Tuohon aikaan oli sellainen uskomus

Keskustelua henkimaailmasta, hengen ja sielun elämästä sekä hyvistä että vieraista hengistä
alabasteripullo

Tuohon aikaan oli sellainen uskomus

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Eräs vanhempi nainen kertoi mulle mitä sinä aikana tapahtui. Hän oli silloin pieni, hän aina meni hakemaan lehmät tarhalta kotiin.

Mutta sinä päivänä hän meni tarhalle eikä löytänyt lehmiä sieltä. Hän meni kotiin ja kertoi että tarhalla ei ollut lehmiä. Hän ja perheväki etsivät kaikkialta ja huolellisesti löytämättä. Aidatuissa tarhoissa ei näkynyt että olisi auettuja.

Lehmät olivat mystisellä tavalla kadottuja eikä ne löytynyt mistään yhtään. Sitten yksi perheväestä haki perheelle kalliimmat ja hopeat aterimet; lusikat, haarukat ja veitset jne. Hän antoi ne uhrattavaksi.

Eräänä päivänä lehmät löytyivät heti kotiovelta. Se nainen sanoi mulle; "noita nappasi ne lehmät itselleen mutta kalliimmat ja hopeat aterimet kelpasi noidalle". :shock:

Kysyin häneltä uskooko hän noitaan. Hän nyökkäsi ja sanoi uskovan. Tajusin että siihen aikaan oli sellainen uskomus.

Mä epäilen muuta vaikka ei ole todistettavaa. Epäilen että joku ihminen joka tiesi heidän laiduntamistarhan ja varasti ne lehmät itselleen kenenkään tietämättä mutta kalliimmat ja hopeat aterimet kelpasi varkaalle. :D :)

Mutta sen naisen uskomus liittyy myös pääsiäiskokkoon pahojen henkien karkotettavaksi jonka hän mainitsi mulle.
alabasteripullo

Re: Tuohon aikaan oli sellainen uskomus

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Muistatteko vielä että pääsiäisenä noidat esittäytyivät kun silloin olitte vielä pieni? Muistan vielä. Se oli kuuma aihe siihen aikaan. :roll:
alabasteripullo

Re: Tuohon aikaan oli sellainen uskomus

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Tämä on viimevuotinen juttu. Se osoittaa että se uskomus on vielä tänäkin päivänä. Anteeksi, mua nauratti kun katsoin tämän videon. :lol:

https://www.youtube.com/watch?v=yI_0q4lTnVo
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mui ... sa/8401778

Niin pääsiäisellä on tarina noitien uskomuksesta ja samoin juhannuksella. Muistan vielä tv-mainoksen noitien uskomuksesta. Mutta mulla on epäselvä muistikuva pääsiäiskorteista joissa taitaa olla noitien uskomus. 🤔
Vastaa Viestiin