Jeesuksen palveleva rakkaus

Täällä voit keskustella muista internet-sivuista ja sivustoista
rauhansoturi

Jeesuksen palveleva rakkaus

Viesti Kirjoittaja rauhansoturi »

JEESUKSEN PALVELEVA RAKKAUS ASETTAA JALKAMME OIKEALLE TIELLE - KULKEMAAN RISTIN TIEN HÄNEN TULEMUKSEENSA ASTI

Joh. 13:1 ”Mutta ennen pääsiäisjuhlaa, kun Jeesus tiesi hetkensä tulleen, että hän oli siirtyvä tästä maailmasta Isän tykö, niin hän, joka oli rakastanut omiansa, jotka maailmassa olivat, osoitti heille rakkautta loppuun asti.”

Jeesuksen rakkaus valmisti opetuslapsia Hänen pois siirtymiseensä, Hänen taivaaseen astumiseensa. Tähän liittyen Hän osoitti opetuslapsille, että he eivät voineet mennä sinne, minne Hän oli nyt menevä (Joh.13:33) Opetuslapset tulisivat etsimään Häntä [ζητήσετέ με], ja tämän tähden – Jeesus valmisti heitä palvelevan rakkauden, opetuksen sekä rukouksen kautta siihen, että he tietäisivät mitä Hänen pois siirtymisensä merkitsi, ja miten Hänen läsnäolonsa yhä olisi heidän keskellään.

Tämä kuvaa erityislaatuisesti Jeesuksen palvelevaa rakkautta Hänen opetuslapsiaan kohtaan, jotta he olisivat valmiit siirtymään Hänen poissa olemisestaan Pyhän Hengen kautta tapahtuvaan uuteen elämään. Huomioin tässä tekstissä erityisesti Johanneksen evankeliumin 13 luvun sisältöä.

Jeesus ei tullut maan päälle palveltavaksi, vaan palvelemaan (Matt.20:25-28) Hänen rakkautensa ja tehtävänsä syvin olemus oli asettua ihmisen palvelijaksi, ja toteuttaa siinä taivaallisen Isän tahto – antaa itsensä koko maailman edestä. Isä ei säästänyt Poikaansa [οὐκ ἐφείσατο], vaan antoi Hänet alttiiksi kaikkien meidän edestä. Isän tahto oli, että Jeesus palvelisi ihmistä oman kuolemansa kautta, ja näin valmistaisi ihmiselle Hänessä täydellisen pelastuksen. Tämän palvelevan rakkauden täyttymisen Isä vahvisti herättämällä Poikansa kuolleista, asettaakseen Hänet kaiken vallan ja voiman omistajaksi.

Tämä palveleva rakkaus näkyy erityisesti tilanteessa, jossa Jeesus pesee opetuslastensa jalat. Huomattavaa tässä on se, että Hänen kavaltajansa Juudaksen paljastuminen tapahtuu vasta jalkojen pesun jälkeen. Jeesus palvelee rakkaudellaan myös kavaltajaansa, kuten myös Hän tekee Getsemanen puutarhassa – kun Juudas saapuu sotilaiden kanssa Häntä vangitsemaan. Jeesus kutsuu Juudasta ”ystäväksi” (Matt.26:50). Jeesus rakasti heitäkin loppuun asti, jotka Hänet kavalsivat sekä vangitsivat. Hän rakasti vihollisiaan ilman poikkeusta.

Jalkojen pesun on ymmärretty valmistelevana, ja puhdistavana tekona – esikuvallisena tekona, jonka takana oli yhteisen palvelevan rakkauden korostaminen (Joh.13:15-16). Jeesus itse polvistui opetuslasten edessä palvelevan rakkauden tähden, osoittaakseen konkreettisen teon kautta mitä todellinen opettajan, sekä herruuden luonne Jumalan rakkaudessa merkitsi. Joka oli suurin, hänen tuli Jeesuksen esimerkin kautta – oppia asettumaan muiden palvelijaksi (Matt.23:11).

Tämä esimerkki, oli myös konkreettinen opetuslasten puhdistuminen.

Tämä tuntui olevan Pietarille liikaa - että nyt Mestari itse asettuisi vähäarvoisen palvelijan asemaan, ja täten hän jopa kieltäytyi olemasta Herran Jeesuksen palvelevan rakkauden kohteena. Nöyryyttäisikö tämä meitäkin, että Jeesus itse asettuisi meidän palvelijaksemme? Jumala itse, alentuisi meidän jalkojemme pesijäksi?

Tämä oli silti ainoa tie todelliseen osuuteen Herran Jeesuksen kanssa [μέρος μετ᾽ ἐμοῦ] (Joh.13:8). Hänen tulisi palvella nyt minua - pestä minun jalkani - jotta Hänen palveleva rakkautensa valmistaisi minut kulkemaan Hänen kanssaan – aivan kuten opetuslastenkin kohdalla. Muuten tämä olisi mahdotonta. Se mihin tämä kaikki opetuslapsia valmisti, oli ymmärtämään ristin tien merkitys. Meistä tulisi Hänen kaltaisiaan palvelijoita, Hänen ristinkuolemansa kautta. Hän valmisti opetuslapsia kulkemaan Hänen kanssaan aikana, jolloin Hän itse ei olisi näkyvästi heidän keskellään.

Tämän teon kautta opetuslasten elämää muutettiin, kulkemaan Herran Jeesuksen jalanjäljissä – ymmärtämään Hänen ristinsä merkityksen, ja löytämään siinä Jumalan voiman – Pyhän Hengen osallisuuden. Kukaan muu ei voinut valmistaa opetuslapsia seuraamaan Jeesusta, kuin Herramme itsensä tekemä palveleva rakkaus. Hän rakasti heitä loppuun asti. Hän asetti heidän jalkansa ristin viitoittamalle tielle.

Tämä ristin viittoittama tie odottaa Jeesuksen toista tulemusta, sen lupauksen kautta - jonka meille Jeesus on sanonut:

Joh. 14:3 "Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen."

P.K

( lainattu Petri Kuuselan kirjoituksesta, https://www.facebook.com/Uloskutsuttu/p ... 8297753859 )
Sinettisormus

Re: Jeesuksen palveleva rakkaus

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Amen. Kiitos tästä tekstistä.
Herra on aikanansa puhunut minulle tuosta jalkojen pesun tärkeydestä. Sitä ei sovi unohtaa. Me palvelemme toinen toisiamme. Ja joka ei kykene nöyrtymään sille tasolle, ei hänen sydämen asenteensa, Jeesuksessa Kristuksessa, ole oikealla tasolla.
rauhansoturi

Re: Jeesuksen palveleva rakkaus

Viesti Kirjoittaja rauhansoturi »

Kiitos veljelle siitä, että Jumala antoi hänelle viisauden kirjoittaa sen aiheen! :)

Arvaa, mitä tänään tapahtui? :D Jalkojenhoitaja tuli tänään meille ja piti minulle perusjalkahoitoa. Siten yhtäkkiä mieleeni juolahti se, että Jeesus pesi opetuslasten jalat rakkaudesta. Niin koin tänään perusjalkahoitoa Jeesuksen palvelevaksi rakkaudeksi minun kohdallani, mutta jotain outo päässäni taas tapahtui. Tunsin, miten päänahkani meni taas kananlihalle ja tunsin Hengen päässäni ja pelästyin, että se uusiutuisi. Rukoilin mielessäni ja sanoin Herralle, että varjele Herra minua, ettei minulle mitään pahaa tapahtuisi.

Siten katselin, miten jalkojenhoitaja teki varpailleni ja siten mieleeni juolahti, tuliko Jeesuksen jalkojen pesusta nykyajan ammatilliset jalkojenhoitajat? :roll: :?: Jos Jeesus ei olisi tehnyt mitään jalkojen pesun, tuskin nykyään olisi enää ammatillisia jalkojenhoitajia. En tiedä. Mitä sinä ajattelet?
Sinettisormus

Re: Jeesuksen palveleva rakkaus

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Mielestäni nämä ovat täysin ammatillisia, palkkaa tavoittelevia jalkahoitajia, muuta en voi heistä sanoa.
Se jalkojenpesu, minkä Jeesus opetti, tehdään nöyrällä ja rakastavalla ja palvelevalla sydämellä, ilman palkkaa, ei siis hampaat irvissä, ajatellen, että voi kun nyt tämän joudun tekemään. Minusta kaksi täysin eriasiaa.
rauhansoturi

Re: Jeesuksen palveleva rakkaus

Viesti Kirjoittaja rauhansoturi »

Ok, kiitos, Sinetti. Totta, olet oikeassa. :)
Vastaa Viestiin