseäksi ja uskonnolliseksi. Siinä ei voi ojentautua armon mukaan totuudessa.
Aatelen että egyptiläisten esikoisena syntyneet sinä yönä kuolivat, on esikuvallinen varoitus. Se viittaa hengelliseen kuolemaan jos jää paikalleen ja muuttuu uskonnolliseksi ja se johtaa hengelliseen kuolemaan.
Pääsiäiskaritsaa syöminen kiiruusti viittaa siihen että pelastuksen tiellä uskovina emme saa jäädä viivyttelemään ja jahkaamaan.
Pääsiäiskaritsan syöminen
pääsiäisen aikaan on esikuvallinen opetus. Pääsiäiskaritsa Vanhan Liiton juhlassa piti syödä tulessa paistettuna, se on kans esikuvallinen opetus.
Jumala Hänen armossaan avaa meitä ymmärtämään syvällisemmin Jumalan Sanan opetusta. Kansan piti syödä pääsiäiskaritsaa kupeet vyötettyinä. Se on esikuvallinen opetus uskovalle kuuluvasta sota-asusta ja totuuden vyöstä (Jeesus - Jumalan sana). Niin Jumala Hänen armossaan avaa meitä ymmärtämään syvällisemmin Jumalan sanan opetusta.
2Moos. 12:8 Ja he syökööt lihan samana yönä; tulessa paistettuna, happamattoman leivän ja katkerain yrttien kanssa he sen syökööt.
9 Älkää syökö siitä mitään raakana tai vedessä keitettynä, vaan tulessa paistettuna päineen, jalkoineen ja sisälmyksineen.
Vedellä keitetty pääsiäiskaritsa on esikuvallinen kielto ettei saa vesittää Jumalan Sanan kanssa eli se tarkoittaa että Jeesukseen ei saa uskoa millään muulla tavalla niinkuin Raamattu opettaa. Jumala on antanut pääsiäiskaritsaa koskevan säädöksen täsmälleen ja tarkasti niin kuin Raamattu opettaa.
2Moos. 12:8 kohdassa sanotaan;….. .tulessa paistettuna päineen, jalkoineen ja sisälmyksineen’. Jeesus on seurakunnan pää, me Hänen jalat eli jäsenet ja sisälmykset eli seurakunnan merkitykset. Se viittaa 1Piet. 1:7 kohtaan. Uskon merkitys.
1Piet. 1:7 että teidän uskonne kestäväisyys koetuksissa havaittaisiin paljoa kallisarvoisemmaksi kuin katoava kulta, joka kuitenkin tulessa koetellaan, ja koituisi kiitokseksi, ylistykseksi ja kunniaksi Jeesuksen Kristuksen ilmestyessä.
Jumala asetti pääsiäistä koskevia käskyjä joiden mukaan ei saanut rikkoa pääsiäiskaritsan luuta koska pääsiäiskaritsa kuvaa Jeesusta ja myös Hänen ruumista joka on seurakunta. Se tarkoittaa seurakunnan ykseyttä. Pyhä Henki yhdistää seurakunnan ykseyden ja kirkastaa Jeesusta joka on seurakunta.
4Moos. 9:12 Älkööt he jättäkö siitä mitään seuraavaan aamuun älköötkä siitä luuta rikkoko. Kaikkien pääsiäistä koskevien käskyjen mukaan he viettäkööt sitä.
Joh. 19:36 Sillä tämä tapahtui, että kirjoitus kävisi toteen: "Älköön häneltä luuta rikottako."
Mutta siinä on vielä muuta.
VL:n happamaton leipä kuvaa Jeesusta koska Hän on itse happamaton leipä. Happamattomuus on Raamatun termi, se tarkoittaa lisäämättömyyttä. Happamattomuus on puhtauden ja totuuden happamattomuus (1Kor. 5:8).
1Kor. 5:8 Viettäkäämme siis juhlaa, ei vanhassa hapatuksessa eikä ilkeyden ja pahuuden hapatuksessa, vaan puhtauden ja totuuden happamattomuudessa.
Leipä on yksi niin me monet olemme yksi ruumis eli seurakunta - ykseyden muodossa Jeesuksen ruumiillisena seurakuntana ja olemme tuosta yhdestä leivästä osallisia.
1Kor. 10:17 Koska leipä on yksi, niin me monet olemme yksi ruumis; sillä me olemme kaikki tuosta yhdestä leivästä osalliset.
Jos sydämessä ajatus seurakunnan hajaannuksen tilasta johtaa hyväksymään ja syö tätä leipää, syyllistyy itse syntiin. Koska Jumala asetti pääsiäiskaritsaa koskevia käskyjä joihin luun rikkomisen kielto kiteytyy.
Jos ei ymmärrä Herran tahdonmukaista seurakuntaa oikeassa Sanan valossa, ei voi ojentautua kohtaakseen Jeesusta joka on ruumis, joka on seurakunta ykseyden muodossa. Me olemme ruumis Jeesuksen ruumiillisena seurakuntana.
Jos otetaan totuus pois silloin armo vääristyy. Jos totuus otetaan pois silloin ihminen ajelehtii kaikkien opintuulten mukanaan ja eksytyksen kavalissa juonissa. Väärä armo johtaa hyväksymään Sanan vastakohtaisia asioita ja Jumalan tahdon vastakohtaisia asioita myös.
Mua ahdistaa ajatus että jos osallistun hajaannuksessa olevan tilan ehtoolliseen. Se turmelee mun omaatuntoani. Osallistun mieluummin hajaannuksessa olevien tilojen ulkopuoliseen ehtoolliseen muiden veljien ja sisaruksien kanssa niin omatuntoni pysyy puhtaana Ylkää varten kun Hän tulee noutamaan morsianta joka on kirkastetuksi asetettuna, ilman tahraa, ryppyä ja mitään muuta sellaista vaan pyhä ja nuhteeton.
Ef. 5:27 saadakseen asetetuksi eteensä kirkastettuna seurakunnan, jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton.
Kotona voi syödä ehtoollisen leipää ja juoda maljaa. Mutta ahdistaa ajatus että uskovat jotka ovat hajaannuksessa olevissa seurakunnissa, jäävät uneliaisuuteen kun ahdistus tulee.
Koska ainoastaan Jumalan seurakunta selviytyy vaikeina aikoina kun se ymmärtää seurakunnan merkitystä Sanan valossa.
Kysy vaan rohkeasti jos et saa selvää tästä kirjoituksesta. Mulla on vielä rauhaton olo tämän jutun takia.